بسيار ى از مردم قدر نعمت سلامت را نمیدانند، مگر موقعى كه آن نعمت از دستشان برود و بيمار شوند.
امام صادق (علیه السلام) فرمود: العافيه نعمه خفيه اذا وجدت نسيت و اذا عدمت ذكرت.
عافيت نعمتى است پنهان، وقتى يافت میشود، فراموش میگردد و چون از كف میرود، به ياد میآيد.
اوليا ى بزرگ الهى همواره متوجه نعمت تندرستى و سلامت بوده و شكر آن نعمت را در پيشگاه بار ى تعالى به جاى میآوردند و از خداوند میخواستند كه در آينده نيز سلامت و تندرستى را روزى آنان قرار دهد.
افرادى كه بر اثر بيمار ى متوجه ارزش سلامتى شدهاند، دعا میكنند كه خداوند سلامتى را به آنان برگرداند و از آن نعمت بزرگ دوباره برخوردارشان سازد.
امام زينالعابدين (علیه السلام) از خداوند درخواست صحت مینمايد و به عرض میرساند:
تندرستى و صحتى را درخواست میكنم كه در راه عبادتت به كار برده شود:
و ارزقنى صحه فى عباده.
بار الها! به من تندرستى و سلامت عطا فرما تا در راه عبادتت مصروف گردد.
همه ى مردم به طور طبيعى خواهان سلامت و تندرستى هستند و از بيمار ى، هر چند خفيف باشد، ناراضى و گريزاناند،
ولى هدف افراد در اين خواسته متفاوت است،
**بعضى دستگاه تعقل و تفكر خود را در مطالعه ى نظام حكيمانه ى عالم و شناخت آفريدگار توانا به كار نبسته، عالم را پديده ى تصادف و اتفاق پنداشته و به عوالم ماورا ى طبيعت عقيده ندارند، اينان انسان را فقط از ديدگاه ماد ى و لذتگرايى مینگرند و پيرو خواستهها ی خويش هستند، تندرستى و سلامت را برا ى آن میخواهند كه بتوانند با نشاطى بيشتر و رغبتى فزونتر تمنيات حيوانى خود را هر چه بيشتر و بهتر اقناع نمايند.
قرآن در معرفى اين گروه فرموده است:
لهم قلوب لا يفقهون بها و لهم اعين لايبصرون بها و لهم آذان لا يسمعون بها اولئك كالانعام بل هم اضل.
اينان دستگاه تعقل و تفكر دارند، اما آن را در فهم و درك حقايق به كار نمیگيرند، چشم دل دارند، ول ى از آن برا ى ديدن واقعيتها استفاده نمیكنند، گوش دل دارند، اما نمیخواهند سخنان حق را بشنوند. اينان گر چه به صورت انساناند، ولى در واقع همانند چهارپاياناند، بلكه گمراهتر از آنها.
**گروه ديگر عقل را به كار بسته، در نظام جهان فكر كرده و اذعان نمودهاند كه محال است اين عالم منظم و حساب شده، بدون آفريدگار عالم و حكيم به وجود آمده باشد، از اين رو نظريه ى ماديون را باطل شناخته و به الهيون پيوسته اند، اما در اين باره فكر نكردهاند كه چرا خالق حكيم در كره ى زمين فقط انسان را از مزايا ى عقل، هوش بسيار، قدرت تكلم، فراگرفتن علم به طور نامحدود، سلطه بر جهان طبيعت، و ديگر امور ى كه معيار ارزشها ى انسان ى است برخوردار نموده و حيوانات را از اين عطايا بى نصيب آفريده است. آيا خداوند از خلقت انسان هدفى نداشته؟ آيا بشر عاقل در پيشگاه الهى مسئوليتى ندارد، و خلاصه آيا انسانها در زمين خودسر آفريده شده و میتوانند مرتكب هر ناروايى شوند. قرآن در اين باره فرموده:
افحسبتم انما خلقناكم عبثا و انكم الينا لاترجعون.
آيا گمان میكنيد كه شما را بيهوده خلق نمودهايم و به سو ى ما برنمیگرديد؟
اين گروه گر چه الهى هستند، ولى عملا همانند ماديون قدم برمیدارند و چون به دعوت پيمبران اله ى توجه ننمودهاند، خويشتن را يله و رها میپندارند و نعمت سلامت را برا ى اقناع بعد حيوانى خويش میخواهند و بس.
رسول اكرم (ص) فرمود: كسى كه نعمت الهى را درباره ى خود منحصر به خوردنيها و نوشيدنيها و پوشيدنيها بداند، عملش نارسا و كوتاه است و عذابش نزديك.
** گروه سوم كسانى هستند كه به آفريدگار جهان ايمان دارند، دعوت پيمبر خداوند ( ص) را اجابت نموده، و به احكام الهى و حلال و حرامش معتقدند. اينان در مقام عمل از جهت ادا ى فرايض و ترك محرمات با هم تفاوت دارند، بسيار ى از آنها كم و بيش، اعمالشان مشوب به گناه است، برترين اين گروه، مسلمانان وظيفهشناس و درستكار ى هستند كه در انجام واجبات و پرهيز از گناهان كوشش و جديت بسيار دارند.
اين گروه ممتاز همانند ساير مردم خواهان تندرستى و صحت اند و هرگز نمیخواهند نعمت سلامتى را در راه ارتكاب كوچكترين گناه صرف نمايند، ولى بسيار ى از آنان آگاهانه يا ناآگاه در حال صحت و تندرستى به جلب ماديات حلال و اقناع تمنيات مشروع حيوانى بيش از جنبههاى معنو ى و انسان ى ابراز علاقه مینمايند.
امام زينالعابدين (علیه السلام) از پيشگاه حضرت بارى تعالى تندرستى و صحتى را درخواست میكند كه فقط در راه عبادتش مصروف گردد و موجب تعالى معنوى و تكامل انسانيتش شود:
و ارزقنى صحه فى عباده.
بار الها! به من صحتى را روزى فرما كه در راه بندگى و عبادتت به كار برم.
سئوال : آيا میشود تمام اوقات سلامت يك انسان در عبادت مصروف گردد كه حضرت زينالعابدين (علیه السلام) تندرستى و صحتى اينچنين را از پيشگاه الهى درخواست مینمايد؟
امام (ص) يك انسان زنده است و انسان زنده آب و غذا میخواهد، خواب و استراحت لازم دارد و خلاصه، شخص زنده بايد نيازها ى طبيعى خويش را برآورده سازد تا زنده بماند و بتواند قسمتى از اوقات سلامت خويش را در عبادت و بندگى خداوند بگذراند.
پاسخ: اگر عبادت را منحصر به نمازها و روزهها ى واجب و مستحب و ديگر فرايض عباد ى از اين قبيل، كه تحققشان منوط به قصد قربت است بدانيم، سئوال سائل بجاست.
اما اگر عبادت را به معناى وسيعى كه در شرع مقدس آمده در نظر بگيريم، انسان مسلمان میتواند تمام نيازها ى طبيعى و ديگر كارهايى را كه مرضى خداوند است، به قصد قربت و به منظور جلب رضاى او انجام دهد و بدين وسيله خداى را عبادت نمايد. قدر و منزلت اعمال مردم، وابسته به نيتهاى آنان است
رسول اكرم (ص) فرمود: اعمال مردم تابع نيات آنهاست، اگر به قصد خدا و به قصد رسول خدا هجرت نموده، هجرتش در حساب بارى تعالى و پيمبر است و اگر هجرتش برا ى اين بوده كه از دنيا نصيبى عايدش گردد، يا زنى را به همسر ى خود درآورد، هجرتش برا ى چيز ى است كه به انگيزه ى آن هجرت نموده است.
خالق توانا بشر را آفريده، او را به خواب و غذا نيازمند ساخته و در حفظ حيات و سلامت بدن مكلفش نموده است و ادا ى اين تكليف، بدون غذا خوردن و خوابيدن ميسر نيست.
اگر غذا بخورد و استراحت بنمايد، به قصد حفظ حيات و سلامت تن يا به نيت لذت بردن يا برا ى نيرومند شدن، وظيفه ى طبيعى انجام گرديده است.
اما اگر نيتش اين باشد كه خداوند مرا به حفظ حيات و سلامتم مكلف نموده و من با قصد قربت و به منظور اطاعت از حضرت احديت غذا میخورم و استراحت مینمايم، اين عمل طبيعى از چنين انسان باايمانى كه به نيت قربت انجام داده، به حساب عبادات او محسوب میشود.
رسول اكرم صل ى الله عليه و آله در عبارت كوتاهى به ابوذر غفار ى اين دستور را فرموده و او را به ادا ى اين عمل ايمان ى و انسانى متوجه نموده است:
يا اباذر! ليكن لك فى كل شىء نيه حتى فى النوم و الاكل.
ا ى اباذر! به گونها ى باش كه در هر كار ى با نيت قدم بردار ى، حتى در خوابيدن و غذا خوردن.
روز ى رسول اكرم (ص) با چند نفر از اصحاب خود در نقطها ى نشسته بودند. حضرت جوانى را ديد چابك و قو ى كه اول صبح مشغول كار و فعاليت شده است. اصحاب گفتند: كاش او چابكى و جوانى خود را در راه خداوند صرف مینمود.
حضرت فرمود: اين سخن را نگوييد، اگر اين مرد كار میكند كه نان به دست آورد و خويشتن را از اين و آن بىنياز نمايد، عملش در راه خداوند است، اگر پدر و مادر پير يا كودكان ضعيفى دارد و برا ى تامين زندگانى آنان كار میكند، عملش در راه خداوند است،
اما اگر كار میكند تا مالى به دست آورد برا ى ثروتاندوز ى يا فخرفروشى، در راه شيطان قدم برمیدارد.
🔸 يك عمل با تفاوت نيت میتواند برا ى خدا باشد و میتواند برا ى شيطان.
امام زين العابدين (علیه السلام) كه خود معلم مكتب انسان ساز ى اسلام است، قدرت دارد در كارها به گونه اى نيت كند كه همه ى اعمالش، حتى خوابيدن و غذا خوردنش، برا ى خداوند باشد و همه ى آنها نزد بار ى تعالى در حساب عبادات امام ( ع) محسوب گردد.
و ارزقنى صحه فى عباده.
بار الها! به من صحتى را روزى فرما كه در راه بندگى و عبادتت به كار برم.🔸
🆔 @sahife2
#فرهنگ_کتاب_خوانی
📚#کتاب
«چای خوشعطر پیرمرد»
https://taaghche.com/book/7934738088
بر اساس #زندگینامه آیت الله سید حسن #مدرس
#حدیث_سرو
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2