نيل به خشنودى و #رضا ى حضرت بارى تعالى عالى ترين مقامی است كه تمام اولياى بزرگ الهى در تمنا ى آن هستند،
جايگاه مردان و زنان باايمان در قيامت طبق وعده ى خداوند، بهشت جاودان است،
پاداش انبيا و صديقين و شهدا و ديگر اولياى بزرگ الهى جنات عدن است،
و جنات عدن داراى مزايا ى اختصاصى است و گروههاى معينى در مساكن طيبه ى آن جاى دارند،
و #رضوان الهى از آن دو بهشت بزرگتر و افضل است.
خداوند در قرآن شريف، اين سه مرحله را در يك آيه، از پى هم، ذكر فرموده است:
وعد الله المومنين و المومنات جنات تجرى من تحتها الانهار خالدين فيها و مساكن طيبه فى جنات عدن
و رضوان من الله اكبر ذلك هو الفوز العظيم.
خداوند به مردان و زنان باايمان باغها و جناتى را وعده داده است كه از زير درختانش نهرهاى آب جار ى است و آنان برا ى هميشه در آن باغها میمانند و همچنين خداوند وعده ى مسكنهاى پاك و مطهر را در جنات عدن داده است،
ولى رضوان الهى از اين دو بهشت سراسر نعمت و رحمت بزرگتر و برتر است و نيل به رضوان الهى پيروزى و موفقيتى است بزرگ.
برا ى نيل به رضوان خداوند بايد راههايى را كه مايه ى خشنودى و رضاى ذات اقدس اوست، طى نمود تا به آن پيروزى بزرگ و پاداش اكبر نايل گردند. (رضوان من الله اكبر ذلك هو الفوز العظيم.)
امام سجاد (ع ) اینجا ، به طور اجمال از راههاى #رضوان خداوند نام میبرد و از پيشگاه مقدسش درخواست میكند كه موجباتى را فراهم نمايد كه از آن طرق به آسانى بگذرد:
و سهل الى بلوغ رضاك سبلى.
بار الها! راههاى مرا براى وصول به #رضا و خشنوديت آسان فرما.
برا ى آنكه طرق وصول به #رضوان خداوند را بشناسيم، بايد از زبان وحى و به وسيله ى رسول اكرم (ص) و ائمه ى معصومين عليهمالسلام از آنها آگاهى يابيم و در روايات اولياى دين، طرق متعددى برا ى وصول به رضا و خشنودى خداوند رسيده است:
***در بعضى از آيات قرآن شريف، رضاى خداوند از گروهى اعلام گرديده كه آنان نيز از خداوند خشنود و راضى هستند.
رضى الله عنهم و رضوا عنه اولئك حزب الله الا ان حزب الله هم المفلحون.
خداوند از آنها راضى و آنان نيز از خداوند رضايت دارند، اين گروه حزب الله اند و آگاه باشيد كه اعضاى حزب خداوند از رستگار ى و سعادت واقعى برخوردارند.
***در بعضى از روايات آمده كه يكى از راههاى رسيدن به رضوان بارى تعالى اين است كه آدمی، خود، به #قضا و #قدر و مقدرات الهى راضى و خشنود باشد.
*ان موسى عليهالسلام قال: يا رب! دلنى على عمل اذا انا عملته نلت به رضاك. فاوحى الله تعالى اليه: ان رضاى فى رضاك بقضائى.
حضرت موسى بن عمران عليهالسلام عرض كرد: بار الها! مرا راهنمايى فرما به عملى كه چون انجام دادم به وسيله ى آن به رضاى تو نايل گردم. خداوند به و ى وحى فرمود كه رضاى من در رضاى تو به قضاى من است.
*على (علیه السلام) فرمود: كن راضيا تكن مرضيا.
به قضاى الهى درباره ى خودت راضى باش تا مشمول #رضوان بارى تعالى باشى.
على (علیه السلام) فرمود: علامه رضا الله سبحانه عن العبد رضاه بما قضى به سبحانه له و عليه.
علامت رضاى خداوند سبحان از بنده، رضاى بنده است به آنچه خداوند درباره ى او مقدر فرموده است، خواه مقدر الهى به نفعش باشد يا به ضررش.
✳️ امام سجاد (علیه السلام) در جای دیگر:
اللهم و جللنى رضاك.
بار الها! تمام وجود مرا با جامه ى #رضا و خشنوديت بپوشان. #دعا_بیستم_21
**ائمه ى طاهرين عليهمالسلام برا ى آنكه پيروان خود را در رضاى به قضاى الهى كه يكى از راهها ى وصول به #رضوان بار ى تعالى است آگاه بار بياورند و با منطقى نافذ قانعشان نمايند، ضمن روايات متعدد ى، مطالب آموزندهاى را تذكر دادهاند.
امام صادق (علیه السلام) فرمود: ان اعلم الناس بالله ارضاهم بقضاء الله.
عالمترين مردم به صفات كمال حضرت بارى تعالى، راضى ترين آنان به قضاى خداوند است.
راو ى حديثی میگويد:
به امام صادق (علیه السلام) عرض كردم:باى شيئى يعلم المومن بانه مومن؟
با چه چيز ايمان واقعى مومن شناخته میشود؟
در پاسخ فرمود: بالتسليم لله و الرضا فى ما ورد عليه من سرور او سخط.
با تسليم در مقابل بارى تعالى و رضا از آنچه بر او از سرور و خشم وارد میشود.
يكى درد و يكى درمان پسندد
يكى وصل و يكى هجران پسندد
من از درمان و درد و وصل و هجران
پسندم آنچه را جانان پسندد
** آدمی اگر به قضاى الهى راضى نشود و با نيروى ايمان به ضمير آشفته ى خود تسكين نبخشد، قادر نيست مكروهات و ناملايمهايى را كه به آنها مبتلاست برطرف نمايد، ولى ممكن است با جزع و بى صبرى به عوارض روحى و بيمارى عصبى نيز مبتلا شود، مصيبت تازهاى را بر مصائب دنياى خويش بيفزايد و در آخرت از پاداش و صبر و رضا محروم گردد.
امام باقر (علیه السلام) فرمود: من رضى بالقضاء اتى عليه القضاء و عظم الله اجره و من سخط القضاء مضى عليه القضاء و احبط الله اجره.
كسى كه به قضاى الهى راضى باشد، قضا و مقدرات بر او وارد میشود و خداوند به وى اجر عظيم عطا میفرمايد و كسى كه به قضاى حق خشمگين باشد، آنچه مقدر است بر او میگذرد و خداوند اجر قيامتش را از ميان میبرد.
از راههاى رسيدن به #رضوان بارى تعالى، رضاى به قضاء و مقدرات اوست،
خواه آن مقدر مطبوع طبع و مقبول آدمی باشد
يا مورد بى رغبتى و كراهت.
***راه ديگرى كه در روايات ارائه شده و موجب نيل به #رضوان خداوند است، اطاعت و فرمانبرى از ذات مقدس اوست.
*على (علیه السلام) فرموده: رضا الله سبحانه مقرون بطاعته.
رضاى خداوند و طاعت او به هم پيوسته اند.
*امام صادق (علیه السلام) در پايان نامها ى كه برا ى اصحاب خود نوشته، فرموده است:
من سره ان يعلم ان الله يحبه فليعمل بطاعه الله و ليتبعنا.
كسى كه خوشحال میشود از اينكه بداند خدا او را دوست دارد، البته بايد اوامرش را به كار بندد، او را اطاعت نمايد و از ما پيروى كند.