eitaa logo
حقیقت ناب
1.1هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
5هزار ویدیو
453 فایل
سوالات دینی خود در جنبه های مختلف دینی. یافتن پاسخ سوالات فقهی طبق نظرمراجع تقلید، انتقادات و پیشنهادات سازنده ی خود در مورد مطالب کانال، ومطالب زیبا و آموزنده تان، با آیدی زیر👇 @Sajadi82 درارتباط باشید.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ویژگی یاران امام زمان.سجادی زاده.m4a
8.89M
❓❓پرسش سلام ببخشید یاران امام زمان(عج)چه ویژگی هایی دارند؟ 🔰سجادی زاده https://eitaa.com/sajadi66🆔
پاسخ تفصیلی یکی از معانی قابل برداشت از حجت، چیرگی و سلطنت خداوند بر خلق است. امام مهدی(عج) نیز سبب تسلط و چیرگی حق بر باطل است. او بر عالم مسلط و پیروز می‌شود و حکومت جهانی برقرار می‌سازد و در سراسر عالم حکم خدا را اجرا می‌نماید، از این جهت به آن حضرت «حجه‌الله» گفته می‌شود. و بیان شده است که نقش نگین انگشتر حضرت «انا‌حجّه‌الله» می‌باشد. پی‌نوشت‌ها منتهی الامال، ج ۲، ص ۲۸۷
💚 نماز در دین یهود 💚 💧 آنان روزی سه بار نماز می خوانند ، عصر و مغرب با حضور ده مرد در کنیسه (محل عبادت یهودیان) یک نفر که معمولاً پیر تر از سایرین است و زبان عبری را خوب می داند جلو می ایستد 💧 و قسمت هایی از تورات یا دعایی را به عبری می‌خواند و در مواردی و سایر نمازگزاران می کنند معروف ترین دعایی که خوانده می‌شود شِمَع (یعنی شنو) نام دارد و از تورات گرفته شده است. 📚 حسین توفیقی، آشنایی با ادیان بزرگ ، ص ۹۲. 👌 اصل نماز در تمام دین های الهی بوده است فقط شیوه اقامه آن تفاوت داشته است و کامل ترین شیوه اقامه نماز را خداوند در دین اسلام قرار داد.
💠ملاک شک بعد از محل💠 ❓سوال: شک بعد از محل یعنی چیست؟ آیا بعد از جزء بعدی منظور است یا قبل از واجب بعدی منظور است؟ مثلا در یه کلمه ای از سوره حمد شک کنیم آیا شک بعد از محل یعنی بعد از کلمات بعدی است یا بعد از اتمام سوره حمد؟ ✅ پاسخ:👇👇 ✳️ آیت الله خامنه ای: همین که وارد جزء بعدی شده باشید، بعد از محل می شود. [1] ✳️ آیت الله سیستانی: از يك كلمه كه وارد كلمه ديگر بشويد و شك در كلمه سابق باشد كه صحيح بود يا نه اعتنا نكنيد [2] ✳️ آیت الله مکارم شیرازی: شک در یک کلمه شک بعد از محل محسوب نمی شود و اگر مبتلا به وسواس نباشد آن را تصحیح و اعاده نماید و شک بعد از محل این است که هرگاه بين نماز بعد از گذشتن محل چيزي، شک کند آن را به جا آورده يا نه مثل اينکه بعد از داخل شدن در رکوع، شک در حمد و سوره کند و يا بعد از ورود در سجده شک در رکوع کند، در هيچ يک از اين موارد نبايد به شک خود اعتنا کند، خواه جزء بعدي رکن باشد يا غير رکن. همچنین اگر شروع به خواندن سوره کرده و در خواندن حمد شک کند یا به رکوع یا قنوت رفته و شک در حمد یا سوره کند نباید به شک خود اعتنا کند و نماز در این حالت صحیح است. [3] ✳️ آیت الله شبیری زنجانی: در فرض مثال همین که در کلمه بعد شک کنید. [5] ✳️ آیت الله فاضل لنکرانی: شک بعد از محل آن است که بعد از گذشتن از جایی که ذکر یا فعل نماز انجام می شود در انجام آن شک کند مثلا اگر در حال رفتن به سجده شک کند که رکوع را انجام داده یانه، شک بعد ازمحل است و به آن توجه نکند، یا مثلا اگر در بين خواندن آيه اى شك كند كه آيه پيش از آن را خوانده يا نه و يا وقتى آخر آيه را مى‌خواند شك كند كه اول آن را خوانده يا نه بايد به شك خود اعتنا نكند. [6] ---------------- منبع: ◀️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 1Lq6HYenwGg. ◀️ [2]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سیستانی، کد استفتاء: 579367. ◀️ [3]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم شیرازی، کد رهگیری: 9511240070. ◀️ [4]. ]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله وحید، کد رهگیری: 9511240070. ◀️ [5]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله شبیری، شماره سوال: 38552. ◀️ [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9503400. ____________
🔳 آیت‌الله ضیاء‎آبادی درگذشت 🔹آیت‎الله سیدمحمد ضیاءآبادی مفسر قرآن کریم و از علمای اخلاق که مدتی در بیمارستان بستری بود دعوت حق را لبیک گفت.
💠دعای زمان غیبت امام عصر ارواحنافداه 🔸امام صادق(علیه السلام) این دعا را تعلیم زراره فرمودند که در زمان غیبت و امتحان شیعه بخوانند: اَللّهُمَّ عَرِّفْنى نَفْسَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى نَفْسَكَ، لَمْ اَعْرِف نَبِيَّكَ؛ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى رَسُولَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى رَسُولَكَ، لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَكَ؛ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى حُجَّتَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى حُجَّتَكَ، ضَلَلْتُ عَنْ دينى. خدایا خود را به من بشناسان، زیرا اگر خود را به من نشناسانی فرستاده‌ات را نشناخته‌ام، خدایا فرستاده‌ات را به من بشناسان، زیرا اگر فرستاده‌ات را به من نشناسانی حجّتت را نشناخته‌ام، خدایا حجّتت را به من بشناسان، زیرا اگر حجّتت را به من نشناسانی، از دین خود گمراه می‌شوم. 📚الکافی، جلد ۱، صفحه ۳۴۲
💠 اثر تصرف در مال غیر 🔻 در ایام جوانی مشهد بودم و در یکی از مدارس علمیه مشهد حجره داشتم. روزی یک سطل ماست گرفتم از این سطل‏ های کوچک، مقداری از آن را مصرف کردم و بقیه را در یخچال گذاشتم و بعد رفتم سر یخچال و سطل‏ ماست که نصفه بود را برداشتم و آمدم خوردم 🔸 بعد از آن وقتی به حرم رفتم دیدم می‏‌خواهم عبادت کنم یا توسل و التماس کنم‏ ولی نمی‏‌شود؛ خلاصه تا سه روز تاریک بودم، تا اینکه حالم خوب شد؛ 🔹 بعدا معلوم شد کسی دیگر نیز یک سطل نصفه شبیه سطل من در یخچال مدرسه گذاشته بوده و من ظرف او را برداشتم و حتی ظاهراً آن شخص هم اول اشتباهاً سطل مرا برداشته بود! اینقدر تصرف در مال غیر اثر دارد!‌ ‌ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری ‌ ‌
هدایت شده از حقیقت ناب
الحمدلله رب العالمین اللهم صل علی محمد و آل محمد اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا سلامتی‌وتعجیل‌درأمرفرج‌مولانا حضرت‌بقية‌الله‌الاعظم‌ روحی‌وأرواح‌العالمین‌لتراب مقدمه الفداء صلوات
حقیقت ناب
#چشمه_حکمت #آیات_نور #تفسیر_قرآن #تفسیر_
🔅🔅🔅 💢 نگاشت6:نکات کلی تفسیر آیات 1تا10 سوره عبس عَبَسَ وَ تَوَلَّى «1» أَنْ جاءَهُ الْأَعْمى‌ «2» وَ ما يُدْرِيكَ لَعَلَّهُ يَزَّكَّى «3» أَوْ يَذَّكَّرُ فَتَنْفَعَهُ الذِّكْرى‌ «4» أَمَّا مَنِ اسْتَغْنى‌ «5» فَأَنْتَ لَهُ تَصَدَّى «6» وَ ما عَلَيْكَ أَلَّا يَزَّكَّى «7» وَ أَمَّا مَنْ جاءَكَ يَسْعى‌ «8» وَ هُوَ يَخْشى‌ «9» فَأَنْتَ عَنْهُ تَلَهَّى «10» چهره درهم كشيد و روى بر تافت. از اينكه نابينايى به سراغ او آمد. و تو چه دانى، شايد او در پى پاكى و پارسايى باشد. يا پند گيرد و آن پند سودش بخشد. امّا كسى كه خود را بى‌نياز مى‌بيند. پس تو به او مى‌پردازى. با آنكه اگر پاك نگردد، بر تو چيزى نيست. و امّا كسى كه شتابان نزد تو آمد، در حالى كه از خدا مى‌ترسد، تو از او تغافل مى‌كنى و به ديگرى مى‌پردازى. 📝نکته ها ◽️بر اساس روايات اهل سنّت، شخصى به نام عبداللّه بن امّ مكتوم كه فردى نابينا بود، به مجلس پيامبر وارد شد، در حالى كه آن حضرت با بزرگان قريش همچون ابوجهل و عُتبه جلسه داشت و آنان را به اسلام دعوت مى‌كرد. او كه نابينا بود و حاضران را نمى‌ديد، مكرّر از پيامبر مى‌خواست كه قرآن بخواند تا او حفظ كند. لذا نوعى كراهت و ناراحتى در چهره آن حضرت ظاهر شد. در اينجا بود كه آيات اوليه سوره عبس نازل شد و آن حضرت را مورد عتاب و سرزنش قرار داد. ◽️البتّه در آيات مورد بحث، دلالت روشنى بر اينكه شخص عبوس كننده، پيامبر بوده است وجود ندارد و روايات اهل سنّت، آن را مطرح كرده است. امّا در روايتى كه از امام صادق عليه السلام رسيده، اين آيات در شأن مردى از بنى اميّه نازل شده كه در محضر پيامبر بوده و به هنگام ورود ابن مكتوم، چهره درهم كشيد و روى بگرداند. ◽️مرحوم سيّد مرتضى در كتاب متشابه القرآن، روايات اهل سنّت را مردود دانسته و با استناد به ديگر آيات قرآن مى‌فرمايد: خداوند اخلاق پيامبر را ستوده و درباره او فرموده است: «إِنَّكَ لَعَلى‌ خُلُقٍ عَظِيمٍ» تو داراى خلق نيكو و بزرگوارانه هستى ودر دو مورد آن حضرت را به تواضع در برابر مؤمنان سفارش نموده است: «وَ اخْفِضْ جَناحَكَ لِلْمُؤْمِنِينَ» ، «وَ اخْفِضْ جَناحَكَ لِمَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ» ◽️علاوه بر آنكه اگر پيامبر چنين اخلاقى داشت، بر اساس آيات ديگر قرآن، اصولًا در تبليغ توفيقى نداشت. چنانكه خداوند خطاب به پيامبرش مى‌فرمايد: «لَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ» اگر تندخو و خشن بودى، مردم از اطراف تو پراكنده مى‌شدند. ◽️ده آيه انتقاد به خاطر چهره درهم كشيدن و عبوس كردن در برابر نابينايى كه براى او خنده و ترشرويى فرقى ندارد، نشان دهنده حساسيت اسلام در برخورد با طبقه محروم است.مراد از «مَنِ اسْتَغْنى‌» يا بى‌نيازى مالى است كه باعث مى‌شود شخص خود را برتر ازديگران بداند و يا بى‌نيازى از ارشاد و هدايت است كه شخص، ديگران را گمراه و منحرف ببيند. البتّه جمع ميان هردو نيز ممكن است، يعنى شخص در اثر ثروت زياد، گرفتار غرور شده و به سخن حق ديگران گوش فراندهد. ◽️👈 ادامه دارد.... ☘️☘️☘️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از پاسخ های صوتی
ادعیه شناسی مهدوی.سجادی زاده.m4a
7.25M
❓❓پرسش سلام خدمت استاد سجادی زاده وقتت بخیر درزمینه خواندن دعای برای ظهور امام زمان علیه السلام..خواندن دعای مفاتیح الجنان خوب هست یا خواندن دعاها وذکر های عارفانه?? لطفا نظرتون رومیگید؟؟ https://eitaa.com/sajadi66🆔
💠 بیانات حضرت آیت اللَّه‏ خوشوقت ره 🌺 فرارسیدن ایام پیروزی انقلاب اسلامی مبارکباد 🌺 امروز که ما می‌بینیم و روی هست آثار خوبِ تحمل و و ناراحتی‌هایی که ع در این راه کشیده‌اند. اگر اینها نبودند و این حرف‌ها را نمی‌زدند و این کتابها نوشته نمی‌شد امروز این برنامه نبود، آنها با را حفظ کردند تا به تدریج آن را زیاد کرد تا به رسید . 📌شیعه زیادتر شد تا به امروز رسید به و پیدا کرد، گسترش پیدا کرد، همه فهمیدند که این خلاصه یک چیزی هست، قبلا نمی‌گذاشتند صدای این به جایی برسد. اما حالا دیدند نه، این یک چیز خوبی است و دارد تا را کند، قدرت دارد به مردم بدهد، بدهد، همه چیز را کند، را اصلاح کند را درست کند. دیدند اگر این را رها کنیم کم‌کم دارد پیدا می‌کند، خطر پیش می‌آید، را از دستشان می‌گیرد و مشکل پیش می‌آید، لذا به فکر افتادند که این را هم جمع کنند، دست و پا را ببندد و نگذارد این پرچم در باشد، یک طوری می‌خواهند خاموش کنند، می‌خواهند اطرافش را جمع و جور کند تا پیش نرود، کسی اطلاع پیدا نکند، ⬅️ لذا خوبی‌هایش را نشان هیچ کسی نمی‌دهند، بدی را هم به عنوان و به آن می‌زنند که نسبت به این و این حکومت ‌و بد شود.
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰آيا در بهشت شب و روز هست؟ ✍️پاسخ: ✅ برخي از آيات قرآن، با اشاره به عذاب‌ها يا نعمت‌هاي بعد از مرگ، آن‌را در ظرف روز و شب قرار داده است. در آيه‌اي چنين مي‌فرمايد: «النَّارُ يُعْرَضُونَ عَلَيْها غُدُوًّا وَ عَشِيًّا»؛[1] عذاب آنها آتش است که هر صبح و شام بر آن عرضه مي‌شوند. و درباره نعمت‌هاي بهشتي نيز چنين فرموده: 💠«وَ لَهُمْ رِزْقُهُمْ فِيها بُکْرَةً وَ عَشِيًّا»؛[2] هر صبح و شام، روزى آنان در بهشت مقرّر است. با اين‌که طبق سخن قرآن، در بهشت آفتابي وجود ندارد، با اين حال، برخي با استفاده از اين آيات چنين برداشت کرده‌اند که در قيامت و بهشت و جهنم نيز روز و شب وجود دارد. و با کم و زياد شدن نور، آن‌دو از يکديگر تشخيص داده مي‌شوند.[3] 🗞 ولي برخي ديگر از مفسران، روز و شب را مخصوص عالم برزخ دانسته و براي قيامت و بهشت و جهنم روز و شبي قائل نيستند.[4] و اين‌که گفته شده روزي‌شان شب و روز فراهم است را به معناي پي در پي بودن نعمت‌هاي بهشتي و عدم توقف در برخورداري از آن دانسته‌اند.[5] ♻️در تفسير علي بن ابراهيم درباره آيه دوم آمده است: اين‌که خدا فرمود «روزي آنها روز و شب مي‌رسد»، منظور از بهشت، بهشت دنيايي است؛ يعني آن بهشتي که قبل از قيامت در عالم برزخ قرار داد و روح مؤمنان، بعد از مرگ به آن‌جا منتقل مي‌شود. در اين بهشت، ماه و خورشيد وجود دارد، ولي در آخرت و بهشت خلد، شب و روزي وجود ندارد.[6] 💢در روايتي، امام صادق(ع) درباره آيه اول فرمود: «اين‌که خدا درباره فرعون فرموده: شب و روز بر آتش عرضه مي‌شوند، اين درباره دنيا (يعني همان برزخ) است. اما به عذاب آنها در آخرت که دچار جهنم جاويدان خواهند بود، در ادامه آيه اشاره کرده و چنين فرموده: و روزي که قيامت برپا مي‌شود، دستور داده مي‌شود که آل فرعون را وارد شديدترين عذاب‌ها کنيد[7]».[8] اين سخن امام صادق(ع) بدين معنا است که بخش اوليه آيه، مربوط به عذاب برزخي آل فرعون و بخش دوم آيه، ‌مربوط به عذاب روز قيامت دارد. 🔷با توجه به اين توضيحات؛ چنين به دست مي‌آيد که به دليل وجود ارتباط بين دنيا و برزخ، در بهشت و جهنم برزخي شب و روز حاکم است. اين ارتباط به گونه‌اي قوي است که در روايت، به بهشت و جهنم برزخي؛ بهشت و جنهم دنيايي گفته شده است. همان‌طور که در روايت آمده در اين دو بهشت و جهنم، خورشيد و ماه وجود دارد. اما روز قيامت، شب و روزي وجود ندارد و از اين لحاظ، شرايط يکساني در آن‌جا حاکم است. 📎
🔸 برداشت های نادرست از احکام 🌺🌺وضوی حرام 👈وضو گرفتن سه قسم است: 1. وضوی واجب، مانند وضو برای نماز، مس کلمات قرآن و ... 2. وضوی مستحبی، همچون خواندن قرآن، زیارت معصومان و... 3. وضوی حرام ، همچون وضو گرفتن بعد از غسل جنابت، زیرا کسی که غسل جنابت انجام داده، تا وقتی کاری که وضو را باطل می کند از او سر نزده باشد، نباید وضو بگیرد. که در قسمت سوم برخی از افراد بعد از غسل جنابت، به اشتباه وضو هم می گیرند. .توضیح المسائل مراجع , ج1 , ص227
احکام محل و میزان مسح سر
جلسه۲ باستانپرستی مسجد پیامبر.mp3
14.22M
جلسه دوم نقد باستان پرستی ، شاخصه ها و مفاهیم جعلی در تاریخ باستان مفهوم باستان پرستی، خلاصه و تکمیل جلسه اول
4_5988080667219462256.mp3
1.29M
🎤 (ره) : ⚠️قرآن هشدار می دهد ، همین انسان خدا گرا، در اثر نافرمانی خداوند، خدا گریز می شود!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 سخنان مرحوم درباره 🌸 🥀 نماز تعطیل بردار نیست... 🥀 اما اگر غرق در گناه هم شدید نماز را ترک نکنید ، عاقبت نماز شما را اصلاح می کند، بگذارید این رشته ی باریک بین شما و خدا محفوظ بماند ... 🌼 هدیه به این عالم ربانی صلواتی تقدیم کنید 🌼
💞✍️💞✍️💞 ✅پرسش: دانش آموز هستم. میلی برای درس خواندن ندارم. به خاطر این مسئله، آبرویم در مدرسه می رود. چه کار باید بکنم؟ قسمت اول: 🌺پاسخ: اگر فکر مي کنيد براي درس خواندن بايد بنشينيد تا انگيزه اش سراغ تان بيايد، بايد بگويم شديدا در اشتباه هستيد. 👈افرادي که چنين نگرشي دارند و بي تحرّک باقي مي مانند، به اين اميد که روزي انگيزه به سراغشان بيايد، هيچ وقت باانگيزه نمي شوند. 🍀انگيزه از حرکت به وجود مي آيد. شروع به حرکت نماييد؛ به تدريج انگيزه درس خواندن به سراغتان مي آيد. لازم نيست يک باره مقدار زيادي درس بخوانيد. همين که هر روز چند دقيقه اي مطالعه کنيد، باعث مي شود به تدريج انگيزه تان براي درس خواندن بيشتر شود. 🌸براي اينکه در درس خواندن موفق شويد، هدفي براي خود تعيين کنيد. بسياري از ما بدون هدف و انگيزه به روزمرگي مي پردازيم، بدون آنکه از اهميت هدف در زندگي اطلاعاتي داشته باشيم. داشتن هدف يکي از مهمترين وظايفيِ که برعهده ي هر فردي است تا استعدادهايش شکوفا شود، بدرخشد و از زندگي که نعمت الهي است، بهرمند شود و لذت ببرد. يک هدف بايد ويژگي هايي داشته باشد تا هدفِ مناسبي شمرده شود. 🌹 ويژگي هاي هدف خوب عبارتند از: - هدف بايد روشن، واضح و مشخص باشد. - هدف بايد واقع بينانه باشد. - هدف بايد مكتوب و روي كاغذ آورده شود. - هدف بايد در قالب يك جمله مثبت بيان شود. - هدف بايد به فرد انگيزه بدهد. - هدف بايد قابل اندازه گيري باشد. - هدف بايد مقيد به زمان باشد. - هدف بايد داراي قابليت اجرا و دست يافتني باشد. - هدف بايد متناسب با منابع و امكانات تدوين گردد. - هدف بايد در راستاي ماموريت ها و ارزشها تدوين شوند. ✍️با توجه به آن چه گفته شد، هدف مناسبي براي خود بيابيد که متناسب با استعدادها و توانايي ها و علاقه شما باشد. به عنوان مثال اين هدف را روي کاغذ بنويسيد: «من در مدت يک سال هر روز دو ساعت درس مي خوانم تا ان شاءالله دو سال بعد در کنکور موفق شوم». 💥بعد از تعيين هدف، بايد برنامه اي براي رسيدن به هدف تان بنويسيد. با اين برنامه مشخص مي کنيد که چه موقعي عمل خود را شروع کنيد و در صورت مواجه شدن با مزاحمت ها و توقف در رسيدن به هدف، چگونه استقامت به خرج دهيد. برنامه ريزي براي اجراي هدف، به فرد امکان مي دهد که بر مشکلات غلبه کند. 🔻منظور از برنامه ريزي، نوشتن ساعات روزانه و کارهايي که در اين ساعت ها بايد انجام شوند نيست. اين روش کارايي زيادي ندارد. ادامه دارد..
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تفاوت حکومت پهلوی و انقلاب اسلامی.mp3
2.26M
🎙 کلیپ صوتی تفاوت حکومت پهلوی و انقلاب اسلامی | 22 بهمن آغاز حکومت جهانی خدا و پایان حکومت شیطان است. 🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
💠وضو و غسل با دست شکسته💠 ❓ سوال: کسی که شکسته، گچ گرفته، و به دستور پزشک نباید آن را تکان دهد، برای وضو و غسل چگونه عمل نماید؟ ✅پاسخ:👇👇 ✴️ مقام معظم رهبری: باید به وظیفه جبیره عمل نمایید بدین صورت که هنگام غسل این قسمت، به نیت غسل دست تر روی گچ و یا اگر گچ، نجس است و یا امکان دست کشیدن روی آن نباشد چیز پاکی مانند پلاستیک روی آن قراردهید و دست بکشید؛ و در صورتی که گچ بیشتر از حد معمول محل شکستگی را گرفته و برداشتن آن ممکن نیست، بنابر احتیاط واجب تیمم هم بنمایید. [1] ✴️ آیت الله مکارم شیرازی: در فرض سوال صورت را با دست چپ شسته و آن چه از دست راست از گچ بيرون آمده را بشويید و بنابراحتياط مستحب، روي گچ را نيز مسح کنید همچنین قسمتی را که به بدن چسبیده، لازم نیست مسح کنید؛ سپس دست چپ را زير شير آب بگيرید بطوري که يقين کنید آب به همه جاي آن رسيده است. مسح سر و پاي راست و چپ را نیز با دست چپ انجام مي دهد و احتياط واجب آن است که تيمم نيز انجام دهید. [2] ✴️ آیت الله فاضل لنکرانی: اگر تنها یک دست درگچ باشد باید وضوی جبیره ای بگیرید و جاهایی که در گچ نیست با دست خیس به نیت وضو طوری از بالا به پایین دست بکشیدکه کمی آب جاری شود و دست تکان هم نخورد و روی قسمتی که گچ گرفته است روی گچ یک مرتبه دست تر به نیت وضو بکشید صحیح است. و اگر قسمت های از دست که به بدن چسبیده داخل گچ باشد همان کشیدن دست تر روی گچ از همه کفایت می کند و اگر آن قسمت در گچ نباشد، در صورتی که ممکن باشد دست دیگر را خیس کنید به نیت وضو روی قسمت هایی که درگچ نیست دست بکشید تا کمی آب جاری شود و اگر به این صورت هم ممکن نشد هر مقداری که ممکن شد دست را خیس کنید و روی گچ دست تر بکشید و وضوی جبیره ای بگیرید و احتیاط واجب آن است که تیمم بدل از وضو نیز بجا بیاورید.[3] ✴️ آیت الله شبیری زنجانی: در فرض سؤال باید وضوی جبیره بگیرید و اگر به تنهایی قادر نیستید بايد نايب بگيرید ولى بايد خودتان نيت وضو كنید و با دست خود مسح نمايید، و اگر نمى‌توانید، بايد نايب دستتان را بگيرد و به محل مسح بكشد و اگر اين هم ممكن نيست، در وضو بايد از دستتان رطوبت بگيرد و با آن رطوبت سر و پاى شما را مسح كند. [4] ---------------- 🔹[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: Ny6fz2pQ1yc. 🔹[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9511110069. 🔹[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9503291. 🔹[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 38097. ________________ زمزم احکام https://eitaa.com/zamzame_ahkam