فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#برش_یک_دقیقهای #سحر
🎥 از سحر تا سعادت ابدی(۲)
🎙 حجتالاسلام والمسلمین ناصری
⏱ یک دقیقه
♦️ آیا سجده بر کاغذ یا دستمال کاغذی صحیح است ؟ ♦️
♻️ گاهی برای خواندن نماز مهری از جنس خاک در دسترس نیست یا هنگام خواندن نماز مهر نماز گم می شود یا به جای دوری پرتاب می شود . در این صورت، آیا می توان از «کاغذ» ، «دستمال کاغذی » و یا «اسکناس » در دسترس برای سجده کردن استفاده کرد؟
💠 آیت الله خامنه ای : سجده بر كاغذى كه از چوب و گياهان ـ غير از كتان و پنبه ـ ساخته مىشود صحيح است، مشروط به اين كه رنگ يا جرم ديگرى روى آن را نگرفته باشد.
💠 آیت الله مکارم شیرازی : سجده بر کاغذ مطلقا صحیح است.
سجده بر «کاغذ بی خط » نیز صحیح است . هم چنین سجده بر «کاغذ خط دار» در صورتی که خطهای موجود در آن مانع رسیدن پیشانی بر کاغذ نباشند و یا بین خطها به مقداری که سجده صحیح است فاصله باشد، جایز است.
💠 آیت الله سیستانی : اگر کاغذ نوشتن را از چیزی که سجده بر آن صحیح است مانند – چوب و کاه- ساخته باشند می شود برآن سجده کرد و همچنین اگر از پنبه یا کتان ساخته باشند . ولی اگر از حریر یا ابریشم و مانند این ها ساخته باشند، سجده بر آن صحیح نیست و اما دستمال کاغذی فقط در صورتی می توان بر آن سجده کرد که معلوم باشد از چیزی ساخته شده است که سجده بر آن صحیح است.
➖➖➖➖
توضیح المسائل مراجع مسئله 1082- آموزش احکام ص 123
#نماز
#سجده
#کاغذ_دستمال
🔰🔰خلاصه پرسش
چگونه حضرت عیسی(ع) در یکی از معجزاتش به خاک روح دمید؟ آیا دمیدن روح از ویژگیهای خداوند نیست؟!
🔰🔰پاسخ اجمالی🔰🔰
✅بر اساس آیات قرآن کریم، و روایات پیامبر اکرم(ص) و اهلبیت(ع) و دلایل عقل، مؤثر و فاعل تمام افعال و حرکات در جهان هستی، فقط خداوند متعال است: «لا حول و لا قوه الا بالله»؛(هیچ توان و نیرویی نیست مگر به واسطۀ خداوند).
البته این به معنای نفی واسطهها نیست؛ بلکه به معنای نفی استقلال از غیر خداوند است؛ یعنی غیر خدا هرچه دارد از سوی خداوند به او اعطا شده است.
در مورد آیهی مورد سؤال(فتنفخ فیها)، ابتدا باید گفت؛ اگرچه نفخ در برخی آیات به معنای نفخ روح است: «...وَ نَفَخْتُ فیهِ مِنْ رُوحی...»،[1] اما نفخ در فراز «فتنفخ فیها» در آیهی مورد نظر، صراحت در دمیدن روح ندارد، بلکه ظاهر آیه دمیدن هوا است؛ مشابه با دمیدن در شیپور که در قرآن از آن با عنوان نفخ صور یاد شده است.
خلاصه اینکه روایت معتبری وجود ندارد که نفخ عیسی در خاک را به نفخ روح تفسیر کرده باشد، و همچنین مفسران معروفی که معتقد به این قضیه باشند یافت نشد.
هر چند تفسیر این فراز به (نفخ روح) نیز از نظر عقلی مشکلی ندارد؛ زیرا منعی وجود ندارد که خداوند متعال به حضرت عیسی(ع) چنین قدرتی اعطاء کند. البته تأکید میکنیم حتی در صورتی که حضرت عیسی دارای چنین قدرتی باشد، در حقیقت مؤثر و فاعل حقیقی خداوند متعال است، و حضرت عیسی واسطهای بیش نیست؛ چنانچه خداوند در مورد پیامبر اسلام(ص) میفرماید: «فَلَمْ تَقْتُلُوهُمْ وَ لکِنَّ اللَّهَ قَتَلَهُمْ وَ ما رَمَیْتَ إِذْ رَمَیْتَ وَ لکِنَّ اللَّهَ رَمى...»؛[2]
🔰این شما نبودید که آنها را کشتید؛ بلکه خداوند آنها را کشت! و این تو نبودى (اى پیامبر که خاک و سنگ به صورت آنها) انداختى، بلکه خدا انداخت!
✅البته درک این مطلب که چگونه میتوان با اعتقاد به انحصار فاعلیت و تأثیرگذاری خداوند، در عین حال فاعلیت و تأثیر وسائط را نیز پذیرفت، نیاز به تأمل و مطالعهی کتابهای فلسفی بویژه حکمت صدرایی و عرفانی دارد.[3]
✅خلاصه اینکه خداوند در این آیه چهار مرتبه تأکید میکند که خلق، حیات و شفای کور مادر زاد و... به اذن او بود، نه غیر او، و خدا آنها را به دست حضرت عیسی(ع) انجام داد تا دلیلی باشد بر صدق نبوتش.[4] و نیز اجابت دعا و خواستهی عیسی(ع).[5] 🔰🔰 منابع🔰🔰
[1]. حجرات، 29؛ صاد، 72.
[2]. انفال، 17.
[3]. ر. ک: «دلایل شرعی وحدت وجود و چالشهای آن»، 67201؛ «عین الربط بودن مخلوقات بر اساس آیه 7 سوره مجادله»، 104337.
[4]. مغنیه، محمد جواد، تفسیر الکاشف، ج 3، ص 144، تهران، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ اول، 1424ق.
[5]. ابوالفتوح رازی، حسین بن علی، روض الجنان و روح الجنان فی تفسیرالقرآن، تحقیق، یاحقی، محمد جعفر، ناصح، محمد مهدی، ج7، ص 203، مشهد، بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی، 1408ق.
از دست رفته ایم....mp3
1.81M
🎙اگر تو ما را حفظ نکنی، ما از دست رفته ایم ...
🌸🌸آیت الله شیخ علی صفایی حائری (عین. صاد)
💧☀️💧☀️💧
✅پرسش:
معني درود فرستادن در صلوات چيست؟ با درود فرستادن ما به ائمه ترفيع درجه داده ميشه؟
🌺پاسخ:
وقتي از خداوند مي خواهيم که بر محمد و آل محمد صلوات بفرستد به معني فرستادن رحمت است و اين گسترش دادن مقام معنوي پيامبر و آل پيامبر است
هر چند که معصومين دربالاترين مرحله کمال انساني هستند ولي از آنجا که خداوند نامحدود است و علم و معرفت و دريافت فيض از سوي خدا محدود نخواهد بود و تا ابديت ادامه دارد.
🌿با صلوات ، از خداوند ميخواهيم که اين رحمت و کمال بالاتر را براي ايشان قرار دهد
🌸ناگفته نماند فرستادن صلوات و سلام بر پيامبر و آل پيامبر(عليه السلام) از طرف مؤمنين در حقيقت طلب کردن رحمت بر خودشان نيز است: زيرا در واقع پيامبر(صلي الله عليه و آله) و ائمه (عليه السلام) واسطه فيض الهي هستند.
🍃اگر بر آنها صلوات نفرستيم در واقع خود را از رحمت الهي محروم کردهايم. درود بر پيامبر سبب پاکي اعمال و نيز قبولي آنها ميشود، همچنين باعث اجابت دعاها و کفاره گناهان و نوراني شدن در قيامت و راه پيدا کردن به بهشت ميشود.
#اخلاقی
#حدیثی
11.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹بسیار زیبا
💫بیا مهدی...
مریض درد هجرانم...
تو را هر لحظه میخوانم...
پریشانم....
بیا مهدی...
💧☀️💧☀️💧
✅پرسش:
از منظر اسلام ايا فرد مومن مي تواند ثروتمند مثلا در حد بعضي از ثروتنمدان حال حاضر که ثروت چند هزار ميلياردي دارند شود؟ و اينکه حديثي فکر کنم هست که پول روي پولي انباشته نشده مگر حقي زايل گشته و...غيره.
🌺پاسخ:
در اسلام توليد ثروت و همچنين جمع آوري مال و سرمايه با رعايت موازين شرعي جايز است. داشتن مال و ثروت ناپسند نيست، بلکه دنيا پرستي و ترجيح دنيا بر آخرت شايسته نيست. بايد به مال و ثروت به ديده ي وسيله نگاه کرد، ابزاري براي رسيدن به سعادت اخروي، که در اين صورت تحصيل مال، طلب دنيا نخواهد بود، بلکه طلب آخرت است.
☘️پس ثروت مند شدن اگر از راههاي مشروع بوده باشد، از نظر اسلام هيچ اشکالي ندارد. شيوه اي که اسلام براي تعديل ثروت مي پذيرد جلو گيري افراد مستعد از رسيدن به ثروت هاي بالا نيست، بلکه براي آنها وظايف و تکاليف مالي مقرر مي سازد. [1]
🌸 قرآن ثروت منداني چون حضرت سليمان و حضرت داوود و ذو القرنين را نام ميبرد که اهل ايمان بودند و در مقابل از ثروت مندان کافري چون قارون نيز ياد ميکند. در قرآن مي خوانيم: افزون طلبي شما را به خود مشغول داشته و از خدا غافل نموده است، تا آن جا که براي شمردن مردگان به زيارت قبور رفتيد. [2]
🍃ثروت اندوزي اگر انسان را از ياد خدا غافل کند، مذموم است و در اسلام از آن نهي شده است. دل بستن به ثروت و ايثار دنيا بر آخرت صحيح نيست.
🌼ولي اگر اين ثروت فراوان در راه خدا مصرف شود، بسيار پسنديده و قابل ستايش ميباشد که حضرت خديجه (سلام الله علیها) از اين گونه ثروت مندان بود که ثروت خود را براي پيشرفت اسلام و گسترش آن مصرف کرد.
🌸قرآن نيز کساني را که ثروت اندوزي ميکنند و آن را در راه خدا مصرف نمينمايند به عذاب دردناک بشارت ميدهد .[3]
[1] - ر. ک: هادوي تهراني, مهدي، مکتب و نظام اقتصادي اسلام، ص 74، قم، خانه ي خرد، چاپ دوم.،
[2] تکاثر، (102) 1و2. ،
[3] توبه،( 9) 34،
#اخلاقی
#السلامعلیکیاصاحبالزمان
#المستغاثبکیاصاحبالزمان
الحمدلله رب العالمین
اللهم صل علی محمد و آل محمد
اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ
صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة
وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً
ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ
أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا
#اللهم_عجل_لمولانا_الفرج
سلامتیوتعجیلدرأمرفرجمولانا
حضرتبقيةاللهالاعظم
روحیوأرواحالعالمینلتراب مقدمه الفداء
صلوات
🔸 یک آیه، یک نکته 0️⃣2️⃣
✳️ همه بشریت، مرهون برکات و رحمت پیامبر
ما امروز به عنوان مسلمان و به عنوان انسان، محتاج پیامبریم؛ حتی به عنوان مردمانی از نوع بشر. چون پیغمبر اکرم، «رحمت للعالمین» بود؛ نه فقط «رحمت للمسلمین». همه بشریت، مرهون برکات و رحمت پیامبر اعظمند. آنچه که به عنوان رسالت الهی، آن بزرگوار به بشریت عطا کرده است - که جامع همه مهامّ و کلیات آن، «قرآن کریم» است - امروز در اختیار ماست و می توانیم از آن بهره ببریم. پیغمبر اکرم، راه نجات را بر روی بشر باز کرد؛ راه صلاح را به روی بشر گشود؛ بشریت را در جاده ای تشویق به حرکت کرد که حرکت در این جاده، می تواند مشکلات بشر را از بین ببرد؛ دردها را درمان کند. بشریت، دردهای دیرین دارد که مربوط به یک دوره و یک زمان نیست؛ بشریت، محتاج عدالت است؛ محتاج هدایت است؛ محتاج اخلاق والای انسانی است؛ محتاج دستگیری و رهنمایی است؛ عقل بشر، محتاج کمک مبعوثان الهی است. این راه را به روی بشر، پیامبر اعظم با همه سعه و ظرفیت هدایت الهی، باز کرد. آنچه که موجب شد و پس از این هم موجب می شود که بشر از برکات این هدایت و این اعانت الهی، برخوردار نشود، مربوط به خود انسان هاست؛ مربوط به جهل ماست؛ مربوط به کوتاهی و کاهلی و تنبلی ماست؛ مربوط به هوا پرستی و نفس پرستی ماست. بشر اگر چشم را باز کند، عقل را به کار بیندازد، همت بگمارد، حرکت بکند، راه باز است برای اینکه همه این مشکلات و دردهای دیرین و زخم های کهنه بشری، درمان شود.
◀️ بیانات در دیدار کارگزاران نظام، 86/1/17