18.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❎ ادله و شگردهای مدعیان دروغین مهدویت
♦️جریانهای انحرافی #مهدویت همواره برای جذب افراد با ادعای ارتباط با حضرت صاحبالزمان(عج) و یا ادعای نیابت و اولوهیت سعی دارند به نوعی خود را مرتبط و یا زمینهساز ظهور معرفی کنند.
🎥حجتالاسلام شهبازیان استاد و پژوهشگر
🌺ماجرای نحوست ماه صفر🌺
روایت اول:
هرکس مرابه پایان یافتن صفرنویددهد،بهشتی است.
«مَن بَشَّرَني بخروجٍ صَفَرفلَه الجنة»
روایت دوم:
«من بشَّرني بخروجٍ آذارٍفله الجنة»
هرکس مرابه پایان یافتن (ماه)آذارنوید دهد،بهشتی است.
◀️روایت اول درهیچ کتب روایی یافت نشده وسندی هم برای آن پیدانکرده اند.بلکه تنهادرکتاب المراقبات مرحوم ملکی تبریزی این عبارت به عنوان برداشت ازروایت دوم آورده شده.
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 ◀️روایت دوم،ازجمله روایاتی است که درکتب شیعه نقل شده ومورداستنادقرارمیگیرد.متن کامل روایت بدین شرح است⏬
ابن عباس میگویدروزی پیامبربه چندتن ازاصحابشان که درمسجد قبادرخدمت ایشان بودند فرمودند:
نخستین کسی که اکنون برشماواردشود مردی ازاهل بهشت است.چون این سخن راازایشان شنیدند،گروهی ازآنهابرخاستندوبیرون رفتند،وهریک ازآنهاقصدداشت که سریعترمراجعت کند.تاخودش نخستین واردشونده باشد.
پیامبربه نیت آنان پی بردندوبه باقی ماندهٔ اصحابشان که نزدوی بودندفرمودند،بزودی چندتن برشماواردمیشوند،که ازجهت زودتررسیدن درحال سبقت گرفتن ازیکدیگرند،سپس هرکدام ازآنان که مرابه خروج(آذر)مژده دهد،اهل بهشت است.
سپس آنان که بیرون رفته بودندبازگشتند وابوذرنیزهمراهشان بود،آنگاه پیامبربه ایشان فرمودند:
مااکنون درکدامیک ازماههای رومی به سرمیبریم؟ابوذرگفت:یارسول الله آذربه پایان رسیده،
پیغمبرفرمودند ای اباذرآن رامیدانستم ولیکن دوست داشتم قوم من بفهمند که تومردی ازاهل بهشتی،وچگونه چنان نباشد.
📖گر چه مرحوم شیخ صدوق (رحمه الله)نیز این حدیث را در کتاب ارزشمند «علل الشرایع»به صورت مسند از ابن عباس آورده و گروهی معتقدند ماه آذار ،همان ماه صفر است
👈در حالی که آذار از ماه های رومی است و صفر از ماه های قمری
👈و دلیلی بر شومی و نحوست ذاتی ایام نیست؛اما با این وجود پس از دقت در حدیث و توجه به سبب صدور آن متوجه می شویم که«پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم )در مقام بیان نحوست ماه آذار و اهمیت دادن به یشارت پایان آن نیست ،✅پس ازاین روایت نحوست ماه صفر برداشت نمیشود.
دراین روایت کلمهٔ ماه صفروجودندارد،واگرمنظورپیامبرازآذار،ماه صفربوده،می بایست کلمهٔ صفرراذکرمیکردند.
ومنظورازبشارت درجملهٔ پیامبر،نه به جهت بشارت است،بلکه به جهت بشارت دهنده است
🌸🌸*پس روشن گردید بشارت پایان ماه آذار صرفا علامتی بوده برای جلوگیری از سوء استفاده های برخی صحابه در آن ماجرا و نشانه ای برای بهشتی بودن حضرت ابوذر (رحمه الله) و این روایت ارتباطی به نحوست ماه صفر ندارد. پس هیچیک ازاین دوروایت،دلالت برنحوست ماه صفریاسایرماههاندارد.
شیخ عباس قمی درمفاتیح آورده که :بدان که ماه صفرمعروف به نحوست است وبرای رفع نحوست هیچ چیزبهترازتصدق وادعیه واستعاذات وارده نیست......
اولا:شیخ عباس میگوید(معروف)است به نحوست،نه حقیقت.
ثانیا:دعاهای وارده درمحفوظ ماندن ازبلاهای ماه صفردلالت برنحوست ماه نمیکند.
ثالثا:مرحوم ملامحسن فیض درکتاب خلاصة الاذکارواطمینان القلوب،برای این دعاسندی ذکرنکرده.
رابعاً:دلایل عقلی بیان شده ازجملهٔ:
واقع شدن شهادت پیامبردراین ماه ویاشروع جنگهابعدازسه ماه حرام و....باعث نحوست آن شده،
این دلایل برای پذیرفتن نحوست ماه صفرکافی نیست.چون اگرملاک نحوست یک ماه،شهادت شخصیت بزرگی باشد،پس بایدبگوییم ماه محرم وماه رمضان،جمادی الثانی وربیع الاول هم برای شهادت حضرات ائمه بایدنحس باشد.واتفاقا ماه رمضان ماه مبارک است.
واگرهم نحوست آن بابت شروع جنگهای اعراب جاهلی بوده،نمیتوان پذیرفت دلیل خوبی برای نحوست باشد.چون بعدازماه رجب که ماه حرام است نیزباید این حکم صادق باشد.وماه شعبان رانحس بدانیم،که اینطورنیست.
🔴نتیجه اینکه دلایل چهارگانه برای نحوست صفرپذیرفتنی نیست.هرچندکه عمل به دعاها وتصدق دراین ماه ازلحاظ عقلی کارمطلوبی است.
شاید منظورازبرخی روایات که به مانرسیده باشد،نزول برخی بلاها دراین ماه بوده که باخواندن دعای مذکوردرمفاتیح برطرف گردد.امابه هرحال این یک احتمال است.
#السلامعلیکیاصاحبالزمان
#المستغاثبکیاصاحبالزمان
الحمدلله رب العالمین
اللهم صل علی محمد و آل محمد
اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ
صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة
وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً
ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ
أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا
#اللهم_عجل_لمولانا_الفرج
سلامتیوتعجیلدرأمرفرجمولانا
حضرتبقيةاللهالاعظم
روحیوأرواحالعالمینلتراب مقدمه الفداء
صلوات
📌 #عاشورا
السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَی الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ اللَّهِ [اَبَداً] ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّی لِزِیارَتِکُمْ
اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ
وَ عَلی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ
وَ عَلی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ
وَ عَلی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ.
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_انشقاق
#سوره_انشقاق
🔅🔅🔅
📌نگاشت23:نکات تفسیری آیه 22و23 سوره انشقاق
بَلِ الَّذِينَ کَفَرُوا يُکَذِّبُونَ
☑️ ۱ - کافران، به مجرد شنیدن آیات قرآن، آن را تکذیب کرده و معارف آن را دروغ مى پنداشتند. (بل الذین کفروا یکذّبون)
☑️۲ - منکران معاد، کافراند. (لترکبنّ طبقًا عن طبق ... بل الذین کفروا یکذّبون)
☑️۳ - منکران معاد، نه تنها به هشدارهاى قرآن ایمان نیاورده و در برابر آن فروتنى نمى کنند; بلکه پا را فراتر نهاده و قرآن را تکذیب مى کنند. (بل ... یکذّبون)
☑️۴ - گردن فرازى در برابر تعالیم قرآن، نشانه کفر است. (لایسجدون . بل الذین کفروا)
☑️۵ - نامه عمل کافر، از پشت سر به او داده شده و آتش دوزخ فرجام او خواهد بود. (و أمّا من أوتى کتبه وراء ظهره ... و یصلى سعیرًا ... بل الذین کفروا)
☑️۶ - اظهار کفر، فراهم سازنده زمینه پافشارى بر تکذیب قرآن (بل الذین کفروا یکذّبون) فعل مضارع «یکذّبون» بر استمرار و اصرار دلالت دارد.
🔅🔅🔅
وَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا يُوعُونَ
☑️۱ - منکران معاد، بر اثر پندارهایى انباشته در ذهن خود، قرآن را تکذیب مى کنند. (بل الذین کفروا یکذّبون . و اللّه أعلم بما یوعون) «وِعاء»; یعنى، ظرف و «أوعیت الزاد و المتاع» زمانى گفته مى شود که آن را در «وعاء» قرار دهى (لسان العرب). ظرف مورد نظر، ممکن است ذهن و قلب منکران معاد باشد که جایگاه باورهاى آنان است.
☑️۲ - کافران، تکذیب قرآن را ابزار رسیدن به اهدافى ساخته بودند که آن را اظهار نمى کردند. (بل الذین کفروا یکذّبون . و اللّه أعلم بما یوعون) از مصادیق «مایوعون»، نیت ها و مقاصدى است که کافران، تکذیب قرآن را وسیله رسیدن به آن مقاصد کرده بودند.
☑️۳ - آگاهى خداوند، به اسرار درونى و نیت هاى انسان (و اللّه أعلم بما یوعون)
☑️۴ - تکذیب کنندگان قرآن و منکران معاد، خود رقم زننده نامه عمل خویش اند و کردار ناپسند خود را در آن ذخیره مى سازند. (بمایوعون) به قرینه آیات پیشین - که درباره نامه هاى اعمال بود - مى توان گفت: مراد از «وعاء» در «یوعون»، همان نامه عمل است که منکران معاد آن را ظرف کردار خود ساخته اند.
☑️ ۵ - تکذیب قرآن از سوى کافران، ظاهرى بوده و به دروغ بودن آن باور نداشتند. (و اللّه أعلم بما یوعون) تقابل این آیه با آیه قبل، بیانگر آن است که گرچه کافران به زبان قرآن را تکذیب مى کردند; ولى خداوند بهتر مى داند که در درون آنان از تکذیب قرآن خبرى نبود.
☑️ ۶ - خداوند، به افکار و کردار منکران معاد و تکذیب کنندگان قرآن، داناتر از هر کس دیگر است. (و اللّه أعلم بما یوعون)
☑️ ۷ - خداوند، منکران معاد و تکذیب کنندگان قرآن را، به مؤاخذه افکار و کردارشان تهدید کرده است. (و اللّه أعلم بما یوعون) مقصود از بیان آگاهى خداوند، به افکار انباشته در ظرف ذهن و کردار موجود در نامه عمل، تهدید به مؤاخذه است.
🌴🌴🌴
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
💠 آثار وجودی فرد صالح
🔻 در داستان حضرت موسی و خضر آمده است: «وَأَمَّا الْجِدَارُ فَكَانَ لِغُلَامَينِ يتِيمَينِ فِي الْمَدِينَةِ وَكَانَ تَحْتَهُ كَنْزٌ لَهُمَا وَكَانَ أَبُوهُمَا صَالِحًا؛ و اما آن دیوار از دو نوجوان در این شهر بود و زیرش گنجی متعلق به آن دو وجود داشت و پدرشان مردی شایسته و صالح بود. کهف/۸۲»
🔸 گنج باید محفوظ می ماند به خاطر اینکه پدر آنها مرد صالحي بود و اگر خود اين مرد بود، شايد نميتوانست اينقدر خيرات را به سمت فرزندانش سوق دهد؛ ولي ببينيد که صلاح اين مرد بعد از فوت او چقدر کار ميکند؟!
🔹 در روايات ذيل اين آيه آمده است که بين این مرد و اولادش چند پشت واسطه و فاصله شده بود، ولي صلاح چقدر کاربرد دارد! حتي براي زماني که خود مرد نيست و چند نسل هم فاصله شده است، کاربرد دارد.
🔸 ما چقدر غافل و خودمحور هستيم! در حالي که چه اموري به ما وابسته ميشود و چه برکاتي ميتواند نصيب ما شود و به سمت ما بیآید! و اينها را ميگيريم يا نميگيريم؟ و چه برکاتي نصيب ما نميشود که اگر تغييراتي در ما بود، اينها ميتوانست نصیب ما شود و همه آنها شاخههاي خيري براي دنيا و آخرت ما و وابستگان ما باشد.
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
💎مطالعه شرح حال علماء به منزله مراجعه به کتابهای معتبر اخلاقی است
🌺آیت الله بهجت(رحمه الله):
مراجعه به تراجم علمای سلف، بهمنزله مراجعه به کتابهای معتبر اخلاقی است.
👈هرکس که طالب تهذیب و ترقی در امور معنوی است و میخواهد از زندگی و عمر خود چیزی استفاده کند، شایسته است به شرح احوال آنها نگاه کند که چه کارها میکردند.
☘️آقایی میگفت: «یکی از اساتید ما اهل برهان و استدلال بود، بهگونهایکه هیچ مطلبی را بدون برهان قبول نداشت» ـ بهطوریکه یکی از شاگردانش درباره او فرمود: «این مطلب را از ایشان یاد گرفتیم که همهجا باید چشممان را باز کنیم. اگر برهانی باشد، قبول کنیم، وگرنه خیر و هیچ مطلبی را از کسی بدون برهان نپذیریم» ـ همان استاد، با اینکه برهانی بود، احوال علمای سابق را بدون پرداختن به استدلال و برهان ذکر میکرد.
📚در محضر بهجت، ج۱، ص۱۰۹
آیا چنین چیزی داریم که انسان برای مشکلاتش سر کتاب باز کند؟.mp3
1.37M
⁉️آیا چنین چیزی داریم که انسان برای مشکلاتش سر کتاب باز کند؟
🎙پاسخ #استاد_محمدی
#پرسمان_اعتقادی
📌 ورود اسرا به شام...
✏️ یکی از اصحاب پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به نام سهل بن سعد ساعدی روایت شده که میگفت:
🕌 «در راه بیتالمقدس به شام رسیدم. در آنجا شهری دیدم پر از درخت با جویبارهای فراوان؛ در و دیوارش با پردههای دیبا آذین بسته شده بود و مردم گرم شادی و سرور بودند و زنان نوازنده را دیدم که دف و طبل به دست، مینوازند. با خود گفتم گویا اهل شام عیدی دارند که ما نمیدانیم.
🔰[در همین فکرها بودم که] به گروهی از مردم دمشق برخوردم که مشغول صحبت بودند، پس به آنان گفتم: «آیا شما عیدی دارید که ما نمیدانیم؟» گفتند: «پیرمرد! به نظر غریب مینمایی.» گفتم: «آری؛ من سهل ساعدی هستم که #رسول_خدا صلی الله علیه و آله را دیده و احادیث او را میدانم.»
🔰گفتند: «ای سهل آیا در شگفت نیستی که چرا از آسمان خون نمیبارد و زمین اهلش را فرو نمیبرد؟» گفتم: «مگر چه شده است؟» گفتند: «ای سهل، سر #حسین علیه السلام را از #عراق به هدیه میآورند.»
💠 گفتم: «عجبا سر حسین را میآورند و این مردم چنین شادمانی میکنند؟ از کدام دروازه وارد میشوند؟» گفتند: «از دروازه ساعات.»
💠 هنوز گفتگوهایمان به پایان نرسیده بود که دیدم بیرقها یکی پس از دیگری از راه میرسند. پس مردی را دیدم که سری بر نیزه داشت که سیمایش بسیار شبیه سیمای رسول خدا صلی الله علیه و آله بود و از پی آن دختری را دیدم که بر شتری برهنه و بیمحمل سوار بود. خود را شتابان به او رساندم و گفتم: «دخترم شما کیستی؟» گفت: «#سکینه دختر حسین» گفتم: «آیا از من کاری ساخته است؟ من سهل بن سعد هستم که جدت را دیده سخن او را شنیدهام»
💠 فرمود: «ای سهل اگر برای تو ممکن است بگو تا این سرها را از اطراف ما کنار ببرند تا مردم به تماشای این سرها مشغول شده کمتر به حرم رسول خدا نگاه کنند.»
💠 سهل ساعدی میگوید: «من خود را به حامل آن سر شریف رساندم و گفتم: «آیا برای تو ممکن است که برای حاجتی که من به تو دارم چهل دینار زر سرخ (چهار صد دینار) بگیری و حاجت مرا بپذیری؟» گفت: «حاجتت چیست؟» گفتم:«این پولها را بگیر و این سر را جلوتر و دور از این زنان ببر.» آن مرد پذیرفت و پولها را گرفت و آن سر را از زنان اهل حرم دور کرد.»
📚 مقتل خوارزمی، ص 60 - 61.
زیارت عاشورا.mp3
4.11M
🔉 بیانات حضرت آیت الله خوشوقت ره
🏴 يا لَيْتَنِي كُنْتُ مَعَكُمْ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِيما 🏴
⬅️ برنامه #ماه_محرم از نظر #شیعه #زیارت_عاشورا است.
✳️ #امام_باقر ع در زیارت عاشورا اول از #باور_قلبی و باطنی شروع کرده اند با تبری و #بیزاری و #لعن دشمنان یک دیوار ضخیم بین ما و بین #جریان_باطل میکشند و این جریان ادامه پیدا میکند و دو صف با هم #مخلوط نمیشوند و .....