وقتی به کارهای خود نگاه می کنم عملی که شایسته عفو تو باشد،نمی بینم حتی بعد از هر توبه،دوباره به سوی گناه برگشتم.
این برگشت ها،این تکرارها برای چیست؟
آیا جز این است که عشقی نبوده،اضطراری نبوده،انکسار واقعی نبوده؟
درتوضیح بند قبل گفته شد،عشق پاک کننده است و بدون عشق کسی پاک نمی شود.
و اضطرار یعنی فقط خدا را ملجآ و پناه خودت ببینی،به پشت سرت امیدی نداشته باشی.
وبرگشتن به گناه،معنایش این است که توبه واقعی نبوده است یعنی امیدی غیر از خدا داشته و دوباره به آن باز گشته ای....
این یعنی وا دادن در مشکلات و وسوسه ها.
اینکه امام میفرماید نزد من چیزی نیست که خود را لایق عفو و بخشش و آمرزش و توجه تو ببینم یعنی وقتی بنا باشد " و ان کان منکم الا واردها " باشد استغفار نجات بخش هست و آمرزش الهی برای کسانیکه تقوی پیشه کرده اند....
نمىدانيم چه اعمالى مىتواند افراد باايمان را از استحقاق و شايستگى عفو بارىتعالى برخوردار نمايد
ولى با توجه به محتواى بعضى از آيات و اخبار شايد بتوان گفت :
كسانى كه خالصا لوجه الله #جهاد مىكنند و به منظور اعلاى كلمه ى حق از جان خود مىگذرند و در عرصه ى پيكار با دشمن كشته مىشوند و بر اثر عمل مقدسى كه انجام مىدهند به استحقاق عفو الهى نايل مىگردند.
*خداوند در يكى از آيات قرآن شريف راجع به امر جهاد و #شهید شدن در راه حق فرموده است:
ان الله اشترى من المومنين انفسهم و اموالهم بان لهم الجنه يقاتلون فى سبيل الله فيقتلون و يقتلون وعدا عليه حقا فى التوراه و الانجيل و القرآن و من اوفى بعهده من الله فاستبشروا ببيعكم الذى بايعتم به و ذلك هو الفوز العظيم .
خداوند، جان و مال افراد باايمان را به بهاى بهشت خريدارى نموده است. اينان در راه خداوند مقاتله مىكنند، از كفار مىكشند و خود نيز كشته مىشوند. اين پيمان الهى است، عهدى است كه بحق در تورات و انجيل و قرآن وعده داده شده است و كيست كه از خداوند به عهد خود وفادارتر باشد. اى اهل ايمان! به اين معامله شاد و مسرور باشيد و بدانيد كه اين خود، پيروزى و فوز بزرگى است.
*رسول اكرم (ص) فرموده است: وقتى مجاهدين راه حق به جنگ تصميم مىگيرند خداوند به قلم قضاى خود آزادى آنان را از آتش دوزخ ثبت مىنمايد.
#هدايت مردم به آيين الهى يعنى جهاد با زبان همانند جهاد با شمشير در ميدان جنگ داراى ارزش و اهميت بسيار است.
با توجه به بعضى از روايات كه دربارهى پاداش هدايت رسيده است شايد بتوان گفت كه اين عمل بزرگ و مقدس ممكن است هدايتكننده را از استحقاق عفو الهى برخوردار سازد.
*قال اميرالمومنين عليهالسلام: لما وجهنى رسولالله صلى الله عليه و آله الى اليمن قال يا على! لا تقاتل احدا حتى تدعوه الى الاسلام و ايم الله لان يهدى الله عز و جل على يديك رجلا خير لك مما طلعت عليه الشمس و غربت و «و لك ولاءه»
على (ع) فرمود: وقتى رسول اكرم (ص) ماموريت يمن را به من محول فرمود دستور داد: با كسى مقاتله نكن تا او را به دين اسلام دعوت نمايى، به حق قسم كه اگر خداوند يك نفر را به دست تو هدايت نمايد بهتر است براى تو از تمام آنچه آفتاب بر آن مىتابد و غروب مىكند و حكومت آن براى تو باشد.
اهميت و ارزش هدايت مردم در عبارت آخر حديث رسول اكرم (ص)، يعنى جمله ى «و لك ولاءه» نهفته است
زيرا اگر ارزش هدايت يك انسان كه خدمت بزرگ معنوى است بهتر از مالكيت كرهى زمين با همهى محتوياتش و همچنين سياراتى كه آفتاب بر آنها طلوع و غروب مىكند، مىبود، در نظر على (ع) ارزشى نمىداشت.
اما با افزودن «لك ولاءه» مقام رفيع هدايت انسان روشن شد، زيرا مالكيت دنياى مادى منهاى عدل و داد نزد على (ع) قدر و منزلتى ندارد ولى دنياى به ضميمهى عدل، ارزشمند و مهم است.
موقعى كه على (ع) با لشكريان خود براى جنگ بصره مىرفت، عبدالله بن عباس مىگويد: در #ذى_قار بر آن حضرت وارد شدم در حالى كه كفش كهنه ى خود را تعمير مىنمود. به من فرمود: اين نعل چقدر مىارزد؟ عرض كردم قيمتى ندارد. فرمود به خدا قسم، اين نعل كهنه و بىارزش نزد من محبوبتر از حكومت نمودن بر مردم است، مگر آنكه بتوانم در اين حكومت، حقى را اقامه نمايم يا باطلى را دفع كنم.
آرى على (ع) حكومت را از ديدگاه مادى نمىنگرد، ارزش حكومت نزد او از اين جهت است كه بتواند از اين سنگر به نفع حق استفاده كند يا باطلى را از ميان بردارد.
خلاصه اينكه نمىدانيم چه اعمال خيرى مىتواند عاملش را مستحق عفو الهى نمايد، بعيد نيست :
جهاد با شمشير و #شهادت در راه خدا،
و نیز جهاد با زبان و هدايت نمودن مردم گمراه به دين اسلام
موجب شود كه جهاد كنندگان به استحقاق عفو الهى نائل گردند و خداوند از گناهانشان درگذرد.
#فرهنگ_کتاب_خوانی
📚 #کتاب
«تک درختی در کویر؛ روایتی داستانی از زندگی آیت الله سید محمود #طالقانی (قهرمانان انقلاب ۹)»
https://taaghche.com/book/37467
✍️ زهرا حیدری
👌#مجموعه ۱۷ جلدی «#قهرمانان_انقلاب» که به همت انتشارات سوره مهر و با قلم نویسندگان توانای حوزه انقلاب اسلامی نوشته شده است، داستان زندگی شخصیتهای مهم، انقلابی و موثر در پیروزی انقلاب اسلامی را روایت میکند. جلد نهم از این مجموعه به گوشههایی از زندگی آیت الله سید محمود طالقانی پرداخته است.
👌( برای مطالعه ی همه ی 17 جلد" اینجا "کلیک کنید )
👈شما میتوانید آن را بصورت قانونی از #طاقچه دریافت کنید
#رمان #خاطره
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_خطبه_90
اين خطبه داراى چهار بخش است
❇️ بخش اول: صفات خداوند متعال:
👈 و من خطبة له (علیه السلام) و تشتمل على قِدَم الخالق و عِظَم مخلوقاته، و يختمها بالوعظ:
الْحَمْدُ لِلَّهِ الْمَعْرُوفِ مِنْ غَيْرِ رُؤْيَةٍ وَ الْخَالِقِ مِنْ غَيْرِ رَوِيَّةٍ، الَّذِي لَمْ يَزَلْ قَائِماً دَائِماً، إِذْ لَا سَمَاءٌ ذَاتُ أَبْرَاجٍ وَ لَا حُجُبٌ ذَاتُ إِرْتَاجٍ وَ لَا لَيْلٌ دَاجٍ وَ لَا بَحْرٌ سَاجٍ وَ لَا جَبَلٌ ذُو فِجَاجٍ وَ لَا فَجٌّ ذُو اعْوِجَاجٍ وَ لَا أَرْضٌ ذَاتُ مِهَادٍ وَ لَا خَلْقٌ ذُو اعْتِمَادٍ، ذَلِكَ مُبْتَدِعُ الْخَلْقِ وَ وَارِثُهُ وَ إِلَهُ الْخَلْقِ وَ رَازِقُهُ، وَ الشَّمْسُ وَ الْقَمَرُ دَائِبَانِ فِي مَرْضَاتِهِ، يُبْلِيَانِ كُلَّ جَدِيدٍ وَ يُقَرِّبَانِ كُلَّ بَعِيدٍ.
👈 1. #توحید و خدا شناسى:
سپاس خداوندى را، كه بى آن كه ديده شود شناخته شده، و بى آنكه انديشه اى به كار گيرد آفريننده است، خدايى كه هميشه بوده و تا ابد خواهد بود، آنجا كه نه از آسمان داراى برج هاى زيبا خبرى بود، و نه از پرده هاى فرو افتاده اثرى به چشم مى خورد، نه شبى تاريك و نه دريايى آرام، نه كوهى با راه هاى گشوده، نه درّه اى پر پيچ و خم، نه زمين گسترده، و نه آفريده هاى پراكنده وجود داشت.
خدا پديد آورنده پديده ها و وارث همگان است، خداى آنان و روزى دهنده ايشان است، آفتاب و ماه به رضايت او مى گردند كه هر تازه اى را كهنه، و هر دورى را نزديك مى گردانند.
http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه
👌 شرح این خطبه ی نورانی را (با عناوین زیر) " اینجا " بخوانید: 👇
👈 او بود و هيچ کس نبود!
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #نساء
#نساء_94
يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ إِذَا ضَرَبْتُمْ فِى سَبِيلِ اللَّهِ فَتَبَيَّنُواْ وَ لَاتَقُولُواْ لِمَنْ أَلْقَى إِلَيْكُمْ السَّلَمَ لَسْتَ مُؤْمِناً تَبْتَغُونَ عَرَضَ الْحَيَوةِ الدُّنْيَا فَعِنْدَ اللَّهِ مَغانِمُ كَثِيرَةٌ كَذَ لِكَ كُنْتُمْ مِّنْ قَبْلُ فَمَنَّ اللَّهُ عَلَيْكُم فَتَبَيَّنُواْ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيراً
اى كسانى كه ایمان آورده اید! هرگاه در راه خدا (براى جهاد) گام برداشتید پس (در كار دشمن) تحقیق كنید و به كسى كه نزد شما (با كلامى یا عملى یا سلامى یا پیشنهادى) اظهار اسلام و صلح مى كند، نگویید: تو مؤمن نیستى، تا بدین بهانه كالاى زندگى دنیا و غنائم بدست آورید. زیرا كه غنائم بسیار، نزد خداوند است. شما نیز خودتان قبلاً این گونه بودید، پس خداوند بر شما منّت نهاد (تا ایمان در جانتان نفوذ كرد) پس تحقیق كنید (و زود دست به اسلحه نبرید) كه خداوند همواره به آنچه انجام مى دهید، به خوبى آگاه است.
*** پس از نبرد #خیبر، رسول خداصلى الله علیه وآله «اُسامة بن زید» را همراه گروهى از مسلمانان به سوى یهودیان در یكى از روستاهاى فدك اعزام كرد تا آنان را به اسلام یا قبول شرایط ذمّه دعوت كنند. یكى از یهودیان به نام «مرداس» با آگاه شدن از آمدن سپاه اسلام، اموال و خانواده ى خود را در پناه كوهى قرار داد و در حالى كه به توحید و نبوّت پیامبر گواهى مى داد، به استقبال مسلمانان آمد. اُسامه به خیال آنكه او از روى ترس اظهار اسلام مى كند، او را كشت و اموالش را به غنیمت گرفت. پیامبر خدا از این رفتار كه به كشتن یك مسلمان انجامید، ناراحت شد.
#نیت و انگیزه ى مادّى و كسب غنائم در #جهاد، چیزى است كه اسلام آن را نكوهش كرده و از اقدام شتابزده و كشتن بى تحقیق، زیر عنوان حركت انقلابى و قاطعیّت، انتقاد نموده است.
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2