👈 #خلیفه_و_اعرابی 11
❇️ گفت زن صدق آن بود کز بود خویش
پاک برخیزی تو از مجهود خویش
آب بارانست ما را در سبو
ملکت و سرمایه و اسباب تو
این سبوی آب را بردار و رو
هدیه ساز و پیش شاهنشاه شو
گو که ما را غیر این اسباب نیست
در مفازه هیچ به زین آب نیست
گر خزینهش پر متاع فاخرست
این چنین آبش نباشد نادرست
چیست آن کوزه تن محصور ما
اندرو آب حواس شور ما
ای خداوند این خم و کوزهٔ مرا
در پذیر از فضل الله اشتری
کوزهای با پنج لولهٔ پنج حس
پاک دار این آب را از هر نجس
تا شود زین کوزه منفذ سوی بحر
تا بگیرد کوزهٔ من خوی بحر
تا چو هدیه پیش سلطانش بری
پاک بیند باشدش شه مشتری
بینهایت گردد آبش بعد از آن
پر شود از کوزهٔ من صد جهان
لولهها بر بند و پر دارش ز خم
گفت غضوا عن هوا ابصارکم
ریش او پر باد کین هدیه کراست
لایق چون او شهی اینست راست
زن نمیدانست کانجا برگذر
هست جاری دجلهای همچون شکر
در میان شهر چون دریا روان
پر ز کشتیها و شست ماهیان
رو بر سلطان و کار و بار بین
حس تجری تحتها الانهار بین
این چنین حسها و ادراکات ما
قطرهای باشد در آن نهر صفا
#مثنوی_معنوی_129
🔅 برنامه ی #مثنوی_خوانی
#مولوی - #مثنوی_معنوی - #دفتر_اول
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
👈 #خلیفه_و_اعرابی 11 ❇️ گفت زن صدق آن بود کز بود خویش پاک برخیزی تو از مجهود خویش آب بارانست ما ر
✳️ زن گفت دارايى ما همين آب بارانى است كه در سبو موجود است
اين سبو را بردار و برسم هديه نزد خليفه برو.
و بگو كه ما وسيله اى جز اين نداشتيم كه به بهانه آن خدمت خليفه آئيم اين آب باران است كه در بيابان بهتر از اين آبى نيست.
اگر چه خزانه شاه از گوهر گرانبها پر شده ولى چنين آبى در دستگاه خليفه نيست زيرا كه اين آب ناياب است
آن كوزه چيست همين تن ما است كه چون كوزه محدود و محصور است كه آب شور و تلخ حواس ما در آن پر شده است.
بار الها بحق فضيلت آيه شريفه إِنَّ اَللَّهَ اِشْتَرى مِنَ اَلْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ اَلْجَنَّةَ 9: 111 [1] (سوره توبه) اين كوزه مرا از من بپذير.
اين كوزه كه از پنج حس داراى پنج لوله است آب آن را از هر آلودگى پاك دار.
تا از اين كوزه منفذى بدريا پيدا شده و كوزه ما خاصيت دريا پيدا كند.
و چون آن را برسم هديه نزد سلطان برى او را پاك ديده و مشترى شود.
و بعد از آن آبش بىنهايت شده صد جهان را از آب سيراب كند.
لوله ها را ببند و آب از خم پر كن كه فرموده قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ يَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِكَ أَزْكى لَهُمْ 24: 30 بگو بمؤمنين كه #چشم خود را از نامحرمان پوشيده و عصمت خود را حفظ كنند و اين براى آنها پاكيزه تر است (سوره نور).
راستى لايق ريشش كه نمىدانست اين هديه براى چه كسى است و چنين هديه اى لايق شاهنشاه نيست.
او نمىدانست كه در گذرگاه بغداد در وسط شهر شط بزرگى چون دجله با آن آب شيرين گوارا جارى است.
كه چون دريا موج مىزند و كشتيها در آن آمد و رفت نموده ماهيها در آن مشغول شنا هستند.
پيش سلطان برو و ببين چه عالمى است آن حس بهشتى را- ببين كه مظهر جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا اَلْأَنْهارُ 2: 25 است.
اين حس و ادراك ما در مقابل آن درياى صفا قطره اى بيش نيست.
#مثنوی_معنوی_129
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_صفحه_ای
#صفحه_264
دعای #چهل_پنج
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام )
" در وداع با ماه #رمضان "
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_بصورت_بند_به_بند
#دعا_چهل_پنج_48
دعای سیدالساجدین(ع) در بدرود با ماه رمضان:
🔹اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ اجْبُرْ مُصِيبَتَنَا بِشَهْرِنَا، وَ بَارِكْ لَنَا فِى يَوْمِ عِيدِنَا وَ فِطْرِنَا، وَ اجْعَلْهُ مِنْ خَيْرِ يَوْمٍ مَرَّ عَلَيْنَا أَجْلَبِهِ لِعَفْوٍ، وَ أَمْحَاهُ لِذَنْبٍ، وَ اغْفِرْ لَنَا مَا خَفِىَ مِنْ ذُنُوبِنَا وَ مَا عَلَنَ🔹
🔸خدايا درود بر محمد و آل او فرست، و #مصيبت ما را در فراق اين ماه تدارك كن و عيد فطر را بر ما فرخنده ساز، و آن را بهترين روز گردان كه بر ما گذرد، بيشتر از هر وقت عفو تو را سوى ما كشاند و گناه ما را ببرد، گناهان پنهان و آشكار ما را بيامرز🔸
#چهل_پنج #رمضان
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🔸 #وداع با ماه مبارک #رمضان در کتاب اقبال الاعمال سید ابن طاووس
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
وداع با ماه مبارک رمضان در کتاب اقبال الاعمال سید ابن طاووس.pdf
488.9K
🔸 #وداع با ماه مبارک #رمضان در کتاب اقبال الاعمال سید ابن طاووس
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🔸 سید ابن طاووس در کتاب اقبال الاعمال در #وداع با ماه مبارک #رمضان
📜در برخى از دعاهاى وداع گذشته چنین دعا مىکنى که من از جدایى و از دست رفتن ماه رمضان اندوهناک شده و تفضّل و عطایاى از دستهرفتهى آن، مرا به درد آورده است، غافل از اینکه بر این اساس، تصدیق دعا را از تو مىخواهند، به این صورت که نشانهى اندوه و گرفتارى از چهرهات نمایان گردد. بنابراین، مواظب باش که آخرین روز ماه رمضان را با سخن دروغ در گفتار و نارسایى و کاستى در کردار، به پایان نبرى. یکى از وظایف شیعهى امامیّه، بلکه از وظایف امّت محمّدى-صلّى اللّه علیه و آله و سلّم-این است که در این اوقات، احساس وحشت و تنهایى نموده و در امثال این مواقع بر روزگار دولت حضرت مهدى-که جدّش حضرت محمّد، بهترین درودها بر آن دو، مژده و نوید قدوم او را داده است-که از دستشان رفته است، غصّه بخورند؛ امامى که اگر ظهور مىکرد به واسطهى او به نیکبختىها دست مىیافتند. تا خداوند-جلّ جلاله- آنان را نسبت به ملوکشان که وسیلهى سعادت آنان در دنیا و در روز تحقّق وعدهى عذاب الهى هستند، صمیمى و باوفا ببیند و مضمون این شعر را با خود بگویند که:
هرچه در دنیا چشم خود را به اینطرف و آن طرف مىگردانم، چهرههاى دوستان خود را که جویاى آنها هستم، نمىبینم.
زیرا مصیبت عدم ظهور او بر دینداران، از مصیبت از دست رفتن ماه رمضان بزرگتر است. آیا اگر انسان پدر مهربان یا برادرى را که پشتیبان صمیمى او است یا فرزندى را که نیکوکار و همدم او است، از دست مىداد، از فقدان او احساس وحشت و تنهایى نمىنمود و براى دورى او دردمند نمىشد؟ ! درحالىکه بهره بردن از اینها کجا و بهرهمندى از حضرت مهدى-عجل اللّه تعالى فرجه الشّریف-جانشین خاتم انبیا -صلّى اللّه علیه و آله و سلّم-و امام عیسى بن مریم در نماز جماعت و ولایت، و برطرفکنندهى انواع گرفتارى و به سامان آورندهى امور همهى موجودات زیر آسمان، کجا! شایسته است جزو آخرین ملاطفتها و درخواست رحمتها از خداوندى که مالک نعمت انسان است .
دعای #دعا_چهل_پنج_48
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح
#دعا_چهل_پنج_48
🔹اللَّهُمَّ ِ وَ اجْبُرْ مُصِيبَتَنَا بِشَهْرِنَا ....
🔹 جبران مصيبت ازدستدادن ماه #رمضان
«خدایا! بر محمد و آل محمد درود فرست! و مصيبتي را که با رفتن این ماه بر ما وارد شده جبران کن!» تعبير «مُصِيبَتَنَا بِشَهْرِنَا» از تعبيراتی عربي است که دقيقا معادلش در فارسي نيست. واژه «مصيبت» که اکنون در فارسي استعمال ميشود به معنای امر نامطلوبي است که به انسان وارد ميشود. اما فعل این واژه «أصابه» به معنای «به آن رسيد» است. وقتي تيرانداز تير را به هدف ميزند ميگويند: أصاب؛ «به هدف رسید.» این معنا بهتدریج نسبت به امور دیگر تعميم داده شده است، بهخصوص اگر چیزی بهطور دفعي و ناگهاني به کسی برسد، که به آن مصیبت ميگويند. گویا تيراندازي تیری رها ميکند و به ما بهعنوان هدف اصابت میکند. در عربي ميگويند: ما مصاب واقع شدیم بهوسيله شيءاي که به ما رسيد. اما در ترجمه فارسی میگوییم: مصيبت به ما رسيد. اين عينا ترجمه عربي نيست، بلکه ترجمه معرّبي است که ما در فارسي به کار ميبريم. در این فراز آمده است: مُصِيبَتَنَا بِشَهْرِنَا. در اینجا نباید بهگونهای ترجمه شود که گویا مصیبت به ماه رمضان رسیده است، بلکه مقصود این است که با رفتن ماه رمضان، مصيبت به ما رسيده است. نباید در ترجمه، حرف «بـ» را عینا به «بـ» ترجمه کرد، بلکه باید گفت: به وسيله رفتن اين ماه، مصيبتي به ما رسيد. نظیر این نکته در واژه سؤال نیز وجود دارد. در فارسي ميگوييم: اين مطلب را از استاد سوال کردم. اگر بخواهیم این جمله را عینا به عربی ترجمه کنیم باید بگوییم: سألت هذا الامر عن الاستاد؛ در صورتي که در زبان عربي گفته میشود: سألت الأستاد عن هذا الأمر. در حقیقت آنها میگویند: معلم را از اين مطلب پرسيدم، زيرا مفعول بيواسطه در عربي شخص سؤال شونده است. قرآن کریم میفرماید: إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولـئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْؤُولاً؛1 گاه در ترجمه فارسی گفته میشود: بهراستی از چشم و گوش و دل سؤال ميشود. در صورتی که سؤال شونده خود شخص است و سمع و بصر مسئولعنه هستند، يعني درباره آنها از شخص سؤال ميشود. وقتي ميگويند: أصيب فلان بماله؛ معنايش اين نيست که مال براي او مصيبت شده است، بلکه بدین معناست که مالش را از دست داد. بنابراین در این فراز که امام علیهالسلام میفرماید: مُصِيبَتَنَا بِشَهْرِنَا، يعني اين ماه از دست ما رفت.
👤 آیت الله #مصباح_یزدی
دعای #چهل_پنج
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#دعا_چهل_پنج_48
🔹 خدايا! بر محمد و آلش درود فرست،
و مصيبت از دست رفتن #رمضان مان را جبران كن
و روز #عيد_فطر مان را بر ما مبارك فرما،
و آن را از بهترين روزهايى كه بر ما گذشته قرار ده،
جلب كننده ترين روز نسبت به عفو،
و محو كننده ترين زمان براى گناه،
و معاصى پنهان و آشكارمان را بيامرز.
#چهل_پنج
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2