♨️من در طی سالیان دراز، خطر اسرائیل غاصب را گوشزد مسلمین نمودم، که اکنون این روزها به حملات وحشیانه خود به برادران و خواهران فلسطینی شدت بخشیده است، و بویژه در جنوب لبنان به قصد نابودی مبارزان فلسطینی، پیاپی خانه و کاشانه ایشان را بمباران میکند.
♨️من از عموم مسلمانان جهان و دولتهای اسلامی میخواهم که برای کوتاه کردن دست این غاصب و پشتیبانان آن به هم بپیوندند. و جمیع مسلمانان جهان را دعوت میکنم آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را که از ایام قدر است، و میتواند تعیینکننده سرنوشت مردم فلسطین نیز باشد، به عنوان «روز قدس» انتخاب، و طی مراسمی همبستگی بین المللی مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونی مردم مسلمان اعلام نمایند. از خداوند متعال پیروزی مسلمانان را بر اهل کفر خواستارم. و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته.
🔸امام خمینی (ره)؛ 16 مرداد 1358
🔸جلد ۹ صحیفه امام خمینی (ره)، صفحه ۲۶۷
#روز_قدس
#پست_مناسبتی
@sahifeh_entezar
✅ امروز همهى دنياى اسلام بايد قضيهى فلسطين را قضيهى خود بداند؛ اين، كليد رمزآلودى است كه درهاى #فرج را به روى امت اسلامى مىگشايد.
🔸25/ 01/ 1385 / بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در سومين كنفرانس بينالمللى قدس و حمايت از حقوق مردم فلسطين
#روز_قدس
#پست_مناسبتی
@sahifeh_entezar
♨️راهى را كه امام (ره) دنبال مىكرد و كار سنگينى كه او انجام مىداد، فقط با عقل و درايت و قوّت بدنى و نيروى سياسى پيش نمىرفت؛ او از خلوص و #صفاى_باطنى و رابطهى با خدا نيز برخوردار بود، تا توانست اين موفقيتها را به دست آورد.
@sahifeh_entezar
صحیفه انقلاب
♨️راهى را كه امام (ره) دنبال مىكرد و كار سنگينى كه او انجام مىداد، فقط با عقل و درايت و قوّت بدن
💠 راهى را كه امام (ره) دنبال مىكرد و كار سنگينى كه او انجام مىداد، فقط با عقل و درايت و قوّت بدنى و نيروى سياسى پيش نمىرفت؛ او از خلوص و صفاى باطنى و رابطهى با خدا نيز برخوردار بود، تا توانست اين موفقيتها را به دست آورد. هرچند خصوصيات بشرى امام، در مرتبهيى بالاتر از افراد معمولى بود، ولى كسى خيال نكند كه اين انقلاب، صرفاً با حكمت و قوّت عقلانى و خصوصيات معمولى و بشرى امام به پيروزى رسيد و ادامه يافت.
💠ويژگيهاى #بشرى او، كمتر در افراد عادى پيدا مىشود. اگر يكى از آن خصوصيات در فردى مشاهده شود، او انسان بزرگى به شمار مىرود؛ چه رسد به آنكه همهى ويژگيهاى ممتاز را يكجا در خود جمع كرده باشد. امام (ره) انسانى بسيار عاقل، دورانديش، حكيم، آدمشناس، تيزبين، حليم، متين و آيندهنگر بود؛ كه هركدام از اين صفات، كافى بود كه شخصى را در مرتبهيى والا جاى دهد و احترام همگان را جلب كند.
💠 متانت و بردبارى و حلم امام به گونهاى بود كه اگر صد نفر در مجلسى سخنانى مىگفتند كه او آنها را قبول نداشت، تا لازم نمىدانست، حرفى نمىزد و سكوت مىكرد؛ در صورتى كه اگر در حضور آدمهاى معمولى كلمهيى گفته شود كه برخلاف عقيدهى آنها باشد، طوفانى در روحشان به وجود مىآيد كه سريعاً پاسخ بدهند.
💠همهى شما ديديد كه در پايان وصيتنامهى ايشان، به مواردى اشاره شده بود كه امام قبلًا نسبت به طرح آنها سكوت كرده بودند. در زمان بنىصدر كه من خدمت امام (ره) رسيده بودم، ايشان مىگفتند: حرفهايى كه او از قول من مىگويد، همهاش خلاف واقع است و حقيقت ندارد. بنابراين، هر حرفى كه زده مىشد، فوراً او را نمىآشفت و تحريك نمىكرد و در صدد پاسخ سريع برنمىآمد. اين متانت، بردبارى، حلم، تسلط بر نفس و سعهى صدر، در هركس كه باشد، از او يك انسان بزرگ خواهد ساخت.
💠درعين حال اگر امام (ره) آن عوامل اصلى معنويت، ارتباط با خدا، كار براى رضاى او، تقوا و انجام تكليف را نمىداشت، نه انقلاب به پيروزى مىرسيد، نه شما مردم اينگونه عاشقش مىشديد، نه مىتوانست اين طوفان را در دنيا به وجود آورد، و نه قادر بود در مقابل تهديد و ارعاب دشمن، مثل كوه بايستد.
💠بارها ايشان مىفرمود كه ما كار را براى رسيدن به #نتيجه نمىكنيم؛ بلكه مأمور به انجام #تكليف هستيم. اگر فرض كنيم بعد از برگشتن امام (ره) از پاريس، آنچه كه تاكنون پيش آمد، اتفاق نمىافتاد، بلكه برعكس، مردم را مىكشتند، اطرافيان امام را اعدام مىكردند و خود امام را نيز مثل گذشته تبعيد مىكردند، در آن صورت بازهم امام (ره) احساس شكست نمىكرد و اعتقاد داشت كه پيروز شده است. آنكس كه براى انجام تكليف كار مىكند، پيروزيش به اين نيست كه به مقصود خود دست پيدا كند؛ بلكه زمانى احساس پيروزى مىكند كه موفق شود به تكليفش عمل كند.
🔘به راه باديه رفتن به از نشستن باطل / كه گر مراد نجويم به قدر وسع بكوشم
#نیمه_خرداد
🔸18/ 03/ 1368 / سخنرانى در مراسم بيعت فرماندهان و اعضاى كميتههاى انقلاب اسلامى
@sahifeh_entezar
⁉️ به نظرم رسید که در رابطه با نظم حاکم بر پست ها به این پرسش احتمالی پاسخ بدهم:
"چرا پست های کانال صحیفه انقلاب با مناسبت های روز منطبق نیست؟ و به تعبیر دیگر چرا بیانات امام و رهبری را به صورت موضوعی طرح نمی کنیم؟
‼️علت انتخاب این روند، توجه به یک مساله نسبتا روانی است. به طور معمول انسان وقتی در متن یک حادثه در حال جریان قرار می گیرد قدرت تعمق و تفکر کم تری پیرامون آن پدیده، نسبت به دورهی پس از تجربه و گذران آن دارد.
این مساله در رابطه با پدیده های اجتماعی سیاسی که جنبه های رسانه ای در آن ها بالا است شدیدتر بروز می یابد؛ از قضا بیشترین سخنان امام و رهبری در همین موضوعات است.
گذشته از آنکه در مناسبت ها، بیشتر رسانه ها به انعکاس سخنان ایشان می پردازند و این مساله باعث می شود مخاطب به دلیل تکرار بیش از حد، به اندازه کافی توجه نکند و موجبات سرخوردگی در او فراهم شود.
بنابراین ترجیح ما این است که مطالب مهم و گزیده را به شیوه ترتیبی ارائه کنیم؛ گرچه به طور طبیعی در برخی موارد #پست_مناسبتی نیز ارائه خواهد شد.
@sahifeh_entezar
🔰بين من و آقاى باهنر همزبانى وجود داشت؛ يعنى خيلى نوشتنِ هم و گفتنِ هم را مىپسنديديم و قبول ميكرديم. قبلًا هم كارهاى مشترك با هم داشتيم؛ در همين #مواضع_ما، مسئوليت تنظيم بخش #تاريخ و #انسان را من و آقاى باهنر داشتيم و تنظيم كرديم.
🔰در قبل از انقلاب سالهاى چهل و هشت، چهل و نه- يك جمع بزرگى در تهران تشكيل شد كه مسئول تهيهى [متون] #جهان_بينى_اسلامى بود؛ در آنجا هم- كه البتّه آن جمع تطوّرات و تحوّلات فراوانى داشت- بعد از يك سال از شروع كار آن جمع، باز يك بخش مهمّى از انجام آن كار جهانبينى، به من و آقاى باهنر محوّل شد كه فكر ميكنم بايد نوشتههاى آن بحثهايى كه آنوقت با هم كرديم هم در منزل ايشان و در اختيار خانوادهى ايشان باشد؛ و يك مقدارش هم در اختيار خود من است. علىاىحال، من و باهنر كار مشتركِ نوشتنى، زياد كرده بوديم.
🔸 26/ 05/ 1361/ مصاحبه مطبوعاتى پيرامون حادثه هشتم شهريور
@sahifeh_entezar
4_342798489698173203.pdf
6.72M
📥دریافت کنید☝️☝️
🔺برادران و خواهران همرزم: اعلام مواضع #فکری #سیاسی #اجتماعی و #اقتصادی از ضرورتهای هر انقلاب و هرتشکیلات انقلابی است. حزب جمهوری اسلامی آرمان های کلی خود را در مرامنامه ای که در آغاز ایجاد حزب منتشر شد به اطلاع همه رساند و اینک خوش وقتیم که مواضع تفصیلی حزب را در رابطه با آن ارمان ها به اطلاع شما می رسانیم.
🔺#آموزش_تشکیلاتی در حوزه ها، واحدهای آمادگی و کانون ها براساس این مواضع منظم تر می شود و به یاری خدا پیرامون هر بخش درس های توضیحی تهیه و به وسیله واحد آموزش حزب منتشر خواهد شد.
🔺براساس این مواضع روشن در همه زمینه ها: معارف اسلامی، مسائل سیاست داخلی، سیاست آموزشی، سیاست اقتصادی و سیاست خارجی، بار دیگر پیمان خود را با یکدیگر برای ادامه جهاد در راه خدا تجدید می کنیم و با آنچه در توان خود داریم می کوشیم تا انقلاب اسلامی عزیزمان را از خطر انحراف از اسلام ناب و اصیل و از شر دشمنان و آسیب فتنه ها و توطئه های داخلی و خارجی مصون داریم.
📚مقدمه کتاب "مواضع ما" /حزب جمهوری اسلامی
@sahifeh_entezar
🔅امام (ره)، خصلتهاى گوناگونى داشت: بسيار #خردمند و عاقل و متواضع و هوشيار و زيرك و بيدار و قاطع و رئوف و خويشتندار و متقى بود.
🔅 نمىشد حقيقتى را در چشم او واژگونه جلوه داد. داراى ارادهاى پولادين بود و هيچ مانعى نمىتوانست او را از #حركت بازدارد. انسانى بسيار دلرحم و رقيق بود؛ چه در هنگام مناجات با خدا كه از خود بىخود مىشد، و چه در هنگام برخورد با نقطههايى از زندگى انسانها كه بهطور طبيعى دلها را به عطوفت و رأفت وادار مىكند.
🔅انگيزههاى #نفسانى، جاذبههاى مادّى، هواها و هوسها، نمىتوانست به قلهى رفيع وجود باتقواى او دستاندازى كند. او امير هواها و خواهشهاى خود بود؛ ولى خواهشها بر او حكومت نمىكردند. صبور و بردبار بود و سختترين حوادث در اقيانوس عظيم وجود او، تلاطم ايجاد نمىكرد.
🔅من قادر نيستم خصلتهاى انسانى و والاى اين مرد بزرگ را كه مثل خورشيد در تاريخ ايران درخشيد، توصيف كنم. سالهاى متمادى خدمت امام بودم. از سال 37 با ايشان آشنا شدم و به #درس او مىرفتم. در دورههاى مختلف زندگى و در بحرانهايى كه پيش مىآمد، رفتار حسابشدهى آن مرد را ديده بودم.
🔅اين انسان استثنايى، اصلًا از نوع مردم زمان ما نبود. واقعاً نمىتوانم خصلتها و خصوصيات اين مرد بزرگ را توصيف كنم.
📚18/ 03/ 1368 / سخنرانى در مراسم بيعت نمايندهى امام در ارتش، وزير دفاع، فرماندهان و پرسنل منتخب نيروهاى سهگانه و وزارت دفاع
#نیمه_خرداد
#پست_مناسبتی
@sahifeh_entezar
💢عبارات زیر از جمله صریح ترین بیانات رهبر انقلاب اسلامی در زمینه حکومت اسلامی و نقش آراء مردمی در آن است که در خطبه های نماز جمعه تهران به سال 14/ 05/ 1362 ایراد شده است.
💢لازم به ذکر است که آخرین بیانات ایشان در سال های در این زمینه، مطابق با همین بیانات می باشد.
@sahifeh_entezar
👇👇👇
صحیفه انقلاب
💢عبارات زیر از جمله صریح ترین بیانات رهبر انقلاب اسلامی در زمینه حکومت اسلامی و نقش آراء مردمی در آن
💢در صدر اسلام حكومت پيغمبر و تا مدّتى بعد از رحلت پيغمبر، حكومت جامعهى اسلامى يك حكومت مردمى بود. در دوران اميرالمؤمنين (عليه الصّلاة والسّلام) مردم در صحنهى حكومت به معناى واقعى دخالت داشتند، نظر ميدادند، رأى ميدادند، تصميم ميگرفتند و #حقّ_مشورت- كه قرآن پيغمبر را به آن امر كرده است- متعلّق به مردم بود كه: وَ شاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ؛ مردم حق دارند كه با آنها مشورت بشود.
💢بنابراين اگر يك حكومتى ادّعا ميكند كه مردمى است، بايد به معناى اوّل هم مردمى باشد؛ يعنى مردم در اين حكومت داراى نقش باشند: اوّل، در تعيين حاكم. در حكومت اسلام، مردم در تعيين شخص حاكم داراى نقش و تأثيرند. البتّه در حكومتهاى دينى و حكومت اسلامى، يك مقطعى از زمان و يك برههاى از زمان، حكومت يك حكومت تعيينشدهى خدايى است؛ اين را همهى مسلمين قبول دارند؛ در آنجا در تعيين حاكم، مردم نقشى ندارند. البتّه اهلسنّت اين فاصله را مخصوص به زمان پيغمبر ميدانند، امّا شيعه آن را غير از دوران نبوّت، شامل دوران امامت هم ميداند. در دوران نبوّت و دوران امامت، حاكم جامعهى اسلامى از سوى خدا تعيين شده، مردم نقشى ندارند. مردم چه بدانند، چه ندانند؛ چه بخواهند، چه نخواهند؛ پيغمبر، امام و پيشواى جامعه است؛ رهبر و حاكم مردم است. البتّه اگر مردم دانستند و پذيرفتند، اين حاكميتِ حقيقى و اين حاكميتِ حقوقى، جنبهى واقعى هم پيدا ميكند؛ امّا اگر مردم ندانستند، نشناختند، يا نپذيرفتند، آن كسى كه بهحق، حاكم مردم است، از منصب حكومت بركنار ميماند؛ امّا حاكم او است. لذا ما معتقديم در دوران ائمّهى معصومين (عليهم الصّلاة والسّلام) با اينكه آنها در جامعه بهعنوان حاكم شناخته نشده بودند و پذيرفته نشده بودند، همهى شئون حاكم، متعلّق به آنها بود و لذا بود كه تلاش هم ميكردند، فعّاليت هم ميكردند و ما در مورد زندگى ائمّه (عليهمالسّلام) و از جمله در مورد زندگى امام صادق از روى شواهد و قرائن ترديدناپذير ميدانيم كه اين بزرگواران تلاش ميكردند تا حكومت را كه متعلّق به آنها و از آنِ آنها است، قبضه كنند.
💢امّا بعد از اين دوران، آنجايى كه يك شخص معينى به عنوان حاكم از طرف خداى متعال معين نشده است، حاكم داراى دو پايه و دو ركن است: ركن اوّل، آميخته بودن و آراسته بودن با #ملاكها و صفاتى كه اسلام براى حاكم اسلامى معين كرده است؛ مانند دانش، تقوا، توانايى، تعهّد و صفاتى كه براى حاكم است، كه البتّه در اينباره هم بعداً يك روزى انشاءاللَّه صحبت ميكنيم. ركن دوّم، قبول مردم و #پذيرش_مردم است.
💢اگر مردم، آن حاكم و شخصى را كه داراى ملاكهاى حكومت است نشناختند و او را به حكومت نپذيرفتند، او حاكم نيست. اگر دو نفر كه هر دو داراى اين ملاكها هستند، يكى از نظر مردم شناخته شد و پذيرفته شد، او حاكم است.
💢 پس #قبول_مردم و پذيرش مردم، #شرط در حاكميت است و اين همان چيزى است كه در قانون اساسى جمهورى اسلامى حتّى در مورد رهبر مورد نظر بوده و بر روى آن فكر شده و تصميمگيرى شده است. رهبر بر طبق قانون اساسى جمهورى اسلامى، آن مجتهدِ عادلِ مديرِ مدبّرِ صاحبنظرِ صاحببصيرتى است كه مردم او را شناخته باشند، به [عنوان] مقام مرجعيت تقليد، از او تقليد كنند و به او گرايش پيدا كنند و رو بياورند.
💢 اگر مردم چنين كسى را نشناختند، خبرگان امّت جستجو ميكنند، چنين كسى را پيدا ميكنند، به مردم معرفى ميكنند. باز در اينجا هم اوّلًا خبرگان، نمايندگان مردمند، ثانياً خود مردم بعد از معرّفى خبرگان، او را ميپذيرند، بعد او ميشود امام. در مورد رئيسجمهور هم همينجور است؛ انتخابات انجام ميگيرد، مردم كسى را كه واجد شرايط بدانند، انتخاب ميكنند.
💢ميبينيد مردم در تعيين حاكم اسلامى در سطوح طراز اوّل حاكميت و ولايت در جامعهى اسلامى داراى نقشند و ميتوان گفت كه مردم در اصلِ تعيين رژيم اسلامى هم داراى نقش هستند. البتّه اين را به عنوان يك #شرط_حقيقى بيان نميكنيم؛ يعنى اگر مردم رژيم اسلامى را نپذيرفتند، رژيم اسلامى از #اعتبار نميافتد، امّا قاعدتاً چون رژيم اسلامى به ايمان مردم متّكى است، مردم در آن هم داراى نقش هستند.
💢پس حكومت اسلامى، حكومت مردمى است و به اين معنا هم [است] كه مردم در انتخاب شخص حاكم داراى تأثيرند. وقتى كه مردم حاكم را انتخاب كردند، در كنار او هم قرار ميگيرند. مردم از آن زمامدارى بيزار يا نسبت به او بىاعتنا هستند كه در انتخاب او نقشى نداشتهاند
#در_مکتب_جمعه
#حکومت_اسلامی
@sahifeh_entezar
💢عزيزان! طلاب جوان! فضلا! توجه كنيد كه حوزهى علميه- همانطور كه امام (ره) مكرر فرمودند- قاعدهى نظام جمهورى اسلامى است و همه چيز روى اين قاعده بنا شده و دوام خواهد يافت. اين قاعده بايد محكم باشد.
💢استحكام اين قاعده، با تضمين سه عنصر اصلى امكانپذير است، و هركدام از آنها نباشد و يا كم باشد، اين قاعده متزلزل خواهد شد، و اگر قاعده متزلزل شد، طبيعتاً همهى آنچه كه بر او سوار است، تكان خواهد خورد.
@sahifeh_entezar
🔰مخاطبان عزیز پست زیر را با حوصله بخوانند 👇👇