Makaremolakhlagh52_(Taadol)_lobolmizan[H].mp3
6.68M
#شرح_صحیفه_سجادیه
✳️دعای #مکارم_الاخلاق
#دعا_بیستم_14
🔹 استاد اصغر #طاهرزاده
✔️ جلسه 52
👌خداوند عامل حقیقیترین تعادل
#بیستم #مکارم_اخلاق
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_صفحه_ای
#صفحه_224
دعای #چهل_دو
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام )
" هنگام #ختم_قرآن "
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_بصورت_بند_به_بند
#دعا_چهل_دو_1
دعای سیدالساجدین(ع) " هنگام #ختم_قرآن " :
🔹اللَّهُمَّ إِنَّكَ أَعَنْتَنِى عَلَى خَتْمِ كِتَابِكَ الَّذِى أَنْزَلْتَهُ نُورا، وَ جَعَلْتَهُ مُهَيْمِنا عَلَى كُلِّ كِتَابٍ أَنْزَلْتَهُ، وَ فَضَّلْتَهُ عَلَى كُلِّ حَدِيثٍ قَصَصْتَهُ🔹
🔸خدايا، تو مرا توفيق دادى كه تلاوت كتاب تو را پايان رساندم .کتابی که آن را همچون نورى درخشان فرو فرستادى، و گواه بر كتب ديگر گردانيدى، و بر هر كلامى كه بر خلق خواندى، برترى دادى🔸
#چهل_دو
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح
#دعا_چهل_دو_1
✳️ کمک و عنایت خدا برای #ختم_قرآن
قسمت اول
🔴 حضرت فرمودند: پروردگارا! مرا کمک کردی بر ختم کتابت: «اَعَنْتَنى عَلى خَتْمِ كِتابِكَ»؛ حضرت ختم قرآن را منّت و نعمت بزرگی از سوی خدای متعال تلقی میکنند. «اَعَنْتَنى» همان حالت امتنانی است؛ یعنی بر من منت گذاشتی و مرا یاری کردی. معلوم میشود امام، ختم قرآن کریم را جزء توفیقات الهی میدانند. کمک و مددی است به شخص برای اینکه بتواند به آفاق معارف قرانی راه پیدا کند.
قرآن کریم تجلیگاه جمال خدای تبارک و تعالی است. انسان اگر بتواند همهی قرآن را تماشا کند، موفق به دیدار جمال حق تبارک و تعالی شده است. این جملهی زیبای امام صادق (علیه السلام) مبنای سخن ما است که فرمود: «لَقَدْ تَجَلَّى اللَّهُ لِخَلْقِهِ فِی كَلَامِهِ وَ لَكِنَّهُمْ لَا یُبْصِرُونَ»؛ خدای متعال در کتابش تجلی کرده است. منتها این تجلی در ارتباط با کل قرآن موضوعیت دارد.
«عَلى خَتْمِ كِتابِكَ» این کتاب تو و نگاشتهی تو است که حروفش، واژهها، ترتیب، آغاز و انجامش، همه از سوی تو تحریر شده و وضع کردهای. کلمهی «کتابک» اینجا چنین پیامی را برای ما دارد.
«الَّذى اَنْزَلْتَهُ نُوراً» این کتاب از سوی تو نازل شده است. آن را بهعنوان نور بر ما نازل کردی. «نور» از اسامی قرآن کریم است.
«وَ جَعَلْتَهُ مُهَيْمِناً عَلَى كُلِّ كِتَابٍ أَنْزَلْتَهُ»؛ قرآن را نسبت به هر کتاب دیگری که پیش از این نازل کردی، حاکم و فرمانروا قرار دادی.
این فراز اشاره دارد به اینکه پیش از این نیز از سوی خداوند بر انبیا کتابهایی نازل شده است. صحف ابراهیم، انجیل، تورات و زبور، ازجملهی کتابهای آسمانی است که در قرآن کریم به آنها تصریح شده است. این یک سیرهی الهی است که برای هدایت خلق و روشنگری اذهان و دلها، براساس اخلاق، ظرفیتهای وجودی، محیط زیست و سیرهی اجتماعی امتها، کتابهای آسمانی نازل میشده است. این کتابها نور است؛ زیرا امور را روشن، واضح و تفکیک میکند. حق و باطل، حلال و حرام، خیر و شر، مفید و مضر، و چاه و راه، وقتی از یکدیگر تمیز داده میشوند که نور باشد. وقتی تاریک هست، چیزی دیده نمیشود. نور باعث هدایت میشود؛ چراکه خودش روشن است و محیط را روشن میکند. در تعریف نور گفتهاند: «ظاهِرٌ بِذاتِهِ، مُظْهرٌ لِغَيرِه» ذاتاً ظاهر، آشکار، مبین و روشن است و برای دیگران نیز روشنگری و ظاهرسازی میکند. البته کلمهی ظاهرسازی بار منفی دارد، ولی منظور ما بار مثبت آن است که آشکارسازی برای دیگران باشد. پس این سیره و سنت الهی از آغاز خلقت نیز برقرار بوده که برای بندگانش نور بفرستد و آنها را در تاریکیها و ظلمات رها نکند.
تورات، انجیل، زبور و صحف ابراهیم، همه نور بودند؛ منتها کتابی که بر پیامبر خاتم فرستادی، نسبت به همهی کتابهایی که قبل از این فرستادی، حاکم و ناسخ و فرمانروا قرار دادی: «جَعَلْتَهُ مُهَيْمِناً عَلَى كُلِّ كِتَابٍ أَنْزَلْتَهُ». آنچه در کتابهای دیگر بوده، اگر اینجا تأیید شد، تأیید میشود، چنانچه رد شد، رد میشود. اگر تغییر داده شد، تغییر داده میشود.
این کتاب، معیار است؛ و این ویژگی خاتمیت است. در خود قرآن کریم تصریح شده که قرآن چنین خصوصیتی دارد.
«فَضَّلْتَهُ عَلَى كُلِّ حَدِيثٍ قَصَصْتَهُ». داستانهای بسیاری در کتابهای پیشین و توسط انبیا، از سوی تو گزارش شده، اما این را بر همهی آن نقلها برتری بخشیدی.
👈 ادامه دارد ....
👤 استاد #حاج_علی_اکبری
#چهل_دو
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح
#دعا_چهل_دو_1
✳️ کمک و عنایت خدا برای #ختم_قرآن
قسمت 2
🔴 قرآن کریم با این شرحی که امام (علیه السلام) ارائه دادند، برای ما چه کار میکند؟ اگر مطلبی را که الان عرض میکنم، بگیری و متوجه شوی، زاویه دیدت نسبت به قرآن اصلاح میشود. چنانچه کسی زاویه دیدش نسبت به قرآن اصلاح شود، نوع شکرگزاریاش در برابر نعمت قرآن تغییر میکند.
قرآن کریم از مشیت بالغه اللهیه رونمایی میکند و این امکان را برای انسان فراهم میآورد که به علم الهی راه یابد. امام راحل فرمودند: «اگر قرآن نبود، باب معرفت الله الی الابد بسته بود». قرآن کریم این امکان را فراهم میکند که شما از منظر حق تبارک و تعالی، انسان، آغاز، انجام، ظاهر و باطن هستی را ببینید.
اگر قرآن نبود، چه محرومیتی داشتیم؟ قرآن دست عقل شما را میگیرد و به بام هستی، یعنی عرش، میبرد و به تو این اجاز را میدهد که از آنجا تماشا کنی. حالا میتوانی به قبلالقبل بروی و صحنهی آفرینش را تماشا کنی. به بعدالبعد نگاهی بینداز و فرجام هستی را تماشا کن. از مطالبی شما را باخبر میکند که هیچکس نمیتوانست در اختیار شما قرار دهد.
این هنر قرآن کریم است. با این تفاسیر اگر کسی از قرآن محروم شد، از چه محروم شده است؟ مبدأشناسی، معادشناسی، هستیشناسی و انسانشناسی ـ که مجموعه این معارف، معرفت الله تبارک و تعالی را شکل میدهد ـ در پرتو قرآن کریم به دست میآید.
قرآن کریم هندسهی خلقت، دقیقتر بگویم، هندسهی هستی را در دسترس انسان قرار میدهد. این کتاب، نرمافزار عالم را در دسترس انسان قرار میدهد و نشان میدهد که خدای متعال، عالم را چگونه اداره میکند. اصول، قواعد و سنتهای حاکم بر تاریخ را نشان میدهد و از آنها پردهبرداری میکند. قرآن دسترسی به علم الهی را آسان میسازد. شاعرانهاش این میشود: «نگاه با چشمان خداوند».
در مورد کتابهای آسمانی قبل، باید بگوییم که متأسفانه همه تحریف شدهاند و چیزی به دست ما نرسیده است. ضمن اینکه هرچه در کتابهای قبل بوده، با مطالب اضافه در قرآن آمده است؛ منتها نه اضافه عادی؛ چون قرآن ناسخ، مهیمن و سخن آخر حق تعالی است. بنابراین همهی کتابهای آسمانی قبلی، بهصورت سالم، صحیح، اصلاحشده و گسترشیافته، در قرآن منعکس شده است. علاوه بر این، مطالب و فصلهای تازهای به آن اضافه شده است.
بخشی از خداشناسی فقط در قرآن کریم ارائه شده و در کتابهای پیشین اصلاً ارائه نشده است. سورهی توحید، آیات پایانی سورهی مبارکهي حشر و آیات ابتدایی سورهی مبارکهي حدید، از خصائص قرآن کریم است که قبلاً در این سطح ارائه نشده است. بخش عمدهای از رمزگشاییها در ارتباط با قیامت و اتفاقات آن، تازه و جدید است که بر امتهای گذشته عرضه نشده بود. لذا امام خمینی (ره) فرمود: «اگر قرآن نبود، باب معرف الله تا ابد بسته بود».
با وجود چنین قرآنی، ما با آن چگونه رفتار میکنیم؟ «قَالَ الرَّسُولُ يَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا؛[۲] پيامبر گفت: پروردگارا! قوم من اين قرآن را رها كردند». پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله) از دست من و شما گله کرد که چرا به قرآن عمل نمیکنیم و آن را مهجور کردهایم.
انشاءالله به برکت دعای چهل و دوم صحیفه، انسی بین ما و قرآن کریم برقرار شود. امام سجاد (علیه السلام) فرمود: «اگر در این عالم تنهای تنها باشم و فقط قرآن با من باشد، غمی ندارم». ما از قرآن چه برداشتی داریم؟ ما با همه هستیم، با قرآن نیستیم. چه به سر ما آمده که با فاصلهای که از قرآن کریم داریم، احساس وحشت نمیکنیم؟
اگر این #انس در ما پیدا نشود و بمیریم، ضایع شدهایم و حسرت عظما خواهیم خورد. قبلاً گفتیم: پروردگارا! به تو پناه میبریم از حسرت عظما. حسرت عظما این است که انسان متولد شویم و خدای متعال این نعمت عظیم را در دسترس ما قرار دهد، اما ناشکری و ناسپاسی کنیم و بیبهره یا با بهرهی کم از دنیا برویم.
👤 استاد #حاج_علی_اکبری
#چهل_دو
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️ هر شبانه روز یک #ختم_قرآن
🔴در میان حافظان قرآن، در این نزدیکیها نشنیده ام که کسی مثل میرزای شیرازی-قدس سره- باشد که در سامرا بود و در یک ماه رمضان شبانه روزی، یک ختم قرآن میکرد. ایشان نماز صبح را در حرم عسکریین-علیهما السلام- میخواند و بعد از فریضه ی صبح به منزل نمیرفت، بلکه تلاوت قرآن را شروع میکرد و از حرم بیرون نمیآمد مگر برای تطهیر و تجدید وضو، و بدین ترتیب در یک روز یا یک شب در "اطوَلَ الوَقتِین" (از شب تا سحر، یا از صبح تا شام) قرآن را ختم میکرد و تمام را از حفظ میخواند. بنده به یاد ندارم که شخص دیگری هم این طور بوده باشد.
👤 مرحوم آیت الله #بهجت ره
◀️کانال #انس_با_صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2