eitaa logo
حقیقت ناب
1.2هزار دنبال‌کننده
10.7هزار عکس
5.7هزار ویدیو
482 فایل
سوالات دینی خود در جنبه های مختلف دینی. یافتن پاسخ سوالات فقهی طبق نظرمراجع تقلید، انتقادات و پیشنهادات سازنده ی خود در مورد مطالب کانال، ومطالب زیبا و آموزنده تان، با آیدی زیر👇 @Sajadi82 درارتباط باشید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔎📖🔍 🔎📖🔍 ✅پرسش: چرا مردم با دیدن عدل و احسان پیامبر(صلی الله علیه و آله) با جانشینی علی(سلام الله علیه) مخالفت کردند؟ چرا با دیدن عدل و احسان علی(سلام الله علیه)، از حکومت امام مجتبی(سلام الله علیه) حمایت نکردند؟ براستی چرا پس از چشیدن طعم حکومت حق، باز هم مردم به حاکمان عادل خود خیانت میکنند؟ قسمت اول: 🌺 پاسخ: در خصوص شرایط خاص تاریخی زمان پیامبر(صلی الله علیه و آله)، امام حسن(سلام الله علیه)، یعنی ملاک هایی که به طور مخصوص موجب رویگردانی مردم از حکومت حق در دوره این دو معصوم شد را اینجا مدنظر نداریم. چون شاید رویگردانی از حکم پیامبر(صلی الله علیه و آله) مبنی بر خلافت امیرالمومنین(سلام الله علیه) عواملی غیر از رویگردانی از حکومت امام حسن(سلام الله علیه) داشته باشد، اما به طور کلی و فارغ از بحث زمان، عوامل مختلفی را می توان دخیل در این امر دانست که به چند مورد اشاره می کنیم: 📌محبت دنیا: همان طور که پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) فرموده اند: «حُبُّ الدُّنْيَا رَأْسُ كُلِّ خَطِيئَة»؛ منشأ همه بدی ها و خطایا، محبت دنیاست.(1) ✍️این ملاک البته بیشتر در مورد سردمداران مطرح میشود، گاهی محب دنیا موجب میشود عده ای برای تصاحب قدرت وارد گود رقابت شوند، و خودش زمینه خروج حکومت از مدار حق خویش را فراهم میکند و خود مردم هم به خاطر همین محبت دنیاست که از این سردمداران باطل پیروی می کنند. با این اوصاف به نظر می رسد این ملاک، ملاک عامی است که شاید بتوان بقیه ملاک ها را هم از زیر مجموعه های آن دانست. 📌تطمیع و تهدید: رقبای سیاسی که به باطل به دنبال حکومت هستند برای رسیدن به حکومت باید عموم مردم را با خود همراه سازند لذا در این مسیر از عنصر تطمیع و تهدید بهره می برند، بسیاری از مردم به خاطر همین تهدیدها و یا تطمیع ها دست از حمایت از دولت حق بر میدارند. ✍️تاریخ همواره چنین تهدیدها و تطمیع هایی را از سوی سردمداران باطل به خود دیده است. ادامه دارد... پی نوشت: 1. کلینی، محمد، الکافی، ج2، ص131.
🔸 برداشت های نادرست از احکام 🔰🔰خدمت زن در منزل ⛔️در نظر بسیاری از مردم زن موظف است در خانه کار کند و طبق همین باور برخی از مردم همسر خود را با تندی و خشونت وادار به کار می کنند. ✅در حالی که طبق فتاوای مراجع معظم تقلید، مرد حق ندارد زن را به خدمت در خانه مجبور کند و اگر او را مجبور بر خدمت نماید، زن می تواند حق الزحمه ی خود را دریافت نماید. 📚توضیح المسائل مراجع، ج2، ص407، م2414
💠 الگوی شایسته 🔸 چنین شخصیتی مصداق کامل عالمی است که تشخیص دقیق خود را در روزی که لازم باشد، بی‌درنگ به میدان می آورد و در این راه سرزنش و زخم زبان دیگران را به چیزی نمی گیرد. در واقع تکریم حضرت آقای مصباح، تکریم «راه‌حق» و نشان دادن «مصداق» و «الگوی شایسته» است. 🔺بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اعضای موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (رحمه‌الله‌علیه) ۱۳۸۹/۰۸/۰۳ ✅ مجموعه تصویری
🦋 ابن‌فضال : رَأَیْتُ أَبَاالْحَسَنِ علیه السلام صَلَّی سِتَّ رَکَعَاتٍ أَوْ ثَمَانَ رَکَعَاتٍ قَالَ وَکَانَ مِقْدَارُ رُکُوعِهِ وَ سُجُودِهِ ثَلَاثَ تَسْبِیحَاتٍ أَوْ أَکْثَرَ 🦋 فلَمَّا فَرَغَ سَجَدَ سَجْدَةً أَطَالَ فِیهَا حَتَّی بَلَّ عَرَقُهُ الْحَصَی قَالَ وَذَکَرَ بَعْضُ أَصْحَابِنَا أَنَّهُ أَلْصَقَ خَدَّیْهِ بِأَرْضِ الْمَسْجِدِ. 🥀 علیه السلام را ديدم که شش رکعت یا هشت رکعت نماز خواندند و در هر رکوع و سجدهای سه مرتبه یا بیشتر تسبیح گفتند، 🥀ولی پس از نماز سجدهای طولانی نمودند به‌گونه‌ای که عرق صورتشان سنگ‌های را مرطوب کرد و بعضی از اصحاب گفته‌اند که حضرت، گونه‌های مبارک خود را به زمین مسجد چسبانده بودند. 📚 برگرفته از کتاب راه های تکمیل نماز، ، قسمت تعقیبات.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 مراجعه به پزشک غیر همجنس 💠 سوال: آیا مراجعۀ زن به مرد برای جایز است؟ ✅ جواب: زیبایی، محسوب نمی شود و نگاه و لمسِ حرام برای آن جایز نیست مگر در مواردی که برای درمان بیماری ـ مانند سوختگی ـ باشد و مراجعه به متخصص همجنس، مشقت زیاد داشته باشد.
✧✦•﷽‌ ✧✦• (٨) اهل بیت علیهم السلام فرزندانشان را به حفظ خطبه حضرت زهرا سلام الله علیها وا می‌داشتند، آن سان که آنان را به حفظ قرآن وا می‌داشتند. 📚المراجعات، سید شرف الدین ، ص ۳۹۲ ♦️تنظیم: حمیده موحدنسب 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
الحمدلله رب العالمین اللهم صل علی محمد و آل محمد اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا سلامتی‌وتعجیل‌درأمرفرج‌مولانا حضرت‌بقية‌الله‌الاعظم‌ روحی‌وأرواح‌العالمین‌لتراب مقدمه الفداء صلوات
حقیقت ناب
#چشمه_حکمت #تفسیر_قرآن #تفسیر_سوره_تکویر #سوره_تکویز #تکویر 🔅🔅🔅 نگاشت14: نکته های تفسیری آیات4
🔅🔅🔅 نگاشت15: نکته های تفسیری آیات 6تا 8سوره تکویر ✳️و إِذَا الْبِحَارُ سُجِّرَتْ 6 ۱ - دریاها در آستانه قیامت، لبریز شده و آب آن به اطراف سرازیر خواهد گشت. (و إذا البحار سجّرت) «سَجَر» و «سَجَّر» به معناى «مَلأَ» (پر گردانید) است. برخى «تسجیر» را به معناى «تفجیر» (روان ساختن) گرفته اند (لسان العرب). بنابراین «سجّرت» - که تشدید آن براى مبالغه است - یعنى کاملاً لبریز و به اطراف سرازیر گشت. فرّاء گفته است: «مسجر»; یعنى، آنچه آب آن فروکش کرده باشد (لسان العرب) و قاموس «مسجور» را شعلهور شده معنا کرده است. براساس این دو معنا، آب دریاها تبخیر شده و نابود خواهد گشت. ۲ - آب دریاها، هنگام پیدایش نشانه هاى قیامت، به شدّت داغ و جوشان خواهد شد.* (و إذا البحار سجّرت) «مسجور»; یعنى، شعلهور شده (قاموس). این احتمال که «سجّرت»، ناظر به این معنا باشد، منتفى نیست. 🔅🔅🔅 ✳️و إِذَا النُّفُوسُ‌ زُوِّجَتْ‌7 ۱ - انسان ها در قیامت، به دسته هاى مختلف تقسیم خواهند شد. (و إذا النفوس زوّجت) سیاق آیات، دلالت دارد که آنچه پیش از این آیه آمده بود، «اشراط الساعة» و حوادثى بود که در آستانه قیامت رخ مى نمود. از این آیه به بعد حوادثى آمده است که در قیامت رخ خواهد داد. «زوج» در اصل به معناى صنف و نوع از هر چیز است. (لسان العرب) ۲ - هر انسانى در قیامت، براساس کردار دنیوى خود، هم نشینى مناسب خواهد یافت. (و إذا النفوس زوّجت) از جمله معانى «زوج» فردى است که داراى قرین باشد (لسان العرب). تناسب حکم و موضوع در این مورد، گویاى آن است که انسان مؤمن، هم نشینى نظیر حورالعین خواهد یافت و غیر مؤمن، با شیطان هاى هم ردیف خود همراه خواهد شد. 🔅🔅🔅 ✳️و إِذَا الْمَوْءُودَةُ سُئِلَتْ‌ 8 ۱ - در قیامت، کسانى که دختران را زنده به گور کرده اند، مؤاخذه خواهند شد. (و إذا الموءودة سئلت) «موءودة»; یعنى، دخترى که زنده به گور شود. (لسان العرب) مسؤول بودن دختر - با آن که باید قاتل او مسؤول باشد - یا به خاطر زمینه سازى است، تا او از خداوند درخواست انتقام کند و یا مجاز عقلى است; یعنى، از قاتل، درباره او مؤاخذه خواهد شد. ۲ - زنده به گور کردن دختران، از رفتارهاى ناپسند برخى از اعراب جاهلى (و إذا الموءودة سئلت) ظاهر آیه شریفه این است که بین مردم دوران بعثت، نمونه هایى از دفن دختران زنده پدیدار شده بود و این آیه در صدد بازداشتن مردم از ارتکاب آن است. ۳ - بى رغبتى برخى از مردم عصر جاهلیت، به نگه دارى دختران (و إذا الموءودة سئلت) ۴ - قیامت، روز حسابرسى اعمال انسان ها و پرسش از رفتار آنان با یکدیگر (و إذا الموءودة سئلت) ۵ - هر انسانى، داراى حق حیات است و سلب کننده آن در قیامت باید پاسخگو باشد. (و إذا الموءودة سئلت) ذکر «موءودة» (دختر زنده به گور شده) به جهت پیشگیرى از ارتکاب این جنایت بوده است; و گرنه حرمتِ گرفتن جان دیگران، اختصاص به این نوع خاص ندارد. ۶ - حسابرسى قاتل در قیامت، بر دادخواهى مقتول توقف ندارد. (و إذا الموءودة سئلت) مجهول آوردن «سئلت»، حاکى از این است که فرد یا افرادى غیر از مقتول، پى گیر محاکمه قاتل خواهند شد. 👈🏾ادامه دارد...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا