eitaa logo
حقیقت ناب
1.2هزار دنبال‌کننده
10.2هزار عکس
5.2هزار ویدیو
457 فایل
سوالات دینی خود در جنبه های مختلف دینی. یافتن پاسخ سوالات فقهی طبق نظرمراجع تقلید، انتقادات و پیشنهادات سازنده ی خود در مورد مطالب کانال، ومطالب زیبا و آموزنده تان، با آیدی زیر👇 @Sajadi82 درارتباط باشید.
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 اینان فرزندان ما هستند 🔹 از مرحوم میر سید حسین فشارکی شنیدم که فرمود: در سامرا بین طلبه‌ای و بقالی که از اهل سنت بود نزاعی درگرفت. این نزاع کم‌کم گسترش پیدا کرد به طوری که عده‌ای از اهل سنت تحریک شدند و خانه میرزا را سنگسار کردند. عشایر اطراف که شیعه بودند از قضیه باخبر شدند. خدمت میرزا می‌آیند و از محضر میرزا اجازه می‌خواهند تا اهل سنت را که نسبت به شیعیان و ایشان بی‌ادبی کرده‌اند سرکوب کنند، اما مرحوم میرزا درخواست را نمی‌پذیرد. مساله رنگ سیاسی می‌گیرد. والی عثمانی و نماینده سلطان عبدالحمید در بغداد وقتی از این قضیه مطلع می‌شود خوشحال شده و به سامرا می‌آید و اجازه ملاقات می‌گیرد. مرحوم میرزا به او اجازه ملاقات می‌دهد. به آقا عرض می‌کند: اجازه بدهید این متجائرین را تنبیه کنیم. آقا می‌فرماید: اینان فرزندان ما هستند که با هم نزاع کرده‌اند. خودمان آن را حل خواهیم کرد. 📚 از مصاحبه مجله حوزه با آیت‌الله سید رضی شیرازی
🔴 هر روز یک ختم قرآن هدیه به امام زمان علیه السلام 🔵 حتماً شنیده ای آنقدر عظیم است سوره ی مبارکه ی توحید که ثواب خواندن سه مرتبه ی آن، برابر است با ختم تمام سوره های قرآن کریم. مقید باش بعد از نماز های پنج گانه ات حتماً بخوانی این سوره ی کوتاه را و هدیه بدهی به امام زمانت که آن بزرگمرد بدهکارت نخواهد ماند و تو را بواسطه ی این ختم قرآن های روزانه ات دعای مخصوص می کند و نور و برکت تمام زندگی ات را در آغوش می گیرد.
سخنرانی حجت الاسلام ناصری 1400.1.15.mp3
5.38M
🎧 رابطه بین اخلاق و برزخ انسان‌ها 🎤 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری 🗓 تاریخ جلسه: ۱۴۰۰/۱/۱۵ ⏱ زمان: ۲۱ دقیقه
🍃رشتۀ متّصل خدا به آسمان از دست خودم عصبانی‌ام. آدمی که از دست خودش عصبانی است چه کار باید بکند تا خشمش فرو بنشیند؟ از دست خودم عصبانی‌ام. چرا وقتی می‌خواهم تدبیر زندگی‌ام را به دست تو بسپارم این قدر دلم تکان می‌خورد و آشوب می‌شود؟ تدبیر زندگی من را تو بهتر بلدی یا خودم؟ در سال‌هایی که زندگی‌ام را خودم تدبیر کردم چه گلی به سرم زدم که حالا می‌ترسم تدبیرم را به تو بسپارم؟ از دست خودم عصبانی‌ام. کاش به همین اندازه که از به دست تو سپردنِ تدبیرم می‌ترسم از رشتۀ تدبیری که در دست خویش دارم می‌ترسیدم. با این همه بی‌عقلی در تدبیر زندگی، چه کار باید کرد؟ از دست خودم عصبانی‌ام. نشد حتّی یک بار هم که شده رشتۀ تدبیر زندگی‌ام را دو دستی تقدیم تو کنم و هنوز نتوانسته‌ام پاسخ این سؤال را بدهم: چرا این قدر به تو بی‌اعتمادم؟! چه سؤال شرم‌آوری! آقا! رشتۀ تدبیر وقتی در دست خودم باشد می‌شود افعی خطرناکی که لحظه به لحظه جای جای زندگی‌ام را نیش می‌زند و زهرآلود می‌کند. من در میان نیش‌های این افعی خطرناک زندگی می‌کنم. ولی وقتی رشتۀ تدبیر به دست تو می‌افتد می‌شود همان عروة الوثقایی که انسان را به آسمان می‌رساند. از دست خودم عصبانی‌ام که عروة‌ الوثقی را رها کردم و افعی را به دست گرفتم. به جبر هم که شده رشتۀ تدبیر مرا به دست بگیر تا نجات پیدا کنم از زهر این نیش‌های پی در پی. شبت بخیر رشتۀ متصل خدا به آسمان!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❣️طلاب پاسخگو❣️ پرسش وپاسخ ☀️فقهی،عقیدتی،اخلاقی☀️ ❗️لینک اشتراك🤗 https://eitaa.com/joinchat/646053923C4c6ba712c5 ✨✨
حقیقت ناب
#تفسیر_قرآن #تفسیر_سطح_متوسط #تفسیر_سوره_عبس #سوره_عبس #عبس 🔅🔅🔅 💢 نگاشت 43:نکته ها و پیام های ت
🔅🔅🔅 💢 نگاشت 44:نکته ها و پیام های تفسیری آیه 40تا42سوره عبس ✳️و وُجُوهٌ‌ يَوْمَئِذٍ عَلَيْهَا غَبَرَةٌ و رخسار گروهی گرد آلود غم و اندوه است. ۱ - گروهى از مردم در قیامت، چهره اى کدر و غبارآلود خواهند داشت. (و وجوه یومئذ علیها غبرة) 🔹 «غَبَرة» و «غُبار»، به یک معنا است و برخى گَرد پراکنده و جابه جا شده را «غبرة» و گرد برخاسته را «غبار» مى نامند. (لسان العرب) ۲ - احساس بى نیازى از تعالیم دین، مایه روسیاهى در قیامت (أمّا من استغنى . فأنت له تصدّى ... و وجوه یومئذ علیها غبرة) ۳ - معاد، جسمانى است. (و وجوه یومئذ علیها غبرة) ۴ - چهره انسان در قیامت، نمایشگر فرجام او است. (و وجوه یومئذ علیها غبرة) ۵ - انسان ها در قیامت، با دو چهره مختلف - تابناک و تیره - حضور خواهند یافت و فرجام هر کس، از آغاز حضور مشخص خواهد بود. (فإذا جاءت الصاخّة ... وجوه ... و وجوه) ۶ - تفاوت چهره مؤمن و کافر در قیامت (وجوه ... و وجوه) مراد از «وجوه» در این آیه - به قرینه آخرین آیه سوره (أولئک هم الکفرة الفجرة) - چهره کافران است. در نتیجه مراد از «وجوه» در آیات پیشین، چهره مؤمنان خواهد بود. 🔅🔅🔅 ✳️ترْهَقُهَا قَتَرَةٌ و به رویشان خاک سیاه ذلّت و خجلت نشسته. ۱ - چهره برخى از اهل محشر، در غبارى سیاه و دودآسا فرو رفته، آثار افسردگى و اندوه از سر و روى آنان خواهد بارید. (ترهقها قترة) 🔹 «رَهق»; یعنى، فراگرفتن و پوشاندن و «قَتَرة» غبارى است که مانند دود، سیاه فام باشد (لسان العرب). هم چنین به هر اندوهى که رخسار انسان را فرا گیرد «قَتَر» گفته مى شود. (مقاییس اللغة) ۲ - روسیاهى در قیامت، فرجام بى نیاز دیدن خود از پند و اندرز قرآن (أمّا من استغنى ... کلاّ إنّها تذکرة ... ترهقها قترة) ارتباط این آیه با آیات آغاز سوره، گویاى برداشت یاد شده است. 🔅🔅🔅 ✳️أولئِکَ‌ هُمُ‌ الْکَفَرَةُ الْفَجَرَةُ آنها همان کافران و بدکاران عالمند. ۱ - کسانى در قیامت روسیاه و تیره رخسارند که کفرپیشه و منحرف بوده و بى باکانه در گناه پیش رفته اند. (أولئک هم الکفرة الفجرة) 🔹 فعل «فجر»، در مورد کسى گفته مى شود که سر خود را پایین انداخته و بى مبالات پیش مى رود; «فجور» در اصل به معناى انحراف از حق است و در معناى تاختن به سوى کارهاى غیرمجاز نیز استعمال مى شود. (لسان العرب) ۲ - کفرپیشگى و ارتکاب گناه، مایه تغییراتى ناخوشایند در چهره انسان، هنگام حضور در صحنه قیامت (علیها غبرة . ترهقها قترة . أولئک هم الکفرة الفجرة) 🔹 تعبیر «علیها» و «ترهقها»، حاکى از عارض شدن تیرگى بر چهره کافران است; به گونه اى که اگر کفر و گناه نبود، چهره اصلى انسان نمایان مى شد. این چهره در آیات پیشین، به درخشان و خندان بودن توصیف شده بود. ۳ - گرفتارى به آثار کفر و گناه در قیامت، فرصت هرگونه یارى رسانى به دیگران - حتى نزدیک ترین خویشاوندان - را از کافران و گنه کاران سلب خواهد کرد. (یوم یفرّ المرء ... لکلّ امرىء منهم یومئذ شأن یغنیه ... أولئک هم الکفرة الفجرة) ۴ - کفر، زمینه ساز کردار ناشایست (الکفرة الفجرة) تقدیم «الکفرة» ممکن است به منظور رساندن تأثیر کفر در فجور باشد. پایان تفسیر متنی و آیه به آیه سوره عبس در نوبت بعد درس خارج تفسیر صوتی و متنی این سوره از مفسر عالیقدر حضرت آیت الله جوادی آملی کار خواهد شد 🌤أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج🌤* 🌺کانال حقیقت ناب🌺🍃 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/sajadi43 ✾❀🌸🍃🌻🌺🌻🍃🌸❀✾🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
7.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✔️مثال‌های مهدوی حجت الاسلام قرائتی 📎شماره ۹ 🔸 🌤أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج🌤* 🌺کانال حقیقت ناب🌺🍃 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/sajadi43 ✾❀🌸🍃🌻🌺🌻🍃🌸❀✾🌹
✳️اگر شرافت را در قناعت بدانیم، راحتیم! 💠 در محضر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی: 🔹ما اگر این هنر را داشته باشیم كه هر لباسی بر تن دیگران بود، هر فرشی در خانه دیگران و هر چیزی را كه در دست دیگران دیدیم نخواهیم، راحتیم. باید معیار ارزشها را هم خوب تشخیص بدهیم. حكما گفته‌اند: كسی كه لباس نو و فاخر بر تن كرده‌است و همه فكرش متوجه حفظ زیبایی آن است، او خدمتگزار آن لباس است نه لباس، خدمتگزار او. سایر لوازم زندگی نیز همین طور است. بعضی خدمتگزار لباس و فرش خود هستند ولی نمی‌دانند كه لباس و فرش و مانند آن، لذّت وهمی انسان را تأمین می‌كند و رفتن در پی لذات وهمی رفتن به دنبال سراب است؛ امّا او كار خارجی و عینی درباره آن كالاها دارد و تمام وقت خود را صرف می‌كند كه باغ وراغ را تزیین كند! 🌤أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج🌤* 🌺کانال حقیقت ناب🌺🍃 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/sajadi43 ✾❀🌸🍃🌻🌺🌻🍃🌸❀✾🌹
💢 آیا ساخت است⁉️ ⚪ بررسی کتب و نشان می‌دهد حرز شرف الشمس (طراحی نقوشی بر روی سنگ زرد یا پارچه و کاغذی زرد رنگ رسم می‌شود) به اثبات نرسیده و ابهامات بسیاری دارد. ⚪ از منظر و حدیث، حداقل تا 7 قرن، از روایت منسوب به در باب شرف الشمس، در کتب حدیثی موجود ، مطلبی وجود ندارد. و ابهام اصلی همین است که تا قرن‌ها، این روایت کجا بوده و ناگهان پیدا شده است؟! 🔵 اخیراً برخی کانال‌های مجازی مدعی شدند که حرز شرف الشمس  نشان متعلق به و است. لذا در پاسخ به ایشان و کسانی که با این شبهه مواجه شدند می‌گوییم: ⚪ هرچند در انتساب حرز شرف الشمس به حضرت علی (علیه السلام) تردید هست، اما پیشینه‌ی این حرز به قرن هفتم هجری برمی‌گردد و فرقه‌ی بابیت و بهائیت در قرن سیزده هجری به وجود آمده‌اند، لذا انتساب حرزی که پیش از پیدایش بابیت و بهائیت وجود داشته، به آن‌ها، معقول نیست. ⚪ از طرفی دلایلی که برای انتساب این حرز به بابیت و بهائیت ارائه شده، سُست و بی‌پایه هست. به طور مثال می‌گویند چون روز باید نوشته شود و عدد نوزده در بابیت و بهائیت مقدس است، پس این حرز ساخت بهائیت می‌باشد، حال آن‌که از دیرباز نوزدهمین روز از ماه فروردین برای منجمان مسلمان اهمیت ویژه‌ای داشته است. روزی که خورشید 19 درجه در برج حَمَل (فروردین) باشد و البته در ساعت‌های خاصی در این روز، بهترین موقعیت خورشید در کهکشان در سال است. لذا در روایات نیز، شرفِ خورشید، در برج حَمَل دانسته شده است.[1] ⚪ یا می‌گویند ستاره‌ی این حرز شباهت به ستاره‌ی پنج پَر بابیت دارد؛ حال آن‌که اگر شباهت ستاره‌ی شرف الشمس را به ستاره‌ی بابیت، دلیل بابی ساخت بودن این نقوش در نظر بگیریم، باید بپذیریم که نقوش ستاره‌های به کار برده شده در حرم معصومین (علیهم السلام) نیز ساخت و یا نشان و... است؛ ادعایی که هر عاقلی از پذیرش آن اِبا دارد! ⚪ از نگاه مراجع عظام شیعه نیز حرز شرف‌الشمس، بی‌اعتبار [2] محسوب گردیده و تنها از نگاه برخی و با حسن نظر،عمل به آن بی‌اشکال دانسته‌اند[3] ⚪ لذا به نظر می‌رسد که حتی اگر منبع و ریشه‌ی شرف الشمس را رد کنیم، نهایتاً می‌توان آن را طلسمی دانست. اما انتساب این حرز به بابیت و بهائیت یا حاصل بی‌دقتی‌ها و یا توطئه‌ی خود بهائیت می‌باشد. 🔵 در هر صورت، فرقه‌ای که به هر بهانه قصد علنی کردن نام خود دارد، تا توجه همگان را نسبت به خود برانگیزد، از علنی کردن این ادعا در هر صورت سود خواهد برد. 📚پی‌نوشت: [1]. ر.ک: سجادی، فرهنگ معارف اسلامی، ج 2، ص 1053؛ علامه مجلسی، بحارالانوار، ج 54، ص 227. [2]. استفتائات آیت الله مکارم شیرازی، آیت الله سید علی سیستانی. [3]. آیت الله میرزا جواد تبریزی، صراط النجاة، ج 10، ص 426؛ استفتائات آیت الله صافی گلپایگانی و... . 🌤أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج🌤* 🌺کانال حقیقت ناب🌺🍃 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/sajadi43 ✾❀🌸🍃🌻🌺🌻🍃🌸❀✾🌹