eitaa logo
حقیقت ناب
1.1هزار دنبال‌کننده
10هزار عکس
5هزار ویدیو
454 فایل
سوالات دینی خود در جنبه های مختلف دینی. یافتن پاسخ سوالات فقهی طبق نظرمراجع تقلید، انتقادات و پیشنهادات سازنده ی خود در مورد مطالب کانال، ومطالب زیبا و آموزنده تان، با آیدی زیر👇 @Sajadi82 درارتباط باشید.
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از حقیقت ناب
الحمدلله رب العالمین اللهم صل علی محمد و آل محمد اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا سلامتی‌وتعجیل‌درأمرفرج‌مولانا حضرت‌بقية‌الله‌الاعظم‌ روحی‌وأرواح‌العالمین‌لتراب مقدمه الفداء صلوات
السلام علی المهدی 🔹هذا يَومُ الجُمُعَةِ وَهُوَ يَومُكَ المُتَوَقَّعُ فيهِ ظُهورُكَ 🌺امروز روز جمعه و روز توست، روزی که در آن ظهورت مورد امید و انتظار است
حقیقت ناب
#چشمه_حکمت #آیات_نور #تفسیر_قرآن #تفسیر_سطح_متوسط #تفسیر_سوره_نازعات #سوره_نازعات #نازعات 🔅🔅🔅 💢
🔅🔅🔅 💢 نگاشت 44: نکات تفسیری آیه 27 سوره نازعات أَ أَنْتُمْ‌ أَشَدُّ خَلْقاً أَمِ‌ السَّمَاءُ بَنَاهَا آیا آفریدن شما [پس از مرگ] دشوارتر است یا آسمان که او آن را بنا کرد؟ ➖➖➖ ۱ - آسمان، پدیده اى مقاوم تر از جسم انسان ها و آفرینش آن باعظمت تر از آفرینش آنها است. (ءأنتم أشدّ خلقًا أم السماء) استفهام در «ءأنتم» تقریرى است و براى اعتراف گرفتن از مخاطب به کار مى رود. «السماء» ممکن است اشاره به آسمان مشهود باشد و نیز ممکن است اسم جنس بوده و بر تمام آسمان ها قابل تطبیق باشد. «شدّت»، به معناى صلابت و استحکام است. این وصف درباره جسم و غیر جسم به کار مى رود. بنابراین تعبیر «أشدّ خلقاً» به معناى استحکام بیشتر در خلقت و یا دشوارتر بودن آفرینش [در نظر مخاطبان ]است. ۲ - آفرینش آسمان با وجود صلابت بیشتر آن نسبت به پیکر انسان، برهانى آشکار بر امکان معاد و قدرت خداوند بر زنده کردن دوباره انسان ها (ءأنتم أشدّ خلقًا أم السماء بنیها) «أنتم» خطاب به منکران معاد است که آیات قبل سخنان آنان را نقل کرده بود. جمله «بناها» مستأنفه و مفاد آن این است که آسمان با آن که محکم تر است، خداوند آن را ساخت; چگونه آفرینش دوباره خود را محال مى پندارید؟ ۳ - استفاده از محسوسات در تبیین معقولات، از شیوه هاى قرآن (ءأنتم أشدّ خلقًا أم السماء بنیها) ۴ - ضرورت دقت در آفرینش پدیده هاى هستى، براى پى بردن به قدرت مطلق خداوند (ءأنتم أشدّ خلقًا أم السماء بنیها) ۵ - منکران معاد در عصر بعثت، آسمان را آفریده خداوند مى دانستند. (أم السماء بنیها) استدلال آیه شریفه بر امکان معاد، بدون پذیرش آفریدگارى خداوند براى آسمان، ناتمام است. 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
33.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حقیقت ولایت تبیین معنای ولایت و تفاوت آن با سمت ظاهری امامت 🔸إنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ (آیه ۵۵ سوره مائده) 🔻همان حقیقت و شایستگی که در مقام رسالت صلی‌الله‌علیه‌و‌آله بود همان در امیرالمؤمنین علی‌بن‌ابی‌طالب صلوات‌الله‌علیه است. 🎥آیت‌الله حاج‌آقا مرتضی تهرانی رضوان‌الله‌تعالی‌علیه قسمت چهارم تاریخ سخنرانی ۹۴/۰۷/۱۶ برای مشاهده این گزیده با حجم کمتر و ترافیک داخلی از لینک زیر می‌توانید استفاده کنید. https://mortezatehrani.ir/post/166955
حقیقت ناب
حقیقت ولایت تبیین معنای ولایت و تفاوت آن با سمت ظاهری امامت 🔸إنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُ
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🔵 ولایت امیرالمؤمنین صلوات‌الله‌علیه ✅ آیت‌الله حاج‌آقا مرتضی تهرانی رضوان‌الله‌تعالی‌علیه: اینجا بر حسب روایات عرض می‌کنم خداوند متعال به لقمان خطاب کرد: نبوت می‌خواهی به تو بدهم یا حکمت را؟ ✅ به خدا عرض کرد: حکمت را. لقمان بیرون که می‌آمد شاید از سایر مردم ظاهرش پست‌تر بود، اما درون او چه بود که خداوند متعال به او حکمت را عطا کرد؟ ✅ هر چه بود شایستگی بود. شایسته این مقام بود شایستگی که باعث بشود خداوند متعال اختیار من و شما و امثال من و شما را دست او بدهد. این شایستگی نبوت است که تعبیر به ولایت هم از آن می‌کنند. ✅ آن حقیقت در مقام رسالت هست از همان حقیقت در امیرالمؤمنین صلوات‌الله‌علیه هم هست. این‌طور نیست که ولایت مقام رسالت بالفعل بود، وقتی از دنیا رفت، آن‌وقت ولایت امیرالمؤمنین صلوات‌الله‌علیه بالفعل شود. بالفعل و بالقوه، اینها امور ظاهری است نه باطنی. باطنی که عوض نمی‌شود. اگر صد سال هم امیرالمؤمنین صلوات‌الله‌علیه می‌ماند و امام را خدای متعال کس دیگری قرار می‌داد، باز ایشان همانی را داشت که رسول خدا صلوات‌الله‌علیه فرمود: «اَنَا مَدینَه العلمِ وَ عَلیٌّ بابُهَا». هیچ فرق نمی‌کرد. ✅ پس آنهایی که ولی‌الله هستند ولایت در آنها فعلیت دارد نه بالقوه، بالقوه یعنی دروغ نیست. بعدش اگر سمت از سوی حق تعالی پیدا کردند، اینها یک امر زایدی است. ✅ مثل اینکه یک کسی پنج تا دکترا داشته باشد یک کلاس هم در دانشگاه نداشته باشد درس بدهد. حالا این استاد دانشگاه نیست. علمش را که دارد. روزی که به او سمت می‌دهند می‌رود سر کلاس یک چیز اضافه در وجود او پیدا می‌شود؟ نه. یک کاغذی را دادند بر حسب آن کاغذ تکلیف پیدا می‌کند، یک راهی را برود یک ساعتی آنجا بنشیند یک حرف‌هایی هم آنجا بزند. ولایت هم همین‌طور است. ✅ در اولیای خدا که ولایت هست در هر اندازه‌ای هست، سمت الهی یا اجتماعی داشته باشند یا نداشته باشند آن واقعیت دارد. تعبیر بالقوه و بالفعل یک تعبیر غلطی است. ولی این غلط را اهلش می‌فهمند مردم نمی‌فهمند. اگر به گوشتان خورد، بدانید این از همان غلط‌ها است. ✅ «انِّما وَليُّكُمْ اللهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ يُقيمُونَ الصلَّوهَ وَ يُؤتُونَ الزَّكاهَ وَ هُمْ راكِعُونَ»؛ اینکه خدای متعال در بسیاری از روایات مربوط به ولایت، کلی فرموده و صیغه جمع آورده، یعنی ما قوم‌وخویشی با امیرالمؤمنین و مقام رسالت نداریم. هر کس در مقام بندگی به اینجا برسد می‌شود ولی خدا. این نکته‌ای بود که من به این صورت تاکنون عرض نکرده بودم. 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
توضیحات آیه ای که در روز غدیر بر پیامبر نازل شد👇 .....الْیوْمَ یئِسَ الَّذینَ کفَروا مِنْ دینِکمْ فَلاتَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْیوْمَ اکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ اتْمَمْتُ عَلَیکمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکمُ الْاسْلامَ دیناً..... [آیه ۳ سوره مائده] امروز، کافران از (زوال) آیین شما، مأیوس شدند؛ بنابر این، از آنها نترسید! و از (مخالفت) من بترسید! امروز، دین شما را کامل کردم؛ و نعمت خود را بر شما تمام نمودم؛ ⚡️الْیوْمَ یئِسَ الَّذینَ کفَروا مِنْ دینِکمْ‏ امروز کافران از دین شما مأیوس گشتند؛ یعنی از امروز دیگر کافران ناامیدند که از راه کفر، از خارج حوزه اسلام به اسلام حمله کنند، دیگر مأیوس شدند که از این راه نتیجه بگیرند، فهمیدند که دیگر اسلام را نمی‌شود از بیرون کوبید. ✨ فلاتَخْشَوْهُمْ‏ مسلمانها! دیگر از کافران بیم نداشته باشید و نگران نباشید. ⚡️جمله بعد خیلی عجیب است: وَ اخْشَوْنِ‏ از ناحیه آنها بر دین خودتان نگران نباشید اما از من بترسید. یعنی چه از ناحیه خدا نگران باشیم؟ از ناحیه دشمن نگران نباشیم اما از ناحیه دوست و صاحب دین، از ناحیه خدا نگران باشیم! ❗️ نکته و جان کلام همین جاست. خداوند می فرماید من به شما گفته‌ام که‏ من هرگز نعمتی را از مردمی سلب نمی‌کنم مگر اینکه آن مردم خودشان عوض شده و تغییر کرده باشند، پس ای مسلمین! بعد از این هر چشم‏ زخمی که به شما بخورد از داخل خود شما خورده است و هر آسیبی که به جامعه اسلامی برسد از می‌رسد نه از بیرون. ⭕️ این یک اصل اساسی است: دنیای اسلام هر آسیبی که دیده است و می‌بیند تا عصر ما، از داخله خودش است. نگویید از بیرون هم دشمن دارد. من هم قبول دارم که از بیرون دشمن دارد ولی دشمن بیرون از بیرون نمی‌تواند کار بکند، دشمن بیرون هم از داخل کار می‌کند. 📚پانزده گفتار
🌐📝🌐📝🌐 ✅پرسش2: آیا واقعه غدیر با نام هاى دیگرى نیز در تاریخ ، آمده است ؟ 🌺پاسخ: : بله ، نام معروف حادثه عظیم بیعت عمومى مردم با امام على (علیه السلام) همان غدیر است اما با نام‌هاى دیگرى نیز مطرح شده است مانند: 🔹یوم الولایه (روز اعلام ولایت) 🔸یوم البیعه (روز بیعت) 🔹یوم الدوح (روز بزرگ، كه حادثه بزرگى در آن رخ داد، یا روزى كه مردم در كنار درختان تنومند صحراى غدیر، از سایه هاى آن استفاده مى كردند و سایبان براى خود درست نمودند. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
💕امام صادق علیه السلام: ☘غسل جمعه پاکیزه کننده و کفاره گناهان است از جمعه تا جمعه دیگر.. 💠در حدیث دیگر از ان حضرت منقول است:هر کس غسل جمعه را انجام دهد و بخواند دعای زیر را👇👇 💠اَشهَدُ اَن لا اله الا الله وحده لا شریک له و اشهد انَّ محمدا عبدُه و رسولُه اللهم صل علی محمدِِ و آل محمدِِ و اجعلنی من التوّابین َ و اجعلنی منَ المتَطَهِّرین 🌺پیامبر اکرم(صل الله علیه وآله): هر کس موفق شود چهل جمعه پشت سر هم غسل کند بدنش در قبر متلاشی نشده و نخواهد پوسید. 📘بحارالانوار ج 26 📚مفاتیح الجنان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ منتظر یعنی چی؟... 🎥 استاد 🎤 🌹تعجیل در فرج و سلامتی مولا صاحب الزمان عج صلوات🌹 ➖➖➖➖➖➖➖ امـــــامـ زمـــانـــے شــــو
15.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 | امیرالمؤمنین، سرچشمه حکومت جهانی اسلام 🔻 رهبر انقلاب: ائمه (علیهم‌السّلام) همه، علی بن ‌ابی طالب را مثل یک خورشیدی در آسمان امامت میدیدند که بقیه‌ی ائمه مثل ستارگان آن آسمانند. امیرالمؤمنین افضل از آنها بود، کما اینکه درباره‌ی امام حسن و امام حسین (علیهماالسّلام) با آن مقاماتی که آن دو بزرگوار دارند، پیغمبر میفرماید: «و ابوهما افضل منهما»؛ پدرشان از امام حسن و امام حسین بالاتر است، بافضیلت‌تر است. این است مقام امیرالمؤمنین. 📲 دسترسی به نسخه کیفیت اصلی👇 Aparat.com/khamenei_ir