eitaa logo
صحیفه انقلاب
341 دنبال‌کننده
299 عکس
119 ویدیو
43 فایل
بیانات امام و امین امام را به عنوان صحیفه انقلاب و خط مشی آینده آن مرور میکنیم؛ به امید تپیدن قلب نسل جدید برای این دو ابر مرد.. ارتباط با ادمین: @entezarsajjad
مشاهده در ایتا
دانلود
صحیفه انقلاب
♨️رجوع از وحدت به کثرت، رمز ناله‌های معصومین (ع) 💢توجه به این عالم طبیعت با اینکه در نظر آنها جلوه خ
❇️من واقعاً نمی‌دانم راجع به حضرت امیر از کجا شروع کنم؛ مساله بغرنجی است؛ مسئله‌ای نیست که انسان بتواند بفهمد این همه ناله‌هایی که ایشان می‌زده است، سر در چاه می‌کرده ناله می‌کرده، هر جا می‌رسیده ناله می‌کرده، این دعاهایی که از ایشان وارد شده است که در آن، آن همه ناله است، اینها چی است. ❇️آیا حضرت امیر- سلام الله علیه- برای خاطر اینکه توجه به این دنیا دارد و از مرتبه وحدت به‌ سوی کثرت آمده است، این قدر فریاد می‌زند؟ آیا توجه به کثرت موجب این همه فریاد ایشان است؟ آیا در آن ناله‌های شب و در آن چاهها، که ایشان ناله می‌زده است و در آن مواردی که ایشان با خدای تبارک و تعالی مناجات می‌کرده است، راجع به این معنا بوده است؟ ❇️راجع به این بوده است که خدایا، مرا از جوار خودت برگرداندی به عالم کثرت؛ و همان حرفی که رسول اکرم- صلی الله علیه و آله و سلم- فرمودند؛ از ایشان نقل شده است که لیغان علی‌ قلبی و انِّی لَاَسْتَغْفرُ الله فی کلِّ یومٍ سبعینَ مره. این «یغان علی قلبی»، یعنی همین طوری یک کدورت حاصل می‌شده یا همین رجوع به کثرت کدورت بوده؟ ❇️توجه به این عالم طبیعت با اینکه در نظر آنها جلوه خداست، مع ذلک، از آن جلوه باطنی و از آن مرتبه غیر حضرت الوهیت، آنها را واداشته است. از این جهت ناله می‌زدند. این مساله است که ما نمی‌توانیم ادراکش را بکنیم. ❇️ ما خیال می‌کنیم که این حرفهایی که فلاسفه می‌گویند، این حرفهایی که عرفای علمی می‌گویند، این حرفهایی که حکما می‌گویند، اینها نمونه‌ای از این مسائل است، نمونه‌ای از آن مسائلی است که برای ولی اعظم، ولی الله اعظم و برای اولیای بزرگ خدا حاصل شده است. اینها همه مسائل علمی است؛ مساله عرفان علمی، فلسفه علمی و حکمت علمی. اینها علمی است، غیر آن معنایی است که باید باشد. یافتن، مسئله دیگری است و غرق شدن در آن مسائل مسئله بالاتر و محو شدن در همه مسائل، مرتبه بالاتر و صعق [که‌] از برایشان حاصل می‌شده است، این از بالاتر و رجوع از آنجا برای آنها مشکل بوده است، دردناک بوده است. ❇️هیچ دردی بالاتر از این نبوده است که از آن مرتبه غیب، از آنجایی که لقای خداست، بدون اینکه کسی در کار باشد، بدون اینکه خودشان هم در کار باشند، از آنجا وقتی برگشت می‌کنند به این عالم، خوب این خیلی سخت است برایشان. این مساله در همه اولیای خدا بوده است، از حضرت آدم تا رسول خدا. ❇️و این یک مطلبی است که ماها نمی‌توانیم‌ ادراک کنیم. ما جز اینکه همین چیزهایی [را] که مربوط به همین عالم است، همه‌اش طبیعی است، حتی عرفان هم طبیعی است [نمی‌توانیم درک کنیم.] ❇️حتی حکمت هم طبیعی است و حتی فلسفه هم طبیعی است؛ همه اینها یک امور طبیعی است. ما در همین حدود [درک می‌کنیم.] آنی که غایت آمال عارفین بوده همین بوده است؛ عارفین علمی، این غیر آنی است که آنها ادراک می‌کردند. ما درباره او چه می‌توانیم بگوییم؟ ❇️البته وقتی رجوع به کثرت هم می‌کردند، مصیبتهایی که برشان و بر مسلمین وارد می‌شده است، آن هم کمرشکن بوده. آنها همه مصایب را داشته‌اند؛ منتها مصایب معنویشان غلبه داشته است بر همه چیزها. رجوعشان از عالم صعق، صحو، از عالم محو به عالم صحو، این رجوع برایشان مشکل بوده است، دردناک بوده. اما وقتی رجوع کردند، آنها چون مظهر رحمت خدا هستند، می‌خواهند همه مردم سعادتمند باشند. ❇️وقتی می‌بینند که مردم این طور هستند، مردم دارند دسته دسته به جهنم می‌روند، دسته به دسته برای خودشان جهنم تهیه می‌کنند، آنها از این رنج می‌برند، حتی ... برای اینکه کفار هم به جهنم می‌روند، آنها رنج ببرند. آنها رحمت هستند. ❇️یا وقتی ملاحظه می‌کند که حکومت عدل می‌خواهد تشکیل بدهد، آن وقت برای حکومت عدل، آن قدر رنج می‌برد و آن قدر سیلی می‌خورد! این هم رنج دارد، نه از باب اینکه برای خودش؛ برای اینکه می‌خواهد مردم را به عدالت برساند و مردم زیر بار نمی‌روند. ✴️امام خمینی (ره)؛ 23 مرداد 1366 ✴️جلد ۲۰ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۳۵۹ تا صفحه @sahifeh_entezar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
5.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴انتشار برای نخستین بار| هشدار حاج قاسم درباره بی توجهی به اندیشه‌های رهبر انقلاب @sahifeh_entezar
💢همه مسئولان نظام و مردم ایران باید بدانند که غرب و شرق تا شما را از هویت اسلامی‌تان- به خیال خام خودشان- بیرون نبرند، آرام نخواهند نشست. نه از ارتباط با متجاوزان خشنود شوید و نه از قطع ارتباط با آنان رنجور، همیشه با بصیرت و با چشمانی باز به دشمنان خیره شوید و آنان را آرام نگذارید که اگر آرام گذارید، لحظه‌ای آرامتان نمی‌گذارند. 🔸جلد ۲۱ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۳۲۵ تا صفحه ۳۲۹ @sahifeh_engelab
💢امروز خطر هدم اسلام در جهان بسیار قوی است. بدون جذب جوانان دلسوخته حوزه‌ها و دانشگاهها و بازارها و خیابانها نمی‌شود اسلام ناب محمدی- صلی‌الله علیه و آله و سلم- را در جهان مستضعفان و پابرهنگان پی‌ریزی کرد. 💢بحث بر سر این است که چگونه باید جواب نسلهای آینده را داد، بحث بر سر این است که اگر دیر بجنبیم اسلام امریکایی از جلسات سیاسیون ظاهرالصلاح وابسته به امریکا و نیز از همین حوزه‌ها و دانشگاهها چنان زیبا برای جهان پابرهنگان تشنه عدالت ترسیم می‌گردد که همگی محکوم به فنا هستیم. 💢امروز روز اتحاد است، روز خروش علیه استکبار شرق و غرب است، با محبت و دوستی نور صفا و پاکی را در دلهای نورانی عاشقان اسلام بپاشید. 📍جلد ۲۱ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۶۱۴ تا صفحه ۶۱۷ @sahifeh_engelab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
15.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📚گزارشی از مفاد برخی از گفتارها و اظهار نظرهای دکتر غنی نژاد که به عنوان مدافع دیدگاه های لیبرالیستی و اقتصاد آزاد شناخته می شود. 🔗 https://B2n.ir/gy5921 @sahifeh_engelab
صحیفه انقلاب
📚گزارشی از مفاد برخی از گفتارها و اظهار نظرهای دکتر غنی نژاد که به عنوان مدافع دیدگاه های لیبرالیستی
📕بنا به سلیقه شخصی، دوست داشتم برخی از سخنان مروجان را بشنوم که در این میان با مبانی اقتصاد آزاد که با حضور دکتر غنی‌نژاد و در چهار جلسه برگزار شده است مواجه شدم. از نظر خودم این جلسات مناسبت بسیاری با افکار حوزوی من داشت چرا که مطالعات اقتصادی عمیقی ندارم اما با اندیشه های فلسفی و معرفت شناختی بیگانه نیستم بنابراین می توانستم مخاطب این جلسات باشم. در این جا گزارشی از محتوای جالب این جلسات و برخی دیگر از مصاحبه ها و اظهارنظرهای ایشان را ارائه می کنم: 1️⃣ دقایقی از این جلسات را در این پست ضمیمه کردم؛ مفاد آن چه در این چند دقیقه ارائه می شود این است: «در باز است؛ باز پرنده است پس در پرنده است»؛ دکتر غنی نژاد در مقام تبیین دیدگاه کینز می گوید او به باور داشته و رنگ و بوی دارد اما پوپر اثبات کرده است که مشاهده بدون بی معنا است! شهود؟ مشاهده؟ حضوری؟ حصولی؟! آیا کسی که در کرسی تدریس مبانی معرفت شناسی اقتصاد نشسته است همین قدر دچار سطحی نگری است که مبتلا به مغالطه می شود!؟ آیا سایر سخنان او نیز از این جنس است؟! 2️⃣ در ظاهر، این جلسات به منظور تبیین دیدگاه های معرفت شناختی مرتبط با اقتصاد است اما شنونده با همراهی بیشتر با سخنان گوینده درمی‌یابد که امتداد این دیدگاه ها در مورد انبوهی از مسائل مرتبط با زندگی انسان از قبیل زبان، سینما، فرهنگ، و مانند این ها قابل رصد است و همانطور که از اظهارات گوینده در سایر گفتارها روشن می شود او در صدد القاء ایده ای برای همه شئون زندگی بشر فراتر از است. به تعبیر دیگر، اقتصاد آزاد یک مفهوم تک بعدی و محدود به زندگی اقتصادی انسان نیست بلکه را با خود یدک می کشد که التزام به یک بخش از این مفاهیم، التزام عملی به دیگر اجزاء را در پی دارد. 3️⃣ اما نکته مهمی که با تامل در مجموع اظهارات دکتر غنی نژاد به دست می آید و باید به صورت صریح آن را در میان گذاشت هدف گیری صریح ایده های انقلاب اسلامی و به خصوص گفتمان رهبر معظم انقلاب است. او بدون لکنت زبان و در قالب بیان علمی، تک تک مفاهیم بنیادین حاکم بر اندیشه انقلاب اسلامی را هدف قرار می دهد که به عنوان نمونه می توان به مفاهیم مانند تهاجم فرهنگی، عدالت اجتماعی، مهندسی فرهنگی، قانون اساسی، سیاست های اصل 44 و... اشاره کرد. ته مزه این مورد، مقایسه تطبیقی تصمیمات و قانون گذاری های دوران انقلاب اسلامی با دوره پیشین است! 4️⃣ نکته مهم تری که وجود دارد این است که آیا این گفت و گوها و تبیین عقاید از جانب این دست از افراد صرفا فعالیت فکری و است یا جنبه نیز دارد؟ پاسخ این مساله را از خود ایشان باید گرفت. دکتر غنی نژاد با نقل جمله ای از حقیقت فعالیت های خود پرده بر می دارد: مارکس تنها یک جمله صحیح دارد و آن این است که اگر را در توده ها ترویج کردید تبدیل به می شود! ✍️آیا می توان به ایده های اقتصادی برآمده از این سبک فکری هر چند فی الجمله و در برخی موارد اعتماد و تکیه کرد؟ @sahifeh_engelab
📚پیام امام خمینی ره به حوزه های علمیه با عنوان منشور روحانیت شهره یافته است اما ایشان در موارد متعددی، سخنانی با حوزه های علمیه گفته است که می‌توان با گردآوری و ضمیمه کردن آن ها به یک متن جامع تری نسبت به دست یافت. 📚یکی از این موارد خطاب ایشان به علما و فقها در ضمن پیام به مراسم حج بیت الله الحرام است که فقراتی از آن را مرور می کنیم:👇👇👇 @sahifeh_engelab
صحیفه انقلاب
📚پیام امام خمینی ره به حوزه های علمیه با عنوان منشور روحانیت شهره یافته است اما ایشان در موارد متعدد
📚و يكى از مسائل بسيار مهمى كه به عهدۀ علما و فقها و است، مقابلۀ جدى با دو فرهنگ ظالمانه و منحط اقتصادى شرق و غرب و مبارزه با سياستهاى اقتصاد سرمايه دارى و اشتراكى در جامعه است، هر چند كه اين بليه دامنگير همۀ ملتهاى جهان گرديده است و عملاً بردگى جديدى بر همۀ ملتها تحميل شده و اكثريت جوامع بشرى در زندگى روزمرۀ خود به اربابان زر و زور پيوند خورده‌اند و حق تصميم‌گيرى در مسائل اقتصاد جهان از آنان سلب شده است و على رغم منابع سرشار طبيعت و سرزمينهاى حاصلخيز جهان و آبها و درياها و جنگلها و ذخاير، به فقر و درماندگى گرفتار آمده‌اند 📚و كمونيستها و زراندوزان و سرمايه داران با ايجاد روابط گرم با جهانخواران، حق حيات و ابتكار عمل را از عامۀ مردم سلب كرده‌اند و با ايجاد مراكز انحصارى و چند مليتى، عملاً نبض اقتصاد جهان را در دست گرفته و همۀ راههاى و و و و و حتى و را به خود منتهى نموده‌اند و با القاى تفكرات و تحقيقات خود ساخته، به توده‌هاى محروم باورانده‌اند كه بايد تحت نفوذ ما زندگى كرده و الاّ راهى براى ادامۀ حيات پابرهنه‌ها، جز تن دادن به فقر باقى نمانده است و اين مقتضاى خلقت و جامعۀ انسانى است كه اكثريت قريب به اتفاق گرسنگان در حسرت يك لقمه نان بسوزند و بميرند و گروهى اندك هم از پرخورى و اسراف و تعيشها جانشان به لب آيد. 📚 به هر حال اين مصيبتى است كه جهانخواران بر بشريت تحميل كرده‌اند و كشورهاى اسلامى به واسطۀ ضعف مديريتها و وابستگى، به وضعيت اسفبار گرفتار شده‌اند كه اين به عهدۀ علماى اسلام و محققين و كارشناسان اسلامى است كه براى جاى‌گزين كردن سيستم ناصحيح اقتصاد حاكم بر جهان اسلام، طرحها و برنامه‌هاى سازنده و دربرگيرندۀ منافع محرومين و پابرهنه‌ها را ارائه دهند و جهان مستضعفين و مسلمين را از تنگنا و فقر معيشت به درآورند. البته پياده كردن مقاصد اسلام در جهان و خصوصاً برنامه‌هاى اقتصادى آن و مقابله با اقتصاد بيمار سرمايه دارى غرب و اشتراكى شرق، بدون همه جانبۀ ميسر نيست و ريشه كن شدن آثار سوء و مخرب آن، چه بسا بعد از استقرار نظام عدل و حكومت اسلامى همچون جمهورى اسلامى ايران نيازمند به زمان باشد، 📚ولى ارائۀ طرحها و اصولاً تبيين در راستاى حفظ منافع محرومين و گسترش مشاركت عمومى آنان و مبارزۀ اسلام با زراندوزان، بزرگترين هديه و بشارت آزادى انسان از اسارت فقر و تهيدستى به شمار مى‌رود و بيان اين حقيقت كه صاحبان مال و منال در حكومت اسلام هيچ امتياز و برترى‌اى از اين جهت بر فقرا ندارند و ابداً اولويتى به آنان تعلق نخواهد گرفت، مسلّم راه شكوفايى و پرورش استعدادهاى خفته و سركوب‌شدۀ پابرهنگان را فراهم مى‌كند. 📚و تذكر اين مطلب كه ثروتمندان هر گز به خاطر تمكن مالى خود نبايد در حكومت و حكمرانان و اداره كنندگان كشور اسلامى نفوذ كنند و مال و ثروت خود را به بهانۀ فخرفروشى و مباهات قرار بدهند و به فقرا و مستمندان و زحمتكشان، افكار و خواسته‌هاى خود را تحميل كنند، اين خود بزرگترين عامل تعاون و دخالت دادن مردم در امور و گرايش آنان به اخلاق كريمه و ارزشهاى متعالى و فرار از تملق گوييها مى‌گردد و حتى بعض ثروتمندان را از اينكه تصور كنند كه مال و امكاناتشان دليل اعتبار آنان در پيشگاه خداست متنبه مى‌كند. خلاصۀ كلام اينكه بيان اين واقعيت كه در حكومت اسلامى بهاى بيشتر و فزون‌تر از آنِ‌ كسى است كه تقوا داشته باشد، نه ثروت و مال و قدرت 📚و همۀ مديران و كارگزاران و رهبران و روحانيون نظام و حكومت عدل موظفند كه با فقرا و مستمندان و پابرهنه‌ها بيشتر حشر و نشر و جلسه و مراوده و معارفه و رفاقت داشته باشند تا متمكنين و مرفهين، و در كنار مستمندان و پابرهنه‌ها بودن و خود را در عرض آنان دانستن و قرار دادن، افتخار بزرگى است كه نصيب اوليا شده و عملاً به شبهات و القائات خاتمه مى‌دهد، كه بحمد اللّٰه در جمهورى اسلامى ايران، اساس اين تفكر و بينش در حال پياده شدن است. 📕صحیفه امام، جلد: ۲۰، صفحه: ۳۳۹ @sahifeh_engelab
📚آنهايى كه دم از اقتصاد مى‌زنند و زيربناى همه چيز را مى‌دانند از باب اينكه انسان را نمى‌دانند يعنى چه، خيال مى‌كنند كه انسان هم يك حيوانى است كه همان خورد و خوراك است! منتها خورد و خوراك اين حيوان با حيوانات ديگر يك فرقى دارد. اين چلوكباب مى‌خورد؛ او كاه مى‌خورد؛ اما هر دو حيوانند. 📚اينهايى كه زيربناى همه چيز را اقتصاد مى‌دانند اينها را مى‌دانند. حيوان هم همه چيزش فداى اقتصادش است. زيربناى همه چيزش [است] الاغ هم زيربناى همه چيزش اقتصادش است. اينها انسان را نشناختند اصلاً كه چه هست. ما بايد باورمان بيايد به اينكه مملكت ما همه چيزش را فدا مى‌خواست بكند براى اسلام. الآن هم مى‌آيند به من مى‌گويند ، مكرر - دستجمعى، تنهايى - كه شما دعا كنيد ما شهيد بشويم. معقول است كه بگويد من شهيد بشوم براى اينكه شكمم سير بشود؟ براى شكمش مى‌خواهد شهيد بشود؟! كسى معقول است كه تقاضاى شهادت بكند براى شكمش‌؟ همچو معقول نيست اين معنا ، تقاضاى شهادت براى اينكه ادراك كرده است كه در شهادت موت نيست؛ يك حيات جاويد است، براى است كه اين تقاضاى شهادت مى‌كند. 📚زيربنا است، زيربنا عقايد حقّۀ الهى است؛ نه زيربنا شكم باشد. اينهايى كه اقتصاد را مى‌دانند، اينها منحط كردند انسان را از حدّ انسانيت به حد يك حيوانى، مثل ساير حيوانات؛ اين هم مثل ساير حيوانات. 🔶صحیفه امام، جلد: ۹، صفحه: ۴۵۰ @sahifeh_engelab