eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
5.1هزار دنبال‌کننده
16.8هزار عکس
2.6هزار ویدیو
1.7هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
پس مردمانى كه در مناطق سرد و ابرى جهان زندگى مى‏كنند و در سراسر تابستان آرزوى ديدن چند روز آفتاب را دارند، معناى جمله‏ى فارسى «خداوند سايه‏ى شما را مستدام بدارد» يا جمله‏ى عربى «ادام الله ظلكم» را نمى‏فهمند و نعمت سايه براى مناطق گرمسير يا جاهايى است كه آفتاب تابستانش سوزان و طاقتفرساست.
با توجه به اينكه رسول اكرم صلى الله عليه و آله و ائمه‏ ى معصومين عليهم‏السلام در منطقه‏ ى گرم متولد شده‏اند و با در نظر گرفتن اين مطلب كه اغلب مسلمانان صدر اسلام مواليد مناطق گرم بوده‏اند و قدر و منزلت سايه را مى‏دانستند که در روایات متعدد این موضوع مطرح شده است
در حدیث است: الجنه تحت ظلال السيوف. بهشت زير سايه ‏ى شمشيرهاست. براى آنكه مردم، ارزش اسلامى را بفهمند و در انجام اين وظيفه‏ ى خطير ترغيب شوند، از سايه ‏ى شمشير سخن گفته شده و خاطرنشان گرديده است كه بهشت عزت و آزادى در دنيا و بهشت جاودان در عالم آخرت، زير سايه‏ ى شمشير به دست مى‏آيد و مردم با فداكارى و از خودگذشتگى در راه خداوند مى‏توانند به آن نايل گردند.
در حديث است كه پيشواى اسلام (ص)، روز آخر ماه خطبه خواند و فرمود: ايها الناس! قد اظلكم شهر عظيم. اى مردم! ماه عظيم بر شما افكنده است. در اين حديث از كلمه‏ ى «ظل» استفاده شده، براى آنكه مردم به ارزش اين ماه مقدس واقف گردند و آنطور كه بايد و شايد وظايف دينى خود را انجام دهند، اين ماه را سايه‏ى نعمت و رحمت معرفى نموده و بدين وسيله، افراد را به وظيفه‏شناسى تشويق فرموده است.
كلمه‏ى «ظل» در احاديث مربوط به آخرت نيز آمده است و اولياى دين مژده داده‏اند كسانى كه در دنيا به مردم خدمت مى‏كنند و عقده‏ ى روحى آنان را مى‏گشايند يا در اطاعت پروردگار جدى و كوشا هستند، در قيامت از سايه‏ ى رحمت حضرت بارى تعالى برخوردار مى‏گردند. رسول اكرم (ص) فرمود: من اراد ان يظله الله فى ظل عرشه يوم لا ظل الا ظله فلينظر معسرا او ليدع له عن حقه. كسى كه مى‏خواهد خداوند او را در سايه‏ ى عرشش جاى دهد، در روزى كه جز سايه ‏ى او سایه ای نيست، به مديون تنگدست خود مهلت دهد يا از طلب خود چشم‏پوشى نمايد.
على (ع) فرموده: ظل الله سبحانه فى الاخره مبذول بمن اطاعه فى الدنيا. سايه‏ ى خداوند سبحان در عالم آخرت براى كسانى است كه او را در دنيا اطاعت نموده و بى‏قيد و شرط، فرمانش را به كار بسته‏اند.
حضرت زين‏ العابدين (ع) سايه ‏ى رحمت الهى را به طور مطلق نخواسته، بلكه آن را با قيد مخصوصى درخواست نموده است. عرض مى‏كند: و اظلنى فى ذراك. **الذرى بالفتح كل ما استترت به. «ذرى» در لغت عرب به هر چيزى گفته مى‏شود كه اشياء ديگر را به وسيله ‏ى آن مى‏پوشانى. معنای جمله حضرت اینگونه میشود: بار الها! مرا در سايه ‏ى رحمت خود قرار ده، اما با پوششى كه انتسابش فقط به ذات اقدس تو باشد و بس.
خداوند، اين عالم را دار وسايل و اسباب قرار داده و فيض بارى تعالى از مجارى مقرر به مردم مى‏رسد. مثلا «» خداوند است، اما فيض بارى تعالى از راه كشاورزى به دست مى‏آيد. «» خداوند است، اما فيض ى او از راه و دوا نصيب بيمار مى‏گردد.
در قرآن کریم آمده: انا لننصر رسلنا. البته ما پيمبران خود را يارى مى‏كنيم. در اين آيه، خداوند يارى را منتسب به خود نموده، اما در آيه ‏ى ديگر رسول گرامى اسلام (ص) را مخاطب ساخته و فرموده است: هو الذى ايدك بنصره و بالمومنين. اوست خداوندى كه ترا به نصرت خود و به نصرت مومنين تاييد نموده. ملاحظه مى‏كنيد كه در اين آيه قسمتى از فيض نصرت بارى تعالى به طور مستقيم شامل حال پيمبر گرامى اسلام (ص) شده و قسمت ديگر از مجراى يارى و فداكارى اهل ايمان، نصيب آن حضرت گرديده است.
فيض و مغفرت حضرت بارى تعالى نيز مانند ساير فيضهاى او از مجارى خاصى نصيب گناهكاران مى‏شود. 1. در دنيا كه دار تكليف است، مجراى دست يافتن به عفو الهى است. گناهكارى كه به خود مى‏آيد، از خواب غفلت بيدار مى‏شود، با نيت خالص و ضمير پاك به سوى خداوند بر مى‏گردد، و از گناهان خويش در پيشگاه الهى اظهار ندامت و شرمندگى مى‏نمايد و خواستار عفوش مى‏گردد، پروردگار مهربان توبه ‏ى او را مى‏پذيرد و لكه‏هاى گناه را از صفحه‏ ى اعمالش مى‏زدايد و آنچنان مى‏شود كه گويى اصلا گناه نكرده است. رسول اكرم (ص) فرموده: : لا شفيع انجح من التوبه. هيچ شفيعى براى نجات گناهكاران همانند توبه پيروزمند و موفق نيست. 2. مجراى دوم براى نيل به مغفرت بارى تعالى، شفعاء در عرصه‏ى قيامت است. كسانى كه در دنيا نتوانسته يا نخواسته‏اند با توبه، خويشتن را مشمول عفو الهى نمايند و از فيض مغفرتش برخوردار گردند، ممكن است در قيامت با اذن بارى تعالى از شفاعت كسانى كه حق شفاعت دارند بهره‏مند شوند، به عفو و بخشش خداوند دست يابند، و به عذاب گناهانشان معذب و مبتلا نگردند.
«ظل الله» يا ‏ ى خداوند يكى از فيضهاى بسيار مهم حضرت بارى تعالى است. اين فيض ممكن است از راه اطاعت و بندگى او به دست آيد يا از مجراى خدمت به انسانها و دستگيرى از افتادگان و كارهايى نظير اينها. در واقع وسيله‏ ى پوشش و عامل «ظل» كارهايى است كه براى خداوند انجام مى‏شود، ولى امام سجاد (ع) در دعاى خود اين قبيل «ظل» را كه سايبانش عمل مخلوق باشد، درخواست نمى‏نمايد بلكه سايه ‏اى را مى‏خواهد كه سايبانش فقط مستند به ذات اقدس او باشد و بس.
مى‏توان گفت: مصداق درخواست امام زين‏العابدين (ع) و ظلى است كه سايبانش رضوان الله باشد. رضوان خداوند فقط وابسته به ذات اقدس اوست، رضوان خداوند آنقدر بلندپايه و رفيع است كه قرآن شريف آن را از عاليترين درجات بهشت و تمام محتوياتش بزرگتر خوانده و فرموده است: وعد الله المومنين و المومنات جنات تجرى من تحتها الانهار خالدين فيها و مساكن طيبه فى جنات عدن و رضوان من الله اكبر ذلك هو الفوز العظيم. خداوند به مردان و زنان باايمان بهشت را وعده فرموده كه از زير درختانش نهرها جارى است و در آن به طور جاودان مستقرند و در بهشت عدن كه عاليترين مقام است، جايگاههايى براى سكونت وجود دارد كه زندگى در آنها بسيار مطبوع و گواراست، اما خشنودى و رضاى حضرت بارى تعالى بزرگتر است و اين عطايا براى افراد باايمان پيروزى و موفقيتى است عظيم. از رسول اكرم (ص) روايت شده كه فرمود: عدن دار الله التى لم ترها عين و لم تخطر على قلب بشر، لا يسكنها غير ثلاثه: النبيين و الصديقين و الشهداء . «عدن» خانه‏ ى خداوند است، خانه ‏اى است كه نه چشم آن را ديده و نه به قلب بشر خطور نموده است. در بهشت عدن جز سه گروه سكونت ندارند. پيمبران و صديقين و شهدا.