#السلامعلیکیاصاحبالزمان
#المستغاثبکیاصاحبالزمان
الحمدلله رب العالمین
اللهم صل علی محمد و آل محمد
اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ
صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة
وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً
ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ
أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا
#اللهم_عجل_لمولانا_الفرج
سلامتیوتعجیلدرأمرفرجمولانا
حضرتبقيةاللهالاعظم
روحیوأرواحالعالمینلتراب مقدمه الفداء
صلوات
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_اعلی
#سوره_اعلی
🔅🔅🔅
📌 تدبری در سوره مبارکه اعلی
▪ عاقبت شوم یک ترجیح غلط
⏪ 1- آیا ترجیح دنیا بر آخرت دامنگیر انسانهای غافل و بینماز می شود و موجب عدم رستگاری آن ها است ؟
⏪ 2- آیا قاعده رستگاری، جدید نیست و از کتابهای آسمانی نخستین و بهخصوص صحیفههای ابراهیم و موسی علیهماالسلام بوده است؟
▪ درنگ
⏪ 1- آیا ترجیح دنیا بر آخرت دامنگیر انسانهای غافل و بینماز می شود و موجب عدم رستگاری آن ها است ؟
⏪ 2- آیا قاعده رستگاری، جدید نیست و از کتابهای آسمانی نخستین و بهخصوص صحیفههای ابراهیم و موسی علیهماالسلام بوده است؟
▪ عاقبت شوم یک ترجیح غلط
📜 حرف، حرف حساب است و گویندهاش خدای بینقص. واسطه هم پیامبری است که در دریافت و تبلیغ و تذکر کم نگذاشته است. پس مشکل چیست که برخی تذکر مییابند و به رستگاری میرسند، امّا باقی پشت میکنند و اهل شقاوت میشوند؟
📜 دنیا! بله، ترجیح دنیا بر آخرت است که دامنگیر این انسانهای غافل و بینماز است. اگر تمام همّ و غمّشان دنیا نبود که آخرت را بر آن ترجیح میدادند و هم خود را پاک میکردند و هم اهل یاد خدا و نماز میشدند و درنهایت به فلاح و رستگاری میرسیدند.
📜 پس ای شمایی که رستگار نشدید، بدانید که هر چه میکشید از این دنیاخواهی است و این یک قاعده است که هرکس دنیا را بر آخرت ترجیح دهد، بدبخت میشود و هرکس آخرت را در مقابل دنیا بخواهد، به رستگاری میرسد. این یک قاعده جدید نیست، بلکه از کتابهای آسمانی نخستین و بهخصوص صحیفههای ابراهیم و موسی علیهماالسلام بوده است، امّا کو گوشش شنوا؟
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکَّى (14) وَ ذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى (15) بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَیاةَ الدُّنْیا (16) وَ الْآخِرَةُ خَیْرٌ وَ أَبْقى (17) إِنَّ هذا لَفِی الصُّحُفِ الْأُولى (18) صُحُفِ إِبْراهیمَ وَ مُوسى (19)
🌴🌴🌴
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
Al-Ala02.mp3
6.32M
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#تفسیر_سوره_اعلی
#سوره_اعلی
#تفسیر_صوتی
🔅🔅🔅
📌نگاشت 27:تفسیر صوتی سوره اعلی
📼 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی
📼 جلسه دوم
☑ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر امام علی بن موسی الرضا و حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیهما
🌴🌴🌴
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
تفسير سوره اعلی جلسه 2.docx
31.5K
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#تفسیر_سوره_اعلی
#سوره_اعلی
#تفسیر_متنی
🔅🔅🔅
📌نگاشت 27:تفسیر متنی سوره اعلی
📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی
📒 جلسه دوم
☑ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر امام علی بن موسی الرضا و حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیهما
🌴🌴🌴
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
درس اخلاق جمعه990503.mp3
13.86M
#صوت
🎙/ بیانات استاد تحریری در درس اخلاق جمعه
🔸مواعظ اخلاقی امام صادق علیه السلام به عبدالله بن جندب
۱۳۹۹/۰۵/۰۳🗓
هدایت شده از اذکار مأثوره
حدیث 2️⃣ 3- حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ مُوسَى بْنِ الْمُتَوَكِّلِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى الْعَطَّارُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ يَحْيَى بْنِ عِمْرَانَ الْأَشْعَرِيُّ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ هِلَالٍ عَنْ عِيسَى بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ عَنْ آبَائِهِ ❇️عنْ عَلِيٍّ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص
✳️منْ قَرَأَ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ حِينَ يَأْخُذُ مَضْجَعَهُ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ ذُنُوبَ خَمْسِينَ سَنَةً.
📖الأمالي( للصدوق) ؛المجلس الرابع،حدیث 3،ص14
🔰🔰ترجمه:
رسول خدا فرمود هر كه وقتى به بستر خواب رود سوره قُلْ هُوَ اللَّهُ بخواند خدا گناه پنجاه سالش را بيامرزد.
📖الأمالي (للصدوق) / ترجمه كمرهاى ؛ متن ؛ ص14 #ثواب_سوره_توحید
🍀🌟🍀🌟🍀
✅پرسش:
منظور از" الارض المقدسه" در آیه ۲۱ سوره مائده« يَقَوْمِ ادْخُلُوا الاَرْض الْمُقَدَّسةَ الَّتى كَتَب اللَّهُ لَكُمْ وَ لا تَرْتَدُّوا عَلى أَدْبَارِكمْ فَتَنقَلِبُوا خَسِرِينَ» کجاست!؟
قسمت دوم:
🌺پاسخ:
خلاصه فرمایش مطلب قبل، این است که حتی اگر بنابر فرض، فلسطین همان ارض مقدسه باشد، شرطش این است که آنها به شریعت الهی ایمان بیاورند؛ والا بنی اسرائیل نعمتهای وافر و بسیار خاصی داشتند که در پی عهد شکنی ها و عدم تبعیت از پیامبران الهی، مورد سخت ترین کیفر ها قرار گرفتند.
🌸 همچنین استاد جوادی آملی در بیان مصداق برای این توضیح، نمونه ای می آورند از رفتار یهود در عصر رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) و عقوبت این رفتار که در قرآن کریم بیان شده است:
« مطلب ديگر آن است كه همين يهود، در مدينه مالك و مَلِك بودند؛ خانهاي داشتند، زندگي داشتند، قلعههايي داشتند و مانند آن؛ وقتي حق را و حجت الهيِ عصر را رعايت نكردند، خداوند دستور داد كه اينها جلاء وطن كنند و مِلك و مُلك يهوديهاي مدينه مِلك طلق مسلمين بشود.»(1)
☘️« از اينجا معلوم ميشود كه بر فرض در بين آن احتمالات چهارگانه، منظور از اين " ارض مقدس" فلسطين باشد، نشانهٴ آن نيست كه يهود ولو صهيونيستي فكر كند و نژاد پرست باشد و خونريز باشد، باز هم در سرزمين مقدس و منزه ميتواند زندگي كند. اينچنين نيست؛ همان سرزمين آباء و اجدادي كه داشتند، اسلام آنها را بيرون كرد، براي اينكه كافر بودند.
👈اگر كسي خيال بكند كه قرآن ميگويد كه اين سرزمين براي شماست، اين بايد بداند كه قرآن يك حرفي در سورهٴحشر دارد:« هُوَ الَّذي أَخْرَجَ الَّذينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ مِنْ دِيارِهِمْ ِلأَوَّلِ الْحَشْرِ» و يك حرفي هم در سورهٴ اعراف (2)و مانند آن دارد كه وجود مبارك موساي كليم (سلام الله عليه) به اينها فرمود مادامي كه در اين مسير هستيد و يك شاهد داخلي هم دارد و آن اين بود كه چهل سال سرگردانند و وقتي كه توبه و انابه كردند وارد سرزمين ميشوند.
🍃بنابراين اينچنين نيست كه براي اين نژاد باشد، بلكه براي مؤمنين و مؤمنينِ به حجتِ هر عصر است؛ در آن عصري كه موساي كليم (سلام الله عليه) پيامبر بود، ايمان بايد به اين موساي كليم و تورات غيرِ محرفش باشد و در عصر پيغمبر اسلام (صلّي الله عليه و آله و سلّم) ايمان به جميع انبياء و مرسلين و صحف آنهاست و ايمان به خاتَميت و خاِتميت و مُهَيْمن بودن قرآن است و پيغمبر است و اگر كسي در برابر پيغمبر اسلام بايستد، همان « يَتيهُونَ فِي اْلأَرْضِ»(3) و همان« ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ و الْمَسْكَنَةُ»(4) خواهد بود، چه اينكه در برابرِ خود پيغمبر در سورهٴ حشر فرمود: « وَ لَوْ لا أَنْ كَتَبَ اللّهُ عَلَيْهِمُ الْجَلاءَ لَعَذَّبَهُمْ فِي الدُّنْيا و لَهُمْ فِي اْلآخِرَةِ عَذابُ النّارِ»(5).»(6)
پی نوشت:
1. جوادی آملی، تفسیر سوره مائده، جلسه 47.
2. اعراف/129.
3. مائده/26.
4. مائده/26.
5. حشر/3.
6. جوادی آملی، پیشین.
ادامه دارد...
#قرآنی
هدایت شده از 💟 احکام آموزشی صوتی و تصویری 💟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #موشن_گرافیک
⭕️احکام شهر خدا
🔵 اضافه قیمت و پول خورد
🛑نشر حداکثری🛑
باد زمان.mp3
4.34M
✨💫✨💫✨💫✨
😢 فراموش کردن جوش خونی و وضو گرفتن 😩
💢سوال :
از جوش صورت من یک قطره خون بیرون زده بود، موقع وضو فراموش کردم که آن را بشویم، وضو گرفتم و نماز خواندم. بعد از گذشتن وقت نماز متوجه شدم که قبل از وضو آن را پاک نکرده ام. ولی اثری از خون نبود. در واقع موقعی که برای وضو صورت را شسته ام، خون هم رفته است. برای شستن صورت هم دست را پر از آب شیر کرده و به صورت زده ام.
حال:
1- آیا وضو و نماز صحیح بوده؟
2- آیا صورت پاک شده است؟
3- آیا آبی که از صورت ریخته و به شیر و لوله و بعد هم فرش ریخته است نجس بوده و فرش و ... را باید شست؟
✅ پاسخ: 👇👇
💠 آیت الله خامنه ای:
ج1) اگر هنگام شستن صورت چندین بار آب به صورت ریخته اید و اطمینان دارید قبل از آخرین بار که برای وضو آب ریخته اید، صورت پاک شده است، وضو و نماز صحیح است، در غیر این صورت وضو و نماز محکوم به بطلان است.
ج2) اگر اطمینان دارید پس از برطرف شدن عین نجاست، حد اقل یک بار صورت را شسته اید، صورت پاک است.
ج3) جایی را که یقین دارید رطوبت از محل نجس صورت به آن منتقل شده است، محکوم به نجاست است، در غیر این صورت محکوم به طهارت است.
💠 آیت الله مکارم: با شستن صورت محل پاک می شود. و در ترشحات غساله چون نمی داند یا شک دارد به کجاها رسیده است جستجو نکند. ولی برای وضو چنانچه یک بار آب به صورت ریخته، این مرتبه برای تطهیر بوده. و لازم است بعد از تطهیر، وضو بگیرد. و اگر بیش از یک بار آب ریخته وضو صحیح است.
💠 آیت الله شبیری: باید وضو و نمازش را اعاده کند مگر اینکه پس از برطرف شدن عین نجاست، آب به محل نجس رسیده و از آن جدا شده باشد البته بنابر احتیاط قابل عدول باید از مواضعی که یقین دارد آب پس از جداشدن از محل نجس به آن رسیده اجتناب کند.
💠 آیت الله فاضل: اگر با مشت آب به صورت بریزید در صورتی که آب در محل نجس جاری شود پاک می شود لیکن آبی که مرتبه اول از محل نجس جدا می شود نجس است، اگر به بدن و لباس برسد نجس میکند و وضو نیز باطل است. اگر مرتبه دوم آب بریزید به نحوی که از بالا به پایین به تمام صورت برسد وضو صحیح است.
☝🏻بنابراین اگر یقین به اینکه آب در مرتبه اول از محل نجس به بدن یا لباس شما آب نرسیده باشد، بدن و لباس شما پاک است اگر صورت را دو مرتبه شسته باشید یعنی بعد از مرتبه اول که صورت پاک شده باشد مرتبه دوم هم آب ریخته باشید آبی که بعد از ریختن مرتبه دوم از صورت جدا می شود پاک است.
👈🏻 با این توضیح چون یقین به ریختن آب نجس روی بدن، لباس، فرش و شیر و لوله ندارید، همه آن ها شرعا پاک است .
#احکام_وضو
#نجاسات #جوش_خونی
*ء*-----------------*ء*
📚 منبع:
💻 استفتاء از سایت مراجع عظام
---------------------------