◀️ ارزش اعمال كم توأم با نشاط:
قسمت اول
📜 امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه به نكته اى اشاره مى فرمايد كه بسيارى از آن غافلند، مى فرمايد: «كار كمى كه (با نشاط) آن را ادامه دهى اميدبخش تر از كار زياد و خسته كننده است»؛ (قَلِيلٌ تَدُومُ عَلَيْهِ أرْجى مِنْ كَثِيرٍ مَمْلُولٍ مِنْهُ).
«أرْجى» به معناى اميدبخش تر از ماده «رجاء» گرفته شده و به يقين، كارى كه دوام داشته باشد هر چند كم باشد اميدبخش تر از كارهاى زيادى است كه مايه ملالت است و به زودى قطع مى شود. بسيارى افراد هنگامى كه اهميت و فوايد كارى را مى شنوند ـ خواه فوايد مادى داشته باشد يا معنوى ـ به آن هجوم مى آورند، به مقدار زيادى انجام مى دهند و خسته و وامانده شده و درنتيجه، از آن كار سرخورده مى شوند واى بسا كمتر رغبت تكرار آن را پيدا مى كنند در حالى كه اگر كار كمتر باشد وانسان آن را با ميل و رغبت ادامه دهد بسيار مفيدتر است.
كارِ گروه اول مانند رگبارى است كه از آسمان نازل شود و سيلابى راه بيفتد وهمه جا را آب فرا بگيرد و بسيارى از زراعت ها و خانه ها را ويران سازد؛ ولى كار گروه دوم مانند باران هاى نرم نرم طولانى و مفيد است كه همه جا را آباد مى كند بى آنكه ويرانى به بار آورد. نيز كارِ گروه اول مانند كسى است كه داروى شفابخشى را به مقدار زياد وبدون رعايت كميت لازم مصرف مى كند و به جاى درمان، به مسموميت گرفتار مى شود و چه بسا براى هميشه از آن دارو بيزار مى گردد. كار گروه دوم مانند كسى است كه آن دارو را به مقدار كم و طبق دستور طبيب به تدريج در مدت نسبتآ طولانى مصرف مى كند و بهبودى مى يابد و زيانى دامن او را نمى گيرد.
ادامه دارد ...
#نهج_البلاغه_حكمت_278
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
◀️ ارزش اعمال كم توأم با نشاط:
قسمت 2
📜 شبيه همين كلام حكيمانه در #نهج_البلاغه_حكمت_444 نيز آمده است كه مى فرمايد: «قَلِيلٌ مَدُومٌ عَلَيْهِ خَيْرٌ مِنْ كَثِيرٍ مَمْلُولٍ مِنْهُ؛ كار كمى كه دوام يابد بهتر از كار زيادى است كه خسته كننده باشد».
همين معنا در حديث مفصلى كه مرحوم كلينى در كافى ذكر كرده، آمده است. آغاز حديث چنين است: همه مردم در ايمان و عمل يكسان نيستند؛ بعضى داراى يك سهم، بعضى دو سهم و بعضى بيشترند و نبايد كسى كه توان بيشترى دارد وضع خود را بر كسى كه توان كمترى دارد تحميل كند. سپس امام عليه السلام فرمود: براى تو مثالى ذكر مى كنم: مردى از مسلمانان همسايه اى داشت كه نصرانى بود، او را به اسلام دعوت كرد و مزاياى اسلام را براى وى برشمرد، او هم پذيرفت ومسلمان شد. هنگام سحر، مرد مسلمان درِ خانه همسايه تازه مسلمان را كوفت. گفت: كيستى؟ گفت: من فلان شخص، همسايه توام. گفت: چه كار دارى؟ گفت: وضو بگير و لباسهايت را بپوش و همراه من بيا براى نماز صبح برويم. او وضو گرفت و لباس پوشيد و همراه او آمد و مقدار زيادى پيش از طلوع فجر نماز خواندند. سپس صبر كردند تا صبح شد و مرد تازه مسلمان برخاست تا به خانه اش برگردد. رفيق مسلمانش گفت: كجا مى روى؟ روز كوتاه است و تا ظهر وقت زيادى نيست. آن مرد تازه مسلمان همراه همسايه مسلمانش نشست تا نماز ظهر را خواندند. سپس به او گفت: بين ظهر و عصر نيز فاصله زيادى نيست باش تا نماز عصر را بخوانيم. مرد تازه مسلمان مى خواست به منزل خود بازگردد، به او گفت: روز به پايان رسيده بمان تا نماز مغرب را بخوانيم. بعد از نماز مغرب مى خواست به خانه اش برگردد گفت: يك نماز بيشتر باقى نمانده بمان تا آن را هم بخوانيم بعد به منزل مى روى. مرد تازه مسلمان نماز عشا را هم خواند؛ سپس از هم جدا شدند و هركدام به منزل خود رفتند. هنگامى كه سحر روز بعد شد بار ديگر مرد مسلمان آمد و درِ خانه او را زد. گفت: كيستى؟ گفت: من فلان شخص هستم. گفت: چه كار دارى؟ گفت: وضو بگير ولباسهايت را بپوش برويم نماز بخوانيم: مرد تازه مسلمان گفت: أُطْلُبْ لِهذَا الدِّينِ مَنْ هُوَ أفْرَغْ مِنّى وَأنَا إنْسانٌ مِسْكينٌ وَعَلى عَيالٌ؛ براى اين دين، آدم بيكارتر از من را پيدا كن. من آدم محتاجى هستم و عيال وارم و بايد دنبال كار و زندگى باشم. امام عليه السلام در پايان فرمود: «أدْخَلَهُ فِي شَيْءٍ أخْرَجَهُ مِنْهُ؛ او را داخل اسلام كرد (اما براثر نادانى و تحميل زياد) او را از اسلام خارج ساخت».
اين درواقع درسى است به همه مسلمانان و به خصوص براى مبلغان و پدران و مادران كه مراقب باشند وظايف سنگين و به خصوص مستحباتى كه جز افاضل و اوتاد تحمل آن را ندارند، بر توده مردم و فرزندان تحميل نكنند و اسلام را آنگونه كه هست دين سهل و آسان معرفى نمايند تا بتوانند بر آن تداوم يابند.
درواقع آنچه امام عليه السلام در اين كلام حكيمانه فرموده برگرفته از كلام رسول خدا صلي الله عليه وآله است آنجا كه مى فرمايد: «إنَّ النَّفْسَ مَلُولَةٌ وَإنَّ أَحَدَكُمْ لا يَدْري ما قَدْرُ الْمُدَّةِ فَلْيَنْظُرْ مِنَ الْعِبادَةِ ما يُطِيقُ ثُمَّ لِيُداوِمْ عَلَيْهِ فَإنّ أحَبَّ الاْعْمالِ إلَى اللهِ ما يُديمُ عَلَيْهِ وَإنْ قَلَّ؛ روح انسان كسل مى شود و شما نمى دانيد چه اندازه توان و تحمل داريد. بايد به سراغ عبادتى برويد كه توان آن را داريد و بر آن تداوم يابيد، زيرا محبوب ترين كارها عملى است كه ادامه داشته باشد، هرچند كم باشد».
#نهج_البلاغه_حكمت_278
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #بقره
#بقره_161
#بقره_162
إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ وَمَاتُواْ وَهُمْ كُفَّارٌ أُوْلَئِكَ عَلَيْهِمْ لَعْنَةُ اللَّهِ وَ الْمَلَئِكَةِ وَالْنَّاسِ أَجْمَعِينَخَلِدينَ فِيهَا لَا يُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذَابُ وَلَا هُمْ يُنْظَرُونَ
همانا كسانى كه كافر شدند و در حال كفر از دنیا رفتند، لعنت خدا و فرشتگان و مردم، همگى بر آنها خواهد بود.
(آنان براى) همیشه در آن (لعنت و دورى از رحمت پروردگار) باقى مىمانند، نه از عذابِ آنان كاسته مىشود و نه مهلت داده مىشوند.
در آیهى قبل بیان شد كه اگر كتمان كنندگان، توبه كرده و حقایق را بیان نمایند، مورد لطف الهى قرار مىگیرند. در این آیه مىفرماید: امّا اگر كفّار توبه نكرده و در حال كفر بمیرند، باز همان لعنت خداوند و فرشتگان و تمام مردم گریبانگیر آنان خواهد بود.
⏺ اصرار بر كفر ودر حال كفر مردن، دورى ابدى انسان را از رحمت الهى بدنبال دارد. «ماتوا و هم كفّار... علیهم لعنة اللّه»
⏺ آنچه مهم است، پایان عمر انسان است كه آیا با ایمان مىمیرد یا بىایمان. «ماتوا و هم كفّار»
⏺ تخفیف كیفر یا تأخیر آن، مربوط به دنیاست. در قیامت نه تخفیف است و نه تأخیر. «لا یخفّف... لا هم ینظرون»
🔗 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
161-163.mp3
3.21M
سوره #بقره
#بقره_161
#بقره_162
#بقره_163
#شرح_صوتی_قرائتی
👤استاد #قرائتی
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#دعای_روزانه_رمضان
🌺 #رمضان_روز_24
اللهمّ إنّی أسْألُکَ فیه ما یُرْضیکَ
خدایا من از تو میخواهم در آن آنچه تو را خوشنود کند
وأعوذُ بِکَ ممّا یؤذیک
و پناه مى برم بتو از آنچه تو را بیازارد
وأسألُکَ التّوفیقَ فیهِ لأنْ أطیعَکَ ولا أعْصیکَ
واز تو خواهم توفیق در آن براى اینکه فرمانت برم ونافرمانى تو ننمایم
یا جَوادَ السّائلین.
اى بخشنده سائلان
👈 شرح صوتی دعا در لینک زیر
http://alumni.miu.ac.ir/index.aspx?siteid=2&pageid=30651
http://www.aviny.com/Voice/ramazan/sharh_doa_ruzane/mojtahedi.aspx
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#رمضان_روز_24
👈 #ختم_سی_روزه_قرآن_کریم
#جزء_خوانی قرآن بصورت #تحریر (تندخوانی)
#جزء_24
https://qurantv.ir/qariinfo/6827
👈 #ختم_سی_روزه_صحیفه_سجادیه
از صفحه 301 تا صفحه 313
http://moshaf.org/files/other/document/Sahifeh%20Sajjadiyeh.pdf
👈 مقید باشیم به توفیق الهی و با استمداد از آقا امام سجاد علیه السلام روزانه برنامه ی تعیین شده را با هم قرائت کنیم
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
Sahifeh Sajjadiyeh-bonyana.com.pdf
2.95M
🌙 لطفا کتاب صحیفه سجادیه - از صفحه 301 تا صفحه 313 مطالعه شود
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_46 #دعا_چهل_شش_11
قسمت 4
⏺ دعا در #عيد_فطر و روز #جمعه
#روز_جمعه 1
روز جمعه از بهترين روزهايى است كه خورشيد در آن تابيده است و عيدى كه بر اعياد ديگر برترى دارد، در باب فضيلت جمعه و اختصاص آن به حضرت صاحب الزمان #امام_زمان عليه السلام كه به نام ايشان و روز #ظهور و #فرج مىباشد، روايات بسيار است.
رسول اللّه صلى الله عليه و آله در فضيلت روز جمعه و شب و ساعات آن مىفرمايد:
إِنَّ يَوْمَ الْجُمُعَةِ سَيِّدُ الْأَيَّامِ يُضاعِفُ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ فِيهِ الْحَسَناتِ وَ يَمْحُو فِيهِ السَّيِّئاتِ وَ يَرْفَعُ فِيهِ الدَّرَجاتِ وَ يَسْتَجِيبُ فِيهِ الدَّعَواتِ وَ يَكْشِفُ فِيهِ الْكُرُباتِ وَ يَقْضى فِيهِ الْحَوائِجِ الْعِظامِ وَ هُوَ يَوْمُ الْمَزِيدِ لِلَّهِ فِيهِ عُتَقاءُ وَ طُلَقاءُ مِنَ النَّارِ ما دَعَا فِيهِ أَحَدٌ مِنَ النَّاسِ وَ قَدْ عَرَفَ حَقَّهُ وَ حُرْمَتَهُ إِلَّا كانَ حَتْماً عَلَى اللَّهِ أَنْ يَجْعَلَهُ مِنْ عُتَقائِهِ وَ طُلَقائِهِ مِنَ النَّارِ فَإِنْ ماتَ فى يَوْمِهِ أَوْ لَيْلَتِهِ ماتَ شَهِيداً وَ بُعِثَ آمِناً وَ مَا اسْتَخَفَّ أَحَدٌ بِحُرْمَتِهِ وَ ضَيَّعَ حَقَّهُ إِلَّا كانَ حَقّاً عَلَى اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ أَنْ يُصْلِيَهُ نارَ جَهَنَّمَ إِلَّا أَنْ يَتُوبَ
همانا روز جمعه سرور روزهاست. خداوند در آن روز نيكىها را زياد مىكند و گناهان را محو مىگرداند و درجات را بالا مىبرد و دعاها را مستجاب مىگرداند و اندوهها را برطرف مىسازد و حاجتهاى بزرگ را برآورده مىكند. روزى است كه پروردگار گروهى را بسيار از آتش آزاد مىنمايد. هر كه حرمت و حق آن روز را بشناسد و دعا كند؛ خداوند او را از آزاد شدگان آتش جهنّم قرار مىدهد و اگر در شب و روز جمعه بميرد، همچون شهيد مرده است و در قيامت ايمن مبعوث مىشود. هر كه حرمت آن را سبك شمرد و حق آن را تباه كند، خداوند او را به آتش جهنّم مىاندازد، مگر آنكه توبه كند.
👈 ادامه دارد ...
تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج 12 ، ص: 27
👌 دعای #چهل_شش
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_46 #دعا_چهل_شش_11
قسمت 4
⏺ دعا در #عيد_فطر و روز #جمعه
#روز_جمعه 2
امام صادق عليه السلام از بهترين لحظاتى كه دعا در آن پذيرفته مىشود را روز جمعه معرفى مىفرمايد:
السَّاعَةُ الَّتى يُسْتَجَابُ فِيهَا الدُّعاءُ يَوْمَ الْجُمُعَةِ ما بَيْنَ فَرَاغِ الْإِمامِ مِنَ الْخُطْبَةِ إِلى أَنْ يَسْتَوِىَ فى الصُّفُوفِ وَ ساعَةٌ أُخْرى مِنْ آخِرِ النَّهارِ إِلى غُرُوبِ الشَّمْسِ.
روز جمعه ساعتى كه در آن دعاى انسان پذيرفته مىشود؛ آن زمان كه خطبه نماز توسّط امام جمعه پايان يابد و صفها به نظم برپا گردد و ساعتى ديگر، از پايان روز تا غروب خورشيد است.
و نيز فرمود:
إِنَّ لِلْجُمُعَةِ حَقًّا وَ حُرْمَةً فَإِيَّاكَ أَنْ تُضَيِّعَ أَوْ تُقَصِّرَ فى شَىءٍ مِنْ عِبادَةِ اللَّهِ وَ التَّقَرُّبِ إِلَيْهِ بِالْعَمَلِ الصَّالِحِ وَ تَرْكِ الْمَحارِمِ كُلِّها فَإِنَّ اللَّهَ يُضاعِفُ فِيهِ الْحَسَناتِ وَ يَمْحُو فِيهِ السَّيِّئاتِ وَ يَرْفَعُ فِيهِ الدَّرَجاتِ. به درستى كه روز جمعه داراى حق و احترام است، پس بپرهيز از اينكه مبادا، عبادت و نزديكى به خداوند با عمل صالح و دورى از محرّمات را، در اين روز ضايع كنى و يا كوتاهى بورزى، يقينى است كه خداوند نيكىها را در اين روز چند برابر و گناهان انسان را محو و درجات آنان را بالا مىبرد.
براى روز جمعه اعمال و آداب بسيارى در سنّت نبوى و اهل بيت عليهم السلام بيان شده است؛ كه از جمله آنان: ادعيه مخصوص، #صلوات فرستادن، خواندن سوره هاى از قرآن، #غسل_جمعه و نظافت با آداب ويژه، #صدقه دادن، #صله_رحم، شاد نمودن خانواده، آموختن مسائل احكام دين، زيارت پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و اهل بيت عليهم السلام و زيارت حجة بن الحسن عليه السلام، زيارت #اهل_قبور به ويژه #پدر و #مادر ، خواندن #دعا_ندبه، و نمازهاى مستحبى و ....
از دعاهاى مخصوص اين روز مبارك براى مسلمانان اين است كه: امام صادق عليه السلام فرمود: هر كه اين دعا را بخواند كفّاره گناهان او از اين جمعه تا جمعه ديگر باشد:
اللَّهُمَّ ما قُلْتُ فى جُمُعَتى هَذِهِ مِنْ قَوْلٍ أَوْ حَلَفْتُ فِيها مِنْ حَلْفٍ أَوْ نَذَرْتُ فِيها مِنْ نَذْرٍ فَمَشِيَّتُكَ بَيْنَ يَدَىْ ذَلِكَ كُلِّهِ فَما شِئْتَ مِنْهُ أَنْ يَكُونَ كانَ وَ ما لَمْ تَشَأْ مِنْهُ لَمْ يَكُنِ اللَّهُمَّ اغْفِرْلى وَ تَجاوَزْ عَنِّى، اللَّهُمَّ مَنْ صَلَّيْتَ عَلَيْهِ فَصَلاتى عَلَيْهِ وَ مَنْ لَعَنْتَ فَلَعْنَتى عَلَيْهِ كانَ كَفارَةً مِنْ جُمُعَةٍ إِلى جُمُعَةٍ.
خدايا! هر سخنى كه در اين جمعهام بر زبان آورم و يا هر سوگندى كه در آن ادا نمايم و يا هر نذرى كه در آن جارى كنم، خواست و اراده تو پيشاپيش همه اينهاست، پس در اين ميان هر چه را تو بخواهى كه بشود، مىشود و هر چه را كه نخواهى، نشود. بار خدايا! مرا بيامرز و از من درگذر. خدايا! هر كه را تو بر او درود فرستى پس درودم بر او باد و هر كه را تو لعنت كنى پس لعنتم بر او باد. (اين پوشاننده گناهان از جمعه تا جمعه ديگر باشد.)
👈 ادامه دارد ...
تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج 12 ، ص: 27
👌 دعای #چهل_شش
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_46
#دعا_چهل_شش_11
قسمت 4
⏺ دعا در #عيد_فطر و روز #جمعه
#روز_جمعه 3
در اعمال هفته و دعاهاى روز جمعه ، دعايى از امام سجّاد عليه السلام در صحيفه كامله ايشان با عبارات ذيل آمده است:
الْحَمْدُ لِلَّهِ الْاوَّلِ قَبْلَ الْانْشاءِ وَ الْاحْياءِ وَ الْآخِرِ بَعْدَ فَناءِ الْاشْياءِ، الْعَليمِ الَّذى لايَنْسى مَنْ ذَكَرَهُ، وَلايَنْقُصُ مَنْ شَكَرَهُ، وَ لايَخيبُ مَنْ دَعاهُ، وَ لايَقْطَعُ رَجاءَ مَنْ رَجاهُ، اللَّهُمَّ انّى اشْهِدُكَ وَ كَفى بِكَ شَهيداً، وَ اشْهِدُ جَميعَ مِلائِكَتِكَ وَ سُكَّانَ سَمواتِكَ وَ حَمَلَةَ عَرْشِكَ، وَ مَنْ بَعَثْتَ مِنْ انْبِيائِكَ وَ رُسُلِكَ، وَ انْشَاْتَ مِنْ اصْنافِ خَلْقِكَ، انّى اشْهَدُ انَّكَ انْتَ اللَّهُ لا الهَ الَّا انْتَ، وَحْدَكَ لاشَريكَ لَكَ وَ لاعَديلَ، وَ لاخُلْفَ لِقَوْلِكَ وَ لاتَبْديلَ، وَ انَّ مُحَمَّداً صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ الِهِ عَبْدُكَ وَ رَسُولُكَ، ادّى ما حَمَّلْتَهُ الَى الْعِبادِ وَ جاهَدَ فِى اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ حَقَّ الْجِهادِ وَ انَّهُ بَشَّرَ بِما هُوَ حَقٌّ مِنَ الثَّوابِ، وَ انْذَرَ بِما هُوَ صِدْقٌ مِنَ الْعِقابِ، اللَّهُمَّ ثَبِّتْنى عَلى دِينِكَ ما احْيَيْتَنِى، وَ لاتُزِغْ قَلْبى بَعْدَ اذْ هَدَيْتَنِى، وَهَبْ لى مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً انَّكَ انْتَ الْوَهَّابُ، صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ عَلى آلِ مُحَمَّدٍ، وَ اجْعَلْنى مِنْ اتْباعِهِ وَ شِيعَتِهِ وَاحْشُرنِى فِى زُمْرَتِهِ، وَ وَفِّقْنى لِاداءِ فَرْضِ الْجُمُعاتِ، وَ ما اوْجَبْتَ عَلَىَّ فيها مِنَ الطَّاعاتِ، وَ قَسَمْتَ لِاهْلِها مِنَ الْعَطاءِ فِى يَوْمِ الْجَزاءِ، انَّكَ انْتَ الْعَزيزُ الْحَكيمُ.
ستايش خداى را كه آغاز هستى است پيش از آفرينش و حيات بخشى، و پايان هستى است پس از نابودى هر چيز، دانايى كه از ياد مبرد آن را كه يادش كند و كم نگذارد از آنكه شكرش را به جاى آورده و نااميد نسازد آن را كه خواندش، و قطع نكند اميد آن كه به او اميد بست، بار خدايا! تو را گواه مىگيرم و تو براى گواهى كافى هستى و گواه مىگيرم همه فرشتگانت و ساكنان آسمانهايت و نگهبانان عرشت و رسولان و پيامبرانى كه برانگيختى، و انواع مخلوقات كه آفريدى (همه و همه را گواه مىگيرم) بر اينكه باور دارم كه همانا تويى خدا، شايسته پرستشى جز تو نيست. يگانهاى، شريكى ندارى و بىهمتايى و تخلّف و تبديلى در گفتارت نيست و اينكه محمد كه خدا بر او و خاندان او درود فرستد بنده و فرستاده توست، رسالتى را كه بر عهدهاش نهاده بودى به بندگانت ادا كرد و در راه خدا به حق كوشيد و به پاداشى كه حق است مژده داد و از عذابى كه راست است بيم داد، خدايا! تا زندهام مرا بر دين خود ثابت بدار و دلم را پس از آنكه به نور هدايت روشن نمودى، گمراه مكن و از نزد خود رحمتى بر من ببخش چرا كه، تنها تو بخشايندهاى، درود فرست بر محمد و خاندان محمد و مرا از پيروان و شيعيان او قرار ده و در گروه او محشورم گردان، و بر انجام واجبات جمعهها و طاعاتى كه در آن بر من لازم نمودى توفيقم ده، و عطايى كه در رستاخيز براى اهل جمعه قرار دادهاى، نصيبم گردان، چه همانا تويى قدرتمند حكيم.
👈 ادامه دارد ...
تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج 12 ، ص: 27
👌 دعای #چهل_شش
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_حكمت_279
تقدم #واجبات بر #مستحبات
وَ قَالَ (علیه السلام): إِذَا أَضَرَّتِ النَّوَافِلُ بِالْفَرَائِضِ، فَارْفُضُوهَا.
حضرت علی که درود خدا بر او باد در شناخت جايگاه واجبات و مستحبّات فرمودند : هر گاه مستحبات به واجبات زيان رساند آن را ترك كنيد.
👈 #نهج_البلاغه_حكمت_39 ملاحظه شود
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
◀️ #مستحبات مزاحم #واجبات را ترك گوييد:
📜 امام عليه السلام در اين كلام حكيمانه خود اشاره به نكته اى مى كند كه بسيارى از آن غافلند، مى فرمايد: «هنگامى كه مستحبات به واجبات زيان رساند آنها را ترك گوييد»؛ (إِذَا أَضَرَّتِ النَّوَافِلُ بِالْفَرَائِضِ فَارْفُضُوهَا).
بسيارند كسانى كه به پاره اى از مستحبات آنچنان اهميت مى دهند كه واجبات را فداى آن مى كنند و اين برخلاف دستور شرع اسلام است. نكته اصلى اين است كه توان و استعداد و وقت انسان هرچه باشد محدود است؛ اگر بخواهد آنها را براى انجام مستحبات به شكل گسترده به كار گيرد چه بسا از واجبات باز مى ماند. در اينگونه موارد بايد هشيار بود و كارى نكرد كه لطمه به واجبات بخورد. گاه در سفرهاى زيارتى يا عزادارى ها، بعضى چنان افراط مى كنند كه نمازهاى واجب آنها لطمه مى خورد. بعضى افراد را مى بينيم كه سخاوتمندند و در راه كمك به ايتام و مؤسسات خيريه پيشگام مى شوند؛ ولى در پرداختن وجوهات واجب شرعى خود تعلل مى ورزند و چه بسا آن بذل و بخشش مستحب، آنها را از انجام اين فريضه الهى باز دارد. انسان آگاه و بيدار كسى است كه اجازه ندهد واجباتش قربانى مستحباتش شود. اين درواقع همان چيزى است كه در علم اصول و فقه به عنوان تعارض اهمّ و مهم عنوان مى شود كه اگر دو عمل، يكى مستحب و ديگرى واجب و يا دو عمل واجب كه يكى از ديگرى مهمتر است با هم تعارض كنند، حكم عقل وشرع هر دو بر اين است كه اهم را مقدم دارند و مهم را رها كنند.
اين نكته قابل توجه است كه دليل رها كردن واجبات و پرداختن به مستحبات مى تواند علاقه خاص انسان به آن مستحب باشد؛ خواه به سبب آنكه عامه مردم آن را بيشتر مى پسندند؛ مانند شركت در ساختن مؤسسات خيريه نسبت به پرداختن وجوهات شرعيه، يا به سبب اينكه انجام آن مستحب نشاط آور است ولى انجام آن واجب چندان نشاطى ندارد؛ مانند سفرهاى زيارتى مخصوصاً با كاروان هاى مرفه كه انسان را به نشاط مى آورد؛ ولى هرگاه بخواهد نمازهاى قضاى واجب را به جا بياورد ملالت پيدا مى كند و شايد بعضى از عوام نيز چنين پندارند كه واجبات ثوابى ندارد، چون وظيفه انسان است؛ ولى مستحبات ثواب فراوانى دارد غافل از اينكه ثواب واجبات بسيار بيشتر است؛ و امثال اين موارد.
در كتب فقه راجع به اينكه آيا مى شود در وقت فريضه، نماز مستحب به جا آورد يا نه (منظور مستحبات ابتدايى است نه نوافل يوميه) فقها بحث مشروحى دارند و در بعضى از احاديث نيز اشاره به اين مطلب شده است. امام صادق عليه السلام در حديثى مى فرمايد: «إِذَا حَضَرَتِ الْمَكْتُوبَةُ فَابْدَأْ بِهَا فَلا يَضُرُّکَ أَنْ تَتْرُکُ مَا قَبْلَهَا مِنَ النَّافِلَةِ؛ هنگامى كه وقت نماز واجب فرا رسد به آن بپرداز و اگر نافله هاى پيش از آن را ترك كنى به تو زيانى نمى رساند». شرح بيشتر اين مطلب را مى توانيد در كتاب جواهر الكلام، ج 7، ص 250 مطالعه كنيد.
#نهج_البلاغه_حكمت_279
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #بقره
#بقره_163
#بقره_164
إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ وَمَاتُواْ وَهُمْ كُفَّارٌ أُوْلَئِكَ عَلَيْهِمْ لَعْنَةُ اللَّهِ وَ الْمَلَئِكَةِ وَالْنَّاسِ أَجْمَعِينَخَلِدينَ فِيهَا لَا يُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذَابُ وَلَا هُمْ يُنْظَرُونَ وَإِلَهُكُمْ إِلَهٌ وَ حِدٌ لَا إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الرَّحْمنُ الْرَّحِيمُإِنَّ فِى خَلْقِ الْسَّمَوَ تِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَفِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ وَ الْفُلْكِ الّتِى تَجْرِى فِى الْبَحْرِ بِمَا يَنْفَعُ الْنَّاسَ وَمَآ أَنْزَلَ اللَّهُ مِنَ الْسَّمآءِ مِنْ مَّآءٍ فَأَحْيَا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَبَثَّ فِيهَا مِنْ كُلِّ دَآبَّةٍ وَتَصْرِيفِ الْرِّيَحِ وَالْسَّحَابِ الْمُسَخَّرِ بَيْنَ الْسَّمَآءِ وَ الْأَرْضِ لَأَيَتٍ لِّقَوْمٍ يَعْقِلُونَ
و معبود شما خدایى یگانه است، جز او معبودى نیست، بخشندهى مهربان است.
همانا در آفرینش آسمانها و زمین و در پى یكدیگر آمدن شب و روز و كشتىهایى كه براى سودرسانى به مردم در دریا در حركتند و آبى كه خداوند از آسمان نازل كرده و با آن زمین مرده را زنده نموده و انواع جنبندگان را در آن گسترده و (همچنین) در تغییر مسیر بادها و ابرهایى كه میان آسمان و زمین معلّقند، براى مردمى كه مىاندیشند، نشانههایى گویاست.
⏺ شناخت طبیعت، یكى از راههاى خداشناسى است كه شناخت او، قدرت، حكمت و یكتایى او را در بر دارد. «الهكم اله واحد... فى خلق السموات... لایات»
⏺ خداوند، نظیر و شبیه ندارد و مركب از اجزا نیست. «اله واحد»
⏺ هم طبیعت و هم صنعتِ دست ساختِ انسان، از اوست. «خلق السموات و الارض... والفلك»
هر موجودى در جهان هستى، آیهاى از آیات كتاب خداوند در طبیعت است. «لایات»
برگ درختانِ سبز، در نظر هوشیار هر ورقش دفترى است، معرفت كردگار
تنها خردمندان از نگاه در هستى، درس خداشناسى مىگیرند. «ان فى خلق السموات... لایات لقوم یعقلون»
🔗 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#دعای_روزانه_رمضان
🌺 #رمضان_روز_25
اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِيهِ
مُحِبّاً لِأَوْلِيَائِكَ،
وَ مُعَادِيا لِأَعْدَائِكَ،
مُسْتَنّاً بِسُنَّةِ خَاتَمِ أَنْبِيَائِكَ،
يَا عَاصِمَ قُلُوبِ النَّبِيِّينَ.
خدایا مرا در این ماه
دلبسته اولیاءات،
و دشمن دشمنانت قرار ده،
و آراسته به راه و روش خاتم پیامبرانت گردان،
ای نگهدارنده دل های پیامبران.
👈 شرح صوتی دعا در لینک زیر
http://alumni.miu.ac.ir/index.aspx?siteid=2&pageid=30651
http://www.aviny.com/Voice/ramazan/sharh_doa_ruzane/mojtahedi.aspx
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#رمضان_روز_25
👈 #ختم_سی_روزه_قرآن_کریم
#جزء_خوانی قرآن بصورت #تحریر (تندخوانی)
#جزء_25
https://qurantv.ir/qariinfo/6827
👈 #ختم_سی_روزه_صحیفه_سجادیه
از صفحه 314 تا صفحه 326
http://moshaf.org/files/other/document/Sahifeh%20Sajjadiyeh.pdf
👈 مقید باشیم به توفیق الهی و با استمداد از آقا امام سجاد علیه السلام روزانه برنامه ی تعیین شده را با هم قرائت کنیم
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
Sahifeh Sajjadiyeh-bonyana.com.pdf
2.95M
🌙 لطفا کتاب صحیفه سجادیه -از صفحه 314 تا صفحه 326 مطالعه شود
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_46 #دعا_چهل_شش_16
بند 16 تا 19
«16» رِزْقُكَ مَبْسُوطٌ لِمَنْ عَصَاكَ وَ حِلْمُكَ مُعْتَرِضٌ لِمَنْ نَاوَاكَ عَادَتُكَ الْإِحْسَانُ إِلَى الْمُسِيئِينَ وَ سُنَّتُكَ الْإِبْقَاءُ عَلَى الْمُعْتَدِينَ حَتَّى لَقَدْ غَرَّتْهُمْ أَنَاتُكَ عَنِ الرُّجُوعِ وَ صَدَّهُمْ إِمْهَالُكَ عَنِ النُّزُوعِ
«17» وَ إِنَّمَا تَأَنَّيْتَ بِهِمْ لِيَفِيئُوا إِلَى أَمْرِكَ وَ أَمْهَلْتَهُمْ ثِقَةً بِدَوَامِ مُلْكِكَ فَمَنْ كَانَ مِنْ أَهْلِ السَّعَادَةِ خَتَمْتَ لَهُ بِهَا وَ مَنْ كَانَ مِنْ أَهْلِ الشَّقَاوَةِ خَذَلْتَهُ لَهَا
سفره روزيت براى گنهكاران پهن است، و بردباريت به جانب كسى كه با تو دشمنى ورزيد، روى آورنده است. عادتت احسان به بدكاران، و راه و روشت مهلت به متجاوزان است، تا جايى كه مدارايت، اينان را از بازگشت و توبه به درگاهت فريب داده و غافل ساخته، و مهلت دادنت، ايشان را از خوددارى از گناه باز داشته. جز اين نيست كه آنان را فرصت دادى، به خاطر اين كه به فرمانت باز گردند، و محض اطمينان به دوام فرمانرواييت مهلتشان دادى.
پس آن كه اهل سعادت بود، فرجام كارش را به سعادت ختم كردى، و آن كه اهل بدبختى بود، به بدبختىاش و اگذاشتى.
«18» كُلُّهُمْ صَائِرُونَ إِلَى حُكْمِكَ وَ أَمُورُهُمْ آئِلَةٌ إِلَى أَمْرِكَ لَمْ يَهِنْ عَلَى طُولِ مُدَّتِهِمْ سُلْطَانُكَ وَ لَمْ يَدْحَضْ لِتَرْكِ مُعَاجَلَتِهِمْ بُرْهَانُكَ
«19» حُجَّتُكَ قَائِمَةٌ لَا تُدْحَضُ وَ سُلْطَانُكَ ثَابِتٌ لَا يَزُولُ فَالْوَيْلُ الدَّائِمُ لِمَنْ جَنَحَ عَنْكَ وَ الْخَيْبَةُ الْخَاذِلَةُ لِمَنْ خَابَ مِنْكَ وَ الشَّقَاءُ الْأَشْقَى لِمَنِ اغْتَرَّ بِكَ
همه اينان چه سعادتمندان و چه شقاوتمندان به حكم و حكومت تو باز مىگردند، و كارشان منتهى به فرمان تو مىشود. طولانى شدن زمان زندگى گنهكاران، قدرت پادشاهيت را سست نمىكند، و شتاب نورزيدن در عقوبت و بازپرسى آنان، برهان و دليلت را باطل نمىسازد. حجّتت استوار و پابرجاست و باطل نگردد، و پادشاهيت ثابت و هميشگى است و از بين نمىرود. پس عذاب دائم بر كسى كه از تو روى تافت، و نوميدى ذلّت بار براى كسى كه از تو نوميد شد، و بدترين تيره بختى براى كسى كه به رحمت و كرم تو مغرور گشت..
دعای #چهل_شش
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_46 #دعا_چهل_شش_17
#اهل_سعادت_و_شقاوت 1
⏺ اعتقاد به اين كه #سعادت و #شقاوت يك امر ذاتى است كه همراه انسان متولّد مىشود پندارى بيش نيست، چرا كه برخلاف دعوت همه انبيا و تلاشهاى همه راهنمايان بشر است، بلكه اين پندار واهى براى فرار از زير بار مسئوليت و توجيه اعمال خلاف و تبهكارىها درست شده است و يا براى تفسير موارد ناآگاهىها مىباشد.
براى شناخت بهتر، بايد انديشه كنيم كه ساختار شخصيّتى هر كسى چگونه شكل مىگيرد:
سه عامل اساسى در تشكيل شخصيت هر انسانى نقش اساسى و فراوانى دارد، و هر كسى بخواهد خودش را بشناسد يا نسبت به ديگرى شناخت پيدا كند، بايد به اين سه عامل توجّه عميق و دقيقى بنمايد:
عامل اوّل، وراثت: بايد ببيند پدر و مادر و اجدادش چه كسانى بودهاند، پدر و مادر نقش مهمى در انعقاد نطفه سالم يا غيرسالم دارند، اگر پدر و مادر متديّن و با خدا باشند و روح و جان آنها آميخته به عبادت الهى باشد، فرزندى هم كه با اين نطفه پاك بسته شده در مسير الهى قدم برمىدارد يا حداقلّ گرايش و سمت و سويش به سوى كارهاى خدايى و اعمال عبادى، بيشتر است. و اگر پدر و مادر انسانهاى ناپاك و لاابالى باشند و با اين روحيّه نطفه منعقد شود فرزندى هم كه متولّد شود، گرايش به مسير انحراف و تباهى دارد، پس پدر و مادر مىتوانند باعث خوشبختى يا بدبختى فرزند شوند.
عامل دوّم، تربيت: گاهى از نظر وراثت مشكلى نيست، ولى بر اثر تربيت ناصحيح و عدم توجّه به تربيت اسلامى فرزند، او را در مسير شقاوت و بدبختى قرار مىدهيم هم چنان كه عكس آن نيز متصوّر است، ممكن است افرادى از نظر وراثت و نسب پدر و مادر خوبى نداشته ولى بر اثر تربيت صحيح و قرار گرفتن در دامان اسلام و ديانت، به سوى كمال و خوشبختى قدم برداشته و به سعادت رسيدهاند كه نمونههاى آن در تاريخ فراوان است.
پسر نوح با بدان بنشست
خاندان نبوّتش گم شد
سگ اصحاب كهف روزى چند
پى نيكان گرفت و مردم شد
( #سعدى شيرازى)
👈 ادامه دارد ...
تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج 12 ، ص: 35
👌 دعای #چهل_شش
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_46 #دعا_چهل_شش_17
#اهل_سعادت_و_شقاوت 2
⏺ عامل سوّم، محيط: گاهى از نظر وراثت و تربيت مشكل نداشته است ولى بر اثر محيط ناسالم و خراب، فرزند به تباهى كشيده شده است.
به خاطر همين جهت آيات و روايات فراوانى داريم كه در اين گونه موارد مىگويند: بايد از محيط گناه و فساد، هجرت كرده و دورى جست و اگر كسى در محيط فاسد بماند و هجرت نكند و دچار انحراف شود، در مقابل خداوند عذرى ندارد.
خداوند متعال در قرآن كريم مىفرمايد:
إِنَّ الَّذِينَ تَوَفهُمُ الْمَلئِكَةُ ظَالِمِى أَنفُسِهِمْ قَالُواْ فِيمَ كُنتُمْ قَالُواْ كُنَّا مُسْتَضْعَفِينَ فِى الْأَرْضِ قَالُواْ أَلَمْ تَكُنْ أَرْضُ اللَّهِ وَ سِعَةً فَتُهَاجِرُواْ فِيهَا فَأُوْلئِكَ مَأْواهُمْ جَهَنَّمُ وَسَآءَتْ مَصِيرًا
قطعاً كسانى كه [با ترك هجرت از ديار كفر، و ماندن زير سلطه كافران و مشركان] بر خويش ستم كردند [هنگامى كه] فرشتگانْ آنان را قبض روح مىكنند، به آنان مىگويند: [از نظر ديندارى و زندگى] در چه حالى بوديد؟ مىگويند: ما در زمين، مستضعف بوديم. فرشتگان مىگويند: آيا زمين خدا وسيع و پهناور نبود تا در آن [از محيط شرك به ديار ايمان] مهاجرت كنيد؟! پس جايگاهشان دوزخ است و آن بد بازگشت گاهى است.
و نيز مىفرمايد:
يعِبَادِىَ الَّذِينَ ءَامَنُواْ إِنَّ أَرْضِى وَ سِعَةٌ فَإِيىَ فَاعْبُدُونِ
اى بندگان من كه ايمان آوردهايد! يقيناً زمين من وسيع و پهناور است؛ پس [با انتخاب سرزمينى مناسب و شايسته كه ارزشها در آن حفظ شود] فقط مرا بپرستيد.
هم چنين در روايات مىخوانيم، رسول گرامى اسلام صلى الله عليه و آله مىفرمايد:
مَنْ فَرَّ بِدِينِهِ مِنْ ارْضٍ الى ارْضٍ وِ انْ كانَ شِبْراً مِنَ الْارْضِ، اسْتُوْجِبَ الْجَنَّةُ وَ كانَ رَفيقَ ابْراهيمَ وَ مُحَمَّدٍ عليهما السلام.
هر كس دين خود را از سرزمينى به سرزمين ديگر ولو به اندازه يك وجب زمين باشد برهاند (هجرت كند) بهشت بر او واجب آيد و همدم ابراهيم و محمد عليهما السلام باشد.
امام صادق عليه السلام در پاسخ شخصى كه از تفسير آيه 56 سوره عنكبوت سؤال كرد، فرمود:
اذا عُصِىَ اللَّهُ فى ارْضٍ وَ انْتَ فيها فَاخْرُجْ مِنْها الى غَيْرِها.
هر گاه در سرزمينى كه تو در آن به سر مىبرى نافرمانى خدا شد از آن جا به جاى ديگر هجرت كن.
آرى، محيط در سرنوشت انسان تأثير فراوان دارد، بنابراين بايد از محيط فاسد و ناسالم هجرت كرد، پيامبر صلى الله عليه و آله هم يكى از عوامل هجرتهايشان همين بود.
هجرت از محيط شرك، كفر و گناه براى حفظ دين و ايمان، يا براى برگشت از نافرمانى خداوند، بر هر فردى لازم و ضرورى است.
پس روشن شد كه سه عامل در سرنوشت انسان بسيار مؤثّر است كه عدم توجّه به هر كدام از اين سه عامل، انسان را دچار تزلزل و گمراهى خواهد كرد.
اين جاست كه بايد سعادت و شقاوت را با توجّه به آن سه عامل دوباره تفسير كنيم:
سعيد يا سعادت، به معنى فراهم بودن اسباب نعمت و شقى يا شقاوت به معنى فراهم بودن اسباب گرفتارى و مجازات و بلاست و به تعبير بهتر، اين شقاوت و سعادت چيزى جز نتيجه اعمال و كردار و رفتار و نيّات خود انسان در دنيا نيست.
خداوند متعال در قرآن مجيد مىفرمايد:
قَالُواْ رَبَّنَا غَلَبَتْ عَلَيْنَا شِقْوَتُنَا وَ كُنَّا قَوْمًا ضَالِّينَ
مىگويند: پروردگارا! تيرهبختى و شقاوت ما بر ما چيره شد، و ما گروهى گمراه بوديم.
و گناهكاران و دوزخيان به طور صريح اعتراف مىكنند كه از ناحيه خداوند اتمام حجت شده بوديم و مىتوانستيم با راهنمايى پيامبران و امامان معصوم عليهم السلام و ديگر معلّمان بشر، سرنوشت خود را تغيير بدهيم و اين كار را نكرديم و با دست خود وسايل بدبختىمان را فراهم ساختيم و معترفيم كه قوم گمراه بوديم.
👈 ادامه دارد ...
تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج 12 ، ص: 35
👌 دعای #چهل_شش
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_46
#دعا_چهل_شش_17
#اهل_سعادت_و_شقاوت 3
⏺ سعادت و شقاوت در روايات
امام على عليه السلام مىفرمايد:
إِنَّ حَقيقَةَ السَّعادَةِ انْ يُخْتَمَ لِلْمَرْءِ عَمَلُهُ بِالسَّعادَةِ وَ انَّ حَقيقَةَ الشَّقاءِ انْ يُخْتَمَ لِلْمَرءِ عَمَلُهُ بِالشَّقاءِ.
خوشبختى حقيقى اين است كه كار انسان به خوشبختى برسد و بدبختى حقيقى اين است كه كار آدمى به بدبختى ختم شود.
امام كاظم عليه السلام درباره حديث نبوى صلى الله عليه و آله كه فرمودهاند:
الشَّقِىُّ مَنْ شَقِىَ فِى بَطْنِ امِّهِ، وَ السَّعيدُ مَنْ سَعِدَ فِى بَطْنِ امِّهِ.
به ابن ابى عمير فرمودند:
الشَّقِىُّ مَنْ عَلِمَ اللَّهُ وَ هُوَ فِى بَطْنِ امِّهِ انَّهُ يَسْتَعْمِلُ اعْمالَ الْاشْقِياءِ، وَ السَّعيدُ مَنْ عَلِمَ اللَّهُ وَ هُوَ فِى بَطْنِ امِّهِ انَّهُ يَسْتَعْمِلُ اعْمالَ السُّعَداءِ.
كسى كه بدبخت است، زمانى كه در شكم مادرش قرار دارد خداوند مىداند او در آينده كارها و اعمال شقاوتمندان را خواهد كرد و كسى كه خوشبخت باشد در شكم مادرش، خداوند مىداند كه او در آينده اعمال و رفتار سعادتمندان را انجام خواهد داد.
به عبارتى روانتر: خداوند نتيجه اعمال كردار انسان را مىداند و اين انسان، در اعمال و كردار خود مختار محض است كه مىتواند خود را در زمره سعادتمندان و يا شقاوتمندان سوق دهد.
👈 ادامه دارد ...
تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج 12 ، ص: 35
👌 دعای #چهل_شش
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_46 #دعا_چهل_شش_17
#اهل_سعادت_و_شقاوت 4
⏺ نشانههاى سعادت و شقاوت در روايات
درباره علائم سعادت و شقاوت و تفسير آن نيز روايات زيادى داريم كه به چند نمونه اشاره مىشود.
رسول اكرم صلى الله عليه و آله مىفرمايد:
مِنْ عَلاماتِ الشَّقاءِ: جُمُودُ العَينِ وَ قَسْوَةُ الْقَلْبِ وَ شِدَّةُ الْحِرْصِ فى طَلَبِ الرِّزقِ، وَ الْإِصْرارُ عَلَى الذَّنْبِ.
از نشانههاى بدبختى و شقاوت: چشم بى اشك و سختى دل و حرص زدن زياد در طلب روزى و پايدارى و اصرار بر گناه است.
امام على عليه السلام در پاسخ به اين كه بدبختترين و شقىترين مردم چه كسى است، فرمود:
مَنْ باعَ دِينَهُ بِدُنْيا غَيْرِه.
كسى كه دين خود را به دنياى ديگرى بفروشد.
و نيز فرمود:
سَبَبُ الشَّقاءِ حُبُّ الدُّنْيا.
علت بدبختى و شقاوت، دنياپرستى است.
و در جاى ديگر مىفرمايد:
مَنْ اجْهَدَ نَفْسَهُ فى اصْلاحِها سَعِدَ.
هر كس نفس خود را در راه اصلاح آن، به رنج افكند خوشبخت شود.
و نيز فرمود:
مَنْ اهْمَلَ نَفْسَهُ فى لَذَّاتِها شَقِىَ وَ بَعُدَ.
و هر كه نفس را با لذّتهايش واگذارد، بدبخت و از درگاه حق تعالى دور گردد.
و نيز فرمود:
إِنَّ أَسْعَدَ النَّاسِ فِى الدُّنْيا مَنْ عَدَلَ عَمَّا يَعْرِفُ ضَرَّهُ وَ إِنَّ أَشْقاهُمْ مَنِ اتَّبَعَ هَواهُ.
خوشبختترين مردم در دنيا كسى است كه از آن چه مىداند برايش زيان آور است، دورى كند و بدبختترين مردم كسى است كه از هواى نفس خود پيروى كند.
👈 ادامه دارد ...
تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج 12 ، ص: 35
👌 دعای #چهل_شش
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🙏 خدایا
ما را اهل #سعادت و #خوشبختی قرار ده
نه اهل #شقاوت نه #بدبختی !!
👌 دعای #چهل_شش #دعا_چهل_شش_17
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2