eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
5.1هزار دنبال‌کننده
16.8هزار عکس
2.6هزار ویدیو
1.7هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
از جمله‏ ى سرمايه‏ هاى پر ارج و گرانقدرى كه آفريدگار جهان به انسان اعطا فرموده و مايه‏ى اصلى آن را با سرشت بشر آميخته، قدرت نطق است، نعمت سخن گفتن و همچنين نعمت نوشتن دو عامل بزرگ تعالى و تكامل انسانهاست. در پرتو اين دو عامل ارزشمند، علوم نظرى و تجارب عملى نسلهاى گذشته به نسل امروز منتقل گرديده و از نسل امروز به نسلهاى بعد منتقل خواهد شد.
از جمله‏ى جوارحى است كه فعاليت آن در اختيار آدمى است، موقعى كه مى‏خواهد سخن بگويد اراده مى‏كند كه نقطه‏ى فرماندهى تكلم كه در مغز قرار دارد به زبان دستور دهد، زبان به حركت درمى‏آيد، و گوينده، با اراده‏ى خود، الفاظ و كلماتى را به هم مى‏آميزد و منويات خود را به صورت سخن اظهار مى‏كند. پس قدرت سخن گفتن امرى است تكوينى و آفريدگار توانا در رحم مادر به جنين اعطا مى‏نمايد. اما سخن گفتن و به كار گرفتن آن نيروى تكوينى، امرى است اختيارى و انسانها طبق اراده‏ى خود، زبان را به حركت درمى‏آورند و تكلم مى‏كنند. امام سجاد (ع) در دعاى خود به پيشگاه خداوند درخواست سخن گفتن نمى‏نمايد، زیرا خداوند، آن را در رحم مادر به وى اعطا فرموده است. دعاى امام (ع) انطاق و به سخن آوردن است، عرض مى‏كند: اللهم و انطقنى بالهدى، بار الها! زبان مرا به نطقى گويا فرما كه هدايت‏بخش و مايه‏ى ايصال به حق و حقيقت باشد.
قرآن شريف، سلطه و حاكميت حضرت بارى‏تعالى را نسبت به انسانها با تعبيرهاى مختلفى ذكر نموده، از آن جمله فرموده است: و اعلموا ان الله يحول بين المرء و قلبه. بدانيد كه خداوند بين انسان و مركز اراده‏اش حائل و فاصله مى‏شود. مى‏دانيم كه كانون اراده‏ى آدمى از هر چيزى به وى نزديكتر است و بر اثر اين شدت قرب است كه انسانها مى‏توانند در كمتر از لحظه اراده كنند و به وضع خويشتن دگرگونى بخشند. قرآن شريف در آيه‏اى كه مردم را از نزديك بودن حضرت حق به مردم آگاه مى‏سازد فرموده است: بدانيد كه اگر خداوند اراده كند بين شما و دلتان كه كانون اراده و نزديكترين موجود به شماست فاصله مى‏شود، به عبارت ديگر مى‏توان گفت خداوند از ما به خود ما نزديكتر است و به قول آن شاعر كه مى‏گويد: يار نزديكتر از من به من است وين عجبتر كه من از وى دورم چه كنم با كه توان گفت كه يار در كنار من و من مهجورم قمى در تفسير اين آيه مى‏گويد: خداوند قادر است بين آدمى و اراده‏اش فاصله شود. امام (ع) مى‏خواهد عرض كند: بار الها! اراده‏ى من است كه ام را به نطق مى‏آورد و مرا به تكلم وامى‏دارد. پروردگارا! تو كه اينقدر نزديكى كه مى‏توانى بين من و اراده‏ام حايل شوى ، بر من تفضل فرما و اراده‏ ى گفتن ام را در قبضه‏ ى خود قرار ده و آنچنان به نطقم آور كه سخنانم بر وفق هدايت و رضاى تو باشد.
مسلمانان مى‏دانند كه دروغ و تهمت، پرده‏درى و غيبت، دشنام‏گويى و اهانت، و ديگر سخنانى از اين قبيل، گناه بزرگ و برخلاف هدايت كلام است. اما بعضى از مسلمانان پاره‏اى از آفات را سخنانى عادى و بلامانع تلقى مى‏كنند، غافل از آنكه در نظر اولياى گرامى اسلام اين قبيل سخنان نيز مذموم و برخلاف هدايت كلام است
**** و تكلم زياد يكى از آفات است و مى‏تواند منشاء عوارضى بد و مذموم گردد. * رسول اكرم (ص) فرموده: كسى كه زياد حرف مى‏زند خطر سقوط و فروافتادنش بسيار است و كسى كه سقوطش زياد است گناهش نيز زياد خواهد بود و كسى كه گناهانش بسيار باشد آتش دوزخ براى او شايسته‏تر است. * امام صادق (ع) فرمود: مردى حضور پدرم زياد حرف زد. امام باقر (ع) به وى فرمود: سخن را تحقير مى‏كنى و آن را كوچك و ناچيز مى‏شمرى. بدان كه خداوند پيمبران خود را با طلا و نقره مبعوث نفرمود، بلكه آنان را با كلام بين مردم فرستاد، و خداوند نيز خود را معرفى فرموده به وسيله‏ى كلام و به وسيله‏ى دلايل و نشانه‏ها.
****يكى ديگر از اين است كه آدمى سخنى بگويد كه به آن نياز ندارد و فاقد خير دنيا و آخرت باشد، گرچه گفتن چنين كلامى مباح است ولى از اين جهت كه موجب تضييع عمر گوينده و شنونده مى‏شود برخلاف اخلاق اسلامى است. گاهى از كسى مى‏كند كه به آن احتياج ندارد ولى شخص مورد سئوال در مضيقه قرار مى‏گيرد، مثلا از كسى در ماه رمضان مى‏پرسد: روزه دارى يا نه؟ او چون بيمار است روزه ندارد اما نمى‏خواهد بيمارى خود را به زبان بياورد، نمى‏داند به آن پرسش چگونه پاسخ دهد، اگر بگويد روزه دارم دروغ گفته و اگر بگويد روزه ندارم، او از علت آن مى‏پرسد، و اگر به سئوالش پاسخ ندهد اهانت تلقى مى‏شود. به هر صورت، يك سئوال نابجا، مسلمانى را به گناه وادار مى‏كند و براى او ايجاد مشكلات مى‏نمايد. در لسان روايات و كتب اخلاق، گفتن سخنى كه بدان نياز نيست به عنوان «ما لا يعنى» تلقى شده است.
* رسول اكرم (ص) فرموده: از جمله علائم حسن اسلام يك مسلمان ترك سخنى است كه به آن احتياج ندارد. * رسول اكرم (ص) به يكى از اصحاب خود كه مريض بود فرمود بشارت باد تو را! مادر بيمار با شنيدن سخن رسول اكرم (ص) به فرزندش گفت: بهشت بر تو گوارا باد! حضرت به وى فرمود: از كجا مى‏دانى گوارا بودن بهشت را براى فرزندت؟ شايد او سخنى را كه مورد احتياجش نبوده گفته است، يا چيزى را كه احتياج نداشته از ديگرى منع نموده است. گويى رسول اكرم (ص) مى‏خواهد بفرمايد: بهشت گوارا را كسى دارد كه در پرونده‏ى عمل خود با مشكلات مواجه نشود، هر چند آن مشكل، گفتن سخنى باشد كه احتياج نداشته يا منع چيزى كه مبتلابهش نبوده است.
با تشکر از همه دوستان مشارکت کننده در بحث امروز (برداشت من)( نویسنده - خواننده و نشر دهنده این کلام نورانی ) اجرتان با صاحب این کتاب با عظمت امام سجاد علیه السلام
📚🔊 1️⃣ «اخلاق الاهی» مباحث قوه شهویه چهارم؛ (بخش اول) https://taaghche.com/book/110377 2️⃣ «اخلاق الاهی» مباحث قوه شهویه چهارم؛ (بخش دوم) https://taaghche.com/book/110378 ✍️ مرحوم حاج آقا ره 👈شما میتوانید آنها را قانونی از دریافت کنید ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
📚🔊 9 جلدی « » https://mojtabatehrani.com/product-category/books/%D8%A2%D9%81%D8%A7%D8%AA-%D8%B2%D8%A8%D8%A7%D9%86/ ✍️ مرحوم حاج آقا ره - مجموعه مکتوب بیاننات استاد در سال 1370 طی 110 جلسه 👈شما میتوانید آن ها را با لینک بالا ، قانونی از سایت استاد خرید و دریافت کنید ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
🔹اللَّهُمَّ 🙏و أَنْطِقْنِي بِالْهُدَى بار الها مرا به نطقى گويا فرما كه هدايت‏بخش و مايه‏ ى ايصال به حق باشد، ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
سخنرانی.mp3
15.92M
🔴 سخنرانی قابل تأمل با موضوع « های کمرشکن » 👤استاد 🔸حتما گوش کنید... 🔸 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2