۲۱ شهریور ۱۳۹۹
۲۱ شهریور ۱۳۹۹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 اهانت به حضرت رسول اکرم صلیاللهعلیهوآله و دفاع امیرالمؤمنین علیهالسلام
🎥 کلیپ تصویری: فرمایشات حضرت آیتالله بهجت(ره)
🔹 روایتی، ظاهراً در[کتاب] ابنابیالحدید است که میگوید: [شخصی در نامهای توهین آمیز] نوشت برای امیرالمؤمنین(ع)، [که چرا] دائم خودت را میچسبانی به رسول[اکرم] صلیاللهعلیهوآله[که] من دامادش هستم [و] پسرعمو و وصیش هستم؟
مگر او خودش که بود!؟ که تو اینقدر فضیلت پیدا میکنی بهواسطه اتصال به او؟
[نهایتا پیامبر] «إنما کان رسول علی الناس کافه»[۱] نامهرسان بود به همۀ مردم!
[خب آیا] نامهرسان میفهمد که در نامه چیست؟ [و] مقصود صاحب نامه چیست؟ «لا حکم له غیر ذلک».
🔹 [در پاسخ به این توهین بی شرمانه و مغالطه باید گفت] در صورتی که قرآن پر است از «اطیعوا الله و اطیعوا الرسول»[۲] اطاعت کنید از خداوند و اطاعت کنید از رسول اکرم(ص)
[به طوریکه] اگر «اطیعوا الرسول» علاوه بر «اطیعوا الله» نباشد، تکرار او به چه مناسبت است؟!
[در صورتیکه اگر رسول، صرفا نامه رسان بود] «اطیعوا الله» کافی است! [اما علاوه بر آن فرموده:] «اطیعوا الله و اطیعوا الرسول».
🔹 لذا حضرت امیر خیلی از این کلام متأثر شد.
🔸 میشود بگوییم [که حرف آن شخص،] کفر است؛ به جهت اینکه با این تکرّر [آیاتِ قرآن دربارۀ الزام به اطاعت از رسول]، اگر باز هم کسی مخالفت کند، مخالفت با قطعی الصدورِ [و صریح] از قرآن کرده است.
🔻 پینوشت:
١. سبأ : آیه ۲۸
۲. نساء : ۵۹- مائده : ۹۲- نور : ۵۴- محمد : ۳۳- تغابن : ۱۲.
۲۱ شهریور ۱۳۹۹
✅ #اخلاص در اعمال و #عبوديت الهى
📌 اى عزيزان من!
👈 در عبادات مقيد باشيد به كيف آن، نه كم.
👈 اخلاص در اعمال را بايد در پيشانى هر عملى قرار دهيد.
👈 هر عمل عبادى كه انجام مى دهيد توجه داشته باشيد چه مى گوئيد [و] با كه سخن مى گوئيد.
👈 چون مقصود از خلقت بشر شناختن حق تبارك و تعالى است [و] عبوديت نتيجه شناسائى است، لذا بر شما لازم است شناسائى حق را به عبادات ظاهره به جاى آوريد تا شناسائى، حاصل شود، سپس عبوديت.
👈 عبادات ظاهره البته انسان را از كارهاى ناشايسته باز مى دارد ولى اگر خلوص آن ها زياده گردد مقرب تر گردد و مى تواند شما را به مقام عبوديت رساند.
📚 بخشی از وصایای اخلاقی آیة الله #سعادت_پرور (ره) به فرزندان
۲۱ شهریور ۱۳۹۹
۲۱ شهریور ۱۳۹۹
🔰 از امام چه بخواهیم؟
🔷🔹 مسأله ى انتظار ما از حجت مسأله ى توسل را توضيح مى دهد.
🔹 اين درست كه ما آنها را شفيع و همراه طلب خود ساخته ايم و حتى نمك طعام و رنج فرزندان مان را با آنها در ميان مى گذاريم
🔹 و اين درست است كه ما جز از اينها نمى خواهيم
🔹 ولى درست ترين اين است كه از اينها جز خودشان را نخواهيم
و از آنهابراى رسيدن به بتها و عروسك هاى حقير و ناچيزمان استفاده نكنيم
🔹 و اينها را براى رسيدن به اين آرزوهاى كوچك زير پا نگذاريم
🔷🔹 تا آنجا كه با اشك و سوز بگوييم مهدى جان! آقا جان! اگر جواب مرا ندهى بر مى گردم ...
🔶🔸 راستى به كجا بر مى گرديم؟
به سوى چه كسى و در چه دنياى بزرگ و كوچكى.
🔸ما همه ى اين راهها را تجربه كرده ايم و از همه ى بن بستها زخم خورده ايم
تا به اينها روى آورديم.
🔸 حال چگونه با برآورده نشدن خواسته هاى كوچك مان و مستجاب نشدن دعاهاى ريزو درشتمان از اينها بر مى گرديم و با آنها قهر مى كنيم.
🔸 اگر ما به خاطر اين خواسته ها از اولياء خود بريديم و حتى در دلمان بر آنها خرده گرفتيم،
معلوم مى شود كه ما اين خواسته ها را از آنها ضرورى تر و مهمتر مى دانيم
و در هنگام تعارض، آنها را زير پا مى گذاريم، و بر آنها مى شوريم
🔸در حالى كه آنها آمده اند تا به من بياموزند كه چگونه با رنجها برخورد كنم و چگونه از نعمتها به غرور و تكاثر نرسم و چگونه در هر موقعيت، موضعگيرى مناسب داشته باشم
و از بدى ها خوب استفاده كنم و به كوثر دست بيابم.
🔸 چون داشتن امكانات و نعمتها مهم نيست، كه بهره بردارى مناسب و برخورد مهم است.
🔸 زاويه ى ديد و زاويه ى برخورد به من ظرفيت و ظرافت و كوثر و استمرار را مى بخشد.
🔸 من مى خواهم كه آنها براى من بت بسازند و يا بت هايم را تعمير كنند، در حالى كه آنها آمده اند تا مرا از بت پرستى برهانند و بت هايم را با دست خودم بشكنند.
🔸من از آنها نعمت مى خواهم و آنها براى من غنا و خير و استغناء را در نظر گرفته اند.
📝 استاد علی صفایی حائری
📚 کتاب وارثان عاشورا، صفحه ۴۱
استاد صفایی حائری
۲۱ شهریور ۱۳۹۹
📌 #عاشورا
السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَی الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ اللَّهِ [اَبَداً] ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّی لِزِیارَتِکُمْ
اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ
وَ عَلی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ
وَ عَلی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ
وَ عَلی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ.
۲۲ شهریور ۱۳۹۹
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_انشقاق
#سوره_انشقاق
🔅🔅🔅
📌نگاشت17:نکات تفسیری آیه 15 سوره انشقاق
بَلَى إِنَ رَبَّهُ کَانَ بِهِ بَصِيراً
☑️ ۱ - بازگشت دوباره انسان به حیات در آخرت حتمى است. (إنّه ظنّ أن لن یحور . بلى)
☑️ ۲ - بصیر بودن خداوند به ویژگى هاى منکران معاد، دلیل لزوم محشور ساختن آنان و حسابرسى از آنها است. (ظنّ أن لن یحور . بلى إنّ ربّه کان به بصیرًا)
☑️ ۳ - خداوند، با توبیخ کسانى که به تفریحات خانوادگى سرگرم شده و معاد را بعید شمردند، آنان را به مؤاخذه اخروى تهدید کرد. (بلى إنّ ربّه کان به بصیرًا) خبر از آگاهى خداوند به کارها و خصلت هاى منکران معاد، تهدید آنان به مؤاخذه با تعبیرى توبیخ آمیز است.
☑️ ۴ - دنیا و شادى هاى آن، جاودانه نیست و دگرگون خواهد شد. (إنّه کان فى أهله مسرورًا . إنّه ظنّ أن لن یحور . بلى)
☑️ ۵ - خداوند، آگاه به وجود نشیب و فراز در مراحل حیات دنیوى و اخروى انسان و ناپایدار ماندن محفل هاى خانوادگى و خوش گذرانى هاى دنیامداران (بلى إنّ ربّه کان به بصیرًا) هر چند ضمیر در «ربّه» و «به»، به منکر معاد برمى گردد; ولى محتواى آیه شریفه، به جنبه انسان بودن آنان مربوط است.
☑️ ۶ - حیات بشر، غیر قابل انفکاک از معاد است. (بلى إنّ ربّه کان به بصیرًا) در آیه شریفه، بصیر بودن خداوند به انسان، دلیل معاد گرفته شده است; یعنى، هر کس با ویژگى هاى این مخلوق آشنا باشد، معاد را براى او ضرورى خواهد دید.
☑️ ۷ - آگاهى دقیق خداوند به حقیقت انسان، دلیل سامان دادن معاد در مراحل هستى او است. (بلى إنّ ربّه کان به بصیرًا) جمله «إنّ ربّه...» در مقام تعلیل است و بصیرت خداوند به انسان را دلیل معاد قرار داده است; یعنى، انسان موجودى است که باید معاد داشته باشد و چون خداوند، به طور کامل به حقیقت انسان آگاهى دارد، براى او معاد قرار داده است.
☑️ ۸ - خداوند، مالک و مدبر انسان و سامان بخش تحولات زندگى و عوالم هستى او است. (ربّه)
☑️ ۹ - ربوبیت خداوند بر انسان ها، مقتضى شناخت ذات و حالات آنان است. (إنّ ربّه کان به بصیرًا)
☑️ ۱۰ - معادِ انسان ها، جلوه ربوبیت خداوند بر آنان است. (بلى إنّ ربّه)
☑️ ۱۱ - کسانى که در قیامت نامه عمل را از پشت سر دریافت کرده و به دوزخ گرفتار مى شوند، خود عامل پیدایش چنین سرنوشتى اند. (أمّا من أُوتى کتبه ... و یصلى سعیرًا ... بلى إنّ ربّه کان به بصیرًا)
☑️ ۱۲ - عذاب دوزخیان و اعطاى نامه عمل به آنان از پشت سرشان، نظام جزایى آگاهانه و مدبرانه خداوند است. (و أمّا من أُوتى کتبه ... و یصلى سعیرًا ... بلى إنّ ربّه کان به بصیرًا) حرف «بلى» ممکن است به تمام مشخصات دسته دوم (و أمّا من اُوتى ...) ارتباط داشته باشد. در این صورت پندار رجوع نکردن را، پندارى باطل و حوادث پیش آمده (اُوتى کتابه وراء ظهره ... یصلى سعیراً) را، رخدادى ثابت معرفى مى کند. جمله «إنّه ...» بیانگر این است که آن حادثه ها، برخاسته از ربوبیت و بصیرت خداوند است.
🌴🌴🌴
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
۲۲ شهریور ۱۳۹۹
۲۲ شهریور ۱۳۹۹
#ما_ملت_امام_حسینیم
وَ كَيْفَ اُضامُ وَ اَنْتَ النّاصِرُ لي، اَمْ كَيْفَ اَخيبُ وَ اَنْتَ الْحَفِيُّ بي
و چگونه مورد ستم واقع شوم و حال آنكه تو يار مني؟ يا چگونه نااميد گردم در حالیكه نسبت به من سخت مهربانی!
#دعای_عرفه
۲۲ شهریور ۱۳۹۹
⁉️سوال: اگر فردی بعد از تکبیر نماز ظهر یادش بیاید که نماز صبحش قضا شده، آیا می تواند نیت را به نماز صبح برگرداند؟
✅ پاسخ:
📝همه مراجع( غیر آیات عظام صافی و مکارم): اگر وقت نماز ادا وسعت داشته باشد می تواند در بین نماز نیت را به نماز قضا برگرداند؛ ولی باید برگرداندن نیت به نماز قضا ممکن باشد؛ برای مثال: اگر مشغول نماز ظهر است، در صورتی می تواند نیت را به قضای صبح برگرداند که وارد [1] رکعت سوم نشده باشد. [2]
📝آیت الله صافی: اگر هنگام شروع نماز ظهر به قضای نماز صبح علم و توجه داشته باشد، اما باز شروع به نماز ظهر کرده است، برگرداندن نیت از نماز ظهر به قضای صبح بنابر احتیاط واجب جایز نیست. [3]
📝آیت الله مکارم: اگر نماز قضا، قضای همان روز باشد، احتیاط واجب این است که نیت را از نماز ادا به نماز قضا برگرداند. البته این در صورتی است که جای عدول باقی باشد. [4]
#نماز_قضا
................
📚 پی نوشت:
[1]. صافی: داخل رکوع رکعت سوم نشده باشد.
[2]. توضیح المسائل ده مرجع، م 763؛ امام، تحریر الوسیله، ج1، فی النیه، ص 290، م 12 و فی صلاه القضا، م 13 و العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، احکام الاوقات، م 11؛ خامنه ای، سایت، استفتائات جدید؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 735؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج 1، ص 199، م 579.
[3]. صافی، توضیح المسائل، م 771.
[4]. مکارم، توضیح المسائل، م 699.
---------------------------
۲۲ شهریور ۱۳۹۹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_تصویری
✍سخنرانی استاد قرائتی
📻موضوع: اگر درآمد نداری شغلت عوض کن
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
۲۲ شهریور ۱۳۹۹
❓❓پرسش
ياران امام حسين در کربلا چه کساني بودند و شرح زندگيشان چگونه بوده است ؟
🔰🔰پاسخ
پرسشگر گرامي با سلام و سپاس
✅بیان زندگینامه همه یاران امام حسین (ع) در یک نامه میسر نیست. این مطلب را میبایست از کتابهایی که در زمینه نهضت کربلا-به صورت مبسوط و مفصل- سامان یافته اند ، بیابید .
✅ درباره تعداد یاران امام حسین (ع) اختلاف وجود دارد. که این امر ارائه یاران و مشخصات آنان را مشکل می کند .
✅اگر چه میان مردم معروف است که شهدای کربلا هفتاد و دو تن هستند، ولی در منابع مختلف آمار شهدای کربلا مختلف ذکر شده است.
🔰در کتاب انصار الحسین، محمد مهدی شمسالدین، شهدای غیر بنیهاشم، بر اساس اسامی آنان که در زیارت ناحیه مقدسه آمده ،هشتاد و دو نفر ذکر کرده(1) که با اضافه شدن هفده تن از شهدای بنی هاشم ،به نود و نه تن میرسد، همچنین اسامی افرادی که در کربلا نزدیک ضریح مقدس امام حسین(ع) به عنوان شهدا در یک محل دفن شدهاند، بیش از هفتاد و دو تن میباشد.
🔰البته ابی مخنف از ضحاک بن عبدالله مشرقی نقل میکند که امام حسین(ع) با یاران خود در روز عاشورا نماز صبح به جای آورد . تعداد یارانش سی و دو سواره و چهل پیاده بودند.
🔰دینوری نیز نقل میکند که امام حسین(ع) یاران خود را برای جنگ آرایش کرد . سی و دو سواره و چهل پیاده بودند. بنابر این نمیتوان به صورت دقیق نام هفتاد و دو تن را ذکر کرد. (2)
در برخی متون درباره یاران امام حسین (ع)آمده است :"آنان كه در ركاب سيد الشهدا به فيض شهادت رسيدند،جمعى از بنى هاشم بودند.جمعى از مدينه با آن حضرت آمده بودند. برخى در مكه و طول راه به وى پيوستند.برخى هم از كوفه توانستند به جمع آن حماسه سازان شهيد بپيوندند.كسانى هم در راه نهضتحسينى،پيش از عاشورا شهيد شدند كه آنان نيز جزء اصحاب او به شمار مىآيند.تعداد 6 نفر از ياران امام كه در كوفه شهيد شدند،عبارتند از:عبدالاعلى بن يزيد كلبى،عبدالله بن بقطر،عمارة بن صلخب، قيس بن مسهر صيداوى،مسلم بن عقيل و هانى بن عروه.
شهداى بنى هاشم:تعداد 17 نفر از شهداى كربلا كه شهادت شان اجماعى است،عبارتند از:
على بن الحسين الاكبر،عباس بن على بن ابى طالب،عبدالله بن على بن ابى طالب،جعفر بن على بن ابى طالب،عثمان بن على بن ابى طالب،محمد بن على بن ابى طالب،عبدالله بنحسين بن على،ابوبكر بن حسن بن على،قاسم بن حسن بن على،عبدالله بن حسن بن على،عون بن عبدالله بن جعفر،محمد بن عبدالله بن جعفر،جعفر بن عقيل،عبد الرحمن بن عقيل،عبدالله بن مسلم بن عقيل،عبدالله بن عقيل،محمد بن ابى سعيد بن عقيل.
نام ده نفر ديگر نيز نقل شده كه البته يقينى نيست،آنان عبارتند از:ابو بكر بن على بن ابى طالب، عبيدالله بن عبدالله بن جعفر،محمد بن مسلم بن عقيل،عبدالله بن على بن ابى طالب،عمر بن على بنابى طالب،ابراهيم بن على بن ابى طالب،عمر بن حسن بن على،محمد بن عقيل و جعفر بن محمد بن عقيل.
شهداى ديگر:نام كسانى غير از بنى هاشم که در كربلا به شهادترسيدند، عبارتند اند:
اسلم تركى،انس بن حارث كاهلى،انيس بن معقل اصبحى،ام وهب،برير بن خضير، بشير بن عمر حضرمى،جابر بن حارث سلمانى،جبلة بن علىشيبانى،جنادة بن حارث انصارى، جندب بن حجير خولانى،جون مولى ابوذر غفارى،جوين بن مالك ضبعى،حبيب بن مظاهر، حجاج بن مسروق،حر بن يزيد رياحى،حلاس بن عمرو راسبى،حنظلة بن اسعد شبامى،خالد بن عمرو بن خالد،زاهر مولىعمرو بن حمق خزاعى،زهير بن بشر خثعمى،زهير بن قين بجلى، زيد بن معقل جعفى،سالم مولى بنى المدينة كلبى،سالم مولى عامر بن مسلم عبدى،سعد بن حنظله تميمى،سعد بن عبد الله،سعيد بن عبدالله،سوار بن منعم بن حابس،سويد بن عمرو خثعمى،سيف بن حارث بن سريع جابرى،سيف بن مالك عبدى،حبيب بن عبدالله نهشلى، شوذب مولى شاكر،ضرغامة بن مالك،عابس بن ابى شبيب شاكرى،عامر بن حسان بن شريح، عامر بن مسلم،عبدالرحمان بن عبدالرحمان بن عبدالله ارحبى،عبدالرحمان بن عبد ربه انصارى،عبدالرحمان بن عبدالله بن يزيد عبدى،عبيدالله بن يزيد عبدى،عمران بن كعب،عمار بن ابى سلامه،عمار بن حسان،عمرو بن جناده،عمر بن جندب،عمرو بن خالد ازدى، عمر بن خالد صيداوى،عمرو بن عبدالله جندعى،عمرو بن ضبيعه،عمرو بن قرضه،عمر بنقرضه،عمر بن عبدالله ابو ثمامه صائدى،عمرو بن مطاع،عمير بن عبدالله مذحجى، قارب مولى الحسين«ع»،قاسط بن زهير،قاسم بن حبيب،قرة بن ابى قره غفارى،قعنب بن عمر، كردوس بن زهير،كنانة بن عتيق،مالك بن عبد بن سريع،مجمع بن عبد الله عائذى،مسعود بن حجاج و پسرش،مسلم بن عوسجه،مسلم بن كثير،منجح مولى الحسين«ع»،نافع بن هلال، نعمان بن عمرو،نعيم بن عجلان،وهب بن عبد الله،يحيى بن سليم،يزيد بنحصين همدانى، يزيد بن زياد كندى،يزيد بن نبيط. "(3)
🔰در باره قیام امام حسین (ع) و تعداد یاران حضرت به منابع زیر مراجعه فرمایید :
- نگاهی نو به جریان عاشورا، ص 446.
- انصار الحسین، مهدی شمس الدین
۲۲ شهریور ۱۳۹۹
📌 امت #محمد(ص) چه کسانی هستند؟
رسول مهربانی حضرت #محمد صل الله علیه وآله فرمودند:
🌍امت من مادامی که به یکدیگر،
1⃣ #محبت ورزند،
2⃣ #امانتدار باشند،
3⃣از #حرام بپرهیزند،
4⃣ #مهمان_نوازی کنند،
5⃣ #نماز به پا دارند،
6⃣و #زکات را بپردازند،
😄همواره در خوبی و خوشی خواهند بود.
ولی اگر چنین نکنند، به #قحطی و خشکسالی گرفتار می گردند.⚡️💥
📚مجلسی، بحارالانوار، ج72، ص115
۲۲ شهریور ۱۳۹۹
۲۲ شهریور ۱۳۹۹
✅حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
💥 #دعای_تعجیل_فرج دوای دردهای ماست، در روایت است که: در آخرالزمان همه هلاک میشوند، «إِلا مَنْ دَعا بَالْفَرَجِ؛ مگر کسانی که برای [تعجیل] فرج دعا کنند».
📚 در محضر بهجت، ج١، ص٣۶٣
۲۲ شهریور ۱۳۹۹
▪️ حمله وهابىها به كربلا و ماجرای برداشتن تربت توسط صاحب ریاض
❖ از بیانات آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی:
📝... در سال 1216ق وهابىها به كربلا حمله مىكنند و مردم آنجا را قتل عام مىكنند. به نجف هم حمله مىكنند، ولى چون قبلاً خبردار مىشوند، آمادگى پيدا مىكنند و آنها نمىتوانند كارى بكنند، اما كربلايىها غافلگير مىشوند. از جمله به منزل صاحب رياض مىريزند تا او را بكشند. در آن موقع، رئيس روحانیت كربلا، مرحوم صاحب رياض بود. خانوادهاش با عجله از آنجا خارج مىشوند، ولى خود صاحب رياض با طفل شیرخواری زير يك سبد مىمانند و نمىتوانند خارج بشوند. آنها داخل خانه صاحب رياض مىريزند كه صاحب رياض را بكشند ولى او را پيدا نمىكنند.
عجيب اين است كه در تمام آن مدتی که مشغولِ گشتنِ خانه بودند آن طفل شيرخواره هيچ گريه نمىكند و اين معجزه بود. وهابىها يك روز در كربلا قتل عام مىكنند و بعد هم به قصد نجف از شهر خارج مىشوند.
❖ــــــــــــــ❖
يكى از بيوتى كه در زنجان رياست داشتند، بيت آميرزا ابوالقاسم بود. آميرزا ابوالقاسم مؤسّس ميرزايىهاى زنجان است. پدرش (آقا سيد كاظم) شاگردِ صاحب رياض و ساکن نجف بود. وقتى مطلع مىشود كه وهابىها به منزل صاحب رياض حمله كردهاند، مىگويد زودتر برويم استادمان را نجات بدهيم. به منزل صاحب رياض مىروند و ايشان را با آن طفل شيرخواره از زير سبد نجات مىدهند. نفسهاى آخرشان بوده و اگر دير مىآمدند، تلف مىشدند. بعد مىگويند برويم حرم را زيارت كنيم. غسل مىكنند و به حرم مىروند.
وقتى به حرم مىروند، مىبينند كه وهابىها ضريح مطهر را برداشتهاند و سوزاندهاند و با آن قهوه درست كردهاند! با آنكه قهوه را حرام مىدانستند. مىبينند كه گوشهاى از قبر شكاف برداشته است. آسيد كاظم نگاه مىكند و مىگويد: من قطعهاى از بدن شریف را حس مىكنم. صاحب رياض هم نگاه مىكند و مىگويد: نظر من هم همين است. (البته الآن ترديد دارم كدام تقدّم داشت)
سپس آسيد كاظم مىگويد: الآن وقت تربت برداشتن است. ايشان دستمال سفيدى داشت. با دست مقدارى از تربت را برداشت و در دستمال گذاشت. دستمال قرمز شد. مقدارى از آن تربت را خودش برداشت و مقدارى هم به صاحب رياض داد. وقتى آسيد كاظم از دنيا رفت، برادرش ميركريم كه فرد سادهاى بود، آن تربت را برداشت و تبديل به مهر كرد و بين اين و آن تقسيم نمود. آميرزا ابوالقاسم كه در آن وقت سيزده ـ چهارده ساله بود، وقتى از جريان مطّلع مىشود، خيلى به اين طرف و آن طرف مىزند و بالأخره يكى از آن مهرها را بدست مىآورد و اين مهر پيوسته در بيت آميرزا ابوالقاسم بود. وی به پسرانش سفارش مىكند كه قدر اين تربت را بدانيد كه چنين ويژگيهايى دارد.
📚جرعه ای از دریا، ج2، ص333
#تربت #امام_حسین (ع) #کربلا #صاحب_ریاض
۲۲ شهریور ۱۳۹۹
۲۲ شهریور ۱۳۹۹
🖤 قبهای خراب شد که در زیر آن قبه مردی آرمیده که قلب عالم امکان، قطب دایرهی وجود، میوهی دل اوست.
🤲🏻 ای #حجت_عصر! ما بیچارهایم، دادرسی نداریم، تو به فریاد برس.
🎙 بیانات آیت الله العظمی وحید خراسانی به مناسبت تخریب حرم مطهر عسکریین
📆 ۳/ اسفند/ ۱۳۸۴
◼️ #کلام_فقیه
۲۲ شهریور ۱۳۹۹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگربه فکر عروج هستی
ازداخل منزل شروع کن💎
۲۲ شهریور ۱۳۹۹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نماهنگ «دلتنگم آه ای سامرا» با نوای حاج میثم مطیعی
🏴 بهمناسبت تخریب قبور ائمه سامرا
۲۲ شهریور ۱۳۹۹
🍃یار بی نظیر
وقتی عالم کسی با من فرق داشته باشد
اگر بخواهد بیاید پیشم
خدا خدا میکنم که نیاید.
وقتی هم که میآید، دعا میکنم که زودتر برود.
تا وقتی که پیشم باشد
حرفهایش اگر از عسل شیرینتر باشد
برایم زهر هلاهل است
و اگر نگاهش پر از مِهر باشد
گویی که سنگهای قهرش را به سویم پرتاب میکند.
او از چیزی حرف میزند که من دوست ندارم
غصۀ چیزی را میخورد که من نمیخورم
دلش برای چیزی میتپد که دل من برایش نمیتپد
چطور میشود که پیش این آدم شاد بود و تاب آورد؟
مرا ببخش آقای من!
از چیزهایی حرف میزنم که تو دوست نداری
غصۀ چیزهایی را میخورم که تو نمیخوری
دلم برای چیزهایی میتپد که دل تو نمیتپد
ولی با این حال گاه و بیگاه پیش تو میآیم.
اگر وقتی که میخواهم پیش تو بیایم
خدا خدا میکنی که نیایم
به من نگو
و اگر وقتی که پیشت آمدم دعا میکنی که زودتر بروم
به من نگو.
بگذار خیال کنم آمدن و پیش تو ماندنَم را دوست داری.
التماس میکنم کمی دیگر تحمّل کن!
دارم عالم خودم را میکِشم به سوی عالم تو.
شبت بخیر یار بینظیر!
#شب_بخیر
#بهانه_بودن
#محسن_عباسی_ولدی
۲۲ شهریور ۱۳۹۹
هدایت شده از حقیقت ناب
#السلامعلیکیاصاحبالزمان
#المستغاثبکیاصاحبالزمان
الحمدلله رب العالمین
اللهم صل علی محمد و آل محمد
اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ
صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة
وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً
ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ
أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا
#اللهم_عجل_لمولانا_الفرج
سلامتیوتعجیلدرأمرفرجمولانا
حضرتبقيةاللهالاعظم
روحیوأرواحالعالمینلتراب مقدمه الفداء
صلوات
۲۳ شهریور ۱۳۹۹
هدایت شده از حقیقت ناب
📌 #عاشورا
السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَی الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ اللَّهِ [اَبَداً] ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّی لِزِیارَتِکُمْ
اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ
وَ عَلی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ
وَ عَلی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ
وَ عَلی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ.
۲۳ شهریور ۱۳۹۹
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_انشقاق
#سوره_انشقاق
🔅🔅🔅
📌نگاشت18:نکات تفسیری آیه 16 سوره انشقاق
فَلاَ أُقْسِمُ بِالشَّفَقِ
☑️ ۱ - سوگند مؤکد خداوند، به سرخى افق هنگام غروب خورشید (فلا أُقسم بالشفق) مشهور بین اهل لغت، این است که «شفق» همان سرخى است که بعد از غروب خورشید، در طرف مغرب دیده مى شود (مصباح). در سخن و شعر عرب، به طور فراوان اتفاق مى افتد که براى تأکید قسم، فعل آن را با حرف «لا» مى آورند. برخى آن را زاید و دسته اى آن را، براى نفىِ پندار قبل مى دانند(کشاف).
☑️ ۲ - «شفق»، پدیده اى شگفت و با عظمت (فلا أُقسم بالشفق) سوگند خداوند، نشانگر عظمت چیزى است که به آن سوگند یاد شده است.
☑️ ۳ - آشنایى با مرحله حسابرسى نامه هاى اعمال، زمینه ساز باور انسان به تغییرپذیر بودن حالات خویش است. (فلا أُقسم) جمله «طبقاً عن طبق» (در آیات بعد) - که سوگندهاى مکرر این آیات مربوط به آن است - از دگرگونى حالات انسان خبر مى دهد و حرف «فاء» در «فلا اُقسم» این مجموعه را بر آیات پیشین - که درباره محاسبه نامه هاى اعمال بود - تفریع کرده است; یعنى، حال که از حساب و کتاب آگاه شدید، بدانید که دگرگونى حالات حتمى است.
🌴🌴🌴
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
۲۳ شهریور ۱۳۹۹