کامل الزیارات: ۱۴۲؛ «عَنْ أَبِی عَبْدِ اللهِ(ع) قَالَ: مَنْ أَرَادَ الله بِهِ الْخَیْرَ قَذَفَ فِی قَلْبِهِ حُبَّ الْحُسَیْنِ (ع) وَ حُبَّ زِیَارَتِهِ وَ مَنْ أَرَادَ الله بِهِ السُّوءَ قَذَفَ فِی قَلْبِهِ بُغْضَ الْحُسَیْنِ (ع) وَ بُغْضَ زِیَارَتِهِ؛ حضرت امام صادق۷ میفرماید:کسی که خداوند خیر او را بخواهد، در قلب او محبّت به امام حسین(ع) و علاقه به زیارت ایشان را در قلب او قرار می دهد و اگر خداوند بدیِ بنده خود را بخواهد، بغض و کینه امام حسین(ع) و زیارت ایشان را در دل او قرار می دهد
استاد حسین انصاریان در کتاب ارزشمند «آئین اشک و عزا در سوگ سیدالشهدا(ع)» با اشاره به روایت «مَنْ أَرَادَ الله بِهِ الْخَیْرَ قَذَفَ فِی قَلْبِهِ حُبَّ الْحُسَیْنِ(ع) وَ حُبَّ زِیَارَتِهِ[۱]» آورده است: واژه «قذف» به معنای پرتاب کردن است[۲] و با واژه «گذاشتن» تفاوت معنایی دارد؛ تفاوت این دو واژه در این است که در پرتاب، نیرویی در پشت آن قرار دارد که آن را به سمت جلو حرکت میدهد تا به هدف برسد؛ امّا در گذاشتن، چنین نیرویی وجود ندارد.
به عنوان نمونه، وقتی گلولهای از اسلحه پرتاب میشود، نیروی عظیمی او را حرکت میدهد تا به نقطه هدف برخورد کند. با توجه به این معنا میتوان فهمید که خیرخواهی خداوند در حق بندگانش چگونه است. اگر خالق هستی اراده کند که بندهای خیر دنیا و آخرت را ببیند، محبّت محبوب خود، حضرت سیّدالشهدا(ع) را به قلب آن بنده پرتاب میکند.
از سوی دیگر، اگر خداوند شقاوت را برای بندهای بخواهد[۳]، بغض و کینه حضرت را به قلب او پرتاب میکند. حضرت امام صادق(ع) در ادامه روایت به این موضوع اشاره کرده و میفرماید:
«وَ مَنْ أَرَادَ الله بِهِ السُّوءَ قَذَفَ فِی قَلْبِهِ بُغْضَ الْحُسَیْنِ وَ بُغْضَ زِیَارَتِهِ.[۴]»
با توجه به این روایت میتوان فهمید که معیار در سعادت یا شقاوت انسانها محبّت یا کینه نسبت به حضرت سیّدالشهدا(ع) میباشد
✨ نمودار دعای دوم صحیفه کامله سجادیه
📌 عنوان: پیامبرشناسی و الگوی زیست ماموریتگرایانه
نکته: اعداد درون [ ]، بندهای متناظر در متن هستند.
کاری از حجتالاسلام علی ابراهیم پور
@aliebrahimpour_ir
#رسول_الله_صلیاللهعلیهوآله
#صحیفه_سجادیه
#صحیفه_پژوهان
#صحیفه_نگاشت
#دعای_دوم
#معارف
#مناسبت_ها
#شهادت
#آخر_صفر
#دعا
----------🔷🔷🔷---------
🔰با ما همراه باشید ...
🌐#کانال_سجادیه
🆔️@Sajjadie l سجادیه
هدایت شده از احادیث وکلمات ناب ومفید
» کتاب "اصـــول کــافــی" جلد 1 » كتاب فضــل عـلــم » بــاب وجوب دانش و آموختن آن و تشويق بدان » حدیث شماره 1
حدیث شماره 1
1- أَخْبَرَنَا مُحَمّدُ بْنُ يَعْقُوبَ عَنْ عَلِيّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ بْنِ هَاشِمٍ عَنْ أَبِيهِ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ أَبِي الْحُسَيْنِ الْفَارِسِيّ عَنْ عَبْدِ الرّحْمَنِ بْنِ زَيْدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللّهِ ص طَلَبُ الْعِلْمِ فَرِيضَةٌ عَلَى كُلّ مُسْلِمٍ أَلَا إِنّ اللّهَ يُحِبّ بُغَاةَ الْعِلْمِ
اصول كافى ج: 1 ص: 35 رواية: 1
ترجمه :
1- رسول خدا (ص) فرمود: دانشجوئى بر هر مسلمانى واجب است، همانا خدا دانشجويان را دوست دارد
قال اَبُو مُحمَّدِ الْعَسْكرىّ عليه السلام: حُسْنُ الصُّـورَةِ جَمالٌ ظاهِرٌ، وَ حَسْنُ الْعَـقْلِ جَمالٌ باطِنٌ. 
امام عسكرى عليه السلام فرمود: زيبايى چهره، زيبايى ظاهرى است و خوبى انديشه زيبايى باطنى است.
مسیر این حدیث در کتابخانه :چهل حدیث « گهرهای عسکری » علیه السلام
دانلود برنامه اندرویدی صحیفه سجادیه:👇👇👇
https://myket.ir/app/org.crcis.sahifa
2 - دعا در صلوات و درود بر رسول خدا و بیان اوصاف آن حضرت
وَ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ اَلَّذِي مَنَّ عَليْنَا بِمُحَمَّدٍ نَبِيِّهِ - صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ دُونَ اَلْأُمَمِ اَلْمَاضِيَةِ وَ اَلْقُرُونِ اَلسَّالِفَةِ ، بِقُدْرَتِهِ اَلَّتِي لاَ تَعْجِزُ عَنْ شَيْءٍ وَ إِنْ عَظُمَ، وَ لاَ يَفُوتُهَا شَيْءٌ وَ إِنْ لَطُفَ .
همۀ ستایشها مخصوص خداست که نه بر امّتهای گذشته و زمانهای سپری شده؛ بلکه بر ما به وجود محمّد (صلّی الله علیه و آله) منّت نهاد؛ با قدرتش که از هیچ چیز هر چند بزرگ باشد، ناتوان نمیشود؛ و هیچ چیز هر چند کوچک و ریز باشد، از دایرۀ اختیار و عرصۀ ارادهاش، بیرون نمیرود.
آموزش ادب دعا
آیت الله العظمی جوادی آملی:
«برای استجابت دعایمان میبایست خیر بخواهیم.درخواست مال فرزند و مانند آن بد نیست؛ ولی نباید نگران بود و نباید گفت دعایمان مستجاب نشد، چون اگر خواسته آدمی به مصلحت او باشد، همان یا بهتر از
آن را به او میدهند و چنانچه آن مصلحت نباشد، سیئه ای را از او می آمرزند یا بلایی را از او دفع میکنند،[۱] از این رو مستحب است دستی که به سوی خدا بلند شد به چهره کشیده شود[۲]،پس ممکن نیست دعا اجابت نشود:«يا من لا يخيب سائله»[۳] ولى او حکیمانه دعاها را مستجاب میکند زیرا هیچ وسیله ای حکمت خدا را تغییر نمیدهد:«يا مَن لا تُبدّل حكمته الوسائل»[۴] و برای اینکه دعا قطعاً مستجاب شود، شایسته است از او خيــر و رحمت و برکت و سعادت را بخواهیم و مصداقی را تعیین نکنیم، کسی که مصداق تعیین میکند چنانچه خواسته اش برآورده نشد گلایه میکند که چرا دعایم مستجاب نشد!
گفتنی است که دعا با زبانی مستجاب است که معصیت نکرده باشد[۵] و مراد از آن میتواند دعا با زبان پاک خود داعی باشد؛ یعنی گناه نکـن تـا دعایت مستجاب گردد؛ یا انسان آنقدر خوب و محبوب باشد، تا دیگران درباره او دعا کنند و چنین دعایی مستجاب است.»
[۱]نهج البلاغه نامه۳۱ بند ۷۲_۷۳
[۲]الکافی ج۲ ص۴۷۱
[۳]من لايحضره الفقيه ج۲ ص۵۳۵
[۴]صحيفه سجاديه دعای ۱۳
[۵]عدة الداعی ص۱۳۱
تسنیم ج۵۷ ص۱۲۳،۱۲۴
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli