#یاد_امام
#دعای_امام 🌼🍃
🌸🌸🌸
🔸 عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ اَلْجَهْمِ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ لاَ تَنْسَنِي مِنَ اَلدُّعَاءِ قَالَ أَ وَ تَعْلَمُ أَنِّي أَنْسَاكَ قَالَ فَتَفَكَّرْتُ فِي نَفْسِي وَ قُلْتُ هُوَ يَدْعُو لِشِيعَتِهِ وَ أَنَا مِنْ شِيعَتِهِ قُلْتُ لاَ لاَ تَنْسَانِي
قَالَ وَ كَيْفَ عَلِمْتَ ذَلِكَ قُلْتُ إِنِّي مِنْ شِيعَتِكَ وَ إِنَّكَ لَتَدْعُو لَهُمْ فَقَالَ هَلْ عَلِمْتَ بِشَيْءٍ غَيْرِ هَذَا قَالَ قُلْتُ لاَ قَالَ إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَعْلَمَ مَا لَكَ عِنْدِي فَانْظُرْ إِلَى مَا لِي عِنْدَكَ .
☘☘☘
🔸 حسن بن جهم گوید: به امام کاظم علیه السلام عرض کردم: مرا از دعای خود محروم نکنید. امام فرمودند: تو میپنداری که من تو را فراموش میکنم؟
من فکر کردم و با خودم گفتم: او برای شیعیانش دعا میکند و من هم از شیعیان او هستم. سپس عرض کردم: نه، مرا فراموش نمیکنید.
امام فرمودند: چگونه فهمیدی؟ عرض کردم: من از شیعیان شما هستم و شما برای آنها دعا میکنید. امام فرمودند: جز این چیز دیگری هم دانستی؟ من عرض کردم: نه. امام علیه السّلام فرمودند: هرگاه خواستی بدانی نزد من چگونه ای بنگر که من در نزد تو چگونه ام؟
•┈┈••✾••┈┈•
📚 الکافی ، ج ۲، ص ۶۵۲
✳️ زمان غسل جمعه ✳️
💠 وقت غسل جمعه از اذان صبح است تا :
✅ آیات عظام خامنه ای ، مکارم ، وحید : تا اذان ظهر و بعد از ظهر به نیت ما فی الذّمه انجام دهد.
✅ آیت الله سیستانی : غروب آفتاب .
↙️ توجه : اگر در روز جمعه غسل نکنند مستحبّ است از صبح شنبه تا غروب، قضاى آن را به جا آورند و کسى که مى ترسد در روز جمعه آب پیدا نکند مى تواند روز پنجشنبه غسل را به نیّت مقدّم داشتن انجام دهد.
✳️ همه مراجع: میتواند قضاى غسل جمعه را صبح شنبه تا غروب به جا آورد ولى قضاى آن در روزهاى ديگر وارد نشده است.
#غسل_جمعه
📝 منبع:
توضیح المسائل مراجع مسئله مسأله 644
┈┈••✾•✨🌺✨•✾••┈┈•~~~ 🌤أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج🌤* 🌺کانال حقیقت ناب🌺🍃
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/sajadi43
~~~•┈┈••✾•✨🌺✨•✾••┈┈•~~~
نکتهای پیرامون دعای #یا_من_أرجوه
✍محمدباقر ملکیان
👈ساليان درازی است در مورد دعايی که در ماه رجب بعد از نمازهای يوميه خوانده می شود بحث های مختلفی شده است.
❇️اين دعا را سيد بن طاوس را با اين سند نقل کرده است:
«روى أبو الحسن عليّ بن محمّد البرسي رضي اللّه عنه، قال: أخبرنا الحسين بن أحمد بن شيبان، قال: حدّثنا حمزة بن القاسم العلويّ العباسي، قال: حدّثنا محمّد بن عبد اللّه بن عمران البرقي، عن محمّد بن عليّ الهمداني، قال: أخبرني محمّد بن سنان، عن محمّد السجاد في حديث طويل، قال: قلت لأبي عبد اللّه (عليه السلام)»، الحديث.
📖 (الإقبال بالأعمال الحسنة، ج3، ص211)
❇️سخن در تکه آخر دعاست:
ثمّ مدّ أبو عبد اللّه (عليه السلام) يده اليسرى فقبض على لحيته و دعا بهذا الدّعاء و هو يلوذ بسبّابته اليمنى، ثمّ قال بعد ذلك: يا ذَا الْجَلالِ وَ الإِكْرامِ يا ذَا النَّعْماءِ وَ الْجُودِ، يا ذَا الْمَنِّ وَ الطَّوْلِ، حَرِّمْ شَيْبَتِي عَلَى النّار.
📖(الإقبال بالأعمال الحسنة، ج3، ص211)
👌اما به نظر می رسد نقل رجال کشی
👈 ـ که هم سندش بهتر وکاملتر است
👈وهم متنش بی دغدغه تر ـ
برای فهم اين تکه راهگشاست.
❇️نقل کشی اين گونه است:
طَاهِرُ بْنُ عِيسَى الْوَرَّاقُ، قَالَ حَدَّثَنَا جَعْفَرُ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ أَيُّوبَ، قَالَ حَدَّثَنِي أَبُو الْحَسَنِ صَالِحُ بْنُ أَبِي حَمَّادٍ الرَّازِيُّ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ أَبِي الْخَطَّابِ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ زَيْدٍ الشَّحَّامِ، قَالَ: رَءَانِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) وَ أَنَا أُصَلِّي فَأَرْسَلَ إِلَيَّ وَ دَعَانِي، فَقَالَ لِي: مِنْ أَيْنَ أَنْتَ؟ قُلْتُ: مِنْ مَوَالِيكَ، قَالَ: فَأَيُّ مَوَالِي؟ قُلْتُ: مِنَ الْكُوفَةِ، فَقَالَ: مَنْ تَعْرِفُ مِنَ الْكُوفَةِ؟ ... قَالَ: فَقُلْتُ لَهُ عَلِّمْنِي دُعَاءً! قَالَ: اكْتُبْ: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ، يَا مَنْ أَرْجُوهُ لِكُلِّ خَيْرٍ وَ آمَنُ سَخَطَهُ عِنْدَ كُلِّ عَثْرَةٍ، يَا مَنْ يُعْطِي الْكَثِيرَ بِالْقَلِيلِ وَ يَا مَنْ أَعْطَى مَنْ سَأَلَهُ تَحَنُّناً مِنْهُ وَ رَحْمَةً، يَا مَنْ أَعْطَى مَنْ لَمْ يَسْأَلْهُ وَ لَمْ يَعْرِفْهُ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَيْتِهِ، وَ أَعْطِنِي بِمَسْأَلَتِي إِيَّاكَ جَمِيعَ خَيْرِ الدُّنْيَا وَ جَمِيعِ خَيْرِ الْآخِرَةِ، فَإِنَّهُ غَيْرُ مَنْقُوصٍ لِمَا أَعْطَيْتَ وَ زِدْنِي مِنْ سَعَةِ فَضْلِكَ يَا كَرِيمُ،
ثُمَّ رَفَعَ يَدَيْهِ،
فَقَالَ: يَا ذَا الْمَنِّ وَ الطَّوْلِ يَا ذَا الْجَلَالِ وَ الْإِكْرَامِ يَا ذَا النَّعْمَاءِ وَ الْجُودِ ارْحَمْ شَيْبَتِي مِنَ النَّارِ،
ثُمَّ وَضَعَ يَدَهُ عَلَى لِحْيَتِهِ وَ لَمْ يَرْفَعْهَا إِلَّا وَ قَدِ امْتَلَأَ ظَهْرُ كَفِّهِ دُمُوعاً.
📖 (اختيار معرفة الرجال، ص: 370، الرقم: 68).
↩️ *حضرت زینب(س) و داستان هنده*
📣 دیروز به مناسب وفات حضرت زینب علیهاسلام این روضه مکرر خوانده شد که:
هنده همسر یزید به خرابه شام آمد و پس از گفتگویی مفصل، حضرت زینب را شناخت و گفت من خادم خانه پدرت بودهام و حضرت واقعه کربلا را برای او شرح داد و زن غش کرد و پس از آن به شوهرش اعتراض کرد و...
❓صحت و سقم سخن چگونه است؟
✅ پاسخ اینکه اصل داستان هند همسر یزید درست است اما در کتب داستانی متأخر یا معاصر، مانند منتخب طریحی و معالیالسبطین مطالبی بسیار به آن افزوده شده و شکل داستانی گرفته است.
📕 بنا به آنچه در مقتل معتبر ابومخنف از ابوحمزه ثمالی روایت شده است، بعد از رسوایی یزید و ادعای پشیمانی و مقصر دانستن ابنزیاد، همسرش هند (نه هنده) سر مقدس امام حسین(ع) را دید و درباره او پرس و جو کرد. یزید صاحب آن سر را معرفی کرد و فرزند فاطمه(س) دانست و گفت بر او اشک بریز و زاری کن.
🏴 بنا به گزارش طبقات ابنسعد، این زن و دیگر زنان خانواده حکومتی نزد اسیران کربلا آمده و سه روز عزاداری کردند.
📌 هند دختر عبدالله بن عامر که در منابع با کنیهاش امکلثوم شهرت دارد، عبشمى (از نسل عبدشمس) است نه هاشمى.
🖊️ *دکتر مصطفی صادقي کاشانی(متخصصی تاریخ اسلام)*
زیارت آل یاسین. سید حجت بحرالعلوم.mp3
19.46M
صوت قرائت زیارت #آل_یاسین
با سرعت مناسب برای قرائت
c
هدایت شده از حقیقت ناب
❤️#السلامعلیکیاصاحبالزمان
💚#المستغاثبکیاصاحبالزمان
☘️الحمدلله رب العالمین
🌻اللهم صل علی محمد و آل محمد
🍃🌼اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ
💫🍃صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة
🍃🌼و فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً
💫🍃و ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ
🍃🌼أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا
🌱#اللهم_عجل_لمولانا_الفرج
🎋🌹سلامتیوتعجیلدرأمرفرجمولانا
حضرتبقيةاللهالاعظم
روحیوأرواحالعالمینلتراب مقدمه الفداء
صلوات🎋🌹
🍃🌺اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم🌺🍃
💝 سلام امام زمانم 💝
چون تو دارم همه دارم
دگرم هیچ نباید ❤️⭐
ا┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ا
🕊 *تفسیر آیه ۳۹ و ۴۰ سوره اعراف* 🕊
🍃 *وَقَالَتْ أُولاَهُمْ لأُخْرَاهُمْ فَمَا كَانَ لَكُمْ عَلَيْنَا مِن فَضْلٍ فَذُوقُواْ الْعَذَابَ بِمَا كُنتُمْ تَكْسِبُونَ (۳۹)*🍃
🍃 *إِنَّ الَّذِينَ كَذَّبُواْ بِآيَاتِنَا وَاسْتَكْبَرُواْ عَنْهَا لاَ تُفَتَّحُ لَهُمْ أَبْوَابُ السَّمَاء وَلاَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ حَتَّي يَلِجَ الْجَمَلُ فِي سَمِّ الْخِيَاطِ وَكَذَلِكَ نَجْزِي الْمُجْرِمِينَ (۴۰)*🍃
*ترجمه :*
🍃 *و گروه پيشگام (در عذاب)، به پيروان مى گويند: شما هيچ برترى بر ما نداريد، پس عذاب را به خاطر آنچه كسب مى كرديد بچشيد.*🍃
🍃 *همانا كسانى كه آيات ما را دروغ شمردند و مستكبرانه از آن اعراض كردند، درهاى (رحمت) آسمان به روى آنان باز نمى شود و به بهشت وارد نمى شوند، تا آنكه شتر از سوراخ سوزن بگذرد (يعنى نشدنى است)، و اين گونه مجرمان را كيفر مى دهيم.*🍃
*امام صادق(عليه السلام) فرمودند:* اعمال و ارواح مؤمنان به سوى آسمان برده مى شود و درهاى آسمان به روى آنان گشوده مى شود، امّا ارواح و اعمال كافران را كه به آسمان بالا مى برند ناگهان ندا داده مى شود كه «اهبطوا الى السّجّين» آن را به سوى دوزخ پائين بيريد.
«جَمَل»، يا به معناى شتر است، يا طناب ضخيمى كه با آن كشتى را در ساحل مهار مى كنند. امّا در اينجا چون مقصود بيان محال بودن ورود كفّار به بهشت است، معناى شتر و عبور شتر از سوراخ سوزن، مناسب تر است.
*در تفسير نمونه مى خوانيم:* كلمه ى «جَمَل» بيشتر در معناى شتر استعمال شده است و با توجّه به روايات، اين معنا تناسب بيشترى دارد.
*در انجيل لوقا نيز آمده است:* ورود شتر به سوراخ سوزن، آسان تر از ورود سرمايه داران و دولت مردان به ملكوت اعلى است.
شايد بتوان از ظاهر آيه ۴۰ استفاده كرد كه بهشت در آسمان هاست و براى ورود به بهشت بايد از درهاى آسمانى گذشت.
*حضرت على(عليه السلام) فرمود: درهاى آسمان در پنج موقع باز است:* هنگام نبرد مجاهدان اسلام، زمان نزول باران، هنگام تلاوت قرآن، موقع فجر و وقت نداى اذان.
بر خلاف آنكه درهاى رحمت آسمان و زمين به روى مؤمنان با تقوا باز مى شود، «ولو انّ اهل القُرى آمنوا واتّقوا لَفتَحنا عليهم بركات من السماء والارض» ، درهاى آسمانى به روى كافران معاند و تكذيب گر بسته شده و گشوده نمى شود. «لاتُفتّح لهم ابواب السماء...»
📌 *پیام ها*
🌿 در قيامت رهبران گمراه، پيروان خويش را شريك خود در عذاب مى دانند. «قالت اولاهم لاخراهم...»
🌿 پيروان شرك براى رهايى از عذاب مضاعف، هيچ مزيّتى بر سران خويش ندارند. «فما كان لكم علينا من فضل»
🌿 سرنوشت انسان حتّى در باور دوزخيان، در گرو عملكرد خود اوست. «فذوقوا العذاب بما كنتم تكسبون»
🌿 اعمال و رفتار انسان، در نزول رحمت الهى و عدم نزول آن مؤثّر است. «كذّبوا بآياتنا و استكبروا عنها لا تفتّح لهم ابواب...»
🌿 تكذيب آيات الهى و نپذيرفتن معارف دين، سبب مسدود شدن تمام درهاى رحمت و ورود به بهشت است. «لا تفتّح لهم ابواب... ولا يدخلون الجنّة»
🌿 سنّت الهى، محروم كردن مجرمان از رحمت خويش در قيامت است. «لا تفتّح لهم ابواب... و كذلك نجزى المجرمين»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
💠 پرسش و پاسخ از حضرت آیت اللَّه خوشوقت ره
📖 قالَ الْصادقُ ع إِذَا كَانَ #يَوْمُ_الْقِيَامَةِ نَادَى مُنَادٍ مِنْ بُطْنَانِ الْعَرْشِ #أَيْنَ_الرَّجَبِيُّون...
❓عملکرد ما در ماههای #رجب و #شعبان چگونه باشد تا از #رمضان بيشتر استفاده کنيم؟
✅ براي ورود به ماه مبارک رمضان در اين دو ماه بايد #آمادگی بيشتری پيدا کنيم؛ لذا #مستحبّ است انسان همهی ماه رجب و شعبان را #روزه بگيرد.
❓ اگر از ماه رجب و شعبان استفاده نکرده باشيم، میتوانيم از ماه رمضان بهرهای ببريم؟
✅ استفاده میشود اما #بعيد است؛ کسی که آن دو ماه را از بين برده، سومی را هم لااقل #نيمه_کاره میگذارد. ولی میشود و #قابل_جبران_است.
#حدیث_روز
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر فرمود:
«ای ابوذر ! از قهر و دشمنی با برادر دینی خود بپرهیز، زیرا عمل انسان در زمان قهر بودن پذیرفته نمیشود»
📚 مفاتیح الحیاة صفحه ۴۵۹
آیت الله العظمی #جوادی_آملی
📿💍 مستحبات قنوت 👈🏼 نگاه به انگشتر در قنوت 💍📿
سوال: آیا در حال قنوت، چرخاندن انگشتر و رو به صورت کردن آن مستحب است؟
پاسخ:
📝آیت الله خامنه ای: مستحب نیست؛ بلکه وجاهت (نیکو بودن) چنین عملی از نظر شرعی ثابت نیست. [1]
📝آیت الله مکارم شیرازی: از بعضی از روایات استحباب آن استفاده می شود. [2]
📝آیت الله بهجت: اصل این عمل (نگاه به انگشتر هنگام دعا) در روایات آمده است و در حال قنوت، بدون قصد ورود [3] مانعی ندارد. [4]
#احکام_نماز #قنوت
---------------------
📚 پی نوشت:
[1]. خامنه ای: سایت، استفتائات چدید.
[2]. مکارم، استفتائات جدید، ج 1، س 203.
[3]. یعنی قصد این که این عمل به عنوان مستحب در روایات وارد شده است.
[4]. بهجت، استفتائات، ج 2، س 2252.
>>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج 2، ص 126.
---------------------
📚✨📚✨📚
💢 #حدیث
✅پرسش:با توجه به اینکه کعبه خانه خدا است، چرا میگویند حرمت مؤمن از حرمت کعبه بالاتر است؟
✍️پاسخ: اگرچه کعبه نمادی برای عبادت است و از همینرو به بیت الله شناخته میشود؛ اما افرادی که در درجههای بالای ایمان باشند و خدا در دلهایشان جا داشته باشد به یقین ارزش آنها از مقداری سنگ و گل بالاتر است.
🔹به عنوان نمونه، حضرت ابراهیم(ع) و حضرت اسماعیل(ع) که خانهی خدا را تجدید بنا نمودند، دو پیامبر بزرگ خدا میباشند که به طور قطع ارزشمندتر از آن مصالح ساختمانی هستند که در ساخت کعبه به کار رفته است. البته این بدان معنا نیست که کعبه حرمتی ندارد و میتوان به آن بیاحترامی نمود؛ بلکه بدان معنا است که در مقام مقایسه، حرمت مؤمن در مقامی بالاتر از حرمت کعبه قرار میگیرد، و روایاتی که در این زمینه وجود دارد، ناظر به همین واقعیت هستند:
🔸ابن عباس میگوید: رسول خدا(ص) به کعبه نگریست و فرمود: آفرین بر تو، خانهای که چقدر بزرگی و احترامت چقدر زیاد است. سوگند به خدا، احترام مؤمن نزد خدا از تو بیشتر است؛ زیرا حرمت تو فقط از یک جهت است (که خونریزی در تو حرام است)، ولی مؤمن از سه جهت احترام دارد: خون وی محترم است، مالش حرمت دارد و بدگمانی نسبت به او حرام است.
🔹شبیه این سخن از جابر بن عبدالله انصاری هم نقل شده است.
🔸امام باقر(ع) در مقابل کعبه فرمود: سپاس خدا را که تو را ارجمند و شریف و بزرگوار ساخت و پناهگاه مردم نمود و وسیلهی امنیت قرار داد. به خدا قسم که حرمت مؤمن از حرمت تو بالاتر است».
🔹امام صادق(ع) فرمود: «حرمت مؤمن از کعبه بالاتر است».
🔸امام هادی(ع) فرمود: «رسول خدا(ص) اطراف خانه خدا طواف میکرد، حجر الاسود را میبوسید، با آنکه حرمت پیامبر و مؤمن از حرمت خانه خدا بالاتر است...».
🔹عباد بصری به امام صادق(ع) گفت: سخنی به نقل از شما شنیدهام که میخواهم از درستی آن آگاه شوم؟ امام(ع) فرمود: کدام سخن؟! عباد گفت: شما فرمودید که مقام مؤمن از این بنیان باارزشتر است؟! امام(ع) فرمود: بله! حرمت مؤمن از کعبه بالاتر است، اگر مؤمن به این کوهها بگوید تا نزد وی بیایند، کوهها خواهند آمد.
🔸اگرچه برخی از این احادیث بدون سند ذکر شده و پارهای از آنها نیز ضعیف شمرده شدهاند؛اما با توجه به فراوانی روایاتی که در این زمینه و در منابع معتبر وجود دارند و اینکه منافاتی با عقاید شیعه ندارد، میتوان آنها را پذیرفت. و همانگونه که در ابتدا گفته شد، بسیار منطقی است که بگوییم مقام ابراهیم(ع) و اسماعیل(ع) که سازندگان کعبه بودند از مقام خود کعبه ارزشمندتر است.
•┈•✾•🌿🌺🌿•✾•┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
* #کلیپ_تصویری #رجب
🎥 موضوع: فضیلت استغفار در رجب
⏱ زمان: 4 دقیقه
📥 حجم: 7 مگابایت
🍃فریادرس آدم های بیچاره
بیا با هم قرار بگذاریم.
من تلاش میکنم به قرارمان پایبند باشم
تو هم کمکم کن و وقتی از قرارمان فاصله گرفتم، صدایم بزن
جواب اگر ندادم، بر سرم فریاد بکش
و اگر باز هم جواب ندادم
با هر چه دوست داری، بر سرم بکوب.
بیا با هم قرار بگذاریم.
من در این چند صباح عمرم
بارها و بارها با تو قرار گذاشتم و رشتۀ قرارمان را پاره کردم.
اگر خواستی، هر وقت دیدی که دارم از قرارمان فاصله میگیرم
رشتۀ پاره شدۀ همۀ قرارهایمان در دست بگیر
با همانها تازیانهام بزن.
من به این تازیانهها نیاز دارم.
بیا با هم قرار بگذاریم.
این بار اگر از قرارم فاصله گرفتم
دیگر هر چه التماس کردم ...
نه، این بار هم اگر از قرارم فاصله گرفتم
مثل دفعههای قبل باز هم قبولم اگر بازگشتم.
بیا با هم قرار بگذاریم.
من قول بدهم به تو که غصّهای غیر از غصّۀ فراق تو را نخورم
و تو هم اگر دیدی غصّهای غیر از غصّۀ فراق تو به سراغم آمده
صدایم بزن، اگر جواب ندادم بر سرم فریاد بکش
و اگر باز هم جواب ندادم
با هر چه دوست داری، بر سرم بکوب.
بیشرمتر از من کیست
که سنگ تو را به سینه میزند
ولی غصّهای غیر از غصّۀ فراق تو را در دل خویش جای میدهد؟
خستهام از خودم آقا!
کسی جز تو نمیتواند به فریادم برسد.
به فریادم برس و خودم را از خودم نجات بده.
شبت بخیر فریادرس آدمهای بیچاره!
#شب_بخیر
#بهانه_بودن
#محسن_عباسی_ولدی
هدایت شده از حقیقت ناب
❤️#السلامعلیکیاصاحبالزمان
💚#المستغاثبکیاصاحبالزمان
☘️الحمدلله رب العالمین
🌻اللهم صل علی محمد و آل محمد
🍃🌼اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ
💫🍃صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة
🍃🌼و فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً
💫🍃و ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ
🍃🌼أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا
🌱#اللهم_عجل_لمولانا_الفرج
🎋🌹سلامتیوتعجیلدرأمرفرجمولانا
حضرتبقيةاللهالاعظم
روحیوأرواحالعالمینلتراب مقدمه الفداء
صلوات🎋🌹
🍃🌺اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم🌺🍃
💝 سلام امام زمانم 💝
|ويذكرك النبض بلحظاتك في عروقي...|
و نبضم هر لحظہ بودن تو را در رگهایم یادآوری میکند 💓
ا┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ا
🕊 *تفسیر آیه ۴۱ سوره اعراف* 🕊
🍃 *لَهُم مِّن جَهَنَّمَ مِهَادٌ وَمِن فَوْقِهِمْ غَوَاشٍ وَكَذَلِكَ نَجْزِي الظَّالِمِينَ*🍃
*ترجمه :*
🍃 *براى مجرمان، از جهنّم بسترهايى است و از بالاى سرشان پوشش هايى (از آتش)، و اينگونه ستمگران را كيفر مى دهيم.*🍃
«مِهاد» از «مَهد»، به معناى بستر است. تعبير به «مهاد» براى دوزخيان، نوعى تمسخر واستهزاى آنان است، يعنى آرامگاه شان دوزخ است. «غَواش» جمع «غاشية»، به معناى پوشش است و به خيمه نيز گفته مى شود.
خداوند از گروه عنود و اعراض كننده، در آيه ى ۳۷ اين سوره به عنوان كافر، در آيه ۴۰ به عنوان مجرم و در اينجا به عنوان ظالم ياد كرده است، زيرا آنكه آيات الهى را تكذيب كند، شايسته همه ى اين القاب است.
*چنانكه در آيه ۲۵۴ سوره ى بقره مى خوانيم:* «والكافرون هم الظّالمون»
*پيامبر(صلى الله عليه وآله) پس از تلاوت اين آيه فرمودند:* جهنّم داراى طبقاتى از بالا و پائين است كه معلوم نيست طبقات بالا بيشتر است يا طبقات پائين و كافران در ميان طبقات قرار داشته و همواره در فشار مى باشند.
*همچنين حضرت فرمودند:* زيرانداز و روانداز كافران در قبر، آتش جهنّم است.
📌 *پیام ها*
🌿 دوزخ، سراسر وجود كفّار را از همه ى جوانب فرامى گيرد. «لهم من جهنّم مهاد و... غواش»
چنانكه در آيات ديگر نيز مى خوانيم: «و انّ جهنّم لمحيطة بالكافرين» ، «لهم من فوقهم ظلل من النار و من تحتهم ظلل» و «يوم يغشاهم العذاب من فوقهم و من تحت أرجلهم»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
🕊 *تفسیر آیه ۴۲ سوره اعراف* 🕊
🍃 *وَالَّذِينَ آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ لاَ نُكَلِّفُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَهَا أُوْلَـئِكَ أَصْحَابُ الْجَنَّةِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ*🍃
*ترجمه :*
🍃 *و كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته انجام داده اند، (هر اندازه عمل كرده اند مى پذيريم، زيرا) هيچ كس را جز به مقدار توانش تكليف نمى كنيم. آنان همدم بهشتند، همانان در آن جاودانند.*🍃
📌 *پیام ها*
🌿 بهشت جاودان، پاداش پيوند ايمان و اعمال صالح است. «والّذين آمنوا وعملوا الصالحات... اولئك اصحاب الجنّة»
🌿 گرچه مطلوب، انجام همه ى كارهاى شايسته است، «و عملوا الصالحات» امّا در عمل، هر كس به اندازه ى توانش مسئول است. «لا نكلّف نفساً الاّ وسعها»
🌿 در اسلام، تكليف، طاقت فرسا نيست. «وسعها» چنانكه در جاى ديگر مى خوانيم: «وما جعل عليكم فى الدّين من حرج» و «يريد اللّه بكم اليُسر و لا يريد بكم العُسر»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️