eitaa logo
حقیقت ناب
1.1هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
5هزار ویدیو
453 فایل
سوالات دینی خود در جنبه های مختلف دینی. یافتن پاسخ سوالات فقهی طبق نظرمراجع تقلید، انتقادات و پیشنهادات سازنده ی خود در مورد مطالب کانال، ومطالب زیبا و آموزنده تان، با آیدی زیر👇 @Sajadi82 درارتباط باشید.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
26 روز تا عید ولایت خوارزمی گوید : پیامبر بزرگوار صلی الله علیه و آله و سلم فرمود : خدای متعال ، فضایلی بی شمار ، برای برادرم علی علیه السلام ،قرار داده که هرکس فضیلتی از فضایل او را یاد کند و آن را در عمق وجودش جای دهد ؛ خداوند گناهان گذشته و آینده اش را خواهد بخشید. و آن کس که منقبتی از مناقب وی را ، به رشته ی تحریر بکشد ، تا آن زمان که از آن کتابت اثری باقی است ، فرشتگان برای وی آمرزش طلب می نمایند و آن کس که فضیلتی از فضایل وی را بشنود ، خداوند گناهانی را که از راه حس شنوایی ، انجام داده خواهد بخشید و اگر به کتابی که فضایل وی در آن مندرج است نگاه کند ، خداوند گناهانی را که به وسیله ی چشم انجام داده می آمرزد ، سپس فرمود: هرگز خداوند ایمان بنده ای را ، جز با ولایت او و تبرّای از دشمنانش نخواهد پذیرفت. ( ترجمه ی کتاب کَشفُ الیقین فی فضائل امیرالمؤمنین علیه السلام از تالیفات علامه حلی صفحه 21 )   هر دیده که فضل مرتضی را دیده بر نوکری اش تا به ابد بالیده شد هر گنه شیعه ی حیدر ولله با ذکر فضائل علی بخشیده
emtedad.rar
8.41M
📚 امتدادِ «چشمه‌ی جاری» ✔️ در این فایلِ فشرده ۱۰ عنوان کتاب از آثارِ شاگردان استاد صفایی حائری رحمه‌الله ارائه شده که امتدادِ فکر به حساب می‌آید. خواندن این کتاب‌ها علاوه بر آثار مرحوم صفایی برای و پیرامون اندیشه‌ی ایشان بسیار مفید است. 🔹 این کتب به همتِ مؤسسه تحقیقاتی لیلة القدر (مرکز حفظ و نشرِ آثار عین صاد) منتشر شده‌اند: ۱. اندیشه‌های پنهان ٫ روی‌کرد سیستمی به حیات معنوی انسان / علاء الدین اسکندری ۲. انسانِ جاری ٫ حدیثِ رویش و بالندگی انسان / مسعود پورسیدآقایی ۳. بینش‌های قرآنی ٫ برداشت‌های استاد علی صفایی رحمه‌الله در سوره بقره / سید عبدالمجید فلسفیان ۴. چشمه صاد ٫ نگرشی بر مکتبِ تفسیری استاد صفایی رحمه‌الله در سوره بقره / سید عبدالمجید فلسفیان ۵. دین و نظام‌سازی در نگاهِ استاد صفایی حایری رحمه‌الله / مسعود پورسیدآقایی ۶. ردّپای نور در خاطراتِ من ٫ سیری در مکتبِ تربیتی استاد صفایی رحمه‌الله / سید عبدالرضا هاشمی ارسنجانی ۷. رندانِ بلاکش ٫ تطبیق و مقایسه‌ی اندیشه‌ی عرفانی حافظ و استاد صفایی رحمه‌الله / سید مجید سلیمان‌پناه ۸. علی و استمرارِ انسان ٫ شرحی بر نامه ۳۱ نهج‌البلاغه، نامه امام علیه السلام به فرزندش / فلسفیان ۹. علی و جاری حکمت ٫ دفتر دوم: شرح ۴۰ حکمتِ دوم نهج‌البلاغه ٫ سید عبدالمجید فلسفیان ۱۰. مشهورِ آسمان / عزیزالله حیدری
هدایت شده از احکام خمس
💥 کیفیت محاسبه خمس سهام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠حدیث بندگی (قسمت چهارم) 🔸شرح فرمایشات اخلاقی از امام صادق علیه‌السلام توسط استاد تحریری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 ؟ 👈 ببینید وهابیا چی میخورن؟! از گربه و جوجه تیغی گرفته تا... خودتون ببینید بهتره
هدایت شده از حقیقت ناب
الحمدلله رب العالمین اللهم صل علی محمد و آل محمد اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا سلامتی‌وتعجیل‌درأمرفرج‌مولانا حضرت‌بقية‌الله‌الاعظم‌ روحی‌وأرواح‌العالمین‌لتراب مقدمه الفداء صلوات
هدایت شده از حقیقت ناب
سوره مبارکه اعلی
🔅🔅🔅 📌 نگاشت 17 : پیام ها ی تفسيری آیه 7سوره اعلی ✅ إلاَّ مَا شَاءَ اللَّهُ‌ إِنَّهُ‌ يَعْلَمُ‌ الْجَهْرَ وَ مَا يَخْفَى‌ ✅ ۱ - عارض شدن فراموشى آیات قرآن بر پیامبر(ص)، تنها در صورتى امکان پذیر است که خداوند بخواهد. (فلاتنسى . إلاّ ما شاء اللّه) ✅ ۲ - حاکمیت مشیت خداوند، بر توانمندى هاى همه انسان ها حتى پیامبر(ص) (فلاتنسى . إلاّ ما شاء اللّه) 🔹 مفاد استثنا در «إلاّ ماشاء اللّه» الزاماً این نیست که خداوند براى پیامبر(ص) فراموشى آیات را اراده خواهد کرد; بلکه مى توان گفت: این استثنا را فرموده است تا این نکته را بفهماند که مصونیت پیامبر(ص) از فراموشى; همواره معلّق بر خواست خداوند است و آن حضرت از خود استقلالى ندارد. ✅ ۳ - اراده و مشیّت الهى، نافذ و تخلف ناپذیر است. (إلاّ ما شاء اللّه) ✅ ۴ - هیچ یک از وعده هاى خداوند، او را بر کارى مجبور نساخته و مشیت او را مقهور خود نمى سازد. (فلاتنسى . إلاّ ما شاء اللّه) 🔹 جمله «فلاتنسى» وعده خداوند به پیامبر(ص) است که قرآن از خاطر او محو نخواهد شد و استثناى «إلاّ ما شاء اللّه» - در صورتى که مراد استثناى حقیقى نباشد - بیانگر این نکته است که حتى پس از این وعده نیز اختیار، از خداوند سلب نمى شود و مشیت او هم چنان حاکم است. ✅ ۵ - امکان تعلّق مشیت الهى بر آگاه نساختن پیامبر(ص)، از برخى معارف و یا محو آن از حافظه آن حضرت(ص) (سنقرئک فلاتنسى . إلاّ ما شاء اللّه) 🔹 استثنا، ممکن است به «سنقرئک» نیز مربوط باشد و مى تواند تنها به «فلاتنسى» ارتباط داشته باشد. برداشت یاد شده ناظر به احتمال نخست است. ✅ ۶ - بقا و زوال علوم اعطایى خداوند به بشر، حتى دریافت وحى به وسیله پیامبر(ص)، منوط به مشیت خدا است. (سنقرئک فلاتنسى . إلاّ ما شاء اللّه) ✅ ۷ - خداوند، به تمام آنچه آشکار است و یا همواره مستور مى ماند، آگاه است. (إنّه یعلم الجهر و ما یخفى) 🔹 فعل مضارع در «مایخفى» - به قرینه آن با کلمه «الجهر» - دلالت بر تجدد و استمرار خفا دارد و مى رساند که مراد از «مایخفى»، چیزهایى است که مخفى شدن اقتضاى طبیعت آن باشد. ✅ ۸ - قرائت کامل قرآن بر پیامبر(ص) و بقاى آن در حافظه آن حضرت، نویدى متکى بر علم خداوند (سنقرئک فلاتنسى ... إنّه یعلم الجهر و ما یخفى) ✅ ۹ - آگاهى خداوند از آشکار و نهان، پشتوانه نفوذ مشیت خداوند در پیدایش و زوال آموخته هاى انسان (سنقرئک فلاتنسى . إلاّ ما شاء اللّه إنّه یعلم الجهر و ما یخفى) ✅ ۱۰ - مشیت هاى خداوند، گزاف و ناپسند نبوده و متکى به علم همه جانبه او است. (إلاّ ما شاء اللّه إنّه یعلم الجهر و ما یخفى) ✅ ۱۱ - علم خداوند به آشکار و نهان، توجیه کننده مشیت او درباره محو یا ابقاى معارف در ذهن پیامبر(ص) (فلاتنسى . إلاّ ما شاء اللّه إنّه یعلم الجهر و ما یخفى) 🔹 جمله «إنّه یعلم...»، تعلیل براى «شاء اللّه» و بیانگر این است که اگر خداوند براى پیامبر(ص)، نسیان آیه اى را بخواهد و آن را از صفحه خاطر آن حضرت محو سازد; دلیلى عالمانه داشته و بر پایه علم مطلق خود به هر نهان و آشکار، چنین اراده اى کرده است. 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨💫✨💫✨💫✨ 💢سوال : 💠 کدام غسل احتیاج به وضو ندارد و می شود با آن نماز خواند؟ 💠 ✅ پاسخ: 👇👇 ◀آیت الله خامنه‌ای: کسى که غسل جنابت کرده، نباید براى نماز وضو بگیرد، ولى با غسل هاى دیگر (چه واجب یا مستحبّ) نمی ‏شود نماز خواند و باید وضو هم گرفت. ◀آیت الله مکارم شیرازی: با هر غسلى می ‏توان نماز خواند و وضو واجب نیست، خواه جنابت باشد یا غیر آن، واجب باشد یا مستحبّ، ولى احتیاط مستحبّ آن است که در غیر غسل جنابت وضو بگیرد. ◀آیت الله سیستانی: کسى که غسل جنابت کرده، نباید براى نماز وضو بگیرد، ولى با غسل هاى دیگر (چه واجب یا مستحبّ) غیر از غسل استحاضه متوسطه نیز می ‏تواند بدون وضو نماز بخواند.   *ء*-----------------*ء* 📚 منبع: 📝 توضیح المسائل مراجع، م 391 آیت الله خامنه ‏اى، اجوبه، س 188 ---------------------------
🍀🌟🍀🌟🍀 ✅پرسش: چرا در قرآن عموما مردها مورد خطاب قرار ميگيرند و زن ها کمتر خطاب قرار مي گيرند؟ آيا حور العين مخصوص مردهاست يا براي زنان هم هست؟ قسمت اول: 🌺پاسخ: خير اينطور نيست که فکر مي کنيد. زبان قرآن عربي است و زبان عربي برخلاف زبان فارسي از دو نوع ضماير مذکر و مؤنت برخوردار است. ✍️ عرب‏ها در اموري که مخصوص زنان باشد، با واژگان مؤنت و در امور مخصوص مردان با واژگان مذکر بيان ميدارند. به جز اين دو مورد، در دو مورد ديگر، يکي در اموري که بين زنان و مردان مشترک باشد و ديگري در اموري که جنسيت در مورد آنها اصلاً مطرح نيست، مانند خدا و فرشتگان، از ضماير و واژگان مذکر بهره ميگيرند؛ يعني در چهار حالت مذکور از الفاظ مذکر و تنها در يک حالت لفظ مؤنت بهره ميگيرند. در عين حال در بعضي از موارد به لفظ نظر کرده و با توجه به لفظ، مؤنث يا مذکر آورده ميشود، در حالي که از نظر جنس متفاوت با لفظ ميباشند. 🔸طبيعي است که هر کتابي بخواهد با اين زبان نوشته شود، اگر چه کتاب الهي باشد، بايد از قواعد آن زبان پيروي کرده و بر آن ساختار باشد. ✍️بنابراين، قرآن به مقتضاي اين که به زبان عربي نازل شده است، با همين گفتمان سخن ميگويد. همگام با قواعد عربي در سه حالت از ضماير و واژگان مذکر و در يک حالت از واژگان مؤنث بهره ميگيرد. 💥با اين توضيح روشن ميگردد که قرآن براي خويش گفتمان ويژه مردانه يا زنانه ابداع نکرده است تا در پي پاسخ به چرايي آن باشيم، بلکه زبان قرآن، زبان محاوره عربي است و قواعد و ادبيات و دستور زبان عربي در آن به کار رفته است. ادامه دارد...
💠 ولایت امیرالمومنین علیه السلام واجبی که ترک شد (به روایت اهل تسنن) 📒ابن مردویه اصفهانی از علمای اهل تسنن روایت کرده است: ✍ ٤٨. ابن مردويه، عن أبي هارون العبدي، قال: كنت أرى رأي الخوارج لا رأي لي غيره، حتّى جلست إلى أبي سعيد الخدري فسمعته يقول: أمر الناس بخمس فعملوا بأربع و تركوا واحدة، فقال له رجل: يا أبا سعيد، ما هذه الأربع الّتي عملوا بها؟ قال: الصلاة، و الزكاة، و الحج، و الصوم- صوم شهر رمضان-. قال: فما الواحدة الّتي تركوها؟ قال: ولاية عليّ بن أبي طالب. قال: و إنّها مفترضة معهنّ؟ قال: نعم. قال: فقد كفر الناس!! قال: فما ذنبي! 📚 مناقب علی بن ابی طالب، ص۷۲-۷۳ ح۴۸ 📝ابو هارون عبدی گفت: من بر عقیده بودم و هیچ رایی جز آن نداشتم تا آنکه به نزد ابو سعید خدری رحمه الله رسیدم و از او شنیدم که می‌گفت: مردم مامور به پنج چیز بودند، پس به چهار تای آن عمل نموده و یکی را ترک کردند. یکی به او گفت: ای ابو سعید! چهار چیزی که به آن عمل کردند چیست؟ گفت: ، ، و . گفت: پس آنچه را رها نمودند چیست؟ گفت: علی بن ابی طالب علیهما السلام. آن مرد گفت: آیا ولایت همانند آن چهار مورد واجب است؟ ابو سعید گفت: آری به خدای کعبه سوگند! آن مرد گفت: پس با این وجود مردم کافر شده‌اند؟! ابو سعید گفت: گناه من چیست؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠بیانات امام خامنه ای 🎥 🔸فساد ستیزی از ارکان اقتصاد مقاومتی 🔹بدترین فساد ها این است که کسانی ... 🔸باید دست مفسد بسته شود ...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃همه کس و کارم یکی خیال تنهایی به سرش می‌زند یکی احساس می‌کند که تنهاست و یکی هم یقین دارد که کسی را ندارد. سال‌ها پیش که پیشت می‌آمدم و می‌گفتم: «کسی را ندارم، به فریادم برس!» خیال تنهایی به سرم زده بود. وقتی که جواب نمی‌دادی می‌رفتم با همان‌هایی که خیال می‌کردم کس و کارم نیستند هم‌پیاله می‌شدم و در دلم می‌گفتم: جواب نداد که نداد، اینها که دور و برم هستند حالا کس و کارم باشند یا نباشند. سال پیش وقتی که پیشت آمدم و گفتم: «جز تو کسی برایم نمانده، به داد دلم برس» احساس تنهایی می‌کردم. وقتی که جوابم را ندادی رفتم و چند روز بعدش آمدم و باز هم ناله سر دادم و گفتم: «اگر جوابم را نمی‌دهی، بگو پیش چه کسی بروم؟» جواب ندادی و رفتم پیش کسانی که امید داشتم کس و کارم شوند. امّا حالا که آمده‌ام، یقین دارم به بی‌کسی‌ام من هیچ کسی جز تو ندارم، هیچ کس. اگر برانی‌ام، نمی‌روم. اصلاً جایی ندارم که بروم. قصدم تمرّد نیست اگر خودت جایی سراغ داری نشانم بده. تو اگر بگویی برو، می‌روم؛ امّا در کام مرگ. من کسی را جز تو ندارم این را یقین دارم با همۀ وجودم. اصلاً تو اگر قبولم نکنی می‌دانم هر کسی قبولم کند، ناکس است. کس و کارها مگر می‌شود کسی را قبول کنند که تو قبولش نداری؟ دیدی به جز تو کسی را ندارم؟ حالا تکلیف مرا معلوم کن: قبولم می‌کنی یا دست رد به سینه‌ام می‌‌زنی؟ بمانم یا بروم در کام مرگ؟ خسته‌ام از بلاتکلیفی بلاتکلیف نبوده‌ای؛ امّا می‌دانی که بد دردیست. منتظرم، همین امشب. شبت بخیر همه کس و کارم!
الحمدلله رب العالمین اللهم صل علی محمد و آل محمد اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا سلامتی‌وتعجیل‌درأمرفرج‌مولانا حضرت‌بقية‌الله‌الاعظم‌ روحی‌وأرواح‌العالمین‌لتراب مقدمه الفداء صلوات
سوره مبارکه اعلی
🔅🔅🔅 📌 نگاشت 18 : پیام ها ی تفسيری آیه7سوره اعلی ✅ و نُيَسِّرُکَ‌ لِلْيُسْرَى‌ 🔹 «نُیَسِّرُکَ»: تو را آماده می‌سازیم. تو را توفیق می‌دهیم. «الْیُسْری»: آسانترین راه. ساده‌ترین آئین و سهل‌ترین شریعت . از لحاظ معنی، صفت موصوف محذوفی همچون «الشَّرِیعَةِ» یا «أَلطَّرِیقَةِ»: است. تقدیر چنین است: لِلشَّرِیعَةِ الْیُسْری. لِلطَّرِیقَةِ الْیُسْری. اسم تفضیل است. ✅ ۱ - خداوند به پیامبر(ص) وعده داد که او را به برنامه و شریعتى ساده راهنمایى کرده و بر انجام دادن آن آماده و توانا سازد. (و نیسّرک للیسرى) 🔹 «یسرى» وصف براى موصوفى محذوف از قبیل «الطریقة» یا «الشریعة» و به معناى سهل تر و آسان تر است. اسناد فعل «نیسّر» به ضمیر خطاب - با آن که در این موارد طبیعى آن است که تعبیر «آسان کردن یسرى براى پیامبر(ص)» به کار رود; نه «آسان ساختن پیامبر(ص) براى یسرى» بیانگر آن است که خداوند وعده ایجاد تحولات درونى در شخص پیامبر(ص) را، به آن حضرت داده است که با سهولت پذیراى برنامه الهى گردد. ✅ ۲ - اسلام، آسان ترین شریعت و به دور از تکالیف دشوار و مشقّت بار (و نیسّرک للیسرى) 🔹 به قرینه «فذکّر» در آیه بعد - که تذکّر به انسان ها را بر این آیه تفریع کرده است - مراد از «یسرى» همان آیین اسلام است که پیامبر(ص) مأمور یاد آورى آن به مردم شده است. ✅ ۳ - توفیق یافتن پیامبر(ص) به فراگیرى قرآن و به خاطر سپردن آن، نیازمند امدادهاى ویژه خداوند (و نیسّرک للیسرى) 🔹 به قرینه «سنقرئک فلاتنسى» (در آیات پیشین) مى توان گفت: مراد از «نیسّرک»، آماده ساختن پیامبر(ص) براى قرائت و حفظ قرآن است. 🔹 ۴ - تسبیح خداوند، زمینه ساز امدادهاى ویژه خداوند به پیامبر(ص) و فراهم آورنده تسهیلات براى عمل کردن آن حضرت به تکلیف الهى خویش (سبّح ... و نیسّرک للیسرى) ✅ ۵ - فراهم ساختن شریعتى ساده براى پیامبر(ص)، از جلوه هاى ربوبیت خداوند است. (سبّح اسم ربّک ... و نیسّرک للیسرى) 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.
🔅🔅🔅 📌 نگاشت 18 : پیام ها ی تفسيری آیه 9سوره اعلی فَذَکِّرْ إِنْ‌ نَفَعَتِ‌ الذِّکْرَى‌ 🔹 «إِنْ»: اگر. زمانی که. حتماً و قطعاً (نگا: قاسمی). این واژه می‌تواند شرطیّه بوده و جواب آن مدلول (فَذَکِّرْ) باشد، و یا به معنی (إِذْ) باشد (نگا: آل‌عمران / . یعنی زمانی که احساس شود، موقعیّت مناسب، و شنوندگان آمادگی پذیرائی حق را دارند، اندرز بجا و سودمند خواهد بود (نگا: ق / ). یا این که به معنی (قَدْ) و برای تحقّق باشد. یعنی قطعاً اندرز سودمند خواهد بود (نگا: ذاریات / ). «الذِکْری»: پند و اندرز ✅ ۱ - پیامبر(ص)، مأمور موعظه و زنده نگه داشتن تعالیم الهى در اذهان مردم (فذکّر) 🔹 «تذکیر» (مصدر «ذکّر») به معناى موعظه کردن است (قاموس)، ذکر و حفظ به یک معنا است; جز این که حفظ به فراگیرى نظر دارد و ذکر به حضور در ذهن. (مفردات) ✅ ۲ - فراگرفتن قرآن و حفظ آن و دارا بودن تسهیلات خدا دادى، پیامبر(ص) را از شرایط لازم براى ارشاد مردم برخوردار ساخته بود. (سنقرئک فلاتنسى ... و نیسّرک للیسرى . فذکّر) 🔹 حرف «فاء»، فرمان ارشاد و تذکر را بر آیات پیشین تفریع کرده است. در آن آیات، از توانمندى پیامبر(ص) بر قرائت، حفظ و پى گیرى آسان تعالیم قرآن سخن به میان آمده بود. بنابراین وجود آن ویژگى ها، مقدمه لازم براى اقدام به تذکر است. ✅ ۳ - آگاهى و توانایى، دو شرط لازم در ارشاد مردم (سنقرئک ... نیسّرک ... فذکّر) ✅ ۴ - هدف از نزول قرآن بر پیامبر(ص)، توجّه دادن به مردم و نصیحت کردن آنان است. (سنقرئک ... فذکّر) ✅ ۵ - لزوم موعظه و ارشاد مردم، مشروط به سودمند بودن آن است. (فذکّر إن نفعت الذکرى) 🔹 «ذکرى» اسم مصدر براى «تذکیر» است (قاموس)، این کلمه نسبت به کلمه «ذکر»، مبالغه بیشترى دارد. (مفردات) حرف «ان» یا براى اشتراط حقیقى به کار رفته است و یا مراد از آن تشکیک است. برداشت یاد شده ناظر به احتمال نخست است. 🔹 گفتنى است که مراد از «نفع» در آیه شریفه، اعم از اتمام حجت است; بنابراین تذکرى که اتمام حجت باشد داراى نفع بوده و فرمان «ذکّر» شامل آن مى شود; ولى در مورد کسانى که بر آنان اتمام حجت شده، شرط وجوب موعظه، تأثیرگذار بودن آن است. ✅ ۶ - پیامبر(ص)، در مورد کسانى که پند و اندرز به آنان بیهوده است، تکلیفى ندارد. (فذکّر إن نفعت الذکرى) ✅ ۷ - لزوم ارشاد تمام مردم، هر چند امیدى به پندپذیرى برخى از آنان نیست. (فذکّر إن نفعت الذکرى) 🔹 چنانچه مراد از «إن»، تشکیک باشد، جمله «إن نفعت الذکرى» قید «ذکّر» نخواهد بود; بلکه جمله معترضه اى است که تعریض به وجود افراد تذکرناپذیر در بین مردم دارد. مفاد آیه در این احتمال این است که باید همه مردم را ارشاد کرد ولى مگر تذکر سودى دارد؟! این تعبیر علاوه بر اظهار یأس از سودمندى تذکر براى گروهى از مردم، بر نکوهش آنان نیز دلالت دارد. 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
@dars_akhlaq19.mp3
9.48M
👆👆 🎙 حضرت آیت الله مشکینی 📚 درس اخلاق 🌻 الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم
💠 پرسش و پاسخ از حضرت آیت الله خوشوقت ره ❓س: اخیراً زنانه که استفاده از آن است آمده، نظر شما در مورد استفاده از آن برای چیست؟ ✅ ج: هیچ‌کدام از این مدل‌های خوب نیست. همه‌ی این‌‌ها است و به درد نمی‌خورد. این نوع چادر‌ها فاصله‌شان با خیلی کمتر است. اما چادر این‌جور نیست. همین چادر، زن‌‌ها را نگه داشته است. بعد ازاین‌هم نگه می‌‌دارد. اگر به آن دست بزنی، به‌طرفِ بی‌حجابی رفته‌ایم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽؛ 🍀 صحیح خوانی و زیبا خوانی ؛ حرف ثاء 🍀 ♻️🔺♻️🔺♻️🔺♻️🔺♻️🔺