#حدیث_انتظار
✅عنْ اَبى جَعْفَر عليه السلام قالَ: ما ضَرَّ مَنْ ماتَ مُنْتَظِرا لامْرِنا اَلاّيَمُوتَ فى وَسَطِ فُسْطاطِ الْمَهْدِىِّ وَعَسْكَرِهِ.
❇️امام باقر عليه السلام: كسى كه در حال انتظار امام زمان عليه السلام مرده باشد، زيـان نـكرده كه در ميان خيمه يا لشگر حضرت نمرده است. (يعنى هر جا بميرد، پاداش شهيد را دارد.
📗منتخب الأثر، ص 498
Khamenei.ir14000501_41600_1281k.mp3
زمان:
حجم:
8.69M
🎙بشنوید | صوت کامل بیانات امروز رهبر انقلاب پس از دریافت نوبت دوم واکسن ایرانی کرونا. ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
💻 @Khamenei_ir
44.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#آثار_نماز
🌕 حال خوب ؛ جلسه ۸ 🌕
#استاد_پناهیان
👌 این مجموعه سخنرانی به ما یاد میدهد که چگونه با #نماز حالمان را خوب کنیم.
❓❓پرسش:
منظور از «ذات الکرسی» چه وقتی هست؟ درست است که از نیمه شب شرعی تا اذان صبح معروف به ذات الکرسی و زمان استجابت دعاست؟
🔰🔰پاسخ:
👈«ذات الكرسى» یکی از صُوَر فلکی است؛ اين صورت فلكى تقريبا شبيه به «دُبّ اكبر» است ولى با ستاره هایش، گاه به وضع بالا و پايين به شكل M يا W قرار مى گيرد.
👈«ذات الکرسی» ستاره های متعددی دارد که یکی از آن ها را «کف الخضیب» می نامند.
👈«قطب العلماء در "نهاية الإدراك" آورده كه چون كف الخضيب به نصف النّهار رسد، دعا مستجاب شود، الّا دعاى ظالم.(1)
این مطالب را در منابع و کتب نجومی می توانید مطالعه فرمایید.
🔰🔰اما از نظر روایات
در منابع روایی چیزی به عنوان «ذات الکرسی» یا «کف الخضیب» برای زمان استجابت دعا نداریم؛ لذا باید گفت چنین تعبیر از زبان معصوم صادر نشده است.
👈البته در روایات داریم که ثلث آخر شب، بهترین زمان برای دعا کردن و نزدیک تر به استجابت است:
«عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) قَالَ إِنَّ الرَّبَّ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى يُنْزِلُ أَمْرَهُ كُلَّ لَيْلَةِ جُمُعَةٍ إِلَى السَّمَاءِ الدُّنْيَا مِنْ أَوَّلِ اللَّيْلِ- وَ فِي كُلِ لَيْلَةٍ فِي الثُّلُثِ الْأَخِيرِ- وَ أَمَامَهُ مَلَكٌ يُنَادِي: هَلْ مِنْ تَائِبٍ يُتَابُ عَلَيْهِ- هَلْ مِنْ مُسْتَغْفِرٍ فَيُغْفَرَ لَهُ- هَلْ مِنْ سَائِلٍ فَيُعْطَى سُؤْلَهُ...»
امام صادق (علیه السلام) می فرمایند: خداوند تبارک و تعالی، در هر شب جمعه از ابتدای شب و در شب های دیگر در یک سوم آخر شب، امرش را به سوی آسمان دنیا نازل می فرماید و پشت سرش فرشته ای است که ندا می دهد آیا هیچ توبه کننده ای هست که توبه او را قبول کنم؟ آیا هیچ آمرزش خواهنده هست که او را بیامرزم؟ آیا هیچ سائلی هست که به او عطا کنم؟... (2)
از امام رضا (علیه السلام) نیز مشابه این روایت را داریم:
«إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى يُنْزِلُ مَلَكاً إِلَى السَّمَاءِ الدُّنْيَا كُلَ لَيْلَةٍ فِي الثُّلُثِ الْأَخِيرِ وَ لَيْلَةَ الْجُمُعَةِ فِي أَوَّلِ اللَّيْلِ فَيَأْمُرُهُ فَيُنَادِي هَلْ مِنْ سَائِلٍ فَأُعْطِيَهُ هَلْ مِنْ تَائِبٍ فَأَتُوبَ عَلَيْهِ هَلْ مِنْ مُسْتَغْفِرٍ فَأَغْفِرَ لَهُ يَا طَالِبَ الْخَيْرِ أَقْبِلْ وَ يَا طَالِبَ الشَّرِّ أَقْصِرْ فَلَا يَزَالُ يُنَادِي بِهَذَا حَتَّى يَطْلُعَ الْفَجْرُ فَإِذَا طَلَعَ الْفَجْرُ عَادَ إِلَى مَحَلِّهِ مِنْ مَلَكُوتِ السَّمَاءِ»
خداوند تبارک و تعالى در يک سوم آخر هر شب و در شب جمعه از ابتداى آن، فرشته اى را به آسمان دنيا مى فرستد و اين چنين ندا مى دهد: آيا درخواست كننده اى هست تا خواسته اش را بدهم؟ آيا توبه كننده اى هست تا توبه اش را بپذيرم؟ آيا استغفار كننده اى هست تا او را ببخشم؟ اى طالب خير! بيا و اى طالب شرّ! دست بردار ... همين طور ندا مى دهد تا صبح شود. در اين هنگام آن فرشته به جايگاه اولش در ملكوت آسمان باز مى گردد. (3)
🔰🔰بنابر این:
درباره این که یک سوم آخر شب، زمان بسیار خوبی برای دعا است و به استجابت نزدیک است؛ روایت داریم و معصومین (علیهم السلام) آن را بیان فرموده اند.
در این بین، منجمین آمده اند و بر اساس وضع صور فلکی و موقعیت ستارگان، برای این روایات، مصداق و مورد تعیین کرده و آن را بر «ذات الکرسی» یا یکی از ستارگان آن، تطبیق داده اند.
📚پی نوشت ها:
1. گنابادى، مظفر بن محمد قاسم، شرح بيست باب نام در معرفت تقويم تام، ناشر نامشخص (نرم افزار نجوم ـ تحقیقات کامپیوتر اسلامی نور)، بی تا، چاپ اول، ص 26.
2. قمى، على بن ابراهيم، تفسير القمي، محقق: موسوى جزايرى، ناشر: دار الكتاب- قم، ج 2، ص 204.
3. ابن بابويه، من لا يحضره الفقيه، محقق/مصحح: غفارى، ناشر: دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم، ـ قم، 1413ق، چاپ دوم، ج 1، ص 421، ح 1240.
4.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏝 ۶ روزماندهتاعیدسعیدغدیر
#ویژهبرنامهاستقبالازعیدغدیر
✳️زيارت امام زمان علیه السلام در روز جمعه
🌷السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللَّهِ فِي أَرْضِهِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا عَيْنَ اللَّهِ فِي خَلْقِهِ ،السَّلامُ عَلَيْكَ يَا نُورَ اللَّهِ الَّذِي يَهْتَدِي بِهِ الْمُهْتَدُونَ وَ يُفَرَّجُ بِهِ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ،السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْمُهَذَّبُ الْخَائِفُ السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْوَلِيُّ النَّاصِحُ
🌷السَّلامُ عَلَيْكَ يَا سَفِينَةَ النَّجَاةِ ،السَّلامُ عَلَيْكَ يَا عَيْنَ الْحَيَاةِ ،السَّلامُ عَلَيْكَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْكَ وَعَلَى آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ السَّلامُ عَلَيْكَ عَجَّلَ اللَّهُ لَكَ مَاوَعَدَكَ مِنَ النَّصْرِ وَ ظُهُورِ الْأَمْر.السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مَوْلايَ
🌷أنَا مَوْلاكَ عَارِفٌ بِأُولاكَ وَ أُخْرَاكَ أَتَقَرَّبُ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى بِكَ وَ بِآلِ بَيْتِكَ وَ أَنْتَظِرُ ظُهُورَكَ وَ ظُهُورَ الْحَقِّ عَلَى يَدَيْكَ،وَأَسْأَلُ
الله أَنْ يُصَلِّيَ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، وَأَنْ يَجْعَلَنِي مِنَ المُنْتَظِرِينَ لَكَ وَالتَّابِعِينَ وَالنَّاصِرِينَ لَكَ عَلى أَعْدائِكَ، وَالمُسْتَشْهَدِينَ بَيْنَ يَدَيْكَ فِي جُمْلَةِ أَوْلِيائِكَ ،
🌷يامَوْلايَ ياصاحِبَ الزَّمانِ، صَلَواتُ الله عَلَيْكَ وَعَلى آلِ بَيْتِكَ، هذا يَوْمُ الجُمُعَةِ وَهُوَ يَوْمُكَ المُتَوَقَّعُ فِيهِ ظُهُورُكَ، وَالفَرَجُ فِيهِ لِلْمُؤْمِنِينَ عَلى يَدَيْكَ، وَقَتْلُ الكافِرِينَ بِسَيْفِكَ،وأَنا يامَوْلايَ فِيهِ ضَيْفُكَ وَجارُكَ، وَأَنْتَ يامَولايَ كَرِيمٌ مِنْ أَوْلادِ الكِرامِ وَمَأْمُورٌ بِالضِّيافَةِ وَالاِجارَةِ فَأَضِفْنِي وَأَجِرْنِي صَلَواتُ الله عَلَيْكَ وعَلى أَهْلِ بَيْتِكَ الطَّاهِرِينَ.
📌غدیر در سیره اهل بیت علیهم السلام
🌻امام #حسن(ع) در سالگرد روز عید #غدیرخم، #غذایی تدارک دیده بود که امیرمؤمنان #علی(ع) به همراه شیعیان #فقیر و غنی در آن شرکت کردند.
📚شیخ طوسی، مصباح المتهجّد و سلاح المتعبّد، ج2، ص758.
🌻امام #صادق(ع) فرمود:
#شیطان دشمن خدا، چهار بار ناله کرد:
روزى که مورد لعن خدا واقع شد، روزى که به زمین هبوط کرد، روزى که پیامبر اکرم(ص) مبعوث شد و روز عید #غدیر.
📚حمیری، قرب الاسناد، ص۱۰.
🌻امام #رضا(ع) ضمن سفارش #شیعیان به #زیارت قبر امیرمؤمنان #علی(ع) در شب #عیدغدیر،
خود نیز در روز عید غدیر #لباس های نو پوشیده و برای دوستان #غذا و هدایای فراوان ازجمله #کفش و #انگشتر آماده می نمود.
📚شیخ طوسی، تهذیب الاحکام، ج6، ص24؛
📚شیخ طوسی، مصباح المتهجّد و سلاح المتعبّد، ج2، ص752.
هدایت شده از حقیقت ناب
#السلامعلیکیاصاحبالزمان
#المستغاثبکیاصاحبالزمان
الحمدلله رب العالمین
اللهم صل علی محمد و آل محمد
اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ
صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة
وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً
ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ
أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا
#اللهم_عجل_لمولانا_الفرج
سلامتیوتعجیلدرأمرفرجمولانا
حضرتبقيةاللهالاعظم
روحیوأرواحالعالمینلتراب مقدمه الفداء
صلوات
حقیقت ناب
#چشمه_حکمت #آیات_نور #تفسیر_قرآن #تفسیر_سطح_متوسط #تفسیر_سوره_نازعات #سوره_نازعات #نازعات 🔅🔅🔅 💢
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_نازعات
#سوره_نازعات #نازعات
🔅🔅🔅
💢 نگاشت 38: نکات تفسیری آیه های22و23 سوره نازعات
ثُمَ أَدْبَرَ يَسْعَى
سپس [به حق] پشت کرد [و برای نابودی موسی] به تلاش برخاست!
۱ - فرعون، به تکذیب گفته هاى موسى(ع) اکتفا نکرده سرسختانه به مخالفت با او پرداخت. (ثمّ أدبر یسعى) حرف «ثمّ» در این آیه، براى تراخى رتبى است; یعنى، ادبار فرعون، نارواتر از تکذیب او بود.
۲ - دروغ خواندن تعالیم پیامبران و روى گردانى از رهنمودهاى آنان، کشاننده انسان به تلاش براى سرکوب آنها است. (فکذّب و عصى . ثمّ أدبر یسعى)
۳ - رسالت موسى(ع)، خطرى جدى براى فرعون و تحریک کننده او به مقابله اى پى گیر در برابر آن (ثمّ أدبر یسعى)
۴ - فرعون، گفتوگوى مستقیم خود با موسى(ع) و تکذیب و مخالفت با او را در سرکوب آن حضرت کارساز نمى دید. (ثمّ أدبر) «ادبار»; یعنى، پشت کردن و حاکى از نومیدى فرعون از نتیجه گفتوگوى مستقیم با موسى(ع) است.
۵ - فرعون با مشاهده معجزه موسى(ع)، وحشت زده از آن روى برتافت و شتابزده گریزان شد. * (ثمّ أدبر یسعى) «إدبار» فرعون، - در یک احتمال - به معناى فرار او از ترس معجزه موسى(ع) است که در شکل مار عظیم ظاهر شده بود.
🌴🌴🌴
فَحَشَرَ فَنَادَى
پس [قومش را] گرد آورد، و ندا داد
▪️ «حَشَرَ»: بسیج کرد. گرد آورد. مراد گرد آوردن جادوگران است «نَادی»: دعوت کرد. فرا خواند. بانگ برداشت.
۱ - فرعون براى مبارزه با موسى(ع)، مردم را در اجتماعى گردآورد و با آنان در این زمینه سخن گفت. (فحشر فنادى) «حشر»، به معناى جمع کردن همراه با سوق دادن است (مصباح).
۲ - فرعون، در جمع کسانى که براى استماع سخن او گردآمده بودند، با صدایى بلند سخن گفت. (فنادى) «ندا»، به معناى بلند کردن صدا و آشکار ساختن آن است. (مفردات راغب)
۳ - فرعون، تأثیر رسالت موسى(ع) را بر دیگران پیش بینى کرده و از آن وحشت داشت. (فحشر فنادى)
۴ - فرعون، در تلاش براى بازداشتن مردم از گرایش به موسى(ع) (ثمّ أدبر یسعى . فحشر فنادى) جمله «حشر فنادى»، تفسیر «یسعى» (در آیه قبل) است.
🌴🌴🌴
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹