🍀🌟🍀🌟🍀
✅پرسش:
چرا با اينکه بالاي سيصد ايه در شان حضرت علي علیه السلام نازل شده است اما نام مبارک ایشان در قرآن نيامده است؟
🌺پاسخ:
اين که چرا به طور صريح نام اهل بيت عليهم السلام در قرآن نيامده است، لااقل دو جواب مىتواند داد:
📌 اوّلا: بناى قرآن براين است که مسائل را به صورت کلى، و به شکل اصل و قاعده بيان کند، نه اين که جزئيات و ريز مسايل را تشريح نمايد. چنان که در موارد بسيارى روش قرآن اين چنين بوده است.
☘️از اين رو امام صادق (علیه السلام) هنگامى که از ايشان سؤال مىشود: چرا نام امامان (علیهم السلام) در قرآن نيامده مىفرمايد: همچنان که خدا نماز و زکات و حج را به شکل اصل و قانون کلى نازل فرمود و جزئيات آن را تشريح نکرد، بلکه پيامبر اکرم (صلی الله علیه و اله و سلم) خود نحوه ي انجام و احکام جزئى آنها را بيان فرمود، در مورد ولايت هم، پيامبر خود به خلافت حضرت على (علیه السلام) و اهل بيتش تصريح نمود، بدون اين که در قرآن نيازى به ذکر نام تک تک ائمه (علیهم السلام) باشد.
📌ثانيا: در مثل چنين مسألهاى، که احتمال مخالفت زياد است، مصلحت در آن است که قرآن به صورت غير صريح و با اشاره و کنايه مطلب را بيان نمايد؛ زيرا احتمال دارد که دامنه ي مخالفت با مسأله ي امامت ائمه (علیهم السلام)، به مخالفت با قرآن و اصل دين کشيده شود، که مسلما اين به صلاح مسلمانان نخواهد بود؛
✍️ يعنى چه بسا مخالفين با ولايت حضرت على (علیه السلام) به جهت مخالفت با آن حضرت - اگر آيهاى به طور صريح ولايت آن حضرت را بيان مىفرمود - آن آيه را تحريف يا تبديل يا حذف نمايند، و آن گاه ارزش اسلام به عنوان دين خاتم و قرآن به منزله ي يک کتاب آسمانى جاودان، هتک مىگرديد.
🌿افزون بر اين بايد توجه داشت اگر خداوند در قرآن مىفرمايد: "ما قرآن را نازل کرديم و خود حافظ آن هستيم" يکى از راههاى حفظ قرآن به اين است که انگيزههاى مخالفت و تحريف را به صورت طبيعى از ميان بردارد.
👈لذا در قرآن اوّلاً به ولايت ايشان به طور صريح و با ذکر نام پرداخته نشده است، ثانيا: آيات مربوط به ولايت حضرت على (علیه السلام) و نيز آيه ي تبليغ که مربوط به ابلاغ رسمى ولايت حضرت على (علیه السلام) است و نيز آيه ي تطهير که راجع به عصمت اهل بيت(علیهم السلام) است، در لابلاى آياتى که در ظاهر هيچ ارتباطى با بحث مورد نظر ندارند، گنجانده شده است، تا حتى المقدور انگيزههاى تحريف و تبديل فروکش نمايد و قرآن در طول تاريخ از هر گونه تعرض مصون و محفوظ باشد.
✨در ضمن گرچه نام ائمه ي اطهار (علیهم السلام) در قرآن به طور صريح نيامده است، لکن در کلام پيامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) به طور صريح نام ائمه ي معصومين(علیهم السلام) و مخصوصاً على بن ابى طالب (علیه السلام) ذکر شده است که مصداق روشن آن حديث غدير است که به منزلهى اعلام رسمى خلافت اميرالمؤمنين على (علیه السلام) مىباشد.
👈حديث غدير از جهت سند متواتر و از جهت دلالت شواهد روشنى بر امامت حضرت على (علیه السلام) دارد.
✅چرا باید نماز را به زبان عربی بخوانیم؟
✍برای روشن شدن پاسخ، ابتدا باید منظور از سؤال روشن شود؛ اگر منظور این است که به جای عربی زبان دیگری جایگزین شود، این سؤال برای افراد بیگانه ی از آن زبان نیز مطرح است و اگر منظور این است که چرا باید نماز را فقط به زبان عربی بخوانیم و هر کسی نمی تواند به زبان مادری و محلی خود نماز بخواند، باید به نکات زیر توجه داشت:
🔸نکته اول: می توان گفت عمده ترین دلیل در خواندن نماز به زبان عربی، پس از آن که نماز، سنت پیامبر است و عبادات توقیفی(به جا آوردن آنها باید به همان شکلی باشد که خداوند تعیین فرموده است.) هستند، حفظ و بقای نماز در طول قرون و اعصار است که بدون کم و کاست برای همیشه باقی بماند و اگر هر کسی به زبان محلی و مادری خود آن را تلفظ می نمود احتمال کم و زیاد شدن الفاظ، تحریف و آمیخته شدن به خرافات و مطالب بی اساس منتفی نبود و چه بسا این تغییرات، به دیگر واجبات و ارکان نماز نیز سرایت می کرد و شاید کم کم اصل نماز از اهمیت افتاده و کاملاً به فراموشی سپرده می شد.
بدیهی است برای اینکه هر چیزی برای همیشه و در طول تاریخ بماند باید دارای معیار و مقیاسی غیرقابل تغییر باشد، نظیر اینکه در مورد اندازه، میلی متر، سانتی متر و یا متر و در مورد وزن، گرم، کیلو و... را به عنوان معیار و میزان غیرقابل تغییر قرار داده اند، هم چنین در مورد نماز، اموری را که به نام واجبات و ارکان است به عنوان معیار و ملاک قرار داده اند که یکی از آنها لزوم عربی بودن اذکار واجب آن است.
🔸نکته دوم: اسلام یک دین جهانى است و مىخواهد همه ی مسلمانان را در یک جبهه و صف واحد قرار دهد. تشکیل چنین جمعیتى بدون زبان واحدى که همه با هم تفاهم کنند، امکانپذیر نیست و زبان عربى که به اعتراف اهل فن، از جامعترین زبانهای دنیاست، مىتواند به عنوان یک زبان بین المللى و زبان نماز تمام مسلمانان، رمز وحدت و نشانه یگانگى مسلمانان باشد؛ این اصل در سایر دستورات اسلامى، همچون به سوى قبله واحد نماز خواندن و... نیز تجلى پیدا کرده است.
🔸نکته سوم: ممکن است به ذهن کسی برسد که وادار کردن مردمی غیر مسلط بر زبان عربی به خواندن نماز به زبان عربی، نوعی ایجاد مشقت برای آنها و اجحاف و ستم در حق آنهاست. در جواب می توان گفت برای مردمی که برای رفع حوائج روزمره ی خود، ده ها و بلکه صدها اصطلاح و واژههای بیگانه را به راحتی یاد گرفته و به کار می برند، یاد گرفتن کلمات نماز که مجموع کلمات واجب آن (با حذف کلمات تکراری) حدود 20 کلمه می باشد، کار مشکلی نیست و از طرف دیگر ، معنای ظاهری و سطحی کلمات نماز بسیار ساده و آسان است و همه مردم به راحتی می توانند معنای سطحی و ظاهری بسم الله الرحمن الرحیم و... را یاد بگیرند؛ هر چند این کلمات دارای معانی عمیق و گسترده نیز هست.
🔸نکته چهارم: از نظر زبان شناسان، زبان عربی از کاملترین زبان های دنیا است که به خوبی می تواند مفاهیم و مطالب گسترده و عمیق را در قالب های زیبا و کوتاه بیان کند.[1]
نکته پنجم: عربى بودن الفاظ و اذکار در هر حکم و عبادتى شرط لازم نیست.همان طوری که بنابر نظر بعضى از علما، عربى بودن صیغه عقد ازدواج ضرورتى ندارد[2] و بعضى از علما همچون امام خمینى (قدس سره) در این باره مىفرماید: اگر مکلف خودش نمىتواند صیغه را به عربى بخواند، حتى در صورتى که بتواند وکیل بگیرد جواز عقد به غیر عربى خالى از قوت نیست.[3] هم چنین لازم نیست دعاها نیز حتماً به عربى خوانده شوند و انسان در غیر از حالت نماز می تواند با خداوند به هر زبانی صحبت و با او راز و نیاز کند و به فتوای اکثر مراجع، در نماز نیز در غیر از اذکار واجب و خصوصاً در قنوت، می تواند به زبان غیر عربی دعا کند.[4] البته آنچه گفته شد به معناى بى توجهى مسلمانان به معانى اذکار در نماز و... نیست؛ بلکه بر هر مسلمان لازم است که با معناى نماز و دعاها آشنا گردد تا بفهمد با خداى خود چه مىگوید ، و در این صورت است که اعمال او خشک و بىروح تلقى نشده و سکوى پرواز او به سوى ابدیت خواهند گشت.
📚پی نوشت ها
[1]. المیزان، ج 4، ص 160؛ تفسیر نمونه، ج 9، ص 300 و ج 13، ص 311.
[2] معلقات آیت الله گرامى، ج 4، ص 645.
[3] عروة الوثقى، ج2، حاشیهى ص 645.
[4]. توضیح المسائل مراجع، ج 1، ص 62.
#احکام_شرعی #پاسخ به #شبهات
🌹الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم
✅پس از دعوت کوفیان از امام حسین(علیه السلام) و ارسال نامه هاى بى شمار براى ایشان و درخواست از آن حضرت(ع) جهت رفتن به کوفه و بر عهده گرفتن رهبرى قیام بر ضد یزید بن معاویه، آن حضرت(ع)، مسلم بن عقیل را با نامه اى به سوى کوفیان اعزام کرد.
طبق آنچه گفته شد، مسلم بن عقیل در پانزدهم ماه مبارک رمضان سال ۶۰ قمرى از مکه معظمه خارج گردید و به سوى کوفه حرکت کرد و در روز پنجم شوال همان سال وارد شهر عظیم کوفه گردید.
مسلم ابتدا در خانه مختار بن ابى عبیده ثقفى، که از شیعیان مبارز و از مخالفان سرسخت بنى امیه بود، سکونت گزید.
شیخ مفید می نویسد :
📋《أَقْبَلَتِ اَلشِّيعَةُ تَخْتَلِفُ إِلَيْهِ فَكُلَّمَا اِجْتَمَعَ إِلَيْهِ مِنْهُمْ جَمَاعَةٌ قَرَأَ عَلَيْهِمْ كِتَابَ اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ(عَلَيْهِ السَّلاَمُ) وَ هُمْ يَبْكُونَ وَ بَايَعَهُ اَلنَّاسُ حَتَّى بَايَعَهُ مِنْهُمْ ثَمَانِيَةَ عَشَرَ أَلْفاً فَكَتَبَ مُسْلِمٌ رَحِمَهُ اَللَّهُ إِلَى اَلْحُسَيْنِ(عَلَيْهِ السَّلاَمُ) يُخْبِرُهُ بِبَيْعَةِ ثَمَانِيَةَ عَشَرَ أَلْفاً وَ يَأْمُرُهُ بِالْقُدُومِ وَ جَعَلَتِ اَلشِّيعَةُ تَخْتَلِفُ إِلَى مُسْلِمِ بْنِ عَقِيلٍ حَتَّى عُلِمَ مَكَانُهُ》
♦️شیعیان مخلص و انقلابیون کوفه كه از حضور مسلم بن عقیل، به عنوان نماینده و سفیر امام حسین(علیه السلام) در این شهر آگاه شدند، دسته دسته به سوى مسلم شتافتند و به او خیر مقدم گفتند.
هنگامى که گروهى از آنان در حضور مسلم اجتماع مى کردند، او نامه امام حسین(علیه السلام) را براى آنان مى خواند و مردم به خوبى گوش فرا داده و از شوق دیدار قریب الوقوع آن حضرت(ع)، گریه مى کردند.
پس از آمادگى نسبى مردم، مسلم بن عقیل از آنان براى امام حسین(علیه السلام) بیعت گرفت و تعداد هیجده هزار تن از انقلابیون کوفه، در نخستین روزهاى ورود مسلم، با وى بیعت کردند. مسلم بن عقیل نامه اى به محضر امام حسین(علیه السلام) نوشت و آن حضرت(ع) را از وضعیت کوفه و بیعت مردم با ایشان، با خبر گردانید و از امام حسین(علیه السلام) درخواست نمود، که به سوى کوفه حرکت کند، تا شخصاً رهبرى مردم را بر عهده گیرد.
در این مدت شيعيان کوفه از همه طرف به سوى مسلم مىشتافتند تا اقامتگاه او مشهود همگان گرديد.(۱)
📚منبع :
۱)الارشاد شیخ مفید، ج۲، ص۳۹
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تخریب_بقیع
از صفای ضریح دم نزنید
حرفی از بیرق و علم نزنید
گریههای بلند ممنوع است
روضه که هیچ، سینه هم نزنید
کربلا رفتهها کنار بقیع
حرفی از صحن و از حرم نزنید
زائری خستهام نگهبانان
به خدا زود میروم، نزنید
زائری داد زد که نامردان
تازیانه به مادرم نزنید
غربت ما بدون خاتمه است
مادر ما همیشه فاطمه است
کاش درهای صحن وا بشود
شوق در سینهها به پا بشود
کاش با دست حضرت مهدی
این حرم نیز با صفا بشود
کاش با نغمۀ حسین حسین
این حرم مثل کربلا بشود
در کنار مزار امبنین
طرحی ازعلقمه بنا بشود
پس بسازیم پنجره فولاد
هر قدر عقده هست وا بشود
چارتا گنبد طلایی رنگ
چارتا مشهد الرضا بشود
این بقیعی که این چنین خاکی است
رشک پروانههای افلاکی است
در هوایش ستاره میسوزد
سینه با هر نظاره میسوزد
هشت شوال آسمان لرزید
دید صحن و مناره میسوزد
بارگاه بقیع ویران شد
دل بی راه و چاره می سوزد
این حرم مثل چادر زهراست
که در اینجا دوباره میسوزد
این حرم مثل خیمۀ زینب
که در اوج شراره میسوزد
سالها بعد قدری آن سوتر
چند قرآن پاره میسوزد
#مجید_تال
#السلامعلیکیاصاحبالزمان
#المستغاثبکیاصاحبالزمان
اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ
صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة
وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً
ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ
أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا
#اللهم_عجل_لمولانا_الفرج
سلامتیوتعجیلدرأمرفرجمولانا
حضرتبقيةاللهالاعظم
روحیوأرواحالعالمینلتراب مقدمه الفداء
صلوات
🔸 یک آیه، یک نکته 6️⃣
✳️ دعا، وسیله ای برای تضرع و تواضع و خروج از انانیت
هر چه انسان بزرگتر بود و قدرت بیشتری داشت، انانیّت در او فساد بیشتری به وجود می آورد. اما اگر کوچک بود، انانیّت فقط به ضرر خود اوست و فساد کمتری برای دیگران دارد. خاصیت دعا این است که نفسانیتها را می شکند. لذاست که گفتهاند: «حتی چیزهای کوچکت را هم از خدا بخواه تا بفهمی که حقیری. بدانی که گاهی اوقات، یک پشه یا مگس، انسان را از کار میاندازد، و آسایشِ وی را میگیرد: «و ان یسلبهم الذّباب شیئاً لایستنقذوه منه ضعف الطالب و المطلوب». این است که دعا برای تضرّع پیش خداست؛ برای عرض حاجت پیش خداست؛ برای تواضع و برای بیرون آمدن از پوسته دروغین استکبار و استعلاست. خدای متعال، گاهی برای من و شما مشکلاتی به وجود میآورد، تا وادار به تضرّع و توجّه و خشوعمان کند. همان طور که در آیات کریمه قرآن می فرماید: «و لقد ارسلنا الی امم من قبلک فاخذناهم بالبأسا و الضّراء لعلهم یتضرّعون. فلولا اذ جائهم بأسنا تضرّعوا و لکن قست قلوبهم و زیّن لهم الشّیطان ما کانوا یعملون». این تضرّع، نه برای خاطر خدا، که به خاطر خود ماست. خدا احتیاجی به تضرّع من و شما ندارد:
تیشه زان بر هر رگ و بندم زنند
تا که با مهر تو پیوندم زنند
این حالت تضرّع است که دل را از عشق خدا پر می کند؛ انسان را با خدا آشنا می کند؛ انسان را از خودبینی و خودنگری فسادانگیز، تهی می کند و او را از نور مقدس پروردگار و لطف الهی، سرشار می سازد. قدر این را بدانید که از همه چیز بالاتر است.
◀️ بیانات رهبر معظم انقلاب در خطبه های نماز جمعه، 1373/11/28
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#برش_یک_دقیقهای #گناه
🎥 چگونه حمایت، محبت و کرامت الهی را جلب کنیم؟
🎙 حجتالاسلام والمسلمین ناصری
⏱ یک دقیقه
❖ تاریخ زیارت قبور در اسلام
❓آیا پیامبر اسلام(ص) به زیارت قبور میرفت؟ آیا رهنمودی از ایشان در این باره وارد شده؟
● بقیع از پیش از اسلام به ناحیۀ وسیعی در حومۀ شهر مدینه(یثرب) گفته میشد و از همان زمان بخشی از آن قبرستان این شهر شده بود چون زمین این منطقه بعلت ارتفاع و دور بودنش از آب برای کشاورزی چندان مساعد نبود و بطور طبیعی در هر شهر و روستایی چنین زمینهایی معمولاً به محل دفن اموات اختصاص داده میشود.1️⃣
بنابراین افراد مدفون در بقیع تا اویل ورود پیامبر(ص) به مدینه و پیش از آنکه کسی از مسلمانان در آنجا دفن شود مشرک از دنیا رفته بودند و قبرستان مشرکانِ سابق بود.
و از طرفی زیارت قبور در حقیقت طلب رحمت و آمرزش برای صاحب قبر است.
لذا بنا بر اصل تبرّی و وجوب بیزاری از معاندان و دشمنان خدا که خود نشانگر دوستی یا دشمنی با خداست، پیامبر(ص) مسلمانان را از زیارت قبور نهی فرمود؛ قبوری که تا آن مقطع زمانی قبور مشرکان بود.
روشن است که مسلمانانِ مدفون در بقیع مشمول این نهی نمیشوند. اما در طی چند سال و افزوده شدن مسلمان مدفون در بقیع کم کم روشن شد که برخی این تفاوت را لحاظ نمیکنند. لذا این بار پیامبر(ص) در ضمن سخنانی تأکید نمود که:
«إني كنتُ نَهَيتُكم عن زيارة القبور فزَوِّرُوها فإنها تُذَكِّرُكُمُ الآخرةَ»2️⃣
«من پیش از این شما را از زیارت قبور نهی کرده بودم، اکنون به زیارت قبور مردگان بروید که این کار آخرت را یادآوریتان میکند».
این حدیث در صِحاح ستّة (شش منبع حدیثی اولیۀ اهل سنت) با سندهای متعددی از راویان مورد اطمینانشان نقل شده است. و حتی تعداد مراتب تکرار این حدیث در منابع اولیۀ اهل سنت بیشتر از ذکر آن در منابع شیعه است.
و قابل توجه است که وهابیها در احکام شرعی تابع فقه حنبلی اند، و این حدیث از میان صحیح بخاری و صحیح مسلم و سایر صحاح ستة، بیش از همه در کتاب حدیثیِ امام مذهبشان أحمد بن حنبل آمده و تنها در این کتاب دست کم نُه بار نقل شده است3️⃣.
🔷 سیرۀ عملی پیامبر اسلام(ص) در زیارت قبور:
از لحاظ سیرۀ عملی نیز خود پیامبر اعظم(ص) و دخترشان حضرت زهرا(س) برای زیارت قبور شهدای اُحد بخصوص حضرت حمزه سیدالشهداء(ع) به مزار شهدای اُحد میرفتند.
پیامبر گاهی هر هفته، گاه بیش از یکبار در هفته و گاه دو هفته یکبار به زیارت شهدای اُحد میرفت و حضرت زهرا(س) حداقل هفتهای یکبار این زیارت را انجام میداد.
✅ رسالت دین و حکمت زیارت قبور:
رسالت دین این نیست که انسان را بسوی دنیا بخواند؛ برای تأمین نیازهای جسمی و مادی انسان غرایز نهفته در او و قابلیت تجربهاندوزی و نیروی تفکّرش کفایت میکند.
دین آمده است تا انسان را از خسارت در سرای ابدی نجات دهد و آن سوی دنیا را آباد کند؛ رسالت دین توجه دادن به آخرت است و از هر فرصتی برای این توجه دادن استفاده میکند.
و در مسألۀ زیارت قبور هم فرمایش پیامبر(ص) بر اساس همین حکمت و در راستای همین رسالت است.
📓 مجموعۀ مصاحبهها: ٨٤٧ - ٨٥٥.
ــــــــــــــــــــ
1️⃣ بقیع در لغت از بُقعة(قطعهای از زمین) گرفته شده و به زمین گستردهای گفته میشود که گونههای متنوعی از درختان در آن روییده باشد. بقیع الخَبْجَبَة، بقيع الخضمات، بقیع الخیل و بقیع الزبیر از جملۀ این بُقعهها در شهر یثرب(مدینةالنبی) بوده است. و مشهورترین آنها «بقیعُ الغَرْقَد» بود که چون پیشترها اغلب پوشیده از درخت غرقد(عوسج، خارسنجان) بوده است به این نام معروف شده بود گرچه به مرور زمان درختانش خشکیده و از بین رفته بود و تنها نامش مانده بود.
2️⃣ و 3️⃣: مُسند أحمد بن حنبل ١: ١٤٥ و ٤٥٢؛
همان ٣: ٣٨؛
همان ٥: ٣٥٠، ٣٥٥ (به دو سند در این صفحه)، ٣٥٦، ٣٥٧، ٣٦١.
🔰🔰مطالب آموزشی در مورد استخاره
💠 حکم شرعی استخاره☝️
💫🌺💫🌺💫🌺💫🌺💫🌺💫
🔰گروه استخاره در پیام رسان ایتا
🆔http://eitaa.com/joinchat/1398734862Cc5a65ab821
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #نماوا | پیشچشمم، نهضریح، نهرواق
🎙 بانوای: #حاجمیثممطیعی
🏴 به مناسبت تخریب قبور ائمه بقیع
🍀🌟🍀🌟🍀
✅پرسش:
آيا قرآن و ديگر ادعيه ها رو بهتر است به صورت عربي خوند يا معناي فارسي آن را...؟ چون من شخصا اگر پارسي بخوانم منظور را بهتر متوجه ميشوم
🌺پاسخ:
بهترين راه براي کسب فضيلت کامل خواندن هر دو است. هم عربي و هم ترجمه فارسي چرا که خود عربي ثواب مخصوص و زيادي دارد.
✍️آنچه در فضيلت قرائت قرآن هم بيان شده خواندن متن عربي آن است.
#قرآنی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️آیا حدیث صحیحی در باره مهدویت وجود دارد؟🧐
...
🔺تصویر آخرین ضریح امامان بقیع (ع) که بعد از انهدام بقاع متبرکه، مفقود گشت.
✔️ وهابیون ضریح فولادیی را هم که ایرانی ها در اصفهان ساخته و بر مزار امامان بقیع نصب شده بود٬ کندند و به غارت بردند!!
✔️ گفتنی است قبرستان بقیع بارها مورد تعرض سعودیها و وهابیون قرار گرفت و خسارات فراوانی بر پیکر آن وارد گردید که در این میان٬ دو بار به طور کلی تخریب شد🔻
👈 یکبار در سال ۱۸۰۶ میلادی و یکبار در سال ۱۹۲۶ میلادی
🔰🔰همزاد🔰🔰
❓❓با سلام
در سايت ها مطالبي راجع به همزادها و وتسخير آنها و قدرتشان هست
مي خواستم در مورد همزاد نظر شما را بدانم
آيا وجود دارند؟
آيا ميشه تسخيرشان كرد؟
🔰🔰پاسخ
با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس
✅چيزي به نام همزاد يا موجود ديگري شبيه انسان كه هميشه همراه او است، وجود ندارد و در نصوص ديني هم از آن خبري نيست. البته برخي كلمه همزاد را در مورد«جن» به كار مي برند. اين استعمال هر چند درست نيست؛ ولي جن وجود واقعي دارد. قرآن مجيد با صراحت تمام به وجود آن گواهي مي دهند و حتي يك سوره به نام اين موجود نام گذاري شده است.(1)
✅به طور كلي وجود همزاد يا تفكراتي از اين دست، نه با تعاليم ديني مطابقت دارد و نه عقل آن را مي پذيرد؛ تصور اينكه همراه با هر انسان موجود ديگري همشكل و همانند او نيز به وجود مي آيد، بسيار نامعقول است، زيرا در اين صورت لازم است اكثر افراد در طول زندگي با نظاير خود يا دوستان وبستگان شان مواجه شوند، در حالي كه اين گونه نيست. اصولا وجود چنين موجودي در ساختار هدفمند عالم تعريف روشن و هدف معين و درستي ندارد. البته اگر منظور از همزاد به خدمت در آوردن اجنه باشد اين امكان وجود دارد. اما بايد توجه داشت كه اكثريت قريب به اتفاق افرادي كه چنين ادعاهايي مي كنند، افرادي شياد و دروغگو هستند.
اما چنان كه گفتيم جن موجودي حقيقي است و هرچند به طور طبيعي ارتباطي بين انسان و جن وجود ندارد، اما در شرائطي خاص انسان مي تواند و قدرت اين را دارد كه او را به تسخير خود درآورد و از قدرت هاي آنها استفاده نمايد، چنان كه در قرآن تسخير اجنه در مورد حضرت سليمان آمده (2) و از بعضي از روايات استفاده مي شود كه بعضي از افراد هم قدرت اين كار را دارند.(3) اما اين كه اين عمل براي همه افراد ممكن و جايز باشد از نظر فقها مورد اختلاف است و برخي مراجع آن را حرام مي دانند (4).
📖📖پي نوشت ها:
1. سوره جن(72) آيه 1 به بعد.
2. نمل(27) آيه 17-39.
3. مصباح يزدي، محمدتقي، معارف قرآن، نشر موسسه امام خميني(ره)، قم، 1386ش، ص312.
4. امام خميني، تحريرالوسيله، م 16 از مكاسب محرمه، ج1، ص 473 .
موفق باشید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 واکنش امام خمینی(ره) به تمجید آیت الله مشکینی از ایشان
🔹ما آن قدری که گرفتار به نفس خودمان هستیم کافی است، دیگر مسائلی نفرمایید که انباشته بشود در نفوس ما و ما را به عقب برگرداند. شما دعا کنید که آدم بشویم
#السلامعلیکیاصاحبالزمان
#المستغاثبکیاصاحبالزمان
اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ
صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة
وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً
ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ
أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا
#اللهم_عجل_لمولانا_الفرج
سلامتیوتعجیلدرأمرفرجمولانا
حضرتبقيةاللهالاعظم
روحیوأرواحالعالمینلتراب مقدمه الفداء
صلوات
🔸 یک آیه، یک نکته 7️⃣
✳️ غفلت، مانعی برای استغفار
انسان غافل، هرگز به فکر استغفار نمی افتد. اصلاً به یادش نمی آید که گناه می کند. غرق در گناه است؛ مست و خواب است و واقعاً مثل آدمی است که در خواب حرکتی انجام می دهد. لذا اهل سلوک اخلاقی، در بیان منازل سالکان در مسلک اخلاق و تهذیب نفس، این منزل را که انسان می خواهد از غفلت خارج شود، منزل «یقظه»، یعنی بیداری می گویند. در اصطلاحات قرآنی، آن چیزی که نقطه مقابل این غفلت است، «تقوا»ست. تقوا، یعنی به هوش بودن و دائم مراقب خود بودن. اگر از آدم غافل، ده ها گناه سر می زند و اصلاً حس نمی کند که گناه کرده است، آدم متّقی، درست نقطه مقابل اوست؛ اندک گناهی هم که می کند، فوراً متذکّر می شود که گناه کرده است و به فکر جبران میافتد. «انّ الّذین اتّقوا اذا مسّهم طائف من الشّیطان تذکّروا». به مجرد اینکه شیطان از کنارش عبور می کند و باد شیطان به او می خورد، فوراً حس می کند که شیطان زده شده و دچار اشتباه و غفلت گردیده است؛ «تذکّروا»: به یاد می افتد. «فاذا هم مبصرون»؛ چنین آدمی، چشمش باز است... این گناهی که من و شما انجام می دهیم، ملتفت نمی شویم و چون نمی دانیم گناه کرده ایم، از آن گناه، توبه و استغفار هم نمی کنیم. بعد روز قیامت که می شود، چشم ما که باز شد، آن وقت می بینیم، عجب چیزهایی در نامه اعمال ماست! انسان تعجّب می کند. کی من این کارها را انجام دادم؟ اصلاً یادش نیست. این، گناه غفلت و اشکال آن است. پس، یک مانع استغفار، عبارت از غفلت است.
◀️ بیانات رهبر معظم انقلاب در خطبه های نماز جمعه، 1375/10/28