eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.7هزار عکس
2.5هزار ویدیو
1.6هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 دعای صحیفه سجادیه ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
35.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹 یخاف قلبی - در رسای عجل الله تعالی فرجه الشریف ( فارسی-عربی) ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
وَ يَا مَنْ يَفْثَأُ بِهِ حَدّ الشّدَائِدِ، و اي آن كه تندي و تيزي سختي‏ها، به عنايت او فرو مي‏ نشيند، O He through whom the cutting edge of hardships is blunted! 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
و كان من دعائه عليه‏السلام اذا عرضت له مهمه او نزلت به ملمه و عند الكرب‏ يعنى: بود از دعاى آن بزرگوار عليه‏السلام زمانى كه عارض مى‏شد او را هم و حزن شديد يا نازل مى‏شد او را نازله و زمان حصول غم، شكى نيست كه خلاق عالم قضاء حوائج كند اعظم شاهد بر وجود بارى قضاء حوائج عباد است و او دلالت كند كه كسى هست مطلع بر نيات و ما فى الضمير عبيد است آن نيست مگر آن كسى كه انبياء و ذوى الاديان و اولوالالباب خبر بر وجود آن داده‏اند بلكه هر كه را اعتقاد بر آن نيست غايت آن است كه شبهه در صغرى شد نزد او به حيث دهرى ثابت كند از براى دهر آن چيز كه از براى خدا ذكر مى‏كنيم و بالجمله توجه به او از جهت قضاء حوائج طرق دارد اعظم آن طلب از آن است به زبان اسباب طلب به زبانى، يكى از آن اين دعاى شريف است كه معروف عند الناس شد در رسيدن به حوائج به خواندن و دعوى تجربه شده است حتى اهل ختوم ختمى از براى آن نقل نموده‏اند و آن اين است كه بايد در شب يكشنبه ابتدا كند و در هر شب ده مرتبه بخواند و قبل از خواندن چهل مرتبه بگويد: يا الله و ده مرتبه صلوات بگويد و چهل مرتبه الله بدون ياء نداء بگويد و در اين دعاء لفظ يا رب در سه موضع واقعست بر هر يك از آن سه لفظ كه برسد آن قدر بگويد كه نفس قطع شود و بايد اين ختم ما بين صبح كاذب و صادق واقع شود و در قضاء حوائج بسيار مجرب است و مى‏بايد كه اين ختم در ده روز به اتمام رسد در اين ده روز هر روز ده مرتبه بخواند. نوع ديگر در يازده روز اين ختم را به اتمام رساند چنانكه روز اول يك مرتبه روز دويم سه مرتبه روز سيم پنج مرتبه روز چهارم هفت مرتبه و همچنين روزى دو مرتبه از سابق زياد كند كه در روز يازدهم بيست و يك مرتبه خوانده شود انشاءالله به حاجت رسد و نقل تجربه او مكرر شده است العلم عند الله روايت شده است كه يسع بن حمزه عامل بود در بعضى از بلدان در زمان معتصم عباسى غضب بر او كرد و او را محبوس بغل و زنجير نمود و اراده‏ى قتل او را داشت نوشت خدمت حضرت ابى‏الحسن الثالث عليه‏السلام حكايت خود را در جواب حضرت نوشت ضرر بر تو نيست، بر تو باد اى يسع اينكه بخوانى دعاى يامن تحل را خواهد خدا تو را نجات داد به سبب آن دعاء بلا اگر توجه كند بلاء به آل محمد يا عدو غالب شود ايشان را يا از فقر به ترسند توسل كنند به خدا به خواندن اين دعاء، مى‏گويد يسع: بعد از اينكه رسيد به من اين دعاء خواندم اول روز نگذشت از روز مگر اندكى قسم به خدا آمد مردى از قبل و زير و برد مرا به سوى آن نظر كرد چون نظر او به من افتاد خنديد و امر كرد به برداشتن غلها و خلعت فاخر مرا پوشانيد و عطر داد استعمال نمودم و مرا در پهلوى خود نشانيد و معذرت از من خواست و آن چيز كه از من بردند رد نمودند، و مرا عامل و والى كرد بر آن چيز كه عامل بودم با بعضى از نواحى ديگر همه اينها از بركت اين دعاى شريف شد. ✍️ محمد علی چهاردهی بر دعای صحیفه سجادیه 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
مرحوم سید احمد 1 و كان من دعائه عليه‏السلام اذا عرضت له مهمه او نزلت به ملمه و عند الكرب» از دعاى آن حضرت است هر گاه كه حادثه غم‏انگيز رخ مى‏داد و يا پيش آمدى دردناك مى‏رسيد و در هر غم و اندوه آنچه از اين دعا به دست مى‏آيد و شايسته است كه خواننده اين دعا درس عرفانى از آن بگيرد آن است كه انسان هر اندازه بار مصيبت و گرفتارى بر دوشش سنگينى كند و بر اعصاب او فشار آورد نبايد فكر ياس و نوميدى بر او چيره شود بلكه به عكس شايسته است كه روح رجا و اميدوارى هم چنان در قلب او زنده بماند زيرا معتقد است بر خداى توانايى كه زمام همه‏ى امور به دست قدرت او است و در مقابل عظمت او همه چيز ناچيز و ذليل است و اين نه مطلبى است سهل در زندگى بلكه يكى از مهمترين اساس معيشت در دنيا و سعادت در آخرت همين روح رجا و اميدوارى است. ميان مومن و ملحد فرقهاى بسيار است و يكى از آنها ارتباط با دعا دارد بدين معنى كه شخص ملحد و بى‏ايمان وقتى در ميان امواج گرفتارى و محنت محاصره مى‏شود دستش از همه بريده و بى‏قيد و شرط تسليم پيش آمد مى‏شود زيرا كه معتقد به امرى ما فوق طبيعت نيست و در جهان طبيعت قدرتى را نمى‏شناسد كه بتواند نظام طبيعت را شكافته و برخلاف جريان معجزه‏اى بيافريند، اما مومن به خاطر آنكه قدرت مافوق الطبيعه را باور كرده هرگز ياس به خود راه نمى‏دهد و در هر شرايطى چشم اميد به سوى آن قدرت حاكم بر تمام عالم وجود دارد و خدايى را مى‏شناسد كه مهربان است و دعاى دردمندان را مى‏شنود و مى‏پذيرد چنانچه اميرالمومنين عليه‏السلام مى‏فرمايد: اگر آسمان و زمين بر بنده‏اى به هم دوخته شده باشد ولى آن بنده تقوا داشته باشد خداى تعالى براى او از همان محيط به هم دوخته شده راه خروجى براى او باز مى‏كند «و لو ان السموات و الارضين كانتا على عبد رتقا ثم اتقى الله لجعل له منهما مخرجا» و شايد اين فرموده حضرت الهام گرفته از آيه شريفه باشد كه فرمايد: «و من يتق الله يجعل له مخرجا و يرزقه من حيث لا يحتسب» و نشات يافته از آيه مباركه: «و لا تياسوا من روح الله انه لا يياس من روح الله الا القوم الكافرون» (و همانگونه كه در زندگى روحى و معنوى روح اميد عامل سعادت و خوشبختى است همچنين در امور مربوط به جهان طبيعت نيز دليل رستگارى و موفقيت است و در مقابل آن، صفت ياس عامل بدبختى و خاكسارى است چه مردمى كه در زندگى به هر دليل نوميد باشند به سعى و عمل نمى‏پردازند و از اين رو دشمن را در صحنه كارزار كه سراسر جهان ميدان جنگ است بر خود چيره و ميدان را براى حصول آرزوهاى او خالى مى‏كنند) به گفته مولانا: اين جهان مسجد آدم كش است كه در يكى از شهرها بود و هر كس يك شب در آن مسجد مى‏خفت صبحگاه جسد بى‏روح او را از مسجد به دوش مى‏كشيدند. هر كه دروى بى‏خبر چون كور رفت صبحدم چون اختران در گور رفت و سر اين مطلب بر كسى فاش نشده بود و هر كس به گونه‏اى تحليل مى‏كرد تا آن كه مردى كه از نيروى اراده به حد كافى برخوردار بود تصميم گرفت كه شب را در آن مسجد سحر كند و هر چند ناصحان مشفق گفتندش كه قصد جان خويش مكن وى در پاسخ گفت كه من اصولا از زندگى سيرم و مى‏خواهم كشته شوم. گر شديد اندر نصيحت جبرئيل مى نخواهد خوث در آتش خليل جبرئيلا رو كه من افروخته بهترم چون عود و عنبر سوخته به هر صورت رفت و در ميان مسجد خوابيد صداهاى ترس‏آور به گوشش مى‏رسيد ولى او به جاى آن كه بترسد و خود را ببازد. بر جهيد و بانگ بر زد كاى كيا حاضرم اينك اگر مردى بيا در زمان بشكست زاواز آن طلسم زر همى ريزيد هر سو قسم قسم پر شد آن مسجد ز زر هر جايگاه مرد حيران شد ز تقدير اله طغرائى اصفهانى گويد: اعلل النفس بالامال ارقبها ما اضيق العيش لو لا فسحه الامل 👈 ادامه دارد .... دعای صحیفه سجادیه 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
✍️ مرحوم سید احمد 2 سيد شارح قدس‏سره در مقدمه اين دعا چند روايت آورده كه به مناسبت به ذكر آنها تبرك مى‏جوئيم: 1- از اميرالمومنين عليه‏السلام رسيده است كه هر گاه هول و وحشت شدت يافت پس پناهگاه خداى تعالى است «اذا اشتد الفزع فالى الله المفزع». 2- ثقه الاسلام كلينى به سند صحيح از امام موسى بن جعفر عليه‏السلام روايت كرده است كه فرمود: هيچ بلايى بر بنده نازل نمى‏شود كه خداى تعالى به دل او بيندازد كه دعا كند مگر اين كه رفع آن بلا نزديك خواهد بود و هيچ بلايى بر بنده نازل نمى‏شود كه آن بنده از دعا كردن خوددارى بكند مگر آن كه آن بلا طولانى خواهد بود پس هرگاه كه بلا نازل شد بر شما باد كه دعا و تضرع به درگاه خداى تعالى داشته باشيد. «ما من بلاء ينزل على عبد مومن فيلهمه الله عز و جل الدعاء الا كان كشف ذلك البلاء طويلا فاذا نزل البلاء فعليكم بالدعاء و التضرع الى الله» و از امام صادق عليه‏السلام روايت مى‏كند كه فرمود: آيا بلاى دراز مدت را از كوتاه مدت تشخيص مى‏دهيد؟ عرض كرديم: نه فرمود: هر گاه به دل يكى از شما الهام شد كه هنگام بلا دعا كند پس بدانيد كه آن بلا كوتاه مدت است «هل تعرفون طول البلاء من قصره؟ قلنا: لا قال: اذا الهم احدكم الدعاء عند البلا فاعلموا ان البلاء قصير» و در روايت صحيح از امام موسى بن جعفر عليه‏السلام روايت شده كه فرمود: دعاى خالص براى خدا و به سوى خدا رفتن بلا را باز مى‏گرداند در حالى كه تقدير شده و قضاى الهى نيز جارى شده و نمانده مگر عملى شدن آن پس هر گاه خداى عز و جل خوانده شود و از او مسئلت شود بلا را به نخوى بازمى‏گرداند «الدعاء لله و الطلب الى الله يرد البلاء و قد قدر و قضى و لم يبق الا الامضاء فاذا دعى الله عز و جل و سئل صرف البلاء صرفا». دعای صحیفه سجادیه 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
مرحوم سید احمد بر صحیفه سجادیه 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
مرحوم سید احمد يا من تحل به عقد المكاره‏ عقد جمع عقده است به معناى گره مانند غرف كه جمع غرفه است و مكاره جمع مكرهه است به معناى ناخوش آيند. اى آن كه گره هر كار ناخوش آيند به دست تو باز مى‏شود و يا من يفثا به حد الشدائد فثا القدر فثا القدر يعنى ديگ را از جوشش انداخت و حد به معناى تندى و برندگى است: اى آن كه به لطف او محنتها و سختيها نرم مى‏شود و از برش و تندى مى‏افتد و يا من يلتمس منه المخرج الى روح الفرج اى آن كه راه بيرون شدن از تنگناه به آسايش را از او بايد التماس و درخواست كرد. دعای صحیفه سجادیه 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹 دعای صحیفه سجادیه لطفا روی عبارت متن کامل کلیک کنید ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
وَ يَا مَنْ يُلْتَمَسُ مِنْهُ الَْمخْرَجُ إِلَى رَوْحِ الْفَرَجِ اى آنكه برون شدن از غم و اندوه به حقيقت شادى و خرمى از او درخواست مى‏شود O He from whom is begged the outlet to the freshness of relief! 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
مرحوم آیت الله دعا هنگام گرفتاري و ناراحتي اين دعا بيانگر وضع روحي بنده ي مخلص خداوند سبحان است ؛‌ هنگامي كه دچار بلا و گرفتاري و ناملايمات و نابساماني ها در زندگي مي شود ، به خداي خود پناه مي برد و تنها با تكيه گاه خود نجوا مي كند . امام سجاد عليه السلام در اين دعا به طور ضمني وظايف بنده در هنگام پيش آمد بلايا را نيز گوشزد كرده است . يا من تحل به عقد المكاره، و يا من يفثاء به حد الشدائد، و يا من يلتمس ‍ منه المخرج الى روح الفرج، ذلت لقدرتك الصعاب، و تسببت بلطفك الأسباب. اى كسى كه پيچيدگى ناگوارى ها فقط به وسيله او حل مى شود، اى كسى كه برندگى سختى ها را او مى شكند و اى آن كه روى آوردن به سوى آسايش را از او تمنا مى كنيم! فقط به قدرت تو هر دشوارى هموار است و تنها سبب ساز، لطف عام تو مى باشد. عقده هاى روحى انسان آن چنان پيچيده است كه در روان شناسى جديد بعضى را غير قابل حل و بعضى را بسيار مشكل تشخيص داده اند و توان علاج آن ها را در مرزى دانسته اند كه از عهده بسيار كمى از متخصصين بر مى آيد. پيچيدگى بسيارى از گرفتارى ها پيچش نظام روحى افراد است، ولى خداى متعال گره هاى كورى كه به دست هيچ كس باز نمى شود را به آسانى مى گشايد و مى داند كه چگونه بايد بندگان مبتلا و گرفتار را به سامان برساند. اين جاست كه يأس و نااميدى انسان زايل مى شود، زيرا با كرم او همه چيز حل مى گردد و كمترين نگرانى در كار نخواهد بود. زيرا كليد همه اسرار گره خورده عالم در ارتباط با تدبير حكيمانه خداوند قرار دارد. اى دل آر سيل فنا بنياد هستى بر كند چون ترا نوح است كشتيبان ز طوفان غم مخور اين دل غمديده حالش به شود دل بد مكن اين سر شوريده باز آيد به سامان غم مخور پس، گذشته از آن كه گشايش هر در بسته اى به يد قدرت اوست، شكنندگى مصائب و حاد بودن آنان نيز در برابر قدرت و پشتيبانى او كند گرديده و از كنار زندگى بدون هيچ گونه اصطكاكى عبور خواهد كرد، و به همين دليل حضرت فرموده كه فقط به وسيله تو خروج از وادى غم ميسور است و هيچ چيز براى تو مشكل نيست. عبارت آخر اين فراز از دعا، جالب ترين قسمت آن است كه فرمود: تسببت بلطفك الاسباب؛ يعنى نظام جبرى علت و معلولى در سلطه ى قدرت تو ضرورت و جبر پيدا كرده و همه سبب ها و علت ها به تو باز مى گردد؛ به ديگر بيان: خداى متعال خود سبب ساز است، يعنى علت و معلول و رابطه اى بين اين دو جملگى در قبضه قدرت اوست و هيچ چيز يا كس ديگر بر آن حاكم نمى باشد. تنها اوست كه محكوم هيچ ضرورتى نخواهد بود، بلكه هم چنان كه قرآن كريم فرموده: و انا فوقهم قاهرون بدين سان است كه در قلب و خاطر بندگان صالح خدا يأس و نوميدى از بن و ريشه خشكيده و هيچ گاه بن بست در زندگى آنان معنى ندارد. دعای صحیفه سجادیه 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️« در این دعاها، معارف زیادی نهفته است. مثلاً در فقرات اوّل ، همه می‌خوانیم: «اللّهم اغفرلی الذّنوب الّتی تهتک العصم. اللّهم اغفرلی الذّنوب الّتی تنزّل النّقم. اللّهم اغفرلی الذّنوب التی تغیّر النّعم.» گناهانی وجود دارد که پرده‌ها را می‌درد. گناهانی وجود دارد که نقمت الهی را بر انسان نازل می‌کند. گناهانی وجود دارد که نعمتها را از انسان می‌گیرد. «اللّهم اغفرلی الذّنوب الّتی تحبس الدّعاء.» گناهانی هم وجود دارد که دعا را حبس می‌کند. پناه بر خدا! ممکن است انسان مرتکب گناهی شود که هر چه دعا کند، آن دعا بی‌اثر و بی‌فایده گردد.» 🖊 🔊 در این اول این فراز زیبا را با هم با صدای سید مصطفی (مداح ) زمزمه میکنیم.... و دلنشین 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2