برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_نامه_10
*️⃣ و من كتاب له (علیه السلام) [إلى معاوية] إليه أيضا :
از نامه هاى امام(عليه السلام) است که آن را نيز به معاويه نوشته است.
👈 این نامه در 3 بخش می آید :
✳️ بخش دوم: شجاعت امام علی علیه السلام :
وَ قَدْ دَعَوْتَ إِلَى الْحَرْبِ، فَدَعِ النَّاسَ جَانِباً وَ اخْرُجْ إِلَيَّ وَ أَعْفِ الْفَرِيقَيْنِ مِنَ الْقِتَالِ، لِتَعْلَمَ أَيُّنَا الْمَرِينُ عَلَى قَلْبِهِ وَ الْمُغَطَّى عَلَى بَصَرِهِ؛ فَأَنَا أَبُو حَسَنٍ قَاتِلُ جَدِّكَ وَ أَخِيكَ وَ خَالِكَ شَدْخاً يَوْمَ بَدْرٍ وَ ذَلِكَ السَّيْفُ مَعِي وَ بِذَلِكَ الْقَلْبِ أَلْقَى عَدُوِّي. مَا اسْتَبْدَلْتُ دِيناً وَ لَا اسْتَحْدَثْتُ نَبِيّاً، وَ إِنِّي لَعَلَى الْمِنْهَاجِ الَّذِي تَرَكْتُمُوهُ طَائِعِينَ وَ دَخَلْتُمْ فِيهِ مُكْرَهِينَ.
✳️ 2. پاسخ به تهديد نظامى :
*️⃣ #معاويه مرا به جنگ خوانده اى، اگر راست مى گويى مردم را بگذار و به جنگ من بيا، و دو لشكر را از كشتار باز دار، تا بدانى پرده تاريك بر دل كدام يك از ما كشيده، و ديده چه كس پوشيده است.
من ابو الحسن، كشنده جدّ و دايى و برادر تو در روز نبرد بدر(1) مى باشم كه سر آنان را شكافتم، امروز همان شمشير با من است، و با همان قلب با دشمنانم ملاقات مى كنم، نه بدعتى در دين گذاشته، و نه پيامبر جديدى برگزيده ام، من بر همان راه راست الهى قرار دارم كه شما با اختيار رهايش كرده، و با اكراه پذيرفته بوديد.
__________________________
(1). جدّ معاويه، عتبة بن ربيعة، و دايى او، وليد بن عتبه، و برادر او، حنظلة بن ابى سفيان، در آغاز نبرد در بدر به ميدان آمدند، على عليه السّلام در برابر دايى معاويه، «وليد» قرار گرفت و كار او را ساخت سپس به كمك «عبيده» رفت كه با عتبه جدّ معاويه سخت درگير بود او را نيز از پاى در آورد و در ادامه نبرد برادر معاويه را كشت.
http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه
👌 شرح فقرات نورانی فوق را " اینجا " بخوانید
* همواره بر طريق هدايت گام بر مى دارم
* مقايسه شجاعت امام(عليه السلام) با دشمنانش
* آيا معاويه در جنگ بدر حضور داشت؟
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_20
«13» اللَّهُمَّ اجْعَلْ مَا يُلْقِي الشَّيْطَانُ فِي رُوعِي مِنَ التَّمَنِّي وَ التَّظَنِّي وَ الْحَسَدِ ذِكْراً لِعَظَمَتِكَ وَ تَفَكُّراً فِي قُدْرَتِكَ وَ تَدْبِيراً عَلَى عَدُوِّكَ وَ مَا أَجْرَى عَلَى لِسَانِي مِنْ لَفْظَةِ فُحْشٍ أَوْ هُجْرٍ أَوْ شَتْمِ عِرْضٍ أَوْ شَهَادَةِ بَاطِلٍ أَوِ اغْتِيَابِ مُؤْمِنٍ غَائِبٍ أَوْ سَبِّ حَاضِرٍ وَ مَا أَشْبَهَ ذَلِكَ نُطْقاً بِالْحَمْدِ لَكَ وَ إِغْرَاقاً فِي الثَّنَاءِ عَلَيْكَ وَ ذَهَاباً فِي تَمْجِيدِكَ وَ شُكْراً لِنِعْمَتِكَ وَ اعْتِرَافاً بِإِحْسَانِكَ وَ إِحْصَاءً لِمِنَنِكَ
خداوندا آنچه شيطان :
1. از آرزوى باطل
2. و بدگمانى
3. و حسد
در دل من مىاندازد،
همه را
1. ياد بزرگيت
2. و انديشه در قدرتت،
3. و تصميم و طرح عليه دشمنت
قرار ده،
*و آنچه شیطان بر زبانم جارى مىكند، از
1. فحش
2. و بدگويى
3. يا ناسزا به ناموس مردم،
4. يا شهادت باطل،
5. يا غيبت مؤمن غايبى،
6. يا دشنام به حاضرى و آنچه شبيه اينهاست،
همه را سخن به :
1. حمد و سپاست
2. و مبالغه در ثنايت،
3. و فرو رفتن در تعظيمت
4. و شكر نعمتت
5. و اقرار به احسانت
6. و شمردن نعمتهايت
قرار ده.
#دعا_بیستم_13
#بیستم #مکارم_اخلاق
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_20
#دعای_بیستم_صحیفه_سجادیه
#دعا_بیستم_13
https://eitaa.com/sahife2/59802
#غلبه_بر_هواى_نفس_و_شيطان 1
✳️ طغيان و سركشى، يا نفسى است يا غيرى، يعنى كسى ظرفيت وجود خود را نداند و پا فراتر از خود بگذارد، به درجهاى از خودبينى برسد كه خويشتن را برتر و كاملتر از هر چيز بداند.
فلسفه هويتِ سركشى اين است كه انسان، اندازه وجودش را نمىشناسد و در اثر رهايى نفس، وجود را مستقل و بىنياز مىپندارد و براى رسيدن به خواستههاى شيطانى نفس، به هر پستى و جنايتى دست مىزند.
شناخت نفس كه مقدمه شناخت ربّ است در برابر سركشىِ نامحدود نفس مىباشد، به اين مفهوم كه هر كسى درظرف نورى و ظهورى خود، حق را بشناسد و خويش را تنها نبيند و خويش را نيازمند حقيقى به حق مشاهده نمايد، خداوند را شناخته است. هر كس به حقيقت ظهورى خويش پى ببرد كه از كجاست و در كجا و به سوى كجا روانه مىشود. خداوند او را مورد رحمت و فيضِ بىحد و لطف ويژه خويش قرار مىدهد.
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج9، ص: 33
ادامه دارد ...
#بیستم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_20
#دعای_بیستم_صحیفه_سجادیه
#دعا_بیستم_13
#غلبه_بر_هواى_نفس_و_شيطان 2
✳️ حضرت على عليه السلام در باب #معرفت_نفس و نشانه هاى آن مىفرمايد:
أَفْضَلُ الْحِكْمَةِ مَعْرِفَةُ الْإِنْسانِ نَفْسَهُ وَ وُقُوفُهُ عِنْدَ قَدْرِهِ.
برترين حكمت، اين است كه انسان خود را بشناسد و اندازه خويش نگه دارد.
يعنى حكمت، در عمل انسان خردمند دو چيز است:
اوّل: دانش و انديشه درست او در شناخت نفس است.
دوّم: اخلاق و منش نيك او در ايستادگى بر نفس است.
زيرا هرگونه دانايى و تفكّر زيركانه در احوال نفس و مراتب آن سبب شناخت مسائل مبدأ و معاد مىشود و سلوك رفتارى صحيح با مردم و رعايت حقوق و احترام ديگران و حفظ بزرگوارى خود در جامعه سبب اجتناب از گناهان و شبههها مىگردد و خود به خود نفس كنترل مىگردد.
و نيز مىفرمايد:
نالَ الْفَوْزَ الْأَكْبَرَ مَنْ ظَفَرَ بِمَعْرِفَةِ النَّفْسِ.
كسى كه موفق به خودشناسى شود به بزرگترين پيروزى دست يافته است.
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج9، ص: 33
ادامه دارد ...
#بیستم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#فرهنگ_کتاب_خوانی
📚#کتاب
« #خاکهای_نرم_کوشک»
شهید عبدالحسین #برونسی
https://eitaa.com/sahife2/60704
#حدیث_سرو
#کتاب_شهدا
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2