🍃تنهای خدا
ما از عالم خودمان میترسیم
ولی عجیب این که دانه دانه
آدمهای دور و برمان را به عالم خودمان میکشانیم.
اضافه شدن آدمهای دیگر
ترسمان را کم نمیکند
ولی گویی از با هم ترسیدن لذّت میبریم.
چه قدر عجیب و غریبیم ما
که زندگی را خلاصه کردهایم در خودآزاری و دیگرآزاری!
مگر از عالم خویش چه بهرهای بردهایم
که این قدر حرص داریم برای دعوت دیگران؟!
شاید میخواهیم عالممان را شلوغ کنیم
تا ترس، در میان شلوغیها گم شود!
شاید هم میخواهیم زشتی این عالم را
پشت آدمهای متراکم عالممان پنهان کنیم!هر چه هست، عالمی که در آن نفس میکشیم
هر چه شلوغتر میشود
کندن ما از خودش را سختتر میکند.
باید دعا کنی تا زودتر عالممان خلوت شود.
کاش زودتر برسد روزی که در عالم تو
جای سوزن انداختن هم نباشد.
آقا!
التماس میکنم کمی دیگر تحمّل کن!
دارم عالم خودم را میکِشم به سوی عالم تو.
شبت بخیر تنهای خدا!
#شب_بخیر
#بهانه_بودن
#محسن_عباسی_ولدی
هدایت شده از حقیقت ناب
#السلامعلیکیاصاحبالزمان
#المستغاثبکیاصاحبالزمان
الحمدلله رب العالمین
اللهم صل علی محمد و آل محمد
اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ
صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة
وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً
ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ
أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا
#اللهم_عجل_لمولانا_الفرج
سلامتیوتعجیلدرأمرفرجمولانا
حضرتبقيةاللهالاعظم
روحیوأرواحالعالمینلتراب مقدمه الفداء
صلوات
هدایت شده از حقیقت ناب
📌 #عاشورا
السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَی الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ اللَّهِ [اَبَداً] ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّی لِزِیارَتِکُمْ
اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ
وَ عَلی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ
وَ عَلی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ
وَ عَلی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ.
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_انشقاق
#سوره_انشقاق
🔅🔅🔅
📌نگاشت15:نکات تفسیری آیه 13 سوره انشقاق
إِنَّهُ کَانَ فِي أَهْلِهِ مَسْرُوراً
☑️ ۱ - جهنمیان، که در آرزوى هلاکت ناله سر مى دهند، روزگارى در کنار خویشاوندان خود، دنیایى شاد و زندگى خرّمى داشتند. (یدعوا ثبورًا ... إنّه کان فى أهله مسرورًا)
☑️ ۲ - دوزخیان در آخرت، از حضور شادمانه نزد خویشاوندان خود محروم خواهند بود. (إنّه کان فى أهله مسرورًا) مقایسه دو تعبیر «ینقلب إلى أهله» (در آیات پیشین) و «کان فى أهله»، گویاى این است که گرفتاران دوزخ، از لذت همنشینى با خویشاوندان خود بهره اى نمى برند.
☑️ ۳ - شادى هاى دنیایى کافران، شایسته دل بستگى نبوده و پایدار نخواهد ماند. (إنّه کان فى أهله مسرورًا)
☑️ ۴ - شادمانى از حضور بین خانواده و دودمان خویش در آخرت، غیر قابل قیاس با دل خوشى به حضور بین آنان در دنیا است. (و ینقلب إلى أهله مسرورًا ... إنّه کان فى أهله مسرورًا) آیه شریفه حضور فرح بخش بین خویشاوندان در آخرت را به عنوان پاداش یاد کرده و شادکامى بین خاندان در دنیا را ناپایدار و بى اثر در رفع مشکلات قیامت معرفى کرده است; تا تفاوت دو حالت نمودار گردد.
☑️ ۵ - خوش بختى هاى دنیایى و دل خوشى به پیوندهاى خانوادگى، در قیامت کارساز نبوده و انسان را از آتش دوزخ رهایى نمى بخشد. (و یصلى سعیرًا . إنّه کان فى أهله مسرورًا)
🌴🌴🌴
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
#ما_ملت_امام_حسینیم
اِلهي اِنْ ظَهَرَتِ الْمَحاسِنُ مِنّي فَبِفَضْلِكَ وَ لَكَ الْمِنَّةُ عَلَيَّ
خدايا اگر زيبايیهايی از من نمايان شود، به فضل توست و تو را بر من منت بسيار است.
وَ اِنْ ظَهَرَتِ الْمَساوي مِنّي فَبِعَدْلِكَ
و اگر زشتیهایی از من ظاهر گردد به عدل توست.
#دعای_عرفه
✔️ اثر بخشی سریع حرکت امام حسین (ع)
☑️ قسمت اول
▪️تغییر نگرش عبیدالله ابن زیاد
عبیدالله بن زیاد یکی از خون خوارترین مامورانی بود در جریان کربلا ، دخالت داشت و اگر او نبود ، مسلما جریان کربلا به این شکل پایان نمی یافت.او خواسته بود امام حسین (ع) علاوه بر اینکه با یزید بیعت می کند ، زیر بار حکم و حکومت او نیز برود❗️
او بود که به عمر سعد حکم کرد ، که مانع رسیدن آب به امام حسین (ع) و یاران او باشد تا آنجا که کسی نتواند حتی یک قطره آب بنوشد.
عبیدالله ابن زیاد حتی پس از پایان ماجرای کربلا می خواست ، امام سجاد (ع)_که در آن روز تا حدّ مرگ مریض و ناتوان بود_ و نیز بعضی از مخدرات بیت نبوّت را به قتل برساند.
⚠️هنگامی که عبیدالله بعد از واقعه ی عاشورا می خواست ماجرا را برای مردم توصیف و از پیروزی خود سخن بگوید ، گفت :
《اَلحَمدُلله الذّی اظهَرَ الحقَّ و اَهله و نَصَرَ اَمیر المومنین یَزید بن معاویه و حزبِه و قَتَلَ الکَذّاب ابن الکَذّاب الحسین بن علی و شیعته》
با قتل عام کربلا عبیدالله در دولت اموی به مقبولیت رسید و در عوض این کار به او دو استان بصره و کوفه بطور کامل در اختیارش قرار داده شد.
اما یک سال بیشتر نگذشته بود که همه چیز درهم ریخت و وقتی یزید در سال بعد از او خواسته بود به مقابله و جنگ با مردم مدینه و مکه ، که شورش کرده بودند برود ، عبیدالله از فرمانش سرباز زد و در جواب یزید گفت :
《لا اجمَعَهما لِلفاسقِ ابدا》 ؛ من دو گناه کشتن پسر دختر پیامبر و جنگ با خانه ی خدا را برای این فاسق جمع نمی کنم❗️
👈او دیگر یزید را امیرالمومنین نمی دانست.برای او ، یزید یک فاسق و فاجر بود و دیگر اطاعت از او ، واجب نبود بلکه عملی حرام شده بود‼️
📚معلم درس محبت ص ۴۴
آیا رنج و عذاب بخاطر بیماری های سخت باعث بخشیده شدن گناهان میشود یا نه؟_01.mp3
543.2K
❓آیا رنج و عذاب بخاطر بیماری های سخت باعث بخشیده شدن گناهان میشود یا نه؟
🎙پاسخ #استاد_محمدی
❓❓خلاصه پرسش
زندگینامه جندب بن حجیر که روز عاشورا در رکاب امام حسین(ع) به شهادت رسید را، بیان نمایید.
❓❓پرسش
لطفاً زندگینامه جندب بن حجیر که روز عاشورا در رکاب امام حسین(ع) به شهادت رسید را بیان نمایید.
🔰🔰پاسخ اجمالی
یکی از شهدای کربلا و از افرادی که روز عاشورا در راه دفاع از امام حسین(ع) به شهادت رسید، جندب بن حجیر[1] (حجر)[2] بن جندب[3] خولانی[4] است. وی از قبیلهی جوان،[5] یا جواب[6] بود.
جز نام و اندک اطلاعاتی از این شهید که در منابع مهم وجود دارد، توضیح بیشتری در ارتباط با زندگی ایشان مشاهده نمیشود، اما در برخی کتابهای متأخر نام وی را جندب بن زهیر ذکر کرده و گفتهاند که وی از اهالی کوفه و از همراهان امام علی(ع) بوده و در جنگ صفین نیز یکی از فرماندهان قبیله کنده و ازد بود . طبق گزارش این منابع، هنگام نهضت امام حسین(ع) وی توانست از کوفه خارج شده و در منطقه حاجز و قبل از محاصره حضرتشان توسط حر بن یزید ریاحی به آنحضرت(ع) برسد و روز عاشورا لیاقت جنگیدن در رکاب ایشان را پیدا کند و در حملهی اوّل به شهادت برسد. [7]
در زیارت ناحیه، اینگونه از وی تجلیل شده است: «السَّلَامُ عَلَى جُنْدَبِ بْنِ حَجَرٍ الْخَوْلَانِیِّ».[8]
و در زیارت امام حسین(ع) در ماه شعبان، با اندک تفاوتی اینگونه به وی سلام داده شده است: «السَّلَامُ عَلَى جُنْدَبِ بْنِ حُجَیْر».[9]
📚منابع:
[1]. رسان، فضیل بن زبیر، تسمیة من قتل مع الحسین ع، ص 155، قم، آل البیت ع، چاپ دوم، 1406ق؛ کشی، محمد بن عمر، اختیار معرفة الرجال، محقق، مصحح، شیخ طوسی، محمد بن حسن، مصطفوی، حسن، ص 100، مشهد، مؤسسه نشر دانشگاه مشهد، چاپ اول، 1409ق.
[2]. ابن مشهدی، محمد بن جعفر، المزار الکبیر، محقق، مصحح، قیومی اصفهانی، جواد، ص 494، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ اول، 1419ق.
[3]. محلی، حمید بن احمد، الحدائق الوردیة فی مناقب الأئمة الزیدیة، مصحح، محطوری، مرتضی بن زید، ج 1، ص 211، صنعا، مکتبة بدر، چاپ اول، 1423ق.
[4]. المزار الکبیر، ص 494.
[5]. الحدائق الوردیة فی مناقب الأئمة الزیدیة، ج 1، ص 211.
[6]. تسمیة من قتل مع الحسین ع، ص 155.
[7]. الحسینی الحائری الشیرازی، السید عبد المجید، ذخیرة الدارین فیما یتعلق بمصائب الحسین ع و اصحابه، ص 421 – 422، قم، زمزم هدایت، بیتا.
[8]. المزار الکبیر، ص 494.
[9]. ابن طاووس، علی بن موسی، اقبال الاعمال، ج 2، ص 714، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ دوم، 1367ش.