eitaa logo
صحیفه زندگی ،صحیفه سجادیه
2.5هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
509 ویدیو
101 فایل
🔹کانال صحیفه زندگی صحیفه سجادیه، مربوط به مرکز نشر معارف صحیفه سجادیه وادعیه اهل بیت میباشد (معارف دعا،شرح وتفسیرصحیفه سجادیه در جهت زندگی الهی ) 👈خادم این کانال https://eitaa.com/sadeg13645
مشاهده در ایتا
دانلود
💠جلسه دهم حدیث خوانی با محوریت صحیفه سجادیه 👇👇
حدیث خوانی صحیفه 10.m4a
29.17M
حدیث خوانی 💠جلسه دهم 🔰شرح وتفسیر دعای هفتم 🔷ذلت لقدرتک الصعاب 🔹همه چیز در مقابل قدرت خدا رام ومطیع هستند 🔸هیچ چیز مانع قدرت الهی نیست کار کوچک وبزرگ برای او یکسان است 🔷تسببت بلطفک الاسباب 💠 حکایت یونس نقاش 📣حجت الاسلام صالحی 🆔@sahife_zendegi
4_5859280795650229002.mp3
3.7M
از: کتاب شریف صحیفه سجادیه :ملائکه خدا 🔷درجای جای عالم مشغول رتق وفتق امور هستن 💠انسان با اختیار وافعال نیک از ملائکه هم بالاتر میرود 📣استاد اعوانی 🆔@sahife_zendegi
🔷نظام هستی از منظر امام سجاد علیه السلام 💠حضرت آیت الله جوادی آملی 👇👇👇
🏴 نظام هستی از منظر امام سجاد علیه السلام ▪️ نمونهٴ اهتمام آن حضرت به تشكل حكومت و نظام اسلامی همان است كه در دعای عرفهٴ امام حسین (علیه السلام) هست و در دعای عرفهٴ خود امام سجاد، وجود مبارک سالار شهیدان در دعای عرفهٴ معروف خودشان به خدا عرض می ‌كنند پروردگارا تو را شكر كه در عهد جاهلیت مرا به دنیا نیاوردی تا جاهلیت سپری شد و نظام اسلامی مستقر شد و حكومت الهی سامان یافت و مرا در حكومت اسلامی و نظام دینی به دنیا ‌‌‌‌آوردی، من شاكر این نعمتم![1] همین مضمون كه در دعای عرفهٴ امام حسین (علیه السلام) هست، در دعای عرفهٴ وجود مبارک امام سجاد (سلام الله علیه) آمده که عرض می‌ كند برای هر عصر و مصری یك امام است كه حافظ دین توست و به من آن توفیق را بده كه امام شناس باشـم، در مسیر امام حركت كنم، او را دعا كنم و او را تأیید كنم؛[2] این اهتمام آن حضرت به یك نظام الهی حكومت دینی بود، این مطلب او‌‌‌‌‌‌‌‌ّل كه وظیفهٴ همهٴ ما این است كه نسبت به نظام اسلامی و حكومت دینی حق‌شناس باشیم و قدردانی بكنیم. ▪️ مطلب دوّم آن است كه ما وقتی در جهان زندگی عاقلانه و عالمانه خواهیم داشت كه نظام هستی را بشناسیم، جایگاه انسان را در نظام هستی بشناسیم، پیوند انسان و جهان را هم خوب ارزیابی كنیم و با سامان یافتن این مثلث وظیفه خود را بشناسیم. عدّه زیادی بر این باورند كه این نظام هستی به وسیله سلسله علل و معلول می ‌گردد و هر كاری یك علّتی دارد و خدای سبحان سر‌‌‌‌آغاز این علّت است، سلسله جنبان این علّت است، اوّلین علّت اوست بقیه علل و اسباب بعدی‌ اند و واقعاً بر اساس نظام علّی در جهان تكوین به بعضی از امور می‌ نگردند و همان تفكر جهان ‌بینی در مسائل اخلاقی اینها، سیاسی و اجتماعی اینها اثرگذار بوده و هست؛ یعنی گاهی كار را به دیگری واگذار می ‌كنند، او را به عنوان علّت قریب می ‌شناسند؛ گاهی نیازی دارند به كسی مراجعه می ‌كنند و از او به عنوان واسطه در فیض یا سسب قریب كمك می‌ طلبند، آن را سبب می ‌دانند گرچه مسبب همه اسباب خداست؛ این تقریباً یك نگاه عقلی است، از نظر موحّدان جهان‌بین یك نگاه میانی است؛ ولی وجود مبارك امام سجاد مانند سایر ائمه (علیه السلام) كل هستی را مظاهر و آیات الهی می ‌دانند و اگر از غیر خدا به عنوان سبب یاد می‌ شود بازگشتش به این است كه به نظر ما اینها سبب ‌اند، ولی سبب حقیقی و راستین همان خدای سبحان است كه ﴿وَ مَا بِكُم مِّن نِّعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ﴾.[3] ما لازم نیست راه های طولانی را طی بكنیم و بگوییم این شیء مسبب از آن سبب قریب است، آن مسبب از سبب دیگر است و چون تسلسل باطل است به رأس سلسله برسیم. آیا ما باید تسلسل را باطل كنیم و به نقطه آغازین برسیم یا در همین قدم اوّل می ‌توانیم خدا را ثابت كنیم؟ یعنی این مجاری واقعاً اسباب ‌اند، واقعاً علل‌اند، منتها خدا سبحان رأس علل است كه تا این سلسله را طی نكنیم به خدا نمی ‌رسیم؟ یا نه همه اینها مجاری فیض ‌اند، در عین حال كه خدای سبحان اینها را وسیله قرار داد خدای سبحان به هر كدام از اینها از كسی كه یا چیزی كه سبب قریب است نزدیك تر است. اهل‌بیت (علیه السلام) این راه دوّم را كه راه عرفان است نه راه فلسفه و كلام به ما آموختند و در دعای نورانی امام سجاد این مطلب شكوفاتر است. ▪️ برای اوحدی از اهل نظر راهی كه اهل‌بیت ارائه كردند خودشان می‌روند آن راه موثرتر است؛ زیرا خدای سبحان حقیقت نامتناهی است یك، ﴿وَ هُوَ مَعَكُمْ أَینَ مَا كُنتُمْ﴾[4] دو، لازم نیست ما سلسله را طی كنیم و بگوییم چون تسلسل باطل است در رأس سلسله خداست، بلكه خدا را در همین قدم باید مشاهده بكنیم و بیابیم. [1]. البلد الأمين و الدرع الحصين، ص251؛ «... لَمْ‏ تُخْرِجْنِي‏ لِرَأْفَتِكَ‏ بِي‏ وَ لُطْفِكَ‏ لِي‏ وَ إِحْسَانِكَ‏ إِلَيَ‏ فِي‏ دَوْلَةِ أَئِمَّةِ الْكُفْرِ الَّذِينَ نَقَضُوا عَهْدَكَ وَ كَذَّبُوا رُسُلَكَ...». [2]. صحیفه سجادیه، دعای47؛ «اللَّهُمَّ إِنَّكَ أَيَّدْتَ دِينَكَ فِي كُلِّ أَوَانٍ بِإِمَامٍ أَقَمْتَهُ عَلَماً لِعِبَادِكَ وَ مَنَاراً فِي بِلَادِكَ بَعْدَ أَنْ وَصَلْتَ حَبْلَهُ بِحَبْلِكَ وَ جَعَلْتَهُ الذَّرِيعَةَ إِلَى رِضْوَانِكَ وَ افْتَرَضْتَ طَاعَتَهُ وَ حَذَّرْتَ مَعْصِيَتَهُ وَ أَمَرْتَ بِامْتِثَالِ أَوَامِرِهِ...». [3]. سوره نحل, آيه53. [4]. سوره حدید, آيه4. 📚 پیام به همایش امام سجاد (علیه السلام) تاریخ: 1390/09/02 🆔 @sahife_zendegi
💠امام سجاد علیه‌الصلاة والسلام، صحیفه‌ى سجادیه را به‌صورت دعا تنظیم فرموده و اصلاً دعا خوانده است؛ اما این کتاب، پر از معارف الهى و اسلامى است. توحید خالص در صحیفه‌ى سجادیه است. نبوت و عشق به مقام تقدس نبى اسلام علیه و على آله الصلاة والسلام در 📖صحیفه‌ى سجادیه است. مثل بقیه‌ دعاهاى مأثور، معارف آفرینش در این کتاب است. (خطبه‌هاى نماز جمعه‌ى تهران - 28/11/1373) 💠@sahife_zendegi🌷
4_5828077935554200519.mp3
2.27M
🔷دعای دوم 🔷حق بزرگ پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله 🔷صلوات ویاد کردن پیامبر 🔷استجابت دعا 📣استاد اعوانی 🆔@sahife_zendegi
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ رهبر معظم انقلاب ضمن شرح فرازهایی از دعای "مکارم‌الأخلاق" صحیفه سجادیه فرمود:‌ امام سجاد (ع) در فرازی می‌فرماید "اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ حَلِّنِی بِحِلْیَةِ الصَّالِحِینَ‏ وَ أَلْبِسْنِی زِینَةَ الْمُتَّقِین‏" آرایش بندگان صالح را به من عنایت کن، من را زینت بده به زینت صالحین و زیور متقین را به من عنایت بفرما؛ یعنی من را جزو بندگان صالح و متقین و پرهیزگاران قرار بده. بعد درباره‌ی متقین خصوصیاتی را ذکر می‌کند، که اینکه می‌گوییم زیور متقین را به من عنایت کن، من را مزیّن به زینت متقین کن، یعنی چه. در چه چیزی ما به زینت متقین و پرهیزگاران زیور پیدا کنیم و نزدیک شویم؟ معمولاً وقتی صحبت تقوا به نظر می‌آید، اجتناب از گناهان فردی و انجام عبادات و این چیزها به ذهن متبادر می‌شود  ـــ که البته آنها یقیناً هست؛ شکی نیست ـــ اما اینجا امام سجاد علیه الصّلاة و السّلام بیست و دو سه مطلب را در ذیل این فقره بیان می‌کنند که ماها را متوجه به ابعاد جدیدی از معنای تقوا، مفهوم تقوا و مصداق تقوا می‌کند. «وَ أَلْبِسْنِی زِینَةَ الْمُتَّقِین» در این چیزها: اول، «فِی بَسْطِ الْعَدْل‏ِ»؛ گستردن عدالت. عدالت را در میان جامعه مستقر کنیم؛ عدالت قضائی، عدالت به معنای تقسیم منابع حیاتی کشور میان آحاد مردم، عدالت به معنای تقسیم درست فرصتها میان مردم. تقوائی که از ما انتظار میرود، جزو پایه‌ها و مبانی این تقواست. 🆔@sahife_zendegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَي مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ لَا تَرْفَعْنِي فِي النَّاسِ دَرَجَةً إِلَّا حَطَطْتَنِي عِنْدَ نَفْسِي مِثْلَهَا 🔰بار خدایا بر محمد و آل او درود بفرست و مرا در میان مردم درجه ای بالا نبر جز آنکه پیش نفسم مانند آن پست نمایی، و ارجمندی آشکارا برایم میاور جز آنکه به همان اندازه پیش نفسم برای من خواری پنهانی پدید آوری 📜فراز چهارم دعای مکارم الاخلاق 🔷درارتفاع وارتقاء اگر انکسار نباشد طاغوت درست میکند 🔷غرور وتکبر ونخوت آفت هر مسئولیت است . 📣 🆔@sahife_zendegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠مجالست با قرآن، مجالست با خود حضرت رسول صلی‌الله‌علیه وآله‌وسلم است. 🔹همچنین آثار اوصیاء– مانند و – مثل این است که با خودشان داریم مکالمه و صحبت می‌کنیم و داریم گوش می‌دهیم که اصلاً چه می‌فرمایند. 📣 🌷https://eitaa.com/joinchat/3063218223Ce87c75706b
💠قسمتی از دعای 25 حضرت سجاد علیه السلام درباره ی فرزندانشان در صحیفه سجادیه... 💠شما هم همین الان یه دعای قشنگ برای فرزند داشته باش 🆔@sahife_zendegi