eitaa logo
حقیقت ناب
1.1هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
5هزار ویدیو
453 فایل
سوالات دینی خود در جنبه های مختلف دینی. یافتن پاسخ سوالات فقهی طبق نظرمراجع تقلید، انتقادات و پیشنهادات سازنده ی خود در مورد مطالب کانال، ومطالب زیبا و آموزنده تان، با آیدی زیر👇 @Sajadi82 درارتباط باشید.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹🌹جنگ خندق🌹🌹 🔰🔰پرسش باسلام ❓❓جنگ خندق چه جنگی بود وباچه گروهی جنگ شد وچه ویژگیهایی داشت؟لطفا بطور کامل توضیح دهید.لطفا منابع پاسخ به سوال را ذکرکنید؟ 🔰🔰پاسخ: پرسشگر گرامی با سلام آنچه بيان مي گردد، چكيده اي است از داده هاي تاريخنگاران در اين باره. غزوه احزاب یا غزوه خندق در ۱۷ شوال سال پنجم هجرت، برابر با سال ۶۲۷ میلادی در یثرب میان سپاهیان مسلمان و مشركان مکه تحت رهبری ابوسفیان در گرفت. این نبرد سومین رویارویی مسلمانان و بت‌پرستان مکه و از نبردهای مهم تاریخ اسلام است. یهودیان بنی‌نضیر به مکه رفتند و قریش را به نبرد با پيامبر اسلام تحريك نمودند. قریش، پیشنهاد نمایندگان یهود را پذیرفت و به جنگ با مسلمانان رهسپار شد. در این نبرد، هم‌پیمانان قریش بنی‌سلیم و غطفان و بنی‌اسد نیز به جنگ‌جویان سپاه مکه پیوستند. سپاهیان قریش، ده هزار تن و سه لشکر بودند که فرماندهی همه آن‌ها با ابوسفیان بود. بنی‌خزاعه، پيامبر اسلام كه از برنامه قریش و جنبش ایشان آگاه شده بود، برای جنگ یاران ویژه خود را گردآورد. برخی پیشنهاد کردند که به شیوه قلعه‌داری از یثرب، دفاع کنند و از بالای دژها و نقاط بلند با دشمن نبرد کنند. سلمان فارسی که با شیوه‌های جنگ ایرانیان آشنایی داشت، پیشنهاد کرد که گرداگرد شهر را خندق بکنند تا از پیشرفت دشمن به درون شهر جلوگیری شود و سپس با ساختن دژها و سنگرها در اطراف خندق و یا پرتاب تیر و سنگ، از گذر یافتن دشمن از خندق به سوی شهر، جلوگیری شود. پيامبر اسلام اين پيشنهاد را پذیرفت. کار کندن خندق با شتاب آغاز شد. کندن هر ناحیه‌ای از خندق به یک گروه از مسلمانان واگذار گردید و هر فردی به کندن چهل ذراع واداشته شد. یهودیان بنی‌قریظه نیز در کندن خندق، به مسلمانان یاری رساندند. کار خندق در شش روز به پایان رسید و برای آن درهایی گذارده شد و نگهبانی هر در به قبیله‌ای واگذار گشت و زبیر بن عوام به سرپرستی پاسداران درهای قلعه گمارده شد. پیمان‌شکنی بنی‌قریظه: حیی بن اخطب، یهودیان بنی‌قریظه را به نبرد علیه سپاه اسلام فراخواند. سرانجام کعب بن اسد، درخواست حیی بن اخطب را پذیرفت و کعب پیمان خود را با محمد شکست. نبردهای‌های تن‌به‌تن: سرانجام، پنج تن از سپاه مکه به نام‌های: عمرو بن عبدود، عکرمة بن ابوجهل، هبیرة بن وهب، نوفل بن عبدالله و ضرار بن خطاب موفق شدند از خندق بگذرند. در نبردهای تن به تن، عمرو بن عبدود به دست علی بن ابی‌طالب کشته شد. نوفل بن عبدالله پس از گذشت از خندق، سقوط کرد و سنگباران شد که در آن میان علی وارد خندق گشت و او را در آن میان کشت. ابوسفیان از ترس این‌که مسلمانان بدن نوفل را به انتقام حمزه، مثله کنند پیشنهاد کرد که پیکر مرده او را به ده هزار دینار بخرد؛ اما پيامبر دستور داد که جسد را به رایگان به سپاه مکه باز پس دهند. پراکندگی سپاه عرب: سپاه عرب پس از کشته شدن نوفل بن عبدالله و عمرو بن عبدود، پراکنده شدند. پيامبر، حذیفه را مأمور کرد که از خندق گذشته از اوضاع دشمن اطلاعاتی به دست بیاورد. صبح، سپاه مکه آن‌جا را ترک گفته و کسی باقی نمانده بود. (1) 📖📖منابع جهت مراجعه: - تاریخ اسلام، دکتر علی اکبر فیاض، مؤسسه انتشارات دانشگاه تهران، سال ۱۳۷۸؛ - تاریخ تحلیلی اسلام، سید جعفر شهیدی، مرکز نشر دانشگاه تهران، ۱۳۶۲؛ - تاریخ سیاسی اسلام، رسول جعفریان، انتشارات دلیل، سال ۱۳۸۰. - نيز مي توانيد به لينك زیر (سید هاشم رسولى محلاتى، زندگانى حضرت محمد(ص)) مراجعه کنید:http://www.eteghadat.com/forum/forum-f47/topic-t3670.html 📖📖پي نوشت ها: 1.رك سید هاشم رسولى محلاتى، زندگانى حضرت محمد(ص)،دفتر نشر فرهنگ اسلامى، ص 415،العبر تاريخ ابن خلدون، ترجمه عبد المحمد آيتى، مؤسسه مطالعات و تحقيقات فرهنگى، چ اول، 1363ش.،ج‏1،ص:424؛تاريخ طبرى ، محمد بن جرير طبرى (م 310)، ترجمه ابو القاسم پاينده، تهران، اساطير، چ پنجم، 1375ش.ج‏3،ص:1067، تاريخ يعقوبى، احمد بن ابى يعقوب ابن واضح يعقوبى (م بعد 292)، ترجمه محمد ابراهيم آيتى ، تهران ، انتشارات علمى و فرهنگى ، چ ششم ، 1371ش.،ج‏1،ص:409.
❇️❇️احکام شرعی 📚 واجبات تخیبری ---------------------------
⚜️ دعا! 🌷 عاجزترین مردم کسی است که از دعا کردن عاجز باشد! و موّفق کسی است که دعایش با شرایط، 🌷 یعنی به شرط توبه و صادقانه و حقیقی و مستمر باشد، و در صورت تأخیر در اجابت ناامید نشود و دست از دعا و تضرع و التماس برندارد و مأیوس نشود؛ 🌷 زیرا یأس از رحمت خدا و استجابت، از بلایی که برای برطرف شدنش دعا می‌کند، بدتر است. 📚 در محضر بهجت، ج٣، ص٢٨۵
حقیقت ناب
🔰 راه بی نهایت 🔶🔸 انسان بايد در اين محدوده هفتاد ساله پاهايى تربيت كند و مركب‏ هايى بيابد و سرمايه‏ هايى را زياد نمايد و توشه‏ هايى براى بى‏ نهايت راه بردارد و سپس راهش را شروع كند و حركتش را دنبال نمايد. 🔹 در اين دنيا پاها ساخته مى‏ شوند و در آن مرحله راه‏ها پيموده مى‏ گردند. 🔹همه انسان‏ها در يك نقطه انحطاط قرار دارند و فقط با سرمايه‏ هايى هستند و پاهايى. 🔹«هر كس هر قدر كار بكند و راه برود بالاتر مى‏ آيد، تا ثروت، تا قدرت، تا رياست، تا بهشت آب و نان و بالاتر مى‏ آيد، تا ... تا» تا آنجايى كه نهايتى ندارد و تا برنمى‏ دارد. 🔹و اين‏است كه على آن مرد راه فريادش بلند مى‏ شود: «آه مِن قِلَّةِ الزَّادِ وَ طُولِ الطَّرِيق‏»؛ آه از توشه كم و راه دور. 🔹اگر هدف على، بهشت نان و آب بود و بهشت حوريان بود كه آن توشه‏ ها كم نبود، با كمتر از اينها به آن همه مى‏ رسند. 🔹على راهى دارد تا بى‏ نهايت و اين است كه هر چقدر توشه بردارد چيزى نيست؛ 🔹چون هر مقدار در برابر بى‏ نهايت، صفر است و هيچ است و كم است. 🔹آنهايى كه اين راه دراز را ديده‏ اند و از اين استعدادهاى عظيم خبر دارند، اينها در فكر بازارى هستند و در جست‏ وجوى خريدارى كه بيشتر سود بدهد و زيادتر بهره برساند و سرمايه‏ ها را بارور كند كه مگر در اين راه به جايى برسند. 🔹اينها شب و روز مشغولند و شب و روز مى‏ كوشند؛ چون فرصتى ندارند. 🔹اين است كه بايد خوردن و خوابيدن و رفتن و آمدن همه‏ اش تجارت باشد و كار باشد و عبادت باشد و حركت باشد و پاى رفتن باشد. 🔹اينها ديگر درنگى نمى‏ كنند و آرام نمى‏ نشينند و از بازى‏ ها سر باز مى‏ زنند. 🔹كسانى درنگ مى‏ كنند و به بازى گرفتار مى‏ شوند كه هدفى‏ ندارند. 📝استاد علی صفایی حائری 📚کتاب رشد، ص ۳۲
🔎📖🔍 🔎📖🔍 ✅پرسش: سجده مخصوص خداوند هست پس چرا فرشتگان برانسان سجده کردند؟ 🌺 پاسخ: روايات متعددي در اين زمينه داريم كه سجده فرشتگان بر حضرت آدم، جهت احترام و تكريم بوده نه اطاعت و پرستش او، كه در اينجا به يك نمونه از اين روايات اشاره مي كنيم: 🌸«مردي يهودي از امير المؤمنين ـ عليه السلام ـ پرسيد كه خدا ملائكه را وارد كرد كه براي آدم سجده كنند، آيا از محمد (صلی الله علیه و اله و سلم) چنين احترامي كرد؟ 🍀علي ـ عليه السلام ـ فرمود: درست است همينطور بود و لكن سجده ملائكه براي آدم اطاعت و عبادت آدم نبود، و ملائكه آدم را در مقابل خدا نپرستيدند، بلكه خداي متعال آنان را بر اين كار وا داشت تا اعترافي باشد از ملائكه بر برتري آدم و رحمتي باشد از خدا براي او، ولي محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) را فضيلتي بالاتر از اين داد، خداي عز و جل با آن بزرگي و جبروتي كه دارد با تمامي ملائكه اش بر محمد (صلی الله علیه و اله و سلم) صلوات و درود فرستاد و مؤمنين را نيز بر صلوات بر او متعبد ساخت...». ✍️حاصل آنكه امر خداوند به ملائكه كه سجده در مقابل آدم كنند، عبادت آدم نبوده تا ممنوع باشد، بلكه احترام و تكريم آدم بوده است بدون اينكه همراه با اعتقاد به الوهيت و ربوبيت آدم باشد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ✅ ضربت مولا در جنگ خندق افضل از اعمال 🔻ارائه اسناد از منابع اهل سنت 🎤 آیت الله ┈••✾•🍃🌹🌿•✾••┈┈
📌 در تاریخ در صدر اسلام، بن ربعی نان به نرخ روز خور بود. روزی با امیرمومنان (ع)، روزی با ، روزی با امام (ع) و امام (ع)، روزی با عبیدالله بن زیاد و ، روزی با و روزی هم با آل . امروزه هم سلبریتی هایی البته شبیه شبث هستند که نان به نرخ شب خورند. اما یه فرقی با شبث دارند؛ شبث گاهی هم حرف حق می زد، اما این جماعت با رفتارهای چندگانه خود: فقط می خواهند هرچی دوست دارند بشود؛ اگرچه از یا وحشی یا غاصب یا پیر حمایت کنند یا در تسلیت مرگ یک بیانیه بدهند، اینان فقط ایران اسلامی نباشد. نژادپرستی، جنایات غرب در دنیا، جنایات آل سعود و منافقان برای این افراد مهم نیست؛ اما مرگ یک برایشان مهم است.
✨💫✨💫✨💫✨ ⚡️قطع کردن (شکستن) نماز⚡️ 💢سوال :  آیا می شود برای حفظ جان خود یا دیگری نماز واجب را قطع کرد؟ ✅ پاسخ: 👇👇 شکستن نماز واجب از روی اختیار [1] حرام است؛ 📛 اما برای جلوگیری از ضرر بدنی  یا مالی اشکالی ندارد. ✔️ اگر حفظ جان نمازگزار یا کسی که حفظ جان او واجب است یا حفظ مالی که نگهداری آن واجب می باشد (مانند مالی که به امانت نزد او گذاشته شده) بدون به هم زدن نماز ممکن نباشد، باید نماز را به هم برند. [2]✅ *ء*-----------------*ء* 📚 ️پی نوشت: [1]. مکارم: بنابر احتیاط واجب. [2]. توضیح المسائل ده مرجع، م 1159 و 1160؛ امام، تحریر الوسیله، ج 1، القول فی مبطلات الصلاه، م 12؛ بهجت، وسیله النجاه، م 795؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 1113 و 1114؛ صافی، هدایه العباد، ج 1، م 861؛ مکارم، استفتائات جدید، ج 3، س 248 و العروه الوثقی مع تعلیقات، ج 1، حکم قطع الصلاه، قبل از م 1. >>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج2، ص 132. ---------------------------
الحمدلله رب العالمین اللهم صل علی محمد و آل محمد اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا سلامتی‌وتعجیل‌درأمرفرج‌مولانا حضرت‌بقية‌الله‌الاعظم‌ روحی‌وأرواح‌العالمین‌لتراب مقدمه الفداء صلوات
🔸 یک آیه، یک نکته 7️⃣1️⃣ ✳️ قرآن، به سمت «اقوم»، راهنمایی می کند تفسیر، بسیار بسیار مهم است. کسانی که می توانند، کسانی که بلدند، عمدتاً آقایان روحانیّون محترم، فضلای محترم، کسانی که با قرآن اُنس دارند، مطالعه کنند؛ فکر کنند؛ مباحث تفسیری را بیان کنند؛ سطح معارف جامعه را بالا بیاورند. بالاخره اینکه فرمود: «اِنَّ هذَا القُرءانَ یَهدى لِلَّتی هِیَ اَقوَم»، این قرآن، «اقوَم» را - «اَقوَم» یعنی استوارتر، بهتر، قوی ‌تر، باقوام‌ تر- به شما نشان می دهد؛ شما را به سمت «اقوَم» راهنمایی [می کند]. «اقوَم» در چه چیزی؟ «اقوَم» در زندگی دنیایتان؛ «اقوَم» در کسب عزّتتان؛ «اقوَم» در ایجاد حکومتتان و «اقوَم» در زندگی حقیقی و حیات اخروی ‌تان که آن حیات حقیقی است؛ «لَهِیَ الحَیَوان». معارف قرآنی وقتی همه ‌گیر بشود، این جوری می شود. البتّه امروز ما بحمدالله خیلی پیشرفت کرده‌ایم؛ امّا کم است؛ نسبت به آنچه باید باشد، کم است. با اینکه نسبت به گذشته بسیار زیاد است، لکن بیشتر از این [باید باشد.] باید جوری بشود که جامعه‌ ما، مرد و زن ما، جوان های ما، با معارف قرآنی اُنس بگیرند؛ اصلاً معارف قرآنی، حاکم بر ذهن ها باشد. اگر این شد، قدرت استدلال به وجود می ‌آید؛ قوت دفاع به وجود می ‌آید؛ ایمان ها کامل می شود؛ حرکت ها [به نتیجه می رسد]. ◀️ بیانات در محفل انس با قرآن کریم، 1398/2/16
🌼آزمایش می شوید🌼 ☘️أحَسِبَ النَّاسُ ☘️ 🌺أن يُتْرَكُوا أَن يَقُولُوا آمَنَّا 🌺 💦وهُمْ لَا يُفْتَنُونَ 💦 🌸🍃🌸🍃🌸 ☘️ﺁﻳﺎ ﻣﺮﺩم ﮔﻤﺎﻥ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ،☘️ 🌺ﻫﻤﻴﻦ ﻛﻪ ﺑﮕﻮﻳﻨﺪ : ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻳﻢ ، ﺭﻫﺎ ﻣﻰ ﺷﻮﻧﺪ 🌺 💦ﻭ ﺁﻧﺎﻥ [ ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺟﺎﻥ ، ﻣﺎﻝ ، ﺍﻭﻟﺎﺩ ﻭ ﺣﻮﺍﺩﺙ ] ﻣﻮﺭﺩ ﺁﺯﻣﺎﻳﺶ ﻗﺮﺍﺭ ﻧﻤﻰ ﮔﻴﺮﻧﺪ ؟💦 📚سوره عنکبوت/ آیه 2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 اهمیت علم خودشناسی 🔻 انسان ترکيب فوق‌العاده پيچيده‌اي دارد: جسم، روان، روح، حواس پنج‌گانة ظاهري، حواس پنج‌گانة باطني، قوا و ارکان اربعه؛ جايگاه و ارتباط آنها با يکديگر و کيفيت تأثير و تأثر هر کدام با ديگري، از اموري است که قضاوت و شناخت انسان را از خودش، بسيار دشوار مي‌کند 🔸 و اهميت علم خودشناسي –که در بعضي عبارات مساوي با خداشناسي شمرده شده [من عرف نفسه فقد عرف ربه] اگر از علوم ديگر بيشتر نباشد، کمتر نيست. ‌ ‌ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری(شاگردعارف بزرگ سید عبدالکریم کشمیری رحمه الله) ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻پاسخ دکتر به شبکه های وهابی که منکر ولادت صلوات الله علیه در و منکر فضیلت آن هستند. 💥حتما ببینید و نشر دهید  ┈••✾•🍃🌹🌿•✾••┈┈
حقیقت ناب
🔻پاسخ دکتر #عدنان_ابراهیم به شبکه های وهابی که منکر ولادت #حضرت_علی صلوات الله علیه در #کعبه و منکر
، از مسائلی است كه در ميان شيعه، مورد اتفاق و اجماع است. . . 🔘مرحوم در كتاب های متعدد خود دارد كه: لم يولد قبله و لا بعده مولود في بيت الله سواه، إكراما من الله جل اسمه بذلك و إجلالا لمحله في التعظيم. قبل و بعد از حضرت علي عليه السلام، احدي در درون چشم به جهان نگشود و اين يك عنايتي بود از خداوند براي أمير المؤمنين عليه السلام. 📚مصنفات شيخ مفيد، ج14، ص461 📚مسار الشيعة، ج7، ص59 📚 الارشاد، ج1، ص5 . . . . 🔻از منظر علمای أهل سنت . . 🔘عبارتي را ـ متوفاي 405 هجري و معاصر با شيخ مفيد ـ در مستدرك، جلد 3، صفحه 483 دارد و مي گويد: . فقد تواترت الاخبار ان فاطمة بنت أسد ولدت أميرالمؤمنين علي بن أبي طالب كرم الله وجهه في جوف الكعبة. است كه ، حضرت علی (عليه السلام) را در به دنيا آورده است. . . ⚠️روايت متواتر، از ديدگاه أهل سنت، به منزله قرآن است. يعني اگر كسي روايت متواتر را انكار كند، گويا آيه اي از آيات قرآن را انكار كرده است. . . . 🔘جناب ، وقتي به قضيه ولادت أمير المؤمنين (عليه السلام) در كعبه مي رسد، می گويد: كون الامير كرم الله وجهه ولد في بيته، امر مشهور في الدنيا و ذكر في كتب الفريقين السنه و الشيعه ... و لم يشتهر وضع غيره كرم الله وجهه كما اشتهر وضعه بل لم تتفق الكلمة عليه. اينكه أمير المؤمنين (عليه السلام) در درون كعبه به دنيا آمده است، دارد و در كتاب هاي شيعه و سني آمده است. غير از أمير المؤمنين (عليه السلام)، براي كسي هم چنين اتفاق نظري نيست كه در درون كعبه به دنيا آمده باشد. . . 📚آلوسي در شرح الخريدة الغيبية في شرح القصيدة العينية، لعبد الباقي أفندي العمري، ص15 . . . و اسناد دیگر از کتب اهل تسنن، که به همین دوقول از اعتراف علمای اهل سنت مبنی بر اکتفا میشود. . . . . . ⁉️به راستی چرا منکر فضایل حضرت علی علیه السلام هستند؟ چرا به علیه السلام می پردازند؟ این چه دشمنی و کینه توزی است که با أميرالمؤمنين صلوات الله علیه دارند؟  ┈••✾•🍃🌹🌿•✾••┈┈
🔰🔰پرسش ❓❓آیا در زمان ائمه اطهار(ع) حمام‌های عمومی برای زنان یا مردان بود؟ چرا در روایتی زنان را از رفتن به حمام‌های عمومی نهی کرده‌اند؟ 🔰🔰پاسخ ✅یکی از شرایط فهم روایات، داشتن شناختی صحیح از زمان صدور روایت است. در همین راستا، حمام که تا زمان‌های نه‌چندان دور معمولاً به صورت عمومی مورد استفاده بود، به عنوان موضوعی برای گفت‌وگو در برخی روایات قرار گرفته است. 🔰🔰فوائد حمام ضرورت نظافت بدن علاوه بر آن‌که یک توصیه عاقلانه است، شرع نیز بر آن صحه گذاشته و آن‌را مورد تأکید قرار می‌دهد. یکی از مکان‌هایی که از گذشته‌های دور تا امروزه، بهداشت و نظافت در آن انجام می‌گیرد، حمام است. 🌼امام علی(ع) از این نگاه، حمام را جای مناسب و نیکویی ارزیابی می‌کند که هم منفعت دنیوی و هم منفعت اخروی: «نیکو خانه‌اى است حمام؛ هم (گرمایش) یادآور آتش دوزخ است، و هم چرک بدن را می‌برد».[1] 🔰مذمت حمام و نهی از ورود به آن اما در پاره‌ای از روایات توصیه شده است از رفتن به حمام خودداری نموده و به خانواده نیز اجازه داده نشود تا بدان‌جا بروند: 🌸پیامبر اسلام(ص): «هر شخصی که به خداوند و روز قیامت ایمان دارد؛ نباید زن خود را به حمّام روانه کند».[2] 🌼امام علی(ع): «بد جایگاه و خانه‌ای است حمّام که پرده عفاف را می‌درد و شرم و حیا را از میان می‌برد».[3] 🌸در برخی از منابع اهل سنت نقل شده است؛ پیامبر اسلام(ص) همه زنان را از ورود به حمام نهی کرده است: «حمام رفتن بر زنان امت من حرام است».[4] این روایات با این‌که در ظاهر با اصل نظافت و نیز برخی روایات دیگر منافات دارد، اما زمانی که وضعیت حمام عمومی را در آن زمان تصور کنیم، درخواهیم یافت که علت نهی در این روایات به جهت مسائلی بود که در آن‌جا وجود داشت. حمام و برخی رفتارهای ناپسند در زمان‌های قدیم از روایات و نقل‌های تاریخی به دست می‌آید که در گذشته، برخی افراد در حمام‌های عمومی، هیچ پوششی - حتی برای پوشش عورت - نداشتند؛ ✅لذا روایات نهی‌کننده از ورود به حمام، اشاره به این دارد که جهت ستر عورت و جلوگیری از دیدن عورت دیگران، بهتر است به حمام عمومی نرفته[5] و در صورت نیاز به آن، هم خودمان حیا را رعایت کرده و هم دیگران را به رعایت حیا توصیه کنیم. در ذیل به برخی از این گزارش‌ها اشاره می‌کنیم: 1. حنان بن سدیر از پدرش نقل کرد؛ من به همراه پدر، پدر بزرگ و عمویم به حمام رفته بودم. در رختکن حمام مردى را دیدیم. آن مرد(امام سجاد ع) پرسید: «اهل کجا هستید؟» گفتیم: از عراق. پرسید: «کجاى عراق؟» گفتیم: کوفه. گفت: «مرحبا شما که خیلى به ما نزدیک و داراى موقعیت هستید؛ اما چه شده است که لنگ نبسته‌اید؟ پیامبر فرمود: [دیدن] عورت مؤمن بر مؤمن حرام است». بعد مقدارى کرباس آورد و به پدرم داد که او آن‌را چهار قسمت نمود و به هر کدام یک قسمت داد که آن‌را بر خود بسته وارد حمام شدیم.[6] 2. أبوشعیب أسدی نقل می‌کند: عبدالله بن عمر را در مِنا دیدیم که سرش را تراشیده بود، .... مردی به او گفت: چرا به حمام نمی‌روی؟ عبدالله گفت: دوست ندارم دیگران عورتم ببینند. به او گفتند: کافی است لباسی بپوشی تا عورتت پنهان شود. عبدالله گفت: دوست ندارم نگاهم به عورت دیگران بیفتد.[7] 3. زنانی از شهر حمص، نزد عایشه آمدند و از او وقت ملاقات خواستند. عایشه گفت: شاید این زنان از زنانی باشند که داخل حمام می‌شوند؛ از پیامبر خدا(ص) شنیدم که می‌فرمود: «هر زنی که لباسش را در غیر خانه شوهرش دربیاورد؛ حرمت میان خود و خداوند را از بین برده است».[8] 4. امام علی(ع) به کسانی که در کنار هم مشغول شست‌وشوی بدنشان بودند، فرمود: «آیا لخت و عریان و در کنار هم، به شست‌وشوی خود می‌پردازید؟! به خدا نگران پیامدهای این عمل نکوهیده شما هستم».[9] با شناخت وضعیت مردم آن زمان، درمی‌یابیم که چرا در برخی موارد، توصیه به نرفتن به حمام شده است، و گرنه به اجماع مسلمانان،‌ ورود به حمام با پوشاندن عورت هیچ اشکالی ندارد.[10] علاوه بر این؛ در همان زمان نیز راه‌های جایگزین دیگری برای نظافت و شست‌وشوی بدن وجود داشت که نرفتن به حمام عمومی، منجر به عدم رعایت بهداشت نشود. جواز استفاده از حمام‌های عمومی در مقابل روایاتی که ناظر به عدم استفاده از حمام‌­های عمومی بود، روایات دیگری نیز وجود دارند که صراحتاً استفاده از حمام عمومی را - با رعایت حیا و عفت - مجاز اعلام کرده است: پیامبر اسلام(ص) فرمودند: «هر شخصی که به خداوند و روز جزاء ایمان دارد؛ داخل حمام نشود، مگر این‌که لنگی بر تن خود بیاویزد».[11] 🔰🔰ادامه دارد...
آیت الله سید احمد فهری [از شاگردان علامه قاضی ] : شخصاً از شنیدم که فرمودند : « دو سه روز است که فکر می کنم اگر در بهشت، نگذارند ما نماز بخوانیم ، چه کنیم؟!» 📚 محمدی ری شهری ، زمزم عرفان ، ص ۸۹.
✨💫✨💫✨💫✨ 🔊🗣جهر و اخفات در نماز و احکام آن🗣🔊 1⃣حمد و سوره بعضی از نمازها (صبح و مغرب و عشا) بلند خوانده می شود، که به آن ها جهریه می گویند. و بعضی آهسته (ظهر و عصر) خوانده می شود، که به آن ها اخفاتیه می گویند. 2⃣جهر و اخفات، مختص حمد و سوره است، غیر از تسبیحات اربعه که باید آهسته خوانده شود، در بقیه ذکرهای نماز مثل ذکر رکوع، سجده، تشهد و امثال این ها آزاد هستیم که بلند بخوانیم یا آهسته. 3⃣در نمازهای جهری، باید بسم اللّه الرحمن الرحیم آن را هم بلند خواند، اما در نمازهای اخفاتی مستحب است بسم اللّه الرحمن الرحیم آن را بلند بگوییم. 4⃣فقط نمازهای یومیه جهر و اخفات دارد. پس در سایر نمازهای واجب مثل نماز آیات و نماز طواف، اختیار با خود انسان است که آهسته بخواند یا بلند و همین طور است نمازهای مستحبی. 5⃣در رکعت سوم و چهارم، چه انسان بخواهد حمد بخواند یا تسبیحات اربعه، حتماً باید آهسته بخواند. 6⃣مستحب است حمد و سوره نماز ظهر روز جمعه و همین طور نماز جمعه، بلند خوانده شود و این مورد استثناء است از آن چه در بالا ذکر شد. 💢سوال :  قضای نمازهای یومیه (جهری و اخفاتی) چگونه خوانده می شود؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ✍🏼قضای نمازهای جهری، جهری است و قضای نمازهای اخفاتی، اخفاتی. 💢سوال : وظیفه زن ها در جهر و اخفات چیست؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ✍🏼بر زن ها بلندخواندن واجب نیست، ولی اگر نامحرم صدای آنان را می شنود،طبق نظر مشهور باید آهسته بخوانند. ✍🏼آیات عظام رهبری ، مکارم ، زنجانی : بنابر احتیاط مستحب آهسته بخواند. *ء*-----------------*ء* 📚 منبع: توضیح المسائل مراجع مسأله ۹۹۲ و۹۹۳ و ۹۹۴ ، اجوبه الإستفتاءات سؤال ۴۷۱ ---------------------------
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یادی کنیم ازدرگذشتگاݧ🌷 🔰 پنج شنبه یادی کنیم از همه رفتگان و شهدا ،امام شهیدان، بویژه شهدای مدافع حرم، شهدای مقاومت، شهدای مدافع سلامت با فاتحه و صلواتی بر محمد وآل محمد🌺🍃 🙏اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
﷽؛ رهنمود اخلاقی رضوان الله علیه برای رسیدن به کمالات انسانی : 🌧 برای سالک، در اولین مرحله ، عزم راسخ و مستمر بر ترک معاصی در اعتقادیات و عملیّات در تمام عمر ـ اگر چه هزار سال باشد ـ و نماز اول وقت ، برای وصول به مقامات عالیه، کافی و وافی است. 📚 محمدی ری شهری ، زمزم عرفان ، ص ۸۳.