🍃☘🍃☘🍃
تحقق آرمانهای دینی در حکومت امام زمان(عج)
قیام مهدوی، امتداد اهداف عاشورای حسینی
بسیاری از اهداف و آرمانهایی که امام حسین(ع) برای آن قیام کرد، در قیام مهدوی نیز منعکس است و در حقیقت امام زمان(عج) قیام امام حسین(ع) را به تکامل میرساند.
عاشورا و مهدویت، پیوندی عمیق با هم دارند. هدف امام حسین(ع) از مبارزه با مـستکبران و طـواغیت عـصرش این بود تا دین اسـلام را احـیاء و مـردم را از جهل فرهنگی و نادانی سیاسی نجات بخشد و عدالت اجتماعی را در جامعه اسلامی برقرار نماید. حضرت مهدی(عج) نیز با ستمگران، مشرکان و مستکبران جـهان مـبارزه خـواهد کرد تا احکام الهی و سنّت جدش رسول الله(ص) را احـیاء و زمـینه را برای تحقق عدالت اجتماعی در سرتاسر گیتی به معنای واقعی کلمه فراهم نماید.
مقصود از رابطهی عـاشورا و مـهدویت، پیوندی است که بیانگر رابطهی عمیق حضرت مهدی(عج) با امام حسین(ع) اسـت، کـه در احادیث، دعای ندبه، زیارت عـاشورا و زیـارت نـاحیهی مقدسه به ایـن رابـطهی ناگسستنی اشاره شده اسـت.
اهـداف مشترک عاشورا و مهدویت
قیام جهانی مهدی موعود(عج)، مکمل حرکت اصلاحی امام حسین(ع) در نـهضت عـاشورا است. در اینجا به برخی از اهداف مـشترک عـاشورا و قیام مـهدی مـوعود اشاره میگردد:
1. مبارزه بـا جاهلیت
بعد از رحلت پیامبر(ص)، در جامعهی اسلامی به تدریج در دوران حاکمیت مکتب خلافت و بنیامیّه، فرهنگ جاهلی دوباره احیاء شد و مردمان از زیـست مـؤمنانه خارج و بسوی شهوات و امیال نفسانی گرایش پیدا کردند. از این رو، مفاسد اخلاقی از جمله بادهگساری، رقاصی و آوازهخوانی... در جامعه رونق گرفت و از نظر اقتصادی، جامعه، به دو دستهی فقر و غناء تقسیم شدند.
یکی از مهمترین عوامل شکلگیری نهضت عاشورا، امر به معروف و نهی از منکر بود. امام حسین(ع) مکرر به این موضوع اشاره میفرمود
سیدالشهداء در ایـن شـرایط، چارهای جز قیام و مبارزه علنی بر علیه یزید نداشت تا مردم را از این جهل کشنده نجات بخشد و به سوی حق راهنمایی نماید. در زیارت اربعین از قـول امـام صادق(ع) در توصیف ابا عبدالله الحـسین(ع) آمـده است:«خدایا! سیدالشّهدا، در راه تو خون دلها خورد تا بندگانت را از نادانی و سردرگمی و گمراهی رهایی بخشد»
اما جاهلیت آخرالزّمان، سختتر و شدیدتر از جاهلیت نخستین خواهد بود[1]. امام صادق(ع) در این زمینه مـیفرماید: «همانا قائم ما با جاهلان بسیار سرسختتری نسبت به جاهلانی كه رسـول خـدا(ص) در دوران جـاهلیّت با آنها مواجهه بود، روبرو میشود و متحمّل رنج و سختی بیشتری خواهد شد. علّت این جاهلیّت این اسـت کـه رسول خدا(ص) زمانی برانگیخته شد كه مردم سنگ، صخره و مجسّمههای چوبی را میپرستیدند، امّا امـام مـهدی(عـج) هنگامی قیام میكند كه همهی مردم برای مقابله با او به تأویل كتاب خدا و احتجاج به آن مـتوسّل میشوند»[2]
2.امر به معروف و نهی از منکر
یکی از مهمترین عوامل شکلگیری نهضت عاشورا، امر به معروف و نهی از منکر بود. امام حسین(ع) مکرر به این موضوع اشاره میفرمود، تا به جامعهی خفته بفهماند که علت این همه فسادها، تـرک امر به معروف و نهی از منکر است که شما را دامنگیر فساد سیاسی(یزید) و فساد اقتصادی و فرهنگی کرده است.
در حکومت جهانی امام مهدی(عـج)، فـریضهی امـر به معروف و نهی از منکر برای احیای ارزشها و هستپذیری عدالت اجتماعی نقش بـسزایی دارد. از امـام بـاقر(ع) درباره آیه «الَّذِینَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاة»[3] سؤال شد، ایـشان فـرمود: «ایـن آیه دربارهی حضرت مهدی(عج) و اصحابش وارد شده است. خداوند ایشان را مالك مشرق و مغرب زمین مـیگرداند و دین خـود را ظاهر میسازد و به سبب او و اصحابش بدعتها را میمیراند، چنانكه سفهاء، حق را میراندهاند، تا اینـكه در روی زمـین اثـری از ظلم دیده نشود، مهدی(عج) و اصحابش امر به معروف و نهی از منكر میکنند، و عاقبت امور بـرای خـدا است»[4]
ادامه👇👇👇
3.اصلاح جـامعه (جـامعهپردازی)
امام حسین(ع) در وصیتنامه خود به محمد حنفیه، هدف خود را اصلاح امت جدّش رسول الله(ص) و امر به معروف و نهی از منکر معرفی فرمود: «انّى لَمْ أَخْرُجْ أَشِرًا وَلا بَطَرًا وَلا مُفْسِدًا وَلا ظالِمًا وَ إِنَّما خَرَجْتُ لِطـَلَبِ الاِْصـْلاحِ فى أُمَّةِجَدّى، أُریدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَأَنْهى عَنِ الْمُنْكَرِ...؛ قیام من قیام فردی کامجو یا آشوبگر و یا ستمگر نیست. من برای اصلاح امت جدم به پا خواستهام، قصدم امر به مـعروف و نـهی از منکر است و به سیرهی جدم و پدرم رفتار مینمایم»[5].
امام صادق(ع) فرمود: «وقتی قائم ما قیام کرد مردم را از نو به سوی اسلام دعوت مینماید و به سوی چیزی که کهنه شده و عموم مردم از آن دور افتادهاند، هـدایت مـیکند.
هـدف امـام عصر(عج) نیز هدایت مردم بسوی حق تـعالی و اصـلاح جامعهای است که دچار معضلات فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی شده است. در سورهی انبیاء میخوانیم: «وَ لَقَدْ كَتَبْنَا فىِ الزَّبُورِ مـِن بـَعْدِ الذِّكْرِ أَنـَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِىَ الصَّلِحُون؛ ما در زبور، پس از تورات نوشتیم كه این زمین را بـندگان صالح من به میراث خواهند برد»[6]. امام محمدباقر(ع) فرمود: «ایشان اصحاب حضرت مهدی(عج) در آخرالزمان هستند»[7]. ایـنان هـمان بندگان صالح خدا و یاران مهدی(عج) هستند که وارثان زمین خـواهند شـد.
بنابراین، هدف نهضت عاشورا، تربیت انسان و اصلاح جامعه بود، کـه نـاتمام مـاند، اما خداوند اراده فرمود تا این آرمان مقدس از سوی حضرت مهدی(عج) محقق شود و زمـانی کـه زمین پر از ستم گردد و بدعتها زنده و حاکمان یاغی دست به فساد زدهاند، مصلحی خـواهد آمـد و جـامعه را اصلاح و حکومت عدل الهی را در زمین برپا مینماید.
4.ستیز با بدعتها
در دوران امامت سالار شـهیدان(ع)، بـسیاری از تعالیم نبوی، به فراموشی رفـت و امـام حـسین(ع)، ناگزیر برای احـیای دیـن جدش و مبارزه با بـدعتها قـیام نمود، زیرا یزید، آشکارا دست به فساد آلوده بود و جامعهی اسلامی را دچار انحطاط و خود را خـلیفهی مـسلمین و جانشین پیامبر(ص) میدانست، و چنین شخصی قـطعاً اگـر بر مـردم حـکومت مـیکرد، تمام ارزشهای اسلامی از بـین میرفت.
امـام حـسین(ع) در نـامهای کـه بـه جمعی از بزرگان بصره نوشت، هدف از قیام بر ضد حکومت فاسد یزید را، احیای سنت جدش رسول الله(ص) و مبارزه با بدعتها معرفی میکند و میفرماید: «من شما را به کتاب خدا وسـیرهی پیامبر خدا فرا میخوانم، چرا که در جامعهی شما سنت نبوی از بین رفته و بدعت و فریبکاری جایگزین آن شده است، اگر سخنانم را بشنوید و فرمانم را اطاعت کنید، شما را به راه راست هدایت مىکنم»[8]
امام صادق(ع) فرمود: «وقتی قائم ما قیام کرد مردم را از نو به سوی اسلام دعوت مینماید و به سوی چیزی که کهنه شده و عموم مردم از آن دور افتادهاند، هـدایت مـیکند. آن جناب، «مهدی» نامیده شده، چون به چیزی که مردم از آن دور شدهاند هدایت میشود و «قائم» نامیده شده چون برای به پا داشتن حق قیام میکند»[9] *
پینوشتها:
[1] سوره احزاب، آیه 33
[2] ابن ابی زینب، الغیبه النعمائی، 1397: ص 297.
[3] سوره حج، آیه 41
[4] تفسیر القمی، 1404، ج2: ص87.
[5] ابن شهرآشوب مازندرانی، مناقب آل ابی طالب(ع)، 1379، ج4: 89.
[6] سوره انبیاء، آیه 105
[7] تفسیر القمی، ج1: 14
[8] ابـومخنف کـوفی، وقعه الطف، 1417: 107
[9] الارشاد فی معرفة حجج الله علی العباد، ج2: 383
*این متن خلاصهای است از مقاله "اهداف مشترک عاشورای حسینی و قیام مهدوی در روایات" به قلم سید رضا موسوی و حمزه ابراهیم پور که در شماره 5 مجله "پژوهش نامه معارف حسینی" منتشر شده است.
🍃🌿☘ با ما همراه باشید در👇👇👇
🍃🔸 #صحیفه_عشق 🍃🔸
🍀🌾🔸 @sahyfeyheshgh ☘✨
🔰 یکی از آثار #تقوا كه در قرآن بيان شده، گشايش در امور است:
"وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجا"
(طلاق/ 2)
💠 و هر كس تقواى الهى پيشه كند، خداوند راه نجاتى براى او فراهم ميكند
⬅️ کسی که #تقوا داشته باشد، هیچ وقت در کارهایش در نمی ماند؛ نه در کارهای دنیوی خود و نه در کارهای اخروی زيرا یک فرجی برای او حاصل ميشود.
✅ آیت اللّه ناصری
🍃🌿☘ با ما همراه باشید در👇👇👇
🍃🔸 #صحیفه_عشق 🍃🔸
🍀🌾🔸 @sahyfeyheshgh ☘✨
#صحیفه_سجادیه
🔰شرح دعای ششم
🔮ما اگر برای فرزندانمان زحمت میکشیم، آن به آن تکامل فرزندانمان و به ثمر نشستن آنها باعث امیدواری ما در قبال زحمتهایمان میشود و برای به ثمر نشستن زحماتمان لحظه به لحظه امیدوارتر میشویم
⏪ اما اگر برای والدین خدمت میکنیم چه!!!
➖آن به آن اینها پیرتر و فرسوده تر میشوند
➖ضعیف تر میشوند
گاهی به ذهنمان میرسد که پدرمادرِ پدرمادرمان هم برای آنها زحمت کشیده و از دنیا رفته اند؛ روزی پدرمادر ما هم مانند آنها از دنیا خواهند رفت
➖طبیعیش این است
🔮 یعنی ما داریم خدمت میکنیم به پدرمادرمان؛ در عینِ اینکه در انتظار این هستیم که(درست است به زبان نمی اوریم، حتی در مُخیله ی ما هم ممکن است نباشد) اما عملاً در نظامِ طبیعت این است که ثمراتِ کار ما برایمان مثمر نیست
🔮اما فرزندانمان را خدمت میکنم؛ زحمت میکشم... تا اینکه یک روزی عصای دستمان بشوند
⏪ حالا دیدگاهمان در مقابل مقایسه زحمات ما برای والدین و فرزندانمان چگونه است!!
➖این دیدگاه را بشکافیم چه چیزی از درونش در می آید..
🔮مثلا به نانوایی میروید که نان بگیرید، مادرتان هم هست یک نان هم برای او میگیرید
➖نان به مادر میدهیم برای اینکه ضعف او را برطرف کنیم اما به فرزند نان میدهیم برای اینکه لحظه به لحظه به ثمر نشستن زحمات خود امیدوار میشویم
➖پیرزن را نان میدهیم و لحظه به لحظه از ادامه حیات او ناامیدتر میشویم
🔮ما زحماتی که والدینمان کشیده اند چگونه اندازه گیری کنیم؟!!
تا بعد بتوانیم آن را جبران کنیم!!
🔮نعمت های الهی را هم چگونه میتوانیم اندازه بگیریم تا بعد بتوانیم شاکر باشیم⁉️
"نَصیباً مِن شکرکَ.."
🔮شکر را دو تا معنا میکنیم؛
1⃣ نعمت ها را در چه مسیری به کار ببریم
2⃣ اظهارِ عجز از حقیقت شکر کنیم
🔮 "وَ شاهِدِ صِدقِ مِن مَلائِکَتِک.."
➖شاهد صدق یعنی چه؟!
➕این شاید همان تعابیری که نوبت های قبل هم داشتیم؛
"یَسِّر عَلی الکِرامِ الکاتِبین مَئونَتَنا
➕معنا کردیم کار را برای انها آسان کن
چیزی نباشد که اداء شهادت برایشان سنگین باشد
خبرهای خوشی داشته باشند برای ما وقتی به نزدت می آیند
🔮اینجا هم "شاهِدِ صِدقِ مِن مَلائِکَتِک.."
این شاهد صدق؛ در ادبیات عربی یک اصطلاح است
➖لغت معنا نکنید که: اینها راستگو باشند؛ چون اصلا دروغگو که نیستند ..
🍃🌿☘ با ما همراه باشید در👇👇👇
🍃🔸 #صحیفه_عشق 🍃🔸
🍀🌾🔸 @sahyfeyheshgh ☘✨
خوبه یاد بگیریم که:
دخالت در زندگی دیگران"کنجکاوی"نیست "فضولیه"
تندگویی و قضاوت در مورد دیگران"انتقاد"نیست ،"توهینه"
هرکار یا حرفی که در آخرش بگی "شوخی کردم" شوخی نیست جانم؛حمله به شخصیت اون فرد هست
بازی با احساسات مردم و سرکارشون گذاشتن"زرنگی"نیست اسمش "بی وجدانیه"
خراب کردن یه نفر توی جمع "جوک"نیست اسمش "کمبوده"
🍀#حدیث_دوستی
#حدیث_زندگی
#راه_نجات
🍃🌿☘ با ما همراه باشید در👇👇👇
🍃🔸 #صحیفه_عشق 🍃🔸
🍀🌾🔸 @sahyfeyheshgh ☘✨
الهی..
قدمهای گمشدهای داریم
که تنها..
هدایتگرش تویی..
افكارآشفتهای داریم
که تنهاسامان دهندهاش
تویی..
الهی ..
ای مهربان مارادریاب
و در پناه خودت حفظ بفرما
🍃🌿☘ با ما همراه باشید در👇👇👇
🍃🔸 #صحیفه_عشق 🍃🔸
🍀🌾🔸 @sahyfeyheshgh ☘✨
پیوندهای عاشورا و انتظار
پیوند عاشورا و انتظار و حسین علیه السلام و مهدی(عج)، پیوند پدر و فرزند است. این پیوند روشن و گویا، از نگاه نامحرمان نیز مخفی نمانده تا آنجا که می گویند: «شیعه با دو نگاه همراه است: نگاه سرخ و نگاه سبز؛ عاشورا و ظهور».
امام مهدی (عج) فرزند امام حسین علیه السلام و فرهنگ انتظار، برآمده از فرهنگ عاشوراست و این دو پیوندی دیرین و محکم با یکدیگر دارند. یکی پشتوانه فرهنگی و زمینه ساز برای دیگری است؛ یکی رمز حیات شیعه است و دیگری رمز بقای آن؛ یکی رمز قیام و به پا خاستن شیعه است و دیگری عامل حفظ و استمرار آن. مهدی(عج) وارث عاشوراست، همچنانکه حسین علیه السلام وارث پیامبران است. پیوند عاشورا و انتظار و حسین علیه السلام و مهدی(عج)، پیوند پدر و فرزند است. این پیوند روشن و گویا، از نگاه نامحرمان نیز مخفی نمانده تا آنجا که می گویند: «شیعه با دو نگاه همراه است: نگاه سرخ و نگاه سبز؛ عاشورا و ظهور. با الهام از یکی انقلاب می کند و با دیگری آن را استمرار می بخشد». به یقین انتظار و عاشورا دو بال پرواز شیعه است؛ اگر این دو نبود چشمه غدیر می خشکید.
از این رو، در این نوشتار به برخی از وجوه ارتباط این دو با یکدگیر اشاره می شود:
دعای ندبه و یاد امام حسین علیه السلام
یکی از دعاهای بسیار مهم و با ارزش، دعای ندبه است که عاشقان حضرت مهدی(عج) هر صبح جمعه دور هم گرد آمده و با خواندن آن، با حضرت(عج) تجدیدعهد و پیمان می کنند. بخش عمده و چشمگیر این دعا، پناه بردن به حضرت مهدی(عج) و تأسف از غیبت و دردمندی، از فراق آن بزرگوار است. بخش هایی از این دعا هم به جد بزرگوار امام زمان(عج) سالار شهیدان(ع) مربوط می شود. ندبه کنندگان مهدی(عج)، منتظران منتقم آل محمد(ص) اند تا تقاص خون به ناحق ریخته شده فرزند فاطمه علیهاالسلام را بگیرد و موجب شادی رسول خدا صلی الله علیه و آله شود. صبح جمعه و دعای سوزان ندبه، در فراق امام زمان(عج) و یاد سیدالشهدا علیه السلام است و چه بسا همین یاد امام حسین علیه السلام ، اثری ژرف در صدق و صفای دعاکننده بر جای نهد.
زیارت عاشورا و یاد مهدی(عج)
زیارت عاشورا که از سوی امام محمدباقر علیه السلام به شیعیان و شیفتگان تعلیم داده شده، مضامین والایی دارد. در یکی از قسمت های این زیارت، زیارت خوان، مشارکت در خونخواهی امام حسین علیه السلام به دست امام زمان (عج) را طلب می کند؛ چرا که مقصود از امام منصور، حضرت ولی عصر(عج) است. علت نامگذاری حضرت(عج) به منصور این است که ایشان در طلب خون جدشان یاری می شود. امام باقر علیه السلام در شرح آیه شریفه، «و من قُتل مظلوما» فرمودند: «مهدی(عج) منصور نامیده شد، همان طور که احمد به محمد صلی الله علیه و آله و عیسی به مسیح علیه السلام نام گذاری شده است».
حضرت مهدی(عج) خونخواه امام حسین علیه السلام
از نوای غریبانه یاری خواهی امام حسین علیه السلام قرن ها می گذرد، اما انعکاس آن را می توان در لحظه لحظه تاریخ به گوش جان شنید. این فریاد نه تنها رو به خاموشی نگذاشته، بلکه هر روز پرصلابت تر، بر خروش و جوشش آزادگان جهان افزوده است. گویا امام حسین علیه السلام قرن هاست چشم به راه دوخته و به انتظار نشسته است تا امام مهدی(عج) ندایش را پاسخ گوید و پرچم بر زمین مانده اش را به دوش گیرد. روز ظهور، هنگام پاسخ به یاری خواهی مظلومانه امام حسین علیه السلام است و حضرت مهدی(عج) پاسخ دهنده آن. قرآن این ارتباط را با مفاهیم مختلفی بیان کرده است؛ ازجمله آیه 23 سوره اسراء، از امام حسین علیه السلام با صفت مظلوم و از امام مهدی(عج) با صفت منصور و خونخواه امام حسین علیه السلام یاد کرده است. امام باقر علیه السلام در تفسیر این آیه فرمود: «منظور آیه، حسین بن علی علیه السلام است که مظلوم کشته شد و ما اولیای دم اوییم. چون قائم ما قیام کند، به خونخواهی حسین علیه السلام برآید».
مهدی (عج) مفسر امام حسین علیه السلام
امام مهدی (عج) در بعضی روایات، حضرت امام حسین علیه السلام را این گونه توصیف می کند: «تو ای حسین! برای رسول خدا فرزند، برای قرآن سند و برای امت بازو بودی. در طاعت خدا تلاشگر و به عهد و پیمان حافظ و مراقب بودی و از راه فاسقان سر بر می تافتی. آه می کشیدی؛ آه آدمی که به رنج و زحمت افتاده است. رکوع و سجود تو طولانی بود. زاهد و پارسای دنیا بودی؛ زهد کسی که از دنیا رخت برکشیده و با دیده وحشت زده به آن نگاه می کند».
در این عبارات، امام (عج) جد بزرگوار خود را سند و پشتوانه قرآن و بازوی پرتوان امت و دین اسلام در همه دوران معرفی کرده است که از راه و روش فاسقان روی برگردان بود و با آنان از راه گفت و گو و صلح وارد نمی شد و عبادت آن حضرت مایه شگفتی بود.
ادامه👇👇👇
امام حسین علیه السلام مفسر مهدی(عج)
امام حسین علیه السلام در روایتی امام مهدی (عج) را معرفی کرده و می فرماید: «دوازده امام از ما هستند؛ علی بن ابی طالب اول آنان و آخرشان نهمین فرزند من و قائم به حق است. خدا به برکت وجود وی زمین مرده را زنده و آباد می کند و دین حق را بر تمام ادیان پیروز می گرداند، گرچه مشرکان کراهت داشته باشند. مهدی(عج) مدتی از نظرها غایب می گردد. در زمان غیبت، گروهی از دین خارج می شوند، ولی گروهی دیگر ثابت قدم می مانند و از این راه اذیت ها خواهند دید. از باب سرزنش به آنان گفته می شود: اگر عقیده شما صحیح است، پس امام موعود شما چه زمانی قیام می کند؟ ولی بدانید که هر کس در ایام غیبت، آزار و تکذیب دشمنان را تحمل کند؛ مانند کسی است که در کنار رسول خدا با شمشیر جنگیده است».
🍃🌿☘ با ما همراه باشید در👇👇👇
🍃🔸 #صحیفه_عشق 🍃🔸
🍀🌾🔸 @sahyfeyheshgh ☘✨
هدایت شده از سیری در صحیفه
گفتم که عمر ماه صفر رو به آخر است
دیدم شروع محشر کبرای دیگر است
گردون شده سیاه و فضا پر زدود و آه
تاریک تر ز عرصه تاریک محشر است
گرد ملال بر رخ اسلام و مسلمین
اشک عزا به دیده زهرای اطهر است
گفتم چه روی داده که زهرا زند به سر
دیدم که روز، روز عزای پیمبر است
پایان عمر سید و مولای کائنات
آغاز دور غربت زهرا و حیدر است
قرآن غریب و فاطمه از آن غریب تر
اسلام را سیاه به تن، خاک بر سر است
روی حسین مانده به دیوار بی کسی
چشم حسن به اشک دو چشم برادر است
ای دل بیا و گریه زینب نظاره کن
مانند پیروهن جگر خویش پاره کن
🍃🥀〰〰〰〰〰〰〰
🍃🌿☘ با ما همراه باشید در👇👇👇
🍃🔸 #صحیفه_عشق 🍃🔸
🍀🌾🔸 @sahyfeyheshgh ☘✨
﷽ 📌 #قال_الله_تعالی
📜اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَهٌ وَ لاَ نَوْمٌ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأَرْضِ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَ لاَ یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَ الأَرْضَ وَ لاَ یَۆُودُهُ حِفْظُهُمَا وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ.
لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ قَد تَّبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یُۆْمِن بِاللّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَهِ الْوُثْقَیَ لاَ انفِصَامَ لَهَا وَاللّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ.
اللّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُواْ یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّوُرِ وَالَّذِینَ کَفَرُواْ أَوْلِیَآۆُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَی الظُّلُمَاتِ أُوْلَئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ.
📜خدای یکتاست که جز او خدایی نیست، زنده و پاینده است، هرگز او را کسالت خواب فرا نگیرد تا چه رسد که به خواب رود ، اوست مالک آنچه در آسمانها و زمین است ، که را این جرأت است که در پیشگاه او به شفاعت برخیزد مگر به فرمان او؟ علم او محیط است به آنچه پیش نظر خلق آمده و آنچه سپس خواهد آمد و خلق به هیچ مرتبه از علم او احاطه نتوانند کرد مگر به آنچه او خواهد، قلمرو علمش از آسمانها و زمین فراتر، و نگهبانی زمین و آسمان بر او آسان و بی زحمت است، و او والا مرتبه و با عظمت است.
کار دین به اجبار نیست، تحقیقا راه هدایت و ضلالت بر همه کس روشن گردیده، پس هر که از راه کفر و سرکشی دیو رهزن برگردد و به راه ایمان به خدا گراید بی گمان به رشته محکم و استواری چنگ زده که هرگز نخواهد گسست، و خداوند (به هر چه خلق گویند و کنند) شنوا و داناست.
خدا یار اهل ایمان است که آنان را از تاریکیهای جهل بیرون آرد و به عالم نور برد، و آنان که راه کفر گزیدند یار ایشان شیاطین و دیوهایند که آنها را از عالم نور به تاریکیهای گمراهی در افکنند، این گروه اهل دوزخند و در آن همیشه خواهند بود.
📜آللاه {بیر آللاهدیر کی} اوندان باشقا بیر تانری یوخدور؛ دیریدیر و اؤز ذاتی ایله قائمدیر. او، نه پیلک وورار، نهده یوخلایار. گؤیلردهکیلر و یئردهکیلر هامیسی اونوندور. آللاهین ایذنی اولمادان اونون یانیندا کیم شفاعت ائدهبیلر؟ اونلارین اؤنلرینده و آرخالاریندا اولان هر بیر شئیی (کئچمیشی و گلهجکلرینی) بیلیر. اونلار، آللاهین علمیندن آللاهین اؤز ایستهدیگیندن آرتیق مقدار قاورایا (درک ائده) بیلمزلر. اونون کورسوسو (علم و قدرتی) گؤیلری و یئری اؤز احاطه سینه آلیبدیر؛ اونلاری (یئری و گؤیلری) محافظه ائتمک اونا چتین دئیلدیر. او چوخ اوجا و چوخ بؤیوکدور.
دینده زور یوخدور. آرتیق حق یول باطیلدن سئچیلیبدیر، هر کیم طاغوتو انکار ائدیب آللاها ایمان گتیرسه، او، قیریلماسی مومکون اولمایان لاپ محکم بیر ایپه ال آتمیش اولور. آللاه ائشیدن و بیلندیر.
آللاه، مؤمنلرین ولی سیدیر (دوستو و صاحب اختیاریدیر). اونلاری قارانلیقلاردان ایشیقلیغا چیخاریر. کافیرلرین ولی لری (دوستلاری) ایسه طاغوتدور کی، اونلاری ایشیقلیقدان قارانلیقلارا چکیرلر. اونلار جهنّم اهلیدیرلر و اورادا دائمی اولاراق قالاجاقلار.
🍃🌿☘ با ما همراه باشید در👇👇👇
🍃🔸 #صحیفه_عشق 🍃🔸
🍀🌾🔸 @sahyfeyheshgh ☘✨
در عوض دلایلتان را برای نخریدن بعضی چیزها توضیح دهید و اگر دیدید که برای هدیه خریدن و خوشحال کردن کودکتان پافشاری میکنند، صمیمانه به آنها بگویید که چه هدیههایی مناسب فرزندتان است.
وقتی خواسته کودکان معقول است
گاهی خواسته کودکان معقول است، اما والدین توان مالی برای برآوردن آن درخواست را ندارند؛ در چنین مواقعی بیشتر والدین سعی میكنند صورتمسئله را پاک کنند و خواسته فرزندشان را نامعقول و غیرموجه جلوه دهند. قیاسی در این زمینه میگوید: «این بدترین شیوه برخورد است و فرزند نیز این موضوع را متوجه میشود. در این حالت، باید به عدم توانایی خود اعتراف كنید و دلیل آن را نیز برای کودکتان توضیح دهید. وقتی پدر و مادر توانایی برآورده كردن نیاز فرزندان خود را ندارند، همدلی فرزندان با آنها بسیار مهم است. ممكن است وضعیت مالی خانواده مناسب نباشد، در این صورت باید فرزند را با این شرایط آشنا كرد و همراهیاش را به دست آورد. باید از کودک بخواهید كه باهم برای رسیدن به آن خواسته تلاش كنید. نباید خودتان را نسبت به خواسته فرزندتان بیتفاوت نشان دهید. اینكه فرزندتان احساس كند برای خواستههای او ارزش قائل هستید، در او آرامش و احساس اطمینان ایجاد میكند.»
قیاسی در ادامه میگوید: «اگر میخواهید کودک متوقعی نداشته باشید:
- بیش از اندازه اسباببازی و وسایل نخرید.
- به کودک یاد دهید که برای رسیدن به خواستهاش باید تلاش کند مثلاً باید پولهایش را جمع کند تا بتواند آن وسیله دلخواه را بخرد.
- بازیهای ساده و دستساز را جایگزین وسایل گرانقیمت کنید. کودکان تنوع را دوست دارند و شما هر چیزی که برایش بخرید بعد از یک مدتی عادی میشود اما اگر اسباببازیها را بسازید همیشه راه برای تغییر و ساخت اسباببازیهای جدید دارید.»
🍃🌿☘ با ما همراه باشید در👇👇👇
🍃🔸 #صحیفه_عشق 🍃🔸
🍀🌾🔸 @sahyfeyheshgh ☘✨