وَ كَانَ مِنْ دُعَائِهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ فِي الاِعْتِذَارِ مِنْ تَبِعَاتِ الْعِبَادِ وَ مِنَ التَّقْصِيرِ فِي حُقُوقِهِمْ وَ فِي فَكَاكِ رَقَبَتِهِ مِنَ النَّارِ
دعاى آن حضرت است در پوزش از مظلمهى بندگان و كوتاهى در حقوقشان و درخواست آزادى از آتش
(1) خدایا! از تو پوزش میخواهم دربارۀ ستمدیدهای که در حضور من به او ستم شد و من یاریش ندادم؛ و از احسانی که نسبت به من شده و سپاسش را به جا نیاوردم؛ و از بد کنندهای که از من پوزش خواسته و من پوزش او را نپذیرفتم؛ و از نیازمندی که از من درخواست کرده و من او را بر خود برتری ندادم؛ و از حقّ مؤمن صاحب حقّی که بر عهدهام بوده و آن را نپرداختهام؛ و از عیب مؤمنی که برای من آشکار شده و آن را نپوشاندهام؛ و از هر گناهی که برایم پیش آمده و از آن دوری نکردم.
(2) ای خدای من! از همه اینها و از آنچه مانند اینهاست، با دلی آکنده از پشیمانی پوزش میخواهم؛ پوزشی که مرا در برابر پیشآمدهایی نظیر آنها باز دارد.
(3) پس بر محمّد و آلش درود فرست و پشیمانیام را از لغزشهایی که گرفتارشان شدم و عزمم را بر ترک گناهانی که برایم پیش میآید، توبه قرار ده؛ توبهای که برایم موجب عشق تو گردد، ای دوستدار توبهکنندگان!
#سی_هشت
🆔 @sahife2
✳️ #امام_سجاد علیه السلام سخن رسول خدا صلی الله علیه و آله را در روز #غدیر_خم که فرمود: «مَنْ کُنْتُ مَوْلَاهُ فَعَلِیٌّ مَوْلَاهُ» این گونه تفسیر فرمود:
🔊👈 «یعنی به مردم خبر داد که امام و رهبر مردم بعد از رسول خدا صلی الله علیه و آله ، علی علیه السلام است.»
🆔 @sahife2
#فرهنگ_کتاب_خوانی
📚 11 کتاب با موضوع #غدیر_خم
https://eitaa.com/sahife2/49854
مبلغ #غدیر باشیم!
#کتاب_غدیر
#کتاب_علی
🆔 @sahife2
#خدایا....
به صد امید نهادیم در این بادیه پای
ای دلیل دل گمگشته فرو مگذارم
#حافظ_غزل_324
https://eitaa.com/sahife2/53644
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #اعراف
#اعراف_160
✳️ وَقَطَّعْنَهُمُ اثْنَتَىْ عَشْرَةَ أَسْبَاطاً أُمَماً وَأَوْحَيْنَآ إِلَى مُوسَى إِذِ اسْتَسْقَهُ قَوْمُهُ أَنِ اضْرِبْ بِّعَصَاكَ الْحَجَرَ فَانبَجَسَتْ مِنْهُ اثْنَتَا عَشْرَةَ عَيْناً قَدْ عَلِمَ كُلُّ أُنَاسٍ مَّشْرَبَهُمْ وَظَلَّلْنَا عَلَيْهِمُ الْغَمَمَ وَ أَنزَلَنا عَلَيْهِمُ الْمَنَّ وَالسَّلْوَى كُلُواْ مِن طَيِّبَتِ مَا رَزَقْنَكُمْ وَمَا ظَلَمُونَا وَلَكِن كَانُواْ أَنفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ
و آنان (قوم موسى) را به دوازده گروه تقسیم كردیم كه هر یك شاخه اى از دودمان بنى اسرائیل و اُمّتى بودند، و به موسى آنگاه كه قومش از او آب طلبیدند، وحى كردیم كه عصاى خود را بر آن سنگ بزن، پس از آن سنگ، دوازده چشمه جوشید (و به اطراف سرازیر شد، آن گونه كه) هر گروه آبشخور (سهم آب) خود را به خوبى شناختند. و ابر را بر فراز آنان سایه بان ساختیم و «مَنّ» و «سَلوى » (دو نوع خوراكى) بر آنان نازل كردیم (و به آنان گفتیم:) از پاكیزه هایى كه روزى شما كرده ایم، بخورید. آنان (با ناسپاسى خود) بر ما ستم نكردند، بلكه بر خویشتن ستم كردند.
«اَسباط» جمع «سِبط»، به فرزندان و نوه ها و شاخه هاى یك فامیل گفته مى شود. هر یك از تیره هاى بنى اسرائیل، از یكى از فرزندان یعقوب منشعب شده بودند. «انبجاس» به معناى جوشیدن و فوران كم و مختصر است.
«مَنّ»، غذایى همچون عسل و شیره ى گیاهى (نظیر گزانگبین)، و «سَلوى » پرنده اى حلال گوشت، شبیه كبوتر (و بلدرچین) است.
عدد «دوازده»، عدد ماه هاى سال، عدد نقباى بنى اسرائیل، عدد چشمه هاى آبى كه با اعجاز حضرت موسى صورت گرفت و عدد امامان معصوم علیهم السلام است. مخالفان اهل بیت، بسیار كوشیده اند تا این حدیث پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله را (كه شیعه و سنّى با دهها سند آن را نقل كرده اند) كه خلفاىِ پس از من دوازده نفر و همه از قریشند، بر حاكمان بنى امیّه و بنى عباس تطبیق دهند، امّا نتوانسته اند.
با زدن عصا به سنگ، دو معجزه اتّفاق افتاد: جوشیدن آب بسیار، پدیدار شدن چشمه ها به تعداد قبیله ها. در روایات مى خوانیم كه حضرت موسى علیه السلام با توسّل به اهل بیت پیامبر علیهم السلام دست به اعجاز زد.
حضرت شعیب علیه السلام به دیدن داماد خود موسى علیه السلام آمد، صف طولانى منتظران ملاقات با موسى علیه السلام را دید. به موسى پیشنهاد كرد كه مردم را گروه گروه كند و براى هر دسته، مسئولى معیّن كند تا بخشى از مشكلات را آنها حلّ كنند و مسائل مهم تر را به موسى علیه السلام ارجاع دهند.
بعضى از مطالب و جریان ها در آیات متعدّدى از قرآن، به ظاهر تكرار شده است، از جمله این داستان كه در آیه 57 به بعد سوره ى بقره نیز آمده و این بیانگر آن است كه تكرار یك موضوع، با انگیزه ى تربیتى مانعى ندارد.
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_نامه_9
*️⃣ و من كتاب له (علیه السلام) إلى جرير بن عبد الله البجلي لَمّا أرسله إلى معاوية :
از نامه هاى امام(عليه السلام) است که به جرير بن عبدالله بجلّى هنگامى که او را به سوى معاويه (براى اتمام حجّت نهايى) فرستاد نگاشت
👈 این نامه در 2 بخش می آید :
✳️ بخش دوم : پاسخ ردّ به خونخواهی معاویه :
*️⃣ وَ أَمَّا مَا سَأَلْتَ مِنْ دَفْعِ قَتَلَةِ عُثْمَانَ إِلَيْكَ، فَإِنِّي نَظَرْتُ فِي هَذَا الْأَمْرِ، فَلَمْ أَرَهُ يَسَعُنِي دَفْعُهُمْ إِلَيْكَ وَ لَا إِلَى غَيْرِكَ؛ وَ لَعَمْرِي لَئِنْ لَمْ تَنْزِعْ عَنْ غَيِّكَ وَ شِقَاقِكَ، لَتَعْرِفَنَّهُمْ عَنْ قَلِيلٍ يَطْلُبُونَكَ لَا يُكَلِّفُونَكَ طَلَبَهُمْ فِي بَرٍّ وَ لَا بَحْرٍ وَ لَا جَبَلٍ وَ لَا سَهْلٍ، إِلَّا أَنَّهُ طَلَبٌ يَسُوءُكَ وِجْدَانُهُ وَ زَوْرٌ لَا يَسُرُّكَ لُقْيَانُهُ، وَ السَّلَامُ لِأَهْلِه.
✳️ 2. افشاى ادّعاى دروغين معاويه در خونخواهى عثمان :
*️⃣ اينكه از من خواستى تا قاتلان عثمان را به تو بسپارم، پيرامون آن فكر كردم و ديدم كه توان سپردن آنها را به تو يا غير تو ندارم. سوگند به جان خودم اگر دست از گمراهى و تفرقه بر ندارى، به زودى آنها را خواهى يافت كه تو را مى طلبند، بى آن كه تو را فرصت دهند تا در خشكى و دريا و كوه و صحرا، زحمت پيدا كردنشان را بر خود هموار كنى. و اگر در جستجوى آنان بر آيى بدان كه شادمان نخواهى شد، و ملاقات با آنان تو را خوشحال نخواهد كرد، و درود بر اهل آن.
http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه
👌 شرح فقرات نورانی فوق را " اینجا " بخوانید
* تو را با قاتلان عثمان چکار؟!
* باز هم درباره قتل عثمان
🆔 @sahife2