📱 #انس_با_نهج_البلاغه
🔸 مرحوم علامه #محمد_تقی_جعفری ره ، فرق « #نهج_البلاغه خوان» با «نهجالبلاغه دان»
🔸 «علامه در سالهای 58،59 در مدرسه عالی شهید مطهری، تفسیر نهجالبلاغه میگفتند و بعدها در منزلشان در میدان خراسان، خیابان زیبا هم نهجالبلاغه، معرفتشناسی و هستیشناسی درس میدادند و من آنجا در آن جلسات شرکت میکردم. خوب یادم است از آذر ماه سال 59 درحالیکه یک دختر 17 ساله مشتاق و علاقهمند بودم، شرکت در جلسات درس علامه جعفری را آغاز کردم و این شاگردی تا 18 سال ادامه پیدا کرد و در همین جلسات بود که عشق امیرالمؤمنین (ع) و مراتب عظمت ایشان از کلام و درس استاد به من و سایر شاگردان منتقل شد.»
«نمیدانید علامه جعفری چطور و با چه عبارات و احساسی درباره امیرالمؤمنین (ع) صحبت میکردند. میگفتند: ای امیرالمؤمنین! ای یگانهٔ عالَم! ای بزرگِ بزرگان! ای تنهای تنهایان... حتی وقتی کلام شخصیتهای دیگر مثل « #جرج_جرداق » مسیحی را درباره امیرالمؤمنین (ع) بیان میکردند، چنان با عظمت صحبت میکردند که دانشجویان منقلب میشدند و بعضیها به گریه میافتادند.
شعری بود که استاد آن را زمزمه میکردند:
خدا خوان با خدا دان فرق دارد
که انسان تا به حیوان فرق دارد
مقلّد را محقق کِی توان گفت؟
که نادان تا به دانا فرق دارد
با همین نگاه، باید بگوییم نهجالبلاغه خوان هم با هم نهج البلاغهدان فرق دارد. فکر میکنید چرا جلسات درس علامه جعفری روی جوانان آنقدر تأثیر داشت و راهگشا میشد اما جلسات امروز چنین تاثیری ندارد؟ چون استاد وقتی شرح مظلومیت امیرالمؤمنین (ع) را میگفتند، اول خودشان منقلب میشدند و بعداً این حس به مخاطب منتقل میشد. استاد اصلاً چیزی را که خودشان با همه وجود درک نکردهبودند، بیان نمیکردند. همیشه میگفتند: اینها «چشیدنی» است. و واقعاً تا چیزی را خودشان نمیچشیدند، نمیگفتند. البته همیشه سطح مخاطب را هم در نظر میگرفتند.»
👤 دکتر «زهره محمدعلی» از شاگردان استاد
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
📱 #انس_با_نهج_البلاغه
🔸 « نهجالبلاغه، کتاب انسانسازی است که در دسترس ماست. اگر مخاطبشناسی بدانیم و بتوانیم پیامهای نهجالبلاغه را به زبان جوانان ارائه کنیم، راه پیوند میان آنها و امیرالمؤمنین (ع) را هموارتر خواهیم کرد. راستش را بخواهید، ما از جوانانمان فاصله گرفتهایم. آنها را گروهبندی کردهایم؛ این از خوبها و آن، از بدهاست. این تیپ و ظاهرش به ما میخورد، آن یکی نمیخورد. علامه جعفری اما «حُر» را مثال میزنند که درست درحالیکه داشت به قهقرا میرفت، به راه هدایت برگشت و رستگار شد. ما هم برای اینکه جوانانمان را به آغوش دین و قرآن و اهل بیت (ع) برگردانیم، کافی است با آنها گفتوگو کنیم. از آنها فاصله نگیریم و ما سراغ آنها برویم، حتی اگر آنها سراغ ما نمیآیند.
برای اینکه با جریانی که دست جوانان ما را از نهجالبلاغه دور کرد، مقابله کنیم، کافی است کمی زمانشناسی و مخاطبشناسی بدانیم. مرحوم علامه #محمد_تقی_جعفری ره هم وقتی در دهه 40 دیدند جوانان به مکاتب غربی گرایش پیدا کردهاند، با توجه به نیاز روز، شروع به مطالعه روی این مکاتب کردند تا به جوانان کمک کنند. ما هم نگاه کنیم جوانان امروز، چه نوع کتابهایی را میپسندند، ما هم بیاییم پیامهای نهجالبلاغه را با توجه به نیازهای امروز جوانان استخراج کنیم و به زبان خود آنها ارائه کنیم تا باور کنند امیرالمؤمنین (ع)، از آنها دور و دستنیافتنی نیست.»
👤 دکتر «زهره محمدعلی» از شاگردان استاد
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🔆درخواست خوب مردن از خدا!!
📋«مرحوم آقای #بهجت (رضوان الله تعالی علیه) میفرمودند این دعا را زیاد بخوانید: «یا الله یا رحمان یا رحیم یا مقلب القلوب ثبت قلبی علی دینک». ممکن بود یک اشکال مقدّری وجود داشته باشد، ایشان به آن هم جواب میداد. ممکن بود کسی بگوید وقتی میگوئیم «ثبت قلبی علی دینک»، ما که دینمان درست است، منطقی است، مستحکم است، این برای آن طبقات پایین است. ایشان میفرمود در هر طبقهای که دل انسان و ایمان انسان و دینداری انسان هست، تنزل از آن طبقه، برگشت است. «ثبت قلبی علی دینک» یعنی دین را در همان طبقه عالی نگه دار و تثبیت کن. اگر این شد، آن وقت زندگی میشود شیرین، مرگ هم مرگ راحت. یکی از مشکلات اساسی ماها، مشکل مردن است. امام سجاد (علیه السلام) در #دعا_چهل_5 صحیفه سجادیه ، به خداوند متعال عرض میکند: «امتنا مهتدین غیر ضالین، طائعین غیر مستکرهین غیر عاصین». خب، انسان در همه طول عمر در طریق هدایت بوده، اما باز امام دعا می کند که: «امتنا مهتدین غیر ضالین، طائعین غیر مستکرهین غیر عاصین»؛ معلوم میشود خطرناک است.
حکم مستوری و مستی همه بر عاقبت است
کس ندانست که آخر به چه حالت برود»
👤مقام معظم رهبری
📋 farsi.khamenei.ir/speech-content?id=26418
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2