💠 #چله_ی_زیارت_عاشورا 28
▪️حضرت امام صادق (علیه السلام) فرموده:هرکس بوسیله خواندن #زیارت_عاشورا ، جدم حسین (علیه السلام) را زیارت کند (چه از راه دور یا نزدیک) به خدا قسم خداوند هر حاجت مادی و معنوی داشته باشد به او می دهد.
▪️به نیابت از آقا و مولایمان امام زمان علیه السلام با هم زمزمه میکنیم :
♦️ السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ رَسُولِ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا خِیَرَةَ اللَّهِ و َابْنَ خِیَرَتِهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ اَمیرِالْمُؤْمِنینَ و َابْنَ سَیِّدِ الْوَصِیّینَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ فاطِمَةَ سَیِّدَةِ نِساَّءِ الْعالَمینَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا ثارَ اللَّهِ وَ ابْنَ ثارِهِ وَ الْوِتْرَ الْمَوْتُورَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ وَعَلَی الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکُمْ مِنّی جَمیعاً سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ یا اَباعَبْدِاللَّهِ .....
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#محتواي_دعا
دعای #پنجاه_سه
در خضوع و فروتني براي خداي توانا و بزرگ
عنوان دعا چنين است:
و کان من دعائه عليهالسلام في التذلل لله عز و جل، از دعاهاي امام (ع) در خضوع و فروتني براي خداي توانا و بزرگ است.
امام (ع) در ابتداي دعا به ما ميآموزد که چگونه با خداوند راز و نياز کرده و در جهت اصلاح نارسائيهاي خود از او ياري بجوييم و لذا ميفرمايد:
رب افحمتني ذنوبي، و انقطعت مقالتي، فلا حجه لي، فانا الاسير ببليتي، المرتهن بعملي، المتردد في خطيئتي، المتحير عن قصدي، المنقطع بي. اي خداي من گناهانم مرا (از شرمندگي) ملزم به سکوت کرده و گفتگويم را با (حضرتت) منقطع ساخته (از کثرت گناه ديگر شرم دارم که با تو عرض حالي کنم و حاجتي طلبم) پس اگر به هيچ دليلي متمسک نتوانم شد، اين منم که به بليه (و اعمال بد شرمآور) خود اسير و به افعال (زشت) خويش گرفتارم، در مابين کارهاي خطايم ميروم و برميگردم، از مقصد خود به راه حيرت افتادهام و از طريق خويش بازماندهام.
و در فراز ديگر ميفرمايد: سبحانک! اي جراه اجترات عليک، و اي تغرير غررت بنفسي؟!
منزه و پاکي! (شگفتا) به کدام جرات و کدام غرور و اعتماد به نفس به مخالفت فرمان حضرتت اقدام کردم؟
و سپس به ما ميآموزد که در پيشگاه خداوند سبحان سر تعظيم فروآوريم، چهره بر خاک بسائيم و اينگونه عرض کنيم:
مولاي ارحم کبوتي لحر وجهي و زله قدمي، مولاي من به حال من که برو افتادم و به لغزش قدم (به غم و حسرت) گرفتارم ترحم فرما.
مولاي و ارحمني اذا انقطع من الدنيا اثري، و امحي من المخلوقين ذکري، و کنت من المنسيين کمن قد نسي، اي مولاي من هنگامي که اثرم به کلي از دنيا بريده شد و نامم از زبان خلق محو گرديد و من به کلي از فراموششدگان شدم مانند همهي فراموششدگان عالم در آن هنگام به حالم رحم فرما.
و در ادامه ميفرمايد:
مولاي ارحمني في حشري و نشري، و اجعل في ذلک اليوم مع اوليائک موقفي، و في احبائک مصدري، و في جوارک مسکني يا رب العالمين، اي مولاي من در روز سخت حشر و نشر (عرصهي قيامت) بر من ترحم کن و در آن روز (پر وحشت و حيرت) مرا با ياران و دوستانت همنشين گردان و در محفل محبان و عاشقانت جايگزين فرما و در جوار رحمتت، منزل کرامت کن اي آفرينندهي عالميان.
#محتواي_دعا_پنجاه_سه
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
هدیه به #امام_علی علیه السلام
#انس_با_قرآن
⏪برنامه ی روزنامه ی
✅ #ختم_قرآن کریم
👈 روزی یک صفحه
#صفحه_509
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ اعمال روزها و شب های #هفته
🙏 آداب ، اعمال ، ادعیه ، استعاذه ، تسبیح و نماز روز #یکشنبه
👉🏻 1da.ir/tYO2Vq
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️ بخشی از زیارت امیرالمومنین علی علیه السلام ( زیارت #غدیریه )
🔴 یا امیرالمومنین أَشْهَدُ أَنَّكَ لَمْ تَزَلْ لِلْهَوَى مُخَالِفاً، وَ لِلتُّقَى مُحَالِفاً، وَ عَلَى كَظْمِ الْغَيْظِ قَادِراً، وَ عَنِ النَّاسِ عَافِياً غَافِراً، وَ إِذَا عُصِيَ اللَّهُ سَاخِطاً، وَ إِذَا أُطِيعَ اللَّهُ رَاضِياً
یا امیر المومنین شهادت میدهم که تو پیوسته با هوای نفس مخالف و با پرهیزگاری هم پیمان و به فرو خوردن خشم توانا و گذشت کننده از مردم و آمرزنده آنان بودی و زمانی که خدا معصیت میشود خشمناک و هنگامی که اطاعت میشود خشنودی
✳️ هرگزم نقش تو از لوح دل و جان نرود
هرگز از یاد من آن سرو خرامان نرود
از دماغ من سرگشته خیال دهنت
به جفای فلک و غصه دوران نرود
در ازل بست دلم با سر زلفت پیوند
تا ابد سر نکشد وز سر پیمان نرود
هر چه جز بار غمت بر دل مسکین من است
برود از دل من وز دل من آن نرود
آن چنان مهر توام در دل و جان جای گرفت
که اگر سر برود از دل و از جان نرود
گر رود از پی خوبان دل من معذور است
درد دارد چه کند کز پی درمان نرود
هر که خواهد که چو #حافظ نشود سرگردان
دل به خوبان ندهد وز پی ایشان نرود
🔅 برنامه ی روزانه #حافظ_خوانی
#حافظ_غزل_223
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
✳️ بخشی از زیارت امیرالمومنین علی علیه السلام ( زیارت #غدیریه ) 🔴 یا امیرالمومنین أَشْهَد
🔴گر رود از پی خوبان دل من معذور است
درد دارد چه کند کز پی درمان نرود
هر که خواهد که چو حافظ نشود سرگردان
دل به خوبان ندهد وز پی ایشان نرود
👈 حافظ اینجا عذر میخواهد که به دنبال خوبان است که درد خود را درمان کند. اینجا به خوبی می توان مشاهده کرد که سالک چاره ندارد مگر حق را در آینه تماشا کند و از طریق خلقِ خوب حق به حق واصل شود٬ که البته این راهی دراز و طولانی است که در آغاز با تلاش ولی در مراحل بالا فقط با فیض و لطف حضرت حق پیموده میشود، و البته در این راه همینطور که حافظ میفرماید سرگردانی هم هست. این موضوع , بنده حقیر را به یاد #دعا_عرفه_امام_حسین (ع) می اندازد, آنجا که حضرت فرمودند:
خدایا! فرمان رجوع به آثار را دادی، پس مرا با پوششی از نورها و به راهنمایی مشاهده و استبصار، به سوی خود بازگردان، تا از طریق آنها به تو بازگردم، چنانچه از طریق آنها به کوی تو داخل شدم یا همانطور که ماوراء نظر به آثار، به سوی تو وارد شدم، در حالی که ضمیرم از نظر به آثار مصون، و همّتم از اتکای بر این آثار بالاتر باشد، این است تقاضای من از تو و تویی که بر هر چیز قادری، تقاضای مرا برآورده ساز، تا همواره مصون از اینکه پدیدهها را مستقل بنگرم و از تو محجوب شوم، تو را بنگرم، چه قبل از رؤیت آثار و چه بعد از رؤیت آنها.
در این بخش حضرت اباعبدالله (ع) به خدای سبحان عرض میکنند: «خدایا! اگرچه در قرآن فرمودی؛ سراسر عالم نشانههای توحید است، ولی مرا به نشانهها ارجاع مده، زیرا اگر مرا به آثار آفاقی و انفسی ارجاع دهی تا از نشانهها به صاحبنشان برسم، باید مسیری بس طولانی را طی کنم، خودت را به من نشان ده، این نشانهها توان آنکه تو را به طور کامل نشان دهند ندارند، تا بتوانم در بهترین حالت «وقت» خود، با تو بهسر برم.
این به نظر حقیر همان نکته است که حافظ آنرا سرگردانی میداند، ولی به فیض خداوند راه کوتاهتری برای رسیدن به کوی دوست است که سالک که “دل به خوبان ندهد وز پی ایشان نرود” ولی به کوی دوست برسد که البته این راه نه با فقط کوشش بلکه فقط با فیض دوست پیموده میشود.
#حافظ_غزل_223
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️ حکایت #عارف_و_خرش
قسمت دوم
🌺 گذشتن از امیال نفسانی
🔴 کی گذارد آنک رشک روشنیست
تا بگویم آنچ فرض و گفتنیست
بحر کف پیش آرد و سدی کند
جر کند وز بعد جر مدی کند
این زمان بشنو چه مانع شد مگر
مستمع را رفت دل جای دگر
خاطرش شد سوی صوفی قنق
اندر آن سودا فرو شد تا عنق
لازم آمد باز رفتن زین مقال
سوی آن افسانه بهر وصف حال
صوفی آن صورت مپندار ای عزیز
همچو طفلان تا کی از جوز و مویز
جسم ما جوز و مویزست ای پسر
گر تو مردی زین دو چیز اندر گذر
ور تو اندر نگذری اکرام حق
بگذراند مر ترا از نه طبق
بشنو اکنون صورت افسانه را
لیک هین از که جداکن دانه را
#مثنوی_معنوی_دفتر_دوم_7
برنامه ی #مثنوی_خوانی
#مولوی - #مثنوی_معنوی
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
✳️ حکایت #عارف_و_خرش قسمت دوم 🌺 گذشتن از امیال نفسانی 🔴 کی گذارد آنک رشک روشنیست تا بگویم آنچ فرض
👌چه کنم؟ چگونه سخن گویم؟ آن که رشک نور و روشنى است کى مىگذارد آن چه را که گفتنى است بگویم .
کنون دریا کف بر لب آورده و سدى مىسازد سد را کشیده و مىگسترد.
اکنون مىگویم و بشنو که چه چیز مانع گفتار من گردید؟ مانع این بود که شنونده فکرش متوجه جاى دیگر گردید.
حواسش پیش صوفى مهمان رفته تا گلو گاه غرق فکر او گردید.
از این جهت لازم شد که از آن چه مىگفتم منصرف شده و سراغ همان افسانه برویم.
اما تو ای عارف و سالک الی الله ما مىگوییم مثل طفلى که متوجه جوز و مویز است متوجه صورت مشو.
جسم و تن ما همانا جوز و مویز است اگر تو از بچگى ترقى کرده و مرد هستى از این جوز و مویز بگذر.
اگر تو هم نگذرى اکرام خداوندى تو را از جسم که سهل است از نه طبق افلاک خواهد گذرانید.
اکنون صورت افسانه را بشنو ولى دانه را از کاه جدا کرده اصل مقصود را دریاب.
مولانا بارها این سخن را پیش آورده است که مردان حق، ظاهری چون دیگران دارند، اما وجود حقیقی آنها باطن و روح خداجوی آنهاست. اگر تو به ظاهر آنها توجه کنی، مانند کودکی هستی که گردو و کشمش دوست داری. جسم ما در مَثل مانند گردو و کشمش است. اگر تو به راستی مردی، از این دو درگذر. انسان کودک منش به جسم و شهوت و امیال نفسانی علاقهمند است. تا از این علاقهها درنگذری از مرحلهْ کودکی برون نخواهی شد. اگر تو توان گذشتن از این امیال را نداشته باشی و قید صورت و جسم را نزنی، به طور قطع احسان حق تعالی تو را از نه طبقه آسمان میگذراند و تو را از زندگی مادی و عالم ماده فراتر میبرد و به معرفت حق میرساند و این سعادت را باید مشیت پروردگار به بنده بدانی.
به گفته یک از اساتید : حقیقت درون دل در خروش است و مجاز همچون کف و خاشاک بر روى آب در جوش. او در پى بیان حقیقت و پند است و خاطر شنونده سر گرم افسانه و ترفند. پس وسیلت جلب توجه او را آماده باید ساخت و از حقیقت به افسانه باید پرداخت. مقصود نه صوفى است و نه مهمانى و نه سپردن خر به تیمارگر آن چنانى.
داستان صوفى و مهمان شدن او و مشغول گردیدن شنونده به ظاهر داستان همچون جوز و مویز است و سر گرم کردن کودک بىتمیز، و گر نه سخن از روح است و دیرینه بودن و مقید گشتن آن به تن. آنان که به دنیا وابستهاند و تن را مىپرورانند همچون کودکاند که به بازى با جوز و خوردن مویز مشغول است، و آنان که در پى تربیت روحاند به جسم و پرورش آن نمىنگرند. عارف حقیقى کسى است که از صورت بگذرد و معنى، یعنى روح، را پرورد. و سرانجام مىگوید که هر چند بنده ناقص سر گرم پرورش جسم ماند، رحمت پروردگار او را دریابد و به سر منزلى که بایدش رساند.
#مثنوی_معنوی_دفتر_دوم_7
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2