خداوند در قرآن شريف به طور موكد فرموده است:
انا لننصر رسلنا و الذين آمنوا فى الحيوه الدنيا.
البته ما پيمبران خود و همچنين آنان را كه ايمان آوردهاند در دار دنيا نصرت و يارى مىنماييم، يارى و نصرت خداوند نسبت به پيمبر اسلام (ص) و مسلمانان در طول سنين نبوت آن حضرت به گونههاى مختلف و از مجارى متعدد صورت گرفته است
در يك مورد، مجراى فيض نصرت خداوند، عوامل طبيعى و مجارى تكوينى بوده و در مورد ديگر، عامل انسانى و مجراى ايمانى. در #جنگ_احزاب، گروههاى مختلف مشركين با يكديگر متحد شدند و براى نابود ساختن اسلام و مسلمين مصمم گشتند. آنان از نظر عدد و جمعيت، سلاح و مركب، خواربار و تجهيزات لازم، و خلاصه از جميع وسايل و اسباب پيروزى بر مسلمين تقدم داشتند و در آن موقع، مسلمانها از هر جهت ضعيفتر از مشركين بودند. بر اساس محاسبهى عادى وضع نابرابر مسلمين و مشركين، شكست مسلمانان قطعى به نظر مىرسيد. در اين موقع حساس رسول اكرم (ص) دست به دعا برداشت و از خداوند استنصار نمود.
جبرئيل (ع) نازل شد، به پيمبر عرض كرد: خداوند گفتهى تو و دعايت را شنيد، خواستهات را اجابت نمود و هراس و نگرانيت را كه از دشمن داشتى برطرف ساخت.
رسول اكرم (ص) براى آنكه از جريان امر آگاه گردد و بداند نصرت بارىتعالى چگونه بوده است به حذيفه ماموريت داد برود در لشگرگاه مشركين و ماوقع را از نزديك مشاهده كند و در مراجعت جريان امر را به عرض رسول اكرم برساند و مسلمانان را نيز از حمايت خداوند و نصرت بارىتعالى آگاه سازد. لشگرگاه مشركين در صحراى وسيعى در خارج شهر مدينه بود. در آنجا خيمهها را با نظم و ترتيب برپا نموده، اسبها و شترها را در نقطههاى مناسبى اسكان داده، سربازها در جايگاههاى خود در حال استراحت بودند. در نقطههاى مختلف، بيش و كم آتشهايى براى پختن غذا و ديگر حوايج خود افروخته بودند. ناگهان در تاريكى شب بادى بسيار شديد وزيدن گرفت و با خودش سنگريزه و شن مىآورد و بر سر و صورت افراد مىكوفت. وزش باد در محيط لشكرگاه به حدى بود كه خيمهها را از جاى كند، آتشها را پراكنده نمود و قسمتى از خيمههاى فروريخته، طعمهى حريق گرديد. خلاصه بر اثر اين بلاى آسمانى تمام تشكيلات مشركين به هم ريخت، وحشت و نگرانى آنچنان سپاه كفر را فراگرفت كه نه تنها از پيروزى در جنگ مايوس شدند بلكه هر فردى حيات خود را در معرض خطر مىديد و به فكر اين بود هر طور كه ممكن است محيط خطر را ترك گويد و جان سالمى را به در برد.
حذيفه موقعى به محل ماموريت خود رسيد كه تمام سازمانهاى دشمن ويران شده بود و سران مشركين با اضطراب و نگرانى شديد در فكر فرار بودند.
ابوسفيان به پا خاست و به طرف مركب خود حركت كرد و با فرياد بلند، قريش را مخاطب قرار داد و گفت: عجله كنيد و خود را نجات دهيد. سپس طلحهى ازدى گفت: محمد براى شما شر بزرگى طلب نموده است. آنگاه به طرف مركب خود حركت كرد و فرياد زده، بنىاشجع را مخاطب ساخت و گفت: عجله كنيد و جان خود را به در بريد. بعضى ديگر از روساى مشركين چنين كردند، و خلاصه احزاب پراكنده شدند و رفتند، و حذيفه به مدينه مراجعت نمود و جريان امر را به حضرت رسول اكرم (ص) اطلاع داد.
مجراى فيض نصرت حضرت بارىتعالى در اين مورد وزش باد و پراكنده نمودن سنگريزه و شن و خلاصه عوامل تكوينى و طبيعى بود. در بعضى از موارد مجراى نصرت خداوند عامل انسانى و همكارى مردم مومن با رسول اكرم (ص) بوده است و خداوند اين مطلب را با عبارتى كوتاه در قرآن شريف به پيشواى بزرگ اسلام فرموده است:
يا ايها النبى! حسبك الله و من اتبعك من المومنين.
اى نبى معظم! كفايتكنندهى امر تو خداوند است و آن اشخاص باايمانى كه از تو پيروى مىنمايند.
فتح #مكه نمونهى نصرت و يارى خداوند از مجراى مردمى و از راه همكارى افراد مومن با رسول معظم اسلام است. ارادهى حضرت بارىتعالى اين بود كه مكهى معظمه روزى به دست پيشواى اسلام فتح گردد و حضرت محمد (ص) با عز و عظمت در آن شهر قدم بگذارد، بتها را بشكند، بتپرستى را براندازد، و كلمهى #توحيد را از آن بيت مقدس به گوش جهانيان برساند. اين اراده تحقق يافت، رسول گرامى وارد مكه شد، گردنكشان قريش و مشركين مكه در مقابل آن حضرت سر تعظيم و تكريم فرود آوردند، اما مجراى اين فيض بزرگ الهى نيروى انسانى و پايدارى مجاهدين باايمان بود كه پيشواى اسلام در طول سنين بعد از هجرت، آنان را تربيت نموده و از نورانيت اسلام برخوردارشان ساخته بود. مردم مسلمان در فتح مكه به منزلهى دست نيرومند پيشواى اسلام بودند. رسول اكرم (ص) نصرت خداوند را با آن دست گرفت و مشكلات فتح مكه را با همان دست حل نمود. آنان بودند كه از پيمبر تبعيت نمودند، زمينهى جلب نصرت خداوند را مهيا ساختند و به آيهى شريفهى:
يا ايها النبى حسبك الله و من اتبعك من المومنين.
جامهى تحقق پوشاندند و آن را عملا پياده كردند. اگر مردم نمىبودند علىالقاعده مكه فتح نمىشد و پيمبر اسلام در اين پيروزى درخشان از فيض نصرت حضرت بارىتعالى مستفيد نمىگرديد.
موقعى كه پيغمبر اكرم (ص) در قيد حيات بود، براى آنكه اسلام همچنان در مسير خود حركت كند و به پيشرفتهاى شايسته ادامه دهد، مكرر در منبر و محضر با تعبيرهاى مختلف به مردم فرمود: ولى شما بعد از من على عليهالسلام است، او را تبعيت نماييد و از دستورش سرپيچى نكنيد. بدبختانه پس از رحلت آن حضرت، سفارشهايش عملا به دست فراموشى سپرده شد، اميرالمومنين (ع) را ترك گفتند و بر اثر اين رفتار خلاف حق، مجراى فيض الهى را مسدود نمودند و اسلام و مسلمين را از پيشرفتهاى سعادتآفرين محروم ساختند. اگر اكثريت مردم از آن حضرت اطاعت مىنمودند مىتوانست به آسانى دست اقليت اخلالگر را كوتاه كند و آنان را از فعاليت غير مشروعشان بازدارد اما چنين نشد و اكثريت مسلمانها تحت تاثير عوامل مختلف قرار گرفتند و از اطاعتش سر باز زدند. على (ع) در خطبهى «#شقشقيه» ضمن عبارت كوتاهى وضع دردناك و رنجآور خود را در آن ايام اينچنين بيان نموده است:
و طفقت ارتئى بين ان اصول بيد جذاء او اصبر على طخيه عمياء.
حضرت در امر خلافت و زمامدارى مسلمين بر سر دو راهى قرار گرفته بود، فكر مىكرد كه آيا با دست قطع شده قيام كنم يا با مشاهدهى ظلمت و تيرگى پديد آمده صبر نمايم.
ابن ميثم در شرح عبارت امام (ع) چنين مىگويد:
در هر يك از اين دو قسم خطر است. اما قيام با دست قطع شده جايز نيست زيرا در اين عمل هلاكت نفس و مشوش ساختن نظام مسلمين بدون فايده است. و استعارهى دست قطع شده براى نداشتن ناصر و نبودن مددكار است. اما صبر بر مشاهدهى اشتباهات و خلط حق به باطل نيز در نهايت سختى و شدت است و تحمل آن براى افراد باايمان بسيار ناراحتكننده و مشكل.
فيض خداوند در اين عالم از راه وسايل و اسباب به مردم مىرسد، فيض رزق از راه كشاورزى و فيض شفاى بيمارى از راه طبيب و دوا.
نصرت حضرت بارىتعالى كه از فيضهاى گرانقدر اوست به وسيله و اسباب عايد مردم مىگردد، گاهى وسايل تكوينى است مانند تندبادى كه در #جنگ_احزاب وزيدن گرفت و خداوند بدان وسيله، پيمبر گرامى و مسلمانان را يارى نمود، و گاهى وسيلهى مردمى است مانند نصرت الهى در فتح #مكه ى معظمه كه به وسيلهى مردم باايمان و يارى آنان عايد اسلام و مسلمين گرديد. در هر دو صورت، نصرت الهى مايهى پيروزى و موفقيت است و مانند ديگر فيضها از مجارى مقرر عايد مردم مىگردد. امام سجاد (ع) به پيشگاه خداوند عرض مىكند:
اللهم اجعلنى اصول بك عند الضروره،
بار الها! در موقعى كه ضرورت ايجاب مىكند حركتى سريع و جدى انجام دهم مرا به گونهاى قرار ده كه فقط از تو مدد و كمك بخواهم.
امام (ع) در زمانى واقع شده كه قيام جدى و حركت سريع به منظور برانداختن حكومت غاصب آل اميه ميسر نيست زيرا مردم كمك نمىكنند و فيض نصرت الهى به دست نمىآيد.
ممكن است مقصود امام حركتى باشد كه نصرت الهى از مجراى تكوين عايد شود يا مقلبالقلوب به قدر لازم دلها را متوجه هدف نمايد و فيض خود را از آن راه ايثار فرمايد.
🙏اللّهُمَّ اجعَلني أصولُ بِكَ عِندَ الضَّرورَةِ،
خدايا! چنانم گردان كه به هنگام درماندگى، با سرعت و تمام توان سراغ تو آیم
❇️ هنگام ضرورت تنها از خدا کمک خواستن ( 4 قسمت)
1 2 3 4
👤آیت الله #ری_شهری (متن و وصوت )
دعای #بیستم #مکارم_اخلاق
#دعا_بیستم_12
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ #صلوات_شعبانیه : در هر روز #ماه_شعبان
تاکید شده : در هر روز #شعبان در وقت زوال [وقت ظهر شرعی] این #صلوات را که از حضرت زینالعابدین (علیهالسلام) روایت شده خوانده شود . ( متن و صوت - صوتی تصویری )
#اعمال_شعبان
🆔 @sahife2
❇️ #مناجات_شعبانیه : " این #مناجات مرويه از ابن خالويه را كه نقل كرده و گفته اين مناجات حضرت امير المؤمنين و امامان از فرزندان او عليهم السلام است كه در ماه #شعبان مى خواندند. و اين از مناجات هاى جليل القدر ائمة عليهم السلام است و بر مضامين عاليه مشتمل است و در هر وقت كه حضور قلبى باشد خواندن آن مناسب است ( به نقل از کتاب مفاتیح الجنان) (متن و صوت - صوتی تصویری )
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2