🔰نانوایی
نانوایی محل بسته بود و برای خرید نان باید مسافت زیادی را طی می کردیم. به محسن که تازه از راه رسیده بود، گفتم:《مادرجان! نانوایی بسته بود؛ می ری یه جای دیگه چندتا نون بگیری؟》
گفت: 《بله، چرا که نه؟》 بعد موتورش را گذاشت داخل حیاط و کیسه را از من گرفت.
پرسیدم: 《چرا با موتور نمی ری؟》 گفت: 《پیاده می رم. موتور مال خودم نیست؛ بیت الماله》.
📚کتاب فرهنگنامه شهدای سمنان،ج١،ص١٧٢
شهید محسن احمدزاده
12.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#روضه های گرافیکی
▪️پرده هشتم: عصر یازدهم
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
هدایت شده از حقیقت ناب
#السلامعلیکیاصاحبالزمان
#المستغاثبکیاصاحبالزمان
الحمدلله رب العالمین
اللهم صل علی محمد و آل محمد
اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ
صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة
وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً
ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ
أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا
#اللهم_عجل_لمولانا_الفرج
سلامتیوتعجیلدرأمرفرجمولانا
حضرتبقيةاللهالاعظم
روحیوأرواحالعالمینلتراب مقدمه الفداء
صلوات
هدایت شده از حقیقت ناب
📌 #عاشورا
السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَی الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ اللَّهِ [اَبَداً] ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّی لِزِیارَتِکُمْ
اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ
وَ عَلی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ
وَ عَلی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ
وَ عَلی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ.
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_انشقاق
#سوره_انشقاق
#قرائتی
#تفسیر_نور
🔅🔅🔅
📌نگاشت5:نکات و پیام های کلی آیات 16 تا 21سوره انشقاق
فَلا أُقْسِمُ بِالشَّفَقِ «16» وَ اللَّيْلِ وَ ما وَسَقَ «17» وَ الْقَمَرِ إِذَا اتَّسَقَ «18» لَتَرْكَبُنَّ طَبَقاً عَنْ طَبَقٍ «19» فَما لَهُمْ لا يُؤْمِنُونَ «20» وَ إِذا قُرِئَ عَلَيْهِمُ الْقُرْآنُ لا يَسْجُدُونَ «21»
به شفق، (سرخى بعد از غروب) سوگند مىخورم، و به شب و آنچه (زير پرده سياهى خود) جمع مىكند سوگند، و به ماه آنگاه كه كامل گردد سوگند. كه شما همواره از حالى به حال ديگر درآييد. پس آنان را چه شده كه ايمان نمىآورند؟ و آنگاه كه قرآن بر آنان خوانده شود، سجده نمىكنند؟
▫ «يَحُورَ» از «حور» به معناى رجوع و بازگشت است و مراد از آن بازگشت به حيات اخروى در قيامت مىباشد.
▫ «طَبَقٍ» به معناى تطبيق و انطباق است، يعنى قرار گرفتن دو چيز روى هم و به حالت نيز گفته مىشود، چون روح انسان با آن حالت منطبق شده است. پس «لَتَرْكَبُنَّ طَبَقاً عَنْ طَبَقٍ» يعنى شما بر حالتى وخصلتى سوار مىشويد كه مثل مَركبى شما را بهسوى مقصد مىبرد. « تفسير راهنما.»
▫ همان گونه كه در آستانه غروب، سرخى نمودار مىشود، سپس سياهى شب آن را مىپوشاند و آنگاه نور مهتاب بر تاريكى شب پرتو مىافكند و اين حالات يكى پس ازديگرى مىآيد، شما انسانها نيز يكى پس از ديگرى آمده و داراى حالاتى گوناگون در مسير تكامل به سوى خدا هستيد.
▫ مراد از «لَتَرْكَبُنَّ طَبَقاً عَنْ طَبَقٍ»، مراحل مختلف زندگى است كه انسان در مسير حركتش به سوى پروردگار آنها را طى مىكند. حيات دنيوى، حيات برزخى و حيات اخروى. « تفسير الميزان.»
▫ ممكن است مراد از «لَتَرْكَبُنَّ طَبَقاً عَنْ طَبَقٍ» اين باشد كه سرنوشت شما، طبق سرنوشت اقوام گذشته است. اگر مثل آنان انكار كنيد، هلاك مىشويد و اگر مثل آنان ايمان آوريد، نجات مىيابيد. حديثى نيز اين معنا را تأييد مىكند.
▫ مراد از سجده در آيه «إِذا قُرِئَ عَلَيْهِمُ الْقُرْآنُ لا يَسْجُدُونَ»، خضوع و تصديق و ايمان است و گرنه بايد هر آيهاى كه تلاوت شود مردم به سجده افتند.
✅ 1- منشأ بدبختى انسان، غفلت از معاد يا انكار آن است. «ظَنَّ أَنْ لَنْ يَحُورَ»
✅ 2- منكران معاد بر اساس گمان انكار مىكنند نه علم. «ظَنَّ أَنْ لَنْ يَحُورَ»
✅ 3- ريشه خوشىهاى مستانه، غفلت از آخرت است. كانَ فِي أَهْلِهِ مَسْرُوراً ... ظَنَّ أَنْ لَنْ يَحُورَ
✅ 4- عقل و احتياط حكم مىكند كه اگر يقين به قيامت نداريد، لااقل به وقوع آن گمان داشته باشيد، «يَظُنُّونَ أَنَّهُمْ مُلاقُوا رَبِّهِمْ» « بقره، 46.» نه آنكه به عدم وقوع قيامت گمان بريد كه منشأ هلاكت است. «ظَنَّ أَنْ لَنْ يَحُورَ»
✅ 5- نتيجه قرائت قرآن بايد عبوديّت و تسليم باشد. إِذا قُرِئَ ... الْقُرْآنُ لا يَسْجُدُونَ
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 نوحه خوانی محمود کریمی در مقابل هیأت عزاداری ارامنه تهران
🚩 محرم 1399
🏴سخنان #زينب_كبرى ع و ابعاد آن
◾️«أَلْحَمْدُ للَّهِ وَ الصَّلاةُ عَلى أَبى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّيِّبينَ الْأَخْيارِ.»
⚫️ شروع خطبه با جمله ى «أَلْحَمْدُ للَّهِ وَ ...» بعد از آن همه گرفتارى، تنها لفظِ بدون معنا نيست؛ بلكه اظهار «مافى الضّمير» است.
⚫️به عبارت ديگر وقتى اين كلام به تنهايى استعمال شود، مراد توحيد خالص، در فعل و صفت و اسم و ذات است.
⚫️ يعنى شخصِ عارف، با اين كلام، ستايش را در تمام امور (فعل و صفت و اسم و ذات) مخصوص حقّ سبحانه قرار مى دهد، و خلاصه، همه ى چيزها و كمالات را به او، و از او، و به سوى او مشاهده مى كند، خواه امور به سود وى؛ و يا به ظاهر به ضررش باشد.
⚫️ و به اين ترتيب، در آرامش كامل است؛ اگر چه به ظاهر و به اقتضاى عالم بشرى و يا وظيفه، كلامى از او صادر شود، و يا اظهار ناراحتى كند.
📖 برگرفته ازکتاب #فروغ_شهادت، یا اسرار مقتل سیدالشهداء ع
در روایتی آمده سجده بر تربت امام حسین علیه السلام حجاب های هفت گانه را بر طرف می کند، منظور چیست؟ و تربتی که این ویژگی ها را دارد کدام خاک است؟.mp3
992.7K
❓در روایتی آمده سجده بر تربت امام حسین علیه السلام حجاب های هفت گانه را بر طرف می کند، منظور چیست؟ و تربتی که این ویژگی ها را دارد کدام خاک است؟
✅ پاسخ #استاد_محمدی
#ویژه_محرم
#پرسمان_اعتقادی
🔰🔰وقایع بعد از شهادت اباعبدالله
✅پس از شهادت پاره تن رسولالله پیکر مطهر آن حضرت بنا به دستور ابنزیاد مورد تهاجم اسبان قرار گرفت و یکی از زشتترین و پستترین اقدامات کینهتوزانه در تاریخ ثبت شد.
✅وزن اسب عربی را 350 تا 450 نوشتهاند
✅ و همین نکته برای ذکر مصائب آن بزرگوار کافی است
⛔️و نیازی به نعل تازه نبود تا هزار سال بعد برخی این دروغ را بسازند.
✅همان اندازه اهانت به حجت خدا؛ مصیبتی بس سنگین است و نیاز به غلو و مبالغه در روایات این واقعه نیست.
✅پیکر مطهر مظلوم کربلا و فرزند زهرا(س) یک شب در بیابان ماند
✅و روز یازدهم محرم گروهی از بنیاسد که در نزدیکی کربلا زندگی میکردند و قبلاً نتوانسته بودند به امام بپیوندند، با اطمینان از رفع خطر لشکر عمر سعد، پیش آمدند و پیکر امام و دیگر شهدای کربلا را به خاک سپردند.
✅مورخان و شیخ مفید و حتی ابنطاووس با بیان این مطلب سخنی از حضور امام سجاد(ع) نزدهاند
📚(الارشاد 114/2)؛
✅ اما برخی روایات کلامی حاکی از حضور آن حضرت برای دفن پدر بزرگوار خویش است
🔰 (الَّذِي أَمْكَنَ عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ أَنْ يَأْتِيَ كَرْبَلَاءَ فَيَلِيَ أَمْرَ أَبِيهِ فَهُوَ يُمْكِنُ صَاحِبَ هَذَا الْأَمْرِ أَنْ يَأْتِيَ بَغْدَادَ فَيَلِيَ أَمْرَ أَبِيهِ:
📚رجال الکشی، ص464).
🏴 بدن امام حسین(ع) کی #دفن گردید؟
بیشتر #مداحان نقل می کنند که بدن امام #حسین علیه السلام بعد از شهادت،
#سه شبانه روز زیر #آفتاب سوزان #کربلا بود.
اما،
طبق گزارش تمامی منابع کهن و #مقاتل، بدن مطهر امام یک روز بعد از #عاشورا(یوم بعد عاشورا) توسط امام #سجاد(ع) و یاری بنی اسد #کفن و #دفن گردید.
لذا گزارش #سه_روز سندی ندارد.