eitaa logo
مرکز تخصصی صحیفه سجادیه
4.5هزار دنبال‌کننده
493 عکس
273 ویدیو
67 فایل
رسانه مرکز تخصصی صحیفه سجادیه در ایتا ✅ارتباط با ما: https://eitaa.com/ITAdmin230 قم، خیابان شهداء(صفائیه)،انتهای کوچه ۲۴(ممتاز)،کوچه افخم،پلاک۹۲ ✅تلفن تماس مرکز : ۰۲۵۳۷۸۴۰۶۳۹ واحد فناوری اطلاعات: ٠۹۱۳۸۹۲۱٠٠۹ وبسایت: www.sahyfeh.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امامِ بعد از عاشورا (۸) مبارزی نَستوه اسلام دارد تحریف می شود. قدرت ها خودشان را در مغزها و دل های مردم جا می کنند. زمام کار در دست قدرتمندان است. پول در اختیار ستمگران است. حادثه ای عظیم مثل کربلا رخ داده و ترس و وحشتی دنیای اسلام را فراگرفته که تبعات آن تا مدت ها خود نمایی می کند، مردم از دنبال امام سجاد علیه السلام افتادن پشیمان شدند. کسی جرات نمی کند با امام سجاد علیه السلام ارتباط بگیرد، ضعف و فقر مالی خاندان پیامبر صلی الله علیه و آله و استبداد بی حد بنی امیه جمعا شرایطی است که همه امکانات را از امام سجاد علیه السلام گرفته است. وضع شیعیان هم که معلوم است. بعد از واقعه کربلا فقط طراز اولی ها قرار ماندند و بقیه لغزیدند. در عافیت؛ مدعیان دینداری زیادند ولی وقتی فتنه و بلا خود نمایی می کند تعداد دینداران کم می شود. بعد از حادثه کربلا بسیاری از شیعیان مرتدّ شدند. نه اینکه از دین برگشتند و خدا را منکر شدند یا با قرآن مبارزه کردند نه؛ برگشتند؛ راه را کج کردند به طرف دنیا به طرف آسایش، راحت طلبی و عافیت جویی. ته ماجرا کسی نمانده یا عده بسیار کمی باقی مانده اند. پول نیست، رفیق نیست، رفیقِ راه نیست، دشمن هوشیار و بیدار است، پول دست اوست، شمشیر و شلاق دست اوست. همه می ترسند بیایند کمک یا حتی با تو باشند و حرف تو را بزنند. در چنین وضعی به سر منزل مقصود رساندن دو مسئولیت سنگین یعنی بیان اسلام و تشریح حکومت اسلامی و هدایت جامعه به سمت نور و صلاح و حکومت الله فقط از انسان خستگی ناپذیری چون امام سجاد علیه السلام ساخته است. خلاصه و بازنویسی از کتاب حماسه امام سجاد علیه السلام/ صص۸۱_ ۹۵ ◾️مرکز تخصصی صحیفه سجّادیه◼️ https://eitaa.com/sahyfeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
(۹) مبارزه ای عزتمندانه و حکیمانه قدرت قاهر و شیعیان فراری و آگاهان بی مسئولیت و مردمِ غافل و عالمان خوشنام که سعی در تصرف قلوب به نفع خلافت دارند زمینه کار امام سجاد علیه السلام است. امام سجاد علیه السلام بیکار ننشست و چند اقدام ویژه داشت؛ روابط با خلفای معاصر : امام سجاد علیه السلام صد درصد تحت مراقبت دستگاه خلافت بود تا جایی که عبدالملک برای امام سجاد علیه السلام نامه نوشت که می داند کنیز خود در منزل را آزاد و با او ازدواج کرده است. اما امام سجاد علیه السلام برای حفظ اهداف به ظاهر با دستگاه خلافت، تندی و خشونت به خرج نداد و روابط را حفظ کرد. جوری عمل نمی کرد که احساس کنند امام علیه السلام مشغول چه فعالیت هایی است ولی هرگز زیر بار زبونی و ذلت نمی رفت. این نشناختن و بی معرفتی به امام است که کسی فکر کند چون امام علیه السلام در مقابل خلیفه شمشیر نکشیده، ذلت را هم پذیرفته است. در حیطه روابط با مردم هم دو اقدام اساسی داشتند: تربیت شیعیان خاص و فرستادن آنها به اقصا نقاط جهان اسلام بسیاری از شیعیان و دوستداران اهل بیت علیهم السلام در نقاط مختلف دست پروده امام سجاد علیه السلام هستند. مثلا سعید بن جُبَیر را فرستادند مرز خراسان به ظاهر با شمشیر جنگید ولی مشغول سازندگی بود. بعدها حجاج بن یوسف او را در کوفه گیر آورد و به طرز فجیعی کشت. یا یحیی بن امّ الطّویل را فرستادند کوفه شیعیان را جمع می کرد و فریاد می زد؛" ای دوستان خدا ما بیزاریم از آنچه می شنوید، هر که به علی علیه السلام دشنام بگوید لعنت خدا بر او ما از آل مروان بیزاریم و از آن بت هایی که می پرستند". بعد صدایش را پایین می آورد و ادامه می داد؛" با آن کس که اولیای خدا را دشنام می دهد ننشینید " یعنی حرفش را گوش ندهید وعلیه او قیام کنید ترویج زهد: اینکه کسی فکر کند زهد یعنی امام سجاد علیه السلام بعد از واقعه کربلا رفتند در خانه نشستند و بی رغبت و بی اعتنا به جلوه های دنیا و به مردم گفتند بروید دنبال کارتان و نمازتان را بخوانید و... توهین به امام علیه السلام است که مثلا امام سجاد علیه السلام قصد زهد نداشتند ولی بعد که دیدند دستگاه خلافت خیلی زور دارد دیگر چاره ای نیست برویم در خانه و زهد پیشه کنیم. منظور امام از دلبستگی نداشتن، دلبستگی بود که به قیمت بی دینی و بی وجدانی تمام شود. یعنی ای انسان های غافل دنیا آن قدر ارزش ندارد که بخاطر یک درهم و دینار آن، تن به جنایت دهی. از ترس تازیانه و شمشیر از وظیفه اسلامی و وجدانی ات روی گردان شوی. امام سجاد علیه السلام دنیایی را از دست و دهان مردم بیرون می کشد و دور می اندازد که با آن دنیا بناست آخرت نابود شود. و این اقدامی بس حکیمانه بود. خلاصه برداری و بازنویسی از کتاب حماسه امام سجاد علیه السلام/ صص ۹۵_۱۱۲ ◾️مرکز تخصصی صحیفه سجّادیه◼️ https://eitaa.com/sahyfeh
🌹زانجا که پرده پوشی عفو کریم توست... اللَّهُمَّ وَ إِذْ سَتَرْتَنِي بِعَفْوِكَ ، وَ تَغَمَّدْتَنِي بِفَضْلِكَ فِي دَارِ الْفَنَاءِ بِحَضْرَةِ الْأَكْفَاءِ ، فَأَجِرْنِي مِنْ فَضِيحَاتِ دَارِ الْبَقَاءِ عِنْدَ مَوَاقِفِ الْأَشْهَادِ مِنَ الْمَلَائِكَةِ الْمُقَرَّبِينَ ، وَ الرُّسُلِ الْمُكَرَّمِينَ ، وَ الشُّهَدَاءِ وَ الصَّالِحِينَ ، مِنْ جَارٍ كُنْتُ أُكَاتِمُهُ سَيِّئَاتِي ، وَ مِنْ ذِي رَحِمٍ كُنْتُ أَحْتَشِمُ مِنْهُ فِي سَرِيرَاتِي خدایا! اکنون که مرا به پردۀ گذشت و عفوت پوشاندی؛ و در این جهان فانی، احسانت را در برابر مردم، شامل حال من فرمودی؛ پس مرا از رسوایی‌های جهان ابدی، در برابر اهل محشر که عبارتند از فرشتگان مقرّب و پیامبران بزرگوار و شهدا و شایستگان، پناه ده؛ آن شهدا و شایستگانی که در دنیا همسایه‌ام بودند و من زشتی‌هایم را از آنان می‌پوشاندم و خویشاوندانی بودند که در کارهای بد و اعمال خلافم، از آن‌ها شرم داشتم. صحیفه سجادیه/ دعای سی و دوم/ ترجمه استاد انصاریان ◾️مرکز تخصصی صحیفه سجادیه◼️ https://eitaa.com/sahyfeh
🔹🔸بسم الله الرحمن الرحیم 🔸🔹 پنجمین ✅شرایط پذیرش: ویژه طلاب «فارغ التحصیل سطح دو و بالاتر» های علمیه، دانش آموختگان و دانشجویان «کارشناسی ارشد» و دکترای های سراسر کشور 👈(برادران و خواهران) ________________________ ✅زمان و نحوه برگزاری دوره : زمان: ۱۶ مهر تا ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ روزهای شنبه و دوشنبه (ویژه برادران) روزهای یکشنبه و سه شنبه ( ویژه خواهران) ✅نحوه برگزاری کلاس ها: 🔸ساکنین قم (به صورت ) 🔹سایر شهرستانها ( و به صورت آنلاین) 💠لینک ثبت نام : 🌐 https://sahyfeh.ir/reg14016t/ ◾️مرکز تخصصی صحیفه سجادیه◼️ https://eitaa.com/sahyfeh https://eitaa.com/joinchat/4270915586C8a76e8e744
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🖤یا امام حــسن مجتبی🖤 (علیه السلام) سنگ صبـــور مأمن غم‌ها و دردها ای خانه‌ات پناه همه کوچه گردها ▪️شهادت کریم آل طه؛ حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام را تسلیت عرض میکنیم▪️ 🏴@sahyfeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امامِ بعد از عاشورا! (10) نقطه عطف تاریخ تشیع امام سجاد علیه السلام با آن سیاست رحمانیِ آسمانی کیفیتی را در پیش گرفته بود که دستگاه خلافت احساس نمی کرد که مجبور است و واجب که ایشان را بکشد و الا جاسوس ها کاملا حرکات ایشان را زیر نظر داشتند و روابط با مردم و شیعیان به شدت محدودیت داشت. این رفتار با خلفا، مخصوص امام سجاد علیه السلام است بر اثر موقعیت خاص زمانی آن حضرت و البته با حفظ شیوه پدر بزرگوارشان حسین بن علی علیه السلام" هیهات منّا الذله". حکومت در عرض بیست سال! بغض و دشمنی و عداوت اهل بیت علیهم السلام را در دل مردم بذر افشانی کرده بود، حقایق را وارونه جلوه داده و مردم را جوری بار آورده بود که به حدی پست فطرت و کوچک و بی شخصیت شده بودند که حاضر بودند برای دل خوشی حاکم، دست به هر جنایتی بزنند. عامه مردم با حق دشمنی ندارند لوح ساده و آماده هر نقش و نگاری هستند. صاحب قدرت می تواند از مردم فرشته بسازد یا اهریمن. تبلیغات دستگاه خلافت مردم را نقطه مقابل امام سجاد علیه السلام قرار داده بود. کسی می فهمد امام سجاد علیه السلام با این مردم چطور نهضت شیعی را پیش برد که بداند همین مردم در قضیه نهضت بنی عباس به خاطر انتقام خون پدر امام سجاد علیه السلام، بنی امیه را تار و مار کردند و این زحمات امام سجاد علیه السلام بود. مرور گوشه ای از منقبت ها و افتخارات آن زمان که حاکی از وضع فکری و روحی مردم است خالی از لطف نیست. در دار الاماره شخصی دارد در حضور حجاج بن یوسف و نظاره مردم منقبت های خود را می شمارد: ❗️قبیله ما هرگز در مجامع عثمان را به بدی و عیب یاد نمی کنند. ❗️از قبیله ما تاحالا یک نفر علیه دستگاه حکومت قیام و خروج نداشته است. از قبیله ما در جنگ هایی که ابوتراب (۱) با دشمنانش داشته هیچ کس حاضر نشده جز یک نفر که از قبیله ما ساقط شده است ❗️هرکسی بخواهد با زنی ازدواج کند از او می پرسد، ابوتراب را دوست داری؟ نام او را به نیکی می آوری؟ اگر تحقیق کنند و بدانند زن اینگونه است با او ازدواج نمی کنند. ❗️در قبیله ما پسری به دنیا نیامده که نام او را علی یا حسن یا حسین بگذاریم. و هیچ دختری به دنیا نیامد که نام او را فاطمه بگذاریم. ❗️زنی از قبیله ما نذر کرد که اگر حسین علیه السلام کشته شد ده شتر در راه خدا بدهد و به نذرش وفا کرد. حجاج شنید و تایید کرد و در پاسخ تک تک آن گفت که افتخار است برای شما. در همین فضای مسموم تلاش های امام سجاد علیه السلام باعث شد شصت هفتاد سال بعد از همین کوفه جوان ها و پیرمردهایی می آمدند مدینه و سال ها در کنار مرکز فیض جعفر بن محمد علیه السلام می ماندند و بهره می گرفتند. امام سجاد علیه السلام نقطه عطفی در تاریخ تشیع و سامان دهنده حزب نیرومند شیعیان است. (1) ابوتراب: کنیه ای برای امیرالمومنین علی علیه السلام که دشمنان با این کنیه از ایشان نام می بردند نمی خواستند ایشان را ابوالحسن بگویند چون حسن علیه السلام نوه پیامبر صلی الله علیه و آله بود و پدر ایشان بودن افتخار است و معنای نیکو دارد و نمی خواستند به ایشان نسبت داده شود. دشمنان این کنیه را نقل از پیامبر صلی الله علیه و آله می دانند ولی صحت آن جای بحث دارد. خلاصه برداری و بازنویسی از کتاب حماسه امام سجاد علیه السلام/ صص ۱۱۵_۱۳۲ ◾️مرکز تخصصی صحیفه سجادیه◼️ https://eitaa.com/sahyfeh https://eitaa.com/joinchat/4270915586C8a76e8e744