هدایت شده از انس با صحیفه سجادیه
#صحیفه_سجادیه_صفحه_ای
#صفحه_295
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) "در روز #عرفه "
👌 دعای #چهل_هفت
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_صفحه_ای
#صفحه_296
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) "در روز #عرفه "
👌 دعای #چهل_هفت
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_بصورت_بند_به_بند
#دعا_چهل_هفت_71
دعای سیدالساجدین(ع) در روز عرفه:
🔹و اجْعَلْ لِى فِى هَذَا الْيَوْمِ نَصِيبا أَنَالُ بِهِ حَظّا مِنْ رِضْوَانِكَ، وَ لا تَرُدَّنِى صِفْرا مِمَّا يَنْقَلِبُ بِهِ الْمُتَعَبِّدُونَ لَكَ مِنْ عِبَادِكَ🔹
🔸و در اين روز مرا نصيبى ده كه از خشنودى تو برخوردار گردم، بندگان فرمانبردار از نزد تو سرشار از نعمت باز مى گردند، مرا با دست تهى باز مگردان🔸
#چهل_هفت
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_بصورت_بند_به_بند
#دعا_چهل_هفت_72
دعای سیدالساجدین(ع) در روز عرفه:
🔹و إِنِّى وَ إِنْ لَمْ أُقَدِّمْ مَا قَدَّمُوهُ مِنَ الصَّالِحَاتِ فَقَدْ قَدَّمْتُ تَوْحِيدَكَ وَ نَفْىَ الْأَضْدَادِ وَ الْأَنْدَادِ وَ الْأَشْبَاهِ عَنْكَ، وَ أَتَيْتُكَ مِنَ الْأَبْوَابِ الَّتِى أَمَرْتَ أَنْ تُؤْتَى مِنْهَا، وَ تَقَرَّبْتُ إِلَيْكَ بِمَا لا يَقْرُبُ أَحَدٌ مِنْكَ إِلا بالتَّقَرُّبِ بِهِ🔹
🔸اگر چه من از اعمال نيكوى آنان هیچ ندارم اما تو را به يگانگى شناختم و ضد و مثل و مانند براى تو ثابت نكردم و از همان درها كه فرمودى سوى تو آمدم و به همان اعمال تقرب جستم كه هر كس قرب تو خواهد به غير آن تقرب نجويد🔸
#چهل_هفت
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح مختصر
#دعا_چهل_هفت_71
تهيدستى در امور معنوى
وَ اجْعَلْ لِي فِي هَذَا الْيَوْمِ نَصِيبًا أَنَالُ بِهِ حَظًّا مِنْ رِضْوَانِكَ، وَ لَا تَرُدَّنِي صِفْرًا مِمَّا يَنْقَلِبُ بِهِ الْمُتَعَبِّدُونَ لَكَ مِنْ عِبَادِكَ.
و در اين روز براى من نصيبى قرار ده كه با آن به نصيبى از خوشنودىات برسم و مرا تهىدست از آنچه بندگانِ پرستشگرت با (دستى پر از) آن بازمىگردند، بازنگردان.
تهيدستى از امور معنوى (و خسران و زيان) انسان در دنيا، بر دو نوع است: يكى، حاصل از امور حتمى الهى مىباشد و براى بشر غير اختيارى است، كه خداوند با بعثت انبيا و نصب اوصيا و ارسال رسولان و نزول كتابهاى آسمانى، آن را رفع مىنمايد. پس هر كس از خداوند تبعيت كند، جبران تهيدستى و خسرانى كه خارج از اراده و اختيار وى بوده را، خواهد نمود. نوع ديگر به واسطه انجام و اكتساب گناهان و مسلّط شدنِ هواى نفس (كه چهره قلب را به زنگار معاصى آلوده و فطرت خدادادى را ضايع مىكند،) حاصل مىشود و اين غبار و زنگار تا بدانجا پيش مىرود كه (صُمُّ بُكْمٌ عُمْىٌ فَهُمْ لَا يَرْجِعُونَ): «آنها كر و گنگ و كورند و از ضلالت خود بازنمىگردند». (بقره/ 18.) اين تهيدستى و زيان جويى به اختيار انسان حاصل شده، رفع آن نيز به اراده و اختيار او است. لذا امام سجّاد عليه السلام از خداوند درخواست مىكند كه: «خداوندا، مرا تهىدست از آنچه بندگان پرستشگرت (كه به واسطه پرستش تو قادر به جبران زيان اوّل شدهاند و به واسطه ترك معصيت توانستهاند دوّمين خسران نيز از خود دور نمايند و با دستى پر، نزد تو) باز مىگردند، باز مگردان».
#چهل_هفت
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح مختصر
#دعا_چهل_هفت_72
مراتب توحيد و شرك
وَ إِنِّي وَ إِنْ لَمْ أُقَدِّمْ مَا قَدَّمُوهُ مِنَ الصَّالِحَاتِ فَقَدْ قَدَّمْتُ تَوْحِيدَكَ وَ نَفْيَ الْأَضْدَادِ وَ الْأَنْدَادِ وَ الْأَشْبَاهِ عَنْكَ، وَ أَتَيْتُكَ مِنَ الْأَبْوَابِ الَّتِي أَمَرْتَ أَنْ تُؤْتَى مِنْهَا، وَ تَقَرَّبْتُ إِلَيْكَ بِمَا لَا يَقْرُبُ أَحَدٌ مِنْكَ إِلَّا بِالتَّقَرُّبِ بِهِ.
و همانا گرچه من كارهاى شايستهاى را كه آنها پيش فرستادهاند، پيش نفرستادم، ولى يگانه دانستن تو و نفى شريكان و همتايان و مانندهايى از تو را، پيش فرستادهام. و از همان درهايى كه فرمان دادهاى از آنها وارد شوند، نزد تو آمدهام. و به آنچه احدى نزديك نمىشود به تو جز با نزديكى جستن به آن، به تو نزديكى جستهام.
«تَوْحِيدَك»: اعتقاد به يگانگى خداوند است. توحيد چهار مرتبه دارد كه تا انسان همه مراحل آن را طى نكند، موحّد واقعى نيست.
1 - توحيد ذاتى: يعنى يگانه دانستنِ ذاتِ خداوند كه از همه بىنياز و همگان به او نيازمندند و منشأ آفرينش است.
2 - توحيد صفاتى: يعنى اعتقاد به اينكه اوّلاً يگانگى خداوند عين صفات اوست و ثانياً اعتقاد به يگانگى صفات با يكديگر. چرا كه اگر صفات با ذات الهى و يا با صفات ديگر اختلاف داشته باشد، اين امر لازمه محدوديت صفات است و محدوديت صفات، محدوديت وجود است و براىِ وجودِ نامحدود، اختلافى در صفات متصوّر نيست.
3- توحيد اِفعالى: يعنى اعتقاد به اينكه جهان، (با همه نظامها، سنّتها، علل و معلولها) فعل خدا و ناشى از اراده اوست و موجوداتِ جهان، همانگونه كه در ذات استقلال ندارند، در مقام تأثير گذارى و فاعليّت نيز استقلال ندارند.
4- توحيد عبادى: يعنى يگانه دانستن خداوند در پرستش شدن و اعتقاد به اينكه فقط خداوند است كه لايق پرستش و عبادت مىباشد.
مراتب سه گانه اوّل را «توحيد نظرى» و مرتبه آخر را «توحيد عملى» نام نهادهاند.
«نَفْيَ الْأَضْدَادِ وَ الْأَنْدَادِ وَ الْأَشْبَاهِ عَنْك»: اشاره به نفى كامل شرك و اعتقاد به اينكه خداوند از هر گونه شريك، همتا و همانند بدور است، مىباشد.
شرك نيز همانند توحيد، داراى مراتبى است كه به اختصار عبارتند از:
1 - شرك ذاتى: يعنى اعتقاد به تعدّد مبدأ آفرينش.
2 - شرك در خالقيت: عبارت است از مستقل دانستن مخلوقات خدا در فاعليّت و تأثير آن.
3 - شرك صفاتى: يعنى مغاير دانستن صفات خداوند، با ذات او.
4 - شرك در پرستش: عبارت است از پرستش غير خدا كه مراتبى دارد. از جمله، خودپرستى، دنياپرستى، پولپرستى و... كه آخرين مرتبه آن پرستش بت، خورشيد و... است.
«أَتَيْتُكَ مِنَ الْأَبْوَابِ الَّتِي أَمَرْتَ أَنْ تُؤْتَى مِنْهَا»: اشاره به آيه 189 سوره بقره دارد كه مىفرمايد: «نيكى آن است كه شخص، پرهيزكار باشد و به خانهها از درب آن درآيد».
از امام باقر عليه السلام در تفسير اين آيه سؤال شد. ايشان فرمودند: «خاندان حضرت محمّد صلى الله عليه وآله ابواب خداوند هستند كه دعوتكنندگان به بهشت و رهبران راه حقيقت و راهنمايانند تا روز قيامت». (تفسير مجمع البيان، ذيل آيه.).
#چهل_هفت
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
در این شب #لیله_الرغائب
با تمسک به کلام نورانی امام سجاد علیه السلام زمزمه میکنیم :
خدایا
در اين روز براى من بهره اى قرار ده
كه به سبب آن به بهرهاى از خشنودى (رحمت) تو برسم،
و مرا از (درگاهت از) آنچه (ثواب و پاداشهائى كه) كوشش كنندگان در پرستش تو به آن بازمىگردند،
تهى دست برمگردان
#فیض_الاسلام #چهل_هفت #دعا_چهل_هفت_71
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
در #لیله_الرغائب ،
چشمم به گریه گوید
من آرزو ندارم،
جز کربلای ارباب . . .
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2