🙏 اللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ احْمِلْنِي بِكَرَمِكَ عَلَى التَّفَضُّلِ
خدايا! بر محمّد و آلش درود فرست و مرا به #كرم و بزرگواريت بر دست يافتن به احسانت كمك فرما،
🍀« امام على عليه السلام يك چشمه از راهيابى به #درياى_كرم و #كرامت را به ما نشان داده و مىفرمايد: " بدانيد آن كه تقواى الهى را رعايت كند خداوند راه خروج از #فتنه ها را برايش باز كند و به او نورى بنماياند كه از تاريكى برهد و او را در آنچه كه ميل و آرزوى اوست جاويدان كند، وى را نزد خود در #خانه كرامت وارد سازد، خانه اى كه براى خود انتخاب نموده كه سايه اش عرش، روشناييش شادمانى او، #زيارت كنندگانش #فرشتگان و دوستانش انبياى او هستند. »
👤استاد حسین #انصاریان
#سیزدهم #دعا_سیزدهم_20
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#فرهنگ_کتاب_خوانی
📚🔊 #کتاب
«#جمعه»
https://taaghche.com/book/61019
✍️ مرتضی #کاووسی
👈کتاب در باب انجام اعمال ثواب و مستحبات #روز_جمعه و با استناد به آیات قرآن و احادیث پیامبر و امامان نوشته شده است.
👈شما میتوانید آن را قانونی از #طاقچه دریافت کنید
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
طرح #برداشت_من هفته 82
از عبارات نورانی #صحیفه_سجادیه
👌صفحه ی ویژه اعضا در روزهای #جمعه
✳️ عبارت #منتخب
👌قسمت اول چهار فقره ی زیر 👇
🔹اللَّهُمَّ
1️⃣و أَنْطِقْنِى بِالْهُدَى،
2️⃣ و أَلْهِمْنِي التَّقْوَى
3️⃣و وَفِّقْنِى لِلَّتِى هِىَ أَزْكَى،
4️⃣و اسْتَعْمِلْنِى بِمَا هُوَ أَرْضَى🔹
🔸خدايا
1️⃣زبان مرا به هدايت گويا گردان،
2️⃣ و پرهیزگاری را به من الهام فرما
3️⃣و مرا به هر کاری که پاکیزه تر است موفق بدار
4️⃣و به طريقتى هر چه نيكوتر بر گمار،
https://eitaa.com/sahife2/24746
دعای #بیستم #مکارم_اخلاق
#دعا_بیستم_16
👈 نظرات، دل نوشته ها و حرفهای صمیمانه ی شما درخصوص عبارت فوق که از هم اکنون برای ما ارسال شود، در این قسمت بارگذاری میشود
◀️ انشاالله سعی کنید در این طرح به عشق امام سجاد علیه السلام و انس بیشتر با این کتاب نورانی ولو درحد یک خط!! مشارکت فرمایید
👌 ادمین 👇
@yas2463
👈 میتوانید این دعای زیبا را با 🎙 صدای مداحان مختلف گوش دهید
👈 و متن آن را « اینجا » بخوانید
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🗣« بروید صحیفه سجادیه را بخوانید و در آن تدبر کنید....
همین دعای #مکارم_اخلاق " دعای #بیستم صحیفه سجادیه " یک کتاب درس زندگی و درس #اخلاق است»
👤#مقام_معظم_رهبری
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
طرح #برداشت_من هفته 82 از عبارات نورانی #صحیفه_سجادیه 👌صفحه ی ویژه اعضا در روزهای #جمعه ✳️ عبارت
👆 با تشکر از همه دوستانی که در این بحث ما مشارکت داشتند
#دعا_بیستم_16
بسم الله الرحمن الرحيم
🔹 قسمت اول از چهار فقره ی زیر:
اللَّهُمَّ
1️⃣ و أَنْطِقْنِي بِالْهُدَى ،
2️⃣ و أَلْهِمْنِي التَّقْوَى ،
3️⃣ و وَفِّقْنِي لِلَّتِي هِيَ أَزْكَى ،
4️⃣ و اسْتَعْمِلْنِي بِمَا هُوَ أَرْضَى . 🔹
امام سجاد عليه السلام در اين چهار جمله از دعاى شريف « مكارمالاخلاق » ، چهار درخواست از پيشگاه بارىتعالى مىنمايد:
اول، بار الها #زبان مرا به نطقى گويا فرما كه هدايتبخش و مايهى ايصال به حق باشد،
دوم، بار الها! تقوى و تنزه را با افاضه ى معنوى و اشراق روحانى خود به دلم الهام فرما،
سوم، بار الها! مرا موفق نما به چيزى كه هر چه بيشتر موجب تطهير معنوى و نمو روحانيم باشد،
چهارم، بار الها! نيروى مرا در راهى به كار گير كه مايهى خشنودى و رضاى بيشتر ذات اقدست گردد.
...اللهم وانطقنی بالهدی..
سخنم را مایه هدایت قرار ده
چگونه؟
برای اینکه سخن هدایت کننده باشد،ابتدا بایدتفکر صحیح باشد،از روی هوی نباشد.تفکر سالم،مبانی اعتقادی صحیح را ایجاد می کند،مبانی اعتقادی کم کم به باور تبدیل می شود.درنتیجه سخنی با چنین زیر بنا،هدایت کننده و راه گشا ست.
به عبارت دیگر،سخن هدایت،همان صدق است،راستی در باور به توحید،درایمان به خدا و در عمل.
حتی دور وبر« توریه» هم نمی رود زیرا توریه،درشرایط خاص جایز است.
نمونه واقعی هدایت«قرآن»است.کلام قرآن،هدایت است.انسان مومن،صدق دارد،با قرآن مأنوس است،پیام قرآن را باوجود خویش دریافت می کندو به زبان روز به اجتماع،انتقال می دهد تا قلب های مرده را زنده کند و بذر توحید،درون جان انسان ها بنشاند تا بتدریج ثمر دهد و گرفتار ضلالت نشوند.
از جمله ى سرمايه هاى پر ارج و گرانقدرى كه آفريدگار جهان به انسان اعطا فرموده و مايهى اصلى آن را با سرشت بشر آميخته، قدرت نطق است،
نعمت سخن گفتن و همچنين نعمت نوشتن دو عامل بزرگ تعالى و تكامل انسانهاست.
در پرتو اين دو عامل ارزشمند، علوم نظرى و تجارب عملى نسلهاى گذشته به نسل امروز منتقل گرديده و از نسل امروز به نسلهاى بعد منتقل خواهد شد.
#زبان از جملهى جوارحى است كه فعاليت آن در اختيار آدمى است، موقعى كه مىخواهد سخن بگويد اراده مىكند كه نقطهى فرماندهى تكلم كه در مغز قرار دارد به زبان دستور دهد، زبان به حركت درمىآيد، و گوينده، با ارادهى خود، الفاظ و كلماتى را به هم مىآميزد و منويات خود را به صورت سخن اظهار مىكند. پس قدرت سخن گفتن امرى است تكوينى و آفريدگار توانا در رحم مادر به جنين اعطا مىنمايد.
اما سخن گفتن و به كار گرفتن آن نيروى تكوينى، امرى است اختيارى و انسانها طبق ارادهى خود، زبان را به حركت درمىآورند و تكلم مىكنند.
امام سجاد (ع) در دعاى خود به پيشگاه خداوند درخواست سخن گفتن نمىنمايد، زیرا خداوند، آن را در رحم مادر به وى اعطا فرموده است. دعاى امام (ع) انطاق و به سخن آوردن است،
عرض مىكند:
اللهم و انطقنى بالهدى،
بار الها! زبان مرا به نطقى گويا فرما كه هدايتبخش و مايهى ايصال به حق و حقيقت باشد.
قرآن شريف، سلطه و حاكميت حضرت بارىتعالى را نسبت به انسانها با تعبيرهاى مختلفى ذكر نموده، از آن جمله فرموده است:
و اعلموا ان الله يحول بين المرء و قلبه.
بدانيد كه خداوند بين انسان و مركز ارادهاش حائل و فاصله مىشود.
مىدانيم كه كانون ارادهى آدمى از هر چيزى به وى نزديكتر است و بر اثر اين شدت قرب است كه انسانها مىتوانند در كمتر از لحظه اراده كنند و به وضع خويشتن دگرگونى بخشند.
قرآن شريف در آيهاى كه مردم را از نزديك بودن حضرت حق به مردم آگاه مىسازد فرموده است:
بدانيد كه اگر خداوند اراده كند بين شما و دلتان كه كانون اراده و نزديكترين موجود به شماست فاصله مىشود، به عبارت ديگر مىتوان گفت خداوند از ما به خود ما نزديكتر است و به قول آن شاعر كه مىگويد:
يار نزديكتر از من به من است
وين عجبتر كه من از وى دورم
چه كنم با كه توان گفت كه يار
در كنار من و من مهجورم
قمى در تفسير اين آيه مىگويد: خداوند قادر است بين آدمى و ارادهاش فاصله شود.
امام (ع) مىخواهد عرض كند:
بار الها! ارادهى من است كه #زبان ام را به نطق مىآورد و مرا به تكلم وامىدارد.
پروردگارا! تو كه اينقدر نزديكى كه مىتوانى بين من و ارادهام حايل شوى ،
بر من تفضل فرما و اراده ى گفتن ام را در قبضه ى خود قرار ده
و آنچنان به نطقم آور كه سخنانم بر وفق هدايت و رضاى تو باشد.
مسلمانان مىدانند كه دروغ و تهمت، پردهدرى و غيبت، دشنامگويى و اهانت، و ديگر سخنانى از اين قبيل، گناه بزرگ و برخلاف هدايت كلام است.
اما بعضى از مسلمانان پارهاى از آفات #زبان را سخنانى عادى و بلامانع تلقى مىكنند،
غافل از آنكه در نظر اولياى گرامى اسلام اين قبيل سخنان نيز مذموم و برخلاف هدايت كلام است