eitaa logo
سیری در صحیفه
1.4هزار دنبال‌کننده
6.1هزار عکس
3.8هزار ویدیو
75 فایل
درود برکسی که از سجده لذت میبرد و راه عاشقی میدانست.
مشاهده در ایتا
دانلود
📍رسیدگی به حوائج مردم برای آیت الله حق شناس بسیار مهم، بلکه مهمترین مشغوليت ایشان بود... 📍عبادات مستحب خودشان را برای کار مردم و حاجت آنان، تعطيل يا مختصر می کردند؛ 📍البته در حد مقدور اين‎گونه کارهای‎شان پنهان بود. 📍برای خانواده های زندانيان سياسیِ آن دوران، شبانه کمک می فرستادند. 🍃🌿☘ با ما همراه باشید در👇👇👇 🍃🔸 🍃🔸 🍀🌾🔸 @sahyfeyheshgh ☘✨
🌀 حـق فـرزند ◽️◽️◽️◽️◽️◽️◽️◽️◽️◽️◽️ 💎 پيامبر صلى‏ الله‏ عليه ‏و ‏آله : <<قالَ رَجُلٌ: يا رَسولَ اللّه‏ِ! ما حَقُّ ابنى هذا؟ قالَ: تُحسِنُ اسمَهُ وَ اَدَبَهُ وَ تَضَعُهُ مَوضِعا حَسَنا>> 🦋 مردى به رسول خدا صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله عرض كرد: 🦋 حق اين فرزند بر من چيست؟ 🦋 پيامبر فرمودند: 🌈 اسم خوب برايش انتخاب كنى، 🌈 به خوبى او را تربيت نمايى، 🌈 و به كارى مناسب و پسنديده بگمارى. ◽️◽️◽️◽️◽️◽️◽️◽️◽️◽️◽️ 📚وسایل الشیعه ج21 ، ص390 🍃🌿☘ با ما همراه باشید در👇👇👇 🍃🔸 🍃🔸 🍀🌾🔸 @sahyfeyheshgh ☘✨
🗓 یکشنبه ١ تیر ماه ١٣٩٩ 🔻 گزیده‌ای از کتاب ، تلخیص و تحریر کتاب علامه ملا احمد نراقی را در روزهای یکشنبه دنبال کنید: ▫️ گرچه همانگونه که گذشت، کمال آدمی به حاکمیت عقل او بر دیگر قواست و پستی او به تاخت و تاز شهوت، غضب و شیطنت در میدان زندگی، اما باید دانست که تعطیلی این قوا (شهوت، غضب و شیطنت) نیز مفید و مطلوب نیست، زیرا دوام و بقای بدن، بسته به فعالیت این قواست؛ از این رو عقل نیز به فعالیت محدود آنها حکم می کند. ▫️ پس صلاح حال انسان به این است که عقل بر قوای سه گانه دیگر مسلط باشد و آنها به دستور او عمل کنند و به رأی و نظر او گردن نهند، نه این که یک سره منکوب و سرکوب شوند. تعطیل کردن قوا، نه موافق با آموزه های قرآن است و نه مطابق با سیره اولیای خدا. 📚 نردبان سعادت، ص ۶١ (تلخیص و تحریر کتاب معراج‌السعادة) 🔻مناسبت‌ها: 🔹 درگذشت آیت‌الله آقا باقر بهبهانی؛ ١٢٠٥ق. 🔹 روز تبلیغ و اطلاع‌رسانی دینی (سالروز صدور فرمان حضرت امام خمینی قدس‌سره مبنی بر تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی؛ ۱۳۶۰ش) 🔹 روز اصناف 🍃🌿☘ با ما همراه باشید در👇👇👇 🍃🔸 🍃🔸 🍀🌾🔸 @sahyfeyheshgh ☘✨
🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ 👈حلم و کرامت مقام حسنی(ع) 💢حضرت‌ آیت‌الله صمدی آملی(حفظه‌الله): 🔹دو صفت بارز در امام مجتبی(ع) حلم_و_کرامت است. این دو  صفت موجب قوام_جامعه و استحکام_خانواده می‌گردد. اگر پدر و مادر متصف به دو صفت صبر و کرامت شوند قوام و استحکام خانواده محفوظ می‌ماند. حاکمان_اجتماع هم اگر دارای صبر و حلم و کرامت شوند راه تحمل شدائد و سختی‌ها و بخشش را در پیش می‌گیرند. 🍃🌿☘ با ما همراه باشید در👇👇👇 🍃🔸 🍃🔸 🍀🌾🔸 @sahyfeyheshgh ☘✨
امام علی علیه السلام : وَلَنْ يَسْبِقَكَ إِلَى رِزْقِكَ طَالِبٌ وَلَنْ يَغْلِبَكَ عَلَيْهِ غَالِبٌ، وَ لَنْ يُبْطِىءَ عَنْكَ مَا قَدْ قُدِّرَ لَكَ . (بدان) هيچ كس پيش از تو نمى تواند روزى تو را دريافت كند و يا آن را از دست تو بيرون ببرد و آنچه براى تو مقدر شده است بدون تأخير به تو مى رسد. نهج البلاغه ،حکمت 379 🍃🌷🍃 دریافت نمی کند کسی روزی تو را یا در آورد به زور از دست تو آن را روزی مقدر می رسد بـدون تأخیـر غصه روزی را هرگز نمی خوریـم ما به خاطر دنیا نفروشیم آخـرت خود قطعا خدا جبـران می کند بـرای ما أُولئـِكَ لَهــُمْ مَغْفــِرَةٌ وَ رِزْقٌ كَرِيــمٌ رزق آخرت کریمانه و وسیع تر ز دنیا 🍃🌿☘ با ما همراه باشید در👇👇👇 🍃🔸 🍃🔸 🍀🌾🔸 @sahyfeyheshgh ☘✨
بسم الله الرحمن الرحیم سوره مائده وَ تَرى‌ كَثِيراً مِنْهُمْ يُسارِعُونَ فِي الْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ وَ أَكْلِهِمُ السُّحْتَ لَبِئْسَ ما كانُوا يَعْمَلُونَ «62» و بسيارى از آنان (مدعيان ايمان) را مى‌بينى كه در گناه و ظلم و حرام‌خوارى شتاب مى‌كنند. به‌راستى چه زشت است آنچه انجام مى‌دهند. نکته ها در آيه‌ى گذشته، سخن از روحيّه‌ى كفر ونفاق اهل كتاب بود، در اينجا بيان فسادهاى اخلاقى و اجتماعى و اقتصادى آنان است. «سحت» در اصل به معناى جدا كردن پوست و نيز به معناى شدّت گرسنگى است، سپس به هر مال نامشروع به خصوص رشوه گفته شده است، زيرا اين گونه اموال، صفا و طراوت و بركت را از اجتماع انسانى مى‌برد. همان طور كه كندن پوستِ درخت باعث پژمردگى يا خشكيدن آن مى‌گردد. بنابراين «سحت» معناى وسيعى دارد و اگر در بعضى روايات مصداق خاصّى از آن ذكر شده، دليل اختصاص نيست. «1» پیام ها 1- در انتقاد از منحرفان، بايد انصاف داشت. «كَثِيراً مِنْهُمْ» (نه تمام آنها) 2- سيماى جامعه اسلامى، سبقت در خيرات است، «يُسارِعُونَ فِي الْخَيْراتِ» «2» ولى سيماى جامعه كفر و نفاق، سبقت در فساد است. «يُسارِعُونَ فِي الْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ» 3- بدتر از فساد اخلاقى «اثم» و فساد اجتماعى «عدوان» و فساد ادارى اقتصادى «سُحت»، عادت به فساد و سرعت در آن است. يُسارِعُونَ فِي الْإِثْمِ‌ ... ( «يُسارِعُونَ»، دلالت بر استمرار دارد) 4- چه بسا مدّعيان ايمان كه به گناه، تجاوز و حرام‌خوارى شتاب مى‌كنند. تَرى‌ ... يُسارِعُونَ‌ ... «1». تفسير نمونه. «2». مؤمنون، 61. جلد 2 - صفحه 328 5- بدتر از آلودگى به گناه، غرق شدن در گناه است. «فِي الْإِثْمِ» 6- با اينكه تجاوز و عدوان و حرام‌خوارى از نمونه‌هاى اثم و گناه است، ولى نام اين دو به خاطر اهميّت و خطر و يا به خاطر شيوع در ميان اهل كتاب، جداگانه آورده شده است. «يُسارِعُونَ فِي الْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ وَ أَكْلِهِمُ السُّحْتَ» 🍃🌿☘ با ما همراه باشید در👇👇👇 🍃🔸 🍃🔸 🍀🌾🔸 @sahyfeyheshgh ☘✨
✨✨✨✨✨🌷🍃 زیارت امام حسن و امام حسین علیهم السلام در روز دوشنبه السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ رَسُولِ رَبِّ الْعَالَمِينَ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ فَاطِمَةَ الزَّهْرَاءِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حَبِيبَ اللّهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا صِفْوَةَ اللّهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا أَمِينَ اللّهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللّهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا نُورَ اللّهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا صِرَاطَ اللّهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا بَيَانَ حُكْمِ اللّهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا نَاصِرَ دِينِ اللّهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا السَّيِّدُ الزَّكِيُّ السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْبَرُّ الْوَفِيُّ، السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْقَائِمُ الْأَمِينُ، السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْعَالِمُ بِالتَّأْوِيلِ، السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْهَادِي الْمَهْدِيُّ، السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الطَّاهِرُ الزَّكِيُّ، السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا التَّقِيُّ النَّقِيُّ، السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْحَقُّ الْحَقِيقُ، السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الشَّهِيدُ الصِّدِّيقُ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا أَبَا مُحَمَّدٍ الْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ وَ رَحْمَةُ اللّهِ وَ بَرَكَاتُهُ. 🍃🌷✨✨✨✨✨✨✨✨✨ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ رَسُولِ اللّهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ سَيِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ، أَشْهَدُ أَنَّكَ أَقَمْتَ الصَّلاةَ وَ آتَيْتَ الزَّكَاةَ، وَ أَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَيْتَ عَنِ الْمُنْكَرِ، وَ عَبَدْتَ اللّهَ مُخْلِصاً، وَ جَاهَدْتَ فِي اللّهِ حَقَّ جِهَادِهِ حَتَّى أَتَاكَ الْيَقِينُ، فَعَلَيْكَ السَّلامُ مِنِّي مَا بَقِيتُ وَ بَقِيَ اللَّيْلُ وَ النَّهَارُ، وَ عَلَى آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ، أَنَا يَا مَوْلايَ مَوْلًى لَكَ وَ لِآلِ بَيْتِكَ، سِلْمٌ لِمَنْ سَالَمَكُمْ، وَ حَرْبٌ لِمَنْ حَارَبَكُمْ، مُؤْمِنٌ بِسِرِّكُمْ وَ جَهْرِكُمْ وَ ظَاهِرِكُمْ وَ بَاطِنِكُمْ، لَعَنَ اللّهُ أَعْدَاءَكُمْ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ، وَ أَنَا أَبْرَأُ إِلَى اللّهِ تَعَالَى مِنْهُمْ، يَا مَوْلايَ يَا أَبَا مُحَمَّدٍ، يَا مَوْلايَ يَا أَبَا عَبْدِ اللّهِ، هَذَا يَوْمُ الْإِثْنَيْنِ وَ هُوَ يَوْمُكُمَا وَ بِاسْمِكُمَا، وَ أَنَا فِيهِ ضَيْفُكُمَا فَأَضِيفَانِي وَ أَحْسِنَا ضِيَافَتِي، فَنِعْمَ مَنِ اسْتُضِيفَ بِهِ أَنْتُمَا، وَ أَنَا فِيهِ مِنْ جِوَارِكُمَا فَأَجِيرَانِي، فَإِنَّكُمَا مَأْمُورَانِ بِالضِّيَافَةِ وَ الْإِجَارَةِ، فَصَلَّى اللّهُ عَلَيْكُمَا وَ آلِكُمَا الطَّيِّبِينَ. ✨✨✨✨✨✨✨✨✨🌷🍃 اَللّهُمَ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وال مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ 🍃🌷✨✨✨✨✨✨✨✨✨ 🍃🌿☘ با ما همراه باشید در👇👇👇 🍃🔸 🍃🔸 🍀🌾🔸 @sahyfeyheshgh ☘✨
〰〰🇮🇷🌷🍃 استاد قرائتی حفظه الله : سوره معارج إِنَّ الْإِنْسانَ خُلِقَ هَلُوعاً «19» إِذا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعاً «20» وَ إِذا مَسَّهُ الْخَيْرُ مَنُوعاً «21» إِلَّا الْمُصَلِّينَ «22» الَّذِينَ هُمْ عَلى‌ صَلاتِهِمْ دائِمُونَ «23» همانا انسان، بى‌تاب و حريص آفريده شده است. هرگاه بدى به او رسد، نالان است. و هرگاه خيرى به او رسد، بخيل است. مگر نمازگزاران. آنان كه بر نمازشان مداومت دارند. 🍃🌷نکته ها : «هلوع» به معناى انسان بى‌صبر و حريص است. سؤال: خداوند در برخى آيات، آفرينش انسان را بهترين: «خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ» و خود را بهترين خالق برشمرده است: «أَحْسَنُ الْخالِقِينَ» امّا در اين آيات، تصريح شده كه انسان، حريص و بخيل آفريده شده است. اين دو چگونه با يكديگر قابل جمع است؟ پاسخ: در آفرينش انسان، امور متضادّ قرار داده شده و اين رمز تكامل است. نفس، انسان را به بدى سوق مى‌دهد: «إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ» ولى عقل، انسان را از آن باز مى‌دارد: «نَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوى‌» و رشد انسان در انتخاب ميان اين تقابل‌هاست كه به تربيت و تزكيه انسان مى‌انجامد. بر اساس روايات، بهترين عمل آن است كه تداوم داشته باشد. «الَّذِينَ هُمْ عَلى‌ صَلاتِهِمْ دائِمُونَ» روايات زيادى در مورد حرص وارد شده‌ كه به برخى از آنها اشاره مى‌كنيم: «الحرص لا يزيد فى الرزق» حرص، رزق را زياد نمى‌كند. من كثر حرصه ... ذل قدره‌كسى كه حرصش بيشتر باشد، خوار و ذليل مى‌شود. «رب حريص قتله حرصه» چه بسا انسان حريص كه حرصش او را بكشد. «ليس لحريص غناء» حريص، هرگز بى نياز نمى‌شود. «الحرص يرزى بالمروة» حريص، مروّت و جوانمردى خود را از دست مى‌دهد. «الحرص مطية التعب» حرص، بستر رنج‌هاست. «لا حياء لحريص» حريص، به خاطر رسيدن به مال، عفّت و حيا را كنار بگذارد. «الحريص الاسير» حريص، اسير است. «الحرص علامة الفقر» حرص، نشانه فقر است. «الحرص يفسد الايقان» حرص، يقين به مقدّرات الهى را فاسد مى‌كند. «الحرص موقع فى كثير العيوب» حرص، انسان را در عيوب بسيارى قرار مى‌دهد. «لا يلقى الحريص مستريحا» انسان حريص، آسايش و راحتى ندارد. 🍃🌷پیام ها : 1- نشانه حريص بودن دو چيز است: جَزَع به هنگام سختى و بُخل به هنگام كاميابى. «هَلُوعاً إِذا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعاً وَ إِذا مَسَّهُ الْخَيْرُ مَنُوعاً» 2- ريشه بسيارى از ناهنجارى‌ها، حرص و بخل است. جَزُوعاً ... مَنُوعاً 3- انسان بسيار كم ظرفيّت است، با تماس با سختى فرياد مى‌زند و بخل مى‌ورزد. مَسَّهُ‌ ... مَسَّهُ‌ 4- راه نجات از اخلاق ناپسند، مداومت به نماز است. خُلِقَ هَلُوعاً ... إِلَّا الْمُصَلِّينَ‌ 5- طبع مادّى انسان به سوى حرص و بخل ميل دارد و نماز و ياد خدا آن را مهار مى‌كند. إِنَّ الْإِنْسانَ خُلِقَ هَلُوعاً ... إِلَّا .... 6- انسان بدون نماز مضطرب است. جَزُوعاً ... مَنُوعاً ... إِلَّا الْمُصَلِّينَ‌ 7- آثار نماز در گرو مداومت بر آن است. «الَّذِينَ هُمْ عَلى‌ صَلاتِهِمْ دائِمُونَ» 🍃🌷🇮🇷〰〰〰〰〰〰〰 🍃🌿☘ با ما همراه باشید در👇👇👇 🍃🔸 🍃🔸 🍀🌾🔸 @sahyfeyheshgh ☘✨
امام صادق علیه السلام : فَإِنَّ عَظِیمَ الْأَجْرِ لَمِنْ عَظِیمِ الْبَلَاءِ وَ مَا أَحَبَّ اللَّهُ قَوْماً إِلَّا ابْتَلَاهُمْ ؛ پاداش بزرگ، در مقابل گرفتاری بزرگ می باشد، و خداوند هر گاه قومی را دوست بدارد، آنها را مبتلا می کند. کافی، ج2، ص109 🍃🌷🍃 پاداش بزرگ خـدا با بزرگترین گرفتاریها گرفتار کند قومی که دوست دارد آنها را راه صبوری مداومت بر نماز است ، زیرا اگر صبوری نباشد، إِذا مَسَّهُ الشـَّرُّجَزُوعاً 🍃🌿☘ با ما همراه باشید در👇👇👇 🍃🔸 🍃🔸 🍀🌾🔸 @sahyfeyheshgh ☘✨
❤️ محبـت مـرد به همســر 🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀 📍امام صادق علیه السلام : <<الْعَبْدُ كُلَّمَا ازْدَادَ لِلنِّسَاءِ حُبّاً ازْدَادَ فِي الْإِيمَانِ فَضْلًا>> 🌹 هر چه محبت مرد بر زن بیشتر گردد، 🍃بر فضیلت ایمانش افزوده می‏شود. 🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀 📌من لایحضره الفقیه ج 3 ، ص 384 ، 🍃🌿☘ با ما همراه باشید در👇👇👇 🍃🔸 🍃🔸 🍀🌾🔸 @sahyfeyheshgh ☘✨
✅هیچ تغییری ایجاد نمی شود ، مگر اینکه خودت تغییر کنی 🍃🌿☘ با ما همراه باشید در👇👇👇 🍃🔸 🍃🔸 🍀🌾🔸 @sahyfeyheshgh ☘✨
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 💫 امام صادق عليه ‏السلام : <<مَنْ نَظَرَ إِلَى أَبَوَيْهِ نَظَرَ مَاقِتٍ وَ هُمَا ظَالِمَانِ لَهُ لَمْ يَقْبَلِ اللَّهُ لَهُ صَلَاةً>> 🌟 هر که به پدر و مادر خود - اگر چه به وی ستم کرده باشند - با نگاه غضب آلود بنگرد، خداوند نمازش را نمی پذیرد. 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 📚 کافی(ط-الاسلامیه) ج2 🍃🌿☘ با ما همراه باشید در👇👇👇 🍃🔸 🍃🔸 🍀🌾🔸 @sahyfeyheshgh ☘✨