#صحیفه_سجادیه_بصورت_بند_به_بند
#دعا_چهل_هفت_78
دعای سیدالساجدین(ع) در روز عرفه:
🔹أنَا الَّذِى عَصَاكَ مُتَعَمِّدا🔹
🔸و به عمد نافرمانى نمودم🔸
#چهل_هفت
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_بصورت_بند_به_بند
#دعا_چهل_هفت_79
دعای سیدالساجدین(ع) در روز عرفه:
🔹أنَا الَّذِى اسْتَخْفَى مِنْ عِبَادِكَ وَ بَارَزَكَ🔹
🔸منم كه زشتى خود را از بندگان تو پنهان داشتم و پيش تو هويدا كردم🔸
#چهل_هفت
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_بصورت_بند_به_بند
#دعا_چهل_هفت_80
دعای سیدالساجدین(ع) در روز عرفه:
🔹أنَا الَّذِى هَابَ عِبَادَكَ وَ أَمِنَكَ🔹
🔸منم كه از بندگان تو ترسيدم و از تو ايمن بودم🔸
#چهل_هفت
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_بصورت_بند_به_بند
#دعا_چهل_هفت_81
دعای سیدالساجدین(ع) در روز عرفه:
🔹أنَا الَّذِى لَمْ يَرْهَبْ سَطْوَتَكَ، وَ لَمْ يَخَفْ بَأْسَكَ🔹
🔸منم كه از قهر و غلبه تو پروا نكردم و از خشم تو نهراسيدم🔸
#چهل_هفت
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_بصورت_بند_به_بند
#دعا_چهل_هفت_82
دعای سیدالساجدین(ع) در روز عرفه:
🔹أنَا الْجَانِي عَلَى نَفْسِهِ 🔹
🔸منم كه در حق خود جنايت كردم 🔸
#چهل_هفت
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_بصورت_بند_به_بند
#دعا_چهل_هفت_83
دعای سیدالساجدین(ع) در روز عرفه:
🔹أنَا الْمُرْتَهَنُ بِبَلِيَّتِهِ🔹
🔸و در گرو بلای خود مانده ام🔸
#چهل_هفت
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_بصورت_بند_به_بند
#دعا_چهل_هفت_84
دعای سیدالساجدین(ع) در روز عرفه:
🔹أنَا القَلِيلُ الْحَيَاءِ🔹
🔸منم آنکه شرم و حیا اندک دارم🔸
#چهل_هفت
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_بصورت_بند_به_بند
#دعا_چهل_هفت_85
دعای سیدالساجدین(ع) در روز عرفه:
🔹أنَا الطَّوِيلُ الْعَنَاءِ🔹
🔸و منم گرفتار رنج بسيار🔸
#چهل_هفت
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح مختصر
#دعا_چهل_هفت_77
گستاخى بر خداوند
أَنَا الَّذِي أَقْدَمَ عَلَيْكَ مُجْتَرِئًا.
منم آنكه گستاخانه بر تو جرأت نمودم.
«مُجْتَرِئًا»: بيانكننده حالت فرد است كه گستاخانه به درگاه الهى آمده.
گستاخى در گناه آن است كه فرد از ارتكاب گناه باكى نداشته باشد. در احاديث و روايات به اين چنين گستاخىِ در گناه، «تجاهر به فسق» گفته مىشود. چرا كه فرد گستاخ درصدد شايع كردن گناه مىباشد. يعنى علاوه بر اينكه خودْ آلوده به نافرمانى خداوند شده و از رحمت الهى فاصله گرفته، درصدد برآمده تا ديگران را نيز به تباهىِ نافرمانى داخل نموده، از رحمت خداوند دورشان سازد. خداوند در قرآن كريم به ترويج دهندگانِ فحشا، وعده عذاب داده است. (اشاره به نور/ 19.).
فاش نمودن گناه در جامعه موجبات بىحيايى در بين آحاد مردم را فراهم كرده و پرده درى و بى شرمى رواج مىيابد و جامعه پاك اسلامى را به جامعهاى بىبندوبار تبديل مىنمايد. رسول مكرّم اسلام حضرت محمّد عليه السلام مىفرمايد:
«اِسْتَحْيُوا مِنَ اللّهِ حَقَ الْحَياء»: «به طور كامل از خداوند حيا كنيد». (مصباح الشريعة/ 86.).
#چهل_هفت
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح مختصر
#دعا_چهل_هفت_78
گناه عمدى
أَنَا الَّذِي عَصَاكَ مُتَعَمِّدًا.
منم آنكه از روى عمد، تو را نافرمانى كردم.
«عَصَاك»: عبارت است از نافرمانى خداوند با گناه و معصيت.
ارتكاب گناه و نافرمانى خدا، آنگاه بسيار شديد مىشود كه مرتكب، عمداً گناه را انجام داده باشد. در اين صورت است كه آثار منفى فراوانى بر اين معصيت مترتّب مىگردد. در مرحله اوّل شخص عاصى دچار «كيفر الهى» كه دربردارنده عذابهاى اخروى، و سختىها و محروميّت از كمال انسانى و قرب الهى است، مىشود.
از ديگر آثار گناهِ عمدى، مىتوان به «نابودى اعمال» اشاره كرد: روزى رسول خدا صلى الله عليه وآله در مسجد فرمودند: «هر كس «سبحان اللّه» بگويد، درْ بهشت براى خود درختى را مىكارد شخصى عرضه داشت: پس درختان ما در بهشت زياد است! پيامبر صلى الله عليه وآله فرمودند: «آرى، ولى مبادا آتش روانه كنيد و همه را بسوزانيد». و گناه آتشى است كه اعمال گذشته را مىسوزاند.
علاوه بر دو مورد فوق، «عدم استجابت دعا»، از ديگر آثار ارتكاب گناه است. روايات فراوانى بر اين مطلب اذعان دارد كه دعاهاىِ فردِ گناهكار، مورد استجابت قرار نمىگيرد.
به جز آثار سه گانه فوق آثار ديگرى نيز بر گناه مترتّب است كه ذكر آن در اين مقال نمىگنجد. لذا بايستى متعمّد بر معصيت، با توبه نصوح و استغفار حقيقى به درگاه خداوند، موجبات رحمت الهى را فراهم آورد.
#چهل_هفت
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح مختصر
#دعا_چهل_هفت_79
پردهپوشى
أَنَا الَّذِي اسْتَخْفَى مِنْ عِبَادِكَ وَ بَارَزَكَ.
منم آنكه (گناهم را) از بندگانت پنهان كرده و نزد تو آشكار نمودم.
«بَارَزَك»: پيش تو آشكار و هويدا نمودم (مبارز به كسى مىگويد كه مجاهدت و ايثار خود را بر همگان آشكار و هويدا مىسازد).
انسان بايستى به درگاه الهى، با حالت خشوع وارد شده و تمامى مطالب خود را بيان نمايد. هيچ كس همانند خداوند سترِ عيوب نمىكند در حالى كه دانا به تمامى صفات و عيوب ما است.
از صفات بسيار مهمّ خداوند، پرده پوشى بر گناهان بندهاى است كه گناهانش را به خلوت انجام مىدهد و دوست ندارد احدى بر گناهانش آگاه شود. وجود مقدّس ربّوبى، خود را «ستار العيوب» ناميده است، تا بندگانش بدانند در حالى كه در خلوتِ خودْ او را نافرمانى مىكنند، آبرويشان را حفظ نموده و از باز كردن اوراق پرونده آنان در برابر ديدگان ديگر بندگان خوددارى مىكند، مگر اينكه گنهكارى بر اثر شدت بىحيايى و جرأت بر گناه، معاصى را در برابر ديگران انجام دهد و بر آبرويش نترسد، كه در اين حال، پرده پوشى بر او و حفظ آبرويش در بين مردم معنا ندارد.
از رسول خدا صلى الله عليه وآله روايت شده است: «من تاب، تاب اللّهُ عليه و امرت جَوارِحُهُ أَن تستر عليه و بقاع الارض ان تكتم عليه و انسيت الحفظة ما كانت تكتب عليه»: «كسى كه توبه كند، خدا توبهاش را مىپذيرد و به اعضايش فرمان مىرسد كه گناهانش را بر او پوشيده دارند و به قطعههاى زمين امر مىشود كه گناهانش را بر او كتمان كنند و آنچه را كاتبان عمل در پروندهاش نوشتهاند، از ياد آنان مىبرد». (بحارالانوار 28 /6، باب 20 حديث 32.).
#چهل_هفت
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2