#گام_های_سلوک
🌴حديث آن قدوه عالميان امام باقر عليه السلام را در «اقسام قلب»، زينت و زيور اين گرامىنامه قرار دهيم:
«القلوب ثلاثة قلب؛ منكوس لا يعى شيئا من الخير و هو قلب الكافر و قلب فيه نكتة سوداء
فالخير و الشر فيه يعتلجان فأيهما كانت منه غلب عليه و قلب مفتوح فيه مصابيح تزهر و لا يطفأ نوره الى يوم القيمة و هو قلب المؤمن»
🍃ترجمه حديث شريف به اختصار اينكه دلها سه گونهاند:
▪️دل سرنگون كه هيچ خيرى را نگاه نمىدار و آن دل كافر است.
▪️و دلى كه در آن خجكى (نقطهاى) سياه است خير و شر در آن در كشتى و كشمكشاند پس هر كدام از آن دو شده است همان بر وى چيره خواهد شد.
▪️و دلى كه گشوده است، در آن چراغهايى مىدرخشند و تا روز رستاخيز خاموش نمىشوند و آن دل مؤمن است.
🍁دل بينا مىبايد تا درباره دل سخن بگويد؛ اين كوردل چه بگويد!
✨خداوند متعال توفيق تحصيل قلب سليم مرحمت بفرمايد كه «يوم لا ينفع مال و لا بنون الا من اتى الله بقلب سليم» در پيش داريم.
🌱در خاتمه با عرض معذرت خواهش مىكنم دست از دلم بردار و دل به دست صاحبدلى بسپار!
#علامه_حسن_زاده
#نامه_ها_و_برنامه_ها
1.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👌🌸😍اینم هدیه ی من به شما
شعرخوانی مهدیارخراسانی نازنین مداح کوچولوی شیریــــــن 😍🌸👌
✅حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
🔸اگر در امور دینی و یا عقیدتی اشکالی داری، برو از اهلش بپرس تا اشکالت بر طرف شود. انسان گاهی در امر دین اشکالی به نظرش میرسد و یا شبههای به او القا میشود، گمان میکند که آن اشکال لایَنحَل است و دیگر جوابی ندارد و پیشِ خود و بدون مراجعه به اهل آن قضاوت میکند و میگوید: پس دین باطل است و ایراد دارد. چگونه از اهل دین و اهل علم میترسی و نزد آنها نمیروی و از آنها سؤال نمیکنی، ولی از خود شبهه و اشکال نمیترسی که چهبسا موجب نابودی و هلاک دائمی تو گردد؟!
📚 در محضر بهجت، ج١، ص۶٨
@Maddahionlin1_37079866.mp3
زمان:
حجم:
3.61M
🌸 23 ربيع سالروز ورود #_حضرت_فاطمه_معصومه (س) به شهر مقدس قم
💐هر دلی راهی قم میشه
💐تو صحن آئینه گم میشه
🎤میثم #مطیعی
AudioTrimبخش2.mp3
زمان:
حجم:
1.36M
#تاریخ_اسلام
#سلسله_جلسات
🔻تأملاتی👆🏻 درباره حیات پیامبر صلی الله علیه و آله پیش از بعثت
◀️صوت 3 : بررسی صحت و سقم گزارشات تاریخی پیرامون معجزات هنگام ولادت پیامبر صلی الله علیه و آله
⭕ دکتر سعید طاووسی مسرور (دکتری تاریخ اسلام)
#نشر_حداکثری
🍃معلّم مهربانم
گاهی صدای خندۀ دنیا را میشنوم
که به دندانهای در هم فشردهام میخندد
دندانهایی که دردِ نفس کشیدن زیر فشارهای دنیا
آنها را روی هم آورده.
گاهی صدای هلهلۀ دنیا را میشنوم
که از صدای استخوانهای خرد شدهام به وجد آمده
استخوانهایی که نخواستند یار دنیا باشند
و مجبور شدند بار صخرههای غرور دنیا را روی خودشان تحمّل کنند.
گاهی صدای پچ پچ دنیا را میشنوم
گویی دارد با یارانش در بارۀ حال و روز من نجوا میکند
خودت هم میدانی که حال و روز این روزهای من تعریفی ندارد.
دنیا هم این را خوب فهمیده.
گاهی صدای عربدۀ دنیا را میشنوم
عربده از درد خیالهایی که از تو در دل من است.
من هر چه قدر بیشتر به تو فکر میکنم
صدای عربدۀ دنیا را بیشتر میشنوم.
گاهی صدای نفسهای راحت دنیا را میشنوم
آن هم وقتی که کمتر به تو فکر میکنم.
مشکل دنیا با من، فقط حسّی است که به تو دارم.
خودش به من گفت اگر تو را رها کنم
به هر کجا که دلم بخواهد مرا میرساند.
دنیا منتظر است تا قد خم کنم در برابرش.
ولی من به عشق تو
سینه سپر ایستادهام در برابرش
ولی خودم هم نمیدانم تا کی میتوانم ایستادگی کنم؟
هنوز هم منتظرم مرا فرا بخوانی به کلاس درسَت: درس تحمّل دنیا.
شبت بخیر معلّم مهربانم!
#شب_بخیر
#بهانه_بودن
#محسن_عباسی_ولدی
حقیقت ناب
#سوره_مطففین 🔅🔅🔅 📌نگاشت38 :تفسیر آیه 26؛27 و28 سوره مطففین ✳️ختَامُهُ مِسْکٌ وَ فِي ذٰلِکَ
#تفسیر_سوره_مطففین
#سوره_مطففین
🔅🔅🔅
📌نگاشت39 :تفسیر آیه 29-30-31 سوره مطففین
✳️ إنَ الَّذِينَ أَجْرَمُوا کَانُوا مِنَ الَّذِينَ آمَنُوا يَضْحَکُونَ*
☑️ ۱ - کافران مجرم، همواره مؤمنان را تحقیر و تمسخر کرده و به باورهاى آنان پوزخند مى زنند. (إنّ الذین أجرموا کانوا من الذین ءامنوا یضحکون)
☑️۲ - پوزخند به مؤمنان، گناه و از نشانه هاى کفر است. (إنّ الذین أجرموا کانوا من الذین ءامنوا یضحکون)
مراد از «الذین أجرموا» - به قرینه «من الکفّار» در آیات بعد - کافران اند.
☑️۳ - کفرورزى، جرم (گناه) است و کافران به گناه آلوده اند.* (إنّ الذین أجرموا)
مجرم خواندن کافران، یا به لحاظ گناه بودن کفر است و یا این که گناهان دیگرى نیز در بین کافران رواج دارد.
☑️۴ - ابرار به دلیل ایمانشان در معرض تمسخر گناه پیشگان کافر، قرار گرفته و آزار مى بینند. (إنّ الذین أجرموا کانوا من الذین ءامنوا یضحکون)
✳️ و إِذَا مَرُّوا بِهِمْ يَتَغَامَزُونَ
▫️ «یَتَغَامَزُونَ»: از مصدر تغامُز، به معنی شرکت دستهجمعی در عیبجوئی از کسی یا کسانی، و تمسخر کردن با اشارات سر و دست و چشم و ابرو است.
☑️۱ - گناه پیشگان کافر، با چشمک زدن و اشاره به یکدیگر، هنگام عبور بر مؤمنان نیکوکار، به عیب جویى از آنان مى پردازند. (و إذا مرّوا بهم یتغامزون)
▫️ «غمز»; یعنى، عیب جویى از دیگران با پلک زدن و اشاره دست (مفردات راغب). ضمیر «مرّوا» به مجرمان برمى گردد. برخى احتمال داده اند که ضمیر به مؤمنان برگردد و مراد این باشد که هنگام عبور مؤمنان بر کافران، آنان با چشمک زدن و علامت دادن به یکدیگر به عیب جویى از مؤمنان مى پردازند.
☑️۲ - عیب جویى از مؤمنان و اشاره هاى تمسخرآمیز به آنان و نشان دادن عیوب ایشان به دیگران، خوى ناپسند و برخاسته از گنه پیشگى است. (إنّ الذین أجرموا ... و إذا مرّوا بهم یتغامزون)
✳️ و إِذَا انْقَلَبُوا إِلَى أَهْلِهِمُ انْقَلَبُوا فَکِهِينَ
▫️ «إِنقَلَبُوا»: برمیگشتند. مراجعت مینمودند
. «أَهْل»: خانواده و خویشان. کسان و دوستان.
«فَکِهِینَ»: جمع فَکِه، شادمان، خوشحال و خندان. حال است. مراد آیه این است که بزهکاران در غیاب مؤمنان نیز همان سخریّهها و همان استهزاءها را ادامه میدادند.
☑️۱ - کافران، از خاطره هاى دیدار خود با مؤمنان، طنز ساخته و در جمع خانواده خویش به لطیفه گویى و خنداندن یکدیگر مى پردازند. (و إذا انقلبوا إلى أهلهم انقلبوا فکهین)
▫️ «فَکِه» (صفت مشبّه) به معناى خوش دل و خندان یا به معناى کسى است که با همراهان خود سخنى گوید که آنان را بخنداند (قاموس). در برداشت یاد شده، معناى دوم مورد نظر است.
☑️۲ - کافرانى که مؤمنان را مسخره کرده اند، هنگام مراجعت نزد خانواده خویش، از پوزخندها و اشاره هاى طعنه آمیز خود، غرق شادمانى مى شوند. (یضحکون ... یتغامزون . و إذا انقلبوا إلى أهلهم انقلبوا فکهین)
در این برداشت، «فَکِه» به معناى «مرد خوش دل و خندان» دانسته شده است. تکرار «انقلبوا» در آیه شریفه، براى مجسم ساختن حالت بازگشت کافران به خانه خویش است.
☑️۳ - کافران و گنه پیشگان، حتى در غیاب مؤمنان نیز آنان را استهزا کرده و با طعنه و کنایه از ایشان یاد مى کنند. (و إذا انقلبوا إلى أهلهم انقلبوا فکهین)
🌴🌴🌴
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم.
التماس دعا🙏
🔅تفسیر و قرآن پژوهی