eitaa logo
همگام با صحیفه تا ظهور
1.2هزار دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
712 ویدیو
72 فایل
جامعه سازی مبتنی برصحیفه سجادیه ⛔کپے مطالب كانال بدون ذکر آدرس کانال شرعا مجاز نمے باشد ارتباط با ادمین @zainab_moradi @parastoo_khodabande @Mohsen_shirmohammadi
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃🌸🍃 ویژگی های نفس اماره در سخن سیدالساجدین امام سجاد علیه السلام ( قسمت اول) 1. نَفْساً بِالسُّوءِ أَمَّارَةً : نفسی که فراوان به بدی فرمان می‌دهد وقتی انسان عنان و اختیارش را به نفس بسپارد طبیعی که نفس بنای طغیان و سرکشی می نهد و پیوسته انسان را به خطا و بدی و سرپیچی از دستورات الهی دستور می دهد 2. وَ إِلَى الْخَطِيئَةِ مُبادِرَةً »نفسی که به سوی گناه پیشی و سبقت می گیرد عقل و فطرت پاک انسانی با توحید و احکام شرع در مسیر راستی و درستی هماهنگ است اما طبیعت و جنبه حیوانی وجود انسان گرایش به آلودگی ها و بدی ها دارد از این رو کسی که در حصار نفسانیات گرفتار شده نمی تواند مطابق شرع عمل کند 3. وَبِمَعاصِيكَ مُولَعَةً : آزمند برنافرمانی و عصیان خداوند است نفس به انجام گناه و معصیت آزمند است هربار که انسان گناهی مرتکب گردد و به خواسته نفس پاسخ گوید خواهش و طمع نفس قوی تر می شود و بیشتر انسان را به گناه و عصیان وامی دارد 4. وَ لِسَخَطِكَ مُتَعَرِّضَةً : خود را در معرض خشم تو قرار می دهد طبیعی وقتی نفس انسان به گناه حریص گست دستورات الهی را زیر پا نهادحریم احکام الهی را شکست مورد سخط و خشم خداوند قرار می گیرد 5. تَسْلُكُ بِى مَسالِكَ الْمَهَالِكِ : انسان را به هلاکت می کشاند پیروی از نفس و تن دادن به خواسته های آن انسان را در معرض غضب و سخط الهی قرار می دهد و در نتیجه انسان را به هلاکت می افکند . وقتی کسی به مخالفت با خداوند برخاست و در پی کسب رضایت الهی نبود خداوند او را از سعادت دنیا و آخرت محروم می سازد @sahifehsajjadieh1 🍃🌸🍃
جمعه ها نسیم انتظارت به دل ها می دهد حال و هوایی نشسته بر لب شیعه همین ذکر کجایی یا اباصالح کجایی 🍃يا مَنْ تُحَلُّ بِهِ عُقَدُالْمَكارِهِ، وَ يا مَنْ يُفْثَأُ بِهِ حَدُّ الشَّدآئِدِ، وَ يا مَنْ يُلْتَمَسُ مِنْهُ الْمَخْرَجُ اِلى رَوْحِ الْفَرَجِ🍃 ای آن که گره کارهای فروبسته به سر انگشت تو گشوده می شود، و ای آن که سختی دشواری ها با تو آسان می گردد، و ای آن که راه گریز به سوی رهایی و آسودگی را از تو باید خواست (عج) @sahifehsajjadieh1
🍃🌸🍃 ویژگی های نفس اماره در سخن سیدالساجدین امام سجاد علیه السلام ( قسمت آخر) 6. كَثِيرَةَ الْعِلَلِ : در سر باز زدن از اطاعت خدا بهانه ساز و توجیه گر است نفس علاوه بر آنکه به بدی فرمان می دهد و انسان را به گناه و معصیت وادار می سازد درصدد توجیه خطاها برمی آید و سعی می کند قبح و زشتی خطاها را از دید اسان پنهان سازد 7. طَوِيلَةَ الْأَمَلِ : دراز آرزوست امید زمینه ساز تداوم حیات و عامل حرکت و پویش و کوشش انسان برای دستیابی به اهداف و مقاصد زندگی است اما اگر امید و آرزو از حد گذشت متوجه اهداف دست نیافتنی گشت باعث سلب توجه انسان به کمال و اهداف اصلی و توجه به امور فانی و زودگذر مادی گشت انسان را از حیات برین اخروی و سعادت دنیا باز می دارد 8 و 9. إِنْ مَسَّهَا الشَّرُّ تَجْزَعُ ، وَ إِنْ مَسَّهَا الْخَيْرُ تَمْنَعُ : اگر شر و بدی به او رسد بی تابی کند و اگر خیری به او رسد خودخواهانه از احسان بازایستد انسان که صرفا به بعد حیوانی خویش می پردازد و بر مدار عقلانیت و پیام فطرت گام بر نمی دارد کم طاقت و سبک سر است 10. مَيَّالَةً إِلَى اللَّعْبِ وَاللَّهْوِ : پیوسته به لهو و لعب مشغول و مایل است نفس میل شدیدی به بازی و سرگرمی دارد و این میل او را از رشد و تعالی در جنبه های مادی و معنوی باز می دارد 11. مَمْلُوَّةً بِالْغَفْلَةِ وَالسَّهْوِ : غرق در غفلت و فراموشی است غفلت و پرداختن به کارهای بی ارزش و غیر اصلی و بازماندن از فضایل و خوبی ها و سهو و اشتباه در تشخیص مصالح و عمل از جمله پیامدهای حاکمیت نفس اماره بر دل انسان است 12 و 13. تُسْرِعُ بِى إِلى الْحَوْبَةِ ، وَتُسَوِّفُنِى بِالتَّوْبَةِ : با شتاب مرا به گناه می کشاند و توبه ام را به تاخیر می افکند نفس با شتاب و سرعت انسان را به گناه و عصیان خدا می کشاند اما وقتی اندیشه توبه در انسان پدید می آید نفس انسان را به تاخیر در توبه وا می دارد و باعث می گردد که انسان فرصت ها را صرف استفاده از لذت های دنیوی و تن دادن به خواسته های شیطانی کند. @sahifehsajjadieh1 🍃🌸🍃
کی شود در ندبه های جمعه پیدایت کنم / گوشه ای تنها نشینم تا تماشایت کنم مینویسم روی هر گل نام زیبای تو را / تا که شاید این شب جمعه ملاقاتت کنم . . . اَنْتَ الَّذى اَجَبْتَ عِنْدَ الْاِضْطِرارِ دَعْوَتى تو خدایی هستی که در زمان اضطرار و بیچارگی دعایم را اجابت می کنی (عج) @sahifehsajjadieh1
یلدا یعنی امید یعنی هرچقدر شب بلند و تاریک باشد در پی آن بالاخره خورشید طلوع خواهد کرد سالهاهست که بی حضور تو مولا شب های ما همه یلدا است این شب بهانه شده برای دورهم بودن و باهم بودن خوب است که در این شب که دورهم هستیم برای عاقبت بخیری هم دعا کنیم دعای یازدهم صحیفه دعای عاقبت بخیری است که می توانیم بخوانیم و یادمان باشد بخیری ما در صورتی است در مسیر و دنبال رو زمینه سازی برای ظهور مولا صاحب الزمان ارواحنافداه باشیم پس بالاتر از همه دعاها، برای ظهور مولا در این شب بسیار دعا کنیم. 🍃اِنَّكَ رَحيمٌ بِمَنْ دَعاكَ، وَ مُسْتَجيبٌ لِمَنْ ناداكَ. زيرا كه تو نسبت به هر كه تو را بخواند مهربانى، و تقاضاى هر كه تو را صدا بزند اجابت كننده اى.🍃 با آرزوی شبی زیباو عالی و پر از لحظات خوش برای تمام شما بزرگواران🌹 التماس دعای فرج مولا از همه دوستان 🍉 @sahifehsajjadieh1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از محسن شیرمحمدی
17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تمام میل‌ها به سوی خداست شرح دعای ۱۳ صحیفه سجادیه، جلسه۲. محمدعلی انصاری ۶ دقیقه ۵۸ ثانیه به حجم ۱۶.۹ MB
4_5931803062199911957.mp3
2.73M
🔸️نفس با دعا تربیت می شود 👌دعا کارش همین است نیازهای ما را از غیر خدای متعال قطع می کند فلش وجود ما را به طرف خدا هدایت می کند ❓انسان باید این تربیت را به چه کسی بسپارد و نفس من را هدایت کند؟ ❓خواسته های بزرگ انسان بخواهد در خود ایجاد کند باید چه کند؟ @sahifehsajjadieh1
🌸🍃🌸 💐علامه محمد تقی مجلسی نقل می کند در جوانی طالب دعا و یاد خدا بودم که شبی بین خواب و بیداری مولایم حجه بن الحسن(عج) را در مسجد جامع قدیم اصفهان دیدم ایستاده اند. بعد از تعظیم و سلام مسائلی را از حضرت سئوال کردم و ایشان جواب فرمودند تا اینکه عرض کردم همیشه برایم میسر نیست که حضورتان شرفیات شوم، از این رو کتابی معرفی کنید که پیوسته به آن عمل کنم، فرمودند کتابی را به مولا محمد تاج داده ام به تو بدهد،🌺 در آن حالت متوجه شدم که او را می شناسم، سپس فرمود برو و بستان، در همان عالم خواب کتاب خطی که دعا بود را گرفتم و بوسیدم و بر دیدگانم نهادم . خدمت امام زمان (عج) برگشتم که ناگهان از خواب بیدار شدم و کتاب را نزد خود نیافتم و به خاطر از دست دادن کتاب تا صبح گریه کردم، بعد از نماز به ذهنم آمد که شاید محمد تاج همان شیخ بهایی (ره) باشد به محل تدریس ایشان رفتم، دیدم در حال مقابله علمی صحیفه سجادیه می باشد. خوابم را تعریف کردم در حالی که گریان بودم و ایشان مرا به علوم الهی بشارت دادند، اما با سخنان ایشان آرامش نیافتم، از محضرش خارج شدم که به دلم افتاد به سمتی بروم که حضرت را در خواب دیدم، وقتی به دارالبطیخ رسیدم مرد صالحی بنام حسن آقا ملقب به تاج را یافتم به او سلام کردم وی به من گفت که تعدادی کتاب وقفی در اختیار من است، که تو شرایط وقف را رعایت می کنی بیا و این کتابها را ببین و هر کدام را خواستی بردار، همراه او به کتابخانه اش رفتم و اولین کتابی که به من داد همانی بود که در رویا دیده بودم، به گریه افتادم و گفتم همین مرا بس است. و به برکت این هدیه حضرت صاحب الزمان(عج) صحیفه سجادیه همانند خورشید فروزان در تمامی خانه ها بویژه منازل مردم اصفهان وارد شد. و اکثر مردم جزء صلحا و اهل دعا قرار گرفتند و بسیاری از آنها مستجاب الدعوه شدند.🌷 @sahifehsajjadieh1 🌸🍃🌸
🕛مدت مطالعه: 130ثانیه «وَ أَعْظَمُ مِنَّۀً لَدَيَّ». والدين از جهت منّت عظمت بيشتري نزد من دارند. معناي اوليه و فعلي منت «اِنْعَام» است. خداوند در هيچ‌چيز جز بعثت رسول مکرم(ص) منت ننهاده است: «لَقَدْ مَنَّ اللهُ عَلَي الْمُؤْمِنينَ إِذْ بَعَثَ فيهِمْ رَسُولاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ‌‏» . خداوند بر مؤمنان منت نهاد [نعمت بزرگي بخشيد] هنگامي كه در ميان آن‌ها، پيامبري از خودشان برانگيخت كه آيات او را بر آن‌ها بخواند. کلمۀ «منّت»، معناي مصطلح ذهني و عُرفي ما را ندارد. از اسامي حضرت باري‌تعالي «مَنَّان» به معني «کَثِيرُ النِّعْمَۀ» است و وجه تسميۀ خداوند سبحان به «منّان» آن است که او بر بندگان خود نعمت بسيار ارزاني مي‌کند. بايد دانست که انسان‌ها گاه نعمت مي‌بخشند و گاه به يادآوري نعمت و لطف خود مي‌پردازند. بخشيدن نعمت، بسيار شايسته و نيکوست؛ اما يادآوري نعمت زيبندۀ مؤمن نيست و خداوند به پرهيز از آن دستور داده است: «وَ لَا تَمْنُنْ تَسْتَكْثِرْ» (و منّت مگذار و فزوني مطلب). حضرت زين‌العابدين(ع) مي‌فرمايد: پروردگارا، انعام و نعمتي که والدين به من دادند با نعمتي که من قصد دارم به آن‌ها بدهم، تفاوتي از زمين تا آسمان دارد. آن‌ها در شرايطي به من نعمت بخشيدند که من قدرت کافي براي محافظت از خودم نداشتم. آن‌ها همواره آرزومند سلامت و بقاي من بودند. مبادا حال که سنشان رو به افزايش است و دچار ضعف پيري شده‌اند آرزو کنم زودتر از دنيا بروند تا زندگي آرام و بي‌دغدغه‌اي را داشته باشم. والدين خواستار زنده ماندنِ فرزندان‌اند. حکيم سخن‌سنجِ توس، در مرگ فرزند درگذشتۀ خود مي‌گويد: مرا بود نوبت، برفت آن جوان ز دردش منم چون تن بي‌روان امام زين‌العابدين(ع) مي‌گويد: خدايا، من از اسراف والدين در حق خودم مي‌گذرم و کوتاهي آن‌ها در قبال خود را نمي‌بينم و اگر هم چنين رفتارهايي از آنان سر زده، از آن چشم مي‌پوشم؛ از تو نيز مي‌خواهم که بر آن‌ها سخت نگيري. من آن‌ها را در نفسِ خودم به کوتاهي کردن در محبت، متهم نمي‌سازم. از رفتارشان با خود ناخرسند نيستم؛ بلکه از آنجا که حق‌هاشان فزون‌تر است و احسانشان تقدم دارد و نعمت و لطف آن‌ها بسيار سنگين‌تر از آن بوده است که من در قبالشان لب به شکايت باز کنم، اصلاً جايي براي مقابله با والدين و شکوه کردن از آنان وجود ندارد. «مِنْ أَنْ أُقَاصَّهُمَا بِعَدْلٍ». «مُقَاصَّۀ» به معناي پاسخ دادن دقيق به جرم و تقصير است و با واژۀ «قِصَاص» به مفهوم پيگيري جرم و درنتيجه مجازات مجرم به مقدار جرم، هم‌معناست. خدايا من در جايگاهي نيستم که بخواهم در برابر کوتاهي‌هاي والدينم معامله‌به‌مثل کنم و دست به قصاص بزنم. اينجا جاي عدل نيست و اگر گاه والدين ادب را رعايت نکردند نبايد من نيز به آنان بي‌ادبي کنم و بگويم آنچه عوض دارد گله ندارد. خداوند متعال مي‌فرمايد: «إِنَّ اللهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ» (خداوند به عدل و احسان فرمان مي‌دهد)، اما همه جا نمي‌توان به عدل رفتار کرد. اگر بنا باشد در زندگي، همه به عدالت با يکديگر رفتار کنند، زندگي اجتماعي انسان به حياتي مکانيکي بدل مي‌شود و ديگر شيريني و حلاوتي ندارد. در قبال هم‌نوعان به‌ويژه والدين بايد به جاي در پيش گرفتن عدالت، با لطف و احسان رفتار کرد. بنابراين همواره رفتار عادلانه کارساز نيست و خداوند نيز علاوه بر عدل، به احسان نيز توصيه مي‌کند. مسلماً در حوزۀ رفتار با والدين، ترجيح در اين است که رفتار فرزندان با آن‌ها محسنانه باشد نه عادلانه. بخش‌هایی از کتاب «وادی مهر؛ شرح دعای 24 و 25 صحیفة سجادیه»، محمدعلی انصاری @sahifehsajjadieh1