eitaa logo
صحیفه انقلاب
355 دنبال‌کننده
297 عکس
118 ویدیو
43 فایل
بیانات امام و امین امام را به عنوان صحیفه انقلاب و خط مشی آینده آن مرور میکنیم؛ به امید تپیدن قلب نسل جدید برای این دو ابر مرد.. ارتباط با ادمین: @entezarsajjad
مشاهده در ایتا
دانلود
♨️من در طی سالیان دراز، خطر اسرائیل غاصب را گوشزد مسلمین نمودم، که اکنون این روزها به حملات وحشیانه خود به برادران و خواهران فلسطینی شدت بخشیده است، و بویژه در جنوب لبنان به قصد نابودی مبارزان فلسطینی، پیاپی خانه و کاشانه ایشان را بمباران می‌کند. ♨️من از عموم مسلمانان جهان و دولتهای اسلامی می‌خواهم که برای کوتاه کردن دست این غاصب و پشتیبانان آن به هم بپیوندند. و جمیع مسلمانان جهان را دعوت می‌کنم آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را که از ایام قدر است، و می‌تواند تعیین‌کننده سرنوشت مردم فلسطین نیز باشد، به عنوان «روز قدس» انتخاب، و طی مراسمی همبستگی بین المللی مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونی مردم مسلمان اعلام نمایند. از خداوند متعال پیروزی مسلمانان را بر اهل کفر خواستارم. و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته. 🔸امام خمینی (ره)؛ 16 مرداد 1358 🔸جلد ۹ صحیفه امام خمینی (ره)، صفحه ۲۶۷ @sahifeh_entezar
امروز همه‏‌ى دنياى اسلام بايد قضيه‏‌ى فلسطين را قضيه‏‌ى خود بداند؛ اين، كليد رمزآلودى است كه درهاى را به روى امت اسلامى مى‏‌گشايد. 🔸25/ 01/ 1385 / بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در سومين كنفرانس بين‏‌المللى قدس و حمايت از حقوق مردم فلسطين‏ @sahifeh_entezar
♨️راهى را كه امام (ره) دنبال مى‏‌كرد و كار سنگينى كه او انجام مى‏‌داد، فقط با عقل و درايت و قوّت بدنى و نيروى سياسى پيش نمى‏‌رفت؛ او از خلوص و و رابطه‏‌ى با خدا نيز برخوردار بود، تا توانست اين موفقيت‌ها را به دست آورد. @sahifeh_entezar
صحیفه انقلاب
♨️راهى را كه امام (ره) دنبال مى‏‌كرد و كار سنگينى كه او انجام مى‏‌داد، فقط با عقل و درايت و قوّت بدن
💠 راهى را كه امام (ره) دنبال مى‏‌كرد و كار سنگينى كه او انجام مى‏‌داد، فقط با عقل و درايت و قوّت بدنى و نيروى سياسى پيش نمى‏‌رفت؛ او از خلوص و صفاى باطنى و رابطه‏‌ى با خدا نيز برخوردار بود، تا توانست اين موفقيت‌ها را به دست آورد. هرچند خصوصيات بشرى امام، در مرتبه‏‌يى بالاتر از افراد معمولى بود، ولى كسى خيال نكند كه اين انقلاب، صرفاً با حكمت و قوّت عقلانى و خصوصيات معمولى و بشرى امام به پيروزى رسيد و ادامه يافت. 💠ويژگي‌هاى او، كمتر در افراد عادى پيدا مى‏‌شود. اگر يكى از آن خصوصيات در فردى مشاهده شود، او انسان بزرگى به شمار مى‏‌رود؛ چه رسد به آنكه همه‏‌ى ويژگي‌هاى ممتاز را يكجا در خود جمع كرده باشد. امام (ره) انسانى بسيار عاقل، دورانديش، حكيم، آدم‏‌شناس، تيزبين، حليم، متين و آينده‏‌نگر بود؛ كه هركدام از اين صفات، كافى بود كه شخصى را در مرتبه‏‌يى والا جاى دهد و احترام همگان را جلب كند. 💠 متانت و بردبارى و حلم امام به‏ گونه‏‌اى بود كه اگر صد نفر در مجلسى سخنانى مى‏‌گفتند كه او آن‏ها را قبول نداشت، تا لازم نمى‏‌دانست، حرفى نمى‏‌زد و سكوت مى‏‌كرد؛ در صورتى كه اگر در حضور آدم‏‌هاى معمولى كلمه‏‌يى گفته شود كه برخلاف عقيده‏‌ى آن‏ها باشد، طوفانى در روحشان به وجود مى‏‌آيد كه سريعاً پاسخ بدهند. 💠همه‏‌ى شما ديديد كه در پايان وصيت‏‌نامه‏‌ى ايشان، به مواردى اشاره شده بود كه امام قبلًا نسبت به طرح آن‏ها سكوت كرده بودند. در زمان بنى‏‌صدر كه من خدمت امام (ره) رسيده بودم، ايشان مى‏‌گفتند: حرف‌هايى كه او از قول من مى‏‌گويد، همه‏‌اش خلاف واقع است و حقيقت ندارد. بنابراين، هر حرفى كه زده مى‏شد، فوراً او را نمى‏‌آشفت و تحريك نمى‏‌كرد و در صدد پاسخ سريع برنمى‏‌آمد. اين متانت، بردبارى، حلم، تسلط بر نفس و سعه‏‌ى صدر، در هركس كه باشد، از او يك انسان بزرگ خواهد ساخت. 💠درعين‏ حال اگر امام (ره) آن عوامل اصلى معنويت، ارتباط با خدا، كار براى رضاى او، تقوا و انجام تكليف را نمى‏‌داشت، نه انقلاب به پيروزى مى‏‌رسيد، نه شما مردم اين‏گونه عاشقش مى‏‌شديد، نه مى‏‌توانست اين طوفان را در دنيا به وجود آورد، و نه قادر بود در مقابل تهديد و ارعاب دشمن، مثل كوه بايستد. 💠بارها ايشان مى‏‌فرمود كه ما كار را براى رسيدن به نمى‏‌كنيم؛ بلكه مأمور به انجام هستيم. اگر فرض كنيم بعد از برگشتن امام (ره) از پاريس، آنچه كه تاكنون پيش آمد، اتفاق نمى‏افتاد، بلكه برعكس، مردم را مى‏‌كشتند، اطرافيان امام را اعدام مى‏‌كردند و خود امام را نيز مثل گذشته تبعيد مى‏‌كردند، در آن صورت بازهم امام (ره) احساس شكست نمى‏‌كرد و اعتقاد داشت كه پيروز شده است. آن‏‌كس كه براى انجام تكليف كار مى‏‌كند، پيروزيش به اين نيست كه به مقصود خود دست پيدا كند؛ بلكه زمانى احساس پيروزى مى‏كند كه موفق شود به تكليفش عمل كند. 🔘به راه باديه رفتن به از نشستن باطل‏ / كه گر مراد نجويم به قدر وسع بكوشم‏ 🔸18/ 03/ 1368 / سخنرانى در مراسم بيعت فرماندهان و اعضاى كميته‏‌هاى انقلاب اسلامى‏ @sahifeh_entezar
⁉️ به نظرم رسید که در رابطه با نظم حاکم بر پست ها به این پرسش احتمالی پاسخ بدهم: "چرا پست های کانال صحیفه انقلاب با مناسبت های روز منطبق نیست؟ و به تعبیر دیگر چرا بیانات امام و رهبری را به صورت موضوعی طرح نمی کنیم؟ ‼️علت انتخاب این روند، توجه به یک مساله نسبتا روانی است. به طور معمول انسان وقتی در متن یک حادثه در حال جریان قرار می گیرد قدرت تعمق و تفکر کم تری پیرامون آن پدیده، نسبت به دوره‌ی پس از تجربه و گذران آن دارد. این مساله در رابطه با پدیده های اجتماعی سیاسی که جنبه های رسانه ای در آن ها بالا است شدیدتر بروز می یابد؛ از قضا بیشترین سخنان امام و رهبری در همین موضوعات است. گذشته از آنکه در مناسبت ها، بیشتر رسانه ها به انعکاس سخنان ایشان می پردازند و این مساله باعث می شود مخاطب به دلیل تکرار بیش از حد، به اندازه کافی توجه نکند و موجبات سرخوردگی در او فراهم شود. بنابراین ترجیح ما این است که مطالب مهم و گزیده را به شیوه ترتیبی ارائه کنیم؛ گرچه به طور طبیعی در برخی موارد نیز ارائه خواهد شد. @sahifeh_entezar
🔰بين من و آقاى باهنر هم‏‌زبانى وجود داشت؛ يعنى خيلى نوشتنِ هم و گفتنِ هم را مى‏‌پسنديديم و قبول ميكرديم. قبلًا هم كارهاى مشترك با هم داشتيم؛ در همين ، مسئوليت تنظيم بخش و را من و آقاى باهنر داشتيم و تنظيم كرديم. 🔰در قبل از انقلاب سال‌هاى چهل و هشت، چهل و نه- يك جمع بزرگى در تهران تشكيل شد كه مسئول تهيه‏‌ى [متون‏] بود؛ در آنجا هم- كه البتّه آن جمع تطوّرات و تحوّلات فراوانى داشت- بعد از يك سال از شروع كار آن جمع، باز يك بخش مهمّى از انجام آن كار جهان‏‌بينى، به من و آقاى باهنر محوّل شد كه فكر مي‌كنم بايد نوشته‏‌هاى آن بحث‌هايى كه آن‏‌وقت با هم كرديم هم در منزل ايشان و در اختيار خانواده‏‌ى ايشان باشد؛ و يك مقدارش هم در اختيار خود من است. على‏‌اى‏‌حال، من و باهنر كار مشتركِ نوشتنى، زياد كرده بوديم. 🔸 26/ 05/ 1361/ مصاحبه مطبوعاتى پيرامون حادثه هشتم شهريور @sahifeh_entezar
4_342798489698173203.pdf
6.72M
📥دریافت کنید☝️☝️ 🔺برادران و خواهران همرزم: اعلام مواضع و از ضرورتهای هر انقلاب و هرتشکیلات انقلابی است. حزب جمهوری اسلامی آرمان های کلی خود را در مرامنامه ای که در آغاز ایجاد حزب منتشر شد به اطلاع همه رساند و اینک خوش وقتیم که مواضع تفصیلی حزب را در رابطه با آن ارمان ها به اطلاع شما می رسانیم. 🔺 در حوزه ها، واحدهای آمادگی و کانون ها براساس این مواضع منظم تر می شود و به یاری خدا پیرامون هر بخش درس های توضیحی تهیه و به وسیله واحد آموزش حزب منتشر خواهد شد. 🔺براساس این مواضع روشن در همه زمینه ها: معارف اسلامی، مسائل سیاست داخلی، سیاست آموزشی، سیاست اقتصادی و سیاست خارجی، بار دیگر پیمان خود را با یکدیگر برای ادامه جهاد در راه خدا تجدید می کنیم و با آنچه در توان خود داریم می کوشیم تا انقلاب اسلامی عزیزمان را از خطر انحراف از اسلام ناب و اصیل و از شر دشمنان و آسیب فتنه ها و توطئه های داخلی و خارجی مصون داریم. 📚مقدمه کتاب "مواضع ما" /حزب جمهوری اسلامی @sahifeh_entezar
🔅امام (ره)، خصلت‌هاى گوناگونى داشت: بسيار و عاقل و متواضع و هوشيار و زيرك و بيدار و قاطع و رئوف و خويشتن‏دار و متقى بود. 🔅 نمى‏‌شد حقيقتى را در چشم او واژگونه جلوه داد. داراى اراده‏‌اى پولادين بود و هيچ مانعى نمى‏‌توانست او را از بازدارد. انسانى بسيار دل‏‌رحم و رقيق بود؛ چه در هنگام مناجات با خدا كه از خود بى‏‌خود مى‏شد، و چه در هنگام برخورد با نقطه‏‌هايى از زندگى انسان‌ها كه به‏‌طور طبيعى دلها را به عطوفت و رأفت وادار مى‏‌كند. 🔅انگيزه‏‌هاى ، جاذبه‏‌هاى مادّى، هواها و هوس‌ها، نمى‏‌‌توانست به قله‏‌ى رفيع وجود باتقواى او دست‏‌اندازى كند. او امير هواها و خواهش‌هاى خود بود؛ ولى خواهش‌ها بر او حكومت نمى‏‌كردند. صبور و بردبار بود و سخت‏‌ترين حوادث در اقيانوس عظيم وجود او، تلاطم ايجاد نمى‏‌كرد. 🔅من قادر نيستم خصلت‌هاى انسانى و والاى اين مرد بزرگ را كه مثل خورشيد در تاريخ ايران درخشيد، توصيف كنم. سال‌هاى متمادى خدمت امام بودم. از سال 37 با ايشان آشنا شدم و به او مى‏‌رفتم. در دوره‏‌هاى مختلف زندگى و در بحران‌هايى كه پيش مى‏‌آمد، رفتار حساب‏‌شده‏‌ى آن مرد را ديده بودم. 🔅اين انسان استثنايى، اصلًا از نوع مردم زمان ما نبود. واقعاً نمى‏‌توانم خصلت‌ها و خصوصيات اين مرد بزرگ را توصيف كنم. 📚18/ 03/ 1368 / سخنرانى در مراسم بيعت نماينده‏‌ى امام در ارتش، وزير دفاع، فرماندهان و پرسنل منتخب نيروهاى سه‏‌گانه و وزارت دفاع‏ @sahifeh_entezar
💢عبارات زیر از جمله صریح ترین بیانات رهبر انقلاب اسلامی در زمینه حکومت اسلامی و نقش آراء مردمی در آن است که در خطبه های نماز جمعه تهران به سال 14/ 05/ 1362 ایراد شده است. 💢لازم به ذکر است که آخرین بیانات ایشان در سال های در این زمینه، مطابق با همین بیانات می باشد. @sahifeh_entezar 👇👇👇
صحیفه انقلاب
💢عبارات زیر از جمله صریح ترین بیانات رهبر انقلاب اسلامی در زمینه حکومت اسلامی و نقش آراء مردمی در آن
💢در صدر اسلام حكومت پيغمبر و تا مدّتى بعد از رحلت پيغمبر، حكومت جامعه‏‌ى اسلامى يك حكومت مردمى بود. در دوران اميرالمؤمنين (عليه الصّلاة والسّلام) مردم در صحنه‏‌ى حكومت به معناى واقعى دخالت داشتند، نظر مي‌دادند، رأى مي‌دادند، تصميم مي‌گرفتند و - كه قرآن پيغمبر را به آن امر كرده است- متعلّق به مردم بود كه: وَ شاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ؛ مردم حق دارند كه با آنها مشورت بشود. 💢بنابراين اگر يك حكومتى ادّعا ميكند كه مردمى است، بايد به معناى اوّل هم مردمى باشد؛ يعنى مردم در اين حكومت داراى نقش باشند: اوّل، در تعيين حاكم. در حكومت اسلام، مردم در تعيين شخص حاكم داراى نقش و تأثيرند. البتّه در حكومت‌هاى دينى و حكومت اسلامى، يك مقطعى از زمان و يك برهه‏‌اى از زمان، حكومت يك حكومت تعيين‏‌شده‏‌ى خدايى است؛ اين را همه‏‌ى مسلمين قبول دارند؛ در آنجا در تعيين حاكم، مردم نقشى ندارند. البتّه اهل‏‌سنّت اين فاصله را مخصوص به زمان پيغمبر مي‌دانند، امّا شيعه آن را غير از دوران نبوّت، شامل دوران امامت هم مي‌داند. در دوران نبوّت و دوران امامت، حاكم جامعه‏‌ى اسلامى از سوى خدا تعيين شده، مردم نقشى ندارند. مردم چه بدانند، چه ندانند؛ چه بخواهند، چه نخواهند؛ پيغمبر، امام و پيشواى جامعه است؛ رهبر و حاكم مردم است. البتّه اگر مردم دانستند و پذيرفتند، اين حاكميتِ حقيقى و اين حاكميتِ حقوقى، جنبه‏‌ى واقعى هم پيدا مي‌كند؛ امّا اگر مردم ندانستند، نشناختند، يا نپذيرفتند، آن كسى كه به‏‌حق، حاكم مردم است، از منصب حكومت بركنار مي‌ماند؛ امّا حاكم او است. لذا ما معتقديم در دوران ائمّه‏‌ى معصومين (عليهم الصّلاة والسّلام) با اينكه آن‌ها در جامعه به‏‌عنوان حاكم شناخته نشده بودند و پذيرفته نشده بودند، همه‏‌ى شئون حاكم، متعلّق به آنها بود و لذا بود كه تلاش هم مي‌كردند، فعّاليت هم مي‌كردند و ما در مورد زندگى ائمّه (عليهم‏السّلام) و از جمله در مورد زندگى امام صادق از روى شواهد و قرائن ترديدناپذير مي‌دانيم كه اين بزرگواران تلاش ميكردند تا حكومت را كه متعلّق به آنها و از آنِ آن‌ها است، قبضه كنند. 💢امّا بعد از اين دوران، آن‌جايى كه يك شخص معينى به‏ عنوان حاكم از طرف خداى متعال معين نشده است، حاكم داراى دو پايه و دو ركن است: ركن اوّل، آميخته بودن و آراسته بودن با و صفاتى كه اسلام براى حاكم اسلامى معين كرده است؛ مانند دانش، تقوا، توانايى، تعهّد و صفاتى كه براى حاكم است، كه البتّه در اين‏‌باره هم بعداً يك روزى ان‏شاءاللَّه صحبت ميكنيم. ركن دوّم، قبول مردم و است. 💢اگر مردم، آن حاكم و شخصى را كه داراى ملاك‌هاى حكومت است نشناختند و او را به حكومت نپذيرفتند، او حاكم نيست. اگر دو نفر كه هر دو داراى اين ملاك‌ها هستند، يكى از نظر مردم شناخته شد و پذيرفته شد، او حاكم است. 💢 پس و پذيرش مردم، در حاكميت است و اين همان چيزى است كه در قانون اساسى جمهورى اسلامى حتّى در مورد رهبر مورد نظر بوده و بر روى آن فكر شده و تصميم‏‌گيرى شده است. رهبر بر طبق قانون اساسى جمهورى اسلامى، آن مجتهدِ عادلِ مديرِ مدبّرِ صاحب‏‌نظرِ صاحب‏‌بصيرتى است كه مردم او را شناخته باشند، به [عنوان‏] مقام مرجعيت تقليد، از او تقليد كنند و به او گرايش پيدا كنند و رو بياورند. 💢 اگر مردم چنين كسى را نشناختند، خبرگان امّت جستجو ميكنند، چنين كسى را پيدا ميكنند، به مردم معرفى مي‌كنند. باز در اينجا هم اوّلًا خبرگان، نمايندگان مردمند، ثانياً خود مردم بعد از معرّفى خبرگان، او را مي‌پذيرند، بعد او ميشود امام. در مورد رئيس‏‌جمهور هم همين‏‌جور است؛ انتخابات انجام مي‌گيرد، مردم كسى را كه واجد شرايط بدانند، انتخاب ميكنند. 💢ميبينيد مردم در تعيين حاكم اسلامى در سطوح طراز اوّل حاكميت و ولايت در جامعه‏‌ى اسلامى داراى نقشند و مي‌توان گفت كه مردم در اصلِ تعيين رژيم اسلامى هم داراى نقش هستند. البتّه اين را به‏ عنوان يك بيان نمي‌كنيم؛ يعنى اگر مردم رژيم اسلامى را نپذيرفتند، رژيم اسلامى از نمي‌افتد، امّا قاعدتاً چون رژيم اسلامى به ايمان مردم متّكى است، مردم در آن هم داراى نقش هستند. 💢پس حكومت اسلامى، حكومت مردمى است و به اين معنا هم [است‏] كه مردم در انتخاب شخص حاكم داراى تأثيرند. وقتى كه مردم حاكم را انتخاب كردند، در كنار او هم قرار مي‌گيرند. مردم از آن زمامدارى بيزار يا نسبت به او بى‏‌اعتنا هستند كه در انتخاب او نقشى نداشته‏‌اند @sahifeh_entezar
💢عزيزان! طلاب جوان! فضلا! توجه كنيد كه حوزه‏‌ى علميه- همان‏طور كه امام (ره) مكرر فرمودند- قاعده‏‌ى نظام جمهورى اسلامى است و همه چيز روى اين قاعده بنا شده و دوام خواهد يافت. اين قاعده بايد محكم باشد. 💢استحكام اين قاعده، با تضمين سه عنصر اصلى امكان‏‌پذير است، و هركدام از آن‏‌ها نباشد و يا كم باشد، اين قاعده متزلزل خواهد شد، و اگر قاعده متزلزل شد، طبيعتاً همه‏‌ى آنچه كه بر او سوار است، تكان خواهد خورد. @sahifeh_entezar 🔰مخاطبان عزیز پست زیر را با حوصله بخوانند 👇👇