eitaa logo
حقیقت ناب
1.1هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
5هزار ویدیو
454 فایل
سوالات دینی خود در جنبه های مختلف دینی. یافتن پاسخ سوالات فقهی طبق نظرمراجع تقلید، انتقادات و پیشنهادات سازنده ی خود در مورد مطالب کانال، ومطالب زیبا و آموزنده تان، با آیدی زیر👇 @Sajadi82 درارتباط باشید.
مشاهده در ایتا
دانلود
برداشت از آیات ۱۰ – ۴ 💢 به بزرگان الی نباید به دیگران مخصوصا به بزرگان و بزند. زیرا این چنین شخصی ملحق به کسانی می شود که به تهمت زدند و گفتند: در تدوین دیگران به او کمک کرده اند و حال این که همه شرائط گویای آن بود که قرآن را خدایی که همه را می داند بر پیغمبر نازل فرموده است. یا می گفتند که این پیامبر چگونه است که می خورد و در راه می رود؟! چرا خدا و ای را برای ما نازل نفرموده است؟ یا چرا به پیغمبر و یا باغ بزرگی که از اش مردم بخورند عنایت نکرده است؟ الی باید بداند که خدای تعالی طبق افکار مردم و تصوّرات آنها کارها را انجام نمی دهد. بلکه روی و حقایق کارها را می کند. مثلاً خدایی که دائمی دارد به و گنجهای دنیایی که است نمی خواهد بهترین بندگانش را مفتخر کند. ♤♤♤
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
زیارت عاشورا۱۹.m4a
7.93M
حجت الاسلام‌ علی محمد باقی 📌جلسه نوزدهم 📚 ┈┈••✾•✨⁦🏴⁩✨•✾••┈┈•~~~ 🌤أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج🌤* 🏴🏴کانال حقیقت ناب🏴🏴 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/sajadi43 ┈┈••✾•✨⁦🏴⁩✨•✾••┈┈•~~~
✅عدل و احسان 🔰قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله: اِذا حَكَمْتُمْ فَاعْدِلوا وَ اِذا قُلْتُمْ فَاَحْسِنوا فَاِنَّ اللّه َ مُحْسِنٌ يُحِبُّ الْمُحْسِنينَ. ♤♤♤ هرگاه قضاوت مى كنيد، عادلانه قضاوت كنيد و هرگاه سخن مى گوييد، نيكو بگوييد،زيرا خداوند نيكوكار است و نيكوكاران را دوست دارد 📖.[نهج الفصاحه، ح 200] ┈┈••✾•✨⁦🏴⁩✨•✾••┈┈•~~~ 🌤أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج🌤* 🏴🏴کانال حقیقت ناب🏴🏴 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/sajadi43 ┈┈••✾•✨⁦🏴⁩✨•✾••┈┈•~~~
سیره اهلبیت ع - استاد پیشوایی .Mp3
1.07M
❓❓پرسش درباره سیره ائمه(ع) هنگام غذا خوردن و خواب توضیحاتی بفرمایید 🔰🔰پاسخ 🎤پاسخ استاد مهدی پیشوایی(ره) 🗣 رسانه باشید و این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید ┈┈••✾•✨⁦🏴⁩✨•✾••┈┈•~~~ 🌤أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج🌤* 🏴🏴کانال حقیقت ناب🏴🏴 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/sajadi43 ┈┈••✾•✨⁦🏴⁩✨•✾••┈┈•~~~
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓❓ *پرسش* آیا دعای معراجی که در بین سایت ها و جاهای مختلف مشاهده می شود معتبر است؟؟ 🔰🔰 *پاسخ* 1. دعایی که در سایت‌های اینترنتی و برخی از کتابچه‌های جیبی به عنوان «دعای معراج» ذکر شده، سندی –هر چند غیر معتبر-، برای آن نیافتیم؛ و برای این دعا ثواب‌هایی را نیز از پیامبر اکرم(ص) نقل کرده‌اند که به هیچ منبع حدیثی و ادعیه آدرس داده نشده است. لذا نمی‌توان گفت کدام نسخه صحیح و کدام نسخه نادرست است؛ با این حال، درباره چنین دعاهایی باید گفت خواندن دعاهایی که از لحاظ محتوایی مشکلی نداشته اما اعتبار سندشان معلوم نشده، با امید ثواب، -نه به قصد ورود و صدور از پیامبر اکرم(ص) و یا امامان معصوم(ع)- اشکال ندارد. به علاوه، دعاهای معتبر و مؤثری داریم که دیگر نیازی به خواندن دعاهای غیر معتبر نیست. 2. اما دعای دیگری در کتاب‌ »البلد الأمین و الدرع الحصین‏» شیخ ابراهیم کفعمی با عنوان دعای معراج از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است که الفاظ و عبارات آن غیر از آن چیزی است که در سایت‌ها با عنوان دعای معراج آمده است. و آن دعا عبارت است از: «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُک یا مَنْ أَقَرَّ بِالْعُبُودِیةِ لَهُ کلُّ مَعْبُودٍ یا مَنْ یحْمَدُهُ کلُّ مَحْمُودٍ یا مَنْ یفْزَعُ إِلَیهِ کلُّ مَجْهُودٍ یا مَنْ یطْلَبُ عِنْدَهُ کلُّ مَفْقُودٍ یا مَنْ سَائِلُهُ غَیرُ مَرْدُودٍ یا مَنْ بَابُهُ عَنْ سُؤَالِهِ غَیرُ مَسْدُودٍ یا مَنْ هُوَ غَیرُ مَوْصُوفٍ وَ لَا مَحْدُودٍ یا مَنْ عَطَاؤُهُ غَیرُ مَمْنُوعٍ وَ لَا مَنْکودٍ یا مَنْ لَیسَ بِبَعِیدٍ وَ هُوَ نِعْمَ الْمَقْصُودُ یا مَنْ رَجَاءُ عِبَادِهِ بِحَبْلِهِ مَشْدُودٌ یا مَنْ شِبْهُهُ وَ مِثْلُهُ غَیرُ مَوْجُودٍ یا مَنْ لَیسَ بِوَالِدٍ وَ لَا مَوْلُودٍ یا مَنْ کرَمُهُ وَ فَضْلُهُ لَیسَ بِمَعْدُودٍ یا مَنْ حَوْضُ بِرِّهِ لِلْأَنَامِ مَوْرُودٌ یا مَنْ لَا یوصَفُ بِقِیامٍ وَ لَا قُعُودٍ یا مَنْ لَا تَجْرِی عَلَیهِ حَرَکةٌ وَ لَا جُمُودٌ یا اللَّهُ یا رَحْمَانُ یا رَحِیمُ یا وَدُودُ یا رَاحِمَ الشَّیخِ الْکبِیرِ یعْقُوبَ یا غَافِرَ ذَنْبِ دَاوُدَ یا مَنْ لَا یخْلِفُ الْوَعْدَ وَ یعْفُو عَنِ الْمَوْعُودِ یا مَنْ رِزْقُهُ وَ سِتْرُهُ لِلْعَاصِینَ مَمْدُودٌ یا مَنْ هُوَ مَلْجَأُ کلِّ مَقْصِی مَطْرُودٍ یا مَنْ دَانَ لَهُ جَمِیعُ خَلْقِهِ بِالسُّجُودِ یا مَنْ لَیسَ عَنْ نَیلِهِ وَ جُودِهِ أَحَدٌ مَصْدُودٌ یا مَنْ لَا یحِیفُ فِی حُکمِهِ وَ یحْلُمُ عَنِ الظَّالِمِ الْعَنُودِ ارْحَمْ عُبَیداً خَاطِئاً لَمْ یوفِ بِالْعُهُودِ إِنَّک فَعَّالٌ لِمَا تُرِیدُ یا بَارُّ یا وَدُودُ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ خَیرِ مَبْعُوثٍ دَعَا إِلَى خَیرِ مَعْبُودٍ وَ عَلَى آلِهِ الطَّیبِینَ الطَّاهِرِینَ أَهْلِ الْکرَمِ وَ الْجُودِ وَ افْعَلْ بِنَا مَا أَنْتَ أَهْلُهُ یا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ وَ سَلْ حَاجَتَک تُقْضَى إِنْ شَاءَ اللَّهُ تَعَالَى‏»‏.[1] 3. گفتنی است؛ مؤلف کتاب «فهرستگان نسخه‌های خطی (حدیث و علوم حدیث شیعه)»،[2] نامی از دعای معراج می‌برد و مؤلف آن‌را ناشناخته اعلام می‌کند و آن‌را به نسخه‌های فهرست گوهرشاد مشهد آدرس داده است، اما ما چون متن آن نسخه را مشاهده نکردیم که آیا این همان دعای معراجی است که در سایت‌ها و برخی از کتاب‌های جیبی آمده است و یا دعای معراجی است که شیخ ابراهیم کفعمی نقل می‌کند، نظری نمی‌دهیم. [1]. کفعمى، ابراهیم بن على، البلد الأمین و الدرع الحصین، ص 370، مؤسسة الأعلمی للمطبوعات، بیروت، چاپ اول، 1418ق؛ کفعمى، ابراهیم بن على، المصباح (جنة الأمان الواقیة و جنة الإیمان الباقیة)، ص 272 – 273، دار الرضی (زاهدی)، قم، چاپ دوم، 1405ق. [2]. صدرایی خویی، علی، فهرستگان نسخه های خطی (حدیث و علوم حدیث شیعه)، سایر پدیدآورندگان: قبادلو، رضا؛ حافظیان، ابوالفضل؛ سلیمانی، مهدی؛ آشتیانی، احسان، ج 7، ص 56، سازمان چاپ و نشر دارالحدیث، قم، چاپ اول، 1384ش: «۳۱۱۰ . دعاى معراج از: مؤلف ناشناخته؛ در فهرست گوهرشاد هیچ توضیحى ندارد؛ نسخه‌ها: ۱۹۳۲۵. مشهد، گوهر شاد: ۹۵۸، نسخ و نستعلیق، بدون نام کاتب، ۱۰۹۳ق، رساله دوم مجموعه [فهرست گوهر شاد: ۳/۱۳۱۳]...». ┈┈••✾•✨⁦🏴⁩✨•✾••┈┈•~~~ 🌤أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج🌤* 🏴🏴کانال حقیقت ناب🏴🏴 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/sajadi43 ┈┈••✾•✨⁦🏴⁩✨•✾••┈┈•~~~
☑️ اثبات ولایت و خلافت امیر المؤمنين علی علیه السلام در منابع اهل سنت 🔰 *حافظ ابن عساکر از علمای محدث برجسته و تاریخ نگار اهل سنت در نزول آیه ابلاغ مینویسد :* 💬 *عن أبي سعيد الخدري قال نزلت هذه الاية " يا أيها الرسول بلغ ما أنزل إليك من ربك " على رسول الله (صلى الله عليه وسلم) يوم غدير خم في علي بن أبي طالب* 📝 ترجمه : از ابو سعید خُدری (صحابی) میگوید : نزول آیه ابلاغ(67 سوره مائده) در زمان رسول خدا در غدیر خم (حجة الوداع) در حق حضرت علی علیه السلام نازل شد 📚 منبع : تاريخ دمشق / ابن عساكر / ج 42 / ص237 ┈┈••✾•✨⁦🏴⁩✨•✾••┈┈•~~~ 🌤أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج🌤* 🏴🏴کانال حقیقت ناب🏴🏴 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/sajadi43 ┈┈••✾•✨⁦🏴⁩✨•✾••┈┈•~~~
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 آیا درست است که پیامبر رکعت های نماز را افزایش دادند؟ 🌸 📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید.
سلام🖐 بر شما عزیزان که دین را ملعبه نان دنیا قرار نمی دهید 🔹 أولَٰئِكَ الَّذِينَ اشْتَرَوُا الْحَيَاةَ الدُّنْيَا بِالْآخِرَةِ ۖ فَلَا يُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذَابُ وَلَا هُمْ يُنْصَرُونَ 🔸 اینان كسانی هستند كه زندگی زودگذردنیا را به جای آخرت خریدند؛ پس نه عذاب از آنان سبك گردد و نه یاری شوند. ❇️ بسیاری از انسان ها دنیا را دوست دارند و تمام تلاش و هدفشان در دنیا برای رسیدن به رفاه و آسایش است تا این چند روزی که در دنیا هستند بتوانند از لذات مادی این دنیا بهره ببرند. برخی عمل صالح، کار شایسته و عمل نیک، دنیا و زندگی را می خواهند برای اینکه بتوانند به اهداف مقدس و ارزشی که قرب به خداست، برسند؛ اما در نقطه مقابل نیز گروهی هستند که به ظاهر دیندارند، اما ارزش های دینی برای آنها ابزاری است برای رسیدن به دنیا، مال و مقام.لذا امامُ الحسينُ (ع) در مورد افرادی که از دین استفاده ابزاری برای معاش خود می کنند می فرمایند: 🔹 إنَّ الناسَ عَبيدُ الدُّنيا و الدِّينُ لَعقٌ على ألسِنَتِهِم يَحوطُونَهُ ما دَرَّت مَعائشُهُم ، فإذا مُحِّصُوا بالبلاءِ قَلَّ الدَّيّانُونَ . 🔸امام حسين (ع) : همانا مردمان بنده دنيايند و دين لقلقه زبان آنهاست و هر جا منافعشان به وسيله دين بيشتر تأمين شود زبان مى چرخانند و چون به بلا آزموده شوند آنگاه دين داران اندكند. صلوات امروز را هدیه می کنیم به کسانی که از همه چیز خود گذشتند تا یاری امام را کنند 🌺 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
حقیقت ناب
7⃣ تمایل کودک به آزادی، حتّی در مهمانی‌ها ✅یکی دیگه از دلیل‌های پدر و مادرا برا جلوگیری از آزادی بچه‌ها اینه که اگه بچه‌ها آزاد باشن، به آزادی عادت می‌کنن و دیگه نمی‌شه اونا رو بیرون از خونه و تو مهمونی‌ها مدیریت کرد. اختیار خونۀ مردم هم که دست ما نیست. 🏠 ما تو خونۀ خودمون می‌تونیم به فرزندمون اجازه بدیم که با آب‌ یا غذاش بازی کنه؛ امّا تو مهمونی باید مراقبش باشیم؛ ولی بچه‌ها که فرق بین خونۀ خودشون و دیگران رو نمی‌دونن.🤷‍♀🤷‍♂ ✅ ما امیدواریم روزی برسه که فرهنگ آزاد گذاشتن بچه‌ها، به قدری بین خونواده‌ها جا بیفته که کسی از آزاد بودن بچّه‌ها، ناراحت نشه. 🍜🥘خدا کنه روزی برسه که همون‌طوری که به غذای بچه‌ی مهمون توجّه داریم، به آزادی اون هم ــ که غذای روحشه ــ توجّه داشته باشیم و با محدود کردن آزادی، خاطرۀ تلخی رو از مهمونی تو ذهن بچّه‌ها نسازیم.🤲🙏 ‼️امّا جواب این دغدغه: اگه ما تو مهمونی رفتن، افراط نکنیم و فرزندمون هم تو خونه آزاد باشه، محدودیتی که تو مهمونیا تجربه می‌کنه، اثر منفی روی اون نمی‌ذاره. ❌ اثر منفی جلوگیری از آزادی، وقتیه که تو زندگی بچه‌ها، محدودیت، اصل باشه و آزادی، یه استثنا؛ امّا وقتی آزادی، اصل و محدودیت، استثنا شد، دیگه آثار منفی جلوگیری از آزادی به وجود نمی‌یاد.😊😇 🔷🔹وقتی بچه‌ها تو خونه آزاد باشن و تو مهمونی محدود، آروم آروم می‌فهمن که باید تو خونه و مهمونی، دو رفتار متفاوت از خودشون نشون بدن😉 ✔️این مسئله، هم یه نوع آموزش به بچه‌ها محسوب می‌شه، هم علاقۀ اونا رو به خونه بیشتر می‌کنه که خیلی هم اتفاق مهمیه. 👌👌 ✅ البته این اصلاً به معنی زندانی کردن بچه‌ها تو مهمونی نیست. توی مهمونیا هم باید با یه کم خلاقیت، تدابیری اندیشید تا بچه‌ها احساس نکنن توی زندان هستن.✌️
مرکز حوزوی پژوهش‌های تاریخ اسلام برگزار می کند: ⭕ نشست علمی "رهیافتی نو به تحلیل قیام امام حسین علیه السلام " ⭕ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر حامد منتظری مقدم عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ⭕ زمان: دوشنبه ۱۵ شهریور ساعت ۱۸ ⭕ پخش مستقیم از طریق: https://www.aparat.com/CHSIQS/live
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عصر دوشنبه تون ✨سرشار از محبت اولیای الهی 🙏عزاداریهاتون مقبول درگاه حق 🍀خیمه ی امامت و ولایت 🙏بر سرتون مستدام 🌷و امام زمان علیه السلام 🌸یار همیشگی زندگیتون
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🦋 قوانین ده‌گانه 🦋 🌸 برای خودش قانون‌های ده‌ گانه درست کرده بود. قانون‌ها ترکیبی بود از اعتراف و جریمه. اعتراف نامه؛ تاریخ شروع 5 تیر 1369 🌼 1. بارالها! اعتراف می کنم از اینکه را نشناختم و به قرآن عمل نکردم. (حداقل روزی ده آیه قرآن بخوانم). 🌼 2. پروردگارا! اعتراف می کنم از اینکه نمازم را بی ‌معنی خواندم و حواسم جای دیگری بود. (حداقل روزی دو رکعت باید بخوانم.) 🌼 3. خدایا! اعتراف می کنم از اینکه مرگ را فراموش کردم. (حداقل هر شب قبل از خواب باید دو رکعت نماز توبه بخوانم). 🌼 4. خدایا! اعتراف می کنم از اینکه شب با یاد تو نخوابیدم و [برای] نماز شب هم بیدار نشدم. (حداقل در هر هفته باید دو شب نماز شب بخوانم و بهتر است که شب ‌های سه شنبه و شب جمعه باشد). 5. و .... 📒 کتــاب فانوس زائر، ص 65 تا 75. 📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید.
🌱حکایتی از فضائل اخلاقی آیةالله حاج سیّدعلی قاضی رضوان الله علیه🌱 علّامه آیةالله حسینی طهرانی قدّس سرّه 🔹يکى از رفقاى نجفى ما که فعلًا از اعلام نجف است براى من مى گفت: من يک روز به دکان سبزى فروشى رفته بودم، ديدم مرحوم قاضى خم شده و مشغول کاهو سوا کردن است؛ ولى بعکس معهود، کاهوهاى پلاسيده و آنهائيکه داراى برگهاى خشن و بزرگ هستند بر مى دارد. 🔹من کاملًا متوجّه بودم؛ تا مرحوم قاضى کاهوها را بصاحب دکان داد و ترازو کرد، و مرحوم قاضى آنها را در زير عبا گرفت و روانه شد. 🔹من که در آنوقت طلبه جوانى بودم و مرحوم قاضى مَرد مُسنّ و پيرمردى بود، بدنبالش رفتم و عرض کردم: آقا من سؤالى دارم! شما بعکس همه، چرا اين کاهوهاى غير مطلوب را سوا کرديد؟! 🔹مرحوم قاضى فرمود: آقا جان من! اين مرد فروشنده، شخص بى بضاعت و فقيرى است، و من گاهگاهى به او مساعدت مى کنم؛ و نمى خواهم چيزى به او بلا عوض داده باشم تا اوّلًا آن عزّت و شرفِ آبرو از بين برود؛ و ثانياً خداى ناخواسته عادت کند به مجّانى گرفتن؛ و در کسب هم ضعيف شود. 🔹و براى ما فرقى ندارد کاهوى لطيف و نازک بخوريم يا از اين کاهوها؛ و من مى دانستم که اينها بالاخره خريدارى ندارد، و ظهر که دکان خود را مى بندد به بيرون خواهد ريخت، لذا براى عدم تضرّر او مبادرت بخريدن کردم.» 📚 «مهر تابان» ص ۳۱ و ۳۲
هدایت شده از حقیقت ناب
الحمدلله رب العالمین اللهم صل علی محمد و آل محمد اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا سلامتی‌وتعجیل‌درأمرفرج‌مولانا حضرت‌بقية‌الله‌الاعظم‌ روحی‌وأرواح‌العالمین‌لتراب مقدمه الفداء صلوات
💢 نگاشت 0️⃣1️⃣: نکته های تفسیری آیه 1سوره نباء عَمَ‌ يَتَسَاءَلُونَ آنها از چه چیز از یکدیگر سؤال می‌کنند؟! 🌱🌱🌱 «عَمَّ»: از چه چیز. این واژه، مخفّف (عَمَّا) است که در اصل (عَنْ مَا) است. «یَتَسَآءَلُونَ»: از همدیگر می‌پرسند. وقتی که کفّار و مشرکان مکّه، با مطالب و مباحث تازه‌ای، از قبیل مبدأ و معاد و وحی و نبوّت و رستاخیز و حساب و کتاب قیامت، و بهشت و دوزخ، روبرو شدند، گاهی از روی شکّ و تردید، و گاهی از روی شوخی و مسخره، پرسشهائی درباره آن مطالب از یکدیگر می‌کردند. در اینجا سؤال ایشان این بود که: واقعاً راست است که قیامت وجود دارد؟ 🌱🌱🌱 🗓نکات آیه ۱ - منکران معاد در عصر بعثت، با پرسش از یکدیگر، در پى تصور زوایاى آن بودند. (عمّ یتساءلون) «عمّ» در اصل «عن ما» بوده و «ما» براى استفهام است. «تساؤل» (مصدر «یتسائلون»); یعنى، سؤال از یکدیگر. آیات بعد - که درباره مظاهر قدرت خداوند و اوصاف قیامت است - و نیز وعده حتمى به آگاه شدن - در جمله «سیعلمون» - جملگى گویاى آن است که مورد پرسش، مسائل مربوط به جهان آخرت است و نشان مى دهد که پرسش کنندگان، معاد را باور نداشتند و با سؤالات خود - چنانچه به انگیزه کشف حقیقت باشد - درصدد آگاهى به کیفیت معاد بوده اند. ۲ - کافران عصر بعثت، وعده معاد را، به تمسخر گرفته و درباره حقایق آن پرسش ها و شبهه هایى بر سر زبان ها مى انداختند. (عمّ یتساءلون) تهدید پرسشگران با جمله «سیعلمون» - در آیات بعد - این احتمال را تقویت مى کند که هدف آنان از پرسش ها، کشف حقیقت نبود; بلکه آنان در پى ایجاد سؤال و شبهه در ذهن دیگران و طعنه و کنایه زدن به وعده معاد بودند. ۳ - پرسش هاى تردیدآمیز درباره معاد، شگفت آور و دور از انتظار است. (عمّ یتساءلون) «ما» در «عمّ» براى استفهام تعجّبى است و دلالت بر غیر منتظره بودن سؤال از معاد دارد. ۴ - حتمى بودن معاد، امرى روشن و باور کردن آن بى نیاز از تحقیق و بررسى است. (عمّ یتساءلون) ۵ - معاد، مورد شک و تردید کافران عصر بعثت بود. (عمّ یتساءلون) ۶ - یگانگى خداوند در تدبیر جهان، محور پرسش هاى تردیدآمیز اهل مکّه در عصربعثت* (عمّ یتساءلون) گرچه بخش عظیمى از آیات این سوره درباره حوادث قیامت است; ولى آیات آغازین آن - که درباره قدرت خدا و حاکمیت خواست او بر جهان است - مى تواند قرینه باشد که مورد سؤال در «یتسائلون» وابستگى همه کارها به خداوند و بى نقش بودن بت ها در کار تدبیر جهان است. 🌱🌱🌱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
زیارت عاشورا۲۰.m4a
6.41M
حجت الاسلام‌ علی محمد باقی 📌جلسه بیستم 📚 اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈
💢کلید واژه های برادری و دوستی 🔰قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله: إِذا رَأَيْتَ مِنْ أَخيكَ ثَلاثَ خِصالٍ فَارْجُهُ: اَلْحَياءُ وَالأَْمانَةُ وَالصِّدْقُ ♤♤♤ هر گاه در برادر (دينى) خود سه صفت ديدى به او اميدوار باش: حيا، امانتدارى وراستگويى.[نهج الفصاحه، ح 205] ♧♧
⚫️🔘⚫️🔘⚫️ 💢پرسش: 🔰چرا پارچه دور خانه خدا فقط به رنگ مشکی است؟ ✍️پاسخ: ✅پارچه مشکی رنگی که امروزه با آن کعبه را می پوشانند پیراهن یا پرده کعبه یا جامه کعبه نامیده می شود. این پوشش در قرون اخیر به رنگ مشکی بوده و آیات قرآن به رنگ طلایی با خط بسیار زیبایی بر آن بافته می شود. اما قبلا از رنگ های دیگری برای این پوشش استفاده می شده است. 🔹ابن اسحاق گوید :" در عصر رسول خدا، بر کعبه پارچه سفید رنگ بافت مصر مشهور به "قباطی" می آویختند و سپس از بردهای یمانی برای آن استفاده می کردند. پس از پیامبر، عمر، عثمان، حجاج و ابن زبیر بر کعبه پارچه قباطی و پرده دیبا پوشانیدند. " 🔸این پرده ها گاهی به رنگ سبز و گاهی قرمز بوده و گاهی با دو یا چند پرده بر روی هم کعبه را می پوشانیدند. 🔹در زمان ناصر عباسی، ابتدا پرده ای به رنگ سبز برای کعبه آماده شد و پس از آن، از اواخر خلافت وی، به رنگ مشکی تهیه گردید. 🔸پس از آن زمانی که سلاطین مصر تهیه پرده کعبه را بر عهده داشتند همه ساله پرده ای به رنگ قرمز برای کعبه ارسال می کردند . 🔹در زمان ملکشاه سلجوقی، که ایرانیان افتخار تهیه پرده کعبه را داشتند پرده هایی که برای کعبه آماده می شد به رنگ زرد بود. ابن بطوطه در سفر نامه خود (رحله) می گوید: پیراهن خانه کعبه را در شهر شوشتر خوزستان، ایران از دیبای خالص می بافتند و به کعبه می فرستادند. 🔸در سال 1221 تا 1229 که اهل حجاز افتخار تهیه پرده را داشتند. نخست پرده را از حریر سرخ تهیه کردند و سپس در سال های بعد آنرا به حریر سیاه تبدیل کردند... " 🔹در موسم حج بخصوص در روزهای نزدیک به تعویض پرده اندک اندک آنرا بالا می برند و بر می چینند و به جای آن پرده سفیدی می پوشانند و پس از انجام مراسم حج پرده نو بر آن می پوشانند . 🔸بنا بر این مشکی بودن رنگ پرده (جامه) دلیل خاصی ندارد و به انتخاب تهیه کنندگان مربوط می شود. 📎