eitaa logo
حقیقت ناب
1.2هزار دنبال‌کننده
10.2هزار عکس
5.2هزار ویدیو
457 فایل
سوالات دینی خود در جنبه های مختلف دینی. یافتن پاسخ سوالات فقهی طبق نظرمراجع تقلید، انتقادات و پیشنهادات سازنده ی خود در مورد مطالب کانال، ومطالب زیبا و آموزنده تان، با آیدی زیر👇 @Sajadi82 درارتباط باشید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 یک آیه، یک نکته 6️⃣1️⃣ ✳️ قوانین طبیعی، معلول اراده الهی در قرآن، همه پدیده‌های طبیعت و انسان که یک عامل طبیعیِ روشنی هم دارد، به یک اعتبار، به خدا نسبت داده می‌شود؛ مثلاً درباره مرغها و پرنده هایی که در آسمان پرواز می کنند، می گوید: «ما یمسکهن الا الله»؛ هیچ کس اینها را در آسمان نگه نداشته، مگر خدا؛ در حالی که شما می دانید طبق فنون طبیعی، بال اینها و وزن مخصوصشان و فشار هوا، اینها را در آسمان نگه می دارد. یا می گوید: «والله انزل من السماء ماء»؛ باران را خدا نازل می کند؛ در حالی که باران یک علت طبیعی دارد. از تراکم ابرها و بقیه عوامل، باران به وجود می آید. این معنای درستی است؛ چون خدا که رقیب قوانین طبیعی نیست تا اگر شما گفتید خدا این کار را کرد، معنایش این باشد که قانون طبیعی، این کار را نکرده. خدا در عرض قوانین طبیعی نیست که این باشد یا آن باشد؛ خدا در طول قوانین طبیعی است و قوانین طبیعی را هم خدا به وجود آورده؛ این خاصیت را هم خدا به ابر و باد و هوا و بال مرغ و بقیه چیزهای عالم بخشیده است. خدا آن آفریننده ای نیست که سازنده باشد و رفته باشد گوشه ای نشسته باشد؛ مثل ساعتی که شما کوک می کنید، می گذارید روی طاقچه؛ بعد دیگر شما رفتید کنار، خود ساعت دارد کار می کند. این طور نیست؛ بلکه در هر لحظه ای از لحظات، اراده الهی در خلق و تکوین و تربیت موجودات، اثر دارد و هر حادثه ای از کوچک و بزرگ که در عالم اتفاق می افتد، طبق قوانین طبیعی و به اراده خداست و خداست که این قانون را به وجود آورده. ◀️ بیانات در جلسه 11 تفسیر سوره بقره، 1370/8/15
💎به نفع خودت است💎 🌿وَمَن جَاهَدَ🌿 💫فَإِنَّمَا يُجَاهِدُ لِنَفْسِهِ💫 🌺إِنَّ اللَّهَ 🌺 🍀لَغَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ 🍀 🍃🌼🍃🌼🍃 🌿ﻭ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ [ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ ] ﺑﻜﻮﺷﺪ 🌿 💫ﻓﻘﻂ ﺑﻪ ﺳﻮﺩ ﺧﻮﺩﺵ ﻣﻰ ﻛﻮﺷﺪ ; 💫 🌺ﺯﻳﺮﺍ ﺧﺪﺍ 🌺 ☘️ﺍﺯ ﺟﻬﺎﻧﻴﺎﻥ ﺑﻲ ﻧﻴﺎﺯ ﺍﺳﺖ .☘️ سوره عنکبوت/ آیه 6
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹🌹جنگ خندق🌹🌹 🔰🔰پرسش باسلام ❓❓جنگ خندق چه جنگی بود وباچه گروهی جنگ شد وچه ویژگیهایی داشت؟لطفا بطور کامل توضیح دهید.لطفا منابع پاسخ به سوال را ذکرکنید؟ 🔰🔰پاسخ: پرسشگر گرامی با سلام آنچه بيان مي گردد، چكيده اي است از داده هاي تاريخنگاران در اين باره. غزوه احزاب یا غزوه خندق در ۱۷ شوال سال پنجم هجرت، برابر با سال ۶۲۷ میلادی در یثرب میان سپاهیان مسلمان و مشركان مکه تحت رهبری ابوسفیان در گرفت. این نبرد سومین رویارویی مسلمانان و بت‌پرستان مکه و از نبردهای مهم تاریخ اسلام است. یهودیان بنی‌نضیر به مکه رفتند و قریش را به نبرد با پيامبر اسلام تحريك نمودند. قریش، پیشنهاد نمایندگان یهود را پذیرفت و به جنگ با مسلمانان رهسپار شد. در این نبرد، هم‌پیمانان قریش بنی‌سلیم و غطفان و بنی‌اسد نیز به جنگ‌جویان سپاه مکه پیوستند. سپاهیان قریش، ده هزار تن و سه لشکر بودند که فرماندهی همه آن‌ها با ابوسفیان بود. بنی‌خزاعه، پيامبر اسلام كه از برنامه قریش و جنبش ایشان آگاه شده بود، برای جنگ یاران ویژه خود را گردآورد. برخی پیشنهاد کردند که به شیوه قلعه‌داری از یثرب، دفاع کنند و از بالای دژها و نقاط بلند با دشمن نبرد کنند. سلمان فارسی که با شیوه‌های جنگ ایرانیان آشنایی داشت، پیشنهاد کرد که گرداگرد شهر را خندق بکنند تا از پیشرفت دشمن به درون شهر جلوگیری شود و سپس با ساختن دژها و سنگرها در اطراف خندق و یا پرتاب تیر و سنگ، از گذر یافتن دشمن از خندق به سوی شهر، جلوگیری شود. پيامبر اسلام اين پيشنهاد را پذیرفت. کار کندن خندق با شتاب آغاز شد. کندن هر ناحیه‌ای از خندق به یک گروه از مسلمانان واگذار گردید و هر فردی به کندن چهل ذراع واداشته شد. یهودیان بنی‌قریظه نیز در کندن خندق، به مسلمانان یاری رساندند. کار خندق در شش روز به پایان رسید و برای آن درهایی گذارده شد و نگهبانی هر در به قبیله‌ای واگذار گشت و زبیر بن عوام به سرپرستی پاسداران درهای قلعه گمارده شد. پیمان‌شکنی بنی‌قریظه: حیی بن اخطب، یهودیان بنی‌قریظه را به نبرد علیه سپاه اسلام فراخواند. سرانجام کعب بن اسد، درخواست حیی بن اخطب را پذیرفت و کعب پیمان خود را با محمد شکست. نبردهای‌های تن‌به‌تن: سرانجام، پنج تن از سپاه مکه به نام‌های: عمرو بن عبدود، عکرمة بن ابوجهل، هبیرة بن وهب، نوفل بن عبدالله و ضرار بن خطاب موفق شدند از خندق بگذرند. در نبردهای تن به تن، عمرو بن عبدود به دست علی بن ابی‌طالب کشته شد. نوفل بن عبدالله پس از گذشت از خندق، سقوط کرد و سنگباران شد که در آن میان علی وارد خندق گشت و او را در آن میان کشت. ابوسفیان از ترس این‌که مسلمانان بدن نوفل را به انتقام حمزه، مثله کنند پیشنهاد کرد که پیکر مرده او را به ده هزار دینار بخرد؛ اما پيامبر دستور داد که جسد را به رایگان به سپاه مکه باز پس دهند. پراکندگی سپاه عرب: سپاه عرب پس از کشته شدن نوفل بن عبدالله و عمرو بن عبدود، پراکنده شدند. پيامبر، حذیفه را مأمور کرد که از خندق گذشته از اوضاع دشمن اطلاعاتی به دست بیاورد. صبح، سپاه مکه آن‌جا را ترک گفته و کسی باقی نمانده بود. (1) 📖📖منابع جهت مراجعه: - تاریخ اسلام، دکتر علی اکبر فیاض، مؤسسه انتشارات دانشگاه تهران، سال ۱۳۷۸؛ - تاریخ تحلیلی اسلام، سید جعفر شهیدی، مرکز نشر دانشگاه تهران، ۱۳۶۲؛ - تاریخ سیاسی اسلام، رسول جعفریان، انتشارات دلیل، سال ۱۳۸۰. - نيز مي توانيد به لينك زیر (سید هاشم رسولى محلاتى، زندگانى حضرت محمد(ص)) مراجعه کنید:http://www.eteghadat.com/forum/forum-f47/topic-t3670.html 📖📖پي نوشت ها: 1.رك سید هاشم رسولى محلاتى، زندگانى حضرت محمد(ص)،دفتر نشر فرهنگ اسلامى، ص 415،العبر تاريخ ابن خلدون، ترجمه عبد المحمد آيتى، مؤسسه مطالعات و تحقيقات فرهنگى، چ اول، 1363ش.،ج‏1،ص:424؛تاريخ طبرى ، محمد بن جرير طبرى (م 310)، ترجمه ابو القاسم پاينده، تهران، اساطير، چ پنجم، 1375ش.ج‏3،ص:1067، تاريخ يعقوبى، احمد بن ابى يعقوب ابن واضح يعقوبى (م بعد 292)، ترجمه محمد ابراهيم آيتى ، تهران ، انتشارات علمى و فرهنگى ، چ ششم ، 1371ش.،ج‏1،ص:409.
❇️❇️احکام شرعی 📚 واجبات تخیبری ---------------------------
⚜️ دعا! 🌷 عاجزترین مردم کسی است که از دعا کردن عاجز باشد! و موّفق کسی است که دعایش با شرایط، 🌷 یعنی به شرط توبه و صادقانه و حقیقی و مستمر باشد، و در صورت تأخیر در اجابت ناامید نشود و دست از دعا و تضرع و التماس برندارد و مأیوس نشود؛ 🌷 زیرا یأس از رحمت خدا و استجابت، از بلایی که برای برطرف شدنش دعا می‌کند، بدتر است. 📚 در محضر بهجت، ج٣، ص٢٨۵
حقیقت ناب
🔰 راه بی نهایت 🔶🔸 انسان بايد در اين محدوده هفتاد ساله پاهايى تربيت كند و مركب‏ هايى بيابد و سرمايه‏ هايى را زياد نمايد و توشه‏ هايى براى بى‏ نهايت راه بردارد و سپس راهش را شروع كند و حركتش را دنبال نمايد. 🔹 در اين دنيا پاها ساخته مى‏ شوند و در آن مرحله راه‏ها پيموده مى‏ گردند. 🔹همه انسان‏ها در يك نقطه انحطاط قرار دارند و فقط با سرمايه‏ هايى هستند و پاهايى. 🔹«هر كس هر قدر كار بكند و راه برود بالاتر مى‏ آيد، تا ثروت، تا قدرت، تا رياست، تا بهشت آب و نان و بالاتر مى‏ آيد، تا ... تا» تا آنجايى كه نهايتى ندارد و تا برنمى‏ دارد. 🔹و اين‏است كه على آن مرد راه فريادش بلند مى‏ شود: «آه مِن قِلَّةِ الزَّادِ وَ طُولِ الطَّرِيق‏»؛ آه از توشه كم و راه دور. 🔹اگر هدف على، بهشت نان و آب بود و بهشت حوريان بود كه آن توشه‏ ها كم نبود، با كمتر از اينها به آن همه مى‏ رسند. 🔹على راهى دارد تا بى‏ نهايت و اين است كه هر چقدر توشه بردارد چيزى نيست؛ 🔹چون هر مقدار در برابر بى‏ نهايت، صفر است و هيچ است و كم است. 🔹آنهايى كه اين راه دراز را ديده‏ اند و از اين استعدادهاى عظيم خبر دارند، اينها در فكر بازارى هستند و در جست‏ وجوى خريدارى كه بيشتر سود بدهد و زيادتر بهره برساند و سرمايه‏ ها را بارور كند كه مگر در اين راه به جايى برسند. 🔹اينها شب و روز مشغولند و شب و روز مى‏ كوشند؛ چون فرصتى ندارند. 🔹اين است كه بايد خوردن و خوابيدن و رفتن و آمدن همه‏ اش تجارت باشد و كار باشد و عبادت باشد و حركت باشد و پاى رفتن باشد. 🔹اينها ديگر درنگى نمى‏ كنند و آرام نمى‏ نشينند و از بازى‏ ها سر باز مى‏ زنند. 🔹كسانى درنگ مى‏ كنند و به بازى گرفتار مى‏ شوند كه هدفى‏ ندارند. 📝استاد علی صفایی حائری 📚کتاب رشد، ص ۳۲
🔎📖🔍 🔎📖🔍 ✅پرسش: سجده مخصوص خداوند هست پس چرا فرشتگان برانسان سجده کردند؟ 🌺 پاسخ: روايات متعددي در اين زمينه داريم كه سجده فرشتگان بر حضرت آدم، جهت احترام و تكريم بوده نه اطاعت و پرستش او، كه در اينجا به يك نمونه از اين روايات اشاره مي كنيم: 🌸«مردي يهودي از امير المؤمنين ـ عليه السلام ـ پرسيد كه خدا ملائكه را وارد كرد كه براي آدم سجده كنند، آيا از محمد (صلی الله علیه و اله و سلم) چنين احترامي كرد؟ 🍀علي ـ عليه السلام ـ فرمود: درست است همينطور بود و لكن سجده ملائكه براي آدم اطاعت و عبادت آدم نبود، و ملائكه آدم را در مقابل خدا نپرستيدند، بلكه خداي متعال آنان را بر اين كار وا داشت تا اعترافي باشد از ملائكه بر برتري آدم و رحمتي باشد از خدا براي او، ولي محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) را فضيلتي بالاتر از اين داد، خداي عز و جل با آن بزرگي و جبروتي كه دارد با تمامي ملائكه اش بر محمد (صلی الله علیه و اله و سلم) صلوات و درود فرستاد و مؤمنين را نيز بر صلوات بر او متعبد ساخت...». ✍️حاصل آنكه امر خداوند به ملائكه كه سجده در مقابل آدم كنند، عبادت آدم نبوده تا ممنوع باشد، بلكه احترام و تكريم آدم بوده است بدون اينكه همراه با اعتقاد به الوهيت و ربوبيت آدم باشد.
15.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ✅ ضربت مولا در جنگ خندق افضل از اعمال 🔻ارائه اسناد از منابع اهل سنت 🎤 آیت الله ┈••✾•🍃🌹🌿•✾••┈┈
📌 در تاریخ در صدر اسلام، بن ربعی نان به نرخ روز خور بود. روزی با امیرمومنان (ع)، روزی با ، روزی با امام (ع) و امام (ع)، روزی با عبیدالله بن زیاد و ، روزی با و روزی هم با آل . امروزه هم سلبریتی هایی البته شبیه شبث هستند که نان به نرخ شب خورند. اما یه فرقی با شبث دارند؛ شبث گاهی هم حرف حق می زد، اما این جماعت با رفتارهای چندگانه خود: فقط می خواهند هرچی دوست دارند بشود؛ اگرچه از یا وحشی یا غاصب یا پیر حمایت کنند یا در تسلیت مرگ یک بیانیه بدهند، اینان فقط ایران اسلامی نباشد. نژادپرستی، جنایات غرب در دنیا، جنایات آل سعود و منافقان برای این افراد مهم نیست؛ اما مرگ یک برایشان مهم است.