🔴 بیدماغ و دل پر از فکرت
بیسپاه و جنگ بر نصرت زدند
پیش از اینکه دل و دماغ موجود شود پر از فکر بوده و بدون سپاه و جنگ فاتح بودهاند . عالم فکرت با ما چه نسبتى دارد؟ عالم خارج با آنها همان نسبت را دارا است آن عالم عیان نسبت به آنها در مرتبه پایین واقع شده و بمنزله فکرت است ولى همان عیان نسبت بکسانى که دور از عالم آنها هستند در مرتبه بالا واقع شده عالم حس و رؤیت است (- فکر چیست؟ آن جا همه نور پاک است این کلمه فکر براى تو است که اهل فکر هستى. فکر ناشى از گذشته و آینده است وقتى کسى از زمان رسته ماضى و مستقبل نداشته باشد فکرى نیست.
بدون کیفیت و چگونگى هر با کیفیت و داراى چگونگى را دیده و پیش از کان سیم و زر خالص و قلب را شناختهاند.
سخن از وجود انسان کامل، پیش از وجود صوری آنهاست. برای آنکه آسان بیندیشید، باید خلقت جسمی او صورت گرفته باشد تا دل و قوای دماغی او به کار افتد، همان طورکه نصرت پروردگار و پیروزی، مقدمهای به صورت لشکرکشی و جنگ میخواهد. اینکه انسان کامل، پیش از خلقت دل و قوای ذهنی میاندیشیدند، یعنی وجود معنوی و غیبی داشتهاند که نیازمند ابزارهای عالم ماده نبوده است.
مولانا میگوید: در مرحلهْ پیش از خلقت مادی و صوری، مشاهده حقیقت برای انسان، به منزلهْ اندیشیدن بوده است. ناآگاهان، تصوّر میکنند که مشاهده یا معاینهْ حقیقت، با چشم ظاهر است ، چنین نیست. دیدن حقیقت با چشم دل و در پناه نوری است که پروردگار بر دل میتاباند. مولانا رابطهْ اندیشه را با زمان مطرح میکند؛ تا هنگامیکه ما گرفتار هستی صوری و مادی خود هستیم و چشم به واقعههای این عالم داریم، زمان مطرح است. انسان کامل که از این وابستگیهای عالم صورت رسته است به گذشته و آینده کاری ندارد و وجود آنها نیز پیوسته به هستی حق است که همیشه بوده است و خواهد بود. مولانا میگوید: روح انسان کامل که از کمند زمان رسته است میتواند موجودیت هر چیز را قبل از پیدایش آن، مشاهده کند و به کُنه هر چیز پیببرد؛ نیکلسن مینویسد: «روح کلی انسان کامل، هر استعداد نهانی را که در واقع وجود دارد، درک میکند»
انسان کامل در آن عالم، پیش از آنکه وجود صوری پیدا کنند، موجودات باکیف و مقید به شرایط این جهانی را میدیدهاند، همانطور که هستی بیکیف و نامقید را میشناختهاند؛ هنگامیکه هنوز این دنیا نبود؛ مواد کانی و معدنی؛ و خالص و ناخالص آن را مشاهده میکردند. آنان با موهبتى که پروردگار بدیشان کرد از سر عالم آگاه بودند، و آن سر را مشاهدت مىکردند. اندیشیدن در باره چیزى هنگامى است که آن چیز در گذشته بوده است یا در آینده خواهد بود، اما درک آن چه پیش چشم و محسوس است نیازى به تفکر ندارد. آن ارواح نسبت به حوادث آینده چنان بودند که گویى آن را مىبینند چنان که این فارض گوید:
شَرِبنا عَلى ذِکرِ الحَبِیبِ مُدامَةً
سَکِرنا بِها مِن قَبلِ أن یُخلَقَ الکَرمُ
به یاد دوست شرابى آشامیدیم و بدان مست شدیم پیش از آن که رز بُن آفریده شود
👈شرح مختصر قسمت دوم #مثنوی_معنوی_دفتر_دوم_6
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🔴 پیشتر از خلقت انگورها
خورده میها و نموده شورها
پیش از خلقت انگور شرابها خورده و از مستى غوغاها بپا کرده. در گرماى تابستان زمستان را مىبینند در نور آفتاب سایه را مشاهده مىکنند. در دل انگور مى و در فناى محض وجود شیئى را دیدهاند. آسمان در دوران آنها جرعه نوش و آفتاب از جود و بخشش آنها قباى زربفت پوشیده.
مولانا میگوید: اضافه بر آنکه هرچیزی را پیش از خلقت صوری آن مشاهده میکردند، از خواص آن هم آگاهی داشتند؛ گویی از انگور خلق نشده «می » میخوردند و مست میشدند و یا در گرمای تابستان، سرمای زمستان را میبینند و در پرتو خورشید، سایه را. مولانا میگوید: در سایهْ قدرت انسان کامل، همهْ مظاهر عظمت و درخشش، پناه آوردهاند و هرچه هستی شکوه و زیبایی دارد، نتیجهْ قدرت معنوی انسان کامل است. در این ابیات، مولانا با بیانی عارفانه و بسیار لطیف و با ذکر تمثیل، اصل بودن انسان کامل را در جهان هستی نشان داده است و کلام ابنعربی را دربارهْ انسان کامل یادآور میشود کند که میگوید:« فلایزال العالم محفوظا مادام فیه هذا الانسان الکامل؛ تا وقتی که انسان کامل در عالم وجود دارد؛ عالم نیز همواره محفوظ و باقی است.»
👈شرح مختصر قسمت سوم #مثنوی_معنوی_دفتر_دوم_6
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
26.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
السلام علیک یا علی ابن ابیطالب علیه السلام
👤#صابر_خراسانی
#عید_غدیر
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
22.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔈 طوفانی که « #صابر_خراسانی » با وصف علی و زهرا سلام الله علیهما در دیدار با #رهبر_معظم_انقلاب در روز ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها به پا کرد!
#عید_غدیر
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
هدایت شده از انس با صحیفه سجادیه
#صحیفه_سجادیه_صفحه_ای
#صفحه_177
دعای #سی_یک
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام )
" در یاد کردن #توبه و درخواست آن "
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_صفحه_ای
#صفحه_178
دعای #سی_یک
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام )
" در یاد کردن #توبه و درخواست آن "
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_بصورت_بند_به_بند
#دعا_سی_یک_23
دعای سیدالساجدین (ع ) در یاد کردن #توبه و درخواست آن:
🔹اللَّهُمَّ فَارْحَمْ وَحْدَتِى بَيْنَ يَدَيْكَ، وَ وَجِيبَ قَلْبِى مِنْ خَشْيَتِكَ، وَ اضْطِرَابَ أَرْكَانِى مِنْ هَيْبَتِكَ، فَقَدْ أَقَامَتْنِى - يَا رَبِّ - ذُنُوبِى مَقَامَ الْخِزْيِ بِفِنَائِكَ، فَإِنْ سَكَتُّ لَمْ يَنْطِقْ عَنِّى أَحَدٌ، وَ إِنْ شَفَعْتُ فَلَسْتُ بِأَهْلِ الشَّفَاعَةِ🔹
🔸خدايا بر تنهائى من در پيشگاه خود،و طپيدن دل من از ترس خود، و لرزهای اندامم از شکوه خود،رحمت آور. گناهان مرا به جايى باز داشته است در آستان تو كه رسوايى آرد، اگر خاموش مانم كس از جانب من سخن نگويد، و اگر خواهم شفيعى برانگيزم شايسته آن نيستم كه كسى شفاعتم كند🔸
#سی_یک
◀️کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_بصورت_بند_به_بند
#دعا_سی_یک_24
دعای سیدالساجدین (ع ) در یاد کردن #توبه و درخواست آن:
🔹اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ شَفِّعْ فِى خَطَايَاىَ كَرَمَكَ، وَ عُدْ عَلَى سَيِّئَاتِى بِعَفْوِكَ، وَ لا تَجْزِنِى جَزَائِى مِنْ عُقُوبَتِكَ، وَ ابْسُطْ عَلَيَّ طَوْلَكَ، وَ جَلِّلْنِى بِسِتْرِكَ، وَ افْعَلْ بِى فِعْلَ عَزِيزٍ تَضَرَّعَ إِلَيْهِ عَبْدٌ ذَلِيلٌ فَرَحِمَهُ، أَوْ غَنِيٍّ تَعَرَّضَ لَهُ عَبْدٌ فَقِيرٌ فَنَعَشَهُ🔹
🔸خدايا درود بر محمد و آل او فرست، و كرم تو شفيع من باشد، در گناهان من، و به عفو خود از كارهاى من درگذر.مرا بدان چه سزاوار آنم عقوبت مفرما و احسان خود را شامل حال من گردان و به پرده خود مرا بپوشان و با من آنگونه رفتار كن كه بزرگى با بنده زيردست رفتار كند. اين بر سر راه آن نشسته و آن دست گرفته از زمين بر مى خيزاند🔸
#سی_یک
◀️کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح
#دعا_سی_یک_23
✳️ خدايا! بر محمد و آلش درود فرست، و كرم و بزرگواريت را نسبت به خطاهايم، شفيع من قرار ده
🔴 #شفاعت خداوند از گناهكار
📜 انسانهايى كه مرتكب گناه مىشوند دو دستهاند:
1- گروهى خود را در گناه و عصيان غرق مىكنند و طغيان و سركشى را به حدّ نهايى مىرسانند، پس آنان در گمراهى و غفلت و نا اميدى به سر مىبرند.
خداوند قهّار در كمين است و به آنها ميدان مىدهد و به خودشان وامىگذارد تا پشتشان از بار گناه سنگين شود و استحقاق بيشترين مجازات را پيدا كنند. آنان همه پلها را در پشت سر خود ويران مىكنند و پرده #حیا و شرم را دريده و شايستگى هدايت الهى را از دست دادهاند. و خداوند نسبت به آنان هيچ گونه رحمت و عفو نشان نمىدهد؛ زيرا در آنان آلودگى به گناه مانند بيمارى وبا به جانشان افتاده و روح ايمان را مىخورد. كار به جايى مىرسد كه سر از تكذيب آيات حق در آورده و فراتر رفته و به استهزا و تمسخر پيامبران و معصومان عليهم السلام وامىدارد و سپس حرف حق و راه حقيقت را انكار مىكنند و قيامت و بهشت و جهنّم را زير سؤال مىبرند و به مرحلهاى مىرسد كه ديگر هيچ دليل و اندرز و هشدارى مؤثّر نيست و تنها تازيانه عذاب دردناك، او را بيدار كند.
برگهاى تاريخ آكنده است از سيهروزى و سرانجام ستمگران و جنايت كارانى كه به كيفر خداوند نابود شدهاند.
خداوند متعال در وصف آنان مىفرمايد:
ثُمَّ كَانَ عقِبَةَ الَّذِينَ أَسُواْ السُّوأَى أَن كَذَّبُواْ بَايتِ اللَّهِ وَ كَانُواْ بِهَا يَسْتَهْزِءُونَ»
آن گاه بدترين سرانجام، سرانجام كسانى بود كه مرتكب زشتى شدند به سبب اينكه آيات خدا را تكذيب كردند و همواره آنها را به مسخره مىگرفتند.
حضرت على عليه السلام در عاقبت آنان كه به باطل ميل نشان مىدهند، فرمود:
وَ لَئِنْ امْهَلَ اللّهُ الظَّالِمَ فَلَنْ يَفُوتَ اخْذُهُ وَ هُوَ لَهُ بِالْمِرْصادِ عَلى مَجازِ طَرِيقِهِ وَ بِمَوْضِعِ الشَّجى مِنْ مَساغِ رِيقِهِ.
اگر خداوند ستمكار را مهلت دهد هرگز فرصت مؤاخذه او از دستش نمىرود، و بر سر راه او در حالى كه گلويش در دست قدرت اوست در كمين است.
2- گروهى، زياد به گناه آلوده نمىشوند و با زنگهاى بيدار باش مانند فقر و بيمارى و يا مجازاتهاى متناسب با اعمالشان كه ناگهانى پديد مىآيد؛ هوشيار و به راه حق باز مىگردند. اينان هنوز شايستگى هدايت را دارند و با پردهپوشى پروردگار در دنيا مشمول شفاعت قرار مىگيرند و در حقيقت چوب خداوند و ناراحتىهاى وارد بر آنان، نعمت محسوب مىشود.
خداوند حكيم در حق آنها مىفرمايد:
ظَهَرَ الْفَسَادُ فِى الْبَرّ وَ الْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَيْدِى النَّاسِ لِيُذِيقَهُم بَعْضَ الَّذِى عَمِلُواْ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ»
در خشكى و دريا به سبب اعمال زشتى كه مردم به دست خود مرتكب شدند، فساد و تباهى نمودار شده است تا [خدا كيفر] برخى از آنچه را انجام دادهاند به آنان بچشاند، باشد كه [از گناه و طغيان] برگردند.
رسول اللّه صلى الله عليه و آله درباره الطاف خداوند براى تنبيه انسان مىفرمايد:
إِنَّ الْمُؤْمِنَ إِذا قارَفَ الذُّنُوبَ ابْتُلِىَ بِها بِالْفَقْرِ، فَإِنْ كانَ فى ذلِكَ كَفَّارَةٌ لِذُنُوبِهِ وَ إِلَّا ابْتُلِىَ بِالْمَرَضِ، فَإِنْ كانَ فى ذلِكَ كَفَّارَةٌ لِذُنُوبِهِ وَ إِلَّا ابْتُلِىَ بِالْخَوْفِ مِنَ السُّلطانِ يَطْلُبُهُ، فَإِنْ كانَ ذلِكَ كَفَّارَةً لِذُنُوبِهِ وَ إِلَّا ضَيَّقَ عَلَيْهِ عِنْدَ خُرُوجِ نَفْسِهِ، حَتَّى يَلْقَى اللَّهَ حينَ يَلْقاهُ وَ ما لَهُ مِنْ ذَنْبٍ يَدَّعِيِه عَلَيْهِ فَيَأْمُرُ بِهِ إِلَى الْجَنَّةِ وَ إِنَّ الْكافِرَ وَ الْمُنافِقَ لَيُهَوَّنُ عَلَيْهِما خُرُوجُ أَنْفُسِهِما حَتَّى يَلْقَيانِ اللَّهَ حِيْنَ يَلْقَيانِهِ وَ ما لَهُما عِنْدَهُ مِنْ حَسَنَةٍ يَدَّعِيانِها عَلَيْهِ فَيَأْمُرُ بِهِما إِلَى النَّارِ.
هر گاه مؤمن گناه كند، به سبب آن گناهان گرفتار فقر شود. اگر آن فقر، گناهان را پاك نكرد، به بيمارى مبتلا شود و اگر آن هم گناهانش را نزدود به ترس از تعقيب قدرت حكومت گرفتار شود و اگر اين نيز گناهش را پاك نكرد هنگام مردن به سختى جان دهد تا آن كه سرانجام خدا را بدون گناهى كه به سبب آن بازخواست شود، ديدار كند و دستور دهد كه او را به بهشت برند، امّا كافر و منافق در هنگام مرگ، جانشان به آسانى بيرون مىرود تا هنگامى كه در محضر عدل پروردگار حاضر مىشوند، حسناتى در نامه اعمال آنها نباشد تا ادعايى كنند و سپس دستور مىرسد كه آنان را به سوى دوزخ هدايت كنيد.
بنابراين تا همه پردهها پاره نشده است و رسوايىها بر سر زبان فرشتگان و مردم نيفتاده، بايد كارى كرد.
#سی_یک
◀️کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_حكمت_62
◀️ پاسخی نکوتر به نیکی دیگران
وَ قَالَ (علیه السلام): إِذَا حُيِّيتَ بِتَحِيَّةٍ فَحَيِّ بِأَحْسَنَ مِنْهَا، وَ إِذَا أُسْدِيَتْ إِلَيْكَ يَدٌ فَكَافِئْهَا بِمَا يُرْبِي عَلَيْهَا، وَ الْفَضْلُ مَعَ ذَلِكَ لِلْبَادِئِ.
چون تو را ستودند، بهتر از آنان ستايش كن، و چون به تو احسان كردند، بيشتر از آن ببخش. به هر حال پاداش بيشتر از آن آغاز كننده است.
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2