حقیقت ناب
🍀🌟🍀🌟🍀 ✅پرسش: در قرآن، شجره ملعونه شامل چه کسانی است و از کجا ریشه گرفته و تا کجا ادامه دارد؟ قسمت
🍀🌟🍀🌟🍀
✅پرسش:
در قرآن، شجره ملعونه شامل چه کسانی است و از کجا ریشه گرفته و تا کجا ادامه دارد؟
قسمت دوم:
🌺پاسخ:
🔸در الدر المنثور است كه ابن جرير از سهل بن سعد روايت كرده كه گفت: رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در خواب ديد كه بنى فلان" بنى اميه" در منبرش همچون ميمونها جست و خيز مىكنند بسيار ناراحت شد، و تا زنده بود كسى او را خندان نديد، خداى تعالى اين آيه را فرستاد" وَ ما جَعَلْنَا الرُّؤْيَا الَّتِي أَرَيْناكَ إِلَّا فِتْنَةً لِلنَّاس
رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: در خواب ديدم كه بنى اميه در همه شهرها بر فراز منبرها برآمدهاند، و اينكه به زودى بر شما سلطنت مىكنند، و شما ايشان را بدترين ارباب خواهيد يافت، آن گاه رسول خدا (صلی الله علیه و آله) از آن به بعد در اندوه عميقى فرو رفت و بدين جهت خداى تعالى اين آيه را فرستاد" وَ ما جَعَلْنَا الرُّؤْيَا الَّتِي أَرَيْناكَ إِلَّا فِتْنَةً لِلنَّاسِ"
🔻در الدر المنثور است كه ابن مردويه از عايشه روايت كرده كه روزى به مروان حكم گفت من خود از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) شنيدم كه به پدرت و جدت مى فرمود: شمائيد آن شجره ملعونه در قرآن.(1)
✍️با عنایت به آنچه گذشت می توان نتیجه گرفت که استمرار شجره ملعونه تا بقای نسل منافق در میان مسلمانان که همواره به فتنه گری و آشوب در جامعه مسلمانان مشغول هستند می تواند ادامه داشته باشد و منحصر در بنی امیه نخواهد بود بلکه آنان مصداق بارزی از این شجره ملعونه اند. چرا که آنچه استمرار یافته است یک منظومه فکری شیطانی است که در کالبد انسانهایی در زمان های مختلف بروز و ظهور می یابد که همه آنها با توجه به اتحاد فکری در یک شجره و ریشه قرار دارند و مورد لعن و نفرین خدای سبحان قرار گرفته اند.
پی نوشت:
1. طباطبايى، محمدحسين، ترجمه تفسير الميزان، جامعه مدرسين حوزه علميه قم، دفتر انتشارات اسلامى ، چاپ پنجم، 1374ش، ايران - قم، ج 13 ص 188-195.
#قرآنی
8.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تاریخ_اسلام
#عبرت #بصیرت
🔻منافقین و ابزاری که بکار می برند همیشه هستند
✅معاویه و عمر و عاص به علی (علیه السلام) ارادت داشتند
✅ تیرهای منافق ها، خشک مقدسها هستند
✅همیشه معاویه ها هستند در لباسهای گوناگون
✅همیشه آماده ها برای گول خوردن هستند که مثل علی را بگویند کافر شد، مشرک شد.....
🎥 2 دقیقه و 16 ثانیه ویدئو از سخنان استاد مرتضی مطهری
◀️ نشر حداکثری
❓❓پرسش
معناي بند آخر سلام نماز چيست ما به چه كسي سلام مي فرستيم و منظور از «سلام بر تو و .....» چيست
🔰🔰پاسخ
جمله سوم: «السّلام علیکم و رحمة الله برکاته».
✅در این جمله، مخاطب مبهم است؛
✅امّا در روایات مصادیقی از این مخاطب را بیان فرموده اند.
از جمله گفته شده:
🔰این سلام ها خطاب به ملائکه موکل انسان هستند.
از امام صادق - سلام الله علیه - در مورد سلام های سه گانه نماز سؤال شد... .(در این جا اشاره امام به سلام آخر نماز را بیان می کنیم.) ایشان فرمود:
«وَ تَكُونُ الثَّالِثَةُ عَلَى مَنْ عَلَى يَسَارِهِ وَ مَلَكَيْهِ الْمُوَكَّلَيْنِ؛
یعنی: سلام سوم نماز برای کسانی است که در سمت چپ او و دو ملک موکل او است».
🔰البته در بعضی روایات گفته شده که این سلام خطاب به تمام ملائکه و فرشتگان است
🔰و در بعضی روایات آمده که این سلام ها به انبیای الهی است
🔰و شاید هم بتوان گفت: بعد از آن که نمازگزار در سلام اول به خصوص رسول خدا - صلی الله علیه و آله و سلّم - (و اهل بیت - سلام الله علیهم اجمعین-) سلام کرد و در سلام دوم، به تمام نمازگزاران و تمام بندگان شایسته اعم از انبیا و مؤمنان انسی و جنّی و ملائکه سلام کرد. در سلام سوم، به صورت جمعی به همه آن ها سلام می دهد و همه را مورد مخاطب خود قرار می دهد.
🔹🔸 تبعیت در نماز جماعت 🔸🔹
💠در نماز جماعت یک اصل کلی حاکم میباشد و آن، اصل 🔺تبعیت🔺 است. یعنی مأموم باید در نماز جماعت از امام پیروی نماید. از این قانون چند نتیجه 👌🏻 گرفته میشود:
📌 اول: مأموم نباید قبل از امام، تکبیرةالاحرام را بگوید. در حقیقت این یک استثناء در باب اذکار محسوب میشود، زیرا جلوافتادن از امام جماعت در اذکار نماز اشکال ندارد، بهجز( تکبیرةالاحرام).
📌 دوم: جلوافتادن از امام جماعت در رکوع و سجده و سایر کارهای نماز جایز نیست. این امر چنانچه سهواً اتفاق افتد، اشکال ندارد و اگر عمداً باشد جماعت را دارای اشکال میکند.❌
📌 سوم: اگر مأموم سهواً زودتر از امام سر از رکوع یا سجده برداشت، باید برگردد و با امام همراه شود، زیرا اضافهشدن رکن، نماز را در جماعت باطل نمیکند به شرط آنکه برای تبعیت باشد.
📌 چهارم: چنانچه مأموم در نماز جمعه بعد از قنوت رکعت دوم به رکوع رود نمازش باطل است❌، زیرا امام رکوع را انجام داده و در حال رفتن به طرف سجده است، بنابراین رکوع که رکن است اضافه شده، بدون اینکه تبعیت محقق شده باشد؛ و همچنین است در هر نماز که مأموم بعد از رکوع امام به رکوع رود.
❓سؤال: انجام کارهای نماز بهصورت همزمان با امام بهتر است یا با تأخیر؟
✅ پاسخ: هر دو جایز است، ولی کمی با تأخیر بهتر است.
#احکام_جماعت
#احکام_نماز_جماعت_تبعیت
➖➖➖➖➖
5.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
راهکارهای ایجاد گرایش فرزندان به نماز
بخش ششم
چگونگی تمرین فرزندان برای نماز
#راهکارهای_ایجاد_گرایش_فرزندان_به_نماز
📿 از #نماز_اول_وقت غفلت نکنید، از #گناه اجتناب كنيد، #واجبات را بجا بياوريد؛
🔆 بر اين طريقهی حقه استقامت كنيد؛ آن وقت دست عنايت #امام_زمان علیهالسلام بر سر شما كشيده میشود، كه آن وقت خواهيد فهمید چه خبر است!
🎙 برگرفته از بیانات آیت الله العظمی وحید خراسانی
📆 ۱۸/ مرداد/ ۱۳۸۷
◻️ #کلام_فقیه #توصیه
هدایت شده از حقیقت ناب
#السلامعلیکیاصاحبالزمان
#المستغاثبکیاصاحبالزمان
الحمدلله رب العالمین
اللهم صل علی محمد و آل محمد
اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ
صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة
وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً
ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ
أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا
#اللهم_عجل_لمولانا_الفرج
سلامتیوتعجیلدرأمرفرجمولانا
حضرتبقيةاللهالاعظم
روحیوأرواحالعالمینلتراب مقدمه الفداء
صلوات
حقیقت ناب
نگاشت4: تفسیر آیات 1تا6 سوره انفطار #تفسیر_نور #قرائتی #تفسیر_سطح_متوسط #تفسیر_سوره_انفطار #سوره_ان
نگاشت5:تفسیر آیات 6 تا 12 سوره انفطار
#چشمه_حکمت
#قرائتی
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_انفطار
#سوره_انفطار #انفطار
🔅🔅🔅
يا أَيُّهَا الْإِنْسانُ ما غَرَّكَ بِرَبِّكَ الْكَرِيمِ «6» الَّذِي خَلَقَكَ فَسَوَّاكَ فَعَدَلَكَ «7» فِي أَيِّ صُورَةٍ ما شاءَ رَكَّبَكَ «8» كَلَّا بَلْ تُكَذِّبُونَ بِالدِّينِ «9» وَ إِنَّ عَلَيْكُمْ لَحافِظِينَ «10» كِراماً كاتِبِينَ «11» يَعْلَمُونَ ما تَفْعَلُونَ «12»
اى انسان! چه چيز تو را در برابر پروردگار بزرگوارت مغرور و فريب داده است؟ همان كه تو را آفريد و (اندامت را) استوار ساخت و متعادل كرد. و به هر صورت كه خواست، تو را تركيب كرد. با اين همه، (شما روز) جزا را دروغ مىپنداريد. در حالى كه قطعاً بر شما نگهبانانى (از فرشتگان) گمارده شدهاند. نويسندگانى بزرگوار، كه به آنچه انجام مىدهيد آگاهند.
▫️ «غر» از «غرور» به معناى غفلت، فريب و مغرور، «سواك» به معناى استوارى و استقامت و دورى از اعوجاج است و «فَعَدَلَكَ» بيانگر تعادل و توازن ميان اعضا و جوارح انسان است.
▫️ به عمل خود تكيه كنيد نه بر كرم خداوند، انبيا از كرم خدا آگاه بودند امّا اهل عمل بودند.
▫️ خداوند كريم است: «بِرَبِّكَ الْكَرِيمِ» فرشتگان مأمور او كريماند: «كِراماً كاتِبِينَ» رسولان او كريماند: «رَسُولٍ كَرِيمٍ» «1» كتاب او كريم است: «إِنَّهُ لَقُرْآنٌ كَرِيمٌ» «2» و پاداش او كريمانه است. «أَجْرٍ كَرِيمٍ» «3»
▫️ خداوند كريم است؛ هم گناهان را مىبخشد، هم عيبها را مىپوشاند و هم پاداش را چند برابر مىدهد.
☑️ 1- انسان، موجودى غافل و فريب خورده است و خود را از عواقب كار و قهر خدا در امان مىپندارد. «يا أَيُّهَا الْإِنْسانُ ما غَرَّكَ بِرَبِّكَ»
☑️2- چرا انسان با آن همه نياز و ضعف، مغرور باشد؟ «يا أَيُّهَا الْإِنْسانُ ما غَرَّكَ»
☑️3- بدترين نوع كبر و غرور، آن است كه در برابر پروردگار كريم و هستى بخش باشد. «غَرَّكَ بِرَبِّكَ الْكَرِيمِ الَّذِي خَلَقَكَ»
☑️4- غرور و غفلت انسان، سوء استفاده از لطف و كرم و پردهپوشى خداست. «ما غَرَّكَ بِرَبِّكَ الْكَرِيمِ»
☑️5- لطف و كرم ابتدايى خدا تنها نسبت به مؤمنان نيست، بلكه نسبت به همه انسانهاست. يا أَيُّهَا الْإِنْسانُ .... بِرَبِّكَ الْكَرِيمِ
🕋📿🕋📿🕋📿
🕌 آیا نماز خواندن جلوتر از مقبره امام علیه السلام جایز است ؟
⭐️ پاسخ:
🎯 آیت الله خامنه ای: نماز گزار باید در هنگام نماز جلوتر از قبر پیغمبر صلی الله علیه و آله و امام علیه السلام نایستد؛ ولی مساوی قبر اشکال ندارد .
🎯 آیت الله مکارم شیرازی: شایسته است انسان رعایت ادب کند و جلوتر از قبر پیغمبر صلی الله علیه و آله و امام علیه السلام نماز نخواند و در صورتی که نماز خواندن هتک حرمت و بی احترامی باشد حرام است ⛔️ و نماز هم اشکال دارد. و در غیر این صورت نماز باطل نیست .
------------
#احکام_نماز
#احکام_نماز_خواندن_جلوتر_مقبره_امام
➖➖➖➖➖
﷽ #معارف_ذکر_های_نماز
🔸 جملهای از #نماز که اهل بهشت هم آن را تکرار میکند 🔸
❤️ الإمام عليّ عليه السلام فِي الحِکمِ المَنسوبَةِ إلَيهِ: مِن شَرَفِ هذِهِ الکلِمَةِ و هِيَ الحَمدُ للّهِ أنَّ اللّهَ تَعالى جَعَلَها فاتِحَةَ کتابِهِ،
❤️ و جَعَلَها خاتِمَةَ دَعوى أهلِ جَنَّتِهِ؛ فَقالَ: «وَ آخِرُ دَعْواهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ».
💙 امیرالمؤمنین عليه السلام : از ارجمندى اين سخن يعنى «ستايش، خداى را» است که خداوند متعالى آن را آغاز کتابش،
💙 و پايان نيايش بهشتيانش قرار داده است، و مىفرمايد: «و پايان نيايش آنان، اين است که:
«اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِين ؛ ستايش، خداى را که پروردگار جهانيان است»».
📚 شرح نهج البلاغة، ج 20 ، ص 347.