eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
5.1هزار دنبال‌کننده
16.8هزار عکس
2.5هزار ویدیو
1.7هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
⚫️ 2 5 همه آنهایی که رسول را در آن روزهای تاسوعا و عاشورا دیده اند می گویند: زمانی که رسول ترک، گریان و نالان از جلوی جمعیت عبور می کرد صدای ناله و گریه مرد و زن و پیر و جوان نیز به هوا برمی خاست. می گویند: یک بار زمانی که رسول ترک در حال خواندن نوحه ای ترکی بوده است عدّه ای از زن ها و مردهای فارسی زبان که در گوشه ای از بازار به تماشای او ایستاده بوده اند به قدری منقلب و محزون می شوند که صدای گریه و ناله های آنها نیز در فضای بازار می پیچد. در این هنگام رسول ترک رو به آنها می کند و از آنها می پرسد: مگر شماها متوجه معنای حرف های من شدید؟ بعضی از آنها جواب داده بوده اند: ما ترکی نمی فهمیم ولی از حالت های تو به خوبی متوجه می شویم که الآن از چه داری می خوانی و ما از حالت های تو عمقِ مصیبت را احساس می کنیم! آقای حاج ناصر کدخدایی یکی از فرش فروش های قدیمی بازار تهران می گفت: «من نه ترک هستم و نه با حاج رسول رفاقتی داشته ام بنابر این نمی توانم نسبت به او تعصّبی داشته باشم. امّا واقعاً می گویم که در آن زمان در روزهای تاسوعا و عاشورا بسیاری از افراد فقط برای تماشای دسته رسول ترک به بازار می آمدند. او هر زمزمه و حرفی را که می زد چون از درون دلش بود همه را به گریه می انداخت. او یک حالت هایی داشت که به خوبی معلوم بود اگر صدای یاری امام حسین علیه السلام را می شنوید فوری برای یاری به پا می خاست». آقای حاج سید اسماعیل زری باف که او نیز فارسی زبان و یکی از سرشناس های بازار تهران می باشد می گفت:« حاج رسول یک آدمی بود که گاهی با یک جلسه عادی مردم را به شدّت به گریه می انداخت و بسیاری از مردم در روزهای محرّم گاهی تا ساعت سه، چهار بعدازظهر در بازار به انتظار می ایستادند و صبر می کردند تا دسته رسول ترک از راه برسد و عزاداری های او را تماشا کنند». رسول ترک آن چنان در عشق و محبّت و ارادت به مولایش آقا اباعبداللَّه الحسین علیه السلام ذوب شده بود که گاهی در جلسه های روضه به خصوص در روزهای تاسوعا و عاشورا به اندازه ای منقلب و بی تاب می شده که همچون مادرهای جوان مُرده، همانند دیوانه ها می شده است. به همین دلیل او در میان بسیاری از دوستان و رفقایش به خصوص در بین بسیاری از آذربایجانی ها به «حاج رسول دیوانه» نیز معروف می باشد. می گویند حاج رسول دادخواه خیابانی تبریزی معروف به رسول ترک در بسیاری از مواقعی که از شدّت گریه و زاری از خود بیخود می شده و گاهی نیز قبل از اینکه شروع به خواندن نوحه یا روضه ای بنماید، با صدای بسیار حزین و جانسوز وبا همان لهجه زیبای ترکی اش این یک بیت را می خوانده است: گویند خلایق که به دیوانه قلم نیست من گشتم و دیوانه توکّلت علی اللَّه 👈 ادامه دارد ... 🙏لطفا با ما خواننده ی این سلسله نوشته ها باشید 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
💠 11 ▪️ زیارت عاشورای معروفه همان زیارتی معروف و مشهوری است كه برای زیارت امام حسین(ع) در روز عاشورا وارد شده .. زیارت عاشورای غیر معروفه با زیارت معروفه متداوله در اجر و ثواب شریك است بدون مشقت گفتن صد مرتبه لعن و صد مرتبه سلام ( یعنی در این زیارت غیر معروفه دیگر صد مرتبه لعن و صد مرتبه سلام كه در زیارت عاشورای معروفه وارد شده، وجود ندارد) و این برای آنانكه شغل مهمی دارند فوزی است عظیم. مفاتیح ▪️به نیابت از آقا و مولایمان امام زمان علیه السلام با هم زیارت عاشورا را چهل روز زمزمه میکنیم : ♦️ السَّلامُ عَلَیكَ یا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیكَ یا ابْنَ الْبَشِیرِ النَّذِیرِ وَ ابْنَ سَیدِ الْوَصِیینَ السَّلامُ عَلَیكَ یا ابْنَ فَاطِمَةَ سَیدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ السَّلامُ عَلَیكَ یا خِیرَةَ اللَّهِ وَ ابْنَ خِیرَتِهِ السَّلامُ عَلَیكَ یا ثَارَ اللَّهِ وَ ابْنَ ثَارِهِ السَّلامُ عَلَیكَ أَیهَا الْوِتْرُ الْمَوْتُورُ السَّلامُ عَلَیكَ أَیهَا الْإِمَامُ الْهَادِی الزَّكِی وَ عَلَى أَرْوَاحٍ حَلَّتْ بِفِنَائِكَ وَ أَقَامَتْ فِی جِوَارِكَ وَ وَفَدَتْ مَعَ زُوَّارِكَ السَّلامُ عَلَیكَ مِنِّى مَا بَقِیتُ وَ بَقِی اللَّیلُ وَ النَّهَارُ ..... https://plink.ir/EHmiy ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
مجموعه در محضر حاج اسماعیل دولابی 13 ✳️ کسی که در عزای برای امام حسین علیه السلام کند ، یا بگریاند یا محزون شود ، دیگر آتش دنیا و آخرت اور را داغ نخواهد کرد .دوستان اهلبیت در مجلس ذکر امام حسین علیه السلام مثل ابراهیم علیه السلام هستند که خداوند آتش را بر او سرد کرد !!! 👤 حاج اسماعیل 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
در بيان رهبر معظم انقلاب 🏴 خطر برگشت جامعه اسلامی به قهقرا؛ از عبرت‌های عاشورا 🔹 چطور شد جامعه اسلامی به محوریّت پیامبر عظیم‌الشّأن، آن عشق مردم به او، آن ایمان عمیق مردم به او، آن جامعه سرتاپا حماسه و شور دینی . همین جامعه ساخته و پرداخته، همان مردم، حتّی بعضی همان کسانی که دوره‌های نزدیک به پیامبر را دیده بودند، بعد از پنجاه سال کارشان به آن‌جا رسید که جمع شدند، فرزند همین پیامبر را با فجیعترین وضعی کشتند!؟ انحراف، عقبگرد، برگشتن به پشت سر، از این بیشتر چه میشود!؟ زینب کبری سلام‌اللَّه‌علیها در بازار کوفه، آن خطبه عظیم را اساساً بر همین محور ایراد کرد: «یا اهل الکوفه، یا اهل الختل و الغدر، أتبکون!؟». مردم کوفه وقتی که سرِ مبارک امام حسین را بر روی نیزه مشاهده کردند و دختر علی را اسیر دیدند و فاجعه را از نزدیک لمس کردند، بنا به ضجّه و گریه کردند. فرمود: «أتبکون!؟»؛ گریه میکنید!؟ «فلا رقات الدمعه ولاهدئت الرنه»؛ گریه‌تان تمامی نداشته باشد. بعد فرمود: «انّما مثلکم کمثل التی نقضت غزلها من بعد قوة انکاثا تتّخذون ایمانکم دخلاً بینکم». این، همان برگشت است؛ برگشت به قهقرا و عقبگرد. شما مثل زنی هستید که پشمها یا پنبه‌ها را با مغزل نخ میکند؛ بعد از آن که این نخها آماده شد، دوباره شروع میکند نخها را از نو باز کردن و پنبه نمودن! شما در حقیقت نخهای رشته خود را پنبه کردید. این، همان برگشت است. این، عبرت است. هر جامعه اسلامی، در معرض همین خطر هست 👤 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
13770218_7044_64k.mp3
46.19M
🔈صوت کامل خطبه نماز جمعه 13770218 🏴 خطر برگشت جامعه اسلامی به قهقرا؛ از 👌 موضوع بسیار کلیدی که جا دارد چندین بار گوش دهیم 👤 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
برنامه ی ◀️ ارزش و 🔴 خذِ الْحِكْمَةَ أَنَّى كَانَتْ؛ فَإِنَّ الْحِكْمَةَ تَكُونُ فِي صَدْرِ الْمُنَافِقِ، فَتَلَجْلَجُ فِي صَدْرِهِ حَتَّى تَخْرُجَ فَتَسْكُنَ إِلَى صَوَاحِبِهَا فِي صَدْرِ الْمُؤْمِنِ. 🔴 حكمت را هر كجا كه باشد، فراگير، گاهى حكمت در سينه منافق است و بى تابى كند تا بيرون آمده و با همدمانش در سينه مؤمن آرام گيرد. 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی #نهج_البلاغه_حكمت_79 ◀️ ارزش #علم و #حکمت 🔴 خذِ الْحِكْمَةَ أَنَّى
◀️ دانش را هر جا بيابى فرا گير! 📋 خلاصه این کلام گهربار این است که سخنان حکمت آمیز را از هر کس باید پذیرفت حتى اگر گوینده آن منافق باشد. مى فرماید: «حکمت و دانش را فرا گیر هرجا که باشد»; (خُذِ الْحِکْمَةَ أَنَّى کَانَتْ). سپس به دلیل آن اشاره کرده، مى افزاید: «زیرا حکمت گاهى در سینه منافق است; اما در سینه او آرام نمى گیرد تا از آن خارج شود و در کنار حکمت هاى دیگر در سینه مؤمن جاى گیرد»; (فَإِنَّ الْحِکْمَةَ تَکُونُ فِی صَدْرِ الْمُنَافِقِ فَتَلَجْلَجُ فِی صَدْرِهِ حَتَّى تَخْرُجَ فَتَسْکُنَ إِلَى صَوَاحِبِهَا فِی صَدْرِ الْمُؤْمِنِ). تعبیر به «تَلَجْلَجُ...» با توجه به اینکه این واژه به معناى اضطراب و ناآرامى است اشاره به آن است که جایگاه کلام حکمت آمیز سینه منافق نیست، ازاین رو در آنجا پیوسته ناآرامى مى کند تا خارج شود و در جایگاهى که متناسب آن است; یعنى سینه شخص مؤمن در کنار سایر سخنان حکمت آمیز قرار گیرد. نتیجه این سخن همان است که از روایات مختلف معصومان(علیهم السلام) استفاده کردیم که علم و دانش هیچ محدودیتى ندارد; نه از نظر زمان: «أُطْلُبُوا الْعِلْمِ مِنَ الْمَهْدِ إلَى اللَّحَدِ» و نه از نظر مکان: «أُطْلُبُوا الْعِلْمِ وَلَو بِالصّینِ» و نه از نظر مقدار تلاش و کوشش: «أُطْلُبُوا الْعِلْمِ وَلَوْ بِخَوْضِ اللُّجَجِ وَشَقِّ الْمُهَجِ» و نه از نظر گوینده همان گونه که در این حکمت و در حکمت بعد آمده است. آرى علم وحکمت به حدى اهمیت داردکه هیچ محدویتى را به خودنمى پسندد. در اینجا این سؤال مطرح مى شود که در بعضى از روایات از جمله روایتى که از امام باقر(علیه السلام) در ذیل آیه شریفه (فَلْیَنْظُرِ الاْنْسانِ إلى طَعامِهِ) آمده است که امام(علیه السلام)فرمود: منظور از طعام «عَلْمُهُ الَّذى یَأخُذُهُ مِمَّنْ یَأخُذُهُ; دانشى است که فرا مى گیرد باید نگاه کند از چه کسى فرا مى گیرد» بنابراین گرفتن سخن حکمت آمیز از منافق چه معنا دارد. پاسخ سؤال این است که گاه سخن حکمت آمیز به قدرى واضح و روشن است که از هر جا و از هر کس که باشد باید آن را پذیرفت; ولى در موارد دیگر که انسان مطالب را به اعتماد استاد فرا مى گیرد باید نزد کسى برود که از نظر دیانت و علمیت مورد اعتماد باشد. در شرح نهج البلاغه علاّمه شوشترى اشاره به نکته جالبى شده است که با ذکر آن این سخن را پایان مى دهیم، نقل مى کند: «ابن مبارک» به عنوان نظارت بر شهر در کوچه ها راه مى رفت چشمش به مرد مستى افتاد که آواز مى خواند و مى گفت: أضَلَّنى الْهَوى وَأنَا ذَلیلٌ وَلَیْسَ إلى الَّذى أهْوى سَبیلٌ هواى نفس مرا ذلیل کرد و افسوس که راهى به آن کس که به او علاقه دارم، نیست. ابن مبارک از آستین خود کاغذى درآورد و این بیت را نوشت. به او گفتند: شعرى را از شاعر مست مى نویسى؟ او گفت: مگر ضرب المثل معروف را نشنیده اید که «رُبَّ جَوْهَرَة فى مَزْبَلَةً» اى بسا گوهرى در میان زباله ها افتاده باشد؟ گفتند: آرى. گفت: این هم گوهرى بود از مزبله 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
✳️ سخن امیرالمومنین(ع) درباره و بهشت 🔴 ابن‌ أبی‌ الحدید در «شرح‌ نهج‌ البلاغه» روایت‌ میکند از نصر با إسناد خود از هرثمه بن‌ سلیم‌ که‌ گفت: «ما باأمیرالمؤمنین‌ علی (ع) برای‌ جنگ‌ صفین‌ حرکت‌ کردیم؛ چون‌ آن‌ حضرت‌ در بین‌ راه‌ در کربلا فرود آمد، ما با آن‌ حضرت‌ نماز جماعت‌ بپای‌ داشتیم‌. چون‌ از نماز فارغ‌ شد و سلام‌ نماز را گفت‌، مقداری‌ از خاک‌ را برداشت‌ و بوئید و گفت: «واها لک یا تربة! لیحشرن منک قوم یدخلون الجنة بغیر حساب؛ عجبا از تو ای‌ تربت‌! سوگند به‌ خدا که‌ از میان‌ تو جماعتی‌ برمی‌خیزند که‌ بدون‌ حساب‌ داخل‌ بهشت‌ میشوند.» چون‌ هرثمه از جنگ‌ صفین‌ به‌ نزد زنش‌ جرداء دختر سمیر که‌ از شیعیان‌ أمیرالمؤمنین‌ (ع) بود، بازگشت‌ به‌ او گفت: ای‌ جرداء میخواهی‌ از دوستت‌ أبوالحسن‌ برای‌ تو مطلبی‌ نقل‌ کنم‌ که‌ تعجب‌ کنی‌! چون‌ وارد کربلا شد مشتی‌ از خاک‌ برگرفت‌ و بو کرد و چنین‌ گفت: «واها لک أیتها التربة! لیحشرن منک قوم یدخلون الجنة بغیر حساب». او ادعای‌ علم‌ غیب‌ میکند؟ زن‌ گفت: ای‌ مرد دست‌ از اینگونه‌ سخن‌ها بردار، أمیرالمؤمنین‌ جز کلام‌ حق هیچ‌ چیز دیگری‌ نمی‌گوید. هرثمه میگوید: چون‌ عبیدالله‌ بن‌ زیاد لشکر برای‌ جنگ‌ با حسین‌ (ع) به‌ کربلا فرستاد، من‌ نیز در میان‌ آن‌ لشکر بوده‌ و به‌ کربلا رفتم‌. و چون‌ به‌ منزلگاه‌ حسین‌ (ع) و اصحابش‌ رسیدم‌ به‌ یاد آوردم‌ که‌ این‌ زمین‌ همان‌ زمینی‌ است‌ که‌ ما با أمیرالمؤمنین‌ (ع) در راه‌ صفین‌ در آن‌ وارد شدیم‌. و همان‌ نقطه‌ای‌ را که‌ أمیرالمؤمنین‌ از خاکش‌ بوئید، شناختم‌ و آن‌ کلماتی‌ را که‌ فرموده‌ بودند، به‌ خاطر آوردم‌ و لذا از این‌ حرکت‌ و مسیرم‌ به‌ کربلا ناخشنود شدم‌. عنان‌ اسب‌ را به‌ طرف‌ حسین‌ (ع) گردانیدم‌ و در مقابلش‌ ایستادم‌ و سلام‌ کردم؛ و آن‌ حدیثی‌ را که‌ در این‌ سرزمین‌ از پدرش‌ شنیده‌ بودم‌ برای‌ او بازگو کردم‌. حضرت‌ حسین‌ (ع) فرمود: اینک‌ آیا موافق‌ ما هستی‌ یا از مخالفین‌ ما؟ عرض‌ کردم: ای‌ پسر رسول‌ خدا! نه‌ از موافقین‌ شما هستم‌ و نه‌ از مخالفین‌ شما؛ من‌ فعلا اولاد خود و عیال‌ خود را گذاشته‌ام‌ و آمده‌ام‌ و بر آنها از ابن‌ زیاد نگرانم‌. حضرت‌ فرمود: پس‌ از این‌ سرزمین‌ به‌ سرعت‌ کوچ‌ کن‌ تا اینکه‌ منظره جنگ‌ با ما را نبینی؛ سوگند به‌ آن‌ خدائی‌ که‌ جان‌ حسین‌ در دست‌ قدرت‌ اوست‌، هر کس‌ امروز واقعه نبرد با ما را ببیند و ما را یاری‌ نکند، داخل‌ در آتش‌ خواهد شد. هرثمه میگوید: من‌ در آنحال‌ با سرعتی‌ هر چه‌ تمامتر پا به‌ گریز نهادم‌، تا اینکه‌ منظره کشتار از دیدگانم‌ پنهان‌ باشد. ✍️ ابن ابی‌ الحدید، شرح نهج‌البلاغه، ج 3، ص 169 - وقعة صفین، تالیف نصر بن مزاحم، صفحه ۱۴۰-۱۴۱ 🙏کانال انس با 🆔 @SAHIFE2
سلوک در مکتب روضه_10.mp3
9.07M
۱۰ 🏴بازگشت ، به آغوش حسین و صعودش به بالاترین مقامات ابدی، راهِ توبه را، با هر سابقه‌ی سیاهی، در مجالس روضه، بروی عزادار باز می‌کند! و اینگونه است که؛ از مجالس روضه، بعنوان مجالس احیای قلب، یاد می‌کنند. امام سجاد علیه السلام: اللهم من أنا حتى تغضب علی؟ ! فو عزتک ما یزین ملکک إحسانی ولا یقبحه إساء‌تی، ولا ینقص من خزائنک غنائی، ولا یزید فیها فقری. خدایا من چه کسی هستم که بر من خشمگین شوی 👤 استاد 🙏لطفا با ما شنونده ی این سلسله گفتگو ها باشید ☑️کانال انس با 🆔 @sahife2 ▪️