eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
5.1هزار دنبال‌کننده
16.8هزار عکس
2.6هزار ویدیو
1.7هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحيم ✳️ قسمت اول از شش قسمت عبارت زیر 🔹 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، 1️⃣ و مَتِّعْنِى بِالاقْتِصَادِ، ⃣2️⃣ و اجْعَلْنِى مِنْ أَهْلِ السَّدَادِ، 3️⃣ و مِنْ أَدِلَّةِ الرَّشَادِ، 4️⃣ و مِنْ صَالِحِ الْعِبَادِ، 5️⃣ و ارْزُقْنِى فَوْزَ الْمَعَادِ، 6️⃣ و سلامَةَ الْمِرْصَادِ🔹
حضرت زين‏العابدين عليه‏السلام در اين قطعه‏ ى دعا، ابتدا از خداوند درخواست مى‏نمايد كه بر محمد و آلش و درود فرستد، سپس در جمله‏ى اول عرض مى‏كند: بار الها! با اعتدال و ميانه ‏روى در جميع شئون زندگى، مرا از مزاياى اقتصاد بهره‏مند فرما.
«اقتصاد»ازماده «قصد»به معنای «حداعتدال»است،برخلاف افراط و تفریط. به بیان ساده یعنی «میانه روی» هم در امور مادی به کار می رود هم معنوی. در امور مادی،همان تقدیر معیشت است که در روایات آمده است.هر کس در زندگی روش مقتصدانه پیش گیرد،هرگز فقیر نمی شود. اما در امور معنوی،پیروی از آنچه خدا و رسول گفته اند.«هدایت در صراط مستقیم» که چندین بار در روز از خداوند طلب می کنیم. ر.ک:آیه ۳۲سوره مبارکه فاطر«ثم اورثنا الکتاب الذین اصطفینا من عبادنا فمنهم ظالم لنفسه ومنهم مقتصد ومنهم سابق بالخیرات ....» درتفسیر آمده است؛سابق بالخیرات،وجود مبارک امام است ومقتصد،کسی است که عارف به حق امام است وظالم کسی است که حق امام را نشناسد. هرکس معرفت به امام زمانش داشته باشد،معنای زندگی را می فهمد، هدف آفرینش و خلقت را درک می کند و به طور خلاصه انسانی زندگی می کند و لذت می برد. مفهوم این جملات این است که اگر انسان، عارف به امام نباشد،معنای زندگی را نمی فهمد یعنی نمی داند برای چی زندگی می کند و اگر نداند برای چی زندگی می کند،«حیوانی»زندگی می کند.....«کالانعام»
امام سجاد (ع) در جمله‏ ى اول دعا، كلمه‏ى را به كار برده است و معناى آن در لغت عرب، و است. الاقتصاد من القصد بمعنى العدل و هو التوسط فى الامور بين الافراط و التفريط. اقتصاد از ماده‏ى «قصد» است، به معناى «» و آن عبارت از توسط در امور مختلف بين و است.
اقتصاد، كلمه‏اى است عربى از ماده‏ ى «قصد». اين لغت در زبان فارسى نيز راه يافته و فارسى زبانان در گفتگوهاى خود آن را به كار مى‏برند، با اين تفاوت كه «قصد» و «اقتصاد» در زبان عرب به معناى وسيع و براى ميانه‏روى و اعتدال در امور مختلف به كار برده مى‏شود، ولى در زبان فارسى، كلمه‏ى «قصد» به معناى «اعتدال» اساسا به كار نمى‏رود و كلمه‏ى «اقتصاد» هم فقط در امور مالى مورد استفاده قرار مى‏گيرد.
«قصد» و «اقتصاد» در قرآن و روايات *و اقصد فى مشيك. از مواعظ حكيم به فرزندش: در راه رفتن معتدل و ميانه‏رو باش. ملاحظه مى‏كنيد كلمه‏ى قصد در اين آيه براى اعتدال در راه رفتن به كار برده شده است. *و على الله قصد السبيل. آنچه بر عهده‏ى خداوند است، ارائه‏ى صراط مستقيم و راهى است كه بر كنار از افراط و تفريط است. در اين آيه نيز قصد به معناى اعتدال و ميانه‏روى آمده است.
*على (ع) كلمه‏ى «قصد» را براى بيان ميانه‏روى و اعتدال آورده و رعايت آن را به دوستان خود توصيه فرموده است. عليك بالقصد فى الامور فمن عدل عن القصد جار و من اخذ به عدل. بر تو باد كه در جميع امور ميانه‏رو باشى، كسى كه از ميانه‏روى تجاوز كند، و نموده و كسى كه خط ميانه را بپيمايد، عدل را رعايت كرده است.
«قصد»، ميانه‏روى و بركنارى از افراط و تفريط است و اين همان صراط مستقيمى است كه پيمبران از طرف بارى تعالى مبعوث شده‏اند تا آن را ارائه نمايند. كسانى كه در شئون مختلف زندگى راه اعتدال را مى‏پيمايند، سرانجام به سعادت نايل مى‏گردند و كسانى كه آن راه را ترك مى‏گويند و به انحراف گرايش مى‏يابند، پايان كارشان سقوط و تباهى خواهد بود. *على (ع) فرموده: راست و چپ بيراهه و ضلالت است، خط وسط، جاده‏ى واقعى و راهى است كه به نجات و سعادت منتهى مى‏گردد.
كلمه‏ى «» در روايات ائمه عليهم‏السلام آمده ، اما آن را در امور مالى فقط محصور ننموده‏اند، بلكه گاهى در امر مالی به كار برده‏اند و گاه در امر عبادت. *از وصاياى اميرالمومنين در بستر مرگ به فرزندش حضرت مجتبى اين بود كه: و اقتصد يا بنى فى معيشتك، و اقتصد فى عبادتك و عليك فيها بالامر الدائم الذى تطيقه. فرزند! در امر معيشت، مقتصد و ميانه‏رو باش و در عبادتت نيز ميانه‏رو، و بر تو باد در امر عبادت به اندازه‏اى عمل كنى كه هميشه توان انجام آن را داشته باشى.
مرحوم رضوان الله تعالى عليه در كتاب كافى بابى باز نموده تحت عنوان « الاقتصاد فى العباده» در عبادت! و روايات مربوط به اين امر را در آن باب آورده است
و ميانه‏روى در امور مالى و اجتناب از افراط و تفريط از جمله‏ى تعاليم شرع مقدس و مورد تاكيد اولياى گرامى اسلام است و چون اين امر مبتلا به عموم مردم است *على (ع) فرموده: اذا اراد الله بعبد خيرا الهمه الاقتصاد و حسن التدبير و جنبه سوء التدبير و الاسراف. وقتى خداوند درباره‏ى بنده‏ اى اراده‏ى خير نمايد، اقتصاد و حسن تدبير معاش را به وى الهام مى‏كند و او را از سوء تدبير و زياده‏روى و اسراف بركنارش مى‏دارد. در اين روايت، اقتصاد و حسن تدبير در امر معاش آنقدر رفيع و بلندپايه معرفى شده كه حضرت بارى تعالى آن را به بندگانى كه درباره‏ى آنها اراده‏ى خير فرموده است، الهام مى‏نمايد.