رسول اكرم (ص) فرمود: امرنى ربى بمداراه الناس كما امرنى باداء الفرائض.
پروردگارم مداراى با مردم را به من امر نمود، همانطور كه به اداى فرايض مامورم فرمود.
از اين روايت استفاده میشود كه مداراى با مردم در تبليغ اسلام همان اندازه مهم است كه ادا ى فرايض اسلامی در قوام دين اهميت دارد،
با ترك واجبات، اسلام به ضعف میگرايد و با ترك مدارا، تبليغ دين از پيشروى و گسترش بازمی ماند.
*رسول اكرم (ص) فرموده است: ما وضع الرفق على شىء الا زانه و لا وضع الخرق على شىء الا شانه، فمن اعطى الرفق اعطى خير الدنيا و الاخره، و من حرمه حرم خير الدنيا و الاخره.
#رفق و #مدارا در چيزى قرار داده نمیشود، مگر آن را زينت میدهد و خشونت و تندى بر چيزى قرار داده نمیشود، مگر آن را زشت میكند، پس اگر به كسى رفق و مدارا عطا شود، خير دنيا و آخرت به وى عطا شده است و كسى كه از مدارا محروم باشد، از خير دنيا و آخرت محروم خواهد بود.
مدارا نمودن و ارفاق كردن از صفات حميده و خصال پسنديده است.تمام مسلمانان بالاخص كارمندان دولت اسلام و همچنين كسانى كه در پارها ى از امور مرجع مردماند كوشش كنند تا خود را به اين خلق شريف متخلق سازند و ضمنا بدانند كه رسول گرامی اسلام (ص) از پيشگاه الهى درخواست نموده به مداراكنندگان ارفاق كند و به كسانى كه سخت میگيرند سختگير باشد.
پيغمبر اكرم (ص) فرمود:
الرفق راس الحكمه.
مدارا و رفق سرآمد اعمال حكيمانه است.
سپس در مقام دعا به پيشگاه الهى عرض كرد:
اللهم من ولى شيئا من امور امتى فرفق بهم فارفق به
و من شق عليهم فاشقق عليه.
بار الها! كسى كه كارى از كارهاى امت مرا عهدهدار میشود و به آنان ارفاق مینمايد،
تو نيز به وى ارفاق نما، و آن كس كه سخت میگيرد و مردم را به مشقت میاندازد تو نيز بر او سخت بگير.
امام صادق (علیه السلام) فرمود: ان الله تعالى رفيق يحب الرفق و يعطى على الرفق ما لا يعطى على العنف.
خداوند به بندگان مدارا میكند و مداراكنندگان را دوست دارد، به عمل آميخته به رفق و مدارا پاداش میدهد كه به كار فاقد مدارا آن اجر را اعطا نمینمايد.
در اسلام به موازات وضع قوانين عادلانه برا ى اداره ى امور اجتماع، از معنويات و ايمان مردم نيز در حل مشكلات مستضعفين استفاده شده است.
اوليا ى گرامی اسلام، مسلمانان را به رحمت واسعه ى الهى اميدوار میساختند و به گذشتهاى مالى نسبت به تهيدستان تشويق مینمودند.
با #مهلت گرفتن يا چشمپوشى از اصل طلب، خاطر پريشان مديون بينوا را آرام میساختند.
*امام صادق (علیه السلام) فرمود: روزى رسول اكرم صل ى الله عليه و آله منبر رفت.خدا ى را حمد و ثنا گفت و بر پيمبران او درود فرستاد.سپس فرمود:
ايها الناس! ليبلغ الشاهد منكم الغائب،
حاضرين به غائبين ابلاغ كنند:
الا و من انظر منكم معسرا كان له على الله فى كل يوم صدقه بمثل ماله حتى يستوفيه.
آگاه باشيد هر كس ى بدهکاری را كه قدرت پرداخت بدهى خود را ندارد #مهلت دهد، خداوند هر روز به مقدار طلبى كه دارد، به او اجر صدقه میدهد تا وقتى طلب خويش را دريافت نمايد.
در حديث ديگر آمده كه رسول اكرم (ص) دو نفر را ديد كه يكى ديگر ى را گرفته و رها نمیكند.حضرت نزديك آمد و از وضعشان سئوال نمود.يكى از آن دو گفت: از اين مرد طلب دارم، مطالبه میكنم.حضرت به آن ديگرى توجه فرمود كه چه میگويد.
آن ديگر ى گفت: ا ى نبى خدا! او بر من حق دارد، اما من به خدا قسم چيز ى ندارم.حضرت فرمود:
اگر كسى بخواهد خداوند در قيامت او را از حرارت شديد دوزخ در سايه ى خود قرار دهد روزى كه جز سايه ى او سايها ى نيست، بدهکاری را مهلت دهد يا از طلب خود بگذرد.
در اين موقع طلبكار گفت: من يك سوم طلبم را به تو بخشيدم و يك سوم را تا يك سال مهلت میدهم و يك سوم را به من بپرداز.
رسول اكرم (ص) فرمود: چه عمل خوبى را انجام داد!
طلبكارى كه به مقروض تهيدست خود فشار میآورد و از او مطالبه ى طلب میكند، نفعى عايدش نمیشود، فقط میتواند با عمل نارواى خود او را در جامعه تحقير كند و آبرويش را ببرد.
ولى اگر طبق دستور شرع مقدس طلب خود را به او ببخشد يا لااقل به و ى فشار نياورد، به موجب روايات، گناهان بخشنده يا مهلت دهنده در قيامت مشمول عفو الهى میشود و از عذاب خداوند رهايى میيابد.
رسول اكرم (ص) فرمود: مردى قبل از شما مورد محاسبه ى بار ى تعالى قرار گرفت.حسابرسان در كارهايش عمل خير ى نيافتند جز آنكه او شخص متمكنى بود و با مردم آميزش معاملاتى داشت، به تحصيلداران خود كه طلبهاى او را وصول مینمودند دستور داده بود كه اگر بين مديونهاى من كسى را يافتيد كه قدرت پرداخت ندارد، از او بگذريد و مطالبه ى طلب ننماييد.خداوند در موقع رسيدگى به حساب وى فرمود:
من از او به گذشت شايسته ترم، از وى بگذريد.
حذيفه ى يمانى از رسول اكرم (ص) شنیدم:
چون روز قيامت فرا رسد، بنده اى را به محكمه ى عدل الهى میآورند.
عرض میكند:
اللهم انى لا اعلم فى حياتى عملا غير انك و هبتنى فى الدنيا مالا فكنت اعين به الفقراء.فاذا لم يكن عندهم ما يقضون به لم اعسر عليهم.فيقول الله تبارك و تعالى:
بار الها! من از زندگى دنيا عمل خوبى برا ى خود نمیدانم جز آنكه تو به من مال اعطا فرمودى و من به افراد بى بضاعت قرض میدادم و چون موقع پرداخت فرامیرسيد، اگر متوجه میشدم قدرت مالى ندارند و نمیتوانند دين خويش را ادا كنند، به آنان فشار نمیآوردم.
خداوند میفرمايد:
انا اولى باعانتك، فانك ملهوف فتجاوزوا عن عبدى.
من به كمك و ياريت اولى هستم، تو مال از دست داده و شايسته ى حمايتى، از بنده ى من بگذريد.
خداوند در دنيا به بندگان خود ارفاق نموده و #مهلت داده است تا در پرتو سعى و عمل، موجباتى را فراهم آورند كه به سعادت ابدى و كمال واقعى نايل آيند.
در تعاليم اخلاقى اسلام مداراى با مردم از صفات حميده شناخته شده است و اوليا ى گرامی دين ضمن روايات متعددى، اكيدا آن را به پيروان خود توصيه نمودهاند.
ولى درباره ى مهلت دادن به مومنى كه مديون است و در سختی و همچنين راجع به بخشيدن دين او، در احاديث اهلبيت عليهمالسلام تاكيد بسيار شده و اين عمل از نظر اولياى الهى آنقدر مهم است كه میتواند عامل خود را در عرصه ى قيامت مشمول رحمت بار ى تعالى نمايد، به طور ى كه گناهانش بخشيده شود و از عذاب الهى رهايى يابد.شنوندگان محترم اين مهم را به خاطر بسپارند كه اگر مرد باايمان معسر ى مديون آنهاست، به وى مهلت بدهند، يا از طلب خود چشم بپوشند و بپرهيزند از اينكه در حضور مردم مورد اهانتش قرار دهند و موجبات ايذاء و تحقيرش را فراهم آورند و اين روايت را همواره به خاطر داشته باشند:
هشام بن سالم میگويد: شنيدم كه حضرت صادق (علیه السلام) میگفت كه خداوند فرموده:
لياذن بحرب منى من اذى عبدى المومن وليامن غضبى من اكرم عبدى المومن.
به من اعلان جنگ نموده آن كس كه بنده ى مومن مرا اذيت كند و البته از غضب من در ايمنى است كسى كه بنده ى مومن مرا اكرام نمايد.
✳️ ايام #مهلت حضرت بارى تعالى برا ى كسانى كه به او ايمان دارند بسيار مغتنم است و همه ى آنان میتوانند از اين مهلت گرانقدر به نفع انسانيت و تعالى معنو ى خويش استفاده نمايند.
اما بهره گيرى مردم به اعتبار تفاوت ايمان و چگونگى اعمالشان متفاوت است.
بعضى برا ى جبران لغزشهاى گذشته ى خويش متوجه پروردگار میشوند و با حال تضرع و زبان استغفار از پيشگاه او درخواست عفو و بخشش مینمايند.
بعضى كه بالنسبه صحيح العمل و درستكار بوده اند، به پيروى از اولياى دين، هر روز مكرر استغفار میكنند، ولى قسمت اعظم اوقات مهلتشان در مباحات و اعمالى كه فاقد ارزش معنوى و روحانى است میگذرد.
اما امام سجاد (علیه السلام) از پيشگاه خداوند درخواست مینمايد كه موجباتى را فراهم آورد تا اوقات مهلتش در طاعت ذات اقدس الهى مصروف گردد.
و استعملنى بطاعتك فى ايام المهله.
بار الها! در ايام عمر كه مهلت خودساز ى و نيل به كمال انسانى است، مرا به طاعت و فرمانبرى ذات اقدست وادار ساز.
🆔 @sahife2