eitaa logo
صحیفه انقلاب
356 دنبال‌کننده
297 عکس
118 ویدیو
43 فایل
بیانات امام و امین امام را به عنوان صحیفه انقلاب و خط مشی آینده آن مرور میکنیم؛ به امید تپیدن قلب نسل جدید برای این دو ابر مرد.. ارتباط با ادمین: @entezarsajjad
مشاهده در ایتا
دانلود
25.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰مرحوم آقای مطهری یک فرد بود، جنبه‌های مختلف در او جمع شده بود و خدمتی که به نسل جوان و دیگران مرحوم مطهری کرده است، کم کسی کرده است. ♨️ آثاری که از او هست، بی‌استثنا، همه آثارش خوب است. و من کسی، دیگری را سراغ ندارم که بتوانم بگویم بی‌استثنا آثارش خوب است. ایشان بی‌استثنا آثارش خوب است، انسان‌ساز است؛ @sahifeh_entezar
🔸عنوان: پیام به ملت ایران (دعوت به قیام برای خدا) 🔸تاریخ: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۲۳/ ۱۱ جمادی الاول ۱۳۶۳ 🔸مکان: قم 🔸موضوع: دعوت به قیام برای خدا (تاریخی ترین سند مبارزاتی امام خمینی) 🔸مخاطب: علما و ملت ایران 🔸شناسه ارجاع: جلد ۱ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۲۱ تا صفحه ۲۳ امام خمینی (ره)؛ 15 اردیبهشت 1323 بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/23/02/15/1#c
صحیفه انقلاب
🔸عنوان: پیام به ملت ایران (دعوت به قیام برای خدا) 🔸تاریخ: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۲۳/ ۱۱ جمادی الاول ۱۳۶۳ 🔸م
🔰بسم الله الرحمن الرحیم‌ 📌قال الله تعالی: قُلْ انَّما اعِظُکُم بِواحِدَهٍ انْ تَقُومُوا لِلّهِ مَثنی‌ وَ فُرادی‌. 🔹خدای تعالی در این کلام شریف، از سرمنزل تاریک طبیعت تا منتهای سیر انسانیت را بیان کرده، و بهترین موعظه‌هایی است که خدای عالم از میانه تمام مواعظ انتخاب فرموده و این یک کلمه را پیشنهاد بشر فرموده. این کلمه تنها راه اصلاح دو جهان است. 🔹 قیام برای خداست که ابراهیم خلیل الرحمن را به منزل خلّت رسانده و از جلوه‌های گوناگون عالم طبیعت رهانده‌ خلیل‌آسا درِ علم الیقین زن / ندای «لا احبّ الآفلین زن‌ 🔹قیام للَّه است که موسی کلیم را با یک عصا به فرعونیان چیره کرد و تمام تخت و تاج آنها را به باد فنا داد و نیز او را به میقات محبوب رساند و به مقام صَعْق «1» و صَحْو «2» کشاند. 🔹 قیام برای خداست که خاتم النبیین- صلی الله علیه و آله- را یک تنه بر تمام عادات و عقاید جاهلیت غلبه داد و بتها را از خانه خدا برانداخت و به جای آن توحید و تقوا را گذاشت و نیز آن ذات مقدس را به مقام قابَ قوسیْن او ادنی رساند. 🔸خودخواهی و ترک قیام برای خدا ما را به این روزگار سیاه رسانده و همه جهانیان را بر ما چیره کرده و کشورهای اسلامی را زیر نفوذ دیگران درآورده. قیام برای منافع شخصی است که روح وحدت و برادری را در ملت اسلامی خفه کرده. قیام برای نفس است که بیش از ده میلیون جمعیت شیعه را به طوری از هم متفرق و جدا کرده که طعمه مشتی شهوت‌پرست پشت میزنشین شدند. 🔸قیام برای شخص است که یک نفر مازندرانی بیسواد «3» را بر یک گروه چندین میلیونی چیره می‌کند که حَرْث و نسل آنها را دستخوش شهوات خود کند. قیام برای نفع شخصی است که الآن هم چند نفر کودک خیابانگرد را در تمام کشور بر اموال و نفوس و اعراض مسلمانان حکومت داده. 🔸 قیام برای نفس اماره است که مدارس علم و دانش را تسلیم مشتی کودک ساده کرده و مراکز علم قرآن را مرکز فحشا کرده. قیام برای خود است که موقوفات مدارس و محافل دینی را به رایگان تسلیم مشتی هرزه گرد بیشرف کرده و نَفَس از هیچ کس در نمی‌آید آید. 🔸قیام برای نفس است که چادر عفت را از سر زنهای عفیف مسلمان برداشت و الآن هم این امر خلاف دین و قانون در مملکت جاری است و کسی بر علیه آن سخنی نمی‌گوید. قیام برای نفعهای شخصی است که روزنامه‌ها که کالای پخش فساد اخلاق است، امروز هم همان نقشه‌ها را که از مغز خشک رضا خان بیشرف تراوش کرده، تعقیب می‌کنند و در میان توده پخش می‌کنند. 🔸 قیام برای خود است که مجال به بعضی از این وکلای قاچاق داده که در پارلمان بر علیه دین و روحانیت هر چه می‌خواهد بگوید و کسی نفس نکشد 💢هان ای روحانیین اسلامی! ای علمای ربانی! ای دانشمندان دیندار! ای گویندگان آیین دوست! ای دینداران خداخواه! ای خداخواهان حق‌پرست! ای حق‌پرستان شرافتمند! ای شرافتمندان وطنخواه! ای وطنخواهان با ناموس! موعظت خدای جهان را بخوانید و یگانه راه اصلاحی را که پیشنهاد فرموده بپذیرید و ترک نفعهای شخصی کرده تا به همه سعادتهای دو جهان نایل شوید و با زندگانی شرافتمندانه دو عالم دست در آغوش شوید. @sahifeh_entezar ادامه👇👇👇
صحیفه انقلاب
🔰بسم الله الرحمن الرحیم‌ 📌قال الله تعالی: قُلْ انَّما اعِظُکُم بِواحِدَهٍ انْ تَقُومُوا لِلّهِ مَثن
ادامه👆👆👆 💢 انّ للَّه فی ایّام دهرکم نفحاتٌ الا فتعرّضوا لها؛ امروز روزی است که نسیم روحانی الهی وزیدن گرفته و برای قیام اصلاحی بهترین روز است، اگر مجال را از دست بدهید و قیام برای خدا نکنید و مراسم دینی را عودت ندهید، فرداست که مشتی هرزه گرد شهوت‌ران بر شما چیره شوند و تمام آیین و شرف شما را دستخوش اغراض باطله خود کنند. امروز شماها در پیشگاه خدای عالم چه عذری دارید؟ همه دیدید کتابهای یک نفر تبریزی بی‌سر و پا «4» را که تمام آیین شماها را دستخوش ناسزا کرد و در مرکز تشیع به امام صادق و امام غایب- روحی له الفداء- آن همه جسارتها کرد و هیچ کلمه از شماها صادر نشد. امروز چه عذری در محکمه خدا دارید؟ این چه ضعف و بیچارگی است که شماها را فرا گرفته؟ 💢ای آقای محترم که این صفحات را جمع‌آوری نمودید و به نظر علمای بلاد و گویندگان رساندید! خوب است یک کتابی هم فراهم آورید که جمع تفرقه آنان را کند و همه آنان را در مقاصد اسلامی همراه کرده از همه امضا می‌گرفتید که اگر در یک گوشه مملکت به دین جسارتی می‌شد، همه یکدل و جهت از تمام کشور قیام می‌کردند. ‼️خوب است دینداری را دست کم از بهاییان یاد بگیرید که اگر یک نفر آنها در یک دیه «5» زندگی کند، از مراکز حساس آنها با او رابطه دارند و اگر جزئی تعدی به او شود برای او قیام کنند. شماها که به حق مشروع خود قیام نکردید، خیره‌سران بی‌دین از جای برخاستند و در هر گوشه زمزمه بی‌دینی را آغاز کردند و به همین زودی بر شما تفرقه زده‌ها چنان چیره شوند که از زمان رضا خان روزگارتان سخت تر شود. وَ مَنْ یَخْرُجْ مِنْ بَیْتِهِ مُهاجِراً الَی اللهِ وَ رَسولِهِ ثُمَّ یُدرِکْهُ الْمَوتُ فَقَد وَقَعَ اَجْرُهُ عَلَی اللهِ 11 شهر جمادی الاولی 1363 - سید روح الله خمینی‌ 1-بیهوشی و در اصطلاح عرفان به معنای فنای عبد سالک. 2-هوشیاری و در اینجا بقای باللَّه پس از فنای فی اللَّه. و بازگشت به عالم ناسوت برای امتثال امر رب جلیل. 3-رضا خان 4-احمد کسروی؛ نویسنده و مولف کتابهای ضد مذهبی. 5-تلفظ قدیمی ده امام خمینی (ره)؛ 15 اردیبهشت 1323 بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/23/02/15/1#c @sahifeh_entezar
📌اين آيه، مد نظر امام فقيدِ عزيزمان در طول زندگيش بود: «قُلْ إِنَّما أَعِظُكُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ». ♻️سالها پيش، نوشته ى ايشان در دفتر يادبود مرحوم وزيرى را در يزد زيارت كردم. آن مرحوم، من را به منزلش برد و با تفصيلاتى، اين نوشته را كه در صندوقچه يى گذاشته بود و تقريباً در گوشه يى از خانه اش مخفى كرده بود، آورد و باز كرد و نوشته ى امام را كه در سال هاى دهه ى بيست نوشته بودند «قيامِ لله»، به من نشان داد. اصلًا محور حرف در نوشته ى ايشان، قيامِ لله بود. 🔰آن ذهن جوّالِ وسيع و ديد حكيمانه ى ايشان، اين قيامِ لله را در آن دوران- كه تازه از اختناق رضاخانى بيرون آمده بودند- بر كارهايى كه به نظر شريفشان مى شد انجام بدهند و بايد افراد انجام مى دادند و احساس مسئوليت مىكردند، منطبق ساخت. 🔰يكى دو صفحه نوشته بودند. آن نوشته، حاكى از يك حركت ارتجالى نبود و معلوم مى شود در ذهن شريف ايشان و در تمام مراحل زندگى، «أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنى وَ فُرادى» سابقه داشته است. ... همه ديدند كه حركت و گفتن و سكوتش براى خداست و هر كارى كه انجام مى داد، با قصد قيامِ لله بود. تنها همين يك چيز هم بود كه موجب شد به دست آن بزرگوار- كه قطعاً مرتبه ى تالى پيامبران و ائمه (ع) بود- يك معجزه اتفاق بيفتد. اين چيزى كه اتفاق افتاده و تحول عظيم جهانى كه به دنبال انقلاب اسلامى پديد آمده، واقعاً يك معجزه است. اين معجزه، به دست امام (ره) اتفاق افتاد و امام هم با تكيه به «أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ» توانست اين كار را بكند. ۶۸/۱۱/۹ @sahifeh_entezar
💢در هر صورت سنگرها را حتى الامكان نبايد از دست داد و به مقدار امكان لازم است، و اگر كوتاه ى در آن نكنيم باكى نيست؛ فرضاً با شكست ظاهرى مواجه شويم لكن رضاى خداى تعالى را اگر موفق شويم جلب كنيم، امور ديگر سهل است. 💢اين جانب لحظات آخر عمر را مى گذرانم و از اوضاع عمومى و خصوص حوزه هاى علميه نگران و نمى دانم با آن تندروي هاى آنها و اين سهل انگارى ماها امر به كجا منجر مى شود؟ «وَ الَّذى يُوجِبُ التَّسْكين فى الجمله: انَّ لِلْبَيْتِ رَبّاً» ... و اين رشته بحمد اللَّه گسستنى نيست، هر چه باريك شود. شما طبقه جوان مأيوس نباشيد و با اراده و عزم راسخ مهياى خدمت و فرصت باشيد. 💢سلف صالح ما- رضوان اللَّه عليهم- فرصت عجيبى را در موقع رفتن سلف خبيث از دست دادند و پس از آن هم فرصت هايى بود و از دست رفت تا اين مصيبت ها پيش آمد. ❌و تا اين شجره خبيثه برپاست اميد خيرى نيست. از خداوند تعالى اصلاح حال عموم مسلمين و خصوص حوزه هاى دينيه و بيدارى آنها را خواهانم. از جنابعالى اميد دعاى خير دارم. و السلام عليكم. 13 شعبان 88- روح اللَّه الموسوي الخمينى @sahifeh_entezar
💢و باز در همان زمان يكى از اشتباهات اين بود كه مردم، يا آنهايى كه بايد مردم را آگاه كنند، پشتيبانى از «مدرس» نكردند. 💢مدرس تنها مرد بزرگى بود كه با او مقابله كرد و ايستاد و مخالفت كرد. و در مجلس هم بعضيها موافق با مدرس بودند، و بعضيها هم سرسخت مخالفت مى كردند با مدرس. 💢و در آن وقت، باز يك جناح هايى مى توانستند كه پشت سر مدرس را بگيرند و پشتيبانى كنند و اگر پشتيبانى كرده بودند، مدرس مردى بود كه با منطق قوى و اطلاعات خوب و شجاعت و همه اينها موصوف بود و ممكن بود كه در همان وقت شرّ اين خانواده كنده بشود و نشد ... 16آبان 57 @sahifeh_entezar
💢اين غفلت بزرگ از رجال سياسى و علما و- عرض مىكنم كه- ساير اقشار مملكت ما واقع شد، و اين آدم را تحميل كردند بر ما و دنباله اش را هم گرفتند كه قدرتمندش كنند. از آن وقت تا حالا هم غفلت ها شده است. 💢«قوام السلطنه» مىتوانست اين كارها را بكند لكن با غفلت ها، با ضعف نفس ها نكرد. از او بالاتر «دكتر مصدق» بود. قدرت دست دكتر مصدق آمد لكن اشتباهات هم داشت. او براى مملكت مىخواست خدمت بكند لكن اشتباه هم داشت. 💢 يكى از اشتباهات اين بود كه آن وقتى كه قدرت دستش آمد، اين را خفه اش نكرد كه تمام كند قضيه را. اين كارى براى او نداشت آن وقت، هيچ كارى براى او نداشت، براى اينكه ارتش دست او بود، همه قدرت ها دست او بود، و اين هم اين ارزش نداشت آن وقت. آن وقت اين طور نبود كه اين يك آدم قدرتمندى باشد ... مثل بعد كه شد. آن وقت ضعيف بود و زير چنگال او بود لكن غفلتى شد. 16 آبان57 @sahifeh_entezar
💢غفلتى ديگر اينكه مجلس را ايشان منحل كرد و يكى يكى وكلا را وادار كرد كه برويد استعفا بدهيد. وقتى استعفا دادند، يك طريق قانونى براى شاه پيدا شد و آنكه بعد از اينكه مجلس نيست، تعيين نخست وزير با شاه است؛ شاه تعيين كرد نخست وزير را! 💢 اين اشتباهى بود كه از دكتر واقع شد. و دنبال آن اين مرد را دوباره برگرداندند به ايران. به قول بعضى كه «محمد رضا شاه رفت و رضا شاه آمد»! بعضى گفته بودند اين را به دكتر كه كار شما اين شد كه محمد رضا شاه رفت -خوب، محمد رضا آن وقت يك آدم بى عرضه اى بود و تحت چنگال او بود- او رفت و رضا شاه آمد يعنى يك نفر قلدر آمد. اينها آن وقت گفتند نمىدانستند كه بعدها رضا شاهِ چند آتشه است. اين هم يكى از اشتباهات بود كه شده است. 💢و حالا هم يك موقع حساسى است كه من از اشتباهات مىترسم. الآن ماها مكلفيم ديگر. خوب، ما اشتباهات را تا حالا ديديم، و من خوف اين دارم كه باز اقشار اين ملت ما، اين رجال علمى ما، رجال سياسى ما اشخاص روشنفكر ما، يك اشتباهى بكنند كه اگر اين اشتباه بشود ديگر ما تا آخر گرفتار هستيم. ديگر چنين نيست كه ما باز يك اميدى داشته باشيم كه يك انقلابى بشود ... 16آبان57 #قیام_لله #مترصد_فرصت #لحظه_شناسی #گام_دوم @sahifeh_entezar
🔸عنوان: سخنرانی در جمع علما و روحانیون شیعه و سنی (میلاد حضرت مهدی «عج») 🔸تاریخ: صبح ۱۶ اردیبهشت ۱۳۶۴/ ۱۵ شعبان ۱۴۰۵ 🔸مکان: تهران، حسینیه جماران 🔸مناسبت: سالروز میلاد حضرت مهدی (عج) 🔸موضوع: رسالت و وظایف روحانیون 🔸حضار: مهدوی کنی، روحانیون و طلاب حوزه علمیه قم، روحانیون تهران، آذربایجان شرقی و غربی و خراسان، روحانیون اهل تسنن ترکمن صحرا، سیستان و بلوچستان روحانیون و ائمه جمعه مراکز استان و شهرستان از استان فارس، یزد، اصفهان و طلاب غیر ایرانی مقیم قم‌ 🔸شناسه ارجاع: جلد ۱۹ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۲۴۶ تا صفحه ۲۵۷ امام خمینی (ره)؛ 16 اردیبهشت 1364 بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/64/02/16/1
صحیفه انقلاب
🔸عنوان: سخنرانی در جمع علما و روحانیون شیعه و سنی (میلاد حضرت مهدی «عج») 🔸تاریخ: صبح ۱۶ اردیبهشت ۱۳
🔰خودخواهی و قدرت طلبی منشا فسادهای عالم‌ 🔹قدرت طلبی در هر که باشد، این اسباب این می‌شود که زمین بخورد. قدرت طلبی از هر که باشد از شیطان است؛ می‌خواهد رئیس جمهور امریکا قدرت طلبی کند یا یک طلبه‌ای در مدرسه بخواهد قدرت طلبی بکند یا یک امام جمعه‌ای در مرکزی که دارد. اگر وضع این باشد که قدرت طلبی در کار بیاید و کار اینکه من این طور باید باشم، بشود، بداند که این از شیطان است. 🔹شیطان این تزریق را از ابتدا کرده است و ما را هم از این راه، بیشتر از جاهای دیگر می‌تواند بازی بدهد، که تو فلانی هستی، تو چه هستی، دیگران چی‌اند، از این معانی. هیچ فرقی ما بین آن آدمی که به حسب ظاهر قدرتمند دنیاست و دارد باز هم دنبال قدرت می‌گردد، با آن آدم که توی یک نشسته است، در این جهت فرق نیست که اگر هر دوشان بگویند: من این طور، این زاهد بگوید: من این زاهد هستم، من چه، یا آن بگوید، من قدرتمند هستم، هر دویش از شیطان است، بلکه این فسادش بیشتر از آن است. 🔹خودخواهی همیشه اسباب این است که انسان را به فساد بکشد. تمام فسادهایی که در عالم پیدا می‌شود، از خودخواهی پیدا می‌شود، از حب جاه، از حب قدرت، از حب مال، از امثال اینهاست و همه‌اش برمی‌گردد به حب نفس و این «بُت» از همه بزرگتر است و شکستنش هم از همه مشکل‌تر است. 🔹تعقیب کنید که اگر نمی‌توانید به تمام معنا بشکنید- که می‌توانید ان شاء الله- مشغول باشید به شکستن دست و پای یک همچو بتی. اگر رهایش کنید شما را به هلاکت می‌کشاند. این طور نیست که ما را رها کند، ما یک معصیتی بکنیم ما را رها کند، یک کار دیگری بکنیم زیادتر ما را رها کند. درجه به درجه پیش می‌برد تا آن جایی که دین انسان را از دست انسان می‌گیرد. این یک مسئله طبیعی است که شغل شیطان هم همین است، هم شیطان باطنی انسان، هم آن شیطانی که اینها هم به او بستگی دارند. امام خمینی (ره)؛ 16 اردیبهشت 1364 بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/64/02/16/1 @sahifeh_entezar
صحیفه انقلاب
🔸عنوان: سخنرانی در جمع علما و روحانیون شیعه و سنی (میلاد حضرت مهدی «عج») 🔸تاریخ: صبح ۱۶ اردیبهشت ۱۳
🔰لزوم ساده زیست بودن روحانیون‌ 🔹و یکی از امور مهم هم این است که روحانیون باید ساده زندگی کنند. آن چیزی که روحانیت را پیش برده تا حالا و حفظ کرده است، این است که ساده زندگی کردند. آنهایی که منشا آثار بزرگ بودند، در زندگی ساده زندگی کردند. آنهایی که در بین مردم موجّه بودند که حرف آنها را می‌شنیدند، آنهایی ساده زندگی کردند. 🔅شاید آقایان کمی‌شان یادشان باشد، در آن وقتی که ما اوایلی که آمدیم قم، که در آن جا چه اشخاصی بودند، شخص اول قم در جهت زهد و تقوا و اینها «1»، «2» و عده دیگری، و شخص نافذ آن جا و متقی، «3» و «4»؛ همه اینها را من منزل‌هایشان رفتم. 🔅آن که ریاست صوری مردم را داشت و ریاست معنوی هم داشت، با آن که زاهد بود، در زندگی مشابه بودند. مرحوم آشیخ ابو القاسم؛ من گمان ندارم هیچ طلبه‌ای مثل او بود، زندگی‌اش یک زندگی‌ای بود که مثل سایر طلبه‌ها، اگر کمتر نبود، بهتر نبود، کمتر هم بود. مرحوم آمیرزا محمد ارباب که من رفتم مکرر منزلشان، یک منزلی داشت دوسه تا اتاق داشت خیلی ساده، بسیار ساده. مرحوم آشیخ مهدی همین طور، سایرین هم همین طور، عده هم زیاد بودند آن وقت. 🔹وقتی انسان در آن محیط واقع می‌شد که اینها را می‌دید، همین دیدن اینها برای انسان یک درسی بود، وضع زندگی آنها برای انسان، یک وضعی بود، درس بود برای انسان، عبرت بود. هر چه بروید سراغ اینکه یک قدم بردارید برای اینکه خانه‌تان بهتر باشد، از معنویت‌تان به همین مقدار، از ارزش‌تان به همین مقدار کاسته می‌شود. ارزش انسان به خانه نیست، به باغ نیست، به اتومبیل نیست. 1-آقای شیخ ابو القاسم قمی، از علمای بزرگ قم در اوایل تاسیس حوزه علمیّه قم که به سال ۱۳۵۲ ه. ق. در گذشته است 2-آقای شیخ مهدی حِکَمی، از علمای مهم قم و صاحب کرامات اخلاقیّه در اوایل تاسیس حوزه علمیه قم 3-آقای میر سید محمد برقعی، از علمای مبرّز قم که فرزند ارشد مجتهد بزرگ قم یعنی مرحوم سید عبد اللَّه برقعی بود 4-آقای میرزا محمد ارباب قمی، از علمای بزرگ و محدثین عالیمقام که در اوایل تاسیس حوزه علمیه قم دار فانی را وداع گفتند. وی جدِّ آقای شهاب الدین اشراقی (داماد امام خمینی) است. امام خمینی (ره)؛ 16 اردیبهشت 1364 بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/64/02/16/1 @sahifeh_entezar