انس با صحیفه سجادیه
طرح #برداشت_من هفته 88 از عبارات نورانی #صحیفه_سجادیه 👌صفحه ی ویژه اعضا در روزهای #جمعه ✳️ قسمت ا
👆 با تشکر از همه دوستانی که در این بحث ما مشارکت داشتند
#دعا_بیستم_18
بسم الله الرحمن الرحيم
✳️ قسمت اول از شش قسمت عبارت زیر
🔹 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ،
1️⃣ و مَتِّعْنِى بِالاقْتِصَادِ،
⃣2️⃣ و اجْعَلْنِى مِنْ أَهْلِ السَّدَادِ،
3️⃣ و مِنْ أَدِلَّةِ الرَّشَادِ،
4️⃣ و مِنْ صَالِحِ الْعِبَادِ،
5️⃣ و ارْزُقْنِى فَوْزَ الْمَعَادِ،
6️⃣ و سلامَةَ الْمِرْصَادِ🔹
حضرت زينالعابدين عليهالسلام در اين قطعه ى دعا، ابتدا از خداوند درخواست مىنمايد كه بر محمد و آلش #صلوات و درود فرستد،
سپس در جملهى اول عرض مىكند:
بار الها! با اعتدال و ميانه روى در جميع شئون زندگى، مرا از مزاياى اقتصاد بهرهمند فرما.
«اقتصاد»ازماده «قصد»به معنای «حداعتدال»است،برخلاف افراط و تفریط.
به بیان ساده یعنی «میانه روی»
هم در امور مادی به کار می رود هم معنوی.
در امور مادی،همان تقدیر معیشت است که در روایات آمده است.هر کس در زندگی روش مقتصدانه پیش گیرد،هرگز فقیر نمی شود.
اما در امور معنوی،پیروی از آنچه خدا و رسول گفته اند.«هدایت در صراط مستقیم» که چندین بار در روز از خداوند طلب می کنیم.
ر.ک:آیه ۳۲سوره مبارکه فاطر«ثم اورثنا الکتاب الذین اصطفینا من عبادنا فمنهم ظالم لنفسه ومنهم مقتصد ومنهم سابق بالخیرات ....»
درتفسیر آمده است؛سابق بالخیرات،وجود مبارک امام است ومقتصد،کسی است که عارف به حق امام است وظالم کسی است که حق امام را نشناسد.
هرکس معرفت به امام زمانش داشته باشد،معنای زندگی را می فهمد، هدف آفرینش و خلقت را درک می کند و به طور خلاصه انسانی زندگی می کند و لذت می برد.
مفهوم این جملات این است که اگر انسان، عارف به امام نباشد،معنای زندگی را نمی فهمد
یعنی نمی داند برای چی زندگی می کند و اگر نداند برای چی زندگی می کند،«حیوانی»زندگی می کند.....«کالانعام»
اقتصاد، كلمهاى است عربى از ماده ى «قصد».
اين لغت در زبان فارسى نيز راه يافته و فارسى زبانان در گفتگوهاى خود آن را به كار مىبرند، با اين تفاوت كه «قصد» و «اقتصاد» در زبان عرب به معناى وسيع و براى ميانهروى و اعتدال در امور مختلف به كار برده مىشود،
ولى در زبان فارسى، كلمهى «قصد» به معناى «اعتدال» اساسا به كار نمىرود و كلمهى «اقتصاد» هم فقط در امور مالى مورد استفاده قرار مىگيرد.
«قصد» و «اقتصاد» در قرآن و روايات
*و اقصد فى مشيك.
از مواعظ #لقمان حكيم به فرزندش: در راه رفتن معتدل و ميانهرو باش.
ملاحظه مىكنيد كلمهى قصد در اين آيه براى اعتدال در راه رفتن به كار برده شده است.
*و على الله قصد السبيل.
آنچه بر عهدهى خداوند است، ارائهى صراط مستقيم و راهى است كه بر كنار از افراط و تفريط است.
در اين آيه نيز قصد به معناى اعتدال و ميانهروى آمده است.
*على (ع) كلمهى «قصد» را براى بيان ميانهروى و اعتدال آورده و رعايت آن را به دوستان خود توصيه فرموده است.
عليك بالقصد فى الامور فمن عدل عن القصد جار و من اخذ به عدل.
بر تو باد كه در جميع امور ميانهرو باشى، كسى كه از ميانهروى تجاوز كند، #ظلم و #ستم نموده و كسى كه خط ميانه را بپيمايد، عدل را رعايت كرده است.
«قصد»، ميانهروى و بركنارى از افراط و تفريط است و اين همان صراط مستقيمى است كه پيمبران از طرف بارى تعالى مبعوث شدهاند تا آن را ارائه نمايند.
كسانى كه در شئون مختلف زندگى راه اعتدال را مىپيمايند، سرانجام به سعادت نايل مىگردند
و كسانى كه آن راه را ترك مىگويند و به انحراف گرايش مىيابند، پايان كارشان سقوط و تباهى خواهد بود.
*على (ع) فرموده: راست و چپ بيراهه و ضلالت است، خط وسط، جادهى واقعى و راهى است كه به نجات و سعادت منتهى مىگردد.
كلمهى «#اقتصاد» در روايات ائمه عليهمالسلام آمده ، اما آن را در امور مالى فقط محصور ننمودهاند،
بلكه گاهى در امر مالی به كار بردهاند
و گاه در امر عبادت.
*از وصاياى اميرالمومنين در بستر مرگ به فرزندش حضرت مجتبى اين بود كه:
و اقتصد يا بنى فى معيشتك، و اقتصد فى عبادتك و عليك فيها بالامر الدائم الذى تطيقه.
فرزند! در امر معيشت، مقتصد و ميانهرو باش و در عبادتت نيز ميانهرو، و بر تو باد در امر عبادت به اندازهاى عمل كنى كه هميشه توان انجام آن را داشته باشى.
#اقتصاد و ميانهروى در امور مالى و اجتناب از افراط و تفريط از جملهى تعاليم شرع مقدس و مورد تاكيد اولياى گرامى اسلام است و چون اين امر مبتلا به عموم مردم است
*على (ع) فرموده: اذا اراد الله بعبد خيرا الهمه الاقتصاد و حسن التدبير و جنبه سوء التدبير و الاسراف.
وقتى خداوند دربارهى بنده اى ارادهى خير نمايد، اقتصاد و حسن تدبير معاش را به وى الهام مىكند و او را از سوء تدبير و زيادهروى و اسراف بركنارش مىدارد.
در اين روايت، اقتصاد و حسن تدبير در امر معاش آنقدر رفيع و بلندپايه معرفى شده كه حضرت بارى تعالى آن را به بندگانى كه دربارهى آنها ارادهى خير فرموده است، الهام مىنمايد.