eitaa logo
حقیقت ناب
1.1هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
5هزار ویدیو
453 فایل
سوالات دینی خود در جنبه های مختلف دینی. یافتن پاسخ سوالات فقهی طبق نظرمراجع تقلید، انتقادات و پیشنهادات سازنده ی خود در مورد مطالب کانال، ومطالب زیبا و آموزنده تان، با آیدی زیر👇 @Sajadi82 درارتباط باشید.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❎ ادله و شگردهای مدعیان دروغین مهدویت ♦️جریان‌های انحرافی همواره برای جذب افراد با ادعای ارتباط با حضرت صاحب‌الزمان(عج) و یا ادعای نیابت و اولوهیت سعی دارند به نوعی خود را مرتبط و یا زمینه‌ساز ظهور معرفی کنند. 🎥حجت‌الاسلام شهبازیان استاد و پژوهشگر
🌺ماجرای نحوست ماه صفر🌺 روایت اول: هرکس مرابه پایان یافتن صفرنویددهد،بهشتی است. «مَن بَشَّرَني بخروجٍ صَفَرفلَه الجنة» روایت دوم: «من بشَّرني بخروجٍ آذارٍفله الجنة» هرکس مرابه پایان یافتن (ماه)آذارنوید دهد،بهشتی است. ◀️روایت اول درهیچ کتب روایی یافت نشده وسندی هم برای آن پیدانکرده اند.بلکه تنهادرکتاب المراقبات مرحوم ملکی تبریزی این عبارت به عنوان برداشت ازروایت دوم آورده شده. 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 ◀️روایت دوم،ازجمله روایاتی است که درکتب شیعه نقل شده ومورداستنادقرارمیگیرد.متن کامل روایت بدین شرح است⏬ ابن عباس میگویدروزی پیامبربه چندتن ازاصحابشان که درمسجد قبادرخدمت ایشان بودند فرمودند: نخستین کسی که اکنون برشماواردشود مردی ازاهل بهشت است.چون این سخن راازایشان شنیدند،گروهی ازآنهابرخاستندوبیرون رفتند،وهریک ازآنهاقصدداشت که سریعترمراجعت کند.تاخودش نخستین واردشونده باشد. پیامبربه نیت آنان پی بردندوبه باقی ماندهٔ اصحابشان که نزدوی بودندفرمودند،بزودی چندتن برشماواردمیشوند،که ازجهت زودتررسیدن درحال سبقت گرفتن ازیکدیگرند،سپس هرکدام ازآنان که مرابه خروج(آذر)مژده دهد،اهل بهشت است. سپس آنان که بیرون رفته بودندبازگشتند وابوذرنیزهمراهشان بود،آنگاه پیامبربه ایشان فرمودند: مااکنون درکدامیک ازماههای رومی به سرمیبریم؟ابوذرگفت:یارسول الله آذربه پایان رسیده، پیغمبرفرمودند ای اباذرآن رامیدانستم ولیکن دوست داشتم قوم من بفهمند که تومردی ازاهل بهشتی،وچگونه چنان نباشد. 📖گر چه مرحوم شیخ صدوق (رحمه الله)نیز این حدیث را در کتاب ارزشمند «علل الشرایع»به صورت مسند از ابن عباس آورده و گروهی معتقدند ماه آذار ،همان ماه صفر است 👈در حالی که آذار از ماه های رومی است و صفر از ماه های قمری 👈و دلیلی بر شومی و نحوست ذاتی ایام نیست؛اما با این وجود پس از دقت در حدیث و توجه به سبب صدور آن متوجه می شویم که«پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم )در مقام بیان نحوست ماه آذار و اهمیت دادن به یشارت پایان آن نیست ،✅پس ازاین روایت نحوست ماه صفر برداشت نمیشود. دراین روایت کلمهٔ ماه صفروجودندارد،واگرمنظورپیامبرازآذار،ماه صفربوده،می بایست کلمهٔ صفرراذکرمیکردند. ومنظورازبشارت درجملهٔ پیامبر،نه به جهت بشارت است،بلکه به جهت بشارت دهنده است 🌸🌸*پس روشن گردید بشارت پایان ماه آذار صرفا علامتی بوده برای جلوگیری از سوء استفاده های برخی صحابه در آن ماجرا و نشانه ای برای بهشتی بودن حضرت ابوذر (رحمه الله) و این روایت ارتباطی به نحوست ماه صفر ندارد. پس هیچیک ازاین دوروایت،دلالت برنحوست ماه صفریاسایرماههاندارد. شیخ عباس قمی درمفاتیح آورده که :بدان که ماه صفرمعروف به نحوست است وبرای رفع نحوست هیچ چیزبهترازتصدق وادعیه واستعاذات وارده نیست...... اولا:شیخ عباس میگوید(معروف)است به نحوست،نه حقیقت. ثانیا:دعاهای وارده درمحفوظ ماندن ازبلاهای ماه صفردلالت برنحوست ماه نمیکند. ثالثا:مرحوم ملامحسن فیض درکتاب خلاصة الاذکارواطمینان القلوب،برای این دعاسندی ذکرنکرده. رابعاً:دلایل عقلی بیان شده ازجملهٔ: واقع شدن شهادت پیامبردراین ماه ویاشروع جنگهابعدازسه ماه حرام و....باعث نحوست آن شده، این دلایل برای پذیرفتن نحوست ماه صفرکافی نیست.چون اگرملاک نحوست یک ماه،شهادت شخصیت بزرگی باشد،پس بایدبگوییم ماه محرم وماه رمضان،جمادی الثانی وربیع الاول هم برای شهادت حضرات ائمه بایدنحس باشد.واتفاقا ماه رمضان ماه مبارک است. واگرهم نحوست آن بابت شروع جنگهای اعراب جاهلی بوده،نمیتوان پذیرفت دلیل خوبی برای نحوست باشد.چون بعدازماه رجب که ماه حرام است نیزباید این حکم صادق باشد.وماه شعبان رانحس بدانیم،که اینطورنیست. 🔴نتیجه اینکه دلایل چهارگانه برای نحوست صفرپذیرفتنی نیست.هرچندکه عمل به دعاها وتصدق دراین ماه ازلحاظ عقلی کارمطلوبی است. شاید منظورازبرخی روایات که به مانرسیده باشد،نزول برخی بلاها دراین ماه بوده که باخواندن دعای مذکوردرمفاتیح برطرف گردد.امابه هرحال این یک احتمال است.
الحمدلله رب العالمین اللهم صل علی محمد و آل محمد اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا سلامتی‌وتعجیل‌درأمرفرج‌مولانا حضرت‌بقية‌الله‌الاعظم‌ روحی‌وأرواح‌العالمین‌لتراب مقدمه الفداء صلوات
📌 ‌ السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَی الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ اللَّهِ [اَبَداً] ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّی لِزِیارَتِکُمْ اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ وَ عَلی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ.
🔅🔅🔅 📌نگاشت23:نکات تفسیری آیه 22و23 سوره انشقاق بَلِ‌ الَّذِينَ‌ کَفَرُوا يُکَذِّبُونَ‌ ☑️ ۱ - کافران، به مجرد شنیدن آیات قرآن، آن را تکذیب کرده و معارف آن را دروغ مى پنداشتند. (بل الذین کفروا یکذّبون) ☑️۲ - منکران معاد، کافراند. (لترکبنّ طبقًا عن طبق ... بل الذین کفروا یکذّبون) ☑️۳ - منکران معاد، نه تنها به هشدارهاى قرآن ایمان نیاورده و در برابر آن فروتنى نمى کنند; بلکه پا را فراتر نهاده و قرآن را تکذیب مى کنند. (بل ... یکذّبون) ☑️۴ - گردن فرازى در برابر تعالیم قرآن، نشانه کفر است. (لایسجدون . بل الذین کفروا) ☑️۵ - نامه عمل کافر، از پشت سر به او داده شده و آتش دوزخ فرجام او خواهد بود. (و أمّا من أوتى کتبه وراء ظهره ... و یصلى سعیرًا ... بل الذین کفروا) ☑️۶ - اظهار کفر، فراهم سازنده زمینه پافشارى بر تکذیب قرآن (بل الذین کفروا یکذّبون) فعل مضارع «یکذّبون» بر استمرار و اصرار دلالت دارد. 🔅🔅🔅 وَ اللَّهُ‌ أَعْلَمُ‌ بِمَا يُوعُونَ‌ ☑️۱ - منکران معاد، بر اثر پندارهایى انباشته در ذهن خود، قرآن را تکذیب مى کنند. (بل الذین کفروا یکذّبون . و اللّه أعلم بما یوعون) «وِعاء»; یعنى، ظرف و «أوعیت الزاد و المتاع» زمانى گفته مى شود که آن را در «وعاء» قرار دهى (لسان العرب). ظرف مورد نظر، ممکن است ذهن و قلب منکران معاد باشد که جایگاه باورهاى آنان است. ☑️۲ - کافران، تکذیب قرآن را ابزار رسیدن به اهدافى ساخته بودند که آن را اظهار نمى کردند. (بل الذین کفروا یکذّبون . و اللّه أعلم بما یوعون) از مصادیق «مایوعون»، نیت ها و مقاصدى است که کافران، تکذیب قرآن را وسیله رسیدن به آن مقاصد کرده بودند. ☑️۳ - آگاهى خداوند، به اسرار درونى و نیت هاى انسان (و اللّه أعلم بما یوعون) ☑️۴ - تکذیب کنندگان قرآن و منکران معاد، خود رقم زننده نامه عمل خویش اند و کردار ناپسند خود را در آن ذخیره مى سازند. (بمایوعون) به قرینه آیات پیشین - که درباره نامه هاى اعمال بود - مى توان گفت: مراد از «وعاء» در «یوعون»، همان نامه عمل است که منکران معاد آن را ظرف کردار خود ساخته اند. ☑️ ۵ - تکذیب قرآن از سوى کافران، ظاهرى بوده و به دروغ بودن آن باور نداشتند. (و اللّه أعلم بما یوعون) تقابل این آیه با آیه قبل، بیانگر آن است که گرچه کافران به زبان قرآن را تکذیب مى کردند; ولى خداوند بهتر مى داند که در درون آنان از تکذیب قرآن خبرى نبود. ☑️ ۶ - خداوند، به افکار و کردار منکران معاد و تکذیب کنندگان قرآن، داناتر از هر کس دیگر است. (و اللّه أعلم بما یوعون) ☑️ ۷ - خداوند، منکران معاد و تکذیب کنندگان قرآن را، به مؤاخذه افکار و کردارشان تهدید کرده است. (و اللّه أعلم بما یوعون) مقصود از بیان آگاهى خداوند، به افکار انباشته در ظرف ذهن و کردار موجود در نامه عمل، تهدید به مؤاخذه است. 🌴🌴🌴 🔅تفسیر و قرآن پژوهی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 آثار وجودی فرد صالح 🔻 در داستان حضرت موسی و خضر آمده است: «وَأَمَّا الْجِدَارُ فَكَانَ لِغُلَامَينِ يتِيمَينِ فِي الْمَدِينَةِ وَكَانَ تَحْتَهُ كَنْزٌ لَهُمَا وَكَانَ أَبُوهُمَا صَالِحًا؛ و اما آن دیوار از دو نوجوان در این شهر بود و زیرش گنجی متعلق به آن دو وجود داشت و پدرشان مردی شایسته و صالح بود. کهف/۸۲» 🔸 گنج باید محفوظ می ماند به خاطر اینکه پدر آن‌ها مرد صالحي بود و اگر خود اين مرد بود، شايد نمي‌توانست اينقدر خيرات را به سمت فرزندانش سوق دهد؛ ولي ببينيد که صلاح اين مرد بعد از فوت او چقدر کار مي‌کند؟! 🔹 در روايات ذيل اين آيه آمده است که بين این مرد و اولادش چند پشت واسطه و فاصله شده بود، ولي صلاح چقدر کاربرد دارد! حتي براي زماني که خود مرد نيست و چند نسل هم فاصله شده است، کاربرد دارد. 🔸 ما چقدر غافل و خودمحور هستيم! در حالي که چه اموري به ما وابسته مي‌شود و چه برکاتي مي‌تواند نصيب ما شود و به سمت ما بیآید! و اين‌ها را مي‌گيريم يا نمي‌گيريم؟ و چه برکاتي نصيب ما نمي‌شود که اگر تغييراتي در ما بود، اين‌ها مي‌توانست نصیب ما شود و همه آنها شاخه‌هاي خيري براي دنيا و آخرت ما و وابستگان ما باشد.‌ ‌ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری ‌ ‌
🔷🍁🔷🍁🔷🍁🔷🍁🔷 *❁﷽❁* ◾️دعای هر روز ماه صفر 🔰در مفاتیح‌الجنان آمده است که اگر کسی بخواهد از بلاهای نازله در این ماه محفوظ بماند،در هر روز ده مرتبه این دعا را بخواند.
💎مطالعه شرح حال علماء به منزله مراجعه به کتاب‌های معتبر اخلاقی است 🌺آیت الله بهجت(رحمه الله): مراجعه به تراجم علمای سلف، به‌منزله مراجعه به کتاب‌های معتبر اخلاقی است. 👈هرکس که طالب تهذیب و ترقی در امور معنوی است و می‌خواهد از زندگی و عمر خود چیزی استفاده کند، شایسته است به شرح احوال آنها نگاه کند که چه کارها می‌کردند. ☘️آقایی می‌گفت: «یکی از اساتید ما اهل برهان و استدلال بود، به‌گونه‌ای‌که هیچ مطلبی را بدون برهان قبول نداشت» ـ به‌طوری‌که یکی از شاگردانش درباره او فرمود: «این مطلب را از ایشان یاد گرفتیم که همه‌جا باید چشممان را باز کنیم. اگر برهانی باشد، قبول کنیم، وگرنه خیر و هیچ مطلبی را از کسی بدون برهان نپذیریم» ـ همان استاد، با اینکه برهانی بود، احوال علمای سابق را بدون پرداختن به استدلال و برهان ذکر می‌کرد. 📚در محضر بهجت، ج۱، ص۱۰۹
آیا چنین چیزی داریم که انسان برای مشکلاتش سر کتاب باز کند؟.mp3
1.37M
⁉️آیا چنین چیزی داریم که انسان برای مشکلاتش سر کتاب باز کند؟ 🎙پاسخ
📌 ورود اسرا به شام... ✏️ یکی از اصحاب پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به نام سهل بن سعد ساعدی روایت شده که می‌گفت: 🕌 «در راه بیت‌المقدس به شام رسیدم. در آن‌جا شهری دیدم پر از درخت با جویبارهای فراوان؛ در و دیوارش با پرده‌های دیبا آذین بسته شده بود و مردم گرم شادی و سرور بودند و زنان نوازنده را دیدم که دف و طبل به دست، می‌نوازند. با خود گفتم گویا اهل شام عیدی دارند که ما نمی‌دانیم. 🔰[در همین فکرها بودم که] به گروهی از مردم دمشق برخوردم که مشغول صحبت بودند، پس به آنان گفتم: «آیا شما عیدی دارید که ما نمی‌دانیم؟» گفتند: «پیرمرد! به نظر غریب می‌نمایی.» گفتم: «آری؛ من سهل ساعدی هستم که صلی الله علیه و آله را دیده و احادیث او را می‌دانم.» 🔰گفتند: «ای سهل آیا در شگفت نیستی که چرا از آسمان خون نمی‌بارد و زمین اهلش را فرو نمی‌برد؟» گفتم: «مگر چه شده است؟» گفتند: «ای سهل، سر علیه السلام را از به هدیه می‌آورند.» 💠 گفتم: «عجبا سر حسین را می‌آورند و این مردم چنین شادمانی می‌کنند؟ از کدام دروازه وارد می‌شوند؟» گفتند: «از دروازه ساعات.» 💠 هنوز گفتگوهایمان به پایان نرسیده بود که دیدم بیرق‌ها یکی پس از دیگری از راه می‌رسند. پس مردی را دیدم که سری بر نیزه داشت که سیمایش بسیار شبیه سیمای رسول خدا صلی الله علیه و آله بود و از پی آن دختری را دیدم که بر شتری برهنه و بی‌محمل سوار بود. خود را شتابان به او رساندم و گفتم: «دخترم شما کیستی؟» گفت: « دختر حسین» گفتم: «آیا از من کاری ساخته است؟ من سهل بن سعد هستم که جدت را دیده سخن او را شنیده‌ام» 💠 فرمود: «ای سهل اگر برای تو ممکن است بگو تا این سرها را از اطراف ما کنار ببرند تا مردم به تماشای این سرها مشغول شده کمتر به حرم رسول خدا نگاه کنند.» 💠 سهل ساعدی می‌گوید: «من خود را به حامل آن سر شریف رساندم و گفتم: «آیا برای تو ممکن است که برای حاجتی که من به تو دارم چهل دینار زر سرخ (چهار صد دینار) بگیری و حاجت مرا بپذیری؟» گفت: «حاجتت چیست؟» گفتم:«این پول‌ها را بگیر و این سر را جلوتر و دور از این زنان ببر.» آن مرد پذیرفت و پول‌ها را گرفت و آن سر را از زنان اهل حرم دور کرد.» 📚 مقتل خوارزمی، ص 60 - 61.
زیارت عاشورا.mp3
4.11M
🔉 بیانات حضرت آیت الله خوشوقت ره 🏴 يا لَيْتَنِي كُنْتُ مَعَكُمْ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِيما 🏴 ⬅️ برنامه از نظر است. ✳️ ع در زیارت عاشورا اول از و باطنی شروع کرده اند با تبری و و دشمنان یک دیوار ضخیم بین ما و بین می‌کشند و این جریان ادامه پیدا می‌کند و دو صف با هم نمی‌شوند و .....
✅شرطِ در حاشيه امن نبودنِ مُجرم 🔸ما در شبانه‌روز در نماز عرض می‌کنیم «اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقیمَ * صِراطَ الَّذینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ» که این را شب و روز از ذات اقدس الهی می‌خواهیم. 🔸حالا راه «أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ» چیست؟ می‌گوییم «صِراطَ الَّذینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ». 🔸«مُنعم‌ علیه» چه کسانی هستند؟ آن را مشخص کرد؛ راهشان هم چیست؟ ... آن را در سوره «نساء» فرمود «مَنْ یُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ» یا خدا یا رسولِ او «فَأُولئِکَ مَعَ الَّذینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ مِنَ النَّبِیِّینَ وَ الصِّدِّیقینَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحینَ وَ حَسُنَ أُولئِکَ رَفیقاً» که اینها «منعم‌ علیهم» هستند. 🔸ما شبانه‌روز در نمازها عرض می‌کنیم خدایا! راه موسای کلیم، راه عیسای مسیح، راه ابراهیم خلیل، راه نوح (علیهم السلام) را به ما نشان بده!، «صِراطَ الَّذینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ» این خواسته شب و روز ماست. 🔸راه اینها چیست؟ راه اینها را قرآن کریم مشخص کرد؛ وجود مبارک موسای کلیم گفت «رَبِّ بِما أَنْعَمْتَ عَلَیَّ فَلَنْ أَکُونَ ظَهیراً لِلْمُجْرِمینَ»؛ خدایا به شکرانه نعمتِ توحید و دینی که به من دادی، من پشتوانه و پشتیبان ظالم نخواهم بود؛ این راه ماست ... 🔸خدایا من نه خودم اهل جُرمم، نه برای مجرمین توصیه می‌کنم که فلان مجرم، فلان گنهکار، فلان تبهکار کاری کرده بخواهم او را از کیفر برهانم، من این کار را نمی‌کنم؛ من از اسرائیل حمایت نمی‌کنم، من از فلان شخص و فلان گروه حمایت نمی‌کنم، من این‌طور هستم؛ این حرف موسای کلیم است. 🔸این آیه نورانی، خط‌ مشی موسی را نشان می‌دهد(رَبِّ بِما أَنْعَمْتَ عَلَیَّ فَلَنْ أَکُونَ ظَهیراً لِلْمُجْرِمینَ). 🔸این خاصیّت نعمت الهی و راه الهی است که می فرماید خدایا من هرگز از گناهکار حمایت نمی‌کنم؛ ما شبانه‌روز همین را از خدا می‌خواهیم. 🔸اگر چنین باشد دیگر مجرم در کشور حاشیه امنی نخواهد داشت؛ اگر او کسی نداشته باشد، یک قاضی نداشته باشد که قانون‌تراش و قانون‌درست‌کن باشد، که او را با کمک وکیلی که آشنای با قانون‌سازی و حقوق‌سازی است نجات دهد، او دیگر حاشیه امنی ندارد. 🔸این نماز ماست که در همه شبانه‌روز به خدا عرض می‌کنیم خدایا! راه «منعم‌ علیه» را از تو می‌خواهیم، و «منعم‌ علیه» را هم که خدا مشخص کرد و فرمود چه کسانی هستند ... خدایا ما از مجرم حمایت نمی‌کنیم. 🔸ملّتی که از مجرم حمایت نکند، آمر به معروف و ناهی از منکر امنیّت دارد و در صورت حمایت نکردن از مجرم آن کسی که آمر به معروف و ناهی از منکر را شهید می‌کند، واقعاً دیگر امنیت نخواهد داشت ... 🔸بنابراین این صراط مستقیمی که ذات اقدس الهی به همه انبیا داد و به وجود مبارک موسی و هارون داد، نشانه آن هم مشخص است؛ کسانی راهیِ صراط مستقیم هستند که نه اهل جُرم باشند و نه از مجرم حمایت کنند که در این صورت این کشور، کشور وجود مبارک ولیّ عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) می‌شود. 🔸آن وقت «وَ هَدَیْناهُمَا الصِّراطَ الْمُسْتَقیمَ * وَ تَرَکْنا عَلَیْهِما فِی الْآخِرینَ» کسانی که راهیان این راه‌ هستند برکت دارند. 🔹درس خارج تفسیر /سوره صافات، آیات 112 الی 122
26.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬قاتلان امام حسین علیه السلام، دست بسته نماز می‌خواندند یا دست باز؟ 🔊 👈سؤال مهم و تعیی کننده‌ای که هر جوابی به آن بدهند به ضرر آن‌هاست. ♨️ اگر قاتلان علیه السلام که حدود سی‌هزار نفر بودند، همگی دست باز نماز خوانده باشند، به این معناست که عموم مسلمانان چه و چه پیروان دست باز نماز می‌خوانده‌اند و دست‌بسته نماز خواندن است و نماز اهل‌سنت باطل و اگر همه قاتلان آن حضرت دست‌بسته نماز می‌خوانده‌اند، شاهد بر این است که قاتل امام حسین‌علیه‌السلام همگی از اهل‌سقیفه بوده‌اند. ❓پیروان سقیفه کدام را انتخاب خواهند کرد؟ 💥ببینید و انتشار دهید
هدایت شده از حقیقت ناب
الحمدلله رب العالمین اللهم صل علی محمد و آل محمد اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا سلامتی‌وتعجیل‌درأمرفرج‌مولانا حضرت‌بقية‌الله‌الاعظم‌ روحی‌وأرواح‌العالمین‌لتراب مقدمه الفداء صلوات
هدایت شده از حقیقت ناب
📌 ‌ السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَی الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ اللَّهِ [اَبَداً] ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّی لِزِیارَتِکُمْ اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ وَ عَلی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ.
🔅🔅🔅 📌نگاشت24:نکات تفسیری آیه 24و25 سوره انشقاق فَبَشِّرْهُمْ‌ بِعَذَابٍ‌ أَلِيمٍ‌ ☑️ ۱ - انکار معاد و تکذیب قرآن، درپى دارنده عذابى دردناک است. (فبشّرهم بعذاب ألیم) ☑️۲ - توجّه به دانایى خداوند به افکار و کردار، امکان گریز از عذاب الهى را منتفى مى سازد. (و اللّه أعلم بما یوعون . فبشّرهم بعذاب ألیم) حرف «فاء»، بیانگر برداشت یاد شده است. ☑️۳ - کافران و تکذیب گران، مورد استهزاى خداوند (فبشّرهم) فعل هاى «بَشِرَ» و «فَرِحَ» به یک معنا است (مصباح). بنابراین واژه «بشارت» در مورد تهدید به عذاب، براى استهزا به کار مى رود. ☑️۴ - پیامبر(ص)، مأمور ابلاغ بشارت ها و تهدیدهاى خداوند به مردم (فبشّرهم) 🔅🔅🔅 إِلاَّ الَّذِينَ‌ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ‌ لَهُمْ‌ أَجْرٌ غَيْرُ مَمْنُونٍ‌ ☑️۱ - مؤمنانى که عمل صالح دارند، از عذاب الهى در امان اند. (فبشّرهم بعذاب ألیم . إلاّ الذین ءامنوا و عملوا الصلحت) «إلاّ» براى استثناى منقطع به کار رفته است و معناى «لکن» را افاده مى کند. ☑️۲ - کافران و مکذبان، در صورت ایمان آوردن و انجام دادن عمل صالح، گرفتار عذاب نخواهند شد. (فبشّرهم ... إلاّ الذین ءامنوا و عملوا الصلحت) ☑️۳ - باور داشتن معاد و معارف قرآن و انجام دادن کارهاى صالح، نجات بخش انسان از عذاب دردناک است. (فبشّرهم بعذاب ألیم . إلاّ الذین ءامنوا و عملوا الصلحت) ☑️۴ - مؤمنانِ نیکوکار، با شنیدن آیات قرآن، در برابر آن سر تسلیم فرود آورده، خضوع مى کنند. (فما لهم ... و إذا قرىء علیهم القرءان لایسجدون ... إلاّ الذین ءامنوا و عملوا الصلحت) ☑️۵ - توأم بودن ایمان و عمل صالح، شرط تأثیربخشى آنها است. (ءامنوا و عملوا الصلحت) ☑️۶ - خداوند، براى مؤمنانى که عمل صالح دارند، پاداش بزرگى قرار داده است. (لهم أجر) نکره آوردن «أجر»، بیانگر عظمت آن است. ☑️۷ - پاداش مؤمنانى که عمل صالح دارند، هرگز کاسته یا قطع نخواهد شد. (لهم أجر غیر ممنون) از معانى «منّ» قطع است و معناى «نقص» نیز براى آن گفته شده است. (لسان العرب) ☑️۸ - خداوند در قیامت، مؤمنان را با یادآورى مکرر پاداش هاى خویش، آزار نداده و بر آنان منت نخواهد گذاشت. (لهم أجر غیر ممنون) در معانى «مَنّ» آورده اند که: منت گذاشتن بر کسى، به این است که احسان به او را بزرگ شمرده و به آن فخر کنند و درباره اش سخن را آغاز و تکرار کنند تا آن جا که شخص را متنفر سازند. (لسان العرب) 🌴🌴🌴 🔅تفسیر و قرآن پژوهی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 امام سجاد و پیر مرد... ✅ پیرمردی به اسرا نزدیک شد و گفت: «خدای را سپاس که شما را هلاک کرد و مردم را از ستم شما آسوده ساخت و امیرمؤمنان را بر شما چیره ساخت.» 💠 علیه السلام به آن مرد فرمود: «ای پیرمرد آیا خوانده‌ای؟» گفت: «بله خوانده‌ام» علیه السلام فرمود: «آیا این آیه قرآن را خوانده‌ای؟ «قل لا أسئلکم علیه أجراً إلّا المودّة فی القربی؛ بگو من هیچ پاداشی از شما برای رسالتم در خواست نمی‌کنم، جز دوست داشتن نزدیکانم[اهل بیتم].»» پیرمرد گفت: «آری آن را خوانده‌ام.» امام فرمود: «خویشان و نزدیکان صلی الله علیه و آله ماییم که خداوند دوستی ما را مزد رسالت خویش قرار داده است.» ✨حضرت فرمود: «آیا آیه «و ءات ذوی القربی حقه؛ و حق نزدیکان را بپرداز.» را در قرآن خوانده‌ای؟» پیرمرد گفت: «آری آن را نیز خوانده‌ام.» امام فرمود: «ای پیرمرد خویشان صلی الله علیه و آله ماییم.» 🔰بار دیگر امام پرسید: «ای پیرمرد آیا این آیه از قرآن را خوانده‌ای؟ «واعلموا أنّما غنمتم مّن شیءٍ فأنّ لله خمسه وللرّسول ولذی القربی و الیتمی و المسکین وابن السّبیل .... بدانید هر گونه غنیمتی که به دست آوردید، خمس آن برای خدا و برای پیامبر و برای ذی‌القربی و یتیمان و مسکینان و واماندگان در راه (از آن‌ها) است...»»گفت: «این آیه را هم خوانده‌ام.» امام فرمود: «بدان که منظور از ذوی‌القربی در این آیه ما هستیم.» ✏️باز امام پرسیدند: «آیا این آیه از قرآن را هم خوانده‌ای که «انّما یرید الله لیذهب عنکم الرّجس أهل البیت و یطهّرکم تطهیراً، خداوند فقط می‌خواهد پلیدی و گناه را از شما دور کند و کاملاً شما را پاک سازد.»» پیرمرد گفت: «این آیه را هم خوانده‌ام.» امام فرمود: «منظور از اهل بیتی که خداوند آنان را از رجس و پلیدی پاک کرد ماییم.» 👈 در این هنگام پیرمرد اندکی خاموش شد و در حالی که از گفته‌هایش پشیمان شده بود، سرش را به آسمان بلند کرد و گفت: «پروردگارا من به پیشگاه تو از آن چه گفته‌ام و از دشمنی با آل صلی الله علیه و آله می‌کنم و از دشمنان خاندان محمد صلی الله علیه و آله از انس و جن بیزاری می‌جویم.» 📜 نقل شده که جاسوسان جریان این واقعه را به اطلاع رساندند و او دستور قتل آن پیرمرد را صادر کرد. 📚 لهوف، ص 178.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ استدلال کاملا متقن و منطقی مقام معظم رهبری حفظه الله در مشروعیت و دلیل « حجاب اجباری » که کا@ملا مبتنی بر دستورات اسلام است .
💡 دوربین گوشی‌ها ابزار جاسوسی فیس‌بوک از کاربران اینستاگرام ایتنا - شرکت فیس‌بوک یک بار دیگر متهم به جاسوسی عامدانه از کاربران اینستاگرام شده و این بار این کار را از طریق استفاده بدون اجازه از دوربین گوشی‌های همراه کرده است. 📰 http://u.subz.ir/JLA
👈 ویژه کودکان زیر 6 سال ✅ بازی تولید صدا 💠 اگر چه این بازی کمی حوصله می خواهد؛ اما برای کودکان جذاب است. یک قاشق و یک ظرف فلزی به کودک داده که با زدن قاشق روی ظرف، صدایی تولید کند. 🔻کودک از صدایی که خودش تولید می کند به شدت لذت می برد. اگر می خواهید کودک را بیش از این شاد کنید، ظروف بیشتری مقابلش بگذارید تا صداهای بیشتری تولید کند؛ 🔸مثلاً یک سینی، قابلمه و کاسه فلزی که سه جور صدا تولید می کند. گاهی هم ملاقه به دستش بدهید. 🔴 این بازی، تجربۀ کودک را نسبت به اشیاء دور و بر خود زیاد کرده و ارتباط او را با این اشیاء واقعی تر می کند. کودک در این بازی اثر کار خودش را می بیند که برای او خیلی جذاب است.
💠 پرسش و پاسخ از حضرت آیت الله خوشوقت ره ❓س: الآن که نیست، چگونه می‌‌توان مثل کرد؟ ✅ ج: ع فرمود: «اگر شما را حفظ کنید، اگر در هم بمیرید، هستید». ⬅️بنابراین الآن باز است. هر کس توانست این را حفظ کند، اگر در هم بمیرد، شهید است ان‌شاءالله.
✅ چند ويژگى نمازهاى مستحبى‏ : ♦️تمام نمازهاى مستحبى را مى ‏توان آهسته يا بلند خواند. ♦️نمازهاى مستحبى را نمى ‏توان به جماعت خواند، مگر نماز باران و نماز عيد فطر و قربان. ♦️همه نمازهاى مستحبى را مى ‏توان ايستاده يا نشسته يا در حال حركت خواند. ♦️شك در تعداد ركعات، نماز را باطل نمى ‏كند. ♦️زياد شدن اركان نماز، نماز را باطل نمی ‏كند. ♦️در نمازهاى مستحبى سوره واجب نيست. ♦️براى كم و زياد شدن، سجده سهو واجب نيست. ♦️نماز مستحبى را مى ‏توان با اختيار شكست. ♦️هيچ يك از نمازهاى مستحبى اذان و اقامه ندارند. ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈